Mooseksen lakiko voimassa ?

hirvas

Täällä vilahtaa aika ajoin väitteitä, ettei uusi liitto ole täyttänyt (kumonnut) VT:n aikaisia lakeja, mm. Mooseksen laki. Jotkut kyllä vielä väittävät ettei lakia ole kumottu.

Eli jos näin on, niin silloinhan on ympärileikkaus on voimassa, päivittäiset uhrirituaalit, leeviläiset papit keräämässä maakunnassa kymmenyksiä ym ym.

Mitäs tuumaatte tällaisesta maailman menosta?

Onkohan nyt puurot ja vellit joillakin sekaisin?

31

821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiljenny opiskelemaan

En tiedä mitä katkeruudessasi etsit.

Ympäri laikkaus ei kuulu pakana kansoille.

• hirvas

tuolla tavoin aloitukseen. Täällä todellakin jotkut yhä väittävät, ettei lakia ole kumottu.
        Siis selvennyksen vuoksi keskustelua, onko näin tapahtunut vai ei ? Itse tiedän miten se on, mutta joillakin se on yhä epäselvää.

Ja selvyyden vuoksi, minä en ole katkera kenellekään, joten älä viitsi kirjoitella sellaista, joka ei pidä paikkaansa.

• RitariOlevainen
        hirvas kirjoitti:

tuolla tavoin aloitukseen. Täällä todellakin jotkut yhä väittävät, ettei lakia ole kumottu.
        Siis selvennyksen vuoksi keskustelua, onko näin tapahtunut vai ei ? Itse tiedän miten se on, mutta joillakin se on yhä epäselvää.

Ja selvyyden vuoksi, minä en ole katkera kenellekään, joten älä viitsi kirjoitella sellaista, joka ei pidä paikkaansa.

Jumalan laki on "pyhä, vanhurskas ja hyvä"!

Siinä on vaan se, että lakia ei ole koskaan pakanakansoille annettukaan. Ainoastaan Israel on Jumalan valittukansa, ja sille on annettu Mooseksen laki. Eikä sitä ole kukaan kummonnut, juutalaiset pitää yhä sabattinsa, ympärileikkaavat poikalapsensa, ja monia muitakin lakiin perustuvia rituaaleja noudatetaan.
        Esm. juutalainen ei saa mennä avioon pakanan kanssa, synagoogissa luetaan "tooraa" edelleen.

Nämä vaan ei kuulu esm. suomalaisille, koska olemme pakana kansa.

Uskovainen on sydämeltään ympärileikattu ja on oikea juutalainen, Kristuksessa liitetty hengelliseen israeliin.
        Eikä siinäkään ole lakia kumottu, vaan se on täydellisesti täyttetty Jeesuksessa Kristuksessa hengellisen israelin hyväksi.

• Peku `
        RitariOlevainen kirjoitti:

Siinä on vaan se, että lakia ei ole koskaan pakanakansoille annettukaan. Ainoastaan Israel on Jumalan valittukansa, ja sille on annettu Mooseksen laki. Eikä sitä ole kukaan kummonnut, juutalaiset pitää yhä sabattinsa, ympärileikkaavat poikalapsensa, ja monia muitakin lakiin perustuvia rituaaleja noudatetaan.
        Esm. juutalainen ei saa mennä avioon pakanan kanssa, synagoogissa luetaan "tooraa" edelleen.

Uskovainen on sydämeltään ympärileikattu ja on oikea juutalainen, Kristuksessa liitetty hengelliseen israeliin.
        Eikä siinäkään ole lakia kumottu, vaan se on täydellisesti täyttetty Jeesuksessa Kristuksessa hengellisen israelin hyväksi.

Itse olet lain kumonnut.
        Kenenhän luvalla aikasemmin kumosit koko vanhan testamentin?

• Katsos kaikki,, ihan kaikki Hän sovitti niin että ei jäänyt Laista mitään jäljellä,,, meille jotka sisäpuolella on! Ihan eri asia on jos halua lähteä ulos Jeesuxsesta,, ja palata uhrialttarien luo? Mutta silloin herää kysymys mitä sä meinat saada uhrirituaalilla Lain tekojen kautta? Kerro ,, haluan kuulla!!!

• RitariOlevainen kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on että näyttää että monet on harhautunut takaisin uhrialttareitten luo? Täyttyän lihakin saada toimia eihän se voi suoda että vain Jeesus saa nauttia uhramisesta? Jos vaikka sahaisit käsi poikki ja polttaisit sen uhrialttarissa ja kysyisit paljonko se teko antaa lisäsovitus.. huh sanon minä! Verho on kauhean pimeä Juutalaisten sydämissä jotka eivät näe ettei ole Vanha Liitto jäljellä enää eikä ole mitään merkitystä heille. Mooses on kuollut nimittäin!

• RitariOlevainen
        Peku ` kirjoitti:

Itse olet lain kumonnut.
        Kenenhän luvalla aikasemmin kumosit koko vanhan testamentin?

Raamatusta, vaikka ei ymmärrä hölökäsen pöläystä!
        Hyvää Ystävänpäivää vaan sullekkin !

• uskovalle
        savonarola kirjoitti:

Katsos kaikki,, ihan kaikki Hän sovitti niin että ei jäänyt Laista mitään jäljellä,,, meille jotka sisäpuolella on! Ihan eri asia on jos halua lähteä ulos Jeesuxsesta,, ja palata uhrialttarien luo? Mutta silloin herää kysymys mitä sä meinat saada uhrirituaalilla Lain tekojen kautta? Kerro ,, haluan kuulla!!!

Olen uskossa, silti välillä hairahdun joskus päivittäinkin, kyllä laki minua silloin syyttää, ei auta muuta kuin mennä Jeesuksen luokse anteeksi pyytämään, toisinaan myös lähimmäisiltä.

• RitariOlevainen
        savonarola kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on että näyttää että monet on harhautunut takaisin uhrialttareitten luo? Täyttyän lihakin saada toimia eihän se voi suoda että vain Jeesus saa nauttia uhramisesta? Jos vaikka sahaisit käsi poikki ja polttaisit sen uhrialttarissa ja kysyisit paljonko se teko antaa lisäsovitus.. huh sanon minä! Verho on kauhean pimeä Juutalaisten sydämissä jotka eivät näe ettei ole Vanha Liitto jäljellä enää eikä ole mitään merkitystä heille. Mooses on kuollut nimittäin!

ilmiö, että juutalaiset jotka ovat antaneet meille Raamatun ja Jeesuksen, itse elävät syvällä pimydessä, eivätkä voi tuntea ja omistaa Jeesusta Messiaakseen.
        Ennenkuin sitten eräänä päivänä jolloin koko Israel pelastuu, kun Jeesus saapuu samalle Öljymäelle josta Hän kerran taivaaseen otettiin.
        Se on suuri Herran päivä Israelille ja koko maailmalle.

• RitariOlevainen
        uskovalle kirjoitti:

Olen uskossa, silti välillä hairahdun joskus päivittäinkin, kyllä laki minua silloin syyttää, ei auta muuta kuin mennä Jeesuksen luokse anteeksi pyytämään, toisinaan myös lähimmäisiltä.

joka sinua syyttää, vaan se pahateko, jolla olet ehkä jotakin loukannut tai muuten tehnyt jotain sopimatonta!
        Tai jos olet uskossa, niin ehkä Pyhä Henki on tullut murheelliseksi, ja haluaa että oikaiset asiat jotka on saanut sinut murehtimaan ?

• to..

ja koskee vain juutalaisia, ei muihin kansoihin kuuluvia. Juutalaisuudessa se on yhä voimassa koska laki ilmoituksensa mukaan on ikuinen ja juutalaisuuden perusta, kristityille ei laki ole milloinkaan edes kuulunut. Laki käskee vain juutalaisia ympärileikkaamaan poikalapsensa, pyhittämään sabatin ja ylläpitämään temppeliä. Ei muihin uskontoihin tai kansoihin kuuluvia.

• eepu*

POIS se sellainen ajatus!
        -- Kristus on Täyttänyt seremonialliset lait, mutta kyllä siveyslait ovat edelleen voimassa ja ne koskee kaikkia ihmisiä, muuten ei syntiä olisi, joka mitataan Lain käskyihin!
        "Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN KÄSKYJEN PITÄMINEN."! (1.Kor.7:19)

Etkö sinäkin tahtoisi siis ottaa EVANKELIUMIA KOKONAISUUTENA VASTAAN, johon kuuluu ihmisen PYHITYS Jumalan antamassa Voimassa! .. etkö tahdo ymmärtää TOTUUTTA, joka sanoo uskonmukaisesti (Apt.2:38; 4:12) upotuskastetulle: ”KRISTUS TEISSÄ, ja Hän Pyhän Henkensä kautta vaikutta tahtomisen ja tekemisen”
        --- joten ”ÄLKÖÖN synti teitä enää hallitko”!

.. sillä ihminen tulee VANHURSKAAKSI ensin USKON KAUTTA ja sinetöi Liiton Jumalan kanssa uskonmukaisen upotuskasteen kautta Kristukseen, ja saa Lahjaksi PYHÄN HENGEN VOIMAN tekoihin ja niin ihminen tulee niistä HEDELMISTÄ/TEOISTA pysymään VANHURSKAANA, eikä ainoastaan uskosta.”!
        Etkö usko ja näe Jumalan Tahtoa ihmiseen(?); ”… , että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.”!
        --- Teemmekö TEOT siis mitättömäksi uskon kautta? POIS SE sellainen! Vaan me TEOISSA vahvistamme USKON."!
        Paavali sanoo sen näin: "Teemmekö siis LAIN mitättömäksi USKON kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme LAIN."!
        Jaakob kirjoittaa sen näin: ”… näytä sinä minulle uskosi ilman TEKOJA, niin minä TEOISTANI näytän sinulle USKON.”

Paavali sanoo: ”Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta. Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan VOIMASSA (vaelluksessa).” (1.Kor.4:19,20)
        ”Koetelkaa (siis) itseänne, oletteko USKOSSA; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on TEISSÄ? ELLEI, niin ette KESTÄ KOETUSTA.”! (2.Kor.13:5)

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Niinpä PYHITYKSEEN/USKONPUHDISTUKSEEN kuuluu myös SAPATTI, joka on JUMALAN ASETTAMA LEPOPÄIVÄ, mutta sunnuntai on taas paavin/roomalaiskatolisen kirkon asettama, siis kumpaa sinä toteutat/tottelet?
        Sillä näin ovat rehelliset vilpittömät apostolit vastanneet; "Enemmän tulee TOTELLA JUMALAA kuin ihmisiä. "
        …. älkää siis enää sulkeko Totuudelta ovea!

Jumala/Luoja sanoo: ”Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka PYHITÄN teidät.”
        ”Myöskin SAPATTINI minä annoin heille, olemaan MERKKINÄ minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka PYHITÄN heidät.”

Katso lisää: Emme elä Lain alla, vaan "Laki sydämessä":
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000022747477#22000000022747477

--- Ystäväni, sinä joka et ole vielä antanut itseäsi Jumalalle, sillä jos et käy henkilökohtaisella upotuskasteella; -- jäät ilman Jumalan Pyhän Hengen Lahjaa, -- ja Raamattu sanoo: ” Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.” … sillä vain Hänen omansa PELASTUVAT!!!
        …. niinpä tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN HYLKÄÄMINEN johtaa PYHITYKSEN ja siten pelastuksen menettämiseen!!
        *
        ANNA PELASTAA ITSESI, katso: *Joh.3:16; Mark.16:16; Apt.2:38; 4:12; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)
        Sillä; ”..jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, UUSI on sijaan tullut.”

-- Uskonmukaisesti upotuskastetuilla; ”… meillä on KRISTUKSEN mieli.” ”Sellaista vastaan ei ole laki.”! (2.Kor.5:17; 1.Kor.2:16; Gal.5:23)
        *
        ♥ MARANATA! ♥

• JUMALAN sormella

Kirjoitettuna kivitauluihin, kaikille ihmisille kaikkina aikoina kuuluvat käskyt myös sapatti.

• pitäytyvät uskoon. Kristus lunasti meidät vapaiksi lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän puolestamme. Gal.3:7-14

• joku

Laki on se joka näyttää synnin, tai tekee synnintunnon, jollei mitään lakia olisi niin ei olisi rikkomustakaan mistä tuomita, ennen Kristusta syntejä sai anteeksi tekemällä eläin uhreja ym, Mutta nyt saamme tuoda syntimme Kristukselle. Hänen uhriverensä peittää ne. ja silloin ei joudu tuomiolle niistä.

Ympärileikkaukset ym säädökset kuuluvat vain Juutalaisille. Mutta 10 käskyä koko maailmalle.

• JUMALAN KÄSKYJEN PITÄMINEN

Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN KÄSKYJEN PITÄMINEN."! (1.Kor.7:19)

• kaikkia uskoon tulleita;

5. Moos. 10:16
      "Ympärileikatkaa sentähden sydämenne älkääkä olko enää niskureita",

jonka vuoksi;

5. Moos. 11:16
      "Varokaa, ettei teidän sydämenne antaudu vieteltäväksi, niin että poikkeatte pois ja palvelette muita jumalia ja niitä kumarratte;"

Myös sapattilaki oikein ymmärrettynä pitäisi noudattaa joka päivä ja kaikkien uskovaisten, koska se laki on tämä;

Jes. 56:2
      "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!"

• hirvas

selitettävää, kun otamme tämän Raamatusta:

2. Moos. 31:15
        Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.

Ja tämän neljännen käskyn:

2. Moos. 20:8
        Muista pyhittää lepopäivä.

Tuota viimeistä ei ole kumottu.

Joten kuinkahan moni elelee rikkomatta käskyä, ja rikkoo kun yhden, on rikkonut kaikkia käskyjä.
        Mielenkiintoinen juttu sinällään..

• hirvas kirjoitti:

selitettävää, kun otamme tämän Raamatusta:

2. Moos. 31:15
        Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.

Ja tämän neljännen käskyn:

2. Moos. 20:8
        Muista pyhittää lepopäivä.

Tuota viimeistä ei ole kumottu.

Joten kuinkahan moni elelee rikkomatta käskyä, ja rikkoo kun yhden, on rikkonut kaikkia käskyjä.
        Mielenkiintoinen juttu sinällään..

mutta minä saan Herran armosta ymmärtää, että en tarvitse olla auringon ja maan keskinäisistä liikkeistä johtuvien varjopäivien ja valojen orja, vaan sen valon, joka Kristuksessa on päässyt sydämeeni ja ymmärrystäni valaisemaan [2.Kor.4:8]

Mieleni on varottava tekemästä pahaa jokaisena viikon päivänä eikä vain sapattina;

Jes. 56:2
        "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!"

Psalmit 118
        24 "Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä:
        25 Oi Herra, auta, oi Herra, anna menestys!"

Joka päivä Herralta avun pyytäminen Jumalan tahdonmukaiseen elämään näyttää olevan Herran tekemä päivä, jota meidän tulisi noudattaa, eikä kirjaimellisten viikonpäivien laskeminen ja sapatin loppumisen odotus:

Aamos 8
        5 "sanoen: "Milloin loppuu uusikuu, että saamme myydä viljaa, ja milloin sapatti, että saamme avata jyväaitan, pienentää eefa-mitan ja suurentaa painon ja pettää väärällä vaa'alla,"

Eikö oikeamielisyyttä pidä noudattaa jokaisena viikon päivänä, olkoon sen nimi mikä tahansa? Sapattinakin saa tehdä hyvää. Pahaa ei saa tehdä minkään nimisenä viikon päivänä.

• .-.-.-.-.-.-.-.-

...lain noudattamista. Yksikään, joka väittää Mooseksen lain olevan voimassa ei noudata sitä itsekään. Se näiltä tuomio henkisiltä unohtuu, itse pyrkivät ehkä noudattamaan siltäosin, kun se ei ole ristiriidassa nykyisen lainsäädännön ja moraalin kanssa ristiriidassa.

• hirvas

käytännössä onkin. Mutta niinhän ne aikanaan tekivät fariseuksetkin. Käskivät muita tekemään lain mukaan, mutta itse eivät tehneet niin...

• to...
        hirvas kirjoitti:

käytännössä onkin. Mutta niinhän ne aikanaan tekivät fariseuksetkin. Käskivät muita tekemään lain mukaan, mutta itse eivät tehneet niin...

moisessa käyttäytymisessä olisi ollut?

• frihet

Vastaustasi, kun tuolla ylempänä kirjoitit tämän,

"Siis selvennyksen vuoksi keskustelua, onko näin tapahtunut vai ei ? Itse tiedän miten se on, mutta joillakin se on yhä epäselvää. "
      Eli kirjoitappa oma versiosi, kun kerta tiedät, vai oletko kutsuttu kuulustelemaan, näin kinkerin aikaan tälle palstalle, että ketkä mitäkin tietävät?

• hirvas

Jeesus kumosi Mooseksen lait, ja kymmenen käskyä ovat olemassa vieläkin, mutta uudestisyntynyt on "kuollut" synneille, joten he eivät ole siihen sidoksissa.

Ja sinä Frihet, ei sinun nikkisi anna oikeaa kuvaa sinusta. Pitäisikö olla Tomhet..?

• to..
        hirvas kirjoitti:

Jeesus kumosi Mooseksen lait, ja kymmenen käskyä ovat olemassa vieläkin, mutta uudestisyntynyt on "kuollut" synneille, joten he eivät ole siihen sidoksissa.

Ja sinä Frihet, ei sinun nikkisi anna oikeaa kuvaa sinusta. Pitäisikö olla Tomhet..?

Jeesus kumosi Moseksen lain? Hänhän noudatti sitä, tulkitsi sitä suullisen opin mukaan ja saarnasi vain juutalaisille joten sen käsitteleminen ei-juutalaisten yhteydessä ei missään tullut edes ajankohtaiseksi. Niissä vähissä yhteyksissä joita hänellä yleensäkään oli ei-juutalaisen väestöön hän käyttäytyi juutalaisen tavoin.

• hirvas
        to.. kirjoitti:

Jeesus kumosi Moseksen lain? Hänhän noudatti sitä, tulkitsi sitä suullisen opin mukaan ja saarnasi vain juutalaisille joten sen käsitteleminen ei-juutalaisten yhteydessä ei missään tullut edes ajankohtaiseksi. Niissä vähissä yhteyksissä joita hänellä yleensäkään oli ei-juutalaisen väestöön hän käyttäytyi juutalaisen tavoin.

vaikka lukaista tätä, joka perustuu Raamattuun.

http://www.casagrandepalvelu.fi/raamatun_tieto/kymmkaskya/mooseksen_laki.htm

• to..

• frihet
        hirvas kirjoitti:

Tietoni ja kirjoitukseni eivät todista tuon sanan vastaisuutta, mutta sinun ehkä todistavat, koska ihmettelen, miksi kyselet, jos kerran tiedät.

Et ainakaan viisauttasi sillä edistä ihmisten silmissä.

En minä ainakaan lähde ihmisiltä kyselemään jos kerran itse jo tiedän vastauksen.

Kiitän tosin tuosta vastauksesta,tosin sen nyt osas arvatakkin.

Kyl mä sinut tuohon Reean kastiin laskisin, mutta teillä ei ole sama kolminaisuuden käsitys, kun Reea sentään Jeesuksen jumaluuden tunnustaa.

• Peku `
        frihet kirjoitti:

Tietoni ja kirjoitukseni eivät todista tuon sanan vastaisuutta, mutta sinun ehkä todistavat, koska ihmettelen, miksi kyselet, jos kerran tiedät.

Et ainakaan viisauttasi sillä edistä ihmisten silmissä.

En minä ainakaan lähde ihmisiltä kyselemään jos kerran itse jo tiedän vastauksen.

Kiitän tosin tuosta vastauksesta,tosin sen nyt osas arvatakkin.

Kyl mä sinut tuohon Reean kastiin laskisin, mutta teillä ei ole sama kolminaisuuden käsitys, kun Reea sentään Jeesuksen jumaluuden tunnustaa.

taas nousit kun vaadit jotain ihme-perusteluita.
        Ethän sinä itsekään juuri mitään perustele vaan nimittelet kun et pysty keskustelemaan.

• hirvas
        to.. kirjoitti:

Jeesus kumoaa lain, en esim. Paavali tai joku nettikirjoittaja. Itse en ole löytänyt yhtään kohtaa, mutta ilmeisesti muut ovat vaikka jostain syystä eivät kerro mitä ja mistä.

Gal. 2:19
        Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        Gal. 2:21
        En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Room. 10:4
        Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Gal. 3:13
        Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        Gal. 3:23
        Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.

Jaak. 2:8
        Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

Gal. 5:14
        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Katselehan näitä, niin teidät ettei laki hallitse uudestisyntynyttä. Me emme tule vanhurskaaksi lain teoilla vaan uskolla. Laki on siis täytetty.

• to...
        hirvas kirjoitti:

Gal. 2:19
        Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        Gal. 2:21
        En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Room. 10:4
        Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Gal. 3:13
        Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        Gal. 3:23
        Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.

Jaak. 2:8
        Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

Gal. 5:14
        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Katselehan näitä, niin teidät ettei laki hallitse uudestisyntynyttä. Me emme tule vanhurskaaksi lain teoilla vaan uskolla. Laki on siis täytetty.

missä Jeesus, Ei Paavali, kumoaa lain? Yksi kohta riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5372
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4161
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      29
      2292
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2138
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1825
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1484
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1312
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1128
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1020
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1011
    Aihe