IHMINEN ON RAUKKAMAINEN JA PAHA

En näe muuta

En voi sille mitään, mutta näen ihmisen lähes ainoastaan raukkamaisena ja raadollisena.Ihminen nauttii siitä, että kanssaihminen kärsii- hyvin monessa tapauksessa. Edes kasvatus ja koulutus ei
juurikaan vaikuta tähän.

Minkä takia ihminen menee aina heikomman kimppuun
eikä koskaan tasavertaisen tai vahvemman? Mitä mieltä olette olemmeko me suomalaiset kasvatettu siihen, että vahvempi on aina oikeassa?Itse en nimittäin ko. ajatusta ymmärrä.

Olen pyrkinyt ajattelemaan näin, että vaikka minua kuinka kohdeltaisiin väärin ja vaikka kuinka
olen elämääni väsynyt, minä en pura pahaa oloani heikompaan ja puolustuskyvyttömään. En halua hurskastella, mutta sitä omatuntoni ei yksinker-taisesti anna anteeksi. Mielestäni on parempi vaikka itse kärsiä, mutta omatunto on ainakin puhdas. Tämän ajattelun takia olen kyllä kärsinyt-
paljonkin- mutta tiedän ainakin itse olevani syytön.

Olen monesti myös miettinyt sitä mitä uskonnolla tekee jos se ei näy käytännössä millään tavalla.
Esimerkiksi kristinuskon mukaan ainoastaan usko pelastaa, eivät teot. Mutta eikö todellisen uskon
pitäisi näkyä myös teoissa eikä pelkästään itsekkyytenä- omien etujen ja mielihalujen maksimointina?

On helppo olla uskossa kun itsellä menee hyvin, mutta kun vastoinkäymisiä tulee kuinka moni todella uskoo Jumalaan silloin.

Olen joutunut kärsimään ajatteluni mukaan aika paljon, vaikka olen mielestäni tehnyt oikein. Ja voin suoraan sanoa, etten usko Jumalaan- valitettavasti.Yleensäkään en ymmärrä kuinka sellaista kuin oikeudenmukaista Jumalaa voi olla olemassa.

Kiitos !

9

828

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpäjoo

Eikö se nyt ole aika yksinkertaista se ajattelu että oma etu paras etu? Itse et kuitenkaan muiden etua henkilökohtaisesti voi tuntea, joten oma etusi on aina merkittävämpi kuin muiden. Ja en minäkään sille mitään voi että näin ajattelen, ja näin tämän maailman näen. Olen "raukkamainen", "raadollinen" ja "paha", mutta tämä on minusta vain sattuu olemaan järkevää.

Ihminen on vain yksi eläin muiden joukossa. Susi tai apina tappaa toisen vain helpottaakseen omaa elämäänsä (tai oman edun takia), niin miksi ihmisen tulisi olla niin pyhä laji ettei se käyttäytyisi samalla tavalla? Se ettei tähän koulutus ja kasvatus auta, johtuu mielestäni tasan siitä että ihmisluonto vain sattuu olemaan raukkamainen ja paha. Eikä jotain niin luonnollista asiaa ihmisessä kasvatuksella tuhottua.

Toisaalta se toisten tappaminen ja alistaminen sekä kaikenlaiset konfliktit rajoittavat ihmiskunnan liikakasvua (ja toisaalta pitää myös evoluutiota käynnissä). Että eiköhän tämä ihan luonnollista menoa ole. Luonto on julma ja kylmä, eikä muuksi muutu. Maailma on vain hyväksyttävä sellaisena kuin se on. Muuksi se ei muutu.

Taidanpa olla pessimisti... No yhtään en kyllä valehdellut tätä viestiä kirjoittaessani.

• Saddu ;-)

...julma tahi kylmä...vaan pelkästään tarkoituksenmukainen,kö ?!?
        Ihan asiaa lausuit toki !?!
        ;-)

• Mihinkäs Pantteri juovistaan pääsisi? Heikompi on aina saalis.
      Koulutus ei eläimelliseen, ikiaikaiseen olentoomme ei kovin syvälle ulotu.

Suomalaisuus tai masailaisuus - pitemmän päälle sama asia.
      Tapasin vuosia sitten hyvän miespapin. Hautajaisissa kuinkas muuten.
      Uskononnon suhteen olen melko paljon kLO 10.24 sinun linjoillasi.
      Jumalaksi mielestäni kutsutaan pelkkää kosmista energiaa. Se on tavattoman kiehtova.
      Sen täytyy olla - olemme ameeban ja kasvien kaa siitä 100 % riippuvaisia.

Valtakirkot tuhosi uskonnot valtapyrkimyksineen. Islamillakin tulee olemaan lähi vuosituhansilla
      sama kohtalo.
      Ihmiset huomaavat, että heille on valehdeltu.
      Itämaisissa uskonsuunnissa on vielä jotain ajatonta.
      Tosin kristinuskossakin, kun muistaa esim. Vuorisaarnan keskeisimmät paikat
      on omittu sitä vanhemmista kulttuureista
      melko muuttumattomina.

Etsijän on pysyttävä sellaisella polulla, jolla on avarampia näkökohtia.
      On tehtävä vaan pesäeroa kirkkoisien johdattelemilta poluilta.
      Ei kaikkea lukemaansa tai kuulemaansa tarvi omaksua laumaeläimen tavoin.

• siitä

evoluutioteoriasta. Musta tuntuu et uskovatkin alkaa jo tunnustamaan sen teorian oikeeksi. Kysymys lienee vaan siitä et ajatteleeko itsensä yksilönä vai kilpailijana ja kilpailettuna. Jos uskot Jumalaan uskot itseesi etkä pidä itseäsi vertailijana tai vertailukohteena eli tavallaan vapaudut evoluutioteoriasta. Mutta moni "uskovakin" on vielä rankasti evoluutioteorian pauloissa. Taivas-Helvetti -kuvio on muodostettu pyhiksi voittajien ja häviäjien paikoiksi Raamattuun vedoten. Mokomat aattelee et voittajat pääsee nauttimaan taivaaseen ja häviäjät joutuu kärsimään helvettiin. Eli järkyttävää apinointia jossa häpäistään kristinuskoa mutta yritetään samalla ratsastaa sillä oikeuttamalla oma apinointi. Taivas on se paikka kun olet vapaa evoluutioteoriasta.

Tällasia ajatuksia o mul herännyt.

• Saddu ;-)

...lienee toki myytti niinkuin maailmanrauhakin,kö ?!?
      Ja jumalillahan tuota rauhaa yritetään pakottaa toteutuvaksi väkipakolla,kö ?!?
      Miksikö ihminen muista eläimistä poiketen olisi muka omien etujensa vähennyksen toimintaan taipuvainen ?!?
      Elikkä raukkamaisuus ja pahuus lienevät vain yhteiskunnan saneleman toiminnan tulkintaa suhteessa yleisesti hyväksyttyjen elinmallien suhteen,kö ?!?
      ;-)

• nunchaku-overlord

Ihmiset eivät kaikki ole raukkamaisia ja raadollisia, jotka käyvät aina heikomman kimppuun. Syy miksi näin tehdään on mielestäni, että hyökkäävä ihminen valehtelee itselleen itsestään liian suuren kuvan. Ihmiset pyrkivät aina jossakin mielessä hyvään. Tässä tapauksessa kiusaaja tuntee hyvän olon tunnetta hakatessaan toista henkihieveriin ja näin kokee asian hyödyllisenä. Hänen mielessään maailma pyörii itsensä ympärillä ja toiset ovat vain stressileluja. Kuitenkin kun tämä henkilö omaa liian suuren kuvan itsestään ja valehtelee näin itselleen, hän pitää itseänsä täydellisenä. Hän myös kokee suurta vallan tunnetta, kun hän saa aikaan pelkoa uhrilleen hyökäten hänen kimppuunsa. Valehteluhan ei tietenkään onnistuisi, jos kiusaaja hyökkäisi yhtä agressiivisen kimppuun, kuin on itse; hän saisi todennäköisimmin itse turpiinsa. Kiusaaja ei siis kestä raakaa totuutta, että on heikko.

Koulutus ja kasvatus ovat avaintekijöitä saamaan ihmiset ajattelemaan järkevästi, mutta kukaan ei valitettavasti osaa kasvattaa tai opettaa täysin oikein. Opetus ja kasvatus ovat kuin lääkettä. Tietylle henkilölle käy tietty lääke, mutta toiseen sillä ei ole mitään vaikutusta ja joku voi saada jopa tulehduksen. Onhan se selvää, ettei syöpää hoideta nenätipoilla ja ko. tipoille allergista ei paranneta myöskään niitä käyttäen. Saattaa olla myös niinkin, että sairaus on mennyt niin pitkälle, ettei nyky "lääketieteemme" kykene parantamaan sitä. Ainoa keino olisi vain ihme tuollaisessa tapauksessa. Opetus ja kasvatus pyrkivät vain tiettyä tietä menemään, joten kaikki eivät onnistu kulkemaan matkaansa oppien.

Jumalan olemassaolosta minun tekee mieli hieman kommentoida. Uskonnot auttavat yleisesti silloin, kun on sairas, mutta terveenä niillä ei ole vaikutusta. Jumalan olemassaolosta voidaan olla montaa eri mieltä ja jos Jumala on olemassa, niin kuka tai mikä on oikea Jumala. Kuitenkin tiede on todistanut Jumalan johtuvan pitkälti itsesuggestiosta, mutta kukaan ei voi todistaa etteikö Jumala voisi vaikuttaa ihmisten aivojen kautta. Periaatteessa siis on olemassa jokaisella meissä päämme sisällä oma yksityinen "olento", mutta toinen asia taasen on, onko Jumala pilven päällä taivaalta salamia iskevä Zeus tai vastaava.

• sunnyriver

Niin, usko pelastaa. Yksin uskosta siihen, että Jeesus on sovittanut kaikki syntimme ja ilkeytemme, voimme
      aikanaan mennä pyhän Jumalan kasvojen eteen.
      Samalla armon vastaanottaminen tarkoittaa sitä, että ihminen tekee parhaansa, ettei jatka toisille murheena olemista. Jos tulee harha-askel, armo on varattu nöyrälle katuvalle sittenkin.
      Kerran taivaassa yhdelläkään meistä ei ole kanttia sanoa:
      Kun minä olin niin hyvä...
      Mutta uskoa seuraavat teot, Jeesuskin teki niitä tekoja, mitä Isä hänelle
      näytti.
      Toisaalta paljonhan ihmisellä on puuhaa ja anteksiantamista elämässä, vaikka ei uskossa
      olisikaan. Ne vain liikkuvat eri ulottuvuudessa kuin tämä yksin armosta ja siitä seuraavat teot.
      Pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, ahkeruus ja sopuisuus tärkeitä muuten vain.

• joka hetki

Minulla, Jumalaan uskovana, on samanlaiset arvot siinä mielessä, että yritän viimeiseen asti kaihtaa juuri noita raukkamaisia ja raadollisia keinoja päästäkseni itse eteenpäin elämässäni.

Olen yrittänyt olla ystävällinen, reilu, suora, puhua asiat edessäpäin, en takanapäin jne. Olenko voittanut jotain? Oikeastaan elämässäni ei ole moittimista, mutta voin myös sanoa, että melkeinpä joka päivä joudun kohtaamaan sen tosiasian, että valintojani ei kunnioiteta, vaan minua käytetään hyväksi sen takia, että olen rauhaa rakastava ja penään oikeudenmukaisuutta kaikessa toiminnassa.

Vastoinkäymisten aikana, joita minullakin on ollut ja on elämässäni myös jatkuvana kärsimyksenä, olen toki voinut kysellä ja napista Jumalani edessä, mutta milloinkaan en ole uskoani menettänyt ja siitä yksin kiitos Jumalan voimalle.

Sinulla on oikea näkökulma asioihin, että haluat olla heikomman, pienemmän, sen jota muut sortavat puolella, näin Jumalakin haluaa sinun toimivan, olen siitä aivan varma.

Eromme on se, että minä uskon oikeudenmukaiseen ja hyvään Jumalaan siitäkin huolimatta, että joudun kärsimään. Minä rakastan Jumalaani yli kaiken ja olen kiitollinen siitä, että Hän minua auttaa eteenpäin elämässäni, vaikken sitä ansaitsisi.

• täällä myös

Minkä mahtaa???
      Kukin vastaa omista teoistaan.

On pelottavaa olla oma heikko itsensä, on pelottavaa olla inhimillinen ja olla ajamatta omaa etua. Se vain täytyy kärsiä nahoissaan että vaikka muita autat et itse apua saa.

Mutta haluatko olla erilainen; omaneduntavoittelija, väkivaltainen, petturi...? Luultavasti et, koska et voi. Omatuntosi ei salli sitä!

Häviät materiassa mutta et vahingoita omaatuntoasi. Pysyt tyynenä ja vakaana, voit nukkua yösi rauhassa. Olet levollinen, vilpitön, ystävällinen. Et pyri hyötymään vaan autat piittaamatta saatko takaisin.

No luultavasti olet sellainen, olet todellinen voittaja elämän pelissä, mitä se sitten lieneekään.
      Älä vaihda puolta tai tapat omantuntosi.
      Pidä se, jalosta sitä, kasvata sitä kestämään ne takaiskut joita se tulee vielä paljon kohtaamaan. Pidä siinä toivoa yllä niin kauan kuin elämän kipinää on jäljellä.

Auta muita näkemään ja löytämään se mitä olet löytänyt, puhu ääneen älä jää katkeraksi. Pidä linjasi vaikka saisit kaiken saastan päin naamaasi. Katso silmiin ei tarvi edes sanoa mitään, kyllä ne itse tajuaa mitä ne tekee. Niiltä vain puuttuu se mitä sinulla on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      34
      2353
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      47
      2096
    3. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      40
      2032
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      320
      1850
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      117
      1493
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1425
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1308
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1157
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      41
      1055
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1036
    Aihe