Olivatko suomenjuutalaiset ainoita, jotka taistelivat nazien kanssa rintarinnan?
"Many Finnish Jews fought in the War alongside the German Army. The field synagogue operated by the Finnish army was probably a unique phenomenon in Europe." Wikipedia
Juutalaiset ja Nazit rinta-
11
948
Vastaukset
- Mitä sillä on väliä
Tee nyt hyvänen aika sentään ero natsien ja Suomen puolustusvoimien välillä. Suomen kansalaisina juutalaiset taistelivat isänmaan itsenäisyyden puolesta. Suomen ulkopolitiikka ei ollut natsimielinen, vaikka saikin paremman puutteessa apua natsi-Saksalta. Edes kaikki Saksan armeijan sotilaista eivät olleet natseja.
- #1:
Vihollisesi vihollinen on sinun ystäväsi.
- #2..
natsien ystävä on kaikkien, koko elämän vihollinen
- Mitä sillä on väliä
Sodassa ei ystävyydellä ole mitään tekemistä minkään kanssa. On yhteisiä intressejä ja vihollisia. Henkensä puolesta ne siellä rintamalla taistelivat: niin suomalaiset kristityt kuin juutalaisetkin.
Totta on kyllä, että suomenjuutalaisten aseveljeys natsi-Saksan sotilaiden kanssa on yksi 2. maailmansodan suurimmista paradokseista. - ...
#2.. kirjoitti:
natsien ystävä on kaikkien, koko elämän vihollinen
kommunistien ystävä?
- Speku Lantti
... kirjoitti:
kommunistien ystävä?
keitten ysäviä natsit olivat? Yksi syy siihen miksi se heidän kokoamansa hierarkinen systeemi 'toimi' oli juuri sen luokitteleva sotilaallinen hierarkia. Ja siinä oli keskeisenä tekijänä 'pelottelu ja epäluulo', alempia pompotettiin ja uhkailtiin, ja ennen muuta käskytettiin, ja ylempiä hännysteltiin. Se perustui pelkoon, ei mihinkään edes heidän keskinäiseen ystävyyteen.
Suomen juutalaiset taistelivat luonnollisesti isänmaansa puolesta eikä siinä mitään outoa ollut.
Jos etsii natsien kanssa AATTEELLISESTI liittoutunutta juutalaista, niin sellainen toki oli Lähi-idässä Stern-liigan perustanut äärioikeistolainen Avraham Stern, joka haaveili natsien tuella heittävänsä britit ulos Lähi-idästä ja perustavansa sinne juutalaisen valtion. Hän sai surmansa tulitaistelussa brittejä vastaan 1942.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/ jsource/biography/stern.html- antisemistismia vastaan
Natsiyhteyksistä
Kirjoittanut: KTS 25.5.2005 klo 23.56
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000008614363
"Palestiinan arabeilla oli jo ennen toisen maailmansodan alkua yhteyttä natsisaksaan."
Varmaan tälläisiäkin arabeja oli mutta miksi vaikenet äärioikeistolaisen juutalaisen Stern-liigan natsiyhteyksistä. Sen johtaja Avraham Stern haaveli brittien heittämisestä ulos Palestiinasta saksalaisten tuella ja juutalaisvaltion luomista Natsi-Saksan vasalliksi.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/s tern.html
- mieltä mitä
antisemistismia vastaan kirjoitti:
Natsiyhteyksistä
Kirjoittanut: KTS 25.5.2005 klo 23.56
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000008614363
"Palestiinan arabeilla oli jo ennen toisen maailmansodan alkua yhteyttä natsisaksaan."
Varmaan tälläisiäkin arabeja oli mutta miksi vaikenet äärioikeistolaisen juutalaisen Stern-liigan natsiyhteyksistä. Sen johtaja Avraham Stern haaveli brittien heittämisestä ulos Palestiinasta saksalaisten tuella ja juutalaisvaltion luomista Natsi-Saksan vasalliksi.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/s tern.html
antaa ymmärtää olevansa, lämpimikseen vain vähän herättelee kuulijoitaan. Ei tietenkään kukaan juutalaisuudesta kiinnostunut tee minkäänlaista analyysiä yhden juutalaisen perusteella, ja kyllä niitä oli paljon enemmän ei-juutalaisia jotka sekapäissään menivät natsien höpinöihin halpaan. Kumma että vaikka natsien saavutukset on zeron luokkaa, se tahmea ideologia joihinkin vetoaa, ja tarttuu kiinni kuin epoksiliima. Se on kyllä outoa.
Sternistä en sano mitään. Tuollainen viipale KTS:n turinoita joutaa harakoille. mieltä mitä kirjoitti:
antaa ymmärtää olevansa, lämpimikseen vain vähän herättelee kuulijoitaan. Ei tietenkään kukaan juutalaisuudesta kiinnostunut tee minkäänlaista analyysiä yhden juutalaisen perusteella, ja kyllä niitä oli paljon enemmän ei-juutalaisia jotka sekapäissään menivät natsien höpinöihin halpaan. Kumma että vaikka natsien saavutukset on zeron luokkaa, se tahmea ideologia joihinkin vetoaa, ja tarttuu kiinni kuin epoksiliima. Se on kyllä outoa.
Sternistä en sano mitään. Tuollainen viipale KTS:n turinoita joutaa harakoille.Aloittajahan juuri kysyi tätä, että löytyykö esimerkkejä näistä "natsijuutalaisista" toisesta maailmansodasta ja vastasin hänelle.
Pikkujengihän se Stern-liiga oli mutta sitäkin äkäisempi ja tietääkseni yleisesti ottaen juutalaiset eivät sitä porukkaa hyvällä muista.- antisemitismia vastaan
KTS kirjoitti:
Aloittajahan juuri kysyi tätä, että löytyykö esimerkkejä näistä "natsijuutalaisista" toisesta maailmansodasta ja vastasin hänelle.
Pikkujengihän se Stern-liiga oli mutta sitäkin äkäisempi ja tietääkseni yleisesti ottaen juutalaiset eivät sitä porukkaa hyvällä muista.aivan, näen ihan hyvin. Oikein hyvä esimerkki. Tosi napakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992094
- 1341168
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21815- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34741ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46557- 9532