Sipulitonta

kaipaava

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on sipulin käyttö resepteissä, valmisruoissa, ja lounaspalveluissa lisääntynyt voimakkaasti. Myös valkosipulin ja purjon. Miksi?

Itse en ole koskaan pitänyt sipulien mausta ja jo pelkät tuoksut aiheuttavat voimakkaan inhon tunteen. Olen poikamies, en juurikaan kokkaa kotona ja ostaisin mieluiten valmisruokia. Se on kuitenkin vaikeaa, koska melkein joka tuotteeseen on nykyisin laitettu sipulia. Kaupassa luenkin tarkkaan kaikkien einesten raaka-aineluettelot ja harmikseni sipulimattomia vaihtoehtoja löytyy enää tuskin ollenkaan. Tämä koskee myös salaatteja ja muita tuotteita tuoretiskeillä. Monesti käy niin, että myyjä vakuutta, ettei sipulia sekaituksessa ole, ja kotona maistankin siinä vähintään purjoa Tuote menee välittömästi roskiin, koska en voi sitä epämiellyttävää tunnetta kokematta syödä.

Ravintoloiden ja työmaaruokaloiden kokitkin ovat hurahtaneet tähän yleettömään sipulin tarjontaan.

Eivätkö suuret kauppaketjut esim. K-kauppa tai Prisma ja voisi luoda uutta tuotebrandia -"sipuliton tuote"- niille,jotka kyseistä kasvista inhoavat? Luulen, että meitä tällaisia asiakkaita olisi paljon, jos vain kysyttäisiin.

31

4733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei sipulia, kiitos

      kyllä se on "ikävä" tosiasia, että meitä sipulikammoisia on TODELLA VÄHÄN...

    • nainen38

      Yhdyn Sinuun! Itselläni lisäksi on suolistossa ongelma (divertikkelit) joiden vuoksi en voi syödä sipulia (tai purjoa tai valkosipulia) joten 'piilosipuli' ruuissa aiheuttaa todella epämiellyttävän olon mulle ja kanssaihmisilleni!

      Äskeisen kirjoittajan kokemuksiin lisäisin vielä ravintoloiden tarjoilijat, jotka tietämättä mitä kokki ruokaan on laittanut, vakuuttelevat sen olevan sipulitonta! Sitten jälkeenpäin (usein liian myöhään) paljastuu että kastikepohjassa tms. olikin sipulia. Anteeksipyyntö ei paljoa lämmitä...

      Kun kaikille muille allergikoille on tarjolla heille sopivia ruokia (laktoosittomat, gluteenittomat ym.) ja lisäksi useimmissa ruokapaikoissa on vege-vaihtoehdot, niin miksei meille ole sipulittomia? Meitä on paljon!

      • Anonyymi

        Sipuli myös pierettää valtavasti eli aiheuttaa vastenmielisiä hajuja molemmissa päissä. Kokemukseni mukaan n. 20% inhoaa sipuleita ja vain muutma % haluaa sitä välttämättä. Kukaan ei maksaisi siitä paljon mitään ja juuri halpuuden takia teollisuus lisää sitä lähes kaikkiin ruokiin, peittää myös muut huonot ja pilaantuneet maut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipuli myös pierettää valtavasti eli aiheuttaa vastenmielisiä hajuja molemmissa päissä. Kokemukseni mukaan n. 20% inhoaa sipuleita ja vain muutma % haluaa sitä välttämättä. Kukaan ei maksaisi siitä paljon mitään ja juuri halpuuden takia teollisuus lisää sitä lähes kaikkiin ruokiin, peittää myös muut huonot ja pilaantuneet maut.

        Täällä myös yksi sipuliallergikko. Raaka sipulin haju pistää yököttämään. Esimerkiksi grillit eivät tiedä, että kurkkusalaatti sisältää sipulia. Ainoa, mikä menee kurkusta, alas on valkosipuli, mutta sen jälkeen menee kurkku tukkoon.


    • Janna

      Todella harva ihminen inhoaa sipulia! Lähes kaikki ovat nimittäin jo niin tottuneet siihen makuun, ettei inhoamista oikein esiinny... olet harvinaisuus, usko pois. Enpä usko, että isot ruokatalot sinun ja muutaman muun takia ryhtyisivät valmistamaan joitain sipulittomia tuotteita.

      Opettele kokkaamaan ruokasi itse, jos kerran olet niin nirso. Ja kunnon ravintolassahan annoksen voi aina pyytää ilman sipulia.

      • kaipaava

        Ei se ole niin itsestään selvää, että meitä sipulia inhoavia olisi vähän.....mihin tilastoon tai tutkimukseen perustit mielipiteesi? Itse tunnen monia, joita sipuli inhottaa.


      • Janna
        kaipaava kirjoitti:

        Ei se ole niin itsestään selvää, että meitä sipulia inhoavia olisi vähän.....mihin tilastoon tai tutkimukseen perustit mielipiteesi? Itse tunnen monia, joita sipuli inhottaa.

        ...enpä usko, että sinullakaan on sen parempia tilastotietoja! Itse tiedän vain yhden ainoan ihmisen, joka ei sipulista pidä.

        Jos olet noin nirso, valmista itse ruokasi. Niin ne ruoka-aineallergioistakin kärsivät ovat aina tehneet.


      • kaipaava
        Janna kirjoitti:

        ...enpä usko, että sinullakaan on sen parempia tilastotietoja! Itse tiedän vain yhden ainoan ihmisen, joka ei sipulista pidä.

        Jos olet noin nirso, valmista itse ruokasi. Niin ne ruoka-aineallergioistakin kärsivät ovat aina tehneet.

        Pyh!


      • sipulipois

        Sipulia inhovia on melkoisen paljon, itsekin tiedän lukuisia, paljon enemmän kuin allergisia tai mitään muuta ruoka-ainetta inhoavia. Maksalaatikkoakin tehdään rusinattomana, mutta ei sipulittomana, miksi ihmeessä? Rusinan inhoaminen on pelkkää lapsellisuutta, eihän se edes erotu makuna juurikaan, mutta sopii täydellsesti maksalaatikkoon, kuten pullaan ja kakkuihin, mutta niistäkin jotkut hölmöt erottelee. Sipuli sen sijaan erottuu makuna valtavasti, pilaa ja peittää minkä tahansa ruuan oman maun. Voin itsekin käyttää vahvoja makuja kuten chiliä, sitä voi myös lisätä rukaan kastikkeena, yhtä hyvin sipulin voisi tehdä kastikkeeksi ja jokainen lisätä halutessaan.


      • Anonyymi
        kaipaava kirjoitti:

        Ei se ole niin itsestään selvää, että meitä sipulia inhoavia olisi vähän.....mihin tilastoon tai tutkimukseen perustit mielipiteesi? Itse tunnen monia, joita sipuli inhottaa.

        Olen valmistanut runsaalle 50 hengelle salaatit ja olen aina valmistanut pari kulhollista sipulitonta salaattia. Käytännössä joka kerta sipulittomat on jäänyt lähes koskemattomiksi - yksi annos oli sipulittomien kulutus.

        Yleensä vein sipulittomat - käytännössä täydet kulhot - omaan ruokapöytään . Kun lisäsin salaatteihin sipulin, niin kelpasi syötäväksi omassakin ruokapöydässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen valmistanut runsaalle 50 hengelle salaatit ja olen aina valmistanut pari kulhollista sipulitonta salaattia. Käytännössä joka kerta sipulittomat on jäänyt lähes koskemattomiksi - yksi annos oli sipulittomien kulutus.

        Yleensä vein sipulittomat - käytännössä täydet kulhot - omaan ruokapöytään . Kun lisäsin salaatteihin sipulin, niin kelpasi syötäväksi omassakin ruokapöydässä.

        Trolololoo, ei kukaan täysijärkinen pilaa salaatteja sipulilla.


    • sipuliton

      Tämä on todella harmillista, itse en syö mitään sipulia eikä perhepiirissäni muutama muukaan. Mielestäni sipulittomille ruoka vaihtoehdoille olisi todellista kysyntää. voisin vaikka maksaa tuplahinnan ja ravintolassa jos ruoassa sipulia lähetän aina annoksen takaisin. Ja te sipulista pitävät älkää jakako mielipiteitänne täällä. Ihmisistä pieni osa on niin sanottuja super maistajia jotka eivät ikinä voi syödä tallaista kuraa.

    • pakkokoskamuutkinsyovat

      Niin monia kertoja on ollut kun ensin (kotona, kylässä,...) valmistetaan oikein herkullisen tuoksuista ruokaa ja yhtäkkiä joku kaivaa sen sipulin esiin. Sipuli ei maistu, se vie makua muusta ruoasta. Syön kyllä raakaa sipulia, varsinkin salaattien mukana (jos on tarjolla). Mutta keitetty ja varsinkaan hyi paistettu ei mene. Vaikka muistan elämääni pitkälle lapsuuteen hyvin, en tiedä miksi en vain tykkää sipulista. Lapsena vastustus oli niin vahva että jos oikein pakotettiin syömään, oksennus oli varma. Yrittääkö keho kertoa jotain? Nyt aikuisena on ottanut sen verran hallintaan omaa mieltä että sipulista ruokaa voi pureskella mutta vaivalla!

    • Ai mite nii "viimeise kymmene vuode aikana"? Kyllä se o aina ollu nii ja o iha yleine totuus e sipuli kuuluu melekei joka ruokaan!

    • yöks

      Vihaan sipulia , jos ruuassa on sipulia niin en maista mitään muuta makua kuin sen sipulin.

    • Anonyymi

      Hyvä, juuri näin. Sipulin yletöntä ylivaltaa vastaan😈😬😠

    • Anonyymi

      Tuskin kukaan jättää ostamatta eineksiä jos ei ole sipulia, mutta hyvin moni jos on. Jos jollakin on siihen pakkomielle niin lisätköön kotonaan ja syököön sipulia vaikka salaattina ruuan ohessa.

      • Anonyymi

        Eiköpähän tuo ole ihan toisinpäin , kun järjellä ajattelee, sipuliallergikkoja on varmaan puoli promillea väestöstä, ehkä vähemmänkin. Se ettei tykkää sipulista on aivan oma asia, eikä sen takia tehdä sipulittomias tuotteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköpähän tuo ole ihan toisinpäin , kun järjellä ajattelee, sipuliallergikkoja on varmaan puoli promillea väestöstä, ehkä vähemmänkin. Se ettei tykkää sipulista on aivan oma asia, eikä sen takia tehdä sipulittomias tuotteita.

        Ei sipulille tarvitse olla allerginen, mutta sitä inhotaan. Paljon harvempi inhoaa rusinaa, silti on rusinaton maksalaatikko, miksi ihmeessä. Sipuli on halpaa ostaa ja voi itse lisätä ruokaan, valmistajat tekee paljon voittoa kun myynti lisääntyy sipulittomilla kymmeniä prosentteja.


    • Anonyymi

      Sipuli on saatanasta

    • Anonyymi

      Sipulittomia valmisruokia saa todella hakemalla hakea vielä vuonna 2022!

      • Ei niitä olee, joten aikoinaan minä opettelin ruuanlaiton tämän vuoksi. Ei kannata edes etsiä. Tosin kaupassa pitää kaikista sellaisista tuotteista lukea tuoteseloste, jota ei ole aiemmin ostanut .


      • Anonyymi
        xJx kirjoitti:

        Ei niitä olee, joten aikoinaan minä opettelin ruuanlaiton tämän vuoksi. Ei kannata edes etsiä. Tosin kaupassa pitää kaikista sellaisista tuotteista lukea tuoteseloste, jota ei ole aiemmin ostanut .

        On niitä jotain, tutuimpana hernekeitot, mutta hyvin vähän. Parempaa ja terveellisempää saa kun tekee itse, mutta olisihan se mukava ostaa välillä valmistakin. Harmittavaa kun pilaavat monet tuorejuustotkin sipulilla, sellaisia ei viitsi tai pysty itse tekemään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On niitä jotain, tutuimpana hernekeitot, mutta hyvin vähän. Parempaa ja terveellisempää saa kun tekee itse, mutta olisihan se mukava ostaa välillä valmistakin. Harmittavaa kun pilaavat monet tuorejuustotkin sipulilla, sellaisia ei viitsi tai pysty itse tekemään.

        Ei kyllä tulis mieleenkään ostaa purkkihernekeittoa. Mieluummin söisin vaikka joka päivä viikon ajan kaurapuuroa, kun yhden annoksen purkkihernekeittoa. Järkyttävän makuista.


      • Anonyymi
        xJx kirjoitti:

        Ei kyllä tulis mieleenkään ostaa purkkihernekeittoa. Mieluummin söisin vaikka joka päivä viikon ajan kaurapuuroa, kun yhden annoksen purkkihernekeittoa. Järkyttävän makuista.

        Menee nekin kun laittaa lihaa ja mausteita, mutta helppo ja vielä helvempi kun tekee itse.


      • Anonyymi

        Täytyy tehdään ruuat itse, koska on vaikea löytää sipuli sisältävää syötävää.


    • Anonyymi

      ootko ajatellut tilata ruokaa woltista kun et jaksa ruokaa väsätä tai on roskaruuan himo? Woltista saat koodilla U6A6K 3x4e alennuksen tilauksesta, nauttikaa :)
      ja hyvää joulun odotusta kaikille :)

      • Anonyymi

        Saako rahat takaisin jos on sipulia?


    • Anonyymi

      On se (v:näistä)kun noita sipulittomia tuotteita ei löydy. Itse en pidä sipulin mausta ja vielä pierettää valtavasti.

    • Anonyymi

      Ohhan sipulin syöntiä harjoiteltukin hampurilaisten ja muiden grilliruokien lisukkeena jo lähes 40 vuotta. Kun syö sipulia, niin kaverin sipulinhajukaan ei tunnu häiritsevältä, tai sitä ei edes huomaa.

      • Anonyymi

        Ai siksikö juot viinaakin joka päivä ja poltat tupakkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe