Tästä lienee hyvä keskustella omassa ketjussaan.
Tarkoitetaanko Joh. 3:5 vedellä vettä ja Hengellä Henkeä.
Toivoisin, että käyttäisit samaa nimimerkkiä keskusteluissamme. Silloin jokainen tietää, kenen kanssa keskustelee.
Joh. 3: 5; Vesi ja Henki
110
2119
Vastaukset
- RitariOlevainen
tämän aloituksen, ja avaat sen kastepalstalla,kiitos !
Jos et poista, pyydän Ylläpitoa tekemään sen!- Sivustaseuraaja
Jaaha, mies joka koko ajan vouhottaa itse kasteesta, ei kestäkään tervettä oppia kasteesta. Kaksinaamaista. Seuraava tekstisi, jossa puhut kasteesta, menee poistoon.
- RitariOlevainen
Sivustaseuraaja kirjoitti:
Jaaha, mies joka koko ajan vouhottaa itse kasteesta, ei kestäkään tervettä oppia kasteesta. Kaksinaamaista. Seuraava tekstisi, jossa puhut kasteesta, menee poistoon.
Tälläinen avaus tällä palstalla on provo, puhutaan vaan kasteesta, mutta sen omalla palstalla.
Mikä tuossa niin otti päähän? Se voi muuten poistua, olen pyytänyt Ylläpitoa poistamaan tämän ketjun avauksen , mitäs sanot ? - sanon.
RitariOlevainen kirjoitti:
Tälläinen avaus tällä palstalla on provo, puhutaan vaan kasteesta, mutta sen omalla palstalla.
Mikä tuossa niin otti päähän? Se voi muuten poistua, olen pyytänyt Ylläpitoa poistamaan tämän ketjun avauksen , mitäs sanot ?Olet itse tehnyt tuosta aiheesta tekstiä tänne kilometritolkulla. Koskas poistat ne?
- RitariOlevainen
sanon. kirjoitti:
Olet itse tehnyt tuosta aiheesta tekstiä tänne kilometritolkulla. Koskas poistat ne?
tiedät minun aloittaneen kasteesta tällä palstalla ?
- aivan oikein.
Henki ja vesi kuuluu nimenomaa KASTEpalstalle.
Toivoisin, että poistat
RitariOlevainen:... tämän aloituksen, ja avaat sen kastepalstalla,kiitos !
Jos et poista, pyydän Ylläpitoa tekemään sen!
---
Tämä viesti johtuu siitä, että avasin tämän keskustelun ensin helluntalaisuus-palstalla.
Ylläpito siirsi tämän keskustelun tänne RO:n pyynnöstä.
Tuntuu siltä, että tämä Joh. 3:5. jakeen käsittely on arka asia joillekin (Esim. ns. "ratkaisukristityille")!aivan oikein. kirjoitti:
Henki ja vesi kuuluu nimenomaa KASTEpalstalle.
Henki ja vesi
aivan oikein.: "Henki ja vesi kuuluu nimenomaa KASTEpalstalle".
----
Tämän johtopäätöksen tosiaan RO:kin "myöntänee" ylläolevista viesteistä päätellen; vesi=vettä ja Henki=Henki!
Turha sitä on mennä muuttamaan muuksi.
Oleellisinta tässä on se, miten vesi ja Henki (=kaste)voi vaikuttaa niin suuria asioita: Syntien anteeksisaamisen, vapautuksen kuolemasta ja perkeleestä ja iankaikkisen autuuden.- alohaopla
Olenko ymmärtänyt väärin, siis siten ettei pidä paikkaansa tämä:
Olet tässä: Suomi24 > Keskustelu > Uskonnot & uskomukset > Kristinusko > Kaste
Onko olemassa jokin toinenkin kastepalsta Suomi24 keskustelussa?
Mitä siis viestilläsi ojentelet? Olen täysin pihalla viestistäsi kuin lumoukko oli. Ihmeellinen vallankäyttö ylläpitoon, mutta millä oikeudella? alohaopla kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt väärin, siis siten ettei pidä paikkaansa tämä:
Olet tässä: Suomi24 > Keskustelu > Uskonnot & uskomukset > Kristinusko > Kaste
Onko olemassa jokin toinenkin kastepalsta Suomi24 keskustelussa?
Mitä siis viestilläsi ojentelet? Olen täysin pihalla viestistäsi kuin lumoukko oli. Ihmeellinen vallankäyttö ylläpitoon, mutta millä oikeudella?alohaopla:" Onko olemassa jokin toinenkin kastepalsta Suomi24 keskustelussa"?
---
Tässä viestiketjussa on vielä viestejä , joita lähettiin silloin, kun tämä aloitus oli toisella Helluntalaisuus-palstalla.
RitariOlevaisen (tai jonku muun) toivomuksesta/tahdosta tämä ylläpidon toimesta siirrettiin tänne kastepalstalle.
Monet helluntalaisista eivät näköjään halua keskustella (uskovien)kasteesta(an) "omalla" palstallaan!
- hirvas
siinä on, sehän kaluttiin loppuun jo eilen, ja mielipiteesi on tiedossa.
- RitariOlevainen
Havainto !
- ????
RitariOlevainen kirjoitti:
Havainto !
poistoa, ihminen joka ei näe metsää puilta olisi syytä katsoa mitä tänne Helluntalaisten palstalle jatkuvasti syytää. Tämä aloitus ei kerro muusta kuin lapsikasteen puolustus puheelta. Joku on edelleen maitoruualla, eikä ole päässyt uskossaan kasvamaan.
Mitäs keskustelemista
hirvas: "... siinä on, sehän kaluttiin loppuun jo eilen, ja mielipiteesi on tiedossa".
----
Miksi pelätä avointa keskustelua.
Tällä palstalla on varmaan uusiakin kirjoittajia/lukijoita.
Miksi estäisimme heitä saamasta tietoa erilaisista tulkinnoista Joh. 3:5 suhteen.
Antaa vaan niiden keskustella RAUHASSA, joita aihe kiinnostaa.
Ei olla niin "tiukkapiposia".
Siis antaa tulla vaan mielipiteitä ja mieluummin Raamatun Sanalla perustellen!!!
Joita asia ei kiinnosta, niin ei tarvitse osallistua keskusteluihin- siihen ei ketään pakoteta.- lukevainen
Tapio522 kirjoitti:
Mitäs keskustelemista
hirvas: "... siinä on, sehän kaluttiin loppuun jo eilen, ja mielipiteesi on tiedossa".
----
Miksi pelätä avointa keskustelua.
Tällä palstalla on varmaan uusiakin kirjoittajia/lukijoita.
Miksi estäisimme heitä saamasta tietoa erilaisista tulkinnoista Joh. 3:5 suhteen.
Antaa vaan niiden keskustella RAUHASSA, joita aihe kiinnostaa.
Ei olla niin "tiukkapiposia".
Siis antaa tulla vaan mielipiteitä ja mieluummin Raamatun Sanalla perustellen!!!
Joita asia ei kiinnosta, niin ei tarvitse osallistua keskusteluihin- siihen ei ketään pakoteta.5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Huomaatko sanan synny, joka tarkoittaa upotuskasteessa uudestisyntymistä. Upotetaan vanha ihminen synteineen, nousee uutta elämää Jeesuksessa elävä ihminen, joka saa lahjaksi pyhän hengen. Tätä Jeesus tarkoitti. - RitariOlevainen
???? kirjoitti:
poistoa, ihminen joka ei näe metsää puilta olisi syytä katsoa mitä tänne Helluntalaisten palstalle jatkuvasti syytää. Tämä aloitus ei kerro muusta kuin lapsikasteen puolustus puheelta. Joku on edelleen maitoruualla, eikä ole päässyt uskossaan kasvamaan.
"Että pitääkö taas palata uskon alkeisiin, kasteissiin ,käsien päälle panemiseen, ei ne oo muutakuin riitaa ja känää haetaan, yhtä ja samaa jankutetaan.
Tämänkin ketjun avaaja, on henkeen ja vereen lapsiksteen edustoja, ja siksi, että on jäänyt alakynteen, hakemalla hakee ja miettii uusia kysymyksiä, "helluntailaisllta", ikäänkuin uskovien kaste olisi nimeomaan helluntailaisten keksimä ! - yläpäätäsikin
lukevainen kirjoitti:
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Huomaatko sanan synny, joka tarkoittaa upotuskasteessa uudestisyntymistä. Upotetaan vanha ihminen synteineen, nousee uutta elämää Jeesuksessa elävä ihminen, joka saa lahjaksi pyhän hengen. Tätä Jeesus tarkoitti.Jeesus puhuu tässä aikuiselle miehelle, joka haluaa
pelastua. Ei tässä puhuta mitään lapsikasteesta eikä
kasteesta ylipäätään, vaan vedestä ja hengestäsyntyminen tarkoittaa sitä, että henki on Jumalan sanaa.
Jaak 1:18 Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät
totuuden sanalla."
Ef 5:26 "että hän sen (seurakunnan) pyhittäisi,
puhdistaen sen, VEDELLÄ PESTEN, SANAN KAUTTA,"
Miksi jatkuvasti yrität muuttaa vesi-sanan aina
kasteeksi???? - edellisen
yläpäätäsikin kirjoitti:
Jeesus puhuu tässä aikuiselle miehelle, joka haluaa
kasteesta ylipäätään, vaan vedestä ja hengestäsyntyminen tarkoittaa sitä, että henki on Jumalan sanaa.
totuuden sanalla."
kasteeksi????Yksi rivi putosi pois tekstistäni. Vesi ON JUMALAN SANAA ja henki on PYHÄ-HENKI.
- taivaat
yläpäätäsikin kirjoitti:
totuuden sanalla."
kasteeksi????Jos kerran taivaat on luotu Jumalan sanan voimasta vedestä, niin toki taivaan asukkaiden luomiseen uudestaan eli uudestisyntymiseen tarvitaan vettä. Ihminen uudestisyntyy kasteessa vedestä ja Hengestä Jumalan Sanan voimasta, joka on mukana kasteessa.
2. Piet. 3:5
Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta - sotke asioita
taivaat kirjoitti:
Jos kerran taivaat on luotu Jumalan sanan voimasta vedestä, niin toki taivaan asukkaiden luomiseen uudestaan eli uudestisyntymiseen tarvitaan vettä. Ihminen uudestisyntyy kasteessa vedestä ja Hengestä Jumalan Sanan voimasta, joka on mukana kasteessa.
2. Piet. 3:5
Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimastaLuominen tapahtui SANAN VOIMASTA. Sanallaan Jumala
loi maailmankaikkeuden!!!!!!
Tuo siteeraamasi Raamatunkohta vain todistaa sen, että suurin osa maapallosta ja meistä ihmisistä
on vettä (n 70%).
Sinulla taitaa olla liian vilkas mielikuvitus. - pitävät yhtä
sotke asioita kirjoitti:
Luominen tapahtui SANAN VOIMASTA. Sanallaan Jumala
loi maailmankaikkeuden!!!!!!
Tuo siteeraamasi Raamatunkohta vain todistaa sen, että suurin osa maapallosta ja meistä ihmisistä
on vettä (n 70%).
Sinulla taitaa olla liian vilkas mielikuvitus.Jumalan Pyhä Henki liikkui vetten päällä luomisessa.
Jumala otti maan tomua (savea) ja muovasi siitä ihmisen ja puhalsi Henkensä ja niin tuli elävä sielu, mutta ei vielä iankaikkisesti elävä sielu. Ihminen ei syönyt elämänpuusta, jota kerubi asetettiin vartioimaan.
Samoin kasteessa, Jumala ottaa vettä ja puhaltaa Henkensä ja sanoo "Minä kastan sinut (henkilön nimi) nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen...ja niin syntyy iankaikkisesti elävä sielu Kristuksen ruumiin jäsen.
3 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
Kasteessa Jumala laittaa lapseen iankaikkisuuden eli oman Henkensä sinetin."juoda samaa Henkeä" kasteessa. "Silloin" te saatte Pyhän Hengen lahjan, te ja teidän lapset.(Apt.2:38-39)
lahkolaisten kastamattomat lapset ovat Kristuksen ruumiin eli seurakunnan ulkopuolella, eivätkä ole vielä kiinni iankaikkisesssa elämässä edellisen kirjoitti:
Yksi rivi putosi pois tekstistäni. Vesi ON JUMALAN SANAA ja henki on PYHÄ-HENKI.
Korjaus
edellisen: "Vesi ON JUMALAN SANAA ja Henki on PYHÄ HENKI".
---
Miten tekstiyhteydestä (=konteksti)käy ilmi, että kyse on vertauskuvasta vesi-sanan suhteen, (mutta ei Henki-sanan kohdalla)?pitävät yhtä kirjoitti:
Jumalan Pyhä Henki liikkui vetten päällä luomisessa.
Jumala otti maan tomua (savea) ja muovasi siitä ihmisen ja puhalsi Henkensä ja niin tuli elävä sielu, mutta ei vielä iankaikkisesti elävä sielu. Ihminen ei syönyt elämänpuusta, jota kerubi asetettiin vartioimaan.
Samoin kasteessa, Jumala ottaa vettä ja puhaltaa Henkensä ja sanoo "Minä kastan sinut (henkilön nimi) nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen...ja niin syntyy iankaikkisesti elävä sielu Kristuksen ruumiin jäsen.
3 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
Kasteessa Jumala laittaa lapseen iankaikkisuuden eli oman Henkensä sinetin."juoda samaa Henkeä" kasteessa. "Silloin" te saatte Pyhän Hengen lahjan, te ja teidän lapset.(Apt.2:38-39)
lahkolaisten kastamattomat lapset ovat Kristuksen ruumiin eli seurakunnan ulkopuolella, eivätkä ole vielä kiinni iankaikkisesssa elämässäpitävät yhtä: "Kasteessa Jumala laittaa lapseen iankaikkisuuden eli oman Henkensä sinetin."juoda samaa Henkeä" kasteessa. "Silloin" te saatte Pyhän Hengen lahjan, te ja teidän lapset".(Apt.2:38-39
---
Aivan oikein.
(1. Kor. 12:13)
Pyhän Hengen Sinetti (Ef. 1:13) on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.- alohaopla
yläpäätäsikin kirjoitti:
totuuden sanalla."
kasteeksi????Kasteessa on Sana, mutta teilläpä taitaakin olla sitten sellainen kaste, johon ei sana liity tai ette tahdokaan uskoa mitä merkitsevät sanat ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN. Ilmeisesti kasteenne onkin se omissa nimissänne tehty tunnustustoimi kuuliaisuuden ensiaskelissa, kuten todistattekin. Kaste on vain siis kulissi tai muodollisuus ilman Raamatun todistamaa sisältöä.
Kaste on siis jossa on vesi ja sana, siis vesi ja henki.
Jeesus muuten sanoi: Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä Joh.6:63.
”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta, Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.” 1 Piet.3:21
Uudestisyntyminen on VEDESTÄ JA HENGESTÄ, siis kasteessa. Älkää väännelkö sanoja toiseksi. Pysytään siinä miten on kirjoitettu. VESI ON SILLOIN VETTÄ, kun muuta ei ole sanottu. - yläpäätäsi
Tapio522 kirjoitti:
Korjaus
edellisen: "Vesi ON JUMALAN SANAA ja Henki on PYHÄ HENKI".
---
Miten tekstiyhteydestä (=konteksti)käy ilmi, että kyse on vertauskuvasta vesi-sanan suhteen, (mutta ei Henki-sanan kohdalla)?niin se selviää!!!!
- senkun
alohaopla kirjoitti:
Kasteessa on Sana, mutta teilläpä taitaakin olla sitten sellainen kaste, johon ei sana liity tai ette tahdokaan uskoa mitä merkitsevät sanat ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN. Ilmeisesti kasteenne onkin se omissa nimissänne tehty tunnustustoimi kuuliaisuuden ensiaskelissa, kuten todistattekin. Kaste on vain siis kulissi tai muodollisuus ilman Raamatun todistamaa sisältöä.
Jeesus muuten sanoi: Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä Joh.6:63.
”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta, Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.” 1 Piet.3:21
Uudestisyntyminen on VEDESTÄ JA HENGESTÄ, siis kasteessa. Älkää väännelkö sanoja toiseksi. Pysytään siinä miten on kirjoitettu. VESI ON SILLOIN VETTÄ, kun muuta ei ole sanottu.jatkuu!!!!
- alohaopla
senkun kirjoitti:
jatkuu!!!!
Sanoilla osoitan miten kasteen halveksijat menettelevät. Kasteen halveksijat rienaavat ja repivät Jumalan sanan ja hylkäävät Sanan todistuksen kasteen merkityksestä.
- oppia
alohaopla kirjoitti:
Kasteessa on Sana, mutta teilläpä taitaakin olla sitten sellainen kaste, johon ei sana liity tai ette tahdokaan uskoa mitä merkitsevät sanat ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN. Ilmeisesti kasteenne onkin se omissa nimissänne tehty tunnustustoimi kuuliaisuuden ensiaskelissa, kuten todistattekin. Kaste on vain siis kulissi tai muodollisuus ilman Raamatun todistamaa sisältöä.
Uudestisyntyminen on VEDESTÄ JA HENGESTÄ, siis kasteessa. Älkää väännelkö sanoja toiseksi. Pysytään siinä miten on kirjoitettu. VESI ON SILLOIN VETTÄ, kun muuta ei ole sanottu.Kirjoitat:
Jeesus muuten sanoi: Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne SANAT, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä Joh.6:63."
Siis henki tekee meistä eläviä, EIKÄ VESI!!!!!!!
Jumalan sanassa on PYHÄ-HENKI!!!!
1. Piet. 1:22 Olemme uudestisyntyneet elävän SANAN
kautta.
Ei tässä kasteesta puhuta mitään. - alohaopla
oppia kirjoitti:
Kirjoitat:
Jeesus muuten sanoi: Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne SANAT, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä Joh.6:63."
Siis henki tekee meistä eläviä, EIKÄ VESI!!!!!!!
Jumalan sanassa on PYHÄ-HENKI!!!!
1. Piet. 1:22 Olemme uudestisyntyneet elävän SANAN
kautta.
Ei tässä kasteesta puhuta mitään."Sinähän alat oppia". Mitähän tuolla kiljahduksella tarkoitat. Ilmeisesti luulet jotain tai yrität olettaa, että kykenet minua kuin lasta syöttämään vääryyteen. Olenkin syntynyt kasteessa uudesti, siis vedestä ja hengestä, siksi en perustakaan pelastustani omiin töihini, vaan yksin Kristuksen ansioon ja sen uskossa omistan. Liha (jonka alaisuudessa olemme syntyneet) ei siis totisesti mitään hyödytä, sillä (lihalle) kuuluu kuolema, jonka laki osoittaa, sillä lain töiden kautta ei yksikään ihminen tule vanhurskaaksi.
Pyhä Henki on sanassa ja sakramenteissa. Se että hylkäät kasteen I P PH:n nimeen sisällön ja merkityksen ei ole kevyt juttu Sanan mukaan. Kiellät kaiketi Pyhän Hengen sekä ehtoollisessa, että kasteessa. - eepu*
alohaopla kirjoitti:
"Sinähän alat oppia". Mitähän tuolla kiljahduksella tarkoitat. Ilmeisesti luulet jotain tai yrität olettaa, että kykenet minua kuin lasta syöttämään vääryyteen. Olenkin syntynyt kasteessa uudesti, siis vedestä ja hengestä, siksi en perustakaan pelastustani omiin töihini, vaan yksin Kristuksen ansioon ja sen uskossa omistan. Liha (jonka alaisuudessa olemme syntyneet) ei siis totisesti mitään hyödytä, sillä (lihalle) kuuluu kuolema, jonka laki osoittaa, sillä lain töiden kautta ei yksikään ihminen tule vanhurskaaksi.
Pyhä Henki on sanassa ja sakramenteissa. Se että hylkäät kasteen I P PH:n nimeen sisällön ja merkityksen ei ole kevyt juttu Sanan mukaan. Kiellät kaiketi Pyhän Hengen sekä ehtoollisessa, että kasteessa.Tuo Alpon oppi, se on paavin/roomalaiskatolisen kirkon oppia, he ovat muuttaneet kasteopin;
.... sillä tuo (Matt.28:19) kohta on osoitettu jo moneen kertaan VÄÄRENNÖKSEKSI!
-- Se on ilmeinen roomalaiskatolisenkirkon tekemä VÄÄRENNÖS, siinä on mm. Vapahtajan Nimi korvattu kolmella arvoasemalla. .jne.
Sillä; Totuuden raamatullisen kasteen MUUTTAMISESTA on eräs Paavi Johannes itsekin sanonut seuraavasti: --"Ne, jotka kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuuluvat katoliseen kirkkoon, tiesivätpä he siitä tai eivät".
Eräässä vanhassa brasilialaisessa Raamatussa on selitys: "Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain --Vapahtajan (JAH SHUAN MESSIAAN) Nimeen,
mutta me, roomalaiskatolinen kirkko, muutimme tämän Nikean kirkolliskokouksessa v. 325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".
Eli he muuttivat tämän uskonmukaisen upotuskasteen Vapahtajan Nimestä:
.. ja asettivat epäraamatullisen vauvavalelun sen tilalle -- ja lisäksi; he valelevat vauvoja kolmeen arvoasemaan, Vapahtajan Nimen sijasta????!!!
Samoin he tekivät Sapatille ja alkoivat pyhittämään sunnuntaita viikon ensimmäistä päivää sen tilalla?!
Tapio522: "Tarkoitetaanko Joh. 3:5 vedellä vettä ja Hengellä Henkeä."
Esimerkiksi seitsemännen päivän adventistit ja luterilaiset opettavat oikein siinä että
ymmärtävät kohdassa (Joh. 3:5) sanan 'vedestä' tarkoittavan tulemista Herran nimeen kastetuksi (vesi-toimitus).
Mielenkiintoista ja tärkeää kuitenkin huomata että adventistit eivät siltikään ole paavin-Lutherin kastekäytännössä vaikka siis uskovat 'vedestä' tarkoittaa tuossa Herran nimeen kastetuksi tulemista.
Jotkut sekoittavat kohdassa (Joh. 3:5) olevan (yhdestä sanasta muodostuvan)ilmaisun 'vedestä' (kahden sanan muodostamaan)ilmaisuun 'elävä vesi'. Siinä sekoitetaan asioita. (Mitä muuten ilmaisu 'elävä vesi' tarkoittaa? Ilmaisu 'elävä veden virrat' on sanottu Hengestä (kts. (Joh. 7:37-39))).
Jotkut vääristävät apostoli Paavalin opetuksen kohdassa (Ef. 5:26) seuraavanlaisesti
'että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, sanalla pesten, sanan kautta,'
Todellisuudessa siinä on kaksi selvästi erottuvaa sanaa 'vesi' ja 'sana'. Sanalla 'vesi' ei siis tarkoiteta 'sanaa' (Jumalan sanaa). Jos niin olisi silloin tietysti Raamatussa lukisi 'sanalla pesten, sanan kautta,' tai 'pesulla sanan, sanassa'.- hartonen
Vedestä syntyminen on ymmärrettävissä vain sen kautta, että se tukee tai edesauttaa hengestä eli uskon kautta uudestisyntymistä joka on pääasia AINA! Kaste on siis vahvasti sidoksissa uskoon ja usko on se mikä vanhurskauttaa ihmisen kokonaan. Jos joku uskoo eikä ole kastettu on hän kuitenkin uskon kautta siis saanut syntinsä anteeksi. Jos kaste irroitetaan omaksi vanhurskauttamis tapahtumaksi niin se on VÄÄRÄ TULKINTA RAAMATUSTA! Kastetta ei siis pidä tarkastella irrallisena ja omana tapahtumana vaaan aina niin että SE TUKEE USKOA JA USKO RATKAISEE. Vielä kerran: Jos henkilö uskoo häneltä ei puutu mitään! Toki tällöin kaste on tarpeellinen ja varmasti sillä on oma siunauksensa mutta sen puuttuminen ei tee ihmisen pelastumisessa mitään epävarmaa jumalan päätettävissä olevaa tapahtumaa!
- Sinäkin jo
hartonen kirjoitti:
Vedestä syntyminen on ymmärrettävissä vain sen kautta, että se tukee tai edesauttaa hengestä eli uskon kautta uudestisyntymistä joka on pääasia AINA! Kaste on siis vahvasti sidoksissa uskoon ja usko on se mikä vanhurskauttaa ihmisen kokonaan. Jos joku uskoo eikä ole kastettu on hän kuitenkin uskon kautta siis saanut syntinsä anteeksi. Jos kaste irroitetaan omaksi vanhurskauttamis tapahtumaksi niin se on VÄÄRÄ TULKINTA RAAMATUSTA! Kastetta ei siis pidä tarkastella irrallisena ja omana tapahtumana vaaan aina niin että SE TUKEE USKOA JA USKO RATKAISEE. Vielä kerran: Jos henkilö uskoo häneltä ei puutu mitään! Toki tällöin kaste on tarpeellinen ja varmasti sillä on oma siunauksensa mutta sen puuttuminen ei tee ihmisen pelastumisessa mitään epävarmaa jumalan päätettävissä olevaa tapahtumaa!
uskot, että kirkko on mennyt harhaan, kun se tekee
kasteesta pelastavan elementin.
Katekismushan sanoo:
Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin. hartonen kirjoitti:
hartonen kirjoitti: "Jos kaste irroitetaan omaksi vanhurskauttamis tapahtumaksi niin se on VÄÄRÄ TULKINTA RAAMATUSTA! Kastetta ei siis pidä tarkastella irrallisena ja omana tapahtumana vaaan aina niin että SE TUKEE USKOA JA USKO RATKAISEE."
Samaa mieltä!
Esimerkiksi niistä noin 3000 syntisestä, jotka helluntaina (Apt. 2) kastettiin piston sydämeensä saaneena, voidaan sanoa että jos Jumala ei olisi vaikuttanut heissä ennen tuota kastehetkeään evankeliumin totenapitämistä, he eivät olisi edes tulleet kastetuiksi. Ja tuossa kastehetkessä Jumala vaikutti niin, että heillä oli siinä kastehetkessä sydämen usko Jeesukseen Kristukseen, saivat siinä hetkessä sydämen ympärileikkauksen Hengessä.
Lyhyesti näin.
Ennen kastehetkeä:
-totenapitivät evankeliumin
-ei synnit anteeksiannettu
-ei sydämen uskoa Jeesukseen Kristukseen
-ei vanhurskas
Jälkeen kastehetken:
-totenapitivät evankeliumin
-synnit anteeksiannettu
-sydämen usko Jeesukseen Kristukseen
-vanhurskas
He tulivat uskosta vanhurskaiksi. Missä hetkessä? Kastehetkessä!
'Perussääntö' (pääpiirteet esitettynä):
Ensin evankeliumin julistus. Sitten se pidetään totena (vai voiko joku pitää evankeliumin totena ilman sen kuulemista?). Sen jälkeen parannuksessa ollen tuleminen Herran nimeen kastetuksi ja Hengen saaminen. Näin vedestä ja Hengestä syntyneeksi.
- hartonen
Mitä enemmän olen tutkinut kaste asiaa sitä enemmän alan karsastamaan kasteen tarpeellisuutta IRRALLISENA elementtinä ja toimituksena joka ei olisi olennaisesti yhteydessä henkilökohtaiseen uskoon pelastumisen ehdottomana ehtona.
En olenkaan halua kyseenalaistaa etteikö sana "syntyä vedestä" tarkoittaisi kirjaimellisesti kastetta mutta en voi nähdä kohtaa niin, että sen seurauksena PELKKÄ USKO ILMAN KASTETTA olisi jotenkin väärä usko ja riittämätön uudestisyntymisen näkökulmasta. Tämä yksinkertaisesti siksi ja siitä syystä että raamatussa on todella paljon kohtia joissa painotetaan uskoa eikä niissä ole mainintaa kasteesta vanhurskauttavana tekijänä vaan ainoastaan usko! Siksi on väärin antaa kastetoimitukselle sellainen rooli, joka sinänsä vain ja pelkästään oikeuttaisi vanhurskautumiseen!
TOSIASIA ON SE ETTÄ ON LUKUISIA IHMISIÄ JOITA EI OLE KASTETTU KOSKAAN JA HE OVAT TULLEET USKOON EVANKELIUMIN JULISTUKSEN MYÖTÄ! He käyvät seurakunnassa säännöllisesti ja elävät elävässä uskossa ja siis ilman vesikastetta! Jostain syystä heitä ei ole siis kastettu lapsena eikä vielä aikuisenakaan. Ehkä kasteelle meno on vain aikuisena jäänyt kiireiden takia tai vain muuten siirtynyt. Kysymys kuuluu voimmeko heittää raamatun perusteella kysymysmerkin tällaisen uskon RIITTÄMÄTTÖMYYDESTÄ VANURSKAUTUMISEEN!! Tämä on juuri se tärkeä kysymys, että raamatun perusteella pelkkä USKO JOS SE ON SIIS SYNTYNYT ILMAN KASTETTA RIITTÄÄ MYÖS VANHURSKAUTUMISEEN! Se on aivan yksiselitteinen totuus ja sitä ei voi kieltää raamatun perusteella, jos tekee KOKONAISTULKINNAN eikä rakenna oppia yhden jakeen perusteella!!!hartonen kirjoitti: " ... raamatun perusteella pelkkä USKO JOS SE ON SIIS SYNTYNYT ILMAN KASTETTA RIITTÄÄ MYÖS VANHURSKAUTUMISEEN! Se on aivan yksiselitteinen totuus ja sitä ei voi kieltää raamatun perusteella"
Samaa mieltä. Kyllä tuollaisiakin tapauksia on apostolisena aikana (ajalla helluntaista).
Esimerkiksi Kornelius sai syntinsä anteeksi ennen tulemistaan kastetuksi Herran nimeen. Ja näin hän tuli vanhurskaaksi uskon kautta ennen tulemistaan kastetuksi Herran nimeen.
Siis Kornelius tuli vanhurskaaksi ennen tulemistaan kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen!
Mutta tällä en tahdo mitenkään kieltää sitä, että apostolisena aikan 'perussääntö' oli esitetty kohdassa (Apt. 2). Siis näin 'perussääntö':
'Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.' (kts. (Apt. 2:38,39))
Piston sydämeen saanut syntinen sai helluntaina (Apt. 2) syntinsä anteeksi (tuli Jeesukseen Kristukseen uskovaksi). Missä hetkessä tuon kohdan (Apt. 2:38) mukaan noille tapahtui?- siru
Amen !
- alohaopla
JEV238 kirjoitti:
hartonen kirjoitti: " ... raamatun perusteella pelkkä USKO JOS SE ON SIIS SYNTYNYT ILMAN KASTETTA RIITTÄÄ MYÖS VANHURSKAUTUMISEEN! Se on aivan yksiselitteinen totuus ja sitä ei voi kieltää raamatun perusteella"
Samaa mieltä. Kyllä tuollaisiakin tapauksia on apostolisena aikana (ajalla helluntaista).
Esimerkiksi Kornelius sai syntinsä anteeksi ennen tulemistaan kastetuksi Herran nimeen. Ja näin hän tuli vanhurskaaksi uskon kautta ennen tulemistaan kastetuksi Herran nimeen.
Siis Kornelius tuli vanhurskaaksi ennen tulemistaan kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen!
Mutta tällä en tahdo mitenkään kieltää sitä, että apostolisena aikan 'perussääntö' oli esitetty kohdassa (Apt. 2). Siis näin 'perussääntö':
'Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.' (kts. (Apt. 2:38,39))
Piston sydämeen saanut syntinen sai helluntaina (Apt. 2) syntinsä anteeksi (tuli Jeesukseen Kristukseen uskovaksi). Missä hetkessä tuon kohdan (Apt. 2:38) mukaan noille tapahtui?REPIKÄÄ sitten Raamatustanne kaikki ne kohdat pois, joissa on joitain todistusta kasteesta ja polkekaa sivut suon silmäkkeseen tai polttakaa sivut tulessa, etteivät ne teitä ärsytä ja ohjaa väärään oppiin, jossa (kasteessa) todistetaan Jumalan armosta. Teidän viestinne on niin kasteen vastainen ja halveksiva, että tätä se tarkoittaa, ettei kaste ole mitään ja siinä ei ole olemassa, voimassa, lainkaan ne Raamatun lupaukset, jotka kuitenkin on Raamatussa sanottu.
- alohaopla
siru kirjoitti:
Amen !
Oletko kastettu ja miksi olet kastettu? Siis mitä kaste merkitsee tai mitä sait kasteessa?
Mihin asiaan sanoit viestissäsi: Amen" alohaopla kirjoitti:
REPIKÄÄ sitten Raamatustanne kaikki ne kohdat pois, joissa on joitain todistusta kasteesta ja polkekaa sivut suon silmäkkeseen tai polttakaa sivut tulessa, etteivät ne teitä ärsytä ja ohjaa väärään oppiin, jossa (kasteessa) todistetaan Jumalan armosta. Teidän viestinne on niin kasteen vastainen ja halveksiva, että tätä se tarkoittaa, ettei kaste ole mitään ja siinä ei ole olemassa, voimassa, lainkaan ne Raamatun lupaukset, jotka kuitenkin on Raamatussa sanottu.
Nyt en alohaopla ymmärrä viestiäsi (6.12.2006 klo 08.40). Mitä esimerkiksi ylläolevassa (5.12.2006 klo 20.21) JEV:in viestissä on kasteen vastaista ja halveksivaa?
- siru
alohaopla kirjoitti:
Oletko kastettu ja miksi olet kastettu? Siis mitä kaste merkitsee tai mitä sait kasteessa?
Mihin asiaan sanoit viestissäsi: Amen"Siihen sanoin Amen... että lapsikaste tai ei myöskään uskovienkaste pelasta, vaan usko Jeesukseen. Nimittäin on monia jotka tuudittavat ihmisiä taivaaseen pelkällä lapsikasteen armolla ja silloin se on suuri harha, jos ei tuoda sitä esille, että ihmisen pitää myös tulla uskoon , eli uudesti syntyä ylhäältä.
- Soomipoik
alohaopla kirjoitti:
REPIKÄÄ sitten Raamatustanne kaikki ne kohdat pois, joissa on joitain todistusta kasteesta ja polkekaa sivut suon silmäkkeseen tai polttakaa sivut tulessa, etteivät ne teitä ärsytä ja ohjaa väärään oppiin, jossa (kasteessa) todistetaan Jumalan armosta. Teidän viestinne on niin kasteen vastainen ja halveksiva, että tätä se tarkoittaa, ettei kaste ole mitään ja siinä ei ole olemassa, voimassa, lainkaan ne Raamatun lupaukset, jotka kuitenkin on Raamatussa sanottu.
Riittää, kun noudatetaan Raamatullista oppia :
UT:ssa on kerrottu n 100 kertaa kasteesta.
Niistä on vain muutama, jossa voitaisiin olettaa,
että se voisi tarkoittaa myös vauvoja (perhekunnat).
Miksi lapsikasteen kiivaat puolustajat muodostavat oppinsa tämän pienen, OLETETUN mahdollisuuden mukaan, kun KAIKKI SELVÄT KASTEKERTOMUKSET kuvaavat
uskoontulleiden kastamista.
Ei missään kohdassa ole sellaista tapausta, että
apostolit olisivat ensin kastaneet joitakin ihmisiä ja vasta sen jälkeen olisivat saarnanneet heille.
KAIKISSA TAPAUKSISSA ENSIN JULISTETTIIN EVANKELJUMIA
JA SEN JÄLKEEN KASTETTIIN NE, JOTKA OTTIVAT SANAN
VASTAAN,
Miksi tämä sama käytäntö ei kelpaa teille?
- alohaopla
Soomipoik kirjoitti:
Miksi lapsikasteen kiivaat puolustajat muodostavat oppinsa tämän pienen, OLETETUN mahdollisuuden mukaan, kun KAIKKI SELVÄT KASTEKERTOMUKSET kuvaavat
apostolit olisivat ensin kastaneet joitakin ihmisiä ja vasta sen jälkeen olisivat saarnanneet heille.
VASTAAN,
Opetuslapseuttaminen tapahtuu kastaen ja opettaen, mutta uudestikastajaliikkeet repivät tuon Jeesuksen lähetyskäskyn hajalle siten, että ovat siitäkin tehneet oman ratkaisun teon. Ei tarvitse repiä - on jo uudestikastajalliikken toimesta revitty. Siis palatkaa takaisin luopuneet lapset.
Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin. Ja minä annan teille paimenet oman sydmeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla (Jeremia 3:14,15). - ei kelpaa
alohaopla kirjoitti:
Opetuslapseuttaminen tapahtuu kastaen ja opettaen, mutta uudestikastajaliikkeet repivät tuon Jeesuksen lähetyskäskyn hajalle siten, että ovat siitäkin tehneet oman ratkaisun teon. Ei tarvitse repiä - on jo uudestikastajalliikken toimesta revitty. Siis palatkaa takaisin luopuneet lapset.
Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin. Ja minä annan teille paimenet oman sydmeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla (Jeremia 3:14,15).sama käytäntö kuin apostoleille???
Oletko niin hurmantunut oman kirkkosi oppiin, että
olet valmis hylkäämään Raamatun opettaman kaste-
käytännön?
Tuota sanotaan ylimielisyydeksi. - alohaopla
ei kelpaa kirjoitti:
sama käytäntö kuin apostoleille???
Oletko niin hurmantunut oman kirkkosi oppiin, että
olet valmis hylkäämään Raamatun opettaman kaste-
käytännön?
Tuota sanotaan ylimielisyydeksi.Siksi minulle ei kelpaa ratkaisukristittyjen pyhityskristillinen oppi, jossa omat työt nostetaan Kristuksen lahjavanhurskauden sijaan ja hylätään kasteen sisältö ja siitä tehdään lainvanhurskauden kuuliaisuudenteko. Minua on pyhityskristittyjen toimesta kymmeniä kertoja käsketty tehdä oma ratkaisu ja oma valinta ja sitten itse ottaa upotuskaste kuuliaisuuden ensiaskelina. Niitä en tee, kun Jumala on kutsunut ja Jeesus valinnut ja sakramentissa olen päässyt Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. En siis ryhdy kutsuani häpäisemään ja kastetta halveksimaan.
Tuota tuota: "Tuota sanotaan ylimielisyydeksi". Teidän tuotanne on tuota, kun yritätte oman pyhityksen asettaa ratkaisijan asemaan. Meidän pyhityselämä kuuluu tähän aikaan, eikä sillä kelvata tuomioistuimen edessä. Tuomioistuimen edessä on oltava suurempi vanhurskaus, jota ei siis ollut kirjanoppineilla eikä fariseuksilla.
Sitten selvyyden vuoksi sanon, etten edusta jumalattomien pappien oppia, vaan uskonpuhdistusluterilaisuutta. Minulle ei tarvitse sanoa, että luterilaiset ovat jumalattomia, sillä en edustan liberaaliteologista linjaa. Langenneille kuuluu saarnata synti synniksi ja siis parannusta syntien anteeksisaamiseksi. Todellinen parantaja on Kristus edestämme, eikä omat työmme. - eepu*
alohaopla kirjoitti:
Siksi minulle ei kelpaa ratkaisukristittyjen pyhityskristillinen oppi, jossa omat työt nostetaan Kristuksen lahjavanhurskauden sijaan ja hylätään kasteen sisältö ja siitä tehdään lainvanhurskauden kuuliaisuudenteko. Minua on pyhityskristittyjen toimesta kymmeniä kertoja käsketty tehdä oma ratkaisu ja oma valinta ja sitten itse ottaa upotuskaste kuuliaisuuden ensiaskelina. Niitä en tee, kun Jumala on kutsunut ja Jeesus valinnut ja sakramentissa olen päässyt Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. En siis ryhdy kutsuani häpäisemään ja kastetta halveksimaan.
Tuota tuota: "Tuota sanotaan ylimielisyydeksi". Teidän tuotanne on tuota, kun yritätte oman pyhityksen asettaa ratkaisijan asemaan. Meidän pyhityselämä kuuluu tähän aikaan, eikä sillä kelvata tuomioistuimen edessä. Tuomioistuimen edessä on oltava suurempi vanhurskaus, jota ei siis ollut kirjanoppineilla eikä fariseuksilla.
Sitten selvyyden vuoksi sanon, etten edusta jumalattomien pappien oppia, vaan uskonpuhdistusluterilaisuutta. Minulle ei tarvitse sanoa, että luterilaiset ovat jumalattomia, sillä en edustan liberaaliteologista linjaa. Langenneille kuuluu saarnata synti synniksi ja siis parannusta syntien anteeksisaamiseksi. Todellinen parantaja on Kristus edestämme, eikä omat työmme.Tuo on Alpo oppimaasi harhaoppihapatusta, että ihminen olisi jotenkin kuollut valinnan suhteen, mutta JUMALA sanoo:
”Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin VALITSE siis ELÄMÄ, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.”( 5.Moos. 30:19).
Sillä; ”Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää?
Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo!” (ks. Hesekiel: 18:23; 33:11)
*
MEIDÄN USKOSTAMME VAPAHTAJAAN – EVANKELIUMIIN:
Joh.6:29 jae Oikein käännettynä tämä kohta kuuluu:
Joh.6:28 "Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"[ "Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan tekoja?" ]
6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalalle kelpaava teko, että te USKOTTE häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
6:30 He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja USKOISIMME sinua? Minkä teon sinä teet?
…….. "alkuperäisessä käsikirjoituksesta" käy siis ilmi, että KYSEESSÄ On OBJEKTIIVINEN GENETIIVI ja että jae vastaa kysymykseen; "mitä meidän pitää TEHDÄ, että tekisimme Jumalalle ---- KELPAAVIA tekoja"
VASTAUS on siis tämä:
-- "Se on Jumalalle kelpaava teko, että te USKOTTE häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
…. meidän TULEE siis USKOA Vapahtajaan, se On se Jumalalle KELPAAVA TEKO!!
Jos näitä meidän uskoamme ja valinnan vapautta ei olisi, niin Evankeliumisaarnat olisi tyhjää huutamista!
...se on SIELUNVIHOLLISEN HARHAOPPIA tuo Alpon ja kumppaneitten oppi, ja se tekee monille tyhjäksi kaiken Evankelioimisen, sillä Jumalan antama(han) usko pysyisi ja näin se tekisi kaikki pelastetuiksi, pyrkimystä uudistukseen, anteeksipyytämiseen ja pyhitykseen ei enää olisi, -- ihmisistä tulisi robotteja, koska se poistaisi ja tekisi meidän vapaan valinnan tyhjäksi Jumalan edessä, voi järjettömyyttä?!
*
MUTTA; Pietari julisti: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
..Sillä tuo vauva-valelu, se on epäraamatullinen HARHAOPPI;
..sillä; pienet vauva/lapset tuotiin siis ( puhdistuspäivien mentyä) Herran huoneeseen SIUNATTAVIKSI!
..Vapahtajakaan ei heitä kastanut/kastattanut; Mutta SINULLE/TEILLE kasteveden KUTSU kuuluu!
…. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pyhityksen ja siten pelastuksen menettämiseen!!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
RAAMATTU KERTOO; mitä tapahtui kun äidit toivat näitä lapsia Vapahtajan luo, siitä tapahtumasta seuraavasti:
"Silloin tuotiin Hänen tykönsä lapsia, että Hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; ….. mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
[..sillä tapaus oli uusi ja outo]
Niin Vapahtaja sanoi: --- "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta Minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivastenvaltakunta". Ja Hän pani kätensä heidän päälleen ja SIUNASI heitä (Matt.19:13-15; Mar.10:14-16; Luuk.18:15, 16).
Vapahtaja ei siis vienyt heitä kasteelle. -- Kasteesta Ei siis tässäkään puhuta heidän kohdallaan mitään, vaan --SIUNAUKSESTA ja RUKOUKSESTA -- heidän puolestaan! .. ja se riittää, aikuistuttuaan hekin sitten aikanaan itse päättävät USKONMUKAISESTA KASTEESTAAN! (Ks. Apt.2:38; 8:37, 38; Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5)!
Vapahtajakaan ei siis osoittanut kastevettä heille”!! … vaan; ”Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja SIUNASI heitä.” (Ks Mar.10:16).
… ja aikuistuttua ottakoon hekin itse kukin upotuskasteen Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
*
Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!
*
♥ MARANATA! ♥ - hartonen
alohaopla kirjoitti:
Mihin asiaan sanoit viestissäsi: Amen"Siru sanoi minun viestiini aamen ei hänen omaansa. Siis täällä olen todella minä "hartonen"! Usko vanhurskauttaa!
- alohaopla
hartonen kirjoitti:
Siru sanoi minun viestiini aamen ei hänen omaansa. Siis täällä olen todella minä "hartonen"! Usko vanhurskauttaa!
Mihin asiaan sanoit viestissäsi: "Amen"
Kyllähän minä sen nyt ymmärsin, että viestiisi sanottiin Amen, Mutta kysyin asiaa, mihin Amen sanottiin ja siis millä perusteella? - alohaopla
JEV238 kirjoitti:
Nyt en alohaopla ymmärrä viestiäsi (6.12.2006 klo 08.40). Mitä esimerkiksi ylläolevassa (5.12.2006 klo 20.21) JEV:in viestissä on kasteen vastaista ja halveksivaa?
Jeesus asetti kasteen (kaikki kansat) ja sitten ilmoitti pelastuksesta (uskoo ja kastetaa). Sanat ovat sellaiset, ettei meillä saa olla pienintäkään tahtoa tehdä kastetta sellaiseksi, ettei se niin tarpeellista olekaan. Näen kasteen pienessäkin toisarvoiseksi tekemisessä KÄÄRMEEN ÄÄNEN - [ette suinkaan kuole, vaan tulette kuin Jumala tietämään hyvän ja pahan].
Minä nyt näen asian näin vakavaksi. alohaopla kirjoitti:
Jeesus asetti kasteen (kaikki kansat) ja sitten ilmoitti pelastuksesta (uskoo ja kastetaa). Sanat ovat sellaiset, ettei meillä saa olla pienintäkään tahtoa tehdä kastetta sellaiseksi, ettei se niin tarpeellista olekaan. Näen kasteen pienessäkin toisarvoiseksi tekemisessä KÄÄRMEEN ÄÄNEN - [ette suinkaan kuole, vaan tulette kuin Jumala tietämään hyvän ja pahan].
Minä nyt näen asian näin vakavaksi.Hyvä että näet asian vakavana. Niin minäkin pidän tätä asiaa vakavana.
Mutta vieläkin jäi auki missä esimerkiksi ylläolevassa (5.12.2006 klo 20.21) JEV:in viestissä on kasteen vastaista ja halveksivaa TAI PIENESSÄKIN TOISARVOISEKSI TEKEMISTÄ?
Et kai pidä sellaisena sitä että uskon kuten ilmeisesti myös nimimerkki hartonen, että myös kastamaton ihminen voi olla syntinsä anteeksisaanut, siis todella Jeesukseen Kristukseen uskova, jollaisesta ihmisestä esimerkkinä Kornelius ennen tulemistaan Jeesuksen Kristuksen nimeen kastetuksi (kts. (Apt. 10)) ja apostoli Paavalin Efesossa kohtaamat noin 12 Jeesuksen Kristuksen nimeen kastamatonta opetuslasta (kts. (Apt. 19))?- alohaopla
JEV238 kirjoitti:
Hyvä että näet asian vakavana. Niin minäkin pidän tätä asiaa vakavana.
Mutta vieläkin jäi auki missä esimerkiksi ylläolevassa (5.12.2006 klo 20.21) JEV:in viestissä on kasteen vastaista ja halveksivaa TAI PIENESSÄKIN TOISARVOISEKSI TEKEMISTÄ?
Et kai pidä sellaisena sitä että uskon kuten ilmeisesti myös nimimerkki hartonen, että myös kastamaton ihminen voi olla syntinsä anteeksisaanut, siis todella Jeesukseen Kristukseen uskova, jollaisesta ihmisestä esimerkkinä Kornelius ennen tulemistaan Jeesuksen Kristuksen nimeen kastetuksi (kts. (Apt. 10)) ja apostoli Paavalin Efesossa kohtaamat noin 12 Jeesuksen Kristuksen nimeen kastamatonta opetuslasta (kts. (Apt. 19))?Karvani pystyyn nostava otsikko on tavattoman karkea ja kasteen pois sulkeva. Otsikko, johon ilman kritiikkiä liityit, kuuluu seuraavasti "Pelkkä" usko riittää!!". Tuollaista kasteen pois sulkevaa opetusta en kerta kaikkiaan voi pitää uskon todistuksena. Se on suorastaan lähetyskäskyn kynimistä.
Tapauksesi, jotka mainitset ovat hyviä, joita minäkin opetuksessani olen käyttänyt ja osoittavat, että Jumala toimii niin, että kastetuiksi valitut tulevat, vaikka jopa Pietarilla oli asettaa järkensä esteeksi (ei pakanoille kuulu, vaan ainoastaan juutalaisille). Opetuksen kohde olikin tapauksessa PIETARI. Toinen tapaus vielä korostetusti osoittaa, ettei Johanneksen kaste ollut voimassa, vaan Jumala johtaa niin, että saavat kristillisen kasteen ja tulevat osalliseksi Jeesuksen vanhurskaudesta, kuolemasta ja ylösnousemuksesta, kuten Raamattu todistaa. Eikö sellainen iloitse autuudesta, joka on sellaisen armosta saanut. Ansioon meillä ei ole mahiksia.
En tiedä miten voisimme sovittaa sanamme samalle aallon pituudelle, sillä käsityksemme ei kuitenkaan ole valovuosien etäisyydellä toisistamme. Selvästi kuitenkin osoittaudut kannattavan, että pelastus on armosta, Kristuksen tähden ja uskosta. Painotus nyt kuitenkin tuntuu olevan vähän erilainen kasteen asiassa. Nyt otsikkosi oli kuitenkin "Kasteen merkitys tärkeä", josta ilahduin. - vanhempien ja kummien
alohaopla kirjoitti:
Siksi minulle ei kelpaa ratkaisukristittyjen pyhityskristillinen oppi, jossa omat työt nostetaan Kristuksen lahjavanhurskauden sijaan ja hylätään kasteen sisältö ja siitä tehdään lainvanhurskauden kuuliaisuudenteko. Minua on pyhityskristittyjen toimesta kymmeniä kertoja käsketty tehdä oma ratkaisu ja oma valinta ja sitten itse ottaa upotuskaste kuuliaisuuden ensiaskelina. Niitä en tee, kun Jumala on kutsunut ja Jeesus valinnut ja sakramentissa olen päässyt Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. En siis ryhdy kutsuani häpäisemään ja kastetta halveksimaan.
Sitten selvyyden vuoksi sanon, etten edusta jumalattomien pappien oppia, vaan uskonpuhdistusluterilaisuutta. Minulle ei tarvitse sanoa, että luterilaiset ovat jumalattomia, sillä en edustan liberaaliteologista linjaa. Langenneille kuuluu saarnata synti synniksi ja siis parannusta syntien anteeksisaamiseksi. Todellinen parantaja on Kristus edestämme, eikä omat työmme.suoritukset kelpaavat????????
alohaopla kirjoitti:
Karvani pystyyn nostava otsikko on tavattoman karkea ja kasteen pois sulkeva. Otsikko, johon ilman kritiikkiä liityit, kuuluu seuraavasti "Pelkkä" usko riittää!!". Tuollaista kasteen pois sulkevaa opetusta en kerta kaikkiaan voi pitää uskon todistuksena. Se on suorastaan lähetyskäskyn kynimistä.
Tapauksesi, jotka mainitset ovat hyviä, joita minäkin opetuksessani olen käyttänyt ja osoittavat, että Jumala toimii niin, että kastetuiksi valitut tulevat, vaikka jopa Pietarilla oli asettaa järkensä esteeksi (ei pakanoille kuulu, vaan ainoastaan juutalaisille). Opetuksen kohde olikin tapauksessa PIETARI. Toinen tapaus vielä korostetusti osoittaa, ettei Johanneksen kaste ollut voimassa, vaan Jumala johtaa niin, että saavat kristillisen kasteen ja tulevat osalliseksi Jeesuksen vanhurskaudesta, kuolemasta ja ylösnousemuksesta, kuten Raamattu todistaa. Eikö sellainen iloitse autuudesta, joka on sellaisen armosta saanut. Ansioon meillä ei ole mahiksia.
En tiedä miten voisimme sovittaa sanamme samalle aallon pituudelle, sillä käsityksemme ei kuitenkaan ole valovuosien etäisyydellä toisistamme. Selvästi kuitenkin osoittaudut kannattavan, että pelastus on armosta, Kristuksen tähden ja uskosta. Painotus nyt kuitenkin tuntuu olevan vähän erilainen kasteen asiassa. Nyt otsikkosi oli kuitenkin "Kasteen merkitys tärkeä", josta ilahduin.alohaopla: "Otsikko, johon ilman kritiikkiä liityit, kuuluu seuraavasti "Pelkkä" usko riittää!!"."
Ilmeisesti et lukenut tarpeeksi tarkkaan mitä kirjoitin (5.12.2006 klo 20.21), sillä tarkalleen ottaen tuossa viestissäni oli näin:
## "hartonen kirjoitti: " ... raamatun perusteella pelkkä USKO JOS SE ON SIIS SYNTYNYT ILMAN KASTETTA RIITTÄÄ MYÖS VANHURSKAUTUMISEEN! Se on aivan yksiselitteinen totuus ja sitä ei voi kieltää raamatun perusteella"
Samaa mieltä." ##
Eli lainasin tuon kohdan hartosen kirjoituksesta ja sen lainauksen perään eli siihen kirjoitin 'Samaa mieltä'.
-----
*** Sola Gratia, Sola Fide, Sola Scriptura ***
*** Yksin Armosta, Yksin Uskosta, Yksin Kirjoituksista ***
Tuosta lienemme samaa mieltä. Mutta emme unohda kastetta, vaan totetamme että 'pääsääntö' uskovaksi tulemiseen on (Apt. 2:37-41). Siis että kastehetkessä piston sydämeensä saanut syntinen, joka uskoo sanoman, saa parannuksessa ollen synnit anteeksi, se on 'pääsääntö' apostolisella ajalla (ajalla helluntaista) uskovaksi tulemiseen.- alohaopla
vanhempien ja kummien kirjoitti:
suoritukset kelpaavat????????
Olkoot teot vaikka kuinka oikeitakin, niin mitkään ihmisen teot eivä kuulu vanhurskauttamiseen. Ainoastaan Jumalan tuomioistuimen edesä kestää Jeesuksen vanhurskaus.
- siru
Soomipoik kirjoitti:
VASTAAN,
Tätä samaa asiaa ole ihmetellyt , että painotetaan muutamaa kohtaa Raamatussa, missä mainitaan perhe, tosin niissäkään kohdin ei edes vauvoja mainita.
Mihin ne kymmenet kohdat unohdetaan missä nimenomaa koroitetaan sitä, että Sana otettiin vastaan ennen kastetta ?? - nyt jotakin
alohaopla kirjoitti:
Olkoot teot vaikka kuinka oikeitakin, niin mitkään ihmisen teot eivä kuulu vanhurskauttamiseen. Ainoastaan Jumalan tuomioistuimen edesä kestää Jeesuksen vanhurskaus.
Eikö se lapsikaste enää pelastakkaan?????
Enkelitkö ne sitten kastavat lapset??
Kyllä meni vaikeaksi. - alohaopla
nyt jotakin kirjoitti:
Eikö se lapsikaste enää pelastakkaan?????
Enkelitkö ne sitten kastavat lapset??
Kyllä meni vaikeaksi.Tutkipa Jumalan järjestystä peastuksksessa, niin et kirjoittaisi niin kuin kirjoitut. Se on näet suurimmaksi osaksi pilkan tekoa. Ei teoista, ettei kukaan kerskaisi. Kristillisestä kasteesta et käyttämiesi sanojen mukaan ymmärrä pätkääkään.
- täsmää
alohaopla kirjoitti:
Tutkipa Jumalan järjestystä peastuksksessa, niin et kirjoittaisi niin kuin kirjoitut. Se on näet suurimmaksi osaksi pilkan tekoa. Ei teoista, ettei kukaan kerskaisi. Kristillisestä kasteesta et käyttämiesi sanojen mukaan ymmärrä pätkääkään.
olet kirjoittanut, että lapsi uudestisyntyy kas-
teessa ja nyt se ei olekaan totta. Sinäkin sait muka Pyhän-hengen siinä vedessä, jonka pappi pirskotti
päähäsi.
Nyt nämä ihmisten teot eivät sitteen enää pelastak-
kaan.
Ompa outoa. - alohaopla
täsmää kirjoitti:
olet kirjoittanut, että lapsi uudestisyntyy kas-
teessa ja nyt se ei olekaan totta. Sinäkin sait muka Pyhän-hengen siinä vedessä, jonka pappi pirskotti
päähäsi.
Nyt nämä ihmisten teot eivät sitteen enää pelastak-
kaan.
Ompa outoa.Tutki kaikessa rauhassa kaikki se Uuden Testamentin todistus, joka puhuu kasteesta ja keskustellaan sitten asiasta. On ilmeistä, ette kirveiden heitto ole täällä palstoilla tarpeellista. Viestisi on edelleen pilkallinen. Ensinnäkin puhut kasteesta tehtynä tekona ja minä puhun siitä, että mitä olen kasteessa saanut. Eromme on tavattoman suuri perusteissa. Tahdot myös vieteilläsi kieltää lapsikastettujen uskon. Voisitko nyt tyytyä siihen, että uskon Jeesukseen, että Hän on maksanut kaikki velkani.
- siru
Tässä kohdassa Joh. 3:5... Jeesus puhui Nikodeemukselle, jolla oli tarkka tieto Vanhasta Testamentista. Jeesus tarkoitti vedellä jotain , mikä oli jo Vanhassa Testamentissa ilmoitettu liittyen ihmisen pelastumiseen synneistä.
Vanhassa Testamentissa Sakarja kuvaa profetaalisesti Jeesuksen ristiinnaulitsemista...
"Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin LÄHDE syntiä ja saastaisuutta vastaan. Sak. 13 :1
"Mutta kaikille , jotka ottivat HÄNET VASTAAN , hän antoi VOIMAN tulla Jumalan lapsiksi , niille JOTKA USKOVAT hänen nimeensä". Joh. ev. 1 : 12
Tässä selvästi tuodaan esille se, mikä tuo pelastuksen...
- Jotka USKOVAT Jeesukseen , niin...
- niille hän antoi VOIMAN tulla Jumalan lapsiksi.
Jos KASTE/VESI olisi ehto pelastumiselle, niin eikö se olisi ilmanmuuta mainittu myös tämän uskon ja voiman lisäksi ??Lähde...
siru: "Tässä kohdassa Joh. 3:5... Jeesus puhui Nikodeemukselle, jolla oli tarkka tieto Vanhasta Testamentista. Jeesus tarkoitti vedellä jotain , mikä oli jo Vanhassa Testamentissa ilmoitettu liittyen ihmisen pelastumiseen synneistä".
---
Hebrealaiskirjeessä puhutaan kasteista (Hebr. 6:2, huom. monikko) ja puhdistusmenoista eli kristillisen kasteen vanhantestamentillisistä esikuvista.
Usein tämä puoli jää vähemmälle huomiolle miettiessämme kristillisen kasteen hengellistä sisältöä.
Jos sinulla sattuu olemaan Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirja, niin katsoppa sivujen 835-836 Pappeus/Pappi kohdat(varsinkin otsikon "pyhittämismenoja")
Lainaan sitä:
LEEVILÄISTEN PUHDISTAUTUMISTA kuvaa 4. Moos. 8:5s.
Siihen kuului kolminkertainen puhdistusveden pirskotus, koko ruumiin ajaminen partaveitsellä ja vaatteiden pesu.
Leeviläinen oli nyt Herralle puhdistettu.
Sitten kansa lähetti hänet sijaisekseen panemalla kätensä hänen päälleen.
PAPPIEN PYHITTÄMINEN 2. Moos. 29 ja 3. Moos. 8.
Siihen kuului pyhäkön ovella suoritettava pesu ja pukeutuminen valkoiseen papilliseen pukuun (puhtauden vertauskuva: vrt. kastepuku meillä)).
Sen jälkeen seurasi voitelu erityisellä hyvänhajuisella öljyllä Jumalan Hengen saamisen vertauskuvana.
Tämän jälkeen seurasi erilaiset uhritoimitukset.
--
Edellä kerrotut kasteen VT:n esikuvat ovat mielenkiintoisia.
Ne antavat hyvä kuvan siitä, mitä kristillinen kaste pitää sisällään.
Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu juuri näihin VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
Jeesus liittää siis veden ja Hengen saamisen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).
Kun tätä ei ymmärretä, niin helposti menemme mestaroimaan ja muuttamaan Jumalan Sanan muuksi; "Vesi ei olekkaan vettä- sillä tarkoitetaan Jumalan sanaa".
Mekin olemme saanet peson (pesty puhtaiksi)ja pyhitetyt Jumalan omiksi kasteessa; 1. Kor. 6:11.
"Käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä” ( Hebr. 10:22).- alohaopla
Siis kaste on se, jota vastaan näyttään hyökkäävän väellä ja voimalla.
Jeesus kuitenkin opettaa, että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu Mark.16:16.
Sutataanko musteella jakeesta pois sana KASTETAAN? Pidetäänkö siis vääränä seuraavat todistukset:
Ananias sanoi: "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."(Apt. 22:16)
Raamattu sanoo: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu.” (Apt. 2:38,39)
”Hänessä (Kristuksessa) te myös olette ympärileikatut, ... Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:11,12)
Luterilaiset eivät hylkää uskoa, niinkuin täällä näyttään väärin luterilaisia vastaan hyökättävän. Uskolla omistetaan lunastus Kristuksessa. Pelastukseen nyt kuuluvat usko ja kaste. - siru
alohaopla kirjoitti:
Siis kaste on se, jota vastaan näyttään hyökkäävän väellä ja voimalla.
Jeesus kuitenkin opettaa, että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu Mark.16:16.
Sutataanko musteella jakeesta pois sana KASTETAAN? Pidetäänkö siis vääränä seuraavat todistukset:
Ananias sanoi: "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."(Apt. 22:16)
Raamattu sanoo: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu.” (Apt. 2:38,39)
”Hänessä (Kristuksessa) te myös olette ympärileikatut, ... Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:11,12)
Luterilaiset eivät hylkää uskoa, niinkuin täällä näyttään väärin luterilaisia vastaan hyökättävän. Uskolla omistetaan lunastus Kristuksessa. Pelastukseen nyt kuuluvat usko ja kaste.Olen siitä samaa mieltä, että kaste kuuluu olellisena osana myös pelastumiseen, mutta se ei ole välttämättä edellytys pelastumiselle.
Sillä Raamatussa on paljon kohtia missä puhutaan pelkästä uskosta pelastuksen edellytyksenä, eikä ksteesta sanota sanaakaan. Jos kaste olisi välttämätön edellytys pelastumiselle, niin eihän sitä olisi voinut jättää missään kohtia mainitsematta , kun puhutaan pelastumisesta ! - siru
Tapio522 kirjoitti:
Lähde...
siru: "Tässä kohdassa Joh. 3:5... Jeesus puhui Nikodeemukselle, jolla oli tarkka tieto Vanhasta Testamentista. Jeesus tarkoitti vedellä jotain , mikä oli jo Vanhassa Testamentissa ilmoitettu liittyen ihmisen pelastumiseen synneistä".
---
Hebrealaiskirjeessä puhutaan kasteista (Hebr. 6:2, huom. monikko) ja puhdistusmenoista eli kristillisen kasteen vanhantestamentillisistä esikuvista.
Usein tämä puoli jää vähemmälle huomiolle miettiessämme kristillisen kasteen hengellistä sisältöä.
Jos sinulla sattuu olemaan Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirja, niin katsoppa sivujen 835-836 Pappeus/Pappi kohdat(varsinkin otsikon "pyhittämismenoja")
Lainaan sitä:
LEEVILÄISTEN PUHDISTAUTUMISTA kuvaa 4. Moos. 8:5s.
Siihen kuului kolminkertainen puhdistusveden pirskotus, koko ruumiin ajaminen partaveitsellä ja vaatteiden pesu.
Leeviläinen oli nyt Herralle puhdistettu.
Sitten kansa lähetti hänet sijaisekseen panemalla kätensä hänen päälleen.
PAPPIEN PYHITTÄMINEN 2. Moos. 29 ja 3. Moos. 8.
Siihen kuului pyhäkön ovella suoritettava pesu ja pukeutuminen valkoiseen papilliseen pukuun (puhtauden vertauskuva: vrt. kastepuku meillä)).
Sen jälkeen seurasi voitelu erityisellä hyvänhajuisella öljyllä Jumalan Hengen saamisen vertauskuvana.
Tämän jälkeen seurasi erilaiset uhritoimitukset.
--
Edellä kerrotut kasteen VT:n esikuvat ovat mielenkiintoisia.
Ne antavat hyvä kuvan siitä, mitä kristillinen kaste pitää sisällään.
Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu juuri näihin VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
Jeesus liittää siis veden ja Hengen saamisen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).
Kun tätä ei ymmärretä, niin helposti menemme mestaroimaan ja muuttamaan Jumalan Sanan muuksi; "Vesi ei olekkaan vettä- sillä tarkoitetaan Jumalan sanaa".
Mekin olemme saanet peson (pesty puhtaiksi)ja pyhitetyt Jumalan omiksi kasteessa; 1. Kor. 6:11.
"Käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä” ( Hebr. 10:22).Uudessa testamentissa kaste seurasi melko heti uskoontulemista... Silloin se oli enemmän kokonaistapahtuma, tultiin uskoon ja kastettiin ... Nykyään ehkä tässä asiassa ollaan sen verran vapaissa suunnissakin "pielessä", jos näin voisi sanoa, että kaste ei aina välttämättä seuraa heti uskoontulemista, vaikka Raamatun opetuksen mukaan kaste seurasi melko heti tätä uskoontuloa.
Tietenkin jos mietitään lapsikastetta, niin viive kasteella ja uskolla on vielä suurempi tai tapahtuuko uskoa ollenkaan, vaikka on lapsikastettu ? Toisaalta voi miettiä, että voiko
kastaa ns. etukäteen, jos uskoa ei kumminkaan tulekaan... - uskovana kastettu
siru kirjoitti:
Olen siitä samaa mieltä, että kaste kuuluu olellisena osana myös pelastumiseen, mutta se ei ole välttämättä edellytys pelastumiselle.
Sillä Raamatussa on paljon kohtia missä puhutaan pelkästä uskosta pelastuksen edellytyksenä, eikä ksteesta sanota sanaakaan. Jos kaste olisi välttämätön edellytys pelastumiselle, niin eihän sitä olisi voinut jättää missään kohtia mainitsematta , kun puhutaan pelastumisesta !tässäkään kohtaa ei puhuta mitään kasteesta.
Roomalaiskirje 10:9-10.
Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. - siru
siru kirjoitti:
Uudessa testamentissa kaste seurasi melko heti uskoontulemista... Silloin se oli enemmän kokonaistapahtuma, tultiin uskoon ja kastettiin ... Nykyään ehkä tässä asiassa ollaan sen verran vapaissa suunnissakin "pielessä", jos näin voisi sanoa, että kaste ei aina välttämättä seuraa heti uskoontulemista, vaikka Raamatun opetuksen mukaan kaste seurasi melko heti tätä uskoontuloa.
Tietenkin jos mietitään lapsikastetta, niin viive kasteella ja uskolla on vielä suurempi tai tapahtuuko uskoa ollenkaan, vaikka on lapsikastettu ? Toisaalta voi miettiä, että voiko
kastaa ns. etukäteen, jos uskoa ei kumminkaan tulekaan...Ehkäpä tähän kohta pian joku vastaa... että onhan vauvalla usko, joten kun vauva kastetaan, niin siinä ei tapahdu viivettä... Mutta oletko ajatellut sitä, että NE kolmetuhatta jotka ottivat uskon ja kasteen vastaan, niin ovathan hekin olleet joskus "vauvan uskossa" , siltikin he myöhemmin elämässään kumminkin joutuivat valitsemaan ottavatko Sanan vastaan vai ei. Sitten ne kolmetuhatta jotka ottivat Sanan vastaan , ne kastettiin.
- oppi-isänne Luther
uskovana kastettu kirjoitti:
tässäkään kohtaa ei puhuta mitään kasteesta.
Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.erehtynyt, kun hänkin ymmärsi, että ihminen voi
saada uskon ilman kastettakin????
Luther vastaa (Kirkkopostilla osa-2, helatorstai, 2. evankeliumisaarna, kohdat: 25, 26):
väliotsikko: Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi.
25. Jumala on aina sanansa rinnalle antanut ulkonaisen merkin voimakkaasti tehostamaan hänen sanaansa, niin että me vahvistuisimme sydämissämme emmekä, sanaa epäillen, horjuisi. Niinpä hän Nooalle antoi taivaalla näkyvän sateenkaaren sen merkiksi, että oli pitävä sanansa eikä enää vedenpaisumuksella hävittävä maata. Näin sateenkaari oli Nooalle ja on meillekin aivan kuin sinetti tai leima; kirjettäkin kirjoitettaessa siihen painetaan kirjoituksen varmemmaksi vakuudeksi leima. Ja aivan samoin kuin valtaherroilla on omat eri väriset vaakunansa tai tunnuksensa, joista heidät tunnetaan, samoin Jumalakin on tehnyt meille: hän on vahvistanut sanansa merkeillä kuin sineteillä ikään, ettemme mitenkään epäilisi. Aabrahamille hän antoi ympärileikkauksen sen merkiksi, että Kristus oli tuleva siunaamaan maailman. Samoin Kristus on tehnyt tässä, lupaukseensa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi” lisäämällä ulkonaisen merkin, nimittäin kasteen ja lisäksi leivän ja viinin sakramentin, käytettäväksi erikoisesti kiusauksissa ja kuoleman korvalla vahvistamaan uskoamme ja vaatimalla vaatien muistuttamaan Jumalaa hänen lupauksestansa.
26. SAATTAAHAN JOKU USKOA vaikka ei olekaan kastettu.!!!!!!!!!! Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta." uskovana kastettu kirjoitti:
Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.Sydämen usko Jeesukseen Kristukseen on tärkeä ja ensiarvoinen! Aamen!
No miten ja milloin käytännössä syntinen piston sydämeen saanut ihminen saa tuon sydämen uskon Jeesukseen Kristukseen? Siis kun kyselee 'mitä pitää tekemän?', mitä vastaat?
Sanon jo etukäteen, että tuon kysymyksen pelkkää kiertelyä on esittää vastauksena vain kohtia, jotka opettavat asian yleisellä tasolla.
Siis kuten:
' ... usko Herraan Jeesuksen, niin sinä pelastut ... '
' ... uskomalla minuun synnit anteeksi ... '
' ... usko tulee kuulemisesta ... '
' ... kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, ... '
Nuo ja tuollaiset ovat valtavia ja ihania kohtia, mutta nyt on kysymys siitä mitä ihan käytännön ohjeeksi vastaat kun piston sydämeen saanut syntinen kyselee 'mitä pitää tekemän?'- alohaopla
uskovana kastettu kirjoitti:
Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.No niin että jätetään sitten kaste unholaan Raamattuun sopimattomana ja turhana - niinkö?
- vaan siten,
alohaopla kirjoitti:
No niin että jätetään sitten kaste unholaan Raamattuun sopimattomana ja turhana - niinkö?
USKO HERRAAN JEESUKSEEN, NIIN SINÄ PELASTUT
ja sen jälkeen
MITÄ VIIVYTTELET, ANNA KASTAA ITSESI"!!!!!!!
Ap 22:16 vaan siten, kirjoitti:
ja sen jälkeen
Ap 22:16Ei niin,vaan siten: "MITÄ VIIVYTTELET, ANNA KASTAA ITSESI"!!!!!!! Ap 22:16
---
Kannattaisi ottaa koko lause.
Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?
Ananias sanoi Paavalille: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi ” (Apt. 22:16).
Aivan oikein siis lausumme Nikean uskontunnustuksessamme: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi”.
Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38).- vähän
Tapio522 kirjoitti:
Ei niin,vaan siten: "MITÄ VIIVYTTELET, ANNA KASTAA ITSESI"!!!!!!! Ap 22:16
---
Ananias sanoi Paavalille: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi ” (Apt. 22:16).
Aivan oikein siis lausumme Nikean uskontunnustuksessamme: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi”.
Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38).mitä kirjoittelet, vai toistatko vain samaaa ekstiä ajattelematta, mitä siinä sanotaan.
"Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38)."
Käsketäänkö tässä hakea vauvat kastettavaksi?????
Kehoitettiinko näitä ihmisiä ensin tekemään parannus???
Kastettiinko kaikki, vai ainoastaan ne, jotka ottivat sanan vastaan???
Miksei kaikkia kastettu, jos kaste kerrann pelastaa ja poistaa synnit automaattisesti??????
Sinun oppisi tekee kasteesta automaatin, jossa
ihminen päättää, koska lapsi pelastuu!!!!!!! - alohaopla
Tapio522 kirjoitti:
Ei niin,vaan siten: "MITÄ VIIVYTTELET, ANNA KASTAA ITSESI"!!!!!!! Ap 22:16
---
Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38)."Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?"
Ystävyydellä tahdon tähdentää. Olen opettanut niin, että Jumala lähetti Ananiaan Sauluksen luo. Saulus ei mennyt itse mihinkään, vaan oli aikaisemmin tuotu taluttamalla Damaskon Suoran kadun Juudaan taloon maahan lyötynä ja sokeana. Saulus oli siis itse kykenemätön mihinkään ratkaisuihin ja tekoihin. - alohaopla
vaan siten, kirjoitti:
ja sen jälkeen
Ap 22:16Mitä kasteessasi sait? Voisitko ihan Raamatun sanalla todistaa mitä sait, vai etkö saanut kasteessa mitään. Oliko kasteesi sitten Sinun oma toimesi?
Kun luulet, että uskon Jeesukseen kiellän, niin luulet uskostani puita heiniä. Jeesus on pelastajani. Se muuten on mukava täällä lukea, kun pyhityskristityt kieltävät uskoni Jeesukseen. - alohaopla
siru kirjoitti:
Olen siitä samaa mieltä, että kaste kuuluu olellisena osana myös pelastumiseen, mutta se ei ole välttämättä edellytys pelastumiselle.
Sillä Raamatussa on paljon kohtia missä puhutaan pelkästä uskosta pelastuksen edellytyksenä, eikä ksteesta sanota sanaakaan. Jos kaste olisi välttämätön edellytys pelastumiselle, niin eihän sitä olisi voinut jättää missään kohtia mainitsematta , kun puhutaan pelastumisesta !Kun Jeesus asetti kasteen, niin Hän sanoo ketkä ovat kastettava:
Matteus 28
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Sitten Jeesus sanoo, että ketkä pelastuvat:
Markus 16
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
EIKÖ SIIS KASTE OLEKAAN TÄRKEÄ, ETTÄ VOIDAANKO NYT JÄRJESTELMÄLLISESTI OPETTAA AJAMALLANNE TAVALLA, ETTÄ KASTE JÄTETÄÄN POIS MERKITYKSETTÖMÄNÄ? SIIS MITEN OPETAN, JOS OPETAN TEIDÄN SUOSITTAMALLANNE TAVALLA KASTEEN MERKITYKSESTÄ PELASTUKSESSA? ETTEHÄN NYT VAIN OLE PURKIMASSA SELLAISTA KÄSKYÄ, JOSTA JUMALAN SORMI NOUSEE – SO, SO PYSTYYN. vähän kirjoitti:
mitä kirjoittelet, vai toistatko vain samaaa ekstiä ajattelematta, mitä siinä sanotaan.
"Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38)."
Miksei kaikkia kastettu, jos kaste kerrann pelastaa ja poistaa synnit automaattisesti??????
ihminen päättää, koska lapsi pelastuu!!!!!!!Mietippäs
vähän: "...mitä kirjoittelet, vai toistatko vain samaaa tekstiä ajattelematta, mitä siinä sanotaan".
---
Huom. Vielä kerran pyyntö; Voisitko käyttää samaa nimimerkkiä, jotta tietäisimme, kenen kanssa keskustellaan!
---
Kysyin sinulta ja toistan kysymykseni:
"Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?
Toivoisin suoraa vastausta.
(alohaopalolta hyvä tarkennus: Saulus ei mennyt itse mihinkään, vaan oli aikaisemmin tuotu taluttamalla Damaskon Suoran kadun Juudaan taloon maahan lyötynä ja sokeana. Saulus oli siis itse kykenemätön mihinkään ratkaisuihin ja tekoihin". )- alohaopla
vähän kirjoitti:
mitä kirjoittelet, vai toistatko vain samaaa ekstiä ajattelematta, mitä siinä sanotaan.
ihminen päättää, koska lapsi pelastuu!!!!!!!["Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38)."]
- Kuka tässä pyytää kastetta itselleen?
- Kuka tässä määrää tulla kastetuksi?
- Onko tässä kaste osoitettu siinä merkityksessä, että siinä saadaan syntien anteeksisaaminen?
- Miten tässä tulee esille, ettei kaste kuulu lapsille, siis sisältääkö rajaus "KUKIN" lapset pois?
- Kuka opettaa niin, että kun on kastettu, niin pelastuu automaattisesti - ILMAN USKOA? - vähän
Tapio522 kirjoitti:
Mietippäs
vähän: "...mitä kirjoittelet, vai toistatko vain samaaa tekstiä ajattelematta, mitä siinä sanotaan".
---
Huom. Vielä kerran pyyntö; Voisitko käyttää samaa nimimerkkiä, jotta tietäisimme, kenen kanssa keskustellaan!
---
Kysyin sinulta ja toistan kysymykseni:
"Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?
Toivoisin suoraa vastausta.
(alohaopalolta hyvä tarkennus: Saulus ei mennyt itse mihinkään, vaan oli aikaisemmin tuotu taluttamalla Damaskon Suoran kadun Juudaan taloon maahan lyötynä ja sokeana. Saulus oli siis itse kykenemätön mihinkään ratkaisuihin ja tekoihin". )Vastaa kysymyksiini, äläkä kierrä niitä vastakysymyksillä.
Se lahja , jonka Paavali sai, oli HYVÄ OMATUNTO!!!
1: Piet. 3:21, koska hänen sydämensä puhdistui
uskon kautta Ap 15:9.
Hän sai synnit anteeksi huutaessaan avuksi Herran nimeä, Room 10:13 (hän pelastui). ja hän sai
Pyhän-Hengen uskoessaan Ananiasta Ap 3:2
"Lain teoistako saitte Pyhän-Hengen vai uskossa
kuulemisesta?"
Älä usko aloahoplan seltyksiin, että Paavali olisi ollut täysin tahdoton ja kykenemätön. Ei Raamattu
niin osoita. Ei hänestä tullut robottia, vaan
hän itse nousi, ja seisoi itse jaloillansa!!!
Ap 26:16 JA TOTTELI TAIVAALLISTA NÄKYÄ!!!!!!
Häntä talutettiin sen tähden, että hän oli vielä
tuolloin SOKEA.
Ei häntä kannettu, vaan hän käveli itse. Tuo aloh.
luulee, että Jumala tekee ihmisistä tahdottomia
robotteja ja käyttää väkivaltaa, kuten uskotaan lapsikasteessa tapahtuvan.
Kaikki perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen.
Jeesus itse sanoi: Joka TAHTOO minun perässäni
kulkea!!!!!!!!! vähän kirjoitti:
Vastaa kysymyksiini, äläkä kierrä niitä vastakysymyksillä.
Hän sai synnit anteeksi huutaessaan avuksi Herran nimeä, Room 10:13 (hän pelastui). ja hän sai
kuulemisesta?"
Älä usko aloahoplan seltyksiin, että Paavali olisi ollut täysin tahdoton ja kykenemätön. Ei Raamattu
tuolloin SOKEA.
kulkea!!!!!!!!!vähän: "Kaikki perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen".
---
Tarkoitatko, että ihmisellä on vapaa tahto?
Uskon, että Jumala toimii kasteessa ja kastettava on kohde (itse kastajan toimiessa vain välikappaleena).
Jotkut taas korostavat kastettavan omaa osuutta kastetapahtumassa (Kaste on ns. kuuliaisuuden askel).
Kumpaa asiaa sinä "korostaisit"?- vastaa kysymykseen
Tapio522 kirjoitti:
vähän: "Kaikki perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen".
---
Tarkoitatko, että ihmisellä on vapaa tahto?
Uskon, että Jumala toimii kasteessa ja kastettava on kohde (itse kastajan toimiessa vain välikappaleena).
Jotkut taas korostavat kastettavan omaa osuutta kastetapahtumassa (Kaste on ns. kuuliaisuuden askel).
Kumpaa asiaa sinä "korostaisit"?Kysymys kuului: Ap 2:38
Miksei kaikkia kastettu, jos kaste kerrann pelastaa ja poistaa synnit automaattisesti?????? - pupu pöksyihin
vastaa kysymykseen kirjoitti:
Kysymys kuului: Ap 2:38
Miksei kaikkia kastettu, jos kaste kerrann pelastaa ja poistaa synnit automaattisesti??????kun ei uskalla vastata?
pupu pöksyihin kirjoitti:
kun ei uskalla vastata?
Sorry...
Olen nyt "pakosta" poissa näistä kuvioista jonkun aikaa.
Jatkakaa te...- alohaopla
vähän kirjoitti:
Vastaa kysymyksiini, äläkä kierrä niitä vastakysymyksillä.
kuulemisesta?"
tuolloin SOKEA.
kulkea!!!!!!!!!Ole vääristelemättä sanojani. En ole sanonut niin, että Saulusta ”kannettiin”. Seuraavaksi sanon, että mitä olen sanonut ja se pitää paikkansa maailman tappiin asti: ”Olen opettanut niin, että Jumala lähetti Ananiaan Sauluksen luo. Saulus ei mennyt itse mihinkään, vaan oli aikaisemmin tuotu taluttamalla Damaskon Suoran kadun Juudaan taloon maahan lyötynä ja sokeana. Saulus oli siis itse kykenemätön mihinkään ratkaisuihin ja tekoihin.”
Apostolien teot 22
11 Ja kun minä sen valon kirkkaudesta tulin näkemättömäksi, taluttivat seuralaiseni minua kädestä, ja niin minä tulin Damaskoon.
- vikke nilo
kaste ,vesi . sitten Pyhä HENKI. JUURI NIINKUIN LUTTERI OPETTAA
- Raamattu puhu
sanakaan, mutta Markuksesta puhuu ja Markus kirjoittaa evankeliumissaan 16:15-16 menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evakeliumia kaikille luoduille, joka USKOO ja kastetaan se PELASTUU, mutta joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen!
Näin siis Raamattu, Jumalan sana. - alohaopla
Raamattu puhu kirjoitti:
sanakaan, mutta Markuksesta puhuu ja Markus kirjoittaa evankeliumissaan 16:15-16 menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evakeliumia kaikille luoduille, joka USKOO ja kastetaan se PELASTUU, mutta joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen!
Näin siis Raamattu, Jumalan sana.Etsin Raamatusta eräitä henkilöitä, mutta näyttää siltä, ettei Raamattu tunne seuraavia:
Ulrich Zwingli
Jean Calvin
John Smyth
Ellen G. White
Osa tuntuu polkevan jalkoihinsa kasteen merkityksen. Hyvin harvat tunnustavat, että mitä merkitsee Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. - oikeasta
alohaopla kirjoitti:
Etsin Raamatusta eräitä henkilöitä, mutta näyttää siltä, ettei Raamattu tunne seuraavia:
Ulrich Zwingli
Jean Calvin
John Smyth
Ellen G. White
Osa tuntuu polkevan jalkoihinsa kasteen merkityksen. Hyvin harvat tunnustavat, että mitä merkitsee Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.luvusta.
Nuo nimet on mainittu siinä samassa Luulojen Kirjassa, jossa mainitaan myös lapsikaste, kummit ja
perisynti.
Yritäppäs vielä uudelleen, kyllä ne ovat siellä.
Lapsikaste mainitaan siinä luvussa, jossa puhutaan
tottelemattomuudesta! - miksi sinä
alohaopla kirjoitti:
Etsin Raamatusta eräitä henkilöitä, mutta näyttää siltä, ettei Raamattu tunne seuraavia:
Ulrich Zwingli
Jean Calvin
John Smyth
Ellen G. White
Osa tuntuu polkevan jalkoihinsa kasteen merkityksen. Hyvin harvat tunnustavat, että mitä merkitsee Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.noita etsit Raamatusta? Olisit kysynyt minulta olisin sanonut ettei niitä siellä ole.Olisit säästänyt paljon aikaa ja vaivaa.
(toisaalta ymmärrän kyllä että nuori uskova sortuu tuollaiseen :) - alohaopla
miksi sinä kirjoitti:
noita etsit Raamatusta? Olisit kysynyt minulta olisin sanonut ettei niitä siellä ole.Olisit säästänyt paljon aikaa ja vaivaa.
(toisaalta ymmärrän kyllä että nuori uskova sortuu tuollaiseen :)Yhtä absurdi oli viesti "Lutterista ei Raamattu puhu", johon viestiin vastasin, joten äly moiseen menettelyyn on kyllä tullut esille jo ennen minua. Minä vaan matkin edellisen antamaa täkyä.
- alohaopla
oikeasta kirjoitti:
luvusta.
Nuo nimet on mainittu siinä samassa Luulojen Kirjassa, jossa mainitaan myös lapsikaste, kummit ja
perisynti.
Yritäppäs vielä uudelleen, kyllä ne ovat siellä.
Lapsikaste mainitaan siinä luvussa, jossa puhutaan
tottelemattomuudesta!No voi, sieltä Raamatusta löytyi tietoja siitä, että kaikki, koko maailma, on evankelioitava ja kastettava. Kukaan ei pelastu ilman uskoa, jopa lastenkin on uudestisynnyttävä vedestä ja Hengestä lihasta, turmeluksessa, syntymisen tähden. Sitten Raamattu puhui todistajista ja vanhempien velvollisuudesta hengellisessä mielessä lapsiinsa nähden. Opeta nämä lapsille, rintoja imeväisille, jotka antavat kiitoksen. Voi että kun annoit hyvän vinkin Raamatun lukemiseen. Taas sain paljon todistusta näissä mainitsemissasi asioissa, joihin kehotit minun paneutumaan. Jeesuskin sanoi lasten uskovan ja antoi ukaasin lasten uskosta pois viettelemisestä. Lapset ottavat uskolla vastaan taivaan valtakunnan. He ovatkin sitten, jos jotkut, oikea kastettava, sillä he ovat uskon esikuvat vanhemmillekin.
- vaan vuokraamaan
alohaopla kirjoitti:
No voi, sieltä Raamatusta löytyi tietoja siitä, että kaikki, koko maailma, on evankelioitava ja kastettava. Kukaan ei pelastu ilman uskoa, jopa lastenkin on uudestisynnyttävä vedestä ja Hengestä lihasta, turmeluksessa, syntymisen tähden. Sitten Raamattu puhui todistajista ja vanhempien velvollisuudesta hengellisessä mielessä lapsiinsa nähden. Opeta nämä lapsille, rintoja imeväisille, jotka antavat kiitoksen. Voi että kun annoit hyvän vinkin Raamatun lukemiseen. Taas sain paljon todistusta näissä mainitsemissasi asioissa, joihin kehotit minun paneutumaan. Jeesuskin sanoi lasten uskovan ja antoi ukaasin lasten uskosta pois viettelemisestä. Lapset ottavat uskolla vastaan taivaan valtakunnan. He ovatkin sitten, jos jotkut, oikea kastettava, sillä he ovat uskon esikuvat vanhemmillekin.
paloautoa ja kastamaan kaikki kansat.
Se on nykyisin nopeaa tämä lähetystyö. - sittenkää, aivan
alohaopla kirjoitti:
Yhtä absurdi oli viesti "Lutterista ei Raamattu puhu", johon viestiin vastasin, joten äly moiseen menettelyyn on kyllä tullut esille jo ennen minua. Minä vaan matkin edellisen antamaa täkyä.
nuori uskovainen? Kun lukee noita kaikkia sun vastauksia, eri ihmisille, sieltä "paistaa" aika moinen luistelija ja kiemurtelija, jolta ei kyllä kysyttyyn asiaan suoraa vastausta saa, yleensä ei lainkaan !
- alohaopla
vaan vuokraamaan kirjoitti:
paloautoa ja kastamaan kaikki kansat.
Se on nykyisin nopeaa tämä lähetystyö.Pilkan puhujat te velä pesette suunne. Veteen näet voi hukkuakin. Varokaa aukaisemasta läpeänne kohtuuttomasti ja jatkuvasti. Siis miettikää sanojanne Jumalan kasvojen edessä.
Sitten suurimmat pilkkaajat vaihtavat joka viestiin uuden nimimerkin. - väitteesi:
alohaopla kirjoitti:
No voi, sieltä Raamatusta löytyi tietoja siitä, että kaikki, koko maailma, on evankelioitava ja kastettava. Kukaan ei pelastu ilman uskoa, jopa lastenkin on uudestisynnyttävä vedestä ja Hengestä lihasta, turmeluksessa, syntymisen tähden. Sitten Raamattu puhui todistajista ja vanhempien velvollisuudesta hengellisessä mielessä lapsiinsa nähden. Opeta nämä lapsille, rintoja imeväisille, jotka antavat kiitoksen. Voi että kun annoit hyvän vinkin Raamatun lukemiseen. Taas sain paljon todistusta näissä mainitsemissasi asioissa, joihin kehotit minun paneutumaan. Jeesuskin sanoi lasten uskovan ja antoi ukaasin lasten uskosta pois viettelemisestä. Lapset ottavat uskolla vastaan taivaan valtakunnan. He ovatkin sitten, jos jotkut, oikea kastettava, sillä he ovat uskon esikuvat vanhemmillekin.
Lapset ottavat uskolla vastaan taivaan valtakunnan. He ovatkin sitten, jos jotkut, oikea kastettava, sillä he ovat uskon esikuvat."
Millä tavalla tämä näkyy vauvojen elämässä, vai
puhutko puuta heinää?
"Usko ilman tekoja on kuollut". Jaak 2:17 - alohaopla
väitteesi: kirjoitti:
Lapset ottavat uskolla vastaan taivaan valtakunnan. He ovatkin sitten, jos jotkut, oikea kastettava, sillä he ovat uskon esikuvat."
Millä tavalla tämä näkyy vauvojen elämässä, vai
puhutko puuta heinää?
"Usko ilman tekoja on kuollut". Jaak 2:17Pysytään vain Raamatun todistuksessa, eikä poljeta sitä jaloilla lokaan.
Matt. 18:6
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Matteus 21
15 Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, joita hän teki, ja lapset, jotka huusivat pyhäkössä ja sanoivat: "Hoosianna Daavidin pojalle", niin he närkästyivät
16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Mark. 10:15
Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Joh. 6:9
"Täällä on poikanen, jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa, mutta mitä ne ovat näin monelle?" - nuo olleet
alohaopla kirjoitti:
Pysytään vain Raamatun todistuksessa, eikä poljeta sitä jaloilla lokaan.
Matt. 18:6
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Matteus 21
15 Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, joita hän teki, ja lapset, jotka huusivat pyhäkössä ja sanoivat: "Hoosianna Daavidin pojalle", niin he närkästyivät
16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Mark. 10:15
Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Joh. 6:9
"Täällä on poikanen, jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa, mutta mitä ne ovat näin monelle?"vauvoja!!!!!
Taitaa nuo ennakkoluulosi tehdä sinulle tepposet.
Miten se sylivauva ilmaisee uskonsa?????? - alohaopla
nuo olleet kirjoitti:
vauvoja!!!!!
Taitaa nuo ennakkoluulosi tehdä sinulle tepposet.
Miten se sylivauva ilmaisee uskonsa??????Kuinka uskallat asettua SELVÄÄ JEESUKSEN TODISTUSTA VASTAAN. Ei ole hyvä ja Jumalan edessä oikein polkea Raamatun sanaa jalkoihisa.
Sylilapsi uskoo niin, kuin Jeesus itse lapsia sylissä pitäen sen todisti, kun toivat lapsia Jeesuksen siunattavaksi ja kun järkeänä seuraavat opetuslapset kielsivät lapsia tuomasta. - jatkuu
alohaopla kirjoitti:
Kuinka uskallat asettua SELVÄÄ JEESUKSEN TODISTUSTA VASTAAN. Ei ole hyvä ja Jumalan edessä oikein polkea Raamatun sanaa jalkoihisa.
Sylilapsi uskoo niin, kuin Jeesus itse lapsia sylissä pitäen sen todisti, kun toivat lapsia Jeesuksen siunattavaksi ja kun järkeänä seuraavat opetuslapset kielsivät lapsia tuomasta.Nyt se sylivauva taas uskoo.
Eilen se oli perisynnin turmelema.
Muuttuuko tämä käsitys joka toinen päivä?????? - alohaopla
jatkuu kirjoitti:
Nyt se sylivauva taas uskoo.
Eilen se oli perisynnin turmelema.
Muuttuuko tämä käsitys joka toinen päivä??????Siis lapset ovat lihasta, miehen tahdosta. turmeluksesta syntyneet. Sen Raamattu todistaa.
Sitten Raamattu todistaa (itse Jeesus), että lapset uskovat. Siis lasten järki ei ole kasvanut epäuskon torjuntaan sillä tavoin, kun aikuisen, jos lasta ei ole vietelty, josta Jeesus varoitti. Uskovassa perheessä lapset kuulevat joka päivä Jeesuksesta - pelastuksesta.. Täällä muuten monet kieltävät nämä, että lapset kuulevat, ymmärtävät ja uskovat.
Lapset ovat siis turmeltuneet ja he uskovat. Nyt on vain otettava Raamattu silmien eteen ja luettava, että totuuden kieltämisesi loppuisi. Sano vaan Raamatun mukaista linjaani kieroilemiseksi, sillä se vaikuttaa sieluuni hyvin lohduttavalta. - "lohdutan"
alohaopla kirjoitti:
Siis lapset ovat lihasta, miehen tahdosta. turmeluksesta syntyneet. Sen Raamattu todistaa.
Sitten Raamattu todistaa (itse Jeesus), että lapset uskovat. Siis lasten järki ei ole kasvanut epäuskon torjuntaan sillä tavoin, kun aikuisen, jos lasta ei ole vietelty, josta Jeesus varoitti. Uskovassa perheessä lapset kuulevat joka päivä Jeesuksesta - pelastuksesta.. Täällä muuten monet kieltävät nämä, että lapset kuulevat, ymmärtävät ja uskovat.
Lapset ovat siis turmeltuneet ja he uskovat. Nyt on vain otettava Raamattu silmien eteen ja luettava, että totuuden kieltämisesi loppuisi. Sano vaan Raamatun mukaista linjaani kieroilemiseksi, sillä se vaikuttaa sieluuni hyvin lohduttavalta.sinua vielä, kun sekoilet niin perusteellisesti
tuon perisyntisi kanssa.
Miten et tajua, että tuo sinun perisyntisi ON SOVITETTU.
2. Kor 5:19
"Sillä Jumala oli Kriostuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, EIKÄ LUKENUT HEILLE
HEIDÄN RIKKOMUKSIAAN"!!!!!!!!!!
PERISYNTIÄ EI ENÄÄ LUETA SYNNIKSI!!!!!!!!!
Miten näin ihana asia ei sovi sinun kovaan kalloosi??????
Siitä olemme yksimielisiä, että lapset ovat turmeltuneita, mutta ei tämä turmeltuneisuus ole
vielä syntiä!!!!!!! Tätä sinä et näköjään ymmärrä.
Se turmeltuneisuus EI POISTU lapsesta tai aikuisesta, vaikka hänet kastetaan.
Koska lapsi pystyy uskomaan, niin miksei hän sitten pysty ottamaan itse kastetta, ilman, että hänet kastetaan väkisin??????
Sinuun on varmaan periytynyt se perisynti, kun noin sitkeästi yrität peloitella ihmisisä. - meni näin!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
alohaopla kirjoitti:
Siis lapset ovat lihasta, miehen tahdosta. turmeluksesta syntyneet. Sen Raamattu todistaa.
Lapset ovat siis turmeltuneet ja he uskovat. Nyt on vain otettava Raamattu silmien eteen ja luettava, että totuuden kieltämisesi loppuisi. Sano vaan Raamatun mukaista linjaani kieroilemiseksi, sillä se vaikuttaa sieluuni hyvin lohduttavalta.Meitä oli 7 ukkoo kasassa, kysyin sitten yks kaks siinä että kuinka moni teistä on vauvana kastettu, kaikkien käsi nousi, itse mukaan lukien.
KYSYIN SITTEN HEIDÄN MIELIPIDETTÄÄN, ETTÄ TULITTEKO MIELESTÄNNE SILLOIN USKOON JA SIITÄ ETEEN PÄIN KUN KASVOITTE JA VARTUITTE JA JO YMMÄRRYSTÄ TULI JA IKÄÄ JA VUOSI LISÄÄ, LISÄÄ, LISÄÄ.............
Joka ukko, minä mukaan lukien sanoimme, emme tulleet emmekä eläneet kuten uskova.
Jokainen meistä on tullut Jeesukseen uskoviksi vasta aikamiehenä.
Tulee mieleen Raamatun toteamus:kun olin lapsi,niin elin kuin lapsi...jne.
Mutta kun ihminen tulee aikuiseksi ja ymmärrys lisääntyyyyyyyyy.............
Eli jokainen , minä mukaan lukien kielsimme uskon!!!
Tänä päivänä olemme Jeesukseen uskovia.
Eli sinun ja ev. lut kirkon opin mukaan, ihminen on Jeesukseen uskova, koska kirkko niin sanoo, vaikka omalla suulla sen kieltäisikin!!!!
TÄMÄ EI OLE RAAMATUN OPPI!
Raamatun oppi löytyy ko. asiasta mm. Room. 10:9-10. - terence.hill
"lohdutan" kirjoitti:
sinua vielä, kun sekoilet niin perusteellisesti
tuon perisyntisi kanssa.
Miten et tajua, että tuo sinun perisyntisi ON SOVITETTU.
2. Kor 5:19
"Sillä Jumala oli Kriostuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, EIKÄ LUKENUT HEILLE
PERISYNTIÄ EI ENÄÄ LUETA SYNNIKSI!!!!!!!!!
Miten näin ihana asia ei sovi sinun kovaan kalloosi??????
Siitä olemme yksimielisiä, että lapset ovat turmeltuneita, mutta ei tämä turmeltuneisuus ole
vielä syntiä!!!!!!! Tätä sinä et näköjään ymmärrä.
Se turmeltuneisuus EI POISTU lapsesta tai aikuisesta, vaikka hänet kastetaan.
Koska lapsi pystyy uskomaan, niin miksei hän sitten pysty ottamaan itse kastetta, ilman, että hänet kastetaan väkisin??????
Sinuun on varmaan periytynyt se perisynti, kun noin sitkeästi yrität peloitella ihmisisä.lohdutan:"perisyntisi ON SOVITETTU."
----
Mutta jokaisessa tässä maailmassa elävässä ihmisessä asuu synti, ja se ilmenee syntisinä tekoina, ajatuksina, asenteina, rakkauden puutteena, uskon puutteena j.n.e. j.n.e. joka päivä jatkuvasti.
Sovitus merkitsee vain sitä, että voin Jeesuksen ristintyön perusteella päästä Jumalan luo vaikka olen syntinen.
lohdutan:"EIKÄ LUKENUT HEILLE
PERISYNTIÄ EI ENÄÄ LUETA SYNNIKSI!!!!!!!!! "
----
Rikkomuksia ei lueta. Niitä siis ON, mutta niitä EI LUETA. Eikä niin, ettei rikkomuksia ole, kun niitä ei lueta, ja emme ole syntisiä, kun niitä ei lueta. Johannes kirjoittaa 1. kirjeensä 1. luvussa:
8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Sinä "lohdutan" olet tässä se, joka ei Raamattua ymmärrä. Todista sanalla järjenpäätelmäsi. Kukaan usk.kastaja ei ole tähän päivään mennessä todistanut sanalla tätä väittämää: "Ei tämä turmeltuneisuus ole vielä syntiä!!!!!" SINUN MIELESTÄSI ON SYNNITTÖMIÄ IHMISIÄ!!!!! RAAMATTU SANOO, ETTÄ ON VAIN YKSI SYNNITÖN - JEESUS!
"YMMÄRTÄVÄ IKÄ" on keksintöänne, josta RAAMATTU EI PUHU MITÄÄN! Se on KEKSITTY SEN SEURAUKSENA, KUN ENSIN ETTE OLE KELPUUTTANEET KASTEELLE KUIN AIKUISIA, JOTKA KYKENEVÄT VALITSEMAAN LAIN TÖITÄ! - terence.hill
meni näin!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Meitä oli 7 ukkoo kasassa, kysyin sitten yks kaks siinä että kuinka moni teistä on vauvana kastettu, kaikkien käsi nousi, itse mukaan lukien.
KYSYIN SITTEN HEIDÄN MIELIPIDETTÄÄN, ETTÄ TULITTEKO MIELESTÄNNE SILLOIN USKOON JA SIITÄ ETEEN PÄIN KUN KASVOITTE JA VARTUITTE JA JO YMMÄRRYSTÄ TULI JA IKÄÄ JA VUOSI LISÄÄ, LISÄÄ, LISÄÄ.............
Joka ukko, minä mukaan lukien sanoimme, emme tulleet emmekä eläneet kuten uskova.
Jokainen meistä on tullut Jeesukseen uskoviksi vasta aikamiehenä.
Tulee mieleen Raamatun toteamus:kun olin lapsi,niin elin kuin lapsi...jne.
Mutta kun ihminen tulee aikuiseksi ja ymmärrys lisääntyyyyyyyyy.............
Eli jokainen , minä mukaan lukien kielsimme uskon!!!
Tänä päivänä olemme Jeesukseen uskovia.
Eli sinun ja ev. lut kirkon opin mukaan, ihminen on Jeesukseen uskova, koska kirkko niin sanoo, vaikka omalla suulla sen kieltäisikin!!!!
TÄMÄ EI OLE RAAMATUN OPPI!
Raamatun oppi löytyy ko. asiasta mm. Room. 10:9-10.Raamatussa lahjoitetaan pelastus. Ei automaattisesti mutta ihminen voi lukea siitä Jeesuksen täytetystä työstä ja ottaa sen uskolla vastaan.
Kasteessakaan ei automaattisesti pelastuta. Mutta se vakuuttaa ihmiselle Jeesuksen täytetystä työstä, jonka ihminen saa uskolla vastaanottaa.
OSA lapsena kastetuista uskoo aivan pienestä lapsesta saakka toisin kuin te 7 ukkoa, jotka kaikki jouduitte välillä maailman teille. Jumala ei kuitenkaan ole sen vuoksi peruuttanut Raamattua, eikä Jeesuksen puolestanne tekemää sovitustyötä 2000 vuotta sitten Golgatan keskimmäisellä ristillä, eikä lapsena saamaanne kastetta.
Tuhlaajapoika PALASI KOTIIN. Ei kotia ollut tarpeen rakentaa uudestaan sen jälkeen, kun hän oli käynyt harharetkellään. - eepu*
alohaopla kirjoitti:
Ulrich Zwingli
Jean Calvin
John Smyth
Ellen G. White
Osa tuntuu polkevan jalkoihinsa kasteen merkityksen. Hyvin harvat tunnustavat, että mitä merkitsee Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. - huomannut
terence.hill kirjoitti:
lohdutan:"perisyntisi ON SOVITETTU."
----
Mutta jokaisessa tässä maailmassa elävässä ihmisessä asuu synti, ja se ilmenee syntisinä tekoina, ajatuksina, asenteina, rakkauden puutteena, uskon puutteena j.n.e. j.n.e. joka päivä jatkuvasti.
Sovitus merkitsee vain sitä, että voin Jeesuksen ristintyön perusteella päästä Jumalan luo vaikka olen syntinen.
lohdutan:"EIKÄ LUKENUT HEILLE
PERISYNTIÄ EI ENÄÄ LUETA SYNNIKSI!!!!!!!!! "
----
Rikkomuksia ei lueta. Niitä siis ON, mutta niitä EI LUETA. Eikä niin, ettei rikkomuksia ole, kun niitä ei lueta, ja emme ole syntisiä, kun niitä ei lueta. Johannes kirjoittaa 1. kirjeensä 1. luvussa:
8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Sinä "lohdutan" olet tässä se, joka ei Raamattua ymmärrä. Todista sanalla järjenpäätelmäsi. Kukaan usk.kastaja ei ole tähän päivään mennessä todistanut sanalla tätä väittämää: "Ei tämä turmeltuneisuus ole vielä syntiä!!!!!" SINUN MIELESTÄSI ON SYNNITTÖMIÄ IHMISIÄ!!!!! RAAMATTU SANOO, ETTÄ ON VAIN YKSI SYNNITÖN - JEESUS!
"YMMÄRTÄVÄ IKÄ" on keksintöänne, josta RAAMATTU EI PUHU MITÄÄN! Se on KEKSITTY SEN SEURAUKSENA, KUN ENSIN ETTE OLE KELPUUTTANEET KASTEELLE KUIN AIKUISIA, JOTKA KYKENEVÄT VALITSEMAAN LAIN TÖITÄ!että luetun ymmärtäminen ei ole Terencen parhaita puolia.
Se vauvojen valelu oli täysin turha toimenpide,
koska sen pitäisi poistaa se perisynti, joka
Ramatun mukaan on sovitettu ja siksi sitä ei lueta
synniksi!!!!!!!!!!! - terence.hill
huomannut kirjoitti:
että luetun ymmärtäminen ei ole Terencen parhaita puolia.
Se vauvojen valelu oli täysin turha toimenpide,
koska sen pitäisi poistaa se perisynti, joka
Ramatun mukaan on sovitettu ja siksi sitä ei lueta
synniksi!!!!!!!!!!!Osaan lukea kirjoittamasi ihmismielipiteen. Mutta en usko sinun mielipidettäsi vaan Jumalan sanaa, Raamattua.
- terence.hill
terence.hill kirjoitti:
Raamatussa lahjoitetaan pelastus. Ei automaattisesti mutta ihminen voi lukea siitä Jeesuksen täytetystä työstä ja ottaa sen uskolla vastaan.
Kasteessakaan ei automaattisesti pelastuta. Mutta se vakuuttaa ihmiselle Jeesuksen täytetystä työstä, jonka ihminen saa uskolla vastaanottaa.
OSA lapsena kastetuista uskoo aivan pienestä lapsesta saakka toisin kuin te 7 ukkoa, jotka kaikki jouduitte välillä maailman teille. Jumala ei kuitenkaan ole sen vuoksi peruuttanut Raamattua, eikä Jeesuksen puolestanne tekemää sovitustyötä 2000 vuotta sitten Golgatan keskimmäisellä ristillä, eikä lapsena saamaanne kastetta.
Tuhlaajapoika PALASI KOTIIN. Ei kotia ollut tarpeen rakentaa uudestaan sen jälkeen, kun hän oli käynyt harharetkellään.Jos joku on uskovien kasteen jälkeen luopunut uskostaan ja mennyt maailmaan ja palaa takaisin, ette uusi aiemmin toimitettua kastetta.
Ette uusi uskovien kastetta edes silloin, kun joku on saanut sen ilman uskoa valheellisen tunnustuksen jälkeen, ja tulee vasta joskus myöhemmin uskoon! Tällaisessa tilanteessa on ENSIN KASTE ja vasta SITTEN USKO, teilläkin! Ainoastaan meiltä luterilaisilta vaaditte kasteen uusimista! En pysty näkemään sille alkuperäiseksi syyksi muuta kuin "ryöstökalastuskäytännön": uskoon tulleiden luterilaisten houkuttelemisen "parempaan seurakuntaan" "paremmalle kasteelle."
TERORIASSA OPETETAAN, ETTÄ ENSIN USKO SITTEN KASTE.
KÄYTÄNNÖSSÄ TÄTÄ VAADITAAN VAIN LUTERILAISILTA!
"USKOVIEN" KASTE SAA OLLA ENNEN USKOAKIN! - eepu*
terence.hill kirjoitti:
Jos joku on uskovien kasteen jälkeen luopunut uskostaan ja mennyt maailmaan ja palaa takaisin, ette uusi aiemmin toimitettua kastetta.
Ette uusi uskovien kastetta edes silloin, kun joku on saanut sen ilman uskoa valheellisen tunnustuksen jälkeen, ja tulee vasta joskus myöhemmin uskoon! Tällaisessa tilanteessa on ENSIN KASTE ja vasta SITTEN USKO, teilläkin! Ainoastaan meiltä luterilaisilta vaaditte kasteen uusimista! En pysty näkemään sille alkuperäiseksi syyksi muuta kuin "ryöstökalastuskäytännön": uskoon tulleiden luterilaisten houkuttelemisen "parempaan seurakuntaan" "paremmalle kasteelle."
TERORIASSA OPETETAAN, ETTÄ ENSIN USKO SITTEN KASTE.
KÄYTÄNNÖSSÄ TÄTÄ VAADITAAN VAIN LUTERILAISILTA!
"USKOVIEN" KASTE SAA OLLA ENNEN USKOAKIN! - itseäni nyt
terence.hill kirjoitti:
Osaan lukea kirjoittamasi ihmismielipiteen. Mutta en usko sinun mielipidettäsi vaan Jumalan sanaa, Raamattua.
ihan Jumalan pidä, vaikka siteeraankin Hänen Sa-
naansa:
2 Kor 5:19.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175670
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04621Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252819- 432591
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452230Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332186Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731737Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141578- 381410
- 1701334