ruotsalainen joulupöytä, mitä siihen kuuluu?

pepex78

Tällänen löyty netistä:

Ruotsalaiseen joulupöytään kuuluu lihapullia, prinssinakit, Janssonin kiusaus, kinkkua, punakaalia, maksapasteijat, sillit, perunaa, sinappia, leipävalikoima, suklaiset jälkiruoat...

mitä muuta kuuluu ruotsalaiseen joulupöytään?

lapset ei tykkää perus kinkku-laatikko-rosolli-setistä. vois kokeilla välillä jotain uutta.

14

1341

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppana

Julmust, perinteinen ruotsalainen joulujuoma. Maistuu vähän kokikselta ja on mustaa. Saa ainakin IKEA:sta.

• Yule is must

Suomessa tuota julmustia taidetaan markkinoida nimellä Juhlajuoma. Ainakin paikallisesta k-kaupasta sitä saa. Maku voi olla sitten hieman outo niille, jotka eivät ole sitä lapsesta saakka juoneet.

• tuo
        Yule is must kirjoitti:

Suomessa tuota julmustia taidetaan markkinoida nimellä Juhlajuoma. Ainakin paikallisesta k-kaupasta sitä saa. Maku voi olla sitten hieman outo niille, jotka eivät ole sitä lapsesta saakka juoneet.

juhlajuoma vain ole enemmänkin kotikaljan tyyppistä.En kyllä ole varma olenko maistanut.Jotenkin vain tuntuu siltä.Kyllä niin påsk kuin julmustiinkin pian oppii.Maistuu jopa paremmalle kuin muut makeat juomat yleensäkin.

• Yule is must
        tuo kirjoitti:

juhlajuoma vain ole enemmänkin kotikaljan tyyppistä.En kyllä ole varma olenko maistanut.Jotenkin vain tuntuu siltä.Kyllä niin påsk kuin julmustiinkin pian oppii.Maistuu jopa paremmalle kuin muut makeat juomat yleensäkin.

Kävin oikein tarkistamassa. Juhlajuoma-sanan alapuolella lukee aivan selvästi Julmust. Eli ei ole kotikaljaa tai sen tyyppistä vaan aitoa roåtsalaista..

Huomenissa täytyy ostaa kokeeksi yksi.

• tuossa

ne tärkeimmät ovatkin.Leikkeleitä voi aina olla useampaa lajia.Yleisissä joulupöydissä ravintoloissa on myös yleensä villisikaa ja peuraa.Grillattua kylkeä on myös melko helppo löytää.Karppi on myös vähin yleistymässä vaikka ei kuulukaan tyypilliseen ruotsalaiseen joulupöytään.

• .........

Tuota lihan määrää. Kyllä taitaa kotoinen joulupöytä laatikoineen ja salaatteineen olla terveellisempi. Ainoana lihana vain kinkku ja kala.

• eihän
        ......... kirjoitti:

Tuota lihan määrää. Kyllä taitaa kotoinen joulupöytä laatikoineen ja salaatteineen olla terveellisempi. Ainoana lihana vain kinkku ja kala.

noita kaikkia tarvitse tietenkään hommata.Terveellinen joulupöytä voisi ehkä ollakin se tavallinen kotoinen.

• skäribo

Penskatkin taatusti tykkää!

Huom - älä avaa purkkia sisätiloissa! ;)

• Svendpeber

Surströmming ei kuulu ruotsalaiseen joulupöytään. Luutlitko olevasi vitsikäs?

• tärkeältäpä
        Svendpeber kirjoitti:

Surströmming ei kuulu ruotsalaiseen joulupöytään. Luutlitko olevasi vitsikäs?

se tuntui olevan muistuttaa.Kaitpa tuon muut kuin sinä osasivat vähän niinkuin vitsinä ottaakin.

• kivellä olija

pitääkään hapansilakasta.Itse pidän sitä suorastaan mahtavana makuelämyksenä.

• var så god

• men
        var så god kirjoitti:

Tinas mat:
        http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10363

jag hittade inte surströmmingen.Gillar dessutom inte heller Tinas mat i allmänhet.Joo nuo reseptit sopivat ehkä paremmin tuolle ketjun aloittajalle.Itse olen jo ennättänyt löytää mieleiseni ruoat.

• skäribo
        kivellä olija kirjoitti:

pitääkään hapansilakasta.Itse pidän sitä suorastaan mahtavana makuelämyksenä.

että paremmin maistuu ihan saaristolainen maustesilli, joka sekin on kyllä monelle maakravulle liika ytyä.

Surströmmingiä löytyy kyllä nytkin kaapista, odotan sopivaa uhria kyläilemään... ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe