päättyi melkein käsirysyyn. Olin yläkerrassa ompelemassa anopille joululahjaa, kun kuulin kuinka anopin ääni alkoi hipoa yli sallitun desibelirajan. Mieheni ääni kuului myös. Keräsin kappaleet kassiini ja sammutin ompelukoneen. Vatsani oli kääntyä nurin. "Taasko tämä alkaa", ajattelin.
Siellä anoppi taas syytti ja parjasi minua. Lapsellamme on mukamas astma, koska lääkäri oli määrännyt hänelle ventolinea viikko sitten. Viikko sitten olimme kaksi yötä sairaalassa virusperäisen hengitystieinfektion takia. Lapsellemme annettiin avaavaa lääkettä, ventolinea, että lima irtoisi ja hengitys kulkisi paremmin. Kotiin määrättiin käytettäväksi viikon ajan tarvittaessa.
Nyt anoppi huusi siellä pää punaisena, että "Te ette tiedä mistään mitään, ventoline on astmalääke, jota ei anneta terveille lapsille!!"
Eihän terveitä lapsia sairaalaan viedäkkään, sanoimme, ja kerroin myös kuinka lääkäri oli kertonut, että samana iltana oli tullut saman vaivan takia useita lapsia, ja nimitti sitä epidemiaksi. Ja astmaa ei kaikilla ollut.
Anoppi hirmustui vastaväitteistäni entistä hurjemmin ja käänsi tuonkin päälaelleen, en muista miten.
Syy miksi minä olin syypää lapsen väitettyyn astmaan oli siinä, että ensimmäiset kaksi vuotta säilytin kolmea kangasrullaa lapsen huoneen nurkassa. Ne oli kuulemma kyllästetty myrkyillä ja pöllysivät niin, että ihme, että lapsemme on hengissä. Yritin selittää, että pölyävää pinta-alaa oli paljon vähemmän kuin esim. sohvassa tai verhoissa, mutta yli hilseen meni anopilta. Meuhkasi vaan, että "Niissä on satoja metrejä kankaita pöllyämässä". Toki oli satoja metrejä, mutta tiukasti rullalla. "Se on myöhäistä" nyt, meuhkasi.
"Sano sinä nyt kerrankin jotain" mieheni sanoi isälleen joka istui hiljaa.
Kaikki tämä huuto ja vaahtoaminen tapahtui lapsemme nähden, hän piteli lasta sylissä. "lapsen parasta vaan ajattelen, kun ei vanhemmat osaa" hän huusi. Otin lapsen pois mummin sylistä ja sanoin, että me lähdemme. "No lähtekää sitten jos noin pikkunokkaisia olette, ei teidän kanssa voi puhua kun olette tuollaisia, neuvot pitäisi ottaa kiitollisena vastaan, ette pärjää elämässä" tuli huutoja perään.
Olin jo pukemassa lasta, kun mieheni meni sanomaan pari tosiasiaa äitinsä naaman eteen. Anoppi kohotti kätensä ja meinasi lyödä, mutta mieheni sanoi "Senkus lyöt, mun ei tarvi kun läppästä niin olet tuolla lattialla". Olin aika hämmästynyt, kun mieheni ei ole ollenkaan väkivaltainen.
"Menkää sitten tyhmät menkää!! Ei tuollaisten pikkunokkien kanssa voi puhua!! KOITTAKAA PÄRJÄTÄ!" Tuli perään kun vihdoin pääsimme ulos.
Ihmettelen mitä tuo "koittakaa pärjätä" tarkoitti, kun lapsemme on ollut hyvin harvoin siellä hoidossa, eikä rahallisestikaan ole koskaan meitä avustettu. Tukea, saatikka kehuja ei olla tähän mennessä saatu, vaikka lapsi on iloinen, terve sinänsä, että lääkärissä on tarvinnut käydä vain kerran.
Minun päältäni on anoppi kävellyt lukemattomat kerrat, äitiyteni on mitätöity, koko persoonani, mukaan lukien kasvatukseni on lytätty niin monta kertaa, että tuntuu jo siltä että kamelin selkä on katkennut. Olen niin vihainen, että vieläkin kasvot punoittaa.
Meidän pitäisi viettää joulu tämän ihmisen kanssa. Ja anopin joululahjasta tulee upea, vaikka itse sanonkin, mutta tällä hetkellä haluaisin antaa sen kenenkä tahansa muun anopille, kuin omalleni, koska anoppeja on ihaniakin.
Mitä teen? On sanottu hienovaraisesti ja vähemmän hienovaraisesti, mutta nekin on aina päättyneet äitiyteni parjaamiseen. Syyttäminen on anoppini mielestä neuvomista, joita ilman en osaisi mitään.
Eilinen mummolareissu
97
8939
Vastaukset
- Saara
vietätte joulun heidän kanssaan? Oletteko jotenkin masokisteja vai?
- pikkunokkainen
masokisteja, mutta tykkään appiukostani ja pelkään pilaavani joulun häneltä, jos hän ei näe ainoata lapsenlastaan... Anoppi on maatalon emäntä ja tehnyt ison jouluaterian joka jouluksi koko köörille. Joulut on menneet ihan hyvin, mutta nyt tuntuu niin pahalta etten haluaisi mennä.
- ihmettelen.
pikkunokkainen kirjoitti:
masokisteja, mutta tykkään appiukostani ja pelkään pilaavani joulun häneltä, jos hän ei näe ainoata lapsenlastaan... Anoppi on maatalon emäntä ja tehnyt ison jouluaterian joka jouluksi koko köörille. Joulut on menneet ihan hyvin, mutta nyt tuntuu niin pahalta etten haluaisi mennä.
Vaa'assa on punnuksia, yksi on kamala anoppi, yksi kiva appi, vielä teidän oma perhe. Joku kärsii.
Miksi sen pitäisi olla teidän perhe? Teillä on päätösvalta.
Antakaa sen ilkeän anopin kärsiä ihan itsekseen. Appi voi varmasti tulla teille käymään, niin näkee lapsenlapsensa. - hoitakoon itse työnsä
”Anoppi on maatalon emäntä ja tehnyt ison jouluaterian joka jouluksi koko köörille. Joulut on menneet ihan hyvin, mutta nyt tuntuu niin pahalta etten haluaisi mennä.”
Pidä nyt hyvä ihminen kiinni saavutetusta edusta.
Joulu on monen päivän mässäys juhla, johan siinä menee budjetti täysin sekaisin, jos joutuu itse laittamaan ja kustantamaan jouluateriat omalle perheelleen.
Joulu tulee kalliiksi jo muutenkin; perheessä uusia juhlavaateita, lahjoja ja kaikenlaista muistamista; ystäville, tutuille ja kylänmiehille.
Miksi ottaa ruuan valmistus työtä itselle, anopilla on siihen monen vuoden kokemus ja osaaminen.
Perinne on:
Mennään lapsuuskotiin syömään, turhaan sitä joka huushollissa investoidaan sellaiseen joka päiväseen kuin ruoka, olkoonkin kyse juhla-ateriasta tai perinne ruokailu.
Anoppi ei nyt ymmärrä paikkaansa, olisi vain kiitollinen, kun uhraatte aikaanne käymällä koko mummolassa.
Naisen paikka on hellan vieressä, naisten työ on huusholli ja siihen ei väsy, kyllästy tai siitä ei tarvitse lomaa.
Anopilla on mies ja kaksi poikaa?
Pitäisi tuon talon ainoa emännän tietää; naisten työt ovat naisten töitä.
Sinä todella olet yrittänyt; menit mummolaa tekemään tulevaa Joululahjaa Anopille.
Ymmärrän hyvin: perhe sai ruuan ja passattiin mummolassa, sait omaa lahjanteko aikaa.
Miten se anoppi nyt noin raivosi?
Mielenterveysongelma?
Joulu tulossa, nyt on anopin kyllä ymmärrettävä; naisen ainoa tarkoitus on tehdä huusholli työtä. Luulikohan se sinun menevän seuralaisekseen tai juttelemaan; peräti auttamaan _aterian_ laitossa tai tarjoamisessa. Taisi luulla jotain yhteistä huusholli hommaa tarjottavalle aterialla, joko nyt, tai suunnittelua miten Joulua tehdään ”Yhdessä”.
Pistä se hullu ymmärtämään; teidän ainoa yhteinen asia on ruokailu ja anopin on se hoidettava kunnialla ja hyvin.
Jokainen on velvollinen siivoamaan itse huushollinsa ja tekee se anoppi jouluruuat kuitenkin, siinä teidän kolmihenkisen perheen läsnäolo, ei ole lisärasitus vaan ilo. Saa anoppi tavata näin myös lastenlastaan, ruokailu on sosiaalinen tapahtuma.
Maatalojen emännillä on pitkät perinteet; karja on hoidettu aamuin illoin juhlana ja juhannuksena. Huusholli on hoidettu, kaikki tehdään kotona, leipomukset ja ruuat se on emännän työ kunnia ja velvollisuus. Sitä elämä on: työtä ja velvollisuuksia.
Emännät haluavat olla marttyyreita, jos olisi tarve, saisi varmasti sairaslomaa, jopa silloin sairas ajan palkkaa. Vuosiloma on samoin nykyään täysin mahdollinen, palkan maksaa yhteiskunta. Emännät eivät vain halua luovuttaa hellapoliisin paikkaansa, siinä se valta.
Ilmoita anopille: ”Jollei pidot ja ruokailut järjesty sovulla, teillä ei ole mitään asiaa koko anoppilaa. ” - pikkunokkainen
hoitakoon itse työnsä kirjoitti:
”Anoppi on maatalon emäntä ja tehnyt ison jouluaterian joka jouluksi koko köörille. Joulut on menneet ihan hyvin, mutta nyt tuntuu niin pahalta etten haluaisi mennä.”
Pidä nyt hyvä ihminen kiinni saavutetusta edusta.
Joulu on monen päivän mässäys juhla, johan siinä menee budjetti täysin sekaisin, jos joutuu itse laittamaan ja kustantamaan jouluateriat omalle perheelleen.
Joulu tulee kalliiksi jo muutenkin; perheessä uusia juhlavaateita, lahjoja ja kaikenlaista muistamista; ystäville, tutuille ja kylänmiehille.
Miksi ottaa ruuan valmistus työtä itselle, anopilla on siihen monen vuoden kokemus ja osaaminen.
Perinne on:
Mennään lapsuuskotiin syömään, turhaan sitä joka huushollissa investoidaan sellaiseen joka päiväseen kuin ruoka, olkoonkin kyse juhla-ateriasta tai perinne ruokailu.
Anoppi ei nyt ymmärrä paikkaansa, olisi vain kiitollinen, kun uhraatte aikaanne käymällä koko mummolassa.
Naisen paikka on hellan vieressä, naisten työ on huusholli ja siihen ei väsy, kyllästy tai siitä ei tarvitse lomaa.
Anopilla on mies ja kaksi poikaa?
Pitäisi tuon talon ainoa emännän tietää; naisten työt ovat naisten töitä.
Sinä todella olet yrittänyt; menit mummolaa tekemään tulevaa Joululahjaa Anopille.
Ymmärrän hyvin: perhe sai ruuan ja passattiin mummolassa, sait omaa lahjanteko aikaa.
Miten se anoppi nyt noin raivosi?
Mielenterveysongelma?
Joulu tulossa, nyt on anopin kyllä ymmärrettävä; naisen ainoa tarkoitus on tehdä huusholli työtä. Luulikohan se sinun menevän seuralaisekseen tai juttelemaan; peräti auttamaan _aterian_ laitossa tai tarjoamisessa. Taisi luulla jotain yhteistä huusholli hommaa tarjottavalle aterialla, joko nyt, tai suunnittelua miten Joulua tehdään ”Yhdessä”.
Pistä se hullu ymmärtämään; teidän ainoa yhteinen asia on ruokailu ja anopin on se hoidettava kunnialla ja hyvin.
Jokainen on velvollinen siivoamaan itse huushollinsa ja tekee se anoppi jouluruuat kuitenkin, siinä teidän kolmihenkisen perheen läsnäolo, ei ole lisärasitus vaan ilo. Saa anoppi tavata näin myös lastenlastaan, ruokailu on sosiaalinen tapahtuma.
Maatalojen emännillä on pitkät perinteet; karja on hoidettu aamuin illoin juhlana ja juhannuksena. Huusholli on hoidettu, kaikki tehdään kotona, leipomukset ja ruuat se on emännän työ kunnia ja velvollisuus. Sitä elämä on: työtä ja velvollisuuksia.
Emännät haluavat olla marttyyreita, jos olisi tarve, saisi varmasti sairaslomaa, jopa silloin sairas ajan palkkaa. Vuosiloma on samoin nykyään täysin mahdollinen, palkan maksaa yhteiskunta. Emännät eivät vain halua luovuttaa hellapoliisin paikkaansa, siinä se valta.
