irtokarkkien hygieenisyydestä

kokemuksia?

Mietityttää tässä että kuinkahan hygieenisiä irtokarkit ovat paikassa, jossa niitä ensinnäkin myydän neliönmuotoisissa lokeroissa joiden luukku on yläpuolella(toisinaan myös auki, lokerot eivät siis ole markettityyppisiä jossa pieni karkkimäärä valuu kerralla laariin). Sitten nuo lokerikot on vielä sijoitettu suhteellisen alas ja lähelle kassoja eli kaikki kulkevat niiden ohi. Tämän lisäksi kauhoille ei ole mitään omaa hyllyä vaan ne on sijoitettu satunnaisesti lokeroiden päälle. Toisinsanoen ne voisivat helposti tippua lattialle. (ja varmaan tippuvatkin...)Sitten vielä tein paikassa huomion että ihmiset onkivat paljain käsin paperipäällisiä karkkeja ja toiset sitten ottaa näitä niiden paperittomien sekaan.

Ostin itsekin siis tuosta paikasta irtokarkkeja koska valikoima oli mukavan erilainen, mutta hieman niiden hygieenisyys kyllä epäilyttää eikä oikein uskalla syödä niitä. Oletteko paljon ostaneet vastaavanlaisista paikoista irtokarkkeja ja olette koskaan saaneet mitään oireita?

19

4862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvänen aika

      Jos irtokarkkien hygieenisyys epäilyttää pese ne 80% viinalla. Taatusti katoaa tuollaiset huolet.

      Ja ei, en ole ikinä saanut mitään "oireita" irtokarkeista. Tuskin kukaan muukaan, tai ei niitä myytäisi joka toisessa kaupassa.

    • Sinulla

      Sinulla on neuroosi. Suosittelen lääkäriä.

    • lattialle...

      En nyt ihan noin tarkkaan ole asiaa pohtinut (eikä varmaan ole tarviskaan:)) mutta useasti olen kyllä miettinyt sitä hygieenisyyttä niiden kauhojen osalta. Ne kun joskus joltain ihmisiltä tippuu lattialle jolloin tietenkin kauha laitetaan tyynesti takaisin paikalleen niin kuin mitään ei olisi tapahtunut (olen nähnyt useaan otteeseen). Ja sitten seuraava käyttää tietämättömyyttään samaa kauhaa, joka on ollut lattialla jossa ihmiset kävelevät ulkokengillään. Eikä kyse siis ole lapsista, vaan ihan aikuisista ihmisistä. En ymmärrä miten se voi olla niin vaikeaa vaikka sitten jättää se kauha sinne lattialle jos ei muuta osaa. Ainakin silloin joku ohitsemenevä myyjä tietäisi ottaa kauhan pesuun. Mutta kun eräät meistä eivät kai osaa ajatella mitään muuta kuin itseään :( Oireita en ole ainakaan tietoisesti saanut (enhän voi edes tietää koska kauha on tippunut lattialle), mutta kai sekin huonolla onnella olisi mahdollista.

      • kauhoista

        myymälöihin pitäisi laittaa joku laatikko lattialle pudonneita kauhoja varten, josta ne tietäisi viedä pestäväksi. Häpeällisintä luulisi olevan se että nostaa se tyynesti takaisin muiden käytettäväksi.


    • Semineuroottinen

      No ei ne markettityyppiset karkkihyllytkään ole aina kauhean kivoja... Joskus näkee kun pikkukakarat räpelöivät alimpien karkkilaatikoiden karkkeja paljailla käsillään, kerran yksi tapaus jopa maisteli karkkeja ja kun maku ei miellyttänyt, laittoi puoliksi imeskellyn karkin takaisin laatikkoon muiden joukkoon -- yäk... Sen jälkeen en ole kyennyt valitsemaan karkkeja kuin ylemmistä laatikoista eli hieman neuroottinen olen kyllä.

      Toisaalta, jos liikaa rupeaa pöpöjä miettimään, tulee hulluksi ennen pitkää. ;) Mieti nyt esim. joitain kuorineen syötäviä hedelmiä tai vihanneksia (luumut, viinirypäleet tomaatit jne) joita kymmenet hygieniatasoltaan vaihtelevat kädet päivän mittaan koskevat, eiväthän ne bakut pelkällä vesihuuhtelulla mihinkään irtoa... Mutta se mikä ei tapa, se vahvistaa ;DDD

    • suklaahirviö

      Niin, sattuipa sopivasti tämä aihe. Tässä jokunen viikko sitten olin mieheni kanssa karkkiostoksilla. Kyllä silmät päässä pyöristyi, kun näin teinipojan (jolla oli kädet likaisina niin, että sen näki, olisiko ollut jotain mopo- tai autorasvaa, en tiedä, jotain mustaa?) laittavan kauhan makeislaatikkoon ja siitä likaisella kädellä kauhovan niitä karkkeja kauhaan. :( Eikä kyseessä olleet paperipäällysteiset karkit vaan ihan ne, joissa ei käärettä ole.

      Olen jo pitkään arvellut, että jättäisinkö irtsarit sikseen. Tuollaiset tapaukset nimittäin ovat aika oksettavia. Toinen inhottava juttu johon joskus törmää ovat pikkulapset, jotka ottavat "maistiaisia" karkkilaatikoista paljain käsin. Vanhemmat eivät näytä reagoivan. Ilmeisesti "maisteleminen" (lue: varastaminen) on heidän mielestään ihan ookoo 2000-luvun lapsille.. Puhumattakaan tietysti likaisten käsien tunkemisesta karkkilaatikkoon..

      Irtsarihimo on joskus mielettömän kova. Lohduttaudun sillä, että harva vekara/teini näyttää kauheasti suosivan samoja nameja kuin minä. Mulle ei mitkään merirosvorahat yms. maistu vaan suosin lähinnä suklaa- ja jogurttirusinoita.

      • se ole

        varastamista ? jos kauhii karkkia suuhunsa ?
        vai onko se muka sallittua 0_O ?!
        oletteko koskaan kuullut että joku olisi jääny kiinni maistelusta,ja siihen olisi puututtu ?


    • vain pussitettuja kiitos

      Eräällä naisella oli pitkä takki, joka oli ihan täynnä kissan tai koiran karvoja. Mättäessään karkkeja ylemmistä laatikoista takin helmat viistivät alimpia laatikoita, joista hän ei jostain syystä ottanut ollenkaan. Myös lattialle pudonneita makeisia heitetään takaisin laatikkoon. Pikkulapset hipelöivät karkkeja paljain käsin.

      • öööh..

        Ainakin joissakin kaupoissa kauhat on naruilla kiinni,joten ne eivät voi tippua..On se kyllä mukavan hankalaa ottaa joitakin uloimpia karkkeja kun nauha ei riitä :D

        Onneksi niitä kuitenkin jotenkin saa,kunhan odottaa vuoroaan että saa juuri sen kauhan joka ylettyy karkkeihin..


    • Ollessani 13-vuotiaana irtokarkkihyllyllä huomasin kuinka eräs samanikäinen tyttö otti karkkeja käteensä ja laittoi niitä takaisin sitten siihen laatikkoon missä karkit ovat. Olin aivan pöyristynyt näkemästäni enkä sitten osannut siinä hämmenyksessäni mitään sanoakaan. En siis koskaan aiemmin ollut nähnyt edes pikkulasten koskevan karkkeihin, mutta että noin iso tyttö teki sitä!

      Toinen kokemus on sitten ulkomailta irtokarkkimyyntipisteestä. Siellä näin kaksi noin nelikymppistä naista laittamassa sormin karkkeja omaan pussiin. Myyjäkin tämän näki eikä mitenkään puuttunut asiaan. Samat naiset myös ottivat sormin remmejä ja haistelivat niitä nenänsä lähellä! Nämä naiset myös söivät pussista ennen pussitusta. Samaan aikaan siinä karkkikojulla oli myös isä noin 3-vuotiaan poikansa kanssa ja tämä poika yritti koko ajan koskea käsillään karkkeihin. Tämä isä sentään kielsi poikaansa tekemästä tuota, mutta ne aikuiset naiset olivat aivan järkyttävä näky. Niin hienojakin vielä olivat olevinaan, naama täynnä pakkelia ja hienot merkkivaatteet, mutta yhtään ei kyllä käytöstapoja heillä ollut.

    • Mietin vaan

      Arvatkaapa kuinka monella on tapana tunkee oma sormensa ruokaan, jota on juuri valmistamassa. Ja nämä tyypit tekee sen usein salassa.

      Kannattaa siis mennä sellaisen ystävän luo syömään, jos pelkää bakteereita.

    • kokeiltu

      Nyt kyllä siirryn jo karkkikaupasta ulos, sillä se alkaa tässä olla jo loppuunkaluttu luu. Itse olen huomannut, että ravintoloissa ihmiset ovat tonkineet hampaitaan ja työntäneet käytetyt tikut takaisin muiden tikkujen sekaan. Samoin, jos on ollut muoviin yksittäispakattuja tikkuja, olen nähnyt asiakkaan kuorivan sellaisen, käyttävän ja laittavan takaisin purkkiin.
      Toinen inhottava asia ovat uimahallit. Minusta uiminen on hyvää kuntoilua. Kerran uimassa ollessani näin helsinkiläisessä hallissa, kun radan matalassa päässä seisoi mies, joka niisti koko päänsä tyhjäksi veteen ja hetken kuluttua minua vastaan seilasi aito kakkakikkare. Silloin mua vietiin enkä koskaan enää ole mennyt siihen uimahalliin.
      Jotkut ihmiset ovat todella sikoja, kun ovat oman kämppänsä ulkopuolella. Tai ehkä ovat sellaisia myös kotonaankin. Yäk.

      • Karkkiastiassa?

        Juttu on tosi, vaikka ei ehkä uskoisi. Itse olin irtokarkkikaupassa samaan aikaan, kun siellä pyöri joku spurgu hieman pallo hukassa, kuljeskeli siellä edestakaisin, kunnes jäi sitten paikalleen aivan avonaisen karkkiastian kohdalle. Paskaisella kädellään se alkoi kaivella astiasta jotain. Myyjä saapui paikalle, kun joku mainitsi, että tyyppi kaivaa kädellä astiaa. Siinä se äijä sitten selitteli myyjälle, että sen hammas oli ehkä tipahtanut avonaiseen karkkiastiaan. Ja kyllä siltä hammas tosiaan oli edestä irronnut, kun esitteli näkyvästi vertatihkuvaa koloa hammasrivistössä. Myyjä komensi jäteläjän ulos myymälästä ja otti tietysti äijän kopeloiman karkkiastian pois. En tiedä, löytyikö irronnut hammas astiasta tai jostain muualta kaupan tiloista. Toivottavasti karkkiastia tyhjennettiin ja desinfioitiin perusteellisesti.


    • äitiliini63

      jos irtokarkkien hygieenisyys mietityttää...pitää jättää väliin tai ostaa niitä uusia 100g pussia, mikä on muuten tosi hyvä juttu. Ajattele positiivisesti mitä hyvää seuraa kun irtokarkit iljettää... voi painokin laskea ellei sitten sorru johonkin paperiversioon. Ulkolaiset karkkipussit on tuskin yhtään hygieenisempiä, kotimaiset luultavasti käyttää jopa hansikkaita pakatessa tehtaalla mutta kuinka usein vaihtavat niitä..

    • ...

      No, siinä tapauksessa jos ostat niitä irtokarkkeja jostain sivukujan kaupasta Tsernobylissä nii sitten minä ymmärrän, mutta luulen että tuo on lievästi liioiteltua. Ei pahalla.

    • namihiiri

      kajahtaa :)

      Olen siis ollut töissä karkkikaupassa, jossa oli myös irtokarkkeja myynnissä.

      1. En olisi huolissani siitä mitä ehkä "lennähtää" karkkilaatikoihin ihmisten ohi kävellessä. Ainakin kaikki pöly ym. kulkeutuu ihan jo omien hengitysteiden kautta elimistöön.

      2. Jos työpaikallani tippui kauha lattialle (mitä ei voinut olla huomaamatta, koska olivat metallisia), niin kauha sai heti fairy-käsittelyn.

      3. Monesti pienet muksut ehtivät ennen vanhempiaan tunkea kätensä karkkiastiaan, mitä vanhemmat kovasti (yleensä) pahoittelivat ja kauhistelivat.
      Yleensä vain totesin lapsen saavan pitää maistiaiset.
      Myös "aikuisia" ihmisiä näki välillä käsi karkkikipassa. Luulivat ilmeisesti kaiken mitä on esillä olevan myös maistettavissa etukäteen.
      Uskokaa pois, että pikkaisen ehkä otti päähän nuo itsekkäät suoraan sanoen ääliöt.

      4. Olen ollut kerran marketissa näkö- ja kuuloetäisyydellä, kun vartija on ottanut kiinni "karkinmaistelijan". Ei ollut puheista päätellen ensikertalainen.

      Olen siis itse nähnyt kaikenlaista, mutta mikään ei estä ostamasta irtokarkkeja. Tietojeni mukaan kukaan ei ole niihin koskaan kuollut.

      Ei pidä ajatella liikaa kaikenlaista, koska jostain joka tapauksessa sen paskan sisuksiinsa saa. Näin niin kuin kauniisti sanottuna :)

      Ps. Minä otan paperipäällysteiset karkit käsin pussiini :)

    • yökyök

      No itsekkin ostin ennen aika usein irtokarkkeja makuunista tai filmtownista, joisa ne irtokarkkirasoiden luukuthan siis jäävät monesti helposti auki. Viimesyksynä sitten kerran kun olin taas ostamassa karkkia filmtownissa, huomasin yhdessä karkkirasiassa elävän ampiaisen. Siis hyi hemmetti, tuli vaan mieleen, että eksyyköhän noihin karkkilaatikoihin useastikkin jotain hyönteisiä. Karkkirasian kansi oli vielä kiinni, joten se ampiainen vaikutti aika vihaiselta. Ei tullut mieleenkään päästä sitä sieltä pois sieltä. Ostin ja söin sitten ne sen kertaiset karkit, mutten ole sen jälkeen käynyt ostamassa kyseisestä paikasta karkkeja.

    • jokuvaan3

      Hyi olin joskus kaupassa ja ajattelin mennä ottaa irttareita. Siinä hyllyllä oli joku todella epäilyttävän näköinen mies ja se otti niitä karkkeja paljailla likaisilla käsillään. Meni karkkihimo parissa sekunnissa. Olen myös nähny näitä pikkulapsia jotka tunkee käsiään niihin.

      • Kauppiaan omatunto

        Onneksi elintarvikekaupoissa on tuo omavalvonta , tekee hommasta ihan kelpo laillisen ja hygieenisen , vaikka joku vähä maistelee ja panee namut takaisin .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe