Jos tekstin keskellä viitataan vaikka Paavo Nurmen mukaan nimettyyn puistoon, niin pitääkö kirjoittaa
1) päläpälä Paavo Nurmi-puisto päläpälä
2) päläpälä Paavo Nurmi -puisto päläpälä
3) päläpälä Paavo Nurmi- puisto päläpälä
4) päläpälä Paavo Nurmi - puisto päläpälä
Veikkaisin kakkosta, mutta en ole varma.
mihin väliviiva
9
412
Vastaukset
Jos jossakin olisi Paavo Nurmen mukaan nimetty puisto, se olisi ”Paavo Nurmen puisto”. Sellaista ei tietääkseni ole; Turussa on kyllä Paavo Nurmen puistotie – ei siis Paavo Nurmi -puistotie.
Vertaa esimerkiksi todellisiin nimiin ”Katri Valan puisto” ja ”Aleksis Kiven puisto”,
Jos kuitenkin puisto nimettäisiin suomen kielen sääntöjen vastaisesti niin, että kaksiosainen henkilönnimi on taipumattomana määriteosana, niin lähinnä oikea (tai siis vähiten väärä) kirjoitusasu olisi ”Paavo Nurmi -puisto”, eli veikkauksesi osui tässä suhteellisessa mielessä oikeaan.- viivailija
Olen kyllä hyvin tietoinen esimerkin kökköydestä, mutta en nyt keksinyt parempaakaan.
Kiitos, että osoitit arveluni oikeaksi!
- Tiedonjanoinen
Leni ei ole mikään yleinen nimi. Kun Helsingissä on Lenin puisto, on syytä kysyä, kuka on se Leni,jonka kunniaksi puisto on nimetty? Muistan kyllä elokuvatähden nimeltä Leni Katajakoski, mutta ei kai nyt sentään...?
Puistosta käytetään myös nimitystä ”Leninin puisto”. Mikähän lienee virallinen nimi? Helsingin kaupungin verkkosivuista ei tässä(kään) asiassa ole apua, sillä kun niiden hakutoiminnolla etsii sanaa ”lenin”, saa vastauksesi tosi hauskasti sivuja, joilla esiintyy sana ”lenkin”.
- Olisiko?
Yucca kirjoitti:
Puistosta käytetään myös nimitystä ”Leninin puisto”. Mikähän lienee virallinen nimi? Helsingin kaupungin verkkosivuista ei tässä(kään) asiassa ole apua, sillä kun niiden hakutoiminnolla etsii sanaa ”lenin”, saa vastauksesi tosi hauskasti sivuja, joilla esiintyy sana ”lenkin”.
Olen nähnyt muodon Lenin-puisto. Olisiko se virallinen nimi?
Vaan kun tässä kysyn, myös vastaan itse:
Ei, virallinen nimi ei ole Lenin-puisto vaan se on kuin onkin Lenininpuisto.
Lähdettä kaipaavalle viittaan Helsingin kaupungin "viralliseen" opaskarttaan. Löytyy muuten Helsingin kaupungin verkkosivuilta. - Muisteleiksen
Kun Neukkulanmaa oli viime vuosituhannella vielä pystyssä, pääsivät turistimatkoille lännemmäs pelkästään harvat ja valitut, Puolueen uskolliset tukipilarit.
Совтрансавто-busseilla Helsinkiin saapuneet neukkuturistit ihastelivat täällä kaupoissa lastenvaippoja, joihin oli präntätty heidän idolinsa nimi (tosin feminiini- tai genetiivimuodossa): LENINA. - Uljanov
Olisiko? kirjoitti:
Olen nähnyt muodon Lenin-puisto. Olisiko se virallinen nimi?
Vaan kun tässä kysyn, myös vastaan itse:
Ei, virallinen nimi ei ole Lenin-puisto vaan se on kuin onkin Lenininpuisto.
Lähdettä kaipaavalle viittaan Helsingin kaupungin "viralliseen" opaskarttaan. Löytyy muuten Helsingin kaupungin verkkosivuilta.Suomalaiset Vilen-friikit ylpeänä esittävät:
http://www.lenin.fi/uusi/index.htm
- Kirjan varassa
Lainataanpa erästä kielenhuolto-opasta:
”Yhdysmerkki yhdyssanoissa
9. Niissä tapauksissa, joissa alussa oleva määriteosa on usean sanan mittainen, yhdysmerkin edelle jätetään sanaväli.
Lauri Markkula -vainaja
Seitsemän veljestä -romaani
tee se itse -menetelmä
[tai »tee se itse» -menetelmä tai tee-se-itse-menetelmä]”
Pirkko Leino: HYVÄÄ SUOMEA (Otava 1989)
Ongelmana on monesti sitovan yhdysmerkin muodostaminen. Esimerkiksi Word-teksturissa se onnistuu kirjoittamalla CRTL VAIHTO YHDYSMERKKI, mutta tätä tekstiä IE7-selaimessa kirjoittaessani en moista onnistu luomaan (ainakaan tämänhetkisillä tiedoillani).
Tavallinen yhdysmerkki osuu lähes takuuvarmasti rivinvaihtokohtaan. Tällöin saadaan esimerkiksi
Lauri Markkula -
vainaja
eikä halutulla tavalla
Lauri Markkula
-vainaja- Mä vaan
Onks Lauri kuollut? Mutta parhaat menee nuorina. Lauri Markkula - vainaja. Niin vaikeata käsittää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla3631079- 641076
- 61832
- 57749
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k99678Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49651Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14638- 26633
- 68630
- 57600