Ilmoita anopille: ”Jollei pidot ja ruokailut järjesty sovulla, teillä ei ole mitään asiaa koko anoppilaa. ”Ruoat oli jo kotona syöty, mies meni sinne töihin ja meidät pyydettiin mukaan, "ettei tarvi siellä kotona istua kököttää" (anopin sanoin). Lapsi leikki legoukoilla pöydän ääressä ja kysyin lupaa mennä ompelemaan. Sanoin myös, että huutele alas jos lapsi häiritsee hommiasi.
Anoppi on omasta halustaan väsännyt ruoat ja minä olen omasta halustani mennyt sinne kuorimaan juurekset ja oppia ottamaan. - Hurja Hilta
miettiköön anoppi siellä syntyjä syviä yksinään. Luulisi asian menevän kerralla jakeluun.
- Saara
toisaalta valmis joulupöytä on huomattava plussapuoli ;) mutta silti kuitenkin harkitsisin vielä - joulu on kulttuurissamme vuoden tärkein juhla jolta odotetaan paljon, ja jos jo nyt olet pahoilla mielin ja epävarma....
- totta noin naivi
Ruoat oli jo kotona syöty, mies meni sinne töihin ja meidät pyydettiin mukaan, "ettei tarvi siellä kotona istua kököttää" (anopin sanoin). Lapsi leikki legoukoilla pöydän ääressä ja kysyin lupaa mennä ompelemaan. Sanoin myös, että huutele alas jos lapsi häiritsee hommiasi.
Anoppi on omasta halustaan väsännyt ruoat ja minä olen omasta halustani mennyt sinne kuorimaan juurekset ja oppia ottamaan.Olen ammatiltani laitoskeittäjä, nyt jo ikäni vuoksi eläkkeellä, tuo on iso apu kun käy juurekset kuorimassa :D
Ei tuo anoppi arvosta sinua lainkaan.
Vie ensikerralla kuuloke, soittimet tai radio mukanasi ja kuuntele niitä, mitä nyt sitten teetkin muuten; ei pääse anoppi häiritsemään. Todella itse kutsui kylään!
Et todellakaan ole sitoutunut hänen seuralaisekseen.
Mitä tuo nyt edes naisseurasta ymmärtää, pelkkiä poikia perheessään? - Rebekka
Saara kirjoitti:
toisaalta valmis joulupöytä on huomattava plussapuoli ;) mutta silti kuitenkin harkitsisin vielä - joulu on kulttuurissamme vuoden tärkein juhla jolta odotetaan paljon, ja jos jo nyt olet pahoilla mielin ja epävarma....
Ilmoita anopille kellon aika jolloin käytte Jouluaterialla, ja kahvit jälki ruuaksi esim. klo 12.30 - 13.30.
Tai sitten muu aika, jos lahjojen saanti ei mahdu tuohon??
Illalla voit kotona tarjota joulupuuron, edullista ja ihan hyvää ilta ruokana myös lapselle mieluinen, luulot pois anopilta.
Anopin seuraa et kaipaa, kyse on puhtaasti velvollisuusruokailusta, se on kuitenkin uhraus perheeltäsi.
Vanhakoira ei opi enää istuu, mädäntyköön anoppi ihan itse myrkyissään. - vääntäisi rautalangasta
totta noin naivi kirjoitti:
Olen ammatiltani laitoskeittäjä, nyt jo ikäni vuoksi eläkkeellä, tuo on iso apu kun käy juurekset kuorimassa :D
Ei tuo anoppi arvosta sinua lainkaan.
Vie ensikerralla kuuloke, soittimet tai radio mukanasi ja kuuntele niitä, mitä nyt sitten teetkin muuten; ei pääse anoppi häiritsemään. Todella itse kutsui kylään!
Et todellakaan ole sitoutunut hänen seuralaisekseen.
Mitä tuo nyt edes naisseurasta ymmärtää, pelkkiä poikia perheessään?Kotonaan ei ilman ”lapsenvahtia” olisi voinut ommella ja tuo ei ollut varmasti ainut kerta. Miten alkaisi tuossa tilanteessa puhua Jouluntöiden uudelleen järjestetyistä? Ei ole tytöllä mitään tajua sosiaalisesta kanssakäymisestä.
Juuresten kuoriminen on pienin ja vähäisin työ Jouluruuissa ja leivonnaisissa, vaikka pesisi vadin ja veisi kuoret navettaa.
Saarioinen myy todella hyvää valmista lanttu ja porkkanasosetta tuoreena, joten miniän työapu vain lisää työtä. Muuten kokeilkaapa noita soseita, todella hyviä, pakastaminen muuttaa makua nämä ovat tuoreita. - väkisin mukaa
Hurja Hilta kirjoitti:
miettiköön anoppi siellä syntyjä syviä yksinään. Luulisi asian menevän kerralla jakeluun.
Joulu on kodin juhla ja eikös siellä ollut myös veli?
Puolisot ovat olleet yhdessä ainakin yli kaksikymmentä vuotta, tuskin mies jättää vaimoaan, vaikka hän riitautuisi miniän kanssa.
Ajatuksenakin todella typerä, todellinen halu ängetä puolisoiden väliin, siitä syytetään aina anoppia.
Vanha polvi ei mennyt avioon: ”Erotaan sitten jos ei lutviudu periaatteella.”
Avioliitot myös kestivät, nykyään erotaan jo kirkonkellojen vielä kaikuessa. - oppivat arvostamaan
Rebekka kirjoitti:
Ilmoita anopille kellon aika jolloin käytte Jouluaterialla, ja kahvit jälki ruuaksi esim. klo 12.30 - 13.30.
Tai sitten muu aika, jos lahjojen saanti ei mahdu tuohon??
Illalla voit kotona tarjota joulupuuron, edullista ja ihan hyvää ilta ruokana myös lapselle mieluinen, luulot pois anopilta.
Anopin seuraa et kaipaa, kyse on puhtaasti velvollisuusruokailusta, se on kuitenkin uhraus perheeltäsi.
Vanhakoira ei opi enää istuu, mädäntyköön anoppi ihan itse myrkyissään.Onkos ne appivanhemmat edes ymmärtäneet antaa kunnon lahjoja?
Joo nyt voisit tuoda esiin ne kalliimmat haluamasi ”Joululahjat”
Hyvät mahdollisuudet saada, eiköhän anoppi ole arvosi ymmärtänyt.
Miksi pitää odottaa tulevia perintöjä, mitä tuolla mainitsit?
Tämä on loistava tilanne pistää anoppi maksamaan kunnolla, kieroutuneesta luonteestaan. - pikkunokkainen
oppivat arvostamaan kirjoitti:
Onkos ne appivanhemmat edes ymmärtäneet antaa kunnon lahjoja?
Joo nyt voisit tuoda esiin ne kalliimmat haluamasi ”Joululahjat”
Hyvät mahdollisuudet saada, eiköhän anoppi ole arvosi ymmärtänyt.
Miksi pitää odottaa tulevia perintöjä, mitä tuolla mainitsit?
Tämä on loistava tilanne pistää anoppi maksamaan kunnolla, kieroutuneesta luonteestaan.Emme ole naimisissa, emmekä mene. Joten perinnöt ovat miehen, kuten tuolla mainitsin. Päätin jo pikkutyttönä, etten ikinä mene naimisiin, koska en ole uskovainen, enkä koe sitä tarpeelliseksi. Minulla ei ole mitään tekemistä omaisuuden kanssa, joka on mieheni suvulle kuulunut jo vuosisatojen ajan. Ja kuuluu vastakin.
Joululahjoista sen verran, että olemme aina olleet sitä mieltä, että niissä jouluruoissa on lahjaa tarpeeksi. - pikkunokkainen
vääntäisi rautalangasta kirjoitti:
Kotonaan ei ilman ”lapsenvahtia” olisi voinut ommella ja tuo ei ollut varmasti ainut kerta. Miten alkaisi tuossa tilanteessa puhua Jouluntöiden uudelleen järjestetyistä? Ei ole tytöllä mitään tajua sosiaalisesta kanssakäymisestä.
Juuresten kuoriminen on pienin ja vähäisin työ Jouluruuissa ja leivonnaisissa, vaikka pesisi vadin ja veisi kuoret navettaa.
Saarioinen myy todella hyvää valmista lanttu ja porkkanasosetta tuoreena, joten miniän työapu vain lisää työtä. Muuten kokeilkaapa noita soseita, todella hyviä, pakastaminen muuttaa makua nämä ovat tuoreita."Juuresten kuoriminen on pienin ja vähäisin työ Jouluruuissa ja leivonnaisissa, vaikka pesisi vadin ja veisi kuoret navettaa.
Saarioinen myy todella hyvää valmista lanttu ja porkkanasosetta tuoreena, joten miniän työapu vain lisää työtä. Muuten kokeilkaapa noita soseita, todella hyviä, pakastaminen muuttaa makua nämä ovat tuoreita."
Navetassa ei ole puoleen vuosisataan ollut elukoita jotka ne söisi.
Luuletko, että maatalon emäntä käyttäisi valmiita soseita? Ne oon kuulemma kitkerää, oli jossain maistanut. Enkä väitä vastaan, kun en tiedä.
Huomasin jo tullessa, ettei anoppi ollut juttutuulella. Lapsen halusi kuitenkin pitää alakerrassa ja luvatta en mennyt ompelemaan. Joka viikko nähdään kuitenkin, kyllä on ollut aikaa puhua joulujutuista.
Enkä ala vänkäämään noista ompeluista ja muista enää, kiitos kuitenkin teille erilaisista mielipiteitä, tai "oletuksistanne".
Tosiasia kuitenkin on, etten kirjoittaisi nettiin valehdeltua tai vääristeltyä tarinaa, koska kaikki saamani palaute olisi tällöin myöskin väärää, eikä siitä olisi minulle mitään hyötyä.
- gunvorina
mennä tuo ihmisen luo j o u l u k s i?!? Ja muutenkin pitäisin lapsen varsinkin kaukana noin sairaasta ihmisestä, niin isoäiti kuin onkin.
Osaatte itse varmasti hoitaa lapsemme ja siihen ei tarvita kenenkään mummelin sairasta touhotusta.
Varsinkin tuo läheltä liipannut väkivalta; vaikkakin aikuista kohtaan!
Kysymyksessä kuitenkin oma poika; mitä luonne vikainen henkilö tekee lapsenlapselle jos sattuu taas saamaan raivokohtauksen.
Miettikää todella tarkkaan, uskaltaako lasta enää viedä tuollaisen henkilön ulottuville!- pikkunokkainen
Omassa pimeässä päässään anoppi ei ole koskaan nähnyt itsessään ja tekemisissään mitään vikaa. Lapsemme on uhmaikäinen, mutta niin on mummikin, kun ihan itsestäänselvyyksistä väittää vastaan, esim. eräästä perehetutusta mieheni sanoi, että ompelihan "Riittakin". Anoppi väittää heti automaattisesti, että "Ei ommellut", vaikka tämä nainen ompeli mm. verkkapukuja urheiluseuroille.
Niin, minähän en saisi ommella ollenkaan, koska se pöllyttää, vie aikaa siivoamiselta ja lapselta.
Ompeleminen sattuu olemaan suurin intohimoni, ja se on väärin. - oikeassa
Omassa pimeässä päässään anoppi ei ole koskaan nähnyt itsessään ja tekemisissään mitään vikaa. Lapsemme on uhmaikäinen, mutta niin on mummikin, kun ihan itsestäänselvyyksistä väittää vastaan, esim. eräästä perehetutusta mieheni sanoi, että ompelihan "Riittakin". Anoppi väittää heti automaattisesti, että "Ei ommellut", vaikka tämä nainen ompeli mm. verkkapukuja urheiluseuroille.
Niin, minähän en saisi ommella ollenkaan, koska se pöllyttää, vie aikaa siivoamiselta ja lapselta.
Ompeleminen sattuu olemaan suurin intohimoni, ja se on väärin.Siinä anoppi on kyllä oikeassa, että jos ompelet lapsen huoneessa ja säilytät siellä kankaita niin pölyallergian ja astmankin vaara on olemassa jos altistuminen on jatkuvaa.
- pikkunokkainen
oikeassa kirjoitti:
Siinä anoppi on kyllä oikeassa, että jos ompelet lapsen huoneessa ja säilytät siellä kankaita niin pölyallergian ja astmankin vaara on olemassa jos altistuminen on jatkuvaa.
En ompele lapsen huoneessa vaan keittiössä. Lapsen huoneessa ei ole edes pöytää. Kankaatkin säilytän vaatehuoneessa ja anoppi tietää sen.
- Hurja Hilta
oikeassa kirjoitti:
Siinä anoppi on kyllä oikeassa, että jos ompelet lapsen huoneessa ja säilytät siellä kankaita niin pölyallergian ja astmankin vaara on olemassa jos altistuminen on jatkuvaa.
Tiukka rulla on helppo putsata imurilla vaikka päivittäin. Vasta kun rullaan aukaisee ja alkaa leiktata kangasta, alkaa pölytä. Mutta eipä sekään ole päivittäista. Meillä ollaan eletty vuosikymmenet villalankojen, kankaiden, eri vaiheissa olevien käsitöiden, kirjojen jne keskellä, eikä ole mistään allergioista ja astmoista tietoakaan. Uskon vakaasti siihen, että liikaa suojeltu penska sairastuu kaikkein herkimmin.
- Saara
oikeassa kirjoitti:
onhan ihmisillä kodeissaan mattoja, ryijyjä, raanuja, verhoja.... Niin, ja voi kauhistus, joillakin oikein elukoitakin :)
- on intohimo
Ompeleminen sattuu olemaan suurin intohimoni, ja se on väärin.ei ole mitenkää väärin mennä myös "kylään" harrastamaan.
Pysyköön anoppi siellä keittiössän tai ilmoittakoon jos lapsenlapsi häiritsee intohimoa on ruokittava kiihkeästi. - pikkunokkainen
on intohimo kirjoitti:
ei ole mitenkää väärin mennä myös "kylään" harrastamaan.
Pysyköön anoppi siellä keittiössän tai ilmoittakoon jos lapsenlapsi häiritsee intohimoa on ruokittava kiihkeästi.ja nimenomaan ompelin ANOPILLE joululahjaa. Kääntäkää nyt sekin päälaelleen pahaksi ja itsekkääksi asiaksi. Oli leikannutkin osat valmiiksi etten vain pöllyttäisi ja sotkisi. Ja luvatta en mennyt.
- ihmissuhde koukerot
ja nimenomaan ompelin ANOPILLE joululahjaa. Kääntäkää nyt sekin päälaelleen pahaksi ja itsekkääksi asiaksi. Oli leikannutkin osat valmiiksi etten vain pöllyttäisi ja sotkisi. Ja luvatta en mennyt.
Niin miehesi meni töihin, olet todella ahkera kun viet omantyösi mukana ja tulihan se anopille lahjaksi. Et ole luvannut mennä anopille seuraksi, etkä todella välitä itse anopin seurasta.
Tietää anoppi sen, ellei ole tyhmä… - pikkunokkainen
ihmissuhde koukerot kirjoitti:
Niin miehesi meni töihin, olet todella ahkera kun viet omantyösi mukana ja tulihan se anopille lahjaksi. Et ole luvannut mennä anopille seuraksi, etkä todella välitä itse anopin seurasta.
Tietää anoppi sen, ellei ole tyhmä…Tämä oli ENSIMMÄINEN kerta kun ompelin anoppilassa!
- itsessään ja tekemisissään ...
Ompeleminen sattuu olemaan suurin intohimoni, ja se on väärin.”itsestäänselvyyksistä väittää vastaan”
Taitaa puutua muorilta kaikki mahdollinen keskustelu kyky.
Keskustelussa ei väitellä vastaan, mitä se muori puhuu?
Erimielisyys ei ole keskustelua, vaan vastaan väittämistä.
Keskustelun tarkoitus on lisätä tietoa, eikös se muori ymmärrä? Ei tainnut tuntea kovin hyvin ”Riittaa” selvästi uhmaikä mummulla - eräsN1
ja nimenomaan ompelin ANOPILLE joululahjaa. Kääntäkää nyt sekin päälaelleen pahaksi ja itsekkääksi asiaksi. Oli leikannutkin osat valmiiksi etten vain pöllyttäisi ja sotkisi. Ja luvatta en mennyt.
No eihän se tietty mitenkään pölynmäärään vaikuta se, että kenelle ompelit jne.
Ja tästä astamalääkityksestä voit joskus kertoa anopillesi, että Salbuvent (vastaava) syöttivät raskaana oleville äideille. Ennenaikaisten supistusten ehkäisemiseksi. - hgfhgfhf
Saara kirjoitti:
onhan ihmisillä kodeissaan mattoja, ryijyjä, raanuja, verhoja.... Niin, ja voi kauhistus, joillakin oikein elukoitakin :)
Meillä ja tätini perheessä on ommeltu ja neulottu vuosikaudet, eikä kenellekään lapsista ole tullut astmaa. Meillä on ollut kaiken lisäksi lemmikkejäkin ja olen atoopikko... ;)
- huolissaan...
tuntuu anoppi olevan lapsesta.
Jos haluat neuvoja, mitä pitäisi tehdä, niin minä sinuna selvittäisin lisätietoa tuosta lääkkeestä ihan paperille ja menisin kahden kesken anopin kanssa juttelemaan asiasta ja muutoinkin kertoisin, miten lasta hoidan ja mikä tilanne kaikkineen on.
Onhan selvää, että hän huolehtii, koska hän rakastaa lasta varmasti enemmän kuin mitän muuta.
Se huolehtiminen on varmasti enimmäkseen turhaa, mutta sanoppas se anopille. Hän ei ole näkemässä ja kokemassa jokaista hetkeä ja varmaankaan ette hänelle ihan kaikesta kaikkea kerrokkaan, siitä se huoli syntyy.
Mutta missään tapauksessa hän ei tarkoita pahaa, vaikka se siltä varmasti monesti tuntuu. Tuo hänen koittakaa pärjätä kertoo siitä, että se huoli ja rakkaus ei lopu vaikka miten riitelisitte. Se on toivotus, että kaikki menisi hyvin.
Ihan lapsenne takia toivon, että saisitte tuollaiset sovittua ja lapsella olisi mummu joka huolehtii ja rakastaa.
Joulumieltä teille ja ymnmärrystä ja pitkää pinnaa ;)- pikkunokkainen
Se "koittakaa pärjätä" tuli huutona vittumaiseen sävyyn, väännellen ja ilkkuen, tarkoittaen sitä, että emme pärjää, ja tulemme sen huomaamaan. Minun pinnani on poikki nyt. Olen ihan tarpeeksi selitellyt tekemisiäni.
- pikkunokkainen
Syyttäminen ja toisen lannistaminen ei ole huolehtimista. Tämä nainen on jo kasvattanut kaksi masentunutta ja itsetunto-ongelmaista poikaa, pitäisikö minun antaa tehdä lisää vahinkoa?
Sitäpaitsi ollaan sanottu kaikki mahdollinen jo monta kertaa, myö nuo sinun ehdotuksessi! - Marja-36
Syyttäminen ja toisen lannistaminen ei ole huolehtimista. Tämä nainen on jo kasvattanut kaksi masentunutta ja itsetunto-ongelmaista poikaa, pitäisikö minun antaa tehdä lisää vahinkoa?
Sitäpaitsi ollaan sanottu kaikki mahdollinen jo monta kertaa, myö nuo sinun ehdotuksessi!kuuntelisit nyt ihan omaa sisintäsi ja antaisit sen kertoa mitä sinä haluat. Kuulostat ystävälliseltä ja muiden hyvää tahtovalta ihmiseltä, mutta sinun täytyy myös huolehtia itsestäsi. Anoppisi käyttäytyminen on anteeksiantamatonta ja hän käyttäytyy jatkossakin samallalailla, mikäli annatte. Ja antaminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että sinä ajattelet muoden hyvinvontia, ettei heille tulisi paha mieli. Miehellesi onnnittelut, hän on aikuinen mies. Toivottavasti hän pystyy jatkossa tukemaan sinua samallalailla.
Osaan jollakin tasolla kuvitella miltä sinusta tuntuu, sillä tuo on kuin katkelma meidän avioliitostamme. Olemme olleet 15 vuotta naimisissa ja noin 12 vuotta kuuntein anopilta juuri tuollaista käytöstä. Nyt olen lopettanut siellä käymisen, mutta valitettava totuus on , että anopiini on myös vaikuttanut suuresti avioliittooni ja sen on ongelmiin. Minäkin luulin lähes tähän päivään asti, että olen kypsempi ihminen kun suhtaudun samalla lailla kuin sinä anoppiini. Hutiin meni, hän paheni vuosi vuodelta ja mies kärsi siiä välissä. Anoppini on ollut joka välissä haukkumassa minua lapsilleni ja miehelleni, ja minusta se on ollut anteeksiantamatonta. En kuitenkaan väitä , että anoppni olisi ainoa syy avioliittomme ongelmiin. Mutta antamalla luvan hänelle käyttäytä miten tahansa, on mieheni myös imenyt vaikutteita tästä. Nyt tilanne on se, että minä muutan pois yhteisestä kodistamme ja aika näyttää, palaanko sinne enää. Miehen on nyt mietittävä onko elämä minun kanssani vai ilman minua parempaa. Minulla on nyt vain tynnyri niin täysi kaikkea pahaa. Todennäköisesti anoppikin järkyttyy, kun on niin tottunut siihen, että minulle voi sanoa mitä vaan ja aina olen diplomaattinen. Eli jos joku muu on joskus ollut tyhmä, niin ole sinä fiksumpi. Riitaan en kehoita lähtemään, mutta fiksustikkin voi pitää puolensa. Kaikkea hyvää Sinulle! - pikkunokkainen
Marja-36 kirjoitti:
kuuntelisit nyt ihan omaa sisintäsi ja antaisit sen kertoa mitä sinä haluat. Kuulostat ystävälliseltä ja muiden hyvää tahtovalta ihmiseltä, mutta sinun täytyy myös huolehtia itsestäsi. Anoppisi käyttäytyminen on anteeksiantamatonta ja hän käyttäytyy jatkossakin samallalailla, mikäli annatte. Ja antaminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että sinä ajattelet muoden hyvinvontia, ettei heille tulisi paha mieli. Miehellesi onnnittelut, hän on aikuinen mies. Toivottavasti hän pystyy jatkossa tukemaan sinua samallalailla.
Osaan jollakin tasolla kuvitella miltä sinusta tuntuu, sillä tuo on kuin katkelma meidän avioliitostamme. Olemme olleet 15 vuotta naimisissa ja noin 12 vuotta kuuntein anopilta juuri tuollaista käytöstä. Nyt olen lopettanut siellä käymisen, mutta valitettava totuus on , että anopiini on myös vaikuttanut suuresti avioliittooni ja sen on ongelmiin. Minäkin luulin lähes tähän päivään asti, että olen kypsempi ihminen kun suhtaudun samalla lailla kuin sinä anoppiini. Hutiin meni, hän paheni vuosi vuodelta ja mies kärsi siiä välissä. Anoppini on ollut joka välissä haukkumassa minua lapsilleni ja miehelleni, ja minusta se on ollut anteeksiantamatonta. En kuitenkaan väitä , että anoppni olisi ainoa syy avioliittomme ongelmiin. Mutta antamalla luvan hänelle käyttäytä miten tahansa, on mieheni myös imenyt vaikutteita tästä. Nyt tilanne on se, että minä muutan pois yhteisestä kodistamme ja aika näyttää, palaanko sinne enää. Miehen on nyt mietittävä onko elämä minun kanssani vai ilman minua parempaa. Minulla on nyt vain tynnyri niin täysi kaikkea pahaa. Todennäköisesti anoppikin järkyttyy, kun on niin tottunut siihen, että minulle voi sanoa mitä vaan ja aina olen diplomaattinen. Eli jos joku muu on joskus ollut tyhmä, niin ole sinä fiksumpi. Riitaan en kehoita lähtemään, mutta fiksustikkin voi pitää puolensa. Kaikkea hyvää Sinulle!kiitos kirjoituksestasi, haluaisin halata sinua! Olen herkkä ihminen ja etenkin syytökset satuttavat minua aivan ylettömästi. Minä olen omanlaiseni äiti, ja tarpeeksi hyvä sellainen, parempaan aina pyrkien..
Olin tässä sairaan äitini hoitokokouksessa, siellä oli sosiaalityöntekijä, joka seurasi koko ajan lapseni tekemisiä ja touhuja. Kokouksen päättyessä tämä nainen sanoi, "Olen tässä seurannut lastasi, ja täytyy sanoa, että lapsesta oikein näkee, että siinä on todella hyvin hoidettu lapsi". Äitini sanoi myös, että niin onkin, en ole ennen nähnyt niin hellää äitiä kuin tyttäreni".
Olin niin onnesta soikeana, että meinasi itku tulla kaiken pahan jälkeen.
En tiedä miksi tämän kerroin, mutta joskus ihminen tarvitsee tuollaista.
Ikävää, Marja, että elämäsi on muuttumassa näin, mutta ehkä se on uusi alku paremmalle elämälle. Koita kuitenkin puhua miehesi kanssa.... Voimahaleja! - Marja-36
kiitos kirjoituksestasi, haluaisin halata sinua! Olen herkkä ihminen ja etenkin syytökset satuttavat minua aivan ylettömästi. Minä olen omanlaiseni äiti, ja tarpeeksi hyvä sellainen, parempaan aina pyrkien..
Olin tässä sairaan äitini hoitokokouksessa, siellä oli sosiaalityöntekijä, joka seurasi koko ajan lapseni tekemisiä ja touhuja. Kokouksen päättyessä tämä nainen sanoi, "Olen tässä seurannut lastasi, ja täytyy sanoa, että lapsesta oikein näkee, että siinä on todella hyvin hoidettu lapsi". Äitini sanoi myös, että niin onkin, en ole ennen nähnyt niin hellää äitiä kuin tyttäreni".
Ikävää, Marja, että elämäsi on muuttumassa näin, mutta ehkä se on uusi alku paremmalle elämälle. Koita kuitenkin puhua miehesi kanssa.... Voimahaleja!että muutamalla sanalla saa toisella hyvän olon. Ja vain katselemalla ympärillemme ja tuomalla esille sen hyvä. Niinkuin tämä sosiaalityöntekijä teki.
Näistä hyvistä viesteistähän me rakennamme minäkuvaamme ja ihminen, joka saa paljon osakseen negatiivisuutta, on aivan erilainen kuin ihminen joka on saanut osakseen paljon hyvää. Huomaan sen itsessäni, minä en ole niin vahva, että olisin kestänyt anopin jatkuvan ilkeyden. Pahaa tekee hänen omien lapsiensa puolesta, sillä hän on myös heille yhtä paha.
Olen kanssasi samaa mieltä, tämä on uuden hyvän alku, kävi miten kävi. Olen kyllästynyt elämään niin, että muilla on hyvä olla. Jos tämä aiheuttaa riitoja, niin sille en voi mitään. - justiinsa....
Marja-36 kirjoitti:
että muutamalla sanalla saa toisella hyvän olon. Ja vain katselemalla ympärillemme ja tuomalla esille sen hyvä. Niinkuin tämä sosiaalityöntekijä teki.
Näistä hyvistä viesteistähän me rakennamme minäkuvaamme ja ihminen, joka saa paljon osakseen negatiivisuutta, on aivan erilainen kuin ihminen joka on saanut osakseen paljon hyvää. Huomaan sen itsessäni, minä en ole niin vahva, että olisin kestänyt anopin jatkuvan ilkeyden. Pahaa tekee hänen omien lapsiensa puolesta, sillä hän on myös heille yhtä paha.
Olen kanssasi samaa mieltä, tämä on uuden hyvän alku, kävi miten kävi. Olen kyllästynyt elämään niin, että muilla on hyvä olla. Jos tämä aiheuttaa riitoja, niin sille en voi mitään.ja jos ihminen, joka sitä hyvää osakseen saa, olisi valmis jakamaan sitä toisillekkin niin yhä useammalla olisi hyvä olla.
Mutta niinhän se ikävä kyllä on, että kukaan miestä ei halua antaa toiselle, tärkeintä on saada kaikki hyvä itselle ja paistatella siinä välittämättä muista. - Marja-36
justiinsa.... kirjoitti:
ja jos ihminen, joka sitä hyvää osakseen saa, olisi valmis jakamaan sitä toisillekkin niin yhä useammalla olisi hyvä olla.
Mutta niinhän se ikävä kyllä on, että kukaan miestä ei halua antaa toiselle, tärkeintä on saada kaikki hyvä itselle ja paistatella siinä välittämättä muista.kyllä useimmat ihmiset jotka saavat hyvää osakseen, haluavat sitä myös jakaa. Ainakin minä uskon siihen, että kaikista uskotaan hyvää, kunnes toisin todistetaan ja hyvä laitetaan kiertoon, niin se palaa joskus.
Mutta esimerkiksi parisuhteessa on myös oikeus saada sitä hyvää osakseen takaisin eli tarkoitan sitä, että suhteen huolto ei kuulu vain toiselle. Mitä meillä pääsi tapahtumaan... - hoitakoon osansa
Sitäpaitsi ollaan sanottu kaikki mahdollinen jo monta kertaa, myö nuo sinun ehdotuksessi!Herranpieksut! Kyllä yksinhuoltajan ja -kasvattajan pitäisi ymmärtää vastuunsa kasvattajan ja kodinhengettärenä.
Nainen ne lapset synnyttää, vastuu on todella äidin/ naisen.
Uusinainen ja äiti on uuden polven onneksi ymmärtänyt vastuunsa kodinhengettärenä. Perinteitä vaalitaan ja viedään uusipolvi/lapsenlapset niitä mummolaan näkemään. Nykyaikana työ on niin vaativaa, että juhlapyhät on ihanaa viettää lapsuuskodin lämmössä.
Muutaman kerran vuodessa työssä käyvän naisen on saatava vapaata ruuanlaitosta ja passaamisesta. - .............
kiitos kirjoituksestasi, haluaisin halata sinua! Olen herkkä ihminen ja etenkin syytökset satuttavat minua aivan ylettömästi. Minä olen omanlaiseni äiti, ja tarpeeksi hyvä sellainen, parempaan aina pyrkien..
Ikävää, Marja, että elämäsi on muuttumassa näin, mutta ehkä se on uusi alku paremmalle elämälle. Koita kuitenkin puhua miehesi kanssa.... Voimahaleja!Olipa niin mukavasti sanottu, että itsellekin meinaa tulla sinun puolestasi :) No kyllä tämä on nyt ehdottomasti sellainen juttu, että ihan kaikkien kannalta paras ettette mene sinne jouluksi, appiukko voi vaikka tulla teillä käymään. Ilmoittelethan sitten miten menee ja kerrot jos muutosta tapahtuu tai "nousette kapinaan", sillä tuo kertomukseksi on todella hirvittävä ja jää vaivaamaan. Tsemppiä ja rohkeutta nyt. Hyviä neuvoja sait, raja silläkin on mitä täytyy sietää.
- tuleva äiti
Huoli ei selitä inhottavaa ja loukkaavaa käytöstä. Olipa miten huolissaa tai eri mieltä tahansa, inhimillisyys kuuluu kaikille, kuten myös asialliset käytöstavat. Jos ei pysty toisesta pitämään, niin pitää ainakin käyttäytyä kunnolla.
Tekosyitä typerälle käytökselle ei ole.
Äitiys on asia, jolla ihminen saadaa syyllistettyä vaikka hautaan asti. Näkyy ap jo syyllistyneenkin. Suosittelen täydellisen stopin laittamista moiselle. Menaan, että toisen käytöstä ei voi muuttaa. Vain omaansa voi - vain sitä, mitä itse sietää ja antaa anteeksi. Ja taatusti niin kauan paskaa niskaansa saa, kun antaa sitä tulla. - pikkunokkainen
hoitakoon osansa kirjoitti:
Herranpieksut! Kyllä yksinhuoltajan ja -kasvattajan pitäisi ymmärtää vastuunsa kasvattajan ja kodinhengettärenä.
Nainen ne lapset synnyttää, vastuu on todella äidin/ naisen.
Uusinainen ja äiti on uuden polven onneksi ymmärtänyt vastuunsa kodinhengettärenä. Perinteitä vaalitaan ja viedään uusipolvi/lapsenlapset niitä mummolaan näkemään. Nykyaikana työ on niin vaativaa, että juhlapyhät on ihanaa viettää lapsuuskodin lämmössä.
Muutaman kerran vuodessa työssä käyvän naisen on saatava vapaata ruuanlaitosta ja passaamisesta.Kuka on yksinhuoltaja??
- syy seuraus
Kuka on yksinhuoltaja??
"Tämä nainen on jo kasvattanut kaksi masentunutta ja itsetunto-ongelmaista poikaa, pitäisikö minun antaa tehdä lisää vahinkoa? "
itse sanot tuossa hyvin yksi selitteisesti
TÄMÄ NAINEN - pikkunokkainen
syy seuraus kirjoitti:
"Tämä nainen on jo kasvattanut kaksi masentunutta ja itsetunto-ongelmaista poikaa, pitäisikö minun antaa tehdä lisää vahinkoa? "
itse sanot tuossa hyvin yksi selitteisesti
TÄMÄ NAINENTaisi olla freudilainen lipsahdus itseltäni. Pitäisi tietysti sanoa, että HE. On näissä pojissa paljon hienojakin puolia, joista voisin yhtäläilla syyttää/kiittää anoppia.
- ruma nimi
Se "koittakaa pärjätä" tuli huutona vittumaiseen sävyyn, väännellen ja ilkkuen, tarkoittaen sitä, että emme pärjää, ja tulemme sen huomaamaan. Minun pinnani on poikki nyt. Olen ihan tarpeeksi selitellyt tekemisiäni.
”vittumaiseen sävyyn, väännellen ja ilkkuen,”
Tuo on oma sanomasi ja puhtaasti Sinun tulkintasi.
Sinulla on todella hyvä huomiokyky; puit lasta, keräsit tavarat ja huomioit ” väännellen ja ilkkuen” ????
Suuttuminen on kaiken sallivaa Sinulle, voisit edes hävetä.
Tiedätkö mikä on vittu?
Vanhan perimätiedon mukaa: Viidenlapsen äidillä, joka on vihkimätön.
Nainen kuka tahansa joka käyttää tuota sanaa todistaa olevansa melkoinen Aivoinvalidi. - laukoessasi
Sitäpaitsi ollaan sanottu kaikki mahdollinen jo monta kertaa, myö nuo sinun ehdotuksessi!"Syyttäminen ja toisen lannistaminen ei ole huolehtimista."
"pitäisikö minun antaa tehdä lisää vahinkoa? "
OMAAT todella harkintakykyä, sosiaalisen kanssakäymisen taidon ja käyttäydyt esimerkillisesti.
Mietin nyt kuitenkin sitä perintöäsi ehkä tämän on maksua siitä?
Perintö on miehesi, mutta jos jaksat, avio-oikeudella on puolet sinun, lapsesi perii teidät kummatkin. Olet tehnyt hyvän valinnan työllä kukaan ei rikastu. Ajattele nyt lastasi, perintö siirtyy sitten Hänelle, vaikka eroaisit saatuasi osuutesi.
- Itse anoppi..
Aivan uskomaton juttu. Luulin että tuollaiset anopit kuuluvat historiaan. Häneelle tekisi mannaa ihmissuhdekursi, jossa opetetaan kunnioittamaan myös toisia ihmisiä. Olen itse anoppi sekä miniälle että vävylle eikä tulisi mieleenikään moittia tuolla tavalla. Vaikuttaa aeika sairaalta. Jos on huolissaan lapsenlapsestaan niin siitä tulisi voida keskustella moittimattakin. Taitaa olla fiilis vähän ankea näin joulun alla. Onneksi miehesi näkee äidissään virheitä eikä hyväksy hänen sanomisiaan. Mitä jos ottaisitte etäisyyttä joulun jälkeen ja yhteydenotto vasta kun hän on valmis hyväksymään teidän perheen ratkaisut ja tapaa toimia? Hänellä ei myöskään ole oikeutta moittia eikä olla kaikkitietävä. Vaikeaa on vanhan koiran oppi istumaan ja kukaan ei muutu jollei näe itsessän vikoja. Pitää vain toivoa että pystytte nauttimaan joulusta.
Tsemppiä teille- anoppi täälläkin
kuule, tuota anoppia vaivaa hallitsemiskompleksi viimeisen päälle !
Tuollaisia anoppeja kasvaa luultavasti enemmän maaseudulla kuin kaupungeissa ja kuvittelevansa olevansa korvaamattomia otuksia joka suhteessa kun ei ole muuta elämää kuin teidän vierellä ja kustannuksellä nyhjääminen. Poikia käy sääliksi sillä tuollaisille pirttihirmuille ei kukaan mahda mitään. Pitäisi muuttaa. Otan osaa. - pikkunokkainen
anoppi täälläkin kirjoitti:
kuule, tuota anoppia vaivaa hallitsemiskompleksi viimeisen päälle !
Tuollaisia anoppeja kasvaa luultavasti enemmän maaseudulla kuin kaupungeissa ja kuvittelevansa olevansa korvaamattomia otuksia joka suhteessa kun ei ole muuta elämää kuin teidän vierellä ja kustannuksellä nyhjääminen. Poikia käy sääliksi sillä tuollaisille pirttihirmuille ei kukaan mahda mitään. Pitäisi muuttaa. Otan osaa.anopeille! En todellakaan ole täällä anoppeja parjaamassa, itselläni vaan on tuollainen. Hallitsemiskompleksi on totta, hirvittää tulevaisuus, koska emme oikein voi muuttaakaan. Mieheni tulee perimään täällä kiinteistöjä ja metsää, joita pitää hoitaa...
- Itse anoppi..
anopeille! En todellakaan ole täällä anoppeja parjaamassa, itselläni vaan on tuollainen. Hallitsemiskompleksi on totta, hirvittää tulevaisuus, koska emme oikein voi muuttaakaan. Mieheni tulee perimään täällä kiinteistöjä ja metsää, joita pitää hoitaa...
Olet pikkunokkainen sen verran mukavan tuntuinen että voisin adoptioda sinut omaksi miniäksi.
Sydömelliset terveiset - taas....
Itse anoppi.. kirjoitti:
Olet pikkunokkainen sen verran mukavan tuntuinen että voisin adoptioda sinut omaksi miniäksi.
Sydömelliset terveiseten tahtoisi noin omahyväistä ja itsekeskeistä miniää jolla ei ole silmää katsoa napaansa kauemmas.
- pikkunokkainen
taas.... kirjoitti:
en tahtoisi noin omahyväistä ja itsekeskeistä miniää jolla ei ole silmää katsoa napaansa kauemmas.
Tuskin saat ainuttakaan miniää jos aiot huutaa, meuhkata ja syyllistää jälkikasvuasi puolisoineen, sekä uhata väkivallalla. Mutta niin on hyvä, vai mitä?
- Nimetön
taas.... kirjoitti:
en tahtoisi noin omahyväistä ja itsekeskeistä miniää jolla ei ole silmää katsoa napaansa kauemmas.
Ehkä et ole ymmärtänyt lukemaasi tai sitten et ole lukenut kunnolla. Kolmas vaihtoeho: olet itse vähän samantyyppinen kuin kuvattu anoppi
- yks äiti
Ottakaa etäisyyttä anoppiin, hän ei näköjään tiedä omia rajojansa. Sitä ennen kannattaa yrittää keskustella anopin kanssa ja tehdä selväksi seuraavat asiat:
-Anoppi ei ole lääkäri (käsittääkseni?). Jos lapsella on sairaus, lääkäri määrää hoidon, ei anoppi. Voisi vielä kertoa, että sairauksia hoidetaan eri tavalla kuin ennen, hoidot ovat kehittyneet. Joskus aikaisemmin ennen hengitettäviä astmalääkkeitä kortisoni aiheutti sivuvaikutuksia, näitäköhän anoppisi muistelee(?). Ventoline ei ole kortisonia.
-Lapsi ei mene anopille hoitoon, ennen kuin anoppi on rauhoittunut.
-Anoppi ei ole lapsenne äiti eikä näin ollen osallistu jokapäiväiseen kasvatukseen.
Minä en kyllä lähtisi jouluksi tuollaiselle anopille. Parempi olisi, jos jäisitte koko perhe kotiin ja viettäisitte oman joulun. Kertokaa syy reilusti, ja katsokaa, muuttuuko anopin käytös. Ei tuollaista käytöstä tarvitse sietää, oli sitten kuka tahansa. - anoppisi
taitaakin olla narsistinen persoona pahimmasta päästä. Kun valta omaan poikaan alkaa katketa (ja sitä valtaa on käytetty koko kasvattamisen ajan) niin tuollaiset ilmiöt ovat ihan taattuja. Sairas henkilö tämä anoppi, sairastuttaa muutkin....
Ei muuta kuin kunnon pesäero tuollaiseen henkilöön miehesi takia, sekä erityisesti itsesi ja lapsesi takia. Siinä jo kolme hyvää syytä lopettaa tämä kanssakäyminen anopin kanssa!! - perinne naiset
http://www.tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=39834&c=21&p=1&pm=1
Monentyylistä vastausta sait pulmaasi.
Yksi alue olisi vielä huomion arvoinen, se _valta_.
”anoppia vaivaa hallitsemiskompleksi”
Olette viettäneet siellä Joulun kaikilla mausteilla. Joulun valmistaminen siivouksineen, leipomisineen, ruokineen ja lahjoineen on todella isotyö.
Moni vanhempi ikäpolven edustaja on näitä YLISTÄMÄLLÄ alistettuja. Kriteerit tulevat ulkopuolelta, kaikkien toiveista ja perinteistä, iäkkään (yli 50 vuotiaan) voimat eivät välttämättä enää riitä. Kiitos ”Kiitos” ei avita työtä, jonka juhlan pitämiseksi joutuu tekemään.
Mielestäni on jo huomattu äitienpäivän olleen myös tavoitteiden ja Faktan luominen; äidille, rakkaudelleen ja uhrautumiselleen.
Ehkä vyyhti purkautuisi, kun tarjoaisit apua Joulun valmistamiseen, tai söisitte myös teillä _koko porukka_
jollei Jouluna, niin Tapanina, tai Uutena Vuotena, tai vaikka Loppiaisena.
Äiti, Mummu, tai Anoppi ei ole mikään loppumaton voimavara: järjestäjänä, passarina, hoitajana, tekijänä, perinteiden ylläpitäjänä jne.
Pää tulee vetävän käteen; väsymys ja vastuu muiden juhlasta, enemmän selviönä kuin vapaaehtoisena, tai perinteenä ja helppona ratkaisuna muille. Ei osaa, eikä haluaisi luovuttaa perinteestä, ei pyytää apua, eikä todeta; En jaksa enää… kaikkien vuoksi / puolesta
(Toinen tehty kriteeri on "karkkipäivä", se on ihan ”lakisääteinen”; Karkitonta ihmistä ei ole!!)- pikkunokkainen
Olen käynyt kuorimassa juurekset joka jouluksi ja siivonnut jäljet, paitsi yksi meni rintatulehdusta sairastaessa. Enemmänkin voisin tietysti tehdä, oppia olen ottanut, että tulevaisuudessa osaan itse hommat.
- jos menisit
Olen käynyt kuorimassa juurekset joka jouluksi ja siivonnut jäljet, paitsi yksi meni rintatulehdusta sairastaessa. Enemmänkin voisin tietysti tehdä, oppia olen ottanut, että tulevaisuudessa osaan itse hommat.
Talouskouluun.
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Talouskoulu&btnG=Google-haku&meta=lr=lang_fi
Ei se oppi ojaan kaada.
Saisit lomaa anopista ja etäisyytä asioihin koulu kestää vain lukukauden joten aikana ei mahdoton...
- kukistamiseen
Olet minun mielestäni ottanut jo niin monta kertaa kohteliaasti vastaan anoppisi sairaat kohtaukset, että nyt saa luvan riittää.
Pane kova kovaa vastaan. Eihän tuollaista huutavaa isoäitiä saa päästää lapsenkaan lähelle, pelkää pian koko loppuelämänsä. Pysykää joulu kotonanne ja jos appiukossa on yhtään miestä, hän ottaa teihin yhteyttä ja tulee käymään.
Jos jatkuvasti vain peräydyt ja yrität kohteliasti selittää, ymmärtää ja olla ihmisiksi anoppisi edessä, ei hän kummemmaksi muutu, hullummaksi vain.
Eli ryhtiä nyt ja rupea pitämään puoliasi ihan samoilla menetelmillä kuin anoppisikin. Aloita ääniharjoituksilla ja kartuta sanavarastoasi...- todella huuto kaksipuoliseksi
"Eli ryhtiä nyt ja rupea pitämään puoliasi ihan samoilla menetelmillä kuin anoppisikin. Aloita ääniharjoituksilla ja kartuta sanavarastoasi... "
Miksi kärsisit yksin onhan sekin kokemusta; pitää riitta yllä..
- Emma
En ole omaa anoppiani nähnyt kohta kolmeen vuoteen. Aikuisena ihmisenä päätän itse ketä lähipiiriini kuluu, ketä siis tapaan ja ennenkaikkea missä vietän jouluni! Anoppini voi miettiä että niin makaa kuin petaa, perheriidat ovat ainakin vähentyneet kun emme enään ole yhteydessä anoppiin eli niin makaa kuin petaa...
- luettuani....
huomaan kuinka vähän ihmiset osaavat ajatella sitä, että riidassa on aina vähintään kaksi osapuolta. Anopinkin käytökselle on selityksensä, harmi vain että tuo aoppi ei ole sitä täällä kertomassa ja niinollen hänet leimataan yksipuolisen näkemyksen mukaan.
Asiaa ei varmasti korjaa se, että tuo miniä lyö liinat kiinni eikä enää ole anopin kanssa missän tekemisissä ja samalla katkaisee sekä pojan että lapsen suhteen anoppiin, pahimmassa tapauksessa.
Siitä ei voi seurata muuta kuin lisää pahaa mieltä ja katkeruutta mutta miniä voi itetysti päästä vähemmällä, sijaan kärsijäksi tulevat mies ja lapset ja anoppi ja appi. Mutta kuten olen kommenteistanne huomannut, miniän etu on se tärkein, muista ei tarvitse välittää.- Marja-36
ja uskon, että anopillakin on oma näkemyksensä asiaan. Mutta silti en lähtisi tuomitsemaan tai syyllistämään miniää, sillä mikään asia ei oikeuta käyttäytymään kuvatulla tavalla.
Minä olen elänyt vastaavan anopin varjossa 15 vuotta ja voin kertoa, että koko perhe voi paremmin kun pidetään pientä etäisyyttä anoppiin. Vai luuletko, että parisuhdetta parantaa anopin kommentit, että
"mistä sitä tietää kenen lapsia ne ovat"
"äitinne kielsi minua pitämästä teitä sylissä kun olittte pieniä ja opetti inhoamaan"
"voi voi, kun sinä olet niin nuori ettet tiedä miten lapsia hoidetaan"
".. miten koiria hoidetaan"
".. miten yleensä tehdään yhtikäs mitään"
"voi voi, kyllä sillä Mikolla(mieheni) niin vaikeaa kun sinä olet niin paha"
ja mainoksen sanoin, eikä tässä vielä kaikki.
Minusta ei ole asiaa joka oikeuttaisi käyttäytymään näin. Joten en kyllä koe olevani itsekäs, kun en mene anopille. Onko sinusta tälläisessa tilanteessa kohtuutonta, jos miniä ajattelee myös itseään, 12 vuoden vinoilun jälkeen? - kuvitella...
Marja-36 kirjoitti:
ja uskon, että anopillakin on oma näkemyksensä asiaan. Mutta silti en lähtisi tuomitsemaan tai syyllistämään miniää, sillä mikään asia ei oikeuta käyttäytymään kuvatulla tavalla.
Minä olen elänyt vastaavan anopin varjossa 15 vuotta ja voin kertoa, että koko perhe voi paremmin kun pidetään pientä etäisyyttä anoppiin. Vai luuletko, että parisuhdetta parantaa anopin kommentit, että
"mistä sitä tietää kenen lapsia ne ovat"
"äitinne kielsi minua pitämästä teitä sylissä kun olittte pieniä ja opetti inhoamaan"
"voi voi, kun sinä olet niin nuori ettet tiedä miten lapsia hoidetaan"
".. miten koiria hoidetaan"
".. miten yleensä tehdään yhtikäs mitään"
"voi voi, kyllä sillä Mikolla(mieheni) niin vaikeaa kun sinä olet niin paha"
ja mainoksen sanoin, eikä tässä vielä kaikki.
Minusta ei ole asiaa joka oikeuttaisi käyttäytymään näin. Joten en kyllä koe olevani itsekäs, kun en mene anopille. Onko sinusta tälläisessa tilanteessa kohtuutonta, jos miniä ajattelee myös itseään, 12 vuoden vinoilun jälkeen?anopinkaan suusta tuollaista tekstiä. Itselläni ei ole kokemusta ikävistä anopeista.
Mutta jos tuollaisia kommentteja tulee, on niihinkin jossain syy. Sehän voi olla sitten vaikka siinä, että anoppi on oikeasti ilkeä ja omat elämänkokemukset ovat siihen vaikuttaneet.
Mutta tuollaisiin kommentteihin suhtautuisin kyllä hurtilla huumorilla ja tekisin ne tyhjäksi sillä tavoin.
Viha kasvattaa vihaa ja jos sille tielle lähdetään ei tien päätä näy koskaan. - Marja-36
kuvitella... kirjoitti:
anopinkaan suusta tuollaista tekstiä. Itselläni ei ole kokemusta ikävistä anopeista.
Mutta jos tuollaisia kommentteja tulee, on niihinkin jossain syy. Sehän voi olla sitten vaikka siinä, että anoppi on oikeasti ilkeä ja omat elämänkokemukset ovat siihen vaikuttaneet.
Mutta tuollaisiin kommentteihin suhtautuisin kyllä hurtilla huumorilla ja tekisin ne tyhjäksi sillä tavoin.
Viha kasvattaa vihaa ja jos sille tielle lähdetään ei tien päätä näy koskaan.jossakin on syy.
Tuo hurtti huumori on hyvä neuvo, mutta se ei päde kuin kasvokkain tapahtuvaan ilkeilyyn. Ja joskus sitä on yksinkertaisesti on niin sanaton, että ei vaan osaa sanoa takaisin. Sieltä nimittäin voi tulla ihan mitä vaan, mielikuvtuksenikaan ei ole niin rikas...
Minä alan olemaan nykyisin niin inhottava, että saatan sanoakkin takaisin, mutta yritän olla asiallinen aina. Mutta välillä on aika vaikeaa, kun lapset tai tutut kertovat mtä anoppi on minusta puhunut. Siihen jos tarttuu ja soittaa anopille, niin on aiheuttanut viattomille pahan mielen. Kyseessä on kuitenkin lasteni mummo ja toivoisin, että lasten välit säilyisivät hyvinä, vaikka anoppi onkin per...stä. - en kuultele
Marja-36 kirjoitti:
jossakin on syy.
Tuo hurtti huumori on hyvä neuvo, mutta se ei päde kuin kasvokkain tapahtuvaan ilkeilyyn. Ja joskus sitä on yksinkertaisesti on niin sanaton, että ei vaan osaa sanoa takaisin. Sieltä nimittäin voi tulla ihan mitä vaan, mielikuvtuksenikaan ei ole niin rikas...
Minä alan olemaan nykyisin niin inhottava, että saatan sanoakkin takaisin, mutta yritän olla asiallinen aina. Mutta välillä on aika vaikeaa, kun lapset tai tutut kertovat mtä anoppi on minusta puhunut. Siihen jos tarttuu ja soittaa anopille, niin on aiheuttanut viattomille pahan mielen. Kyseessä on kuitenkin lasteni mummo ja toivoisin, että lasten välit säilyisivät hyvinä, vaikka anoppi onkin per...stä.mitään anopin sanomisia muiden kautta.
Vanha viisaus on yksi puhuja kymmenen kuulijaa ja kymmenen tulkintaa, kaikki erilaisia harva alkuperäisen kaltainen.
Opeta muut olemaan toistamatta sinulle omia tulkintojaan anopin sanomisista.
SIELLÄ JUTUT MISSÄ KIITOLLINEN KUULIJA. - Marja-36
en kuultele kirjoitti:
mitään anopin sanomisia muiden kautta.
Vanha viisaus on yksi puhuja kymmenen kuulijaa ja kymmenen tulkintaa, kaikki erilaisia harva alkuperäisen kaltainen.
Opeta muut olemaan toistamatta sinulle omia tulkintojaan anopin sanomisista.
SIELLÄ JUTUT MISSÄ KIITOLLINEN KUULIJA.ja juoruilua en harrasta, mutta lapsille on aika vaikea sanoa, kun he kertovat mitä mummo puhui äidistä.
Ne tuttavat, jotka asian ovat ottaneet puheeksi, ovat olleet hyvin hienotunteisia ja pahoillaan asiasta. Lähinnä ehkä ovat halunneet varoittaa minua anopin vilkkaasta mielikuvituksesta.
Mieheni sanoi jo vuosia sitten, että äitinsä tuntien, että jos anoppi saisi lapset itselleen, niin hän vaikka myrkyttäisi meidät...
Tätä anoppi-miniä-poika suhdetta on aika vaikea kuvailla, sillä ainoastaan se joka on elänyt samanlaisessa, tajuaa millaista se todella on. Jos joku olisi minulle 15 vuotta sitten kertont vastaavaa, niin olisin varmasti ollut sitä meltä että niin... kyllä sitä toimeen tulee kun yrittää vaan. - pikkuiset korvat
Marja-36 kirjoitti:
ja juoruilua en harrasta, mutta lapsille on aika vaikea sanoa, kun he kertovat mitä mummo puhui äidistä.
Ne tuttavat, jotka asian ovat ottaneet puheeksi, ovat olleet hyvin hienotunteisia ja pahoillaan asiasta. Lähinnä ehkä ovat halunneet varoittaa minua anopin vilkkaasta mielikuvituksesta.
Mieheni sanoi jo vuosia sitten, että äitinsä tuntien, että jos anoppi saisi lapset itselleen, niin hän vaikka myrkyttäisi meidät...
Tätä anoppi-miniä-poika suhdetta on aika vaikea kuvailla, sillä ainoastaan se joka on elänyt samanlaisessa, tajuaa millaista se todella on. Jos joku olisi minulle 15 vuotta sitten kertont vastaavaa, niin olisin varmasti ollut sitä meltä että niin... kyllä sitä toimeen tulee kun yrittää vaan.lapset heijastava omaa asennettasi ja halumaasi.
Onko se ainoa tapa jolla voit keskustella/kuunnella lapsiasi.
Aamun ajatus vanhemman suhteesta lapseensa.
” Niin kuin lintu opettaa poikasensa lentämään, niin minä tarvitsen sinua.
Minä sain siivet,
mutta näytäthän sinä, miten niillä lennetään?
Minä tunnen pelkoa,
mutta kerrothan sinä, mitä minä pelkään?
Valmistathan sinä minut elämään.
Sillä minulle vain sinä olet täydellinen.” - .............
kuvitella... kirjoitti:
anopinkaan suusta tuollaista tekstiä. Itselläni ei ole kokemusta ikävistä anopeista.
Viha kasvattaa vihaa ja jos sille tielle lähdetään ei tien päätä näy koskaan.vaikea kuvitella...Mutta vaikka minulla mahtava anoppi, niin se ei poista mahdollisuutta, että joku kokee anoppinsa tai miniänsä todella ahdistavaksi. Ja uskon, että tuokin kirjoittaja on kaikkensa yrittänyt noiden vuosien aikana. Minusta on hyvä johonkin vetää raja, oli syy missä tai kenessä tahansa. Kaikkia solvauksia ei anoppien tai miniöiden tarvitse kestää, mennä piiloon itkemään ja tulla takaisin taas kuulemaan kuinka epäonnistunut vaimo, äiti ja nainen ylipäätänsä on. Auttaako se oikeasti jotain, jos antaa kaiken jatkua eikä edes yritetä hakea jotain ratkaisua?
Jos minä näen, että mieheni anoppi on ilkeä tai huono jotenkin (syy), niin antaako se minulle oikeuden solvata häntä loputtomiin ja hänen pitää aina sietää kaikki loukkaukset? Minäkin voin kokea etten tule toimeen joidenkin ihmisten kanssa, mutta ikinä en ole kokenut, että minulla vain sen vuoksi olisi oikeus haukkua ja solvata heitä noinkin rumasti tai edes vähän kauniimmin. Enkä odottaisi, että heidän pitäisi vain hymistellä sen jälkeen. - Marja-36
pikkuiset korvat kirjoitti:
lapset heijastava omaa asennettasi ja halumaasi.
Onko se ainoa tapa jolla voit keskustella/kuunnella lapsiasi.
Aamun ajatus vanhemman suhteesta lapseensa.
” Niin kuin lintu opettaa poikasensa lentämään, niin minä tarvitsen sinua.
Minä sain siivet,
mutta näytäthän sinä, miten niillä lennetään?
Minä tunnen pelkoa,
mutta kerrothan sinä, mitä minä pelkään?
Valmistathan sinä minut elämään.
Sillä minulle vain sinä olet täydellinen.”yksipuolinen käsitys asiasta. Olen tehnyt parhaani, että lapset saisivat olla mummonsa kanssa enkä ole hänestä pahaa puhunut, yrittänyt selittää vain lapsille " että mummolla on erilainen perhekulttuuri kuin meillä ja pitää muistaa, että hän on jo iäkäs".
Minusta tuo sinun heittosi oli melkeinpä syyllistävä, varsinkaan kun et asiaa tarkemmin tunne. Tai anoppiani. - ulkopuolinen korva
Marja-36 kirjoitti:
yksipuolinen käsitys asiasta. Olen tehnyt parhaani, että lapset saisivat olla mummonsa kanssa enkä ole hänestä pahaa puhunut, yrittänyt selittää vain lapsille " että mummolla on erilainen perhekulttuuri kuin meillä ja pitää muistaa, että hän on jo iäkäs".
Minusta tuo sinun heittosi oli melkeinpä syyllistävä, varsinkaan kun et asiaa tarkemmin tunne. Tai anoppiani."mummolla on erilainen perhekulttuuri kuin meillä ja pitää muistaa, että hän on jo iäkäs".
JAA erillainen ja iäkäs joo ei ole rasismia ei ole juu - Marja-36
ulkopuolinen korva kirjoitti:
"mummolla on erilainen perhekulttuuri kuin meillä ja pitää muistaa, että hän on jo iäkäs".
JAA erillainen ja iäkäs joo ei ole rasismia ei ole juutiedät, niin kerros oikeat vastaukset!
Ja ihan alusta asti. - Marja-36
............. kirjoitti:
vaikea kuvitella...Mutta vaikka minulla mahtava anoppi, niin se ei poista mahdollisuutta, että joku kokee anoppinsa tai miniänsä todella ahdistavaksi. Ja uskon, että tuokin kirjoittaja on kaikkensa yrittänyt noiden vuosien aikana. Minusta on hyvä johonkin vetää raja, oli syy missä tai kenessä tahansa. Kaikkia solvauksia ei anoppien tai miniöiden tarvitse kestää, mennä piiloon itkemään ja tulla takaisin taas kuulemaan kuinka epäonnistunut vaimo, äiti ja nainen ylipäätänsä on. Auttaako se oikeasti jotain, jos antaa kaiken jatkua eikä edes yritetä hakea jotain ratkaisua?
Jos minä näen, että mieheni anoppi on ilkeä tai huono jotenkin (syy), niin antaako se minulle oikeuden solvata häntä loputtomiin ja hänen pitää aina sietää kaikki loukkaukset? Minäkin voin kokea etten tule toimeen joidenkin ihmisten kanssa, mutta ikinä en ole kokenut, että minulla vain sen vuoksi olisi oikeus haukkua ja solvata heitä noinkin rumasti tai edes vähän kauniimmin. Enkä odottaisi, että heidän pitäisi vain hymistellä sen jälkeen.kiitos järkevistä ajatuksista!
- "Se ken
ulkopuolinen korva kirjoitti:
"mummolla on erilainen perhekulttuuri kuin meillä ja pitää muistaa, että hän on jo iäkäs".
JAA erillainen ja iäkäs joo ei ole rasismia ei ole juusynnitön, viskatkoon ensimmäisen kiven"
Ja niin edellisen kirjoittaja kaapaisi kouransa ja ehkäpä korvansakin täyteen kiviä ja viskeli niitä summanmutikassa ympärilleen. - vain yksi
"riidassa on aina vähintään kaksi osapuolta"
Ei tarvitse olla kuin yksi vuorovaikutustaidoton ja huonokäytöksinen, kuten alkuperäisen kirjoittajan anoppi. Kun tuollainen ihminen osuu lähipiiriin, niin sitä saa olla aikamoinen fakiiri tullakseen toimeen hänen kanssaan.
"Asiaa ei varmasti korjaa se, että tuo miniä lyö liinat kiinni eikä enää ole anopin kanssa missän tekemisissä ja samalla katkaisee sekä pojan että lapsen suhteen anoppiin"
Keskittyminen omaan ja oman perheen elämään voi todellakin korjata tilannetta. Ei tule väärinymmärryksiä ja pahaa mieltä kenellekään, kun ei olla tekemisissä. Itse olen näin aikuisena kolmikymppisenä omalle äidilleni (ja myös isälleni) kiitollinen siitä, että he elivät itsellistä elämää katkeroituneen anopin lähipiirissä. Muorini ilkeilyt, huutamiset ja valittamiset kasvattivat minusta huutamiselle aran, välillä heikosta itsetunnostakin kärsineen lapsen/nuoren, jolla ei tänä päivänäkään ole ollut kuin yksi biologinen mummu.
Jaksamista alkuperäiselle kirjoittajalle. Sympatiani ovat puolellasi! - kirjoituksestasi
vain yksi kirjoitti:
"riidassa on aina vähintään kaksi osapuolta"
Ei tarvitse olla kuin yksi vuorovaikutustaidoton ja huonokäytöksinen, kuten alkuperäisen kirjoittajan anoppi. Kun tuollainen ihminen osuu lähipiiriin, niin sitä saa olla aikamoinen fakiiri tullakseen toimeen hänen kanssaan.
"Asiaa ei varmasti korjaa se, että tuo miniä lyö liinat kiinni eikä enää ole anopin kanssa missän tekemisissä ja samalla katkaisee sekä pojan että lapsen suhteen anoppiin"
Keskittyminen omaan ja oman perheen elämään voi todellakin korjata tilannetta. Ei tule väärinymmärryksiä ja pahaa mieltä kenellekään, kun ei olla tekemisissä. Itse olen näin aikuisena kolmikymppisenä omalle äidilleni (ja myös isälleni) kiitollinen siitä, että he elivät itsellistä elämää katkeroituneen anopin lähipiirissä. Muorini ilkeilyt, huutamiset ja valittamiset kasvattivat minusta huutamiselle aran, välillä heikosta itsetunnostakin kärsineen lapsen/nuoren, jolla ei tänä päivänäkään ole ollut kuin yksi biologinen mummu.
Jaksamista alkuperäiselle kirjoittajalle. Sympatiani ovat puolellasi!Minusta joutaisi jo romukoppaan tuo iankaikkisen vanha ja vääristynyt sananlasku siitä miten riitaan "aina" tarvitaan kaksi. Ei takuulla tarvita.
Oma kokemukseni on se, että anoppi tuntui päättäneen jo etukäteen, ennen kuin olimme tavanneetkaan, että minä en sitten kelpaa. Hän ei siis tiennyt minusta yhtään mitään, kun vittuilu alkoi.
En tavallisesti koskaan kiroile, mutta tässä yhteydessä se on kyllä ihan asiallista.
Eikä asiaan auttanut huumorit eikä mitkään. Välit oli pakko panna poikki, sillä tuo naisihminen oli todella karmean tuhoava. Mieheni ja hän pitävät yhteyttä ainoastaan puhelimitse (ei tosin ole mieheni biologinen äiti, mutta mieheni isän kumppani 25 vuoden ajalta). Joulukortin joudun kirjoittamaan, sillä mieheni ei sitä tee. - lukemista
Marja-36 kirjoitti:
tiedät, niin kerros oikeat vastaukset!
Ja ihan alusta asti." että mummolla on erilainen perhekulttuuri kuin meillä ja pitää muistaa, että hän on jo iäkäs".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi#Rasismi_Suomessa
”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.”
hyväksyttävää perustetta = Anoppi siis iäkäs ja eri kultuuri! ;D - ;););)
kirjoituksestasi kirjoitti:
Minusta joutaisi jo romukoppaan tuo iankaikkisen vanha ja vääristynyt sananlasku siitä miten riitaan "aina" tarvitaan kaksi. Ei takuulla tarvita.
Oma kokemukseni on se, että anoppi tuntui päättäneen jo etukäteen, ennen kuin olimme tavanneetkaan, että minä en sitten kelpaa. Hän ei siis tiennyt minusta yhtään mitään, kun vittuilu alkoi.
En tavallisesti koskaan kiroile, mutta tässä yhteydessä se on kyllä ihan asiallista.
Eikä asiaan auttanut huumorit eikä mitkään. Välit oli pakko panna poikki, sillä tuo naisihminen oli todella karmean tuhoava. Mieheni ja hän pitävät yhteyttä ainoastaan puhelimitse (ei tosin ole mieheni biologinen äiti, mutta mieheni isän kumppani 25 vuoden ajalta). Joulukortin joudun kirjoittamaan, sillä mieheni ei sitä tee.varmaan joku oikein pahankurinen ihminen kykenee yksinkin riitelemään ;);););)
- jadenot
lukemista kirjoitti:
" että mummolla on erilainen perhekulttuuri kuin meillä ja pitää muistaa, että hän on jo iäkäs".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi#Rasismi_Suomessa
”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.”
hyväksyttävää perustetta = Anoppi siis iäkäs ja eri kultuuri! ;Dtätä ketjua, suunnilleen tähän asti, ennenkuin en enää voinut vastustaa kiusausta kommentoida itsekin.
Selvästi huomaa että olet se yksi ja sama kirjoittaja, joka on käynyt mollaamassa ap:ta tai ihmisiä, jotka hänen kanssaan samaa mieltä ovat. En tiedä onko sinulla vain erittäin pahoja kokemuksia miniöistä vai oletko todellakin jollain tapaa häiriintynyt, kun tuomitset ihmisiä TEKSTIN perusteella noin vahvasti, ilkeilet ja olet huomattavan ennakkoasenteinen. En siis tarkoita tällä, että miniät eivät voisi itse olla väärässä; varmasti ovat eikä ap:n anoppikaan varmasti pahuuttaan noin käyttäydy. En vain ymmärrä miksi olet noin vahvasti sitä mieltä, että kyseisessä tarinassa juuri se miniä on kaiken pahan alku ja juuri..
Ja tuosta rasismi-kommentistasi: kaiketi tarkoitit sen itsekin vain saivartelun/kärjistämisen kannalta. Rasismi tarkoittaa sitä että ennakkoluuloisesti ja oletusarvoisesti arvotetaan ihmisiä jonkin noiden ominaisuuksien perusteella. Tuskinpa henkilö jolle vastasit tarkoitti pitävänsä kaikkia maailman iäkkäitä ihmisiä huonompiarvoisena kuin hän itse.
Luulen, että hän vain hienotuntesesti yritti kertoa lapsilleen miksi mummin ja äidin välit ovat sellaiset kuin ovat, en tiedä kun en tunne tapausta.
Mutta sen perusteella, että sanoo jonkun ihmisen erilaisuuden johtuvan iästä ja erilaisesta perhekulttuurista on turha sanoa ketään rasistiksi. - Marja-36
jadenot kirjoitti:
tätä ketjua, suunnilleen tähän asti, ennenkuin en enää voinut vastustaa kiusausta kommentoida itsekin.
Selvästi huomaa että olet se yksi ja sama kirjoittaja, joka on käynyt mollaamassa ap:ta tai ihmisiä, jotka hänen kanssaan samaa mieltä ovat. En tiedä onko sinulla vain erittäin pahoja kokemuksia miniöistä vai oletko todellakin jollain tapaa häiriintynyt, kun tuomitset ihmisiä TEKSTIN perusteella noin vahvasti, ilkeilet ja olet huomattavan ennakkoasenteinen. En siis tarkoita tällä, että miniät eivät voisi itse olla väärässä; varmasti ovat eikä ap:n anoppikaan varmasti pahuuttaan noin käyttäydy. En vain ymmärrä miksi olet noin vahvasti sitä mieltä, että kyseisessä tarinassa juuri se miniä on kaiken pahan alku ja juuri..
Ja tuosta rasismi-kommentistasi: kaiketi tarkoitit sen itsekin vain saivartelun/kärjistämisen kannalta. Rasismi tarkoittaa sitä että ennakkoluuloisesti ja oletusarvoisesti arvotetaan ihmisiä jonkin noiden ominaisuuksien perusteella. Tuskinpa henkilö jolle vastasit tarkoitti pitävänsä kaikkia maailman iäkkäitä ihmisiä huonompiarvoisena kuin hän itse.
Luulen, että hän vain hienotuntesesti yritti kertoa lapsilleen miksi mummin ja äidin välit ovat sellaiset kuin ovat, en tiedä kun en tunne tapausta.
Mutta sen perusteella, että sanoo jonkun ihmisen erilaisuuden johtuvan iästä ja erilaisesta perhekulttuurista on turha sanoa ketään rasistiksi.tätä juuri olen yrittänut lapsille kertoa. Ja samalla myös opettaa hyväksymään erilaisia ihmisiä.
Anoppini on nimittäin erittäin huono käytöksinen ja ilkeä. Mutta sitä tämä vastarannankiiski tuskin tajuaa;=)
Ja edelleenkin minusta on fiksumpaa sanoa lapsille, että mummo tulee erilaisesta perhekulttuurista kuin me ja on erittäin iäkäs, häntä pitää ymmärtää, kuin että hän on täysin tunnevammainen , häiriintynyt, ilkeä eikä omaa alkeellisintakaan käytöstapaa. Ja että mummolle ei puhuta mitään oman perhee asioita.
Mutta täällä on tuo yksi, joka näkee aina miniöissä vikaa. En väitä etteikö niinkin päin voi olla, mutta tapaus kerrallaan. Hänellä ei ilmeisesti ole käsitystä siitä, millainen anoppi todella voi olla. Tai yleensä toinen ihminen toiselle. - kestävät
;););) kirjoitti:
varmaan joku oikein pahankurinen ihminen kykenee yksinkin riitelemään ;);););)
hänen veetuilunsa. Veetuilu ei lopu ennen kuin välit pannaan poikki. Sitten veetuillaan seläntakana kahta kauheammin.
Oletko ihan lapsi vielä, kun et muka tämmöistä tiedä? - eikä muuta
jadenot kirjoitti:
tätä ketjua, suunnilleen tähän asti, ennenkuin en enää voinut vastustaa kiusausta kommentoida itsekin.
Mutta sen perusteella, että sanoo jonkun ihmisen erilaisuuden johtuvan iästä ja erilaisesta perhekulttuurista on turha sanoa ketään rasistiksi.Olen täsmälleen samaa mieltä kuin mitä kirjoituksessasi selitit.
Sivuhuomautukseni koskee tuota rasismi-sanaa:
Jos haluaa käyttää hienoa sanaa jonkin MUUN kuin RODUN syrjimisestä, niin se on sitten taas DISKRIMINOINTIA eikä rasismia.
Minua ärsyttää tuo rasismi-sanan väärinkäyttö vähän joka paikassa. Rasismi on vain ja ainoastaan ROTUsyrjintää, ei mitään muuta syrjintää.
Esimerkiksi ilmaisu "ikärasismi" on aivan mieletön. Ikäsyrjintä olisi parempi ilmaisu.
- ihmisiä
sitä maa päällään kantaakin. Otan osaa!
Suosittelen pientä irtiottoa, siis en kehoita laittamaan välejä kokonaan poikki. Pysyt vain vähän kauempana jonkin aikaa, anoppisi saa ajattelemisen aihetta.
Miehesi pitää puoliasi, se on pääasia. Miehesi voisi pitää äidilleen puhuttelun ja tehdä selväksi pelisäännöt. Sen vuoksi että on ilmeisesti jatkamassa tilanpitoa, ei kenenkään kuitenkaan tarvitse antaa kävellä ylitse.
Itse olen maatalon miniä, lisäksi anoppi, eikä ikinä tulisi mieleeni käyttäytyä ketään kohtaan tuolla tavalla, enkä ikinä ole moista kohtelua osakseni saanut. Kirjoituksestasi huomaa että olet ajattelevainen ja normaali ihminen, joten häntä pystyyn. Tässä tapauksessa anoppi todellakin on syypää. Asetu anoppisi "yläpuolelle" äläkä lähde moiseen loanheittoon mukaan. Anoppisi tulee vielä katumaan käytöstään, jos vain ymmärrys sen sallii.
Jaksamista sinulle ja perheellesi.- Marja-36
sitä ymmärrystä on, niin valitettavaa kuin se onkin. Ja silloin on ajateltava oman perheen etua. Ei sekään ole oikein, että anoppi myrkyttää pojan perheen elämän.
- äiti myös
Raukka parka. Vanhemmalla lapsellani oli puolitoista vuotiaana sama sairaalareissu. Sai myös avaavaa lääkettä kun hengitys oli mennyt niin huonoksi. Yöllä valvoi ja yski hengitys oli työlasta ja käytti apulihaksia..Astmaatikkoa hänestä ei ole vieläkään tullut. Jos anoppisi ei ole lääkäri on kumma tapaus jos tekee diagnooseja. Astma todetaan vasta tämän uusiessa todennäköisesti kolmannella kerralla. Meillä oli kaksi kertaa. En viettäisi joulua kyseisen henkilön kanssa. Miksi pitäisi teennäisellä suhteella pilata joulu. Ihmisiä ei voi muuttaa, mutta omaa suhtautumista voitte muuttaa. Anoppi kyllä lukee ilmapiiriä ja käyttäytyy sen mukaisesti vaikka esittäisittekin jotain muuta. Yritä ajatella anopistasi jotain hyvää lastesi ja itsesikin vuoksi. Huomaat pian muutoksen. Mutta, jos se ei tapahdu jouluun mennessä miksi pilata lasten jouluilo?
- tietää kaiken
ja näyttää sen, eikä hevillä luovu ja peräänny, niinkuin pitäisi. Riittää kun kuuntelee kuinka kovaäänisesti ne "tietää" asioita....
Okei okei, monesti kyllä ihan oikeesti tietävätkin, mutta siinä nyt vaan unohtavat sen kaikista tärkeimmän jutun, eli että, pitäis vähän peruuttaa, suun puheessa ja muussa. Olen itsekin anoppi ja näin päättänyt tehdä jo ajat sitten, eikä maailma ole vielä kaatunut...
- ///
Sinun pitaisi tutkituttaa aivokoppasi. Kertomasi perusteella aitisi on mielevikainen, siis hyvin sairas henkisesti. Sina taysin tietoisena asiasta jatat oman lapsesi tuon sairaan ihmisen luo. Jos lapsellesi tapahtuu jotain hirveaa, SINA olet siihen syyllinen, ei aitisi (han on kaikien nahden todistanut olevansaa uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudellleen ja..... taysin vastuuntunnoton ja kelvoton lastenhoitaja).
Aitisi piinatessa perhettasi, on helppo ymmartaa kuinka mieheltasikin saattaa katketa pinna ja han aikansa kestettyaan vihdoin pamauttaa kiusaajaa.
MUTTA joutuuko kiusaava aitisi siita vankilaan? EI vaan kiusattu miehesi!
Tuo etta sina tietoisesti ja harkiten viet perheesi aitisi terrorisoitavaksi on jo rikollinen teko. - miniä44
koeta kestää. Ei normaali nainen tuolla tavalla käyttäydy.
En jaksa lukea koko keskustelua läpi. Vastaan vain alkup. kertomuksen perusteella.
Pidä hermot kurissa. Tee lyhyitä visiittejä. Älä anna anopin puheiden koskettaa sinua oikeasti. Hän on sairas.- älä liioittele
vaan ihan normaaleja valta-anoppeja, jotka heittäytyvät täysillä nuorten elämään ja omaa elämää ei enää ole....
yhtä kauhea on vallankahvaa heilutteleva miniäkin, ei siinä mitään... - vallantavoittelu
älä liioittele kirjoitti:
vaan ihan normaaleja valta-anoppeja, jotka heittäytyvät täysillä nuorten elämään ja omaa elämää ei enää ole....
yhtä kauhea on vallankahvaa heilutteleva miniäkin, ei siinä mitään...ole sairautta? Ja se, ettei osata elää omaa elämää?
- mitä on valta voivoi
vallantavoittelu kirjoitti:
ole sairautta? Ja se, ettei osata elää omaa elämää?
”no eikö vallantavoittelu ”
Ainoat jotka huutelevat täällä vallan perään ovat; Miniät.
Pohjalla on varmaan tuo elämänkokemuksen ja käytännön tietämyksen herättämä epävarmuus.
Nykynuoret hallitsevat tekniikan ja yhteiskunnan tuki on hyvin laaja-alaisena saatavilla, elämme sentään kolmatta vuosituhatta.
Vanhemmat ihmiset ovat lähinnä ärsyttävän tyhmiä, heillä ei ole mitään, elivät siihen aikaan, kun isä lampun osti. (paitsi jos perintö tai rahaa saisi)
Oma poikani oli 24 vuotias, kun neuvoi minua kännykän käyttöön.
En kerralla ymmärtänyt ja poika ilmoitti:
”Olet kyllä todella tyhmä.”
Minä ihan vaan kysyi;
”kuule olin sinua kuusi vuotta vanhempi,
saadessani sinut.
päässäni on vanhentunutta tietoa,
ja uutta teknologiaa en ymmärrä,
jo siksi etten osaa kuin Suomea.
vaikka opin ja opiskelen uutta,
vanha tieto oli päässäni ensin,
se ei siltä poistu
ja yllättävässä tilanteessa se sanelee tekoni.
se ei teen minusta tyhmää.
ihminen nyt vaan käyttäytyy niin
en ymmärrä tai tiedä monia asioita,
tekniikka on minulle uutta jo varallisuuden takia yh,
se ei tee minusta tyhmää
en koskaan ole sanonut tai edes ajatellut,
olevani virheetön
tai aina oikeassa
en tunne, tai usko niin,
tiedät sen jo siitä,
että opiskelen säännöllisesti uusia asioita ja yritän päivittää vanhaa,
joka on vaikeaa, koska muisti ei luovu vanhasta
Luojalle Kiitos etten ole virheetön enkä aina oikeassa
kaikkien olisi todella vaikeaa elää
itsensä virheettömäksi kuvittelevan kanssa
jos keksit miten mitätöidään ihmisen aivoista vanhan tieto,
aina uuden oppimisen yhteydessä
saa varmasti Nobel palkinnon ” - Marja-36
mitä on valta voivoi kirjoitti:
”no eikö vallantavoittelu ”
Ainoat jotka huutelevat täällä vallan perään ovat; Miniät.
Pohjalla on varmaan tuo elämänkokemuksen ja käytännön tietämyksen herättämä epävarmuus.
Nykynuoret hallitsevat tekniikan ja yhteiskunnan tuki on hyvin laaja-alaisena saatavilla, elämme sentään kolmatta vuosituhatta.
Vanhemmat ihmiset ovat lähinnä ärsyttävän tyhmiä, heillä ei ole mitään, elivät siihen aikaan, kun isä lampun osti. (paitsi jos perintö tai rahaa saisi)
Oma poikani oli 24 vuotias, kun neuvoi minua kännykän käyttöön.
En kerralla ymmärtänyt ja poika ilmoitti:
”Olet kyllä todella tyhmä.”
Minä ihan vaan kysyi;
”kuule olin sinua kuusi vuotta vanhempi,
saadessani sinut.
päässäni on vanhentunutta tietoa,
ja uutta teknologiaa en ymmärrä,
jo siksi etten osaa kuin Suomea.
vaikka opin ja opiskelen uutta,
vanha tieto oli päässäni ensin,
se ei siltä poistu
ja yllättävässä tilanteessa se sanelee tekoni.
se ei teen minusta tyhmää.
ihminen nyt vaan käyttäytyy niin
en ymmärrä tai tiedä monia asioita,
tekniikka on minulle uutta jo varallisuuden takia yh,
se ei tee minusta tyhmää
en koskaan ole sanonut tai edes ajatellut,
olevani virheetön
tai aina oikeassa
en tunne, tai usko niin,
tiedät sen jo siitä,
että opiskelen säännöllisesti uusia asioita ja yritän päivittää vanhaa,
joka on vaikeaa, koska muisti ei luovu vanhasta
Luojalle Kiitos etten ole virheetön enkä aina oikeassa
kaikkien olisi todella vaikeaa elää
itsensä virheettömäksi kuvittelevan kanssa
jos keksit miten mitätöidään ihmisen aivoista vanhan tieto,
aina uuden oppimisen yhteydessä
saa varmasti Nobel palkinnon ”negatiivinen ennakkoasenne nuoriin ja miniöihin?
Eikö olisi oikeudenmukaista tuomita vasta kun todisteet löytyvät? Ennakkoasenteet kertovat kapeakatseisuudesta. - Rebekka
Marja-36 kirjoitti:
negatiivinen ennakkoasenne nuoriin ja miniöihin?
Eikö olisi oikeudenmukaista tuomita vasta kun todisteet löytyvät? Ennakkoasenteet kertovat kapeakatseisuudesta.miten niin luit?
Luetun ymmärtäminen?
Mummu selittää monia asioita juuri noin.
Ihmisen aivoihin mahtuu rajallinen tieto määrä, ja poisto nappia vanhalle tiedolle ei ole.
- Kohtalotoveri½
Eri asioista mutta sairaus ja terveysasioita kuitenkin. Samantapainen tilanne meillä.
Aina kun se lonksutus alkaa asiasa, yritän kiihtymättä sanoa että tämä asia on järjestyksessä, ja että tässä ei ole mitään puhumista. Me itse hoidamme oman perheemme asiat, siihen ei tarvi mitään höpölöpö-tason juttuja ilkeiltä sukulaisilta. Olemme oikeassa ja meillä on faktat. Mutta minkäs teet näille h**vetin itsepäisille puupääsukulaisille, jotka eivät ymmärrä järkipuhetta, et mitään, muuta kuin yrittää vaihtaa puheen aihetta aina kun esiemrkiksi teillä aletaan siitä astmasta puhua.
Todella puuduttavaa, voimia vievää ja väsyttäävä. Sä olet oikessa omassa asiassasi - pidä siitä kiinni äläkä enää suostu siitä aiheesta keskustelemaan ihmisten kanssa, jotka eivät asiasta mitään tiedä - JA JOKA EI HEILLE KUULU!! - pikkunokkainen
tällä palstalla nyt tähän.
Eiköhän tämä asia selviä jossain vaiheessa. Missään vaiheessa en ole näissäkään viesteissä ole väittänyt katkaisevani lapseni ja hänen mummunsa välejä.
Näissä viesteissä on paljon minua puoltavia viestejä, sekä pari ihmistä, jotka pitävät minua syyllisenä kaikkeen.
Tosiasia on kuitenkin se, että minä kävelin riitelyn keskelle, kerkesin sanoa pari-kolme sanaa ja tein päätöksen lähteä, ettei lapseni järkyttyisi. Tilanne kun kävi niin kuumana, että anoppi oli käymässä mieheni päälle, lapsemme nähden.
Näistä jouluvalmisteluista sen verran, että olemme aikaisemmin rauhallisena hetkenä sopineet, että jouluruoat tehdään yhdessä. Anoppi on minulle antanut juuresten kuorimisen tehtävän, sekä sen jälkeen muita asiaan liittyviä tehtäviä, myös merkkaaminen omaan reseptivihkoseen tulevaisuutta varten.
Anoppi on vähän päälle viisikymppinen, ei mikään vanhus. Minä hoidan jouluruoat sitten kun saan luvan, lupaa en vielä tälle vuodelle saanut, kun kysyin, että tehdäänkö niin että sinä neuvot ja minä teen. Anoppi sanoi, että tehdään yhdessä niinkuin ennenkin, mutta ota oppia niin osaat sitten kun en enää jaksa.
En ole mikään hyväksikäyttäjäpaholainenminiä.
Eikä anoppi mikään hirviöanoppi, vaikka tällaiset riidat saavat minut tuntemaan niin joksikin aikaa.- Saara
Osa saamastasi palautteesta oli erään palstahäirikön tuotetta - palloilee eri palstoilla tarkoituksenaan vain ja ainoastaan kylvää myrkkyä, kääntää asiat päälaelleen... Se on nuorison keskuudessa suosittua ajanvietettä.
- olet kuitenkin rauhoituttuasi
Tämä oli aika hyvä keskustelu ja toi esiin monia näkökulmia ”puhtaasti” riitaan.
Vahinko kuitenkin, jos hait puolustajia itsellesi.
Tuo apen jouluksi pois kotoa pyytäminen, oli kyllä kaiken huippu.
Siitä on kokemus siten, että eräs tytär vaati äitiään luokseen jouluksi isän viinan käytön vuoksi. Avioliitoa oli jo 28 vuotta, äiti ei tuntenut tarvetta jättää miestään Jouluna. Tytär otti asian lähes hylkäämisenä, hän YH kaksi tytärtä eri miehille.
Ehkä saisit apua tulevaisuuteen, kun selviäisi onko anopilla vaihdevuodet alkanut.
Naisen elämään kuuluvat aivan normaalina, voimakkaat psyykkiset ja fyysiset oireet, kuukautisten alkaessa lapsesta aikuiseksi muuttuessa, sekä kuukautiskierto, että jälleen vaihdevuodet.
Anoppisi ei ehkä ole itse edes huomannut voimakkaita hallitsemattomia tunne aaltoja.
Olen keskustellut monen naisen kanssa vaihdevuosien psyykkisestä puolesta (naisvaltainen työpaikka työntekijöitä 230)sekä elämän matkaa 58 vuotta.
Vaikutat kuitenkin viisaalta ja sosiaaliselta nuorelta naiselta.
Hyvää joulun valmistelu aikaa ja rakentavaa yhdessä oloa, anopinkin kanssa. - en muuta sano
olet kuitenkin rauhoituttuasi kirjoitti:
Tämä oli aika hyvä keskustelu ja toi esiin monia näkökulmia ”puhtaasti” riitaan.
Vahinko kuitenkin, jos hait puolustajia itsellesi.
Tuo apen jouluksi pois kotoa pyytäminen, oli kyllä kaiken huippu.
Siitä on kokemus siten, että eräs tytär vaati äitiään luokseen jouluksi isän viinan käytön vuoksi. Avioliitoa oli jo 28 vuotta, äiti ei tuntenut tarvetta jättää miestään Jouluna. Tytär otti asian lähes hylkäämisenä, hän YH kaksi tytärtä eri miehille.
Ehkä saisit apua tulevaisuuteen, kun selviäisi onko anopilla vaihdevuodet alkanut.
Naisen elämään kuuluvat aivan normaalina, voimakkaat psyykkiset ja fyysiset oireet, kuukautisten alkaessa lapsesta aikuiseksi muuttuessa, sekä kuukautiskierto, että jälleen vaihdevuodet.
Anoppisi ei ehkä ole itse edes huomannut voimakkaita hallitsemattomia tunne aaltoja.
Olen keskustellut monen naisen kanssa vaihdevuosien psyykkisestä puolesta (naisvaltainen työpaikka työntekijöitä 230)sekä elämän matkaa 58 vuotta.
Vaikutat kuitenkin viisaalta ja sosiaaliselta nuorelta naiselta.
Hyvää joulun valmistelu aikaa ja rakentavaa yhdessä oloa, anopinkin kanssa.Onkohan sinulla kaikki pelit kunnossa, niin että hissi menee ylimpäänkin kerrokseen?
- hissi menee ylimpäänkin ker...
en muuta sano kirjoitti:
Onkohan sinulla kaikki pelit kunnossa, niin että hissi menee ylimpäänkin kerrokseen?
ilmankos on katkoksia ymmärryksessäsi
- huono miniä
Oma anoppini on jo haudassa mutta oli aivan saman
lainen kuin sinunkin.Toisen pojan vaimo oli hyvä
äiti ja miniä ja lapsineni toisen luokan kansalai
nen. Älä mene joulua viettämään vaan käykää vie-
mässä lahjat aatonaattona tai aattoaamuna.Minun
lahjani eivät koskaan kelvanneet ja niitä haukut-
tiin ja arvosteltiin koko suvulle. Lopulta tila-
sin aikakausilehden ja siitäkin tuli juttua että
se oli tilattu jollekin vuosia sitten kuolleelle
sukulaiselle ja käännetty hänelle.Jätä koko anoppi elämäsi ulkopuolelle tai hän kääntää lapsenne sinua vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16012256
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454600Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1353653Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392758Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071656Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3631611Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1021516Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461