Yksikkö vai monikko?

Törmäilijä

Monesti yksikön tai monikon valitseminen on vaikeaa.

Esimerkkipari:
"Suurperheiden äideillä on hankalaa."
ja
"Suurperheen äideillä on hankalaa."

Kumpi on oikein, kun jokaisella äidillä on yksi suurperhe?

9

2297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Carlos Paura

      Mielestäni suomessa pitäisi noudattaa yksiköllisyyttä.

      Merestä tulee kalaa - ei "kaloja".
      Työttömän arki on raskas - ei "työttömien".
      Rahaa uudistukseen ei löytynyt - ei "rahoja".

      Tämä monikon suosiminen on nykyisin kovasti yleistynyttä
      hyperkorrektiutta. Samaa kuin "Viisi miestä joivat
      viinaa ja tappelivat."

      • Fingelsmanni

        >Merestä tulee kalaa - ei "kaloja".

        Englannin kielen sanan 'fish' on 'fish' - tai sanalla ei ole monikkoa lainkaan, miten vain. Monesti kuulee tarjottavan monikkomuotoa "fishes" (jota siis ei ole olemassakaan).

        Ihmetekojen Mies ruokki kertoman mukaan viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä, kuten tällä palstalla on ennenkin todettu.


      • puuttumaan:
        Fingelsmanni kirjoitti:

        >Merestä tulee kalaa - ei "kaloja".

        Englannin kielen sanan 'fish' on 'fish' - tai sanalla ei ole monikkoa lainkaan, miten vain. Monesti kuulee tarjottavan monikkomuotoa "fishes" (jota siis ei ole olemassakaan).

        Ihmetekojen Mies ruokki kertoman mukaan viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä, kuten tällä palstalla on ennenkin todettu.

        >Englannin kielen sanan 'fish' on 'fish'

        => Englannin kielen sanan 'fish' monikko on 'fish'


      • She fishes
        Fingelsmanni kirjoitti:

        >Merestä tulee kalaa - ei "kaloja".

        Englannin kielen sanan 'fish' on 'fish' - tai sanalla ei ole monikkoa lainkaan, miten vain. Monesti kuulee tarjottavan monikkomuotoa "fishes" (jota siis ei ole olemassakaan).

        Ihmetekojen Mies ruokki kertoman mukaan viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä, kuten tällä palstalla on ennenkin todettu.

        Kyllä sana fishes kovasti tuntuu olevan olemassa. Katsopa vaikka Merriam-Websterin verkkosanakirjasta:

        http://m-w.com/dictionary/fishes

        "plural fish or fishes"

        Se mitä tämä sanakirja ei selitä on, että fishes-monikolla on erityinen käyttö. Se tarkoittaa useita eri kalalajeja. Tässä on puolestaan erään kielioppaan näkemys asiasta.

        http://www.bartleby.com/64/81.html

        Hae sanaa fishes sivun puolivälin jälkeen.


      • Fingelsmanni
        She fishes kirjoitti:

        Kyllä sana fishes kovasti tuntuu olevan olemassa. Katsopa vaikka Merriam-Websterin verkkosanakirjasta:

        http://m-w.com/dictionary/fishes

        "plural fish or fishes"

        Se mitä tämä sanakirja ei selitä on, että fishes-monikolla on erityinen käyttö. Se tarkoittaa useita eri kalalajeja. Tässä on puolestaan erään kielioppaan näkemys asiasta.

        http://www.bartleby.com/64/81.html

        Hae sanaa fishes sivun puolivälin jälkeen.

        Kiitos valistusiskusta! Täyttä asiaa.

        Tuolta M-W:stä löytyi myös käyttökelpoinen idiomi "neither fish nor fowl".

        Jos oikein rumalla ilmalla sanotaan: "It's raining cats and dogs", niin poutasäällä voi kai sitten sanoa: "It's raining neither fish nor fowl".

        :•)


    • Triadi

      Sinulta jäi mainitsematta kolmaskin vaihtoehto, joka mielestäni on paras: suurperheiden äidillä on hankalaa.
      Tällöin pidetään itsestään selvänä, että kullakin suurperheellä on vain yksi sellainen "yksikkö", jota kutsutaan "äidiksi". Mutta suurperheitä on tietysti monta.
      Mutta voisi toki sanoa myös "suurperheen äidillä on hankalaa" tarkoituksessa "jokaisella suurperheen äidillä on hankalaa", ja silloinkin saadaan monikko mukaan kuvioon.

      • Törmäilijä

        "Suurperheiden äidillä on hankalaa."

        Niin vain minun pääni löytää tästä sellaisenkin vaihtoehdon, että on yksi äiti, jolla on monta suurperhettä.


      • arvailija
        Törmäilijä kirjoitti:

        "Suurperheiden äidillä on hankalaa."

        Niin vain minun pääni löytää tästä sellaisenkin vaihtoehdon, että on yksi äiti, jolla on monta suurperhettä.

        "Kaikki miettikööt tätä kysymystä päissään", kuten taannoinen visailujuontaja asian esitti.

        Sääntö kai mennee siten, että yksikköä käytetään silloin, kun on puhe sellaisesta, jollaista jokaisella puheena olevalla on vain yksi. Tosin maahanmuuttajaperheen isällä voikin olla vaimojensa kanssa hankalaa.


      • jehsss
        arvailija kirjoitti:

        "Kaikki miettikööt tätä kysymystä päissään", kuten taannoinen visailujuontaja asian esitti.

        Sääntö kai mennee siten, että yksikköä käytetään silloin, kun on puhe sellaisesta, jollaista jokaisella puheena olevalla on vain yksi. Tosin maahanmuuttajaperheen isällä voikin olla vaimojensa kanssa hankalaa.

        selkeyttää tilannetta. Jos vaimot asuvat erillään ja jokaisella vaimolla on oma suurperhe, voidaan hyvin sanoa, että suurperheiden äideillä on hankalaa. Jos kaikki vaimot asuvat yhdessä perheessä, voidaan sanoa, että suurperheen äideillä on hankalaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe