Paremmat renkaat taakse

muistuttaja nro 2

45

2948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...vastaan, mutta omien kokemuksien mukaan auto on niin kauan ohjattavissa kun ohjauspyörään vaikuttavissa renkaissa on pitoa. Minun autoissani ohjauspyörä vaikuttaa etupyöriin.

      Tumpelot ovat sitten asia erikseen. Heitä varten tämä ohjeistus on tehtykin.

      • ....minun autoissani ja minun ajotavallani eturenkaat kuluvat huomattavasti nopeammin kuin takarenkaat. Jos laitan aina paremmat taakse, en saa koskaan ostaa neljää rengasta kerrallaan, joka on taloudellisin ja järkevin tapa (=kaikki renkaat samanlaisia, tiedätte kuinka renkaita jatkuvasti kehitetään)


      • ettet ala....

        Kaikki asiantuntijat -eivät siis kaltaisesi "asiantuntijat"- ovat vuosikymmeniä suosittaneet laittamaan paremmat renkaat taakse.
        Mutta Sinä olet toista mieltä: jumalauta sun täytyy olla T-A-I-T-A-V-A!!!!!!!!!!!!


      • ike.

        Mutta jos ohje on tehty tumpeloille niin miksi sinun autosi olisi yhtään paremmin hallittavissa?
        Tunnetko sinä olevasi huomattavasti keskivertoa parempi kuljettaja?
        (no joo kaikkihan niin kuvittelee)
        Ja pliis nyt ei tarvitse kertoa kuinka monta sataatuhatta kilsaa olet ajanut ja millä ilman onnettomuuksia.

        Toinen kysymys: Jos lähtee käsistä menetkö kohteeseen mielummin nokka vai kylki edellä?

        Ps. Ja auto ei ole ohjattavissa niin pitkään kuin etupyörissä on pitoa. Kun pito lähtee takaa niin etupyörillä joo pystyy korjaamaan tilanteen mutta vain tiettyyn kulmaan asti. (ei se kovin suuri kulma tarvitse olla kun sitä ei vastaheiton takia oikaise suumahherikaan, usko pois. Ihan sama onko etupyörissä tällöin pitoa vai ei, kun ratti ei taatusti pyöri tarvittavalla nopeudella.)
        Ja silloin kun tämä tapahtuu olisi ollut mukavaa jos tosiaan takana olisi ollut sitä pitoa.

        Täytyy myöntää, että onhan se tosin hauskaa ajaa tolkuttomasti yliojaavalla autolla.


      • "auto on niin kauan ohjattavissa kun ohjauspyörään vaikuttavissa renkaissa on pitoa."

        Ongelmaksi muodostuu toki tämä mainitsemasi epätasainen kuluminen. Toisaalta keskivertokuski ajaa talvessa niin vähän, ettei valtavaa kulumiseroa ehdi tapahtua ja silloin mielestäni voi laittaa paremmat eteen, kunhan tiedostaa, mitä se saattaa tehdä ohjattavuudelle ja suuntavakavuudelle.

        Onkohan kukaan vielä ehdottanut sitä, että toisella akselilla parempi eteen ja toisella taakse ja vuoden päästä ristiin?!?


      • ike. kirjoitti:

        Mutta jos ohje on tehty tumpeloille niin miksi sinun autosi olisi yhtään paremmin hallittavissa?
        Tunnetko sinä olevasi huomattavasti keskivertoa parempi kuljettaja?
        (no joo kaikkihan niin kuvittelee)
        Ja pliis nyt ei tarvitse kertoa kuinka monta sataatuhatta kilsaa olet ajanut ja millä ilman onnettomuuksia.

        Toinen kysymys: Jos lähtee käsistä menetkö kohteeseen mielummin nokka vai kylki edellä?

        Ps. Ja auto ei ole ohjattavissa niin pitkään kuin etupyörissä on pitoa. Kun pito lähtee takaa niin etupyörillä joo pystyy korjaamaan tilanteen mutta vain tiettyyn kulmaan asti. (ei se kovin suuri kulma tarvitse olla kun sitä ei vastaheiton takia oikaise suumahherikaan, usko pois. Ihan sama onko etupyörissä tällöin pitoa vai ei, kun ratti ei taatusti pyöri tarvittavalla nopeudella.)
        Ja silloin kun tämä tapahtuu olisi ollut mukavaa jos tosiaan takana olisi ollut sitä pitoa.

        Täytyy myöntää, että onhan se tosin hauskaa ajaa tolkuttomasti yliojaavalla autolla.

        .... ensinnäkin
        "Jos lähtee käsistä menetkö kohteeseen mielummin nokka vai kylki edellä?"
        -tähän en osaa sanoa muuta, kuin että pyrin aina väistämään kohteen. Sen näkee sitten jos kohdalle sattuu......

        "Ja auto ei ole ohjattavissa niin pitkään kuin etupyörissä on pitoa. Kun pito lähtee takaa niin etupyörillä joo pystyy korjaamaan tilanteen mutta vain tiettyyn kulmaan" -Juuri näin. Mutta sitä kulmaa ei pidäkään päästää isoksi.

        "....vastaheiton takia oikaise suumahherikaan,...."

        -Korjaustaito onkin sitten jo kokemusperäistä taidetta, autokohtaista taidetta, jota pitäisi päästä harjoittelemaan aika-ajoin. (jäätie tai rata, parkkialueella ei riittävää nopeutta saa)Sen korjauksen voi kuule tehdä ilman vastaheittoakin.

        "Täytyy myöntää, että onhan se tosin hauskaa ajaa tolkuttomasti yliojaavalla autolla."

        -niin en tullut maininneeksi, että autoissa on ohjautuvuuden suhteen valtavat erot. Aikanaan DX-Rolla oli tollanen helposti yliohjaava, mutta nämä kaksi viimeisintä autoani ovat olleet niin aliohjautuvia, että pari milliä huonompien renkaiden laittaminen taakse ei tee autosta mitenkään yliohjaavaa.


      • Jönsson kirjoitti:

        "auto on niin kauan ohjattavissa kun ohjauspyörään vaikuttavissa renkaissa on pitoa."

        Ongelmaksi muodostuu toki tämä mainitsemasi epätasainen kuluminen. Toisaalta keskivertokuski ajaa talvessa niin vähän, ettei valtavaa kulumiseroa ehdi tapahtua ja silloin mielestäni voi laittaa paremmat eteen, kunhan tiedostaa, mitä se saattaa tehdä ohjattavuudelle ja suuntavakavuudelle.

        Onkohan kukaan vielä ehdottanut sitä, että toisella akselilla parempi eteen ja toisella taakse ja vuoden päästä ristiin?!?

        Ei se mikää harhaluulo ole, jos kurvissa etupito loppuu ensin ja varoittamatta, niin suoraan mennään, etkä mitään tee. Kuskin perstuntumasta taas riippuu, yllättääkö perän sivulleheitto vai ei.

        Siinä mielessä taisitte käsittää minut väärin, että minä suosin HYVIÄ RENKAITA KAIKISSA PYÖRISSÄ.

        Ja otsikon mainitsemaa pakkosääntöä en kehotä kenenkään noudattamaan pilkuntarkasti, koska jos ajaa niin, että kulumiseroa syntyy, laitan paremman aina sinne, missä kuluu eniten. Näin autossa on keskimäärin talvenaikana yhtä hyvät renkaat edessä ja takana.

        Tämä kuluminen on siis minun 1. pointtini ja 2. pointtini on aliohjautuvilla autoilla ajaneena en halua yllättäen puskevaa autoa alleni.


      • Mie vuan
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Ei se mikää harhaluulo ole, jos kurvissa etupito loppuu ensin ja varoittamatta, niin suoraan mennään, etkä mitään tee. Kuskin perstuntumasta taas riippuu, yllättääkö perän sivulleheitto vai ei.

        Siinä mielessä taisitte käsittää minut väärin, että minä suosin HYVIÄ RENKAITA KAIKISSA PYÖRISSÄ.

        Ja otsikon mainitsemaa pakkosääntöä en kehotä kenenkään noudattamaan pilkuntarkasti, koska jos ajaa niin, että kulumiseroa syntyy, laitan paremman aina sinne, missä kuluu eniten. Näin autossa on keskimäärin talvenaikana yhtä hyvät renkaat edessä ja takana.

        Tämä kuluminen on siis minun 1. pointtini ja 2. pointtini on aliohjautuvilla autoilla ajaneena en halua yllättäen puskevaa autoa alleni.

        Monet kuvittelevat hallitsevansa auton hyvin ja osaavansa hallita takapyöräluiston. Lähes kaikiltahan tämä käykin riittävän alhaisella nopeudella lähestyttäessä mutkaa, jossa tiedetään olevan takapyöräluiston mahdollisuus tai jossa jopa pyritään itse saamaan aikaan takapyöräluisto. Tällaisen luiston hallitseminen ei tarvitse edes mitään keskimääräistä parempaa perstuntumaa, sen osaa lähes jokainen. Lähes jokaisen ei pidä kuitenkaan kuvitella hallitsevansa takapuöräluisia kaikissa tilanteissa.

        Joka vuosi tapahtuu lukuisia kuolemaan johtavia kolareita, kun auton perä on lähtenyt sivulle kovassa nopeudessa tilanteessa, jossa esimerkiksi on nostettu jalka kaasulta, vaihdettu kaistaa, väistetty estettä tai tehty ajolinjan korjaus kesken kaarteen.

        Muutama vuosi sitten oli Tuulilasin Kuukauden Shokkina tapahtumasarja, joka sai alkunsa siitä, kun kesällä, sadekelillä auton takapyörät lähtivät luisuun moottoritiellä kaistanvaihdon seurauksena. Autossa oli nimenomaa taka-akselilla renkaat, joissa kuviot olivat huonot. Tutkijalautakunnan mukaan renkaiden sijoittaminen eri akseleille olisi todennäköisesti estänyt vahingon. Sen sijaan olisi voinut tapahtua pidon menetys etupyöristä, minkä katsottiin olevan kuitenkin huomattavasti vähäriskisempi vahinko. Niin, ruumitahan tässä syntyi, niin kuin voi jokainen kuvitella, kun moottoritiellä edetään ovenkahva ensimmäisenä.

        Eli ei pidä kuvitella hallitsevansa autoa kaikissa tilanteissa vain siksi, että osaa oikaista itse aiheutetun sivuluisun tilanteessa, jossa on riittävästi tilaa ja aikaa.


      • ike.
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        .... ensinnäkin
        "Jos lähtee käsistä menetkö kohteeseen mielummin nokka vai kylki edellä?"
        -tähän en osaa sanoa muuta, kuin että pyrin aina väistämään kohteen. Sen näkee sitten jos kohdalle sattuu......

        "Ja auto ei ole ohjattavissa niin pitkään kuin etupyörissä on pitoa. Kun pito lähtee takaa niin etupyörillä joo pystyy korjaamaan tilanteen mutta vain tiettyyn kulmaan" -Juuri näin. Mutta sitä kulmaa ei pidäkään päästää isoksi.

        "....vastaheiton takia oikaise suumahherikaan,...."

        -Korjaustaito onkin sitten jo kokemusperäistä taidetta, autokohtaista taidetta, jota pitäisi päästä harjoittelemaan aika-ajoin. (jäätie tai rata, parkkialueella ei riittävää nopeutta saa)Sen korjauksen voi kuule tehdä ilman vastaheittoakin.

        "Täytyy myöntää, että onhan se tosin hauskaa ajaa tolkuttomasti yliojaavalla autolla."

        -niin en tullut maininneeksi, että autoissa on ohjautuvuuden suhteen valtavat erot. Aikanaan DX-Rolla oli tollanen helposti yliohjaava, mutta nämä kaksi viimeisintä autoani ovat olleet niin aliohjautuvia, että pari milliä huonompien renkaiden laittaminen taakse ei tee autosta mitenkään yliohjaavaa.

        "Mutta sitä kulmaa ei pidäkään päästää isoksi."

        "Korjaustaito onkin sitten jo kokemusperäistä taidetta, autokohtaista taidetta"

        "Sen korjauksen voi kuule tehdä ilman vastaheittoakin."

        Hieman tätä meinasin, kun kysäisin kuvitteletko olevasi paljonkin keskivertoa parempi kuski.

        Olisi todella hauska nähdä, kun vaikka 100km/h vauhdista lähtee kunnolla sladiin ja oikaiset sen.
        Niin, se lähtee aika kevyesti jos takana on paljonkin huonommat nakit.
        Enkä nyt puhu sellaisesta pikkuisesta tarkoituksen hakuisesta sladittelusta.

        Ps. kokeilepa joskus huviksesi ensilumien tullessa siten että laitat eteen talvi ja jätät taakse kesärenkaat. sen jälkeen päinvastoin. Sitten voitkin tulla kertomaan kumpi vaihtoehdoista oli edes jotenkuten hallittavissa.


      • paremman
        ike. kirjoitti:

        "Mutta sitä kulmaa ei pidäkään päästää isoksi."

        "Korjaustaito onkin sitten jo kokemusperäistä taidetta, autokohtaista taidetta"

        "Sen korjauksen voi kuule tehdä ilman vastaheittoakin."

        Hieman tätä meinasin, kun kysäisin kuvitteletko olevasi paljonkin keskivertoa parempi kuski.

        Olisi todella hauska nähdä, kun vaikka 100km/h vauhdista lähtee kunnolla sladiin ja oikaiset sen.
        Niin, se lähtee aika kevyesti jos takana on paljonkin huonommat nakit.
        Enkä nyt puhu sellaisesta pikkuisesta tarkoituksen hakuisesta sladittelusta.

        Ps. kokeilepa joskus huviksesi ensilumien tullessa siten että laitat eteen talvi ja jätät taakse kesärenkaat. sen jälkeen päinvastoin. Sitten voitkin tulla kertomaan kumpi vaihtoehdoista oli edes jotenkuten hallittavissa.

        ksukin tuntee siitä ettei se aja satasta kun kelin mukaan turvallinen nopeus on selvästi alle. Eli ajellaan sen mukaan mikä on turvallista.


      • ike. kirjoitti:

        "Mutta sitä kulmaa ei pidäkään päästää isoksi."

        "Korjaustaito onkin sitten jo kokemusperäistä taidetta, autokohtaista taidetta"

        "Sen korjauksen voi kuule tehdä ilman vastaheittoakin."

        Hieman tätä meinasin, kun kysäisin kuvitteletko olevasi paljonkin keskivertoa parempi kuski.

        Olisi todella hauska nähdä, kun vaikka 100km/h vauhdista lähtee kunnolla sladiin ja oikaiset sen.
        Niin, se lähtee aika kevyesti jos takana on paljonkin huonommat nakit.
        Enkä nyt puhu sellaisesta pikkuisesta tarkoituksen hakuisesta sladittelusta.

        Ps. kokeilepa joskus huviksesi ensilumien tullessa siten että laitat eteen talvi ja jätät taakse kesärenkaat. sen jälkeen päinvastoin. Sitten voitkin tulla kertomaan kumpi vaihtoehdoista oli edes jotenkuten hallittavissa.

        Ei tulisi kuule mieleenikään ajaa sataa sekarengastuksella.

        "Olisi todella hauska nähdä, kun vaikka 100km/h vauhdista lähtee kunnolla sladiin ja oikaiset sen"

        -tässä on se ero kuljettajien ja "kuljettajien" välillä taitaapi olla. Ei tulisi mieleenikään päästää autoa sladiin noilla nopeuksilla. Suoralla tiellä en ole keksinyt, miten auto sladiin lähtisi, kaistanvaihdot teen hillitysti esim. ohitustilanteessa. Jarutettaessa osaan ohjata vielä autoa, jos takapää irtoaa.

        Ja sinullekin tiedoksi: suositan molemmille akseleille samalaisia, mielummin hyviä renkaita.

        Aloitin ehkä hieman harhaanjohtavasti, mutta AINA paremmat taakse ei ole välttämättä järkevää. Sillä tavalla ainakin minulle syntyy maitsemasi "selvästi huonommat" toiselle akselille. -Uudet eteen, loppuunajetut taakse en käytä itsekään, vaan yritän kuluttaa ne niin, että voin ostaa hyvissä ajoin (alle 5mm) kaikki neljä rengasta kerrallaan uusia.


      • Joo.
        ike. kirjoitti:

        "Mutta sitä kulmaa ei pidäkään päästää isoksi."

        "Korjaustaito onkin sitten jo kokemusperäistä taidetta, autokohtaista taidetta"

        "Sen korjauksen voi kuule tehdä ilman vastaheittoakin."

        Hieman tätä meinasin, kun kysäisin kuvitteletko olevasi paljonkin keskivertoa parempi kuski.

        Olisi todella hauska nähdä, kun vaikka 100km/h vauhdista lähtee kunnolla sladiin ja oikaiset sen.
        Niin, se lähtee aika kevyesti jos takana on paljonkin huonommat nakit.
        Enkä nyt puhu sellaisesta pikkuisesta tarkoituksen hakuisesta sladittelusta.

        Ps. kokeilepa joskus huviksesi ensilumien tullessa siten että laitat eteen talvi ja jätät taakse kesärenkaat. sen jälkeen päinvastoin. Sitten voitkin tulla kertomaan kumpi vaihtoehdoista oli edes jotenkuten hallittavissa.

        "Ps. kokeilepa joskus huviksesi ensilumien tullessa siten että laitat eteen talvi ja jätät taakse kesärenkaat. sen jälkeen päinvastoin. Sitten voitkin tulla kertomaan kumpi vaihtoehdoista oli edes jotenkuten hallittavissa."

        Kokeilehan ensi itse tuota ja ihan oikeesti,voit hämmästyä.


      • Kallonkutistaja

        Mutta eikös yleensä, jos takarenkaiden pito menetetään yllättäen, ole todennäköistä, että myös ohjaavien, eturenkaiden pito menetetään (pyörähdys/hallitsematon nelipyöräluisu). Melko harvoin eturenkaiden pidon menetys johtaa takarenkaiden pidon menettämiseen. Näin siis etuvetoisessa. Takavetoisessahan tuota ei paljoa tarvitse miettiäkään, kun taakse voi/pitää aina laittaa ne paremmat renkaat.


      • kisakuski
        Joo. kirjoitti:

        "Ps. kokeilepa joskus huviksesi ensilumien tullessa siten että laitat eteen talvi ja jätät taakse kesärenkaat. sen jälkeen päinvastoin. Sitten voitkin tulla kertomaan kumpi vaihtoehdoista oli edes jotenkuten hallittavissa."

        Kokeilehan ensi itse tuota ja ihan oikeesti,voit hämmästyä.

        että talvi edessä, ja kesä takana, jyrkkiä kohtuullisella vaivalla hallittavia luistoja,

        talvi takana, kesät edessä ja auto puskee suoraan ojaan/ kaiteeseen ekassa mutkassa, kyllä tojo-kolli puhuu asiaa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mutta eikös yleensä, jos takarenkaiden pito menetetään yllättäen, ole todennäköistä, että myös ohjaavien, eturenkaiden pito menetetään (pyörähdys/hallitsematon nelipyöräluisu). Melko harvoin eturenkaiden pidon menetys johtaa takarenkaiden pidon menettämiseen. Näin siis etuvetoisessa. Takavetoisessahan tuota ei paljoa tarvitse miettiäkään, kun taakse voi/pitää aina laittaa ne paremmat renkaat.

        Olen yrittänyt tuossa muissa viesteissäni selittää asiaa......

        Mutta vaikka takapyöristä ei pito häviäisikään, auto on kelkka, jos ohjaavat pyörät ei toimi.

        Tämä on siis minun pointtini. Renkaita kulutetaan niin tasaisesti, että kumpaakaan ilmiötä ei synny räikeästi. Siksi välillä huonommat sinne, missä kuluu vähemmän, etuvetoisessa yleensä takana....


      • rrrealisti
        kisakuski kirjoitti:

        että talvi edessä, ja kesä takana, jyrkkiä kohtuullisella vaivalla hallittavia luistoja,

        talvi takana, kesät edessä ja auto puskee suoraan ojaan/ kaiteeseen ekassa mutkassa, kyllä tojo-kolli puhuu asiaa.

        Hallitsemattomat peräluisut ovat onnettomuustutkijalautakuntien vakiohommaa.
        Syöksyminen vastaantulijan kaistalle jne....

        Aina on syynä taka-akselin pidon menetys.
        Miten asia paranisi HUONONTAMALLA lisää taka-akselin renkaiden pitoa ?

        Vakuutusyhtiöt, ajo-opettajat ja mm. rengasliikket suosittelevat parempia renkaita TAAKSE.


    • Ajettavuuden ja turvallisuuden kannalta on toki noin, sillä takapyörät ratkaisevat suuntavakavuuden ja ohjattavuuden, olipa sitten auto etu-, taka- tai nelivetoinen.

      Kun kierrättää edestä taakse kyllin usein, ettei eroa synny kovinkaan paljoa, voi harkitusti rikkoa tätä pääsääntöä. Takavetoisessahan sen rikkomiselle ei ole mitään tarvetta eikä tietysti etuvetoisessakaan muuta kuin se, että kulumisero kasvaa, jos toimii liian yksioikoisesti tuon ohjeen mukaan.

    • mutta...

      minä laitan paremmat eteen. Tarvitsen enemmän pitoa eturenkaisiin kun nousen etuvetoisella luiskan ylös niin kotona kuin töissäkin. Myös ohjaus toimii paremmin kun renkaat pitävät. Takapyörien lukkiutuminenkaan ei ole ongelma kun on ABS:it.

    • menee ettei

      ole kysymys siitä miten autoa ohjataan vaan siitä et takapää pysyy suunnassaan. eli kyllähän auto on niin kauan hallittavissa kun takapää pitää eikä lähde alta ominpäin. eli paremmat pyörät taakse. kuitenkin minäkin laitan paremmat eteen koska etuvetonen kuluttaa kuitenkin niitä enemmän niin keväällä on paremmat takana. paremmat laitan taakse siinä vaiheessa kun renkaista ei tarvi maksaa niin sitten sama miten kuluvat.

      • Mie vuan

        Osuit asian ytimeen. Kaikkein vaarallisinta on, kun väärän tiedon varassa kuvittelee tehneensä turvallisesti sijoittaessaan kuluneemmat renkaat väärälle eli etuakselille.

        Sen sijaan, kun teoria on hallussa, voi toimia, kuten sinä. Riskin voi pitää hallinnassa, kun tietää mitä tekee ja on tarvittaesssa valmis ryhtymään muihin toimiin riskin alentamiseksi (esim. nopeuden laskeminen).


    • laitan eteen

      Kävin testaamassa liukkalla 2 eri tavalla.

      1. Paremmat kumit takana (pintaa 5-6mm) ja huonot edessä (pintaa 3-4mm). Omalla ajotavalla keula meni helposti suoraa eli puski.

      2. Samat kumit kuin 1, mutta toisin päin. Auto ei puskenut yhtä helposti ja jos perä läks irti niin se oli helposti korjattavissa.

      Auto oli etuveto Ford Focus 1,6. Vois kait käydä testaamas samal taval mös jollain takavedol.

    • MasterEq

      Kaikki sen tietävät, että paremmat renkaat kuuluvat taakse nimenomaan perän hallitsemattomien luistojen ehkäisemiseksi yllättävässä ja odottamattomassa tilanteessa.

      Vaikkapa hirvi ryntää eteen. Tai taajamassa lapsi.

      Nämä "testailijat" ja "ammattilaiset" jotka laittavat paremmat eteen perustelevat tekoaan sillä, ettei puske niin helposti ja "kokeiltukin jääradalla on". Vastuullinen kuljettaja eliminoi puskemisen hidastamalla vauhtia.

      Odottamattomassa paniikkijarrutustilanteessa ei ole enää aikaa "testailla".

      Toki nykyiset ABS ja ESP -tekniikat vähentävät peräluistojen merkitystä, mutta samat "ammattilaiset" sanovat, että ABSeja ei tarvita ja ESP on homoja varten ja että nelivetoinen etenee kaksivetoista huonommin.

      Paremmat renkaat takana on varautumista odottamattomaan äkkitilanteeseen. Ei siinä kummemmasta ole kyse. Passiivista turvallisuutta.

      Ehdotan, että kaikkeen turvallisuutta lisäävään kielteisesti suhtautuvat "ammattilaiset" voisivat pitää "testiensä" tulokset ihan omana tietonaan, koska tätä palstaa saattaa lukea myös normaaleja ihmisiä, jotka kaipaavat järkeen ja tosiasioihin perustuvaa tietoa.

      Paremmat renkaat taakse vetotavasta riippumatta. Vielä mieluummin joka talvi uudet renkaat alle, koska talvirenkaat ovat tuoretavaraa.


      Master Eq

      • The mousetrap

        Mutta kun renkaita kierrättää takaa eteen joka syksy, niin koko kulumisongelmaa ei tarvitse miettiä, sillä kulumisero on niin pieni ettei sillä ole merkitystä. Keskivertoautoilija ajaa alle kymppitonnin talvessa.

        Jos talven aikana ajaa paljon on järkevää vaihtaa puolessa väliä talvea takaa eteen, ettei kulumisero kasva liikaa.

        Itse ajan ainakin mieluummin autolla jossa on neljä suhteellisen samankuntoista rengasta. Näillä palstan, eikä monien muidenkaan neuvoilla se ei vaan etuvetoautolla onnistu.

        Jos on rengasparit joiden kulumisero on 2-3 milliä, niin on varmaan noudattanut oikeiden asiantuntijoiden ohjeita.


    • jankkaamista

      Tuo ohje todellakin koskee tilannetta jossa rengaspareissa on huomattava ero, esim. yhden talven ajetut noin 10t ovat vetävillä pyörillä kuluneet noin 1 mm enemmän jolloin ne laitetaan seuraavaksi talveksi sinne missä kulumisero tasaantuu eikä kasva taas suuremmaksi.

      Tuossa vielä linkki, lukekaa se nyt ajatuksella ettei tarvitse jankata. Voihan se tosin olla että Continental ei tiedä mitään ja itsekin aiheutan joka talvi helvetisti vaaraa tekemällä juuri noin mutta siinähän tulee silloin tällöin eteen tuo kauhuskenaario että takana on syksyllä millin kuluneemmat renkaat kuin edessä....

      http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/rengasvinkkeja/mileage_performance_fi.html

      • The mousetrap

        Taas yksi aihe, jossa keskustellaan miten toimia, kun aikanani en toiminut järkevästi.

        Nyt olisi yksi pari hyviä renkaita ja yksi pari huonoja. Ajaisiko huonot renkaat vielä huonommiksi turvallisuussyistä, vai ostaisiko kaksi uutta ja laittaisi ne taakse. Riittäisi seuraavaksikin syksyksi pohdittavaa.

        Ei tää voi olla näin vaikeaa..................


      • kaikkien alojen asiantuntija

        Alun viesti sisälsi linkin viestiin joka pursui linkkejä jotka KAIKKI osoittivat, että paremmat renkaat taakse.

        Esittelemäsi säälittävä poikkeus ei asiaa muuksi muuta.


      • The mousetrap
        kaikkien alojen asiantuntija kirjoitti:

        Alun viesti sisälsi linkin viestiin joka pursui linkkejä jotka KAIKKI osoittivat, että paremmat renkaat taakse.

        Esittelemäsi säälittävä poikkeus ei asiaa muuksi muuta.

        Monessa linkissä sanottiin että kulumisero on hyvä pitää pienenä vaihtamalla takaa eteen joka syksy.


      • valintatilanne
        kaikkien alojen asiantuntija kirjoitti:

        Alun viesti sisälsi linkin viestiin joka pursui linkkejä jotka KAIKKI osoittivat, että paremmat renkaat taakse.

        Esittelemäsi säälittävä poikkeus ei asiaa muuksi muuta.

        Tuohan nyt on täysin selvää lukemattakin.

        Ei kai kukaan valitse mielipiteensä tueksi linkkejä, jotka ovat eri mieltä.


    • Kaikkien Alojen Erityisasia...

      Koska autossani on kääntyvät etupyörät vakiovarusteena.

    • esko

      tästä takarenkaiden pidon menetyksestä ollut
      kyse tässä Konginkankaan rekkaturmassa.

    • huomannut

      Joka vuosi aloittavat selittäjät selityksensä miten on edullisempaa laittaa paremmat renkaat eteen.

      Näitä sössöjä riittää tällä palstalla.
      Olisiko niin, että isä on piessyt heitä liikaa pienenä ja nyt vaaditaan hyvitystä....
      siis isäkapinaa.

      Koettakaa nyt saatana jo käsittää, että mitään tukea parempien renkaiden eteenlaittamiselle ei mistään löydy. (vakuutusyhtiöt, rengasala, liikenneturva, autokoulut jne.)

      Vain teidät sairaat päänne elättelevät kuvitelmia siitä miten te oikaisette loskasivuluisun satasen nopeudesta tavalla johon eivät pysty edes rallihuiput.

      • on joka tappaa

        Tulihan se sieltä satasta vaan vaikka on liukasta. Minä en hellitä,satasta läpi harmaan jään ja lumen.
        Lähdetään siitä että kaupunki ajossa eturenkaat paremmat jarrutuksen vuoksi ja maantie ajossa vaihdetaan viimeisissä liikenne valoissa paremmat sinne taakse.Että se perä pysyy loskassakin tien pinnassa.Kun en voi hellittää kaasupolkimesta.Tällöin kaikki ovat tyytyväisiä ja pääsevät turvallisesti kotiin tai mihin kuka on menossa.


      • The mousetrap

        Koita nyt saatana itse käsittää, että kyseinen ongelma on ainoastaan niillä, jotka etuvetoautossa asiantuntijoiden ohjeen mukaan pitävät paremmat takana.

        Toisin sanoen taka-akselilla on aina samat renkaat jotka kuluvat vähemmän. Etuakselilla on aina samat renkaat jotka kuluvat enemmän.

        Omilla aivoillaan ajatteleva osaa vaihtaa eturenkaat taakse ja päinvastoin, silloin kun kulumisero ei ole merkittävä, jolloin vaikutus ajo-ominaisuuksiin on vähäinen.

        Ja ratkaisu ei todellakaan ole se että ostaa kaksi uutta rengasta neljän sijaan. Renkaat kehittyvät sellaista vauhtia, että itse en kuvittelekkaan ajavani autolla, jossa edessä on Hakkapeliitta 2:set ja takana Hakkapeliitta 5:set.

        Onko TURVALLISEMPAA että kaikissa renkaissa on 7mm pintaa, vai se että eturenkaissa on viisi milliä ja takana 8mm, mieti sitä.

        Miksiköhän rengasvalmistajat valmistavat uusia renkaita joissa on sama urasyvyys, käyvät sekä eteen että taakse? Eikö olisi TURVALLISEMPAA valmistaa erikseen takarenkaita joissa olisi enemmän kulutuspintaa ja eturenkaita joissa olisi vähemmän kulutuspintaa.

        Ei tää voi olla noin vaikeeta................


      • joka ymmärtää
        The mousetrap kirjoitti:

        Koita nyt saatana itse käsittää, että kyseinen ongelma on ainoastaan niillä, jotka etuvetoautossa asiantuntijoiden ohjeen mukaan pitävät paremmat takana.

        Toisin sanoen taka-akselilla on aina samat renkaat jotka kuluvat vähemmän. Etuakselilla on aina samat renkaat jotka kuluvat enemmän.

        Omilla aivoillaan ajatteleva osaa vaihtaa eturenkaat taakse ja päinvastoin, silloin kun kulumisero ei ole merkittävä, jolloin vaikutus ajo-ominaisuuksiin on vähäinen.

        Ja ratkaisu ei todellakaan ole se että ostaa kaksi uutta rengasta neljän sijaan. Renkaat kehittyvät sellaista vauhtia, että itse en kuvittelekkaan ajavani autolla, jossa edessä on Hakkapeliitta 2:set ja takana Hakkapeliitta 5:set.

        Onko TURVALLISEMPAA että kaikissa renkaissa on 7mm pintaa, vai se että eturenkaissa on viisi milliä ja takana 8mm, mieti sitä.

        Miksiköhän rengasvalmistajat valmistavat uusia renkaita joissa on sama urasyvyys, käyvät sekä eteen että taakse? Eikö olisi TURVALLISEMPAA valmistaa erikseen takarenkaita joissa olisi enemmän kulutuspintaa ja eturenkaita joissa olisi vähemmän kulutuspintaa.

        Ei tää voi olla noin vaikeeta................

        Asian. Suuri kumarrus ja kiitos, olen helpottunut.

        Muistakaa nyt sitten ajaa kelien mukaan ja vaihtakaa ne renkaat sitten uusiin hyvissä ajoin ennen kolmen millin pintaa ja pysykää tarpeeksi etäällä takapuskuristani :-)


      • Johnny Winter

        katsomassa kumpaanko päähän rallikilpailuissa laitetaan paremmat renkaat. Itse laitan AINA eteen paremmat. Sitten niitä kannattaa vaihtaa niin, että kuluvat tasaisesti.

        Etenkin etuvetoisessa autossa saadaan parempi kiihdytys ja jarrutuspito kun ne paremmat renkaat pistetään eteen.


      • alppu
        Johnny Winter kirjoitti:

        katsomassa kumpaanko päähän rallikilpailuissa laitetaan paremmat renkaat. Itse laitan AINA eteen paremmat. Sitten niitä kannattaa vaihtaa niin, että kuluvat tasaisesti.

        Etenkin etuvetoisessa autossa saadaan parempi kiihdytys ja jarrutuspito kun ne paremmat renkaat pistetään eteen.

        ajelet vain pellolla tai yksityisalueella!


      • luupäää
        Johnny Winter kirjoitti:

        katsomassa kumpaanko päähän rallikilpailuissa laitetaan paremmat renkaat. Itse laitan AINA eteen paremmat. Sitten niitä kannattaa vaihtaa niin, että kuluvat tasaisesti.

        Etenkin etuvetoisessa autossa saadaan parempi kiihdytys ja jarrutuspito kun ne paremmat renkaat pistetään eteen.

        Autoa ohjataan takapyörillä. Tyhmille käsittämätön juttu.
        Jos takapään auraus pielessä hirvittävä auto ajaa talvelle. Kokemusta on.


      • Johnny Winter
        alppu kirjoitti:

        ajelet vain pellolla tai yksityisalueella!

        pellolla. Yksityisteillä joskus. Maanteillä olen ajanut toista miljoonaa kilometriä.


      • Johnny Winter
        luupäää kirjoitti:

        Autoa ohjataan takapyörillä. Tyhmille käsittämätön juttu.
        Jos takapään auraus pielessä hirvittävä auto ajaa talvelle. Kokemusta on.

        silloin tällöin takapyörässä on ollut haritustakin useita millejä, on todella karmea ajaa.


      • .......
        Johnny Winter kirjoitti:

        pellolla. Yksityisteillä joskus. Maanteillä olen ajanut toista miljoonaa kilometriä.

        autoa olet rutannut?


    • tapauksissako?

      Yleensähän tilanne on se, että rengasparien kulumisero on hyvin pieni. Pitääkö paremmat laittaa taakse ja kasvattaa rengassarjan epätasapainoa, vaikka ero olisi esim. 0,1 mm. Jos ei niin mikä on se riittävä ero, jolloin paremmat on laitettava taakse?

      Entäs jos takavetoiseen laittaa uudet renkaat. Silloinhan takana on hetken päästä huonommat. Pitäisiko hieman parkkiksella heittää paskarinkiä ja sitten vaihtaa renkaiden paikkaa, niin saadaan taakse paremmat koko talveksi?

      • tuli mieleen

        Entä jos minulla on edessä kuluneet ja takana keskinkertaiset ja vaihdan eteen uudet. Huononevatko ajo-ominaisuudet, koska minulle oli ensin paremmat takana ja sitten paremmat edessä?


      • huononee
        tuli mieleen kirjoitti:

        Entä jos minulla on edessä kuluneet ja takana keskinkertaiset ja vaihdan eteen uudet. Huononevatko ajo-ominaisuudet, koska minulle oli ensin paremmat takana ja sitten paremmat edessä?

        sillon.


      • Johnny Winter
        huononee kirjoitti:

        sillon.

        huonone vaan paranee.


    • etuvetoisessa tottakai

      - käytäntö sen osoittaa ,eivätkä mitkään paperisuositukset.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      47
      5264
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      124
      4033
    3. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      18
      2416
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      1925
    5. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      106
      1863
    6. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

      Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      9
      1831
    7. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      142
      1798
    8. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      87
      1445
    9. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      109
      1266
    10. ei tissari naisten kanssa ole ollut

      ei ole naisten kanssa ollut
      Varkaus
      52
      1131
    Aihe