Ympärileikkaus

Samira_

Tuolla uskomuksia keskustelussa näkyi olevan paljon keskustelua aiheesta joten ajattelin tehdä asiasta uuden keskustelun. Elikkäs kaikki kommentoimaan asiasta, mielipiteitänne? jos miehenne vaatisi lapsellenne (pojalle) ympärileikkausta miten reagoisitte? Kaikki kommentoimaan asiasta, sillä tämäkin kysymys koskettaa varmasti monen meistä elämää.

161

11262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohikulkija^^

      Tehtiin tuo leikkaus tytölle tai pojalle, minua ajatus kammottaa. Vaikka sanotaankin että pojalle tehty ympärileikkaus on pitkälti hygieniasyistä en ymmärrä sitä erityisesti kun se useinmiten tehdään kotioloissa. Ajatuskin tuottaa lapselle leikkauksesta seuraavaa kipua kammottaa!!

      Toisaalta olen miettinyt juteltuani mieheni kanssa (joka on muslimi) hän aina sanoo ettei Jumalan luomaan (ihmisvartaloon) saa koskea, jonka vuoksi kauneusleikkaukset ja tatuoinnit ovat ns. haram (ei sallittua). Miksi sitten Jumala olisi luonut pojalle tuon nahkapalasen jos se pitäisi poistaa? Asia on siis hiukan ristiriitainen. Mutta minä vastustan jo pelkän kamalan ajatuksen vuoksi ympärileikkausta kummallekkin tytöille ja pojille.

      • Itkupillit

        Kun ottaa muslimin puolisoksi, pitäisi hyväksyä heidän uskontonsa, turha sitä on jälkikäteen täällä itkeä mistään ympärileikkauksista.


      • Samira_
        Itkupillit kirjoitti:

        Kun ottaa muslimin puolisoksi, pitäisi hyväksyä heidän uskontonsa, turha sitä on jälkikäteen täällä itkeä mistään ympärileikkauksista.

        Onko täällä nyt joku itkenyt? Kummia kommentteja täältäkin saa, kun vain kysyy MITÄ MIELTÄ IHMISET OVAT YMPÄRILEIKKAUKSESTA, heti ollaan muka ruikuttamassa. Ruikuttaminen/itkeminen on täysin eri asia kun asiasta keskusteleminen ja muiden ihmisten mielipiteiden kysyminen.


      • jo itkua
        Samira_ kirjoitti:

        Onko täällä nyt joku itkenyt? Kummia kommentteja täältäkin saa, kun vain kysyy MITÄ MIELTÄ IHMISET OVAT YMPÄRILEIKKAUKSESTA, heti ollaan muka ruikuttamassa. Ruikuttaminen/itkeminen on täysin eri asia kun asiasta keskusteleminen ja muiden ihmisten mielipiteiden kysyminen.

        Jos olet tuollaisen nimenkin hyväksynyt niin olet antanut asian luisua käsistäsi jo ajat sitten.

        Miksi täältä enää sitä kysymään,minäkin sanoin ystävättärelleni ettei ottaisi heti tulevan miehensä uskontoa vaan ottaisi uskonnon puheeksi kun tuo hetki tulee.

        Se hetki tuli ja hän sanoi haluavansa miehensä vaihtamaan oman uskontonsa.Mies menetti tyyneytensä ja näytti todellisen minänsä.Ei auttanut edes se kun hän halusi molempien pitävän oman uskonsa ja kun suomessa asutaan,lapsikin kasvatettaisiin maan tavalla.He erosivat,nyt hän on naimisissa suomalaisen miehen kanssa.


      • sen todistaa jo pelkästään se, että rinnastat pojan ja tytön ympärileikkauksen aivan kuin ne liittyisivät mitenkään toisiinsa...


    • jokunen vaan...

      Mun pojalta on leikattu esinahka aivan vauvana. Pojan isä halusi leikkauksen ja se oli minusta aivan ok, kuuluu miehen kultuuriin. Itse olen mieheni valinnut enkä voi vaatia, että hän vain elää minun kultuurini mukaan. Ei ole muslimi. Esim amerikassa ym ympärileikkaus tehdään melkeen kaikille pojille,mutta tällä meillä takapajulassa kauhistellaan kaikkea uutta ja erilaista. En käsitä. Tehdään hän tuo esinahan leikkaus tällä suomessakin, joillekin pojille joilla kireä esinahka. Leikkaus tehtiin yksityisellä lääkärillä, millä oma erillinen toimenpide huone. Mitä siellä silmäilin, niin siistit tilat ja sterilit työvälineet sillä lääkärillä oli. Esinahka puudutettiin ennen leikkausta..vauva ei edes reagoinut mitenkään toimenpiteeseen ja toimeenpiteen jälkeen ajattelin, että ehkä illalla huutaa kipua tai jotakin.Mut mitään kipuitkua ym ei ollut. Pojan isä on itse myös leikattu aivan vauvana ja nyt kun ajattelen pidemän pälle,niin en edes huolis sitä nahkalörtsyä yök jo ajatuskin.... Joku varmaan pitää, mua hulluna, kun annoin leikata. Mut en ole itse katunut päätöstäni. Jokunen vuosi takaperin luin tosta ympärileikkauksesta kotilääkärilehteä tai joku sellainen apteekissa odotellessa.Siellä oli että, miehet jotka ympärileikattuja partnerilla vähemmän tulehduksia ym... Mut jokaisella oma mielipide ja se sallitakoot!!

      • kunniamurhan

        "Mun pojalta on leikattu esinahka aivan vauvana. Pojan isä halusi leikkauksen ja se oli minusta aivan ok, kuuluu miehen kultuuriin. Itse olen mieheni valinnut enkä voi vaatia, että hän vain elää minun kultuurini mukaan"

        Asutteko Suomessa? Jos asutte niin eikö kuitenkin Suomen lain pitäisi olla se mitää saa tehdä eikä miehesi kultturi?
        Koska Suomen laissa ei ole erikseen sallittu poikien ympärileikkausta niin se on Suomen laissa rikos.

        Jatkoksi voisi kysyä että olisitko valmis tekemään / sallimaan myös kunniamurhan joko itse tehtynä tai miehesi tekemänä koska kuuluu myös miehesi kulttuuriin?


      • oman peniksensä

        vaikka juurta myöten, jos katsoo sen kuuluvan kulttuuriinsa, kunhan se ei tapahdu verorahoilla.
        Lapsia on kuitenkin suojeltava väkivallalta. Lasten pahoinpitelijät telkien taakse.


      • hmm....
        kunniamurhan kirjoitti:

        "Mun pojalta on leikattu esinahka aivan vauvana. Pojan isä halusi leikkauksen ja se oli minusta aivan ok, kuuluu miehen kultuuriin. Itse olen mieheni valinnut enkä voi vaatia, että hän vain elää minun kultuurini mukaan"

        Asutteko Suomessa? Jos asutte niin eikö kuitenkin Suomen lain pitäisi olla se mitää saa tehdä eikä miehesi kultturi?
        Koska Suomen laissa ei ole erikseen sallittu poikien ympärileikkausta niin se on Suomen laissa rikos.

        Jatkoksi voisi kysyä että olisitko valmis tekemään / sallimaan myös kunniamurhan joko itse tehtynä tai miehesi tekemänä koska kuuluu myös miehesi kulttuuriin?

        Suomen laissa tyttöjen ympärileikkaus on rikos ei poikien! Otapa kuule asioista selvää vähän paremmin!!!


      • Laki suomessa
        hmm.... kirjoitti:

        Suomen laissa tyttöjen ympärileikkaus on rikos ei poikien! Otapa kuule asioista selvää vähän paremmin!!!

        Koska Poikien ympärileikkausta ilman lääketieteellistä syytä ei ole erikseen suomen laissa sallittu ja tuskin tullaan sallimaankaan, niin se tulkitaan pahoinpitelyksi tuota lasta kohtaan ja täyttää siten rikostunnusmerkistön!
        Vai pitäisikö sinun mielestäsi kaikki lasten pahoinpitely sallia?
        Otappas itse selvää!


      • fötppp

        "mutta tällä meillä takapajulassa kauhistellaan kaikkea uutta ja erilaista. En käsitä."

        En nyt sanoisi 16000 vuotta vanhaa käytäntöä uudeksi.

        "Pojan isä halusi leikkauksen ja se oli minusta aivan ok, kuuluu miehen kultuuriin. Itse olen mieheni valinnut enkä voi vaatia, että hän vain elää minun kultuurini mukaan. Ei ole muslimi."

        Poika sitten ei käynyt mielessäsi? Siis se, että tuollainen päätös saattaisikin kuulua hänelle itselleen? Ympärileikkaus heikentää tuntoa ja vähentää seksuaalista tyydytystä, mutta sehän ei tietysti teitä haittaa. Lääketieteellisiä perusteita sille ei ole. Mutta ehkei hän vihaa sinua vanhempana, kun saa tietää.


      • kerropa
        Laki suomessa kirjoitti:

        Koska Poikien ympärileikkausta ilman lääketieteellistä syytä ei ole erikseen suomen laissa sallittu ja tuskin tullaan sallimaankaan, niin se tulkitaan pahoinpitelyksi tuota lasta kohtaan ja täyttää siten rikostunnusmerkistön!
        Vai pitäisikö sinun mielestäsi kaikki lasten pahoinpitely sallia?
        Otappas itse selvää!

        Onko Suomen laissa ylipäätään mainittu mitään poikien ympärileikkauksesta?


      • ööööööööööööööööööö
        fötppp kirjoitti:

        "mutta tällä meillä takapajulassa kauhistellaan kaikkea uutta ja erilaista. En käsitä."

        En nyt sanoisi 16000 vuotta vanhaa käytäntöä uudeksi.

        "Pojan isä halusi leikkauksen ja se oli minusta aivan ok, kuuluu miehen kultuuriin. Itse olen mieheni valinnut enkä voi vaatia, että hän vain elää minun kultuurini mukaan. Ei ole muslimi."

        Poika sitten ei käynyt mielessäsi? Siis se, että tuollainen päätös saattaisikin kuulua hänelle itselleen? Ympärileikkaus heikentää tuntoa ja vähentää seksuaalista tyydytystä, mutta sehän ei tietysti teitä haittaa. Lääketieteellisiä perusteita sille ei ole. Mutta ehkei hän vihaa sinua vanhempana, kun saa tietää.

        http://fun.sdinet.de/flash/games/lab.swf


      • hmm...

      • jokunen vaan...

        Oletteko tulleet ajatelleeksi että tuo voisi olla provo? Mut hyvän keskustelun sain aikaseksi asiasta!!


      • ympärileikkauksesta
        kerropa kirjoitti:

        Onko Suomen laissa ylipäätään mainittu mitään poikien ympärileikkauksesta?

        Suomen laissahan ei ole erikseen kielletty sen kummemmin tyttöjen kuin poikienkaan ympärileikkausta.
        Koska suomen laki kuitenkin kieltää pahoinpitelyn ja ruumiillisen vamman tuottamisen, ei myöskään ympärileikkauksesta tarvita erillistä pykälää. Törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkintö kattaa tämän teon. Pahoinpitely on törkeä, jos se aiheuttaa pysyvän ruumiinvamman. Siitä voi saada 4 vuotta vankeutta.
        Teon rangaistavuus on siis rikoslain pohjalta täysin yksiselitteinen.
        Eri asia on, olisiko tarpeen vielä selventää asiaa erillisellä pykälällä. Toisaalta ei murhistakaan ole erillispykäliä sen mukaan, kuristetaanko, amuutaanko, puukotetaanko, myrkytetäänkö vai hukutetaanko uhri.

        Jotta ympärileikkaus olisi Suomessa sallittu muiden kuin lääketieteellisten syiden perusteella, siitä pitäisi olla laissa ympärileikkauksen salliva maininta. näin ei kuitenkaan ole joten nykylain mukaan kyseessä on pahoinpitely lasta kohtaan.


      • hmmmm...
        ympärileikkauksesta kirjoitti:

        Suomen laissahan ei ole erikseen kielletty sen kummemmin tyttöjen kuin poikienkaan ympärileikkausta.
        Koska suomen laki kuitenkin kieltää pahoinpitelyn ja ruumiillisen vamman tuottamisen, ei myöskään ympärileikkauksesta tarvita erillistä pykälää. Törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkintö kattaa tämän teon. Pahoinpitely on törkeä, jos se aiheuttaa pysyvän ruumiinvamman. Siitä voi saada 4 vuotta vankeutta.
        Teon rangaistavuus on siis rikoslain pohjalta täysin yksiselitteinen.
        Eri asia on, olisiko tarpeen vielä selventää asiaa erillisellä pykälällä. Toisaalta ei murhistakaan ole erillispykäliä sen mukaan, kuristetaanko, amuutaanko, puukotetaanko, myrkytetäänkö vai hukutetaanko uhri.

        Jotta ympärileikkaus olisi Suomessa sallittu muiden kuin lääketieteellisten syiden perusteella, siitä pitäisi olla laissa ympärileikkauksen salliva maininta. näin ei kuitenkaan ole joten nykylain mukaan kyseessä on pahoinpitely lasta kohtaan.

        http://blogit.yle.fi/node/1521


      • tapauksen
        hmmmm... kirjoitti:

        http://blogit.yle.fi/node/1521

        Mutta otappas lakikirja käteesi ja etsi mitä siellä sanotaan tyttöjen tai poikien ympärileikkauksesta!
        Voin kertoa sinulle suoraan ettei mitään.
        Mistä ihmeen syystä on vallalla käsitys että tyttöjen ympärileikkaus olisi kielletty mutta poikien ei?
        Kun sinulla sitten se lakikirja kerran edessäsi on niin lueppas mitä se sanoo pahoinpitelystä!

        Se että Turun hovioikeus vapautti syyttestä yhden äidin joka oli hankkinut lääkärin ympärileikkaamaan poikansa ei ole vielä loppuun käsitelty sillä tuo juttuhan on menossa korkeimpaan oikeuteen.

        Kai tiedät myös sen, että esim. moni raiskaussyyte on kaatunut hovioikeudessa koska "nainen on antanut ymmärtää muttei ole ymmärtänyt antaa".
        Pitäisikö tuon sinun ajatusmaailmasi mukaan tulkita niin että myös raiskaus on Suomessa sallittua koska niistä vielä usampi vapauttava päätös hovissa kuin poikien ympärileikkauksesta?


      • ööööööööööö
        tapauksen kirjoitti:

        Mutta otappas lakikirja käteesi ja etsi mitä siellä sanotaan tyttöjen tai poikien ympärileikkauksesta!
        Voin kertoa sinulle suoraan ettei mitään.
        Mistä ihmeen syystä on vallalla käsitys että tyttöjen ympärileikkaus olisi kielletty mutta poikien ei?
        Kun sinulla sitten se lakikirja kerran edessäsi on niin lueppas mitä se sanoo pahoinpitelystä!

        Se että Turun hovioikeus vapautti syyttestä yhden äidin joka oli hankkinut lääkärin ympärileikkaamaan poikansa ei ole vielä loppuun käsitelty sillä tuo juttuhan on menossa korkeimpaan oikeuteen.

        Kai tiedät myös sen, että esim. moni raiskaussyyte on kaatunut hovioikeudessa koska "nainen on antanut ymmärtää muttei ole ymmärtänyt antaa".
        Pitäisikö tuon sinun ajatusmaailmasi mukaan tulkita niin että myös raiskaus on Suomessa sallittua koska niistä vielä usampi vapauttava päätös hovissa kuin poikien ympärileikkauksesta?

        Aikasemmin on vangittu ja rangaistu esim somalialaisia vanhempia, kun ovat ympärileikelleet tyttäriänsä, mutta ei poikien leikaamisesta mitään. Itse en hyväksy tyttöjen leikkausta ollenkaan, mut poikien kyllä. Ja jos kerta poikien ympärileikkaus on rangaistava teko, niin miksi neuvolat ym eivät puutu asiaan, kun näkevät noita tapauksia? Siksi koska uskonnon ym. harjoituksen vuoksi pojille tehtyjä leikkauksia ei voi kieltää... Suositus on, että vanhemmat jotka moista leikkausta aikovat saavat lääkäriltä tietoa haitoista ym..mitään muuta asialle ei voi tehdä. On kyllälääkäreitäjotka eivät edes suostu leikkausta tekemään, mutta löytyy niitäkin jotka tekevät.


      • tässä on se
        ööööööööööö kirjoitti:

        Aikasemmin on vangittu ja rangaistu esim somalialaisia vanhempia, kun ovat ympärileikelleet tyttäriänsä, mutta ei poikien leikaamisesta mitään. Itse en hyväksy tyttöjen leikkausta ollenkaan, mut poikien kyllä. Ja jos kerta poikien ympärileikkaus on rangaistava teko, niin miksi neuvolat ym eivät puutu asiaan, kun näkevät noita tapauksia? Siksi koska uskonnon ym. harjoituksen vuoksi pojille tehtyjä leikkauksia ei voi kieltää... Suositus on, että vanhemmat jotka moista leikkausta aikovat saavat lääkäriltä tietoa haitoista ym..mitään muuta asialle ei voi tehdä. On kyllälääkäreitäjotka eivät edes suostu leikkausta tekemään, mutta löytyy niitäkin jotka tekevät.

        että kun lääkäri tekee toimenpiteen, siis ympärileikkaa pojan, lääketieteellisistä syistä se on hyväksyttävää. Kukaan ei puhu pahoinpitelystä tai ole huolissaan miten herkkä se peli sitten myöhemmin on. Jos taas lääkäri tekee sen toimenpiteen uskonnollisesta syystä, siitä tulee pahoinpitelyä ja seurauksena on ilmeinen ongelma miehuusiässä.
        Mielenkiintoista... Ihan ymmärrettävää, että asiasta on erilaisia näkemyksiä, mutta perustelkaa nyt jotenkin järkevämmin olittepa mitä mieltä tahansa.


      • lainluku
        ympärileikkauksesta kirjoitti:

        Suomen laissahan ei ole erikseen kielletty sen kummemmin tyttöjen kuin poikienkaan ympärileikkausta.
        Koska suomen laki kuitenkin kieltää pahoinpitelyn ja ruumiillisen vamman tuottamisen, ei myöskään ympärileikkauksesta tarvita erillistä pykälää. Törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkintö kattaa tämän teon. Pahoinpitely on törkeä, jos se aiheuttaa pysyvän ruumiinvamman. Siitä voi saada 4 vuotta vankeutta.
        Teon rangaistavuus on siis rikoslain pohjalta täysin yksiselitteinen.
        Eri asia on, olisiko tarpeen vielä selventää asiaa erillisellä pykälällä. Toisaalta ei murhistakaan ole erillispykäliä sen mukaan, kuristetaanko, amuutaanko, puukotetaanko, myrkytetäänkö vai hukutetaanko uhri.

        Jotta ympärileikkaus olisi Suomessa sallittu muiden kuin lääketieteellisten syiden perusteella, siitä pitäisi olla laissa ympärileikkauksen salliva maininta. näin ei kuitenkaan ole joten nykylain mukaan kyseessä on pahoinpitely lasta kohtaan.

        "Jotta ympärileikkaus olisi Suomessa sallittu muiden kuin lääketieteellisten syiden perusteella, siitä pitäisi olla laissa ympärileikkauksen salliva maininta. näin ei kuitenkaan ole joten nykylain mukaan kyseessä on pahoinpitely lasta kohtaan."
        Tämä on sinun tulkintasia asiasta, et välttämättä ole oikeassa;)


      • Kas näin
        kerropa kirjoitti:

        Onko Suomen laissa ylipäätään mainittu mitään poikien ympärileikkauksesta?

        silmän poistaminen lapselta? Ei, sillä lakia laadittaessa ajateltiin, että ihmisten maalaisjärki riittää ymmärtämään, että ruumiinosien irrottaminen lapsesta ilman lääketieteellistä syytä on rikos.

        Ps. hygieniaa varten on keksitty saippua.


      • riitä??
        tässä on se kirjoitti:

        että kun lääkäri tekee toimenpiteen, siis ympärileikkaa pojan, lääketieteellisistä syistä se on hyväksyttävää. Kukaan ei puhu pahoinpitelystä tai ole huolissaan miten herkkä se peli sitten myöhemmin on. Jos taas lääkäri tekee sen toimenpiteen uskonnollisesta syystä, siitä tulee pahoinpitelyä ja seurauksena on ilmeinen ongelma miehuusiässä.
        Mielenkiintoista... Ihan ymmärrettävää, että asiasta on erilaisia näkemyksiä, mutta perustelkaa nyt jotenkin järkevämmin olittepa mitä mieltä tahansa.

        Tässä sinulle myös lausuntoa valtakunnansyyttäjän toimistosta vaikka ovatkin katsoneet että tällä hetkellä ei ole mielekästä viedä asiaa oikeuteen koska sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä on esittänyt säädettäväksi lain, jonka mukaan poikien ei-lääketieteelliset ympärileikkaukset tulisivat tietyissä
        olosuhteissa tehtyinä laissa sallituiksi.

        HUOM! Esitetty lainmuutosta joka sallisi poikien ympärileikkaukset ilman lääketieteellistä syytä!!

        Ja tässä lausunto valtakunnansyyttäjältä:
        ------------------------------------------
        Ympärileikkaustoimenpiteet suorittaneen lääkärin katsottiin menettelyllään tahallaan loukanneen lasten ruumiillista koskemattomuutta ja syyllistyneen pahoinpitelyihin kohdistaessaan toimenpiteen lapsiin, jotka eivät kyenneet antamaan siihen suostumustaan. Teot täyttivät pahoinpitelyn tunnusmerkistön, koska niissä oli ruumiillista väkivaltaa tekemällä vahingoitettu lasten terveyttä ja aiheutettu heille kipua.

        Poikien isät olivat tahallaan taivuttamalla lääkärin tekemään henkilökohtaista koskemattomuutta loukkaavan rituaalisen ympärileikkauksen yllyttäneet lääkärin lapseen kohdistuneeseen pahoinpitelyyn. Valtionsyyttäjän mukaan isillä lasten huoltajana ei ollut oikeutta antaa lapsen puolesta ympärileikkaustoimenpiteeseen suostumusta, koska kyseessä ei ollut lapsen terveyttä edistävä hoitotoimenpide.
        ---------------------------

        Ja ota nyt jo viimeinkin se lakikirja, tai vähintäin järki käteen!
        Laki pahoinpitelystä nimenomaan RAJAA pois toimet jotka joudutaan tekemään lääketieteellisistä syistä!
        Jos jalassa on kuolio ja jalka joudutaan amputoimaan, se ei ole pahoinpitely! Mutta jos lääkäri leikkaa potilaalta terveen jalan pois, se vastaavasti on pahoinpitely!
        Menikö jo viimeinkin perille????


      • perusteltukin
        tässä on se kirjoitti:

        että kun lääkäri tekee toimenpiteen, siis ympärileikkaa pojan, lääketieteellisistä syistä se on hyväksyttävää. Kukaan ei puhu pahoinpitelystä tai ole huolissaan miten herkkä se peli sitten myöhemmin on. Jos taas lääkäri tekee sen toimenpiteen uskonnollisesta syystä, siitä tulee pahoinpitelyä ja seurauksena on ilmeinen ongelma miehuusiässä.
        Mielenkiintoista... Ihan ymmärrettävää, että asiasta on erilaisia näkemyksiä, mutta perustelkaa nyt jotenkin järkevämmin olittepa mitä mieltä tahansa.

        Joten viittaan myös edelliseen vastaukseen kun päivittelet miksei kukaan ole huolissaan seuraamuksista jos operaatio tehdään lääketieteellisistä syistä.

        Aina ennenkun päätetään lääketieteellisen operaation suorittamisesta, joudutaan pohtimaan operaatin edut ja haitat. Esimerkiksi jalkojen amputointeja joudutaan suorittamaan vaikka kaikille on selvää että kyllä se haittaa kyseisen henkilön elämää sen jälkeen kun ei ole jäljellä kuin toinen jalka.
        Aikoinaanhan leikattiin nielurisatkin heti pois jos vaan ne tulehtuivat ennenkuin tajuttiin että nielurisojen poisto lisää keuhkoputkentulehduksen riskiä jne.


      • himmee?
        Kas näin kirjoitti:

        silmän poistaminen lapselta? Ei, sillä lakia laadittaessa ajateltiin, että ihmisten maalaisjärki riittää ymmärtämään, että ruumiinosien irrottaminen lapsesta ilman lääketieteellistä syytä on rikos.

        Ps. hygieniaa varten on keksitty saippua.

        Älä sotke asioita. Kun ei laki määrittele rikokseksi niin se ei lain mukaan rikos ole. Eettisenä kysymyksenä ihan pohdittava asia, mutta ei rikoksena.


      • kahta älykköä!
        perusteltukin kirjoitti:

        Joten viittaan myös edelliseen vastaukseen kun päivittelet miksei kukaan ole huolissaan seuraamuksista jos operaatio tehdään lääketieteellisistä syistä.

        Aina ennenkun päätetään lääketieteellisen operaation suorittamisesta, joudutaan pohtimaan operaatin edut ja haitat. Esimerkiksi jalkojen amputointeja joudutaan suorittamaan vaikka kaikille on selvää että kyllä se haittaa kyseisen henkilön elämää sen jälkeen kun ei ole jäljellä kuin toinen jalka.
        Aikoinaanhan leikattiin nielurisatkin heti pois jos vaan ne tulehtuivat ennenkuin tajuttiin että nielurisojen poisto lisää keuhkoputkentulehduksen riskiä jne.

        Ennen kaikkea muuta alan ihmetellä sitä, että teillä on niin rajallinen ymmärrys. Tekstiäni en moiti;)
        Siis teille 1 1=2 ja toisen kerran 1 1=3. No, tuskinpa tätäkään ymmärrät.

        Kuvitteletko, että lääkärit eivät poikia ympärileikatessaan mieti operaation etuja ja haittoja, sitä miten toimenpide suoritetaan oikein?
        Vertauksesi ovat kyllä ihan ylivertaisia. Ei olsi tullut mieleenikään verrata esinahan puuttumista jalan puuttumiseen:)))


      • pyyntö
        riitä?? kirjoitti:

        Tässä sinulle myös lausuntoa valtakunnansyyttäjän toimistosta vaikka ovatkin katsoneet että tällä hetkellä ei ole mielekästä viedä asiaa oikeuteen koska sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä on esittänyt säädettäväksi lain, jonka mukaan poikien ei-lääketieteelliset ympärileikkaukset tulisivat tietyissä
        olosuhteissa tehtyinä laissa sallituiksi.

        HUOM! Esitetty lainmuutosta joka sallisi poikien ympärileikkaukset ilman lääketieteellistä syytä!!

        Ja tässä lausunto valtakunnansyyttäjältä:
        ------------------------------------------
        Ympärileikkaustoimenpiteet suorittaneen lääkärin katsottiin menettelyllään tahallaan loukanneen lasten ruumiillista koskemattomuutta ja syyllistyneen pahoinpitelyihin kohdistaessaan toimenpiteen lapsiin, jotka eivät kyenneet antamaan siihen suostumustaan. Teot täyttivät pahoinpitelyn tunnusmerkistön, koska niissä oli ruumiillista väkivaltaa tekemällä vahingoitettu lasten terveyttä ja aiheutettu heille kipua.

        Poikien isät olivat tahallaan taivuttamalla lääkärin tekemään henkilökohtaista koskemattomuutta loukkaavan rituaalisen ympärileikkauksen yllyttäneet lääkärin lapseen kohdistuneeseen pahoinpitelyyn. Valtionsyyttäjän mukaan isillä lasten huoltajana ei ollut oikeutta antaa lapsen puolesta ympärileikkaustoimenpiteeseen suostumusta, koska kyseessä ei ollut lapsen terveyttä edistävä hoitotoimenpide.
        ---------------------------

        Ja ota nyt jo viimeinkin se lakikirja, tai vähintäin järki käteen!
        Laki pahoinpitelystä nimenomaan RAJAA pois toimet jotka joudutaan tekemään lääketieteellisistä syistä!
        Jos jalassa on kuolio ja jalka joudutaan amputoimaan, se ei ole pahoinpitely! Mutta jos lääkäri leikkaa potilaalta terveen jalan pois, se vastaavasti on pahoinpitely!
        Menikö jo viimeinkin perille????

        ei tule järkevämpää vastausta. Luovutan.


      • Pöllölle
        tässä on se kirjoitti:

        että kun lääkäri tekee toimenpiteen, siis ympärileikkaa pojan, lääketieteellisistä syistä se on hyväksyttävää. Kukaan ei puhu pahoinpitelystä tai ole huolissaan miten herkkä se peli sitten myöhemmin on. Jos taas lääkäri tekee sen toimenpiteen uskonnollisesta syystä, siitä tulee pahoinpitelyä ja seurauksena on ilmeinen ongelma miehuusiässä.
        Mielenkiintoista... Ihan ymmärrettävää, että asiasta on erilaisia näkemyksiä, mutta perustelkaa nyt jotenkin järkevämmin olittepa mitä mieltä tahansa.

        Kun lääkäri leikkaa esinahan lääketieteellisistä syistä, on leikkaukselle lääketieteellinen syy. Tiedätkö mitä seurauksia on, jos liian ahdasta esinahkaa ei leikata pois? Hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Kulttuuriin perustuvassa ympärileikkauksessa ei lapsi saa lainkaan hyötyjä, vain haittaa.

        Pöllö.


      • toiselta pöllöltä
        Pöllölle kirjoitti:

        Kun lääkäri leikkaa esinahan lääketieteellisistä syistä, on leikkaukselle lääketieteellinen syy. Tiedätkö mitä seurauksia on, jos liian ahdasta esinahkaa ei leikata pois? Hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Kulttuuriin perustuvassa ympärileikkauksessa ei lapsi saa lainkaan hyötyjä, vain haittaa.

        Pöllö.

        Olen kuule ihan hyvin perillä niistä lääketieteellisistä syistä ja ymmärrän myös ne kulttuuriin ja uskontoon liittyvät syyt.
        Sinä et vain tunnu tajuavan, että seuraamukset on samat tekipä lääkäri sen leikkauksen mistä tahansa syystä. Esinahka lähtee. Jos tunto menee niin menee molemmissa tapauksissa. Mulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta,mutta niinhän täällä väitetään. En ota kantaa.
        Pojille tuo ympärileikkaus on siirtymäriitti, jolla on monessa kulttuurissa iso merkitys. Jos asiaa ajatellaan siltä kannalta, leikkauksesta voi sanoa olevan hyötyä.
        Sitä mitä itse asiasta ajattelen en ole kertonut. Enkä muuten aio kertokaan. Omalta osaltani on ollut tarkoitus keskustella siitä millaisia erilaisia näkemyksiä asiasta on eikä inttää omaa mielipidettä.


      • lapselta ei
        himmee? kirjoitti:

        Älä sotke asioita. Kun ei laki määrittele rikokseksi niin se ei lain mukaan rikos ole. Eettisenä kysymyksenä ihan pohdittava asia, mutta ei rikoksena.

        ole rikos, koska sitä ei laki määrittele rikokseksi??? Sinähän ihme tyyppi olet!


      • :o)
        fötppp kirjoitti:

        "mutta tällä meillä takapajulassa kauhistellaan kaikkea uutta ja erilaista. En käsitä."

        En nyt sanoisi 16000 vuotta vanhaa käytäntöä uudeksi.

        "Pojan isä halusi leikkauksen ja se oli minusta aivan ok, kuuluu miehen kultuuriin. Itse olen mieheni valinnut enkä voi vaatia, että hän vain elää minun kultuurini mukaan. Ei ole muslimi."

        Poika sitten ei käynyt mielessäsi? Siis se, että tuollainen päätös saattaisikin kuulua hänelle itselleen? Ympärileikkaus heikentää tuntoa ja vähentää seksuaalista tyydytystä, mutta sehän ei tietysti teitä haittaa. Lääketieteellisiä perusteita sille ei ole. Mutta ehkei hän vihaa sinua vanhempana, kun saa tietää.

        mitä sä höpötät vihaamisesta? olet naurettava!! tuskin lapsen viha olisi lähtösin ympärileikkauksesta.

        Ja maailmalla on miljoonia miehiä, jotka on ympärileikattuja, ja kuinka moni niistä on sinulle valittanut tunnotomuudesta ym seksissä??? Mun ukko on ympärileikattu ja niin myös edelliset poikaystävät..eikä yhdenkään kanssa ole mitään ongelmia ollut...


      • Pöllöilee
        toiselta pöllöltä kirjoitti:

        Olen kuule ihan hyvin perillä niistä lääketieteellisistä syistä ja ymmärrän myös ne kulttuuriin ja uskontoon liittyvät syyt.
        Sinä et vain tunnu tajuavan, että seuraamukset on samat tekipä lääkäri sen leikkauksen mistä tahansa syystä. Esinahka lähtee. Jos tunto menee niin menee molemmissa tapauksissa. Mulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta,mutta niinhän täällä väitetään. En ota kantaa.
        Pojille tuo ympärileikkaus on siirtymäriitti, jolla on monessa kulttuurissa iso merkitys. Jos asiaa ajatellaan siltä kannalta, leikkauksesta voi sanoa olevan hyötyä.
        Sitä mitä itse asiasta ajattelen en ole kertonut. Enkä muuten aio kertokaan. Omalta osaltani on ollut tarkoitus keskustella siitä millaisia erilaisia näkemyksiä asiasta on eikä inttää omaa mielipidettä.

        Seuraus on sama, jos leikkaus suoritetaan syystä tai toisesta. Seuraus leikkaamatta jättämisestä on vallan toinen. Sitä et nyt tunnu tajuavan.


      • ykspöllöistä
        Pöllöilee kirjoitti:

        Seuraus on sama, jos leikkaus suoritetaan syystä tai toisesta. Seuraus leikkaamatta jättämisestä on vallan toinen. Sitä et nyt tunnu tajuavan.

        "että kun lääkäri tekee toimenpiteen, siis ympärileikkaa pojan, lääketieteellisistä syistä se on hyväksyttävää. Kukaan ei puhu pahoinpitelystä tai ole huolissaan miten herkkä se peli sitten myöhemmin on. Jos taas lääkäri tekee sen toimenpiteen uskonnollisesta syystä, siitä tulee pahoinpitelyä ja seurauksena on ilmeinen ongelma miehuusiässä. "

        Sinulta joko unohtui tai jäi ymmärtämättä,mistä tässä viestissä oli kyse. Ei siinä verrattu leikattua leikaamattomaan.
        Toisessa tapauksessa leikkauksen lopputulosta pidetään hyvänä toisessa ei. Onhan se nyt ihan pöllöä! Vaikka leikkaus tehtäisiin lääketieteellisistä syistä, kait se on ihan yhtä harmillista kun tunto menee?


      • Avuksi
        ykspöllöistä kirjoitti:

        "että kun lääkäri tekee toimenpiteen, siis ympärileikkaa pojan, lääketieteellisistä syistä se on hyväksyttävää. Kukaan ei puhu pahoinpitelystä tai ole huolissaan miten herkkä se peli sitten myöhemmin on. Jos taas lääkäri tekee sen toimenpiteen uskonnollisesta syystä, siitä tulee pahoinpitelyä ja seurauksena on ilmeinen ongelma miehuusiässä. "

        Sinulta joko unohtui tai jäi ymmärtämättä,mistä tässä viestissä oli kyse. Ei siinä verrattu leikattua leikaamattomaan.
        Toisessa tapauksessa leikkauksen lopputulosta pidetään hyvänä toisessa ei. Onhan se nyt ihan pöllöä! Vaikka leikkaus tehtäisiin lääketieteellisistä syistä, kait se on ihan yhtä harmillista kun tunto menee?

        Kun et näköjään mikään järjen jättiläinen ole niin sovitaanko niin että pyydät jonkun normaalijärjenjuoksulla olevan ystäväsi sinulle ihan rautalangasta taivuttamaan tämän asian jotta sinäkin ymmärtäisit..

        Onko se niin vaikeaa käsittää että aina kun päätetään lääketieteellisestä operaatiosta, on vain 2 huonoa vaihtoehtoa joista on pakko kuitenkin se vähemmän huono valita. Jos leikkaus on se vähemmän huono vaihtoehto niin leikataan. Muussa tapauksessa jätetään leikkaamatta.

        Vastaavasti terveen ihmisen kohdalla leikkaus on AINA se huonompi vaihtoehto!

        Toivon että tuttavapiiriisi kuuluu joku joka osa sinulle asian selittää niin että jopa sinä sen ymmärrät!


      • itsellesi
        Avuksi kirjoitti:

        Kun et näköjään mikään järjen jättiläinen ole niin sovitaanko niin että pyydät jonkun normaalijärjenjuoksulla olevan ystäväsi sinulle ihan rautalangasta taivuttamaan tämän asian jotta sinäkin ymmärtäisit..

        Onko se niin vaikeaa käsittää että aina kun päätetään lääketieteellisestä operaatiosta, on vain 2 huonoa vaihtoehtoa joista on pakko kuitenkin se vähemmän huono valita. Jos leikkaus on se vähemmän huono vaihtoehto niin leikataan. Muussa tapauksessa jätetään leikkaamatta.

        Vastaavasti terveen ihmisen kohdalla leikkaus on AINA se huonompi vaihtoehto!

        Toivon että tuttavapiiriisi kuuluu joku joka osa sinulle asian selittää niin että jopa sinä sen ymmärrät!

        että kyse on ollut siitä miten leikkauksen lopputulos aiheuttaa porua tai on sitä aiheuttamatta riippuen syystä miksi leikkaus tehdään. Ei tunnu surettavan jääkö tuntoa vai ei kun on lääketieteelliset syyt. Uskonnolliset/kulttuuriset syyt taas saavat aikaan melkoista ylireagointia.
        Tuskin vieläkään ymmärrät, mutta koita sitä ehdottamaasi rautalangan vääntämistä.
        Siitä oletko sinä järjenjättilainen, voi jokainen ajatella ihan mitä haluaa.
        En ota kantaa enkä poikkea tavastani olla haukkumatta tuntemattomia ihmisiä vaikka heidän mielipiteitään kommentoinkin. Sinulla on viestien perusteella, taipumus selitellä perin itsestään selviä asioita suurina ihmeinä. Samalla toisten viestien sisältö näyttää jäävän ymmärtämättä.


      • ihan vähän sulle

        Ympärileikkaus ei ole uutta tai erilaista Suomessakaan. Et tainnut tietää, että Yhdysvalloissakin siitä tavasta ollaan jo luopumassa? Siinä ei nähdä enää terveydellistä hyötyä -paitsi ainoastaan siinä tapauksessa, jos esinahka on liian kireä. Kaikki puheet siitä, että ympärileikkaus vähentäisi riskiä saada sukupuolitartunta on täysin pötyä.

        Poikani isä on myös sellaisesta kulttuurista, missä pojat ympärileikataan ihan vauvoina (ei muslimi). Otin kuitenkin selvää, mikä kulttuuri ja käytäntö minun maassani on (täällähän me asumme) ja lääkäriliiton suosituksiin kuului, että ympärileikkausta ei kannata tehdä muuten kuin lääketieteellisistä syistä (kireä esinahka).

        Poikani on täydellinen sellaisena kuin hän syntyi. Minulla ei ole oikeutta päättää hänen kropastaan, kun kyse on vain esteettisestä toimeenpiteestä. Jos hän vanhempana haluaa nahkapalastaan eroon, voin vaikka maksaa toimenpiteen.


      • 22
        ihan vähän sulle kirjoitti:

        Ympärileikkaus ei ole uutta tai erilaista Suomessakaan. Et tainnut tietää, että Yhdysvalloissakin siitä tavasta ollaan jo luopumassa? Siinä ei nähdä enää terveydellistä hyötyä -paitsi ainoastaan siinä tapauksessa, jos esinahka on liian kireä. Kaikki puheet siitä, että ympärileikkaus vähentäisi riskiä saada sukupuolitartunta on täysin pötyä.

        Poikani isä on myös sellaisesta kulttuurista, missä pojat ympärileikataan ihan vauvoina (ei muslimi). Otin kuitenkin selvää, mikä kulttuuri ja käytäntö minun maassani on (täällähän me asumme) ja lääkäriliiton suosituksiin kuului, että ympärileikkausta ei kannata tehdä muuten kuin lääketieteellisistä syistä (kireä esinahka).

        Poikani on täydellinen sellaisena kuin hän syntyi. Minulla ei ole oikeutta päättää hänen kropastaan, kun kyse on vain esteettisestä toimeenpiteestä. Jos hän vanhempana haluaa nahkapalastaan eroon, voin vaikka maksaa toimenpiteen.

        Hyvä!


      • Lue ))))
        kunniamurhan kirjoitti:

        "Mun pojalta on leikattu esinahka aivan vauvana. Pojan isä halusi leikkauksen ja se oli minusta aivan ok, kuuluu miehen kultuuriin. Itse olen mieheni valinnut enkä voi vaatia, että hän vain elää minun kultuurini mukaan"

        Asutteko Suomessa? Jos asutte niin eikö kuitenkin Suomen lain pitäisi olla se mitää saa tehdä eikä miehesi kultturi?
        Koska Suomen laissa ei ole erikseen sallittu poikien ympärileikkausta niin se on Suomen laissa rikos.

        Jatkoksi voisi kysyä että olisitko valmis tekemään / sallimaan myös kunniamurhan joko itse tehtynä tai miehesi tekemänä koska kuuluu myös miehesi kulttuuriin?

        Jeesus Nasaretilainen ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä. Apokryfisen Arabialaisen lapsuusevankeliumin toisen luvun mukaan Jeesus ympärileikattiin luolassa. Hänen esinahkansa puhdistettiin ja asetettiin alabasterilippaaseen, joka luovutettiin Marian haltuun.


      • lue
        oman peniksensä kirjoitti:

        vaikka juurta myöten, jos katsoo sen kuuluvan kulttuuriinsa, kunhan se ei tapahdu verorahoilla.
        Lapsia on kuitenkin suojeltava väkivallalta. Lasten pahoinpitelijät telkien taakse.

        Jeesus Nasaretilainen ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä. Apokryfisen Arabialaisen lapsuusevankeliumin toisen luvun mukaan Jeesus ympärileikattiin luolassa. Hänen esinahkansa puhdistettiin ja asetettiin alabasterilippaaseen, joka luovutettiin Marian haltuun.

        Are yopu better then "Jeesus Nasaretilainen"
        )))))))))))))))))))))))))))))You are idiots )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


      • ghjghjhgjgh
        Lue )))) kirjoitti:

        Jeesus Nasaretilainen ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä. Apokryfisen Arabialaisen lapsuusevankeliumin toisen luvun mukaan Jeesus ympärileikattiin luolassa. Hänen esinahkansa puhdistettiin ja asetettiin alabasterilippaaseen, joka luovutettiin Marian haltuun.

        Eiks sun mielestä mikään oo muuttunut 2000 vuodessa? Kuvitteletko että tänä päivänä hygieniataso on yhtä huono kuin 2000 vuotta sitten?
        Mä ymmärrän sen jos joku traditio 2000 vuotta sitten oli jollain tavoin perusteltu peseytymismahdollisuuksien puuttumisen takia mut se mikä oli 2000 vuotta sitten jotenkin puolusteltavissa ei välttämättä oo sama asia tänä päivänä!


      • fghfghfgh
        lue kirjoitti:

        Jeesus Nasaretilainen ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä. Apokryfisen Arabialaisen lapsuusevankeliumin toisen luvun mukaan Jeesus ympärileikattiin luolassa. Hänen esinahkansa puhdistettiin ja asetettiin alabasterilippaaseen, joka luovutettiin Marian haltuun.

        Are yopu better then "Jeesus Nasaretilainen"
        )))))))))))))))))))))))))))))You are idiots )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        2000 vuotta sitten se oli vielä laissa sallittua muttei tänäpäivänä enää ainakaan Suomessa.


      • 24342343

        "Esim amerikassa ym ympärileikkaus tehdään melkeen kaikille pojille"

        USA:ssa ympärileikkaus tehdään noin 55 prosentille miehistä eli hieman yli puolille. Kannattaisiko ottaa hieman asioista selvää.

        http://www.circumstitions.com/USA.html

        Tässä sinulle takapajuisuutta

        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Circumcision_central_Asia2.jpg

        Hauskinta on se, että puhut takapajuisuudesta, vaikka olet nimenomaan takapajuisen ja uskomuksiin perustuvan ympärileukkauksen kannalla. Uskomattomia tyhjäpäitä.


      • Anonyymi

        Dr on ihan Ok, että tehää yoimenpiteitä kummankin vanhemman suostumuksella jne. Mutta tyttöni mies on muslimi ja heillä kaksi poikaa toinen 13v ja toinen 4v / siinä päättää mies kaikesta , että tyttärelläni ei o mitää mielipiteitä mitä se sais äänee tuoda esiin niin kyllä joku mättää ha tosi pahasti . Kyllä suomalaisen pitäisi vain etsiä samaa rotua ni ei tarvis ihmetellä maailman menoa .


      • Anonyymi
        Laki suomessa kirjoitti:

        Koska Poikien ympärileikkausta ilman lääketieteellistä syytä ei ole erikseen suomen laissa sallittu ja tuskin tullaan sallimaankaan, niin se tulkitaan pahoinpitelyksi tuota lasta kohtaan ja täyttää siten rikostunnusmerkistön!
        Vai pitäisikö sinun mielestäsi kaikki lasten pahoinpitely sallia?
        Otappas itse selvää!

        Tämähän ei pidä paikkansa. Oikeuskäytäntö on se, että kun on molempien vanhempien suostumus laillistettu lääkäri hoitaa toimenpiteen asiallisesti (puudutus, välineet, ym) niin ei ole pahoinpitely. Eli toistan sen mitä sinulle aikaisemminkin sanottiin, otanpa asiasta nyt vaan ihan oikeasti selvää.


      • Anonyymi
        ympärileikkauksesta kirjoitti:

        Suomen laissahan ei ole erikseen kielletty sen kummemmin tyttöjen kuin poikienkaan ympärileikkausta.
        Koska suomen laki kuitenkin kieltää pahoinpitelyn ja ruumiillisen vamman tuottamisen, ei myöskään ympärileikkauksesta tarvita erillistä pykälää. Törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkintö kattaa tämän teon. Pahoinpitely on törkeä, jos se aiheuttaa pysyvän ruumiinvamman. Siitä voi saada 4 vuotta vankeutta.
        Teon rangaistavuus on siis rikoslain pohjalta täysin yksiselitteinen.
        Eri asia on, olisiko tarpeen vielä selventää asiaa erillisellä pykälällä. Toisaalta ei murhistakaan ole erillispykäliä sen mukaan, kuristetaanko, amuutaanko, puukotetaanko, myrkytetäänkö vai hukutetaanko uhri.

        Jotta ympärileikkaus olisi Suomessa sallittu muiden kuin lääketieteellisten syiden perusteella, siitä pitäisi olla laissa ympärileikkauksen salliva maininta. näin ei kuitenkaan ole joten nykylain mukaan kyseessä on pahoinpitely lasta kohtaan.

        Minkä ruumiinvamman circumcisio aiheuttaa? Täysin toimiva pelihän se on kaikilla sen jälkeen kun tehdään siististi sairaalassa.


    • dhar

      kun lasta aletaan suunnittelemaan, eli kun harrastetaan seksiä ylipäätään, kannattaisi siitä lapsesta ja kasvatuksesta jutella.Myös ympärileikkauksesta.
      Olisi hyvä kuulla leikattujen tyttöjen mielipiteitä, mutta heitä taitaa täällä pyöriä vähemmäa, vai?
      Itse antaisin leikata ihan vauvana, pojan, ja ihan suomalaisella yksityisellä siistillä kirurgilla. Kuuluu miehen kulttuuriin. Mutta asiasta pitää keskustella vielä paljon.

    • tekstiä

      Perustuslaki takaa ruumiilliseen koskemattomuuden. Perustuslain valmisteluasiakirjat toteavat eksplisiittisesti, että uskonnonvapaus ei oikeuta loukkaamaan toisen yksilön koskemattomuutta. Niin ikään todetaan, että lasta tulee kohdella yksilönä, jolla on täydet perusoikeudet syntymästään saakka. Tahallinen kivun ja vamman aiheuttaminen on rikoslaissa määritelty pahoinpitelyksi ja on rangaistavaa. Suomen ratifioima Lapsen oikeuksien yleissopimus edellyttää, että valtiot ryhtyvät toimiin pois-taakseen lasta vahingoittavat perinnäistavat.

      Ihmisoikeuksia ja biolääketiedettä koskeva Euroopan neuvoston yleissopimus, jonka Suomi on allekirjoittanut ja jonka ratifiointia valmistellaan, kieltää suostumustaan antamaan kykenemättömälle henkilölle tehtävät toimenpiteet, jos niistä ei ole hänelle välitöntä hyötyä.

      Lastensuojelun Keskusliiton kanta on, ettei tule säätää poikien ympärileikkauksen sallivaa lakia. Keskusliitto toivoo, että sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä pohtii keinoja sellaisen kulttuurisen muutoksen aikaansaamiseksi, joka turvaa lasten koskemattomuuden ja johtaa ympärileikkausten loppumiseen.

      Ympärileikkaus voidaan sallia ainoastaan itsenäisessä asemassa olevalle täysi-ikäisille, niin miehille kuin naisillekin, sen jälkeen kun on varmistuttu, asianomainen haluaa sen omasta vapaasta tahdostaan, eikä häntä ole painostettu.

    • Nainen, kanna vastuusi

      Oli miehesi sitten muslimi tai muu, esinahan poisto EI ole pikku juttu eikä uskonnon takia perusteltavissa. Älä hyväksy poikasi pahoinpitelyä.

      Ympärileikkaus on lapselle tehtynä luvatonta kajoamista terveyteen, itsemääräämisoikeuden loukkaus, joka pitäisi sellaisena kieltää tiukemmin - poislukien terveydelliset syyt, joita itse asiassa esinahan poistolle on vain harvoin.

      Kummallista "tietävyyttä" naisilta pitää ympärileikkausta jotenkin mitättömättömänä toimenpiteenä.

      On totta, ettei miehen esinahan poistoa voi verrata suoraan KAIKKIIN tapoihin tehdä naisille ympärileikkaus. Esinahassa on joka tapauksessa hyvin suuri osa peniksen tunnosta, varsinkin alapuolen "purjeessa" tai poimussa. Esinahan poiston voi naisilla rinnastaa lähinnä klitoriksen hupun poistoon.

      Kuulostaisiko pikkujutulta, naiset?

      Sekin on itsekästä ajattelua naisilta, että jotekin hyvä syy poikien ympärileikkauksiin olisi terveyshyödyt NAISILLE!

      Esinahan poiston vaikutuksia miehen sukupuolielämään voi kunnolla arvioida mies, jolle operaatio on tehty aikuisena. Minulle on, läh. hygieniasyistä. En tosin ollut ollut yhdynnässä ennen ympärileikkaustani, mutta huomasin vaikutuksia sukupuolielämään: terskan tuntoherkkyys aleni ja siemensyöksyn saavuttaminen hidastui (voi olla tietysti jonkun mielestä toivottavakin vaikutus).

      Siemensyöksy voi edelleen tulla nopeasti, mutta toisaalta pidemmässä yhdynnässä tunto voi heiketä ja aiheuttaa vaikeuksia laueta lainkaan. Orgasmi ei ole parhaimmillaankaan yhtä syvän nautinnollinen kuin ennen. (Minulta on poistettu tuo mainittu terskan varren kiinnike - se on vähintäänkin syytä säilyttää ja Suomessa kai yleensä säilytetäänkin).

      Ja jos itsekkäille naisille pitää perustella, mitä hyötyä miehen esinahasta on naisen nautinnolle, lukekaa vaikka tämä kirjoitus:

      http://www.mtv3.fi/helmi2005/viikonvaihde/artikkeli.shtml/491527?viikonvaihde-viihdetta-kolumnit

      Poimin yhden pätkän:

      ...naiset ilmoittivat, että heillä oli ympärileikattujen miesten kanssa enemmän epämiellyttäviä tuntemuksia yhdynnän aikana ja heidän emättimensä kuivui yhdynnän edetessä. Naiset saivat ympärileikattujen miesten kanssa myös harvemmin useita perättäisiä orgasmeja.

      Kyseisen tutkimuksen mukaan ympärileikatut miehet myös yhtyvät naiseen eri tavalla kuin miehet joilla on esinahka. Tutkimuksen tekijöiden mukaan 73 prosenttia ympärileikatuista miehistä työntyy naiseen rajummin ja syvemmälle kuin ympärileikkaamattomat miehet. Ympärileikatut miehet tekevät myös pidempiä työntöjä. 71 prosenttia tutkimukseen osallistuneista naisista pitää kuitenkin lyhyemmistä ja hellemmistä työnnöistä, koska heidän mukaansa klitoris stimuloituu tällöin paremmin.

      O’Harat havaitsivat saman asian kuin Donald Taves muutama vuosi heitä myöhemmin. Ympärileikattu penis ei nimittäin luista emättimen pintaa pitkin samalla tavoin kuin ympärileikkaamaton penis. Tavesin tutkimuksen mukaan ympärileikattua penistä täytyy liikuttaa emättimessä 10 kertaa voimallisemmin kuin ympärileikkaamatonta. Tämä johtuu siitä, että esinahka rullaa yhdynnän aikana edestakaisin ja toimii eräänlaisena kuulalaakerina siittimen ja emättimen välillä. Lisäksi ympärileikatun siittimen terskan korona vetää emättimen nesteet yhdynnän aikana ulos emättimestä. Näin voiteleva väliaine siittimen ja emättimen välillä ehtyy ja kitka suurenee."

    • Öznur

      Olemme keskustelleet asiasta, ja päätyneet siihen lopputulokseen, että annamme mahdollisen poikalapsen itse päättää haluaako esinahkansa leikattavan vai ei. Miehen kulttuurissa ympärileikkaus tehdään 12-13 vuoden kriittisessä iässä, jolloin en ainakaan minä usko Suomessa asuvan lapsen haluavan esinahan poistoa. Mies taasen uskoo jollain tapaa voivansa lahjoa pojan ympärileikattavaksi, kuten kotimaassaan on tapana. Mielestäni poikien ympärileikkaus on ihan ok silloin, kun poika on tarpeeksi vanha osoittaakseen tahtonsa. Eipähän tuosta miehellekään mitään terveellistä haittaa näy olleen, päinvastoin. Jokaisella kuitenkin on oikeus päättää omasta kehostaan, joten ihan vauvana en ympärileikkauttaisi, vaikka mies miten haluaisi. Tuo 12-13 v. on juuri siinä rajoilla, mutta saa nyt nähdä kunhan ensin tulisi niitä lapsiakin...

      • Evelyn...

        En näe poikien ympärileikkauksessa mitään pahaa, kunhan poika on tarpeeksi vanha sanomaan itse, haluaako leikkauksen vai ei. Ainoastaan lääketieteellisistä syistä hyväksyn leikkauksen aiemmin.
        Oma mieheni ei ole leikattu. Hän sai itse teini-ikäisenä valita haluaako leikkaukseen vai ei ja hän valitsi leikkaamattomuuden. Hän onkin ainoa perheen veljeksistä, joka teki tämän valinnan, muut 3 veljestä on leikattu. Hän toimisi samoin omien poikiensa kohdalla, eli antaisi näiden itse päättää omasta kehostaan.


      • ikään
        Evelyn... kirjoitti:

        En näe poikien ympärileikkauksessa mitään pahaa, kunhan poika on tarpeeksi vanha sanomaan itse, haluaako leikkauksen vai ei. Ainoastaan lääketieteellisistä syistä hyväksyn leikkauksen aiemmin.
        Oma mieheni ei ole leikattu. Hän sai itse teini-ikäisenä valita haluaako leikkaukseen vai ei ja hän valitsi leikkaamattomuuden. Hän onkin ainoa perheen veljeksistä, joka teki tämän valinnan, muut 3 veljestä on leikattu. Hän toimisi samoin omien poikiensa kohdalla, eli antaisi näiden itse päättää omasta kehostaan.

        Tarkemmin sanottuna lain mukaan pojan pitää olla täysi-ikäinen, eli ei riitä että hänet siihen karkkipussin kanssa suostutellaan!


      • Evelyn...
        ikään kirjoitti:

        Tarkemmin sanottuna lain mukaan pojan pitää olla täysi-ikäinen, eli ei riitä että hänet siihen karkkipussin kanssa suostutellaan!

        Yleisellä tasolla en asiasta antanut mielipidettä, vain oman perheeni osalta. Ja jos meillä ei ole miestäkään ympärileikattu, tokkopa meillä tullaan lapsia koskaan ympärileikkaukseen karkkipusseilla maanittelemaan... Itseasiassa, tokkopa meillä asia edes tulee koskaan eteen, koska mies ei ole edes muslimi.


    • Jumna

      Joo tää on vaikea juttu meillä. Itse oon tosiaan aina ennen ajatellut, että eipä tuo mua niin hirveästi haittaisi vaikka leikattaisiinkin, kun ei oo mieskään omasta mielestään asiasta koskaan millään tapaa kärsinyt. Hänen mukaansa leikkaus tulisi tehdä ihan pikku vauvana ja tietysti lääkärin toimesta sairaalassa.

      Niin, siis nyt viimeaikaisen asiasta käydyn keskustelun vuoksi olen muuttanut hieman mieltäni asiasta... Olen alkanut ajatella enemmän asiaa todella lapsen oikeuksien näkökulmasta.

      Asia on vielä ratkaisematta, omassa mielessäni ja miehen kanssa yhdessä. Hän on ehdottomasti sitä mieltä että jos poikia joskus tulee, ne on leikattava. Tämä taas liittyy siihen, että hän haluaa ehdottomasti kasvattaa lapsensa islamin mukaan. Siitäkään ei olla vielä päästy yksimielisyyteen... :)

      Nämä asiat ei todella meillä ainakaan selviä yhden tai kahden keskustelun kautta, vaan aikaa tarvitaan. Mutta eipä tässä olla lapsiakaan vielä ihan lähiaikoina suunniteltu, että aikaa on.

      Ympärileikkauksen haitoista ja hyödyistä oon lukenut paljon ja myönnän niin terveydelliset hyödyt kuin mahdolliset seksielämään vaikuttavat haitatkin. Kysymys on minusta enemmän lapsen oikeudesta koskemattomuuteen kuin siitä, onko leikkaus hyödyllinen vaiko haitallinen lapselle, koska en kuitenkaan katso sen olevan millään tavalla terveyden kannalta välttämätöntä.

    • Sallitteko lastanne kohtaan?

      Tässä pätkä oikeuden pöytäkirjasta:

      1. PAHOINPITELY
      (621O/R/OOO1242/05)
      Rikoslaki 21 luku 5 § 1


      NNN NNN on tahallaan tehnyt ruumiillista väkivaltaa pojalleen NNN NNNlle palkkaamalla tuntemattomaksi jääneen henkilön suorittamaan tuolloin neljän ja puolen vuoden ikäiselle pojalleen ympärileikkauksen. Teollaan NNN on tahallaan aiheuttanut NNNlle kipua ja leikkaushaavan, jolla osa lapsen tervettä kudosta on poistettu ilman lääketieteellisiä perusteita.

      Vastaaja NNN NNN on sinänsä tunnustanut syytteessä kuvatun menettelyn ja katsonut olevansa teon tekijä tai ainakin yllyttäjä.

      Vastaajan ilmoituksen mukaan toimenpiteen oli suorittanut lääkäri. Tätä ilmoitusta syyttäjä ei ole riitauttanut. Syyttäjä on asiaesittelyssään katsonutkin, että toimenpide oli sinänsä suoritettu asianmukaisesti.

      Myös lääkärinlausunnot tukevat sitä, että toimenpiteen oli suorittanut lääkäri ja että se oli tehty ammattitaitoisesti.

      Toimenpide oli suoritettu kulttuuriin ja uskontoon liittyvistä syistä, eìkä sille ole väitettykään olleen lääketieteellistä perustetta.

      Vastaajan tekijäasema

      Kysymys on tahallisesta menettelystä, jonka alkuunpanijana vastaaja on toiminut. Hän on muutoinkin toiminut asiassa aktiivisesti etsimällä toimenpiteen suorittamiseen suostuvan lääkärin, huolehtimalla hänen kuljetuksestaan sekä maksamalla hänelle korvauksen. Vastaajan osuus teon täyttämisessä on ollut olennainen ja kokonaisuuden kannalta merkityksellinen. Hänen osallisuutensa teossa rinnastuu tekijäkumppanina toimimiseen.

      Teon tunnusmerhistön mukaisuus

      Syytteessä kuvattu vastaajan menettely, joka ei ole ollut terveyden- tai sairaanhoidollinen toimenpide, on ollut rikoslain 21 luvun 5 §:ssä tarkoitettua ruumiillista väkivaltaa. Teko täyttää siten pahoinpitelyn tunnusmerkistön.

      Teon oikeudenvastaisuus

      Oikeuskirjallisuudessa on vakiintuneesti katsottu, että tavallisen pahoinpitelyrikoksen uhri voi antaa pätevästi teon oikeudenvastaisuuden poistavan suostumuksen. Tämän jutun asianomistaja ei kuitenkaan nuoren ikänsä vuoksi ole voinut antaa pätevää suostumusta toimenpiteeseen.

      Koska lapsen ruumilliseen koskemattomuuteen on puututtu peruuttamattomalla toimenpiteellä, johon ei ole ollut lääketieteellistä syytä eikä siitä muutoinkaan ole ollut lapsen terveydelle hyötyä, myöskään vastaaja lapsen huoltajana ei ole voinut antaa siihen pätevää suostumusta.

      Vastaaja on vedonnut siihen, että ympärileikkaus perustuu hänen ja lapsensa uskontoon ja kulttuuriperinteeseen.

      Tältä osin käräjäoikeus toteaa, että Suomen perustuslain perusoikeuksia koskevissa esitöissä lausutaan, ettei uskonnon ja omantunnon vapauteen vetoamalla voida harjoittaa toimia, jotka loukkaavat ihmisarvoa tai muita perusoikeuksia tai ovat oikeusjärjestyksen perusteiden vaslaisia. Edelleen esitöissä lausutaan, että lapsen perusoikeuksia, kuten oikeutta henkilökohtaiseen koskemattomuuteen, ei saa loukata muun henkilön uskonnon ja omantunnon vapauteen vedoten.

      Uskonnon ja omantunnon vapauden perusoikeuksien lainvalmistelussa on myös erityisesti kiinnitetty huomiota siihen, että naisten ympärileikkaus on kiellettyä ja tulee rangaista törkeänä pahoinpitelynä. Sen sijaan miesten tai poikien ympärileikkauksen rangaistavuuteen ei esitöissä ole otettu kantaa.

      Käräjäoikeus katsoo kuitenkin, ettei pitkäkään uskonnollinen traditio ole hyväksyttävä syy asettaa poikia ruumiillisen koskemattomuuden suojan suhteen tyttöjä huonompaan asemaan. Teon oikeutusta ei siten voida myöskään johtaa perustuslain mukaisesta uskonnonvapauden perusoikeudesta.

      Asiassa ei ole tullut esiin mitään muutakaan oikeuttamisperustetta. Teko on siten oikeudenvastainen.

    • lääkärin määräyksestä

      Mielipiteeni on, että leikkauksia saa suorittaa ainoastaan lääkärin määräyksestä. Voihan jonkun pojan esinahka tai vaikkapa huuli olla epämuodostunut, niin että korjausleikkausta tarvitaan. Aikuisena jokainen voi tietenkin mennä itse maksavana mihin tahansa kauneusleikkaukseen.
      Jos ympärileikkauksia sallitaan tehdä pojille kulttuurisista syistä, ollaan todella kaltevalla pinnalla. Kuuluuhan tyttöjen ympärileikkaaminenkin moniin kulttuureihin. Eri kulttuureissa on erilaisia initiaatioriittejä, jotkin niistä hyvinkin julmia. Ne kaikki on hyväksyttävä tasa-arvon nimissä, jos poikien ympärileikkaaminenkin hyväksytään.
      Lasten ruumiillinen kuritus kuulu sekin moneen kulttuuriin. Pitäisikö sekin hyväksyä?
      Vai onko niin, että ainoastaan poikavauvojen peniksillä ei ole Suomessa lain suojaa?
      Koirien häntien typistäminenkin on jo täällä "takapajulassa" kielletty, mutta jotkut vaativat edelleen pikkupoikien penisten typistämistä, jopa verorahoilla ja niukkoja terveydenhoidon resursseja kuluttaen.
      Järki päähän, hyvät ihmiset!

    • operaatioita

      Olen pitkälti Halla-ahon linjoilla asiassa: http://www.halla-aho.com/scripta/ymparileikkauksista.html

      Ympärileikkaus on pahoinpitely ja loukkaus yksilön oikeuksia vastaan ellei kyseessä ole lääketieteellisen vaivan hoito. Tällaiset uskonnon tai kulttuurin sanelemat perinnäistavat ovat alisteisia laeille ja kehitykselle. Maailma muuttuu ja siihen on sopeuduttava. Oli kyse sitten naisten tai lasten oikeuksista.

    • les soleil

      meilla asiasta ei olla keskusteltu mutta jos poikavauva syntyisi niin tottakai se ymparileikattaisi...se on omakin mielipiteeni eika miehen kanta vaikuta paatokseeni. Tyttovauvaa ei tietenkaan ymparileikattaisi...ei hyvaksyta sita ollenkaan. Pojan ymparileikkauksen ymmarran taysin.

      • jos lapsia

        saatte, ne ovat pelkkiä tyttöjä.
        Toivotaan myös, ettei ymmärryksenne laajene koskemaan myös tyttöjen ympärileikkausta.
        Missä muuten poikasi ympärileikkauttaisit ja kenen kustannuksella?


      • Myöskin

        "Harrastatte" iltapuhteina myös myymälävarkauksia, lasten ja mummojen pahoinpitelyä ynnä muuta "kehittävää"


    • meillä

      ex-muslimi mieheni kysyi, eikös poika ympärileikata ja sanoin heti painokkaan ein, ei niin kauan kun ei ole mitään lääketieteellistä syytä. ihmetteli, että eikö suomessa niin tehdäkään. tyyty siihen, eikä siitä enää keskusteltu.

      alunperinhän ympärileikkaus on lähtenyt hygienia syistä lämpimissä maissa /miehet eivät huolehtineet kunnolla intiimihygieniasataan ja tuli tulehduksia ym. ) ja on jäänyt tavaksi.

    • kidutusta

      Älkää edes harkitko ympärileikkausta, kyse on viattoman ja puolustuskyvyttömän lapsen kiduttamisesta. Ei kukaan järkevä ja sivistynyt ihminen suostu tällaiseen.

    • tietoa aiheesta
    • -Destiny-

      Mieheni väittää, että Raamatussa lukee, että pojat pitää ympärileikata. Voiko olla totta? Tunteeko täällä kukaan hyvin Raamattua?

      • ohikuljija...

        Joo kyllä raamatussa tosiaan lukee esinahan leikkauksesta. Ensimäinen Mooseksen Kirja 17 Luku. Lue sieltä mitä sanotaan.


      • jokunen vaan...

        9.Ja Jumala sanoi Aabrahamille; Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.
        10.Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se; ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
        11.Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välille, minun ja teidän.
        12. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinin jälkeläisesi.
        13. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.
        14.Mutta ympärileikaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni.


      • Jumna

        Tunnen jonkun verran ja kaivoin kyseisen "opuksen" esille itsekin pohdiskellessani ympärileikkausasiaa...

        Raamatun Vanhassa Testamentissa on tosi paljon kaikenlaisia säännöksiä siitä, mitä tulisi tehdä ja mitä ei. Vanhan Testamentin aikaan kristinuskokin oli lakiuskonto, kuten juutalaisuus ja islam edelleen ovat. Monet VT:n säännöistä on myös sen ajan kulttuuriin ja tapoihin liittyviä juttuja, jotka ovat oman käsitykseni mukaan vanhentuneet Jeesuksen ristinkuoleman myötä.

        Uudessa Testamentissa Paavali sanoo asiasta mm. näin:

        "Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on SYDÄMEN YMPÄRILEIKKAUS, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä." (Room. 2:28, 29.)

        Myöhemmin sanotaan myös:

        "Eihän yksikään ihminen tule vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä synti on. Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta, mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi" (Room. 3: 20-24.)

        Siis, itse käsitän tän kaiken niin, että kristinuskon mukaan Jeesus on kuolemallaan vapauttanut ihmiset "lain" noudattamisesta. Näin ollen ympärileikkaustakaan ei enää tarvitse tehdä. Jos olen tulkinnut väärin, korjatkaa :)

        Niin ja anteeksi pitkät lainaukset Raamatusta. Mielestäni ne selvensivät asiaa.


      • Jumna
        Jumna kirjoitti:

        Tunnen jonkun verran ja kaivoin kyseisen "opuksen" esille itsekin pohdiskellessani ympärileikkausasiaa...

        Raamatun Vanhassa Testamentissa on tosi paljon kaikenlaisia säännöksiä siitä, mitä tulisi tehdä ja mitä ei. Vanhan Testamentin aikaan kristinuskokin oli lakiuskonto, kuten juutalaisuus ja islam edelleen ovat. Monet VT:n säännöistä on myös sen ajan kulttuuriin ja tapoihin liittyviä juttuja, jotka ovat oman käsitykseni mukaan vanhentuneet Jeesuksen ristinkuoleman myötä.

        Uudessa Testamentissa Paavali sanoo asiasta mm. näin:

        "Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on SYDÄMEN YMPÄRILEIKKAUS, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä." (Room. 2:28, 29.)

        Myöhemmin sanotaan myös:

        "Eihän yksikään ihminen tule vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä synti on. Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta, mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi" (Room. 3: 20-24.)

        Siis, itse käsitän tän kaiken niin, että kristinuskon mukaan Jeesus on kuolemallaan vapauttanut ihmiset "lain" noudattamisesta. Näin ollen ympärileikkaustakaan ei enää tarvitse tehdä. Jos olen tulkinnut väärin, korjatkaa :)

        Niin ja anteeksi pitkät lainaukset Raamatusta. Mielestäni ne selvensivät asiaa.

        Niin siis sori, korjatakseni tai selventääkseni hieman edellistä, että Vanhan Testamentin aikaan kristinuskoa ei siis ollut, vaan se oli juutalaisuutta ja siksi lakiuskonto. Jeesuksen ristinkuolema vapautti kristityt "vanhasta liitosta" Abrahamin ja Jumalan välillä.


      • -Destiny-
        Jumna kirjoitti:

        Niin siis sori, korjatakseni tai selventääkseni hieman edellistä, että Vanhan Testamentin aikaan kristinuskoa ei siis ollut, vaan se oli juutalaisuutta ja siksi lakiuskonto. Jeesuksen ristinkuolema vapautti kristityt "vanhasta liitosta" Abrahamin ja Jumalan välillä.

        Kiitos lainauksista. Täytyypä vielä näyttää englanninkielistä lainausta noista kohdista Raamatusta. Löysin sivun, jossa on vastattu ympärileikkauskysymyksiin Raamatun perusteella:

        http://www.cirp.org/pages/cultural/glass2/


      • -Destiny-
        -Destiny- kirjoitti:

        Kiitos lainauksista. Täytyypä vielä näyttää englanninkielistä lainausta noista kohdista Raamatusta. Löysin sivun, jossa on vastattu ympärileikkauskysymyksiin Raamatun perusteella:

        http://www.cirp.org/pages/cultural/glass2/

        Kerroin miehelleni, että löysin netistä linkin, jossa sanotaan, että Jeesus ei puollustanut ympärileikkausta. Mies oli hyvin epäluuloinen ja sanoi, että no näytä Raamatusta, missä muka niin lukee! Luin tuosta laittamastani linkistä kohtia miehelleni. Hän pysyi ihan hiljaa, mikä taitaa olla ihan hyvä asia. Vaikeneminenhan on hyväksymisen merkki =)


      • Jumna
        -Destiny- kirjoitti:

        Kerroin miehelleni, että löysin netistä linkin, jossa sanotaan, että Jeesus ei puollustanut ympärileikkausta. Mies oli hyvin epäluuloinen ja sanoi, että no näytä Raamatusta, missä muka niin lukee! Luin tuosta laittamastani linkistä kohtia miehelleni. Hän pysyi ihan hiljaa, mikä taitaa olla ihan hyvä asia. Vaikeneminenhan on hyväksymisen merkki =)

        Mielenkiintoinen linkki, kiitos siitä! :) Tosin en usko, että meillä asialla tulee olemaan kovin suurta vaikutusta, kun ei Jeesuksen sana meidän talossa paljoa paina (miehen mielestä siis), heheh! Mutta tuossa linkissä selitettiin mielestäni hyvin juuri ympärileikkauksen historiallinen merkitys ja se, että se on todella historiaa ja tulisi siellä pysyäkin. Välillä kyllä tuntuu, että miehen uskontokunta on jämähtänyt jonnekin aikojen taakse...... Hooh :)

        Mutta vaikeneminen on myöntämisen merkki, se on totta!


      • tietäjä

        Kyllä pitää paikkaansa ja se on merkki pojan ja jumalan liitosta.


    • bidrali

      Hmm ympäri leikkaus on vähän kaksipiippuinen asia...
      (tässä nyt käsitellään vain poikien ympärileikkausta tyttöjen ympärileikkaus ei tulisi edes miehen kanssa puheeksi ja herättää miehessä inhoa)

      käsittelen ensin operaation hyödyt
      Ympärileikattu penis on helpompi puhdistaa ja pitää puhtaana (näin mies väittää ja siltä minustakin näyttäisi).
      Muista hyödyistä minulla ei ole varsinaisesti tietoa mitä nyt joku on epäillyt että leikkaaminen vähentäisi sukupuolitaudin riskiä tms. mutta sukupuolitautien riskiä voi vähentää myös elämällä hyvin ja käyttämällä kondomia;D
      mies varmaan voisi paremmin luetella mitä iloja leikattu penis on hänelle tuonut mutta eipä ole nyt paikalla.

      sitten käsitellään haittoja
      Esinahka on jokaisella miehellä luonnostaan, sen tarkoitus on suojata penistä ja (kerätä epämääräistä nöyhtää kuten napakin tekee;D).
      Sitä ei ole mitään järkeä poistaa ennen kuin siitä oikeasti tulee haittaa (liian kireä esinahka)
      (Sinänsä esinahka on verrattavissa umpisuolen lisäkkeeseen, se poistetaan vain kun siitä tulee harmia mutta harvalle tulee mieleen sitä erikseen leikkauttaa)
      Koska se on, sitä ei tarvitse ottaa pois (muslimit itsekin kuulema vastustavat kauneusleikkauksia ja kulmakarvojen nyppimistä. Kerran tuli puhetta kauneusleikkauksesta erään miehen kanssa ja hän kovasti vastusti totesin sitten, että nii esinahka teillä leikellään kyllä pois mutta jos nainen haluaa uudet rinnat niin se ei sitten käy;D siinä sitten kovasti yritti väittää miten tärkeä on leikata esinahka pois...)

      Lapsen oikeus oman kehonsa koskemaattomuuteen. Mikäli leikkaus tehdään lapselle (kuten se yleensä tehdään), ongelmaksi ainakin itselläni nousisi se että mistä minä voin tietää onko leikkaus hyväksi lapselleni (mikäli esinahka ei olisi kreä tms.).
      Miehelle tuskin tulee sellaisia ajatuksia koska asia kuuluu hänen kulttuuriinsa ja hänet on ympäri leikattu mikä on hanestä vain hyvä.

      Ajatellaan kuitenkin tulevaisuutta... pojilla on tapana jossain vaiheessa ikää vertailla peniksiä (kuten tytöt vertaavat rintojaan). Jos naapurin Kallella on esinahka ja meidän Arifilla ei millaisia tuntoja se herättää Arifissa... Kallehan saattaa kiusata häntä kun häneltä puuttuu se mikä Kallella on. tämä nyt on pieni haitta.
      Miehen lapsuudessa hänen kaikki kaverinsa olivat ympärileikattuja joten tällaisesta miehellä ei ole kokemusta. Itseänikin pidettäisiin (suomalaisten taholta) huonona äitinä, jos antaisin silpoa lastani ilman lääketieteellistä tarvetta.
      Mies osaisi kertoa varmaan paremmin myös haitoista ...
      itselleni nyt tulee mieleen vain, että kun esinahkan antama suoja puuttuu leikattu penis on esim farkuissa alttiina hankaukselle. Mies käyttää aina farkkuja eikä hänestä tässä ole ongelmaa mutta veljeni, jonka kanssa keskustelin ympärileikkauksesta (pyysin häntä ajattelemaan asiaa omalle kohdalleen miehenä) väitti, että penis tulisi herkemmäksi hankaukselle, muutenkin olisi omalla kohdallaan operaatiota vastaan.

      Sitten seksuaalinen kanssa käyminen. En tiedä miten leikkaus vaikuttaa penikseen näissä
      asioissa. Pidentääkö leikkaus miehen kiihottumis kynnystä (ei tule nii äkkiä koska penis on tottunut hankaukseen) tekeekö se kalusta suuremman, tai pienemmän... Jotenkin voisi vain kuvitella että leikattu penis olisi helpompi pitää puhtaana ja kondomin laitto olisi helpompaa kun ei tarvitsis vedellä mitään esinahkoja syrjään.

      Edelleenkin jos tulee puhetta lapsen leikkaamisesta vastustan asiaa, ellei lasta sitten leikata iässä, jossa hän on valmis itse päättämään omasta kehostaan (15-18vuotiaana?).
      Toisaalta leikkaaminen ei ole vaikuttanut miehen elämään mutta siltikin leikkaaminen pekän kulttuuri tavan mukaan on älytöntä... jos voidaan osoittaa luotettavista lähteistä, että leikkaamisesta on lapselle enemmän hyötyä kuin haittaa voin olla valmis ainakin harkitsemaan leikkaamisen mahdollisuutta.

      Se että peniksestä tulee helposti hoidettava, kaunis ja sileä ei ole vielä tarpeeksi hyvä syy kajota lapsen kehoon iman tarvetta.

      Melkein toivon, että saisimme vain tyttölapsia ei tarvitsi miettiä tällaisia;D

      • pohdinta

        Joten kiitos siitä, mutta muutama kommentti:
        "Ympärileikattu penis on helpompi puhdistaa ja pitää puhtaana "

        Miksi kuvittelet että se olisi vaikeaa ilman ympärileikkausta? Samalla tavoin se on joka tapauksessa pestävä?

        "Toisaalta leikkaaminen ei ole vaikuttanut miehen elämään "

        Mistä tiedät, tai mistä edes miehesi tietää jos on jo lapsena ympärileikattu, eikä ole ollut sukupuoliyhteydessä ennen tuota operaatiota?

        Kun terskan suojana oleva esinahka poistetaan, terskan tuntoherkkyys häviää joten verrattavissa naisilla klitoriksen poistoon. Tietääkö miehesi kuinka herkkä hänen terskansa olisi nyt, jos tuota ympärileikkausta ei olisi aikoinaan hänelle tehty?
        Jos sinulta olisi aikoinaan klitoris poistettu, tietäisitkö aikuisena olisiko sillä ollut merkitystä?

        Tästä syystähän naiset sanovat että ympärileikatun miehen "kestävyys" on parempi.
        No joo - jos tuota haetaan niin vaatikaa että miehenne pistää kalunsa juuresta poikki ja tilalle muovinen proteesi niin kyllä kestää jyystää. Väliäkö sillä tunteeko mies mitään vai ei! :)


      • bidrali
        pohdinta kirjoitti:

        Joten kiitos siitä, mutta muutama kommentti:
        "Ympärileikattu penis on helpompi puhdistaa ja pitää puhtaana "

        Miksi kuvittelet että se olisi vaikeaa ilman ympärileikkausta? Samalla tavoin se on joka tapauksessa pestävä?

        "Toisaalta leikkaaminen ei ole vaikuttanut miehen elämään "

        Mistä tiedät, tai mistä edes miehesi tietää jos on jo lapsena ympärileikattu, eikä ole ollut sukupuoliyhteydessä ennen tuota operaatiota?

        Kun terskan suojana oleva esinahka poistetaan, terskan tuntoherkkyys häviää joten verrattavissa naisilla klitoriksen poistoon. Tietääkö miehesi kuinka herkkä hänen terskansa olisi nyt, jos tuota ympärileikkausta ei olisi aikoinaan hänelle tehty?
        Jos sinulta olisi aikoinaan klitoris poistettu, tietäisitkö aikuisena olisiko sillä ollut merkitystä?

        Tästä syystähän naiset sanovat että ympärileikatun miehen "kestävyys" on parempi.
        No joo - jos tuota haetaan niin vaatikaa että miehenne pistää kalunsa juuresta poikki ja tilalle muovinen proteesi niin kyllä kestää jyystää. Väliäkö sillä tunteeko mies mitään vai ei! :)

        hmm edelleen minun on vaikea kommentoida miehen puolesta... hänen kohdallaan vahinko on jo tapahtunut mutta voin estää sen tapahtumisen toiste...

        Mies kyllä tuntee kaikki kosketukset eikä hänestä leikkaus ole tuonut harmia hänen elämäänsä...
        mutta tosiaan mistäpä hän tietää... (taidettiin leikata jo 7-vuotiaana) ja kyllä klitoriksen leikkaaminen on edelleen ihan eri asia...
        klitoriksen leikkaaminen on verrattavissa siihen, että koko miehen elin leikataan pois ei pelkkä nahka. esinahkahan vedetään syrjään yhdynnässä(kondomia asettaessa).

        Jatkuva tiukkien farkkujen pitäminen ei tietysti ole parasta, jos penis on leikattu (eikä kuulema muutenkaan tiukat farkut hautovat kiveksiä ja ovat yksi syy suomalaistenkin miesten sperman huononemiselle (edelleen pohjoismaiden parasta, tutkimusten mukaan Tanskassa on huonoin, mutta Suomessa ollaan menossa pahempaan suuntaan))... tämän hankaamisen välttämiseksi mies juoksenteleekin kotona lantiovaatteessa... (mikä on ihan yleinen asu Bangladeshissa... eikä sen alla käytetä alushousuja... ei edes rikshaa poljettaessa..huh huh)
        Edelleenkään en halua leikkauttaa mahdollista tulevaa lastani, vaikka mies kuinka sanoisi ,että hänellä on näin hyvä;D


      • sinulle...
        bidrali kirjoitti:

        hmm edelleen minun on vaikea kommentoida miehen puolesta... hänen kohdallaan vahinko on jo tapahtunut mutta voin estää sen tapahtumisen toiste...

        Mies kyllä tuntee kaikki kosketukset eikä hänestä leikkaus ole tuonut harmia hänen elämäänsä...
        mutta tosiaan mistäpä hän tietää... (taidettiin leikata jo 7-vuotiaana) ja kyllä klitoriksen leikkaaminen on edelleen ihan eri asia...
        klitoriksen leikkaaminen on verrattavissa siihen, että koko miehen elin leikataan pois ei pelkkä nahka. esinahkahan vedetään syrjään yhdynnässä(kondomia asettaessa).

        Jatkuva tiukkien farkkujen pitäminen ei tietysti ole parasta, jos penis on leikattu (eikä kuulema muutenkaan tiukat farkut hautovat kiveksiä ja ovat yksi syy suomalaistenkin miesten sperman huononemiselle (edelleen pohjoismaiden parasta, tutkimusten mukaan Tanskassa on huonoin, mutta Suomessa ollaan menossa pahempaan suuntaan))... tämän hankaamisen välttämiseksi mies juoksenteleekin kotona lantiovaatteessa... (mikä on ihan yleinen asu Bangladeshissa... eikä sen alla käytetä alushousuja... ei edes rikshaa poljettaessa..huh huh)
        Edelleenkään en halua leikkauttaa mahdollista tulevaa lastani, vaikka mies kuinka sanoisi ,että hänellä on näin hyvä;D

        Tekstiä lääkäreiden paneelikeskustelun loppuasiakirjasta:

        Poikien ympärileikkaus on jopa korkealaatuisissa hygieniaoloissa joskus aiheuttanut kuolemantapauksiin johtaneita komplikaatioita, ja paljon useammin johtanut esimerkiksi siittimen amputaatioon. Toisin kuin yleensä luullaan, kaikki tyttöjen ympärileikkauksen muodot (esim. klitoriksen kuorinta tai halkaisu poistamatta sitä) eivät aiheuta lainkaan sen vakavampia vammoja kuin pojan esinahan poistaminen. Esinahan poisto voidaan rinnastaa klitoriksen typistämiseen myös sikäli, että leikkauksen (tavoiteltuna?) vaikutuksena on seksuaalisten tuntoalueiden pienentyminen.


      • bidrali
        sinulle... kirjoitti:

        Tekstiä lääkäreiden paneelikeskustelun loppuasiakirjasta:

        Poikien ympärileikkaus on jopa korkealaatuisissa hygieniaoloissa joskus aiheuttanut kuolemantapauksiin johtaneita komplikaatioita, ja paljon useammin johtanut esimerkiksi siittimen amputaatioon. Toisin kuin yleensä luullaan, kaikki tyttöjen ympärileikkauksen muodot (esim. klitoriksen kuorinta tai halkaisu poistamatta sitä) eivät aiheuta lainkaan sen vakavampia vammoja kuin pojan esinahan poistaminen. Esinahan poisto voidaan rinnastaa klitoriksen typistämiseen myös sikäli, että leikkauksen (tavoiteltuna?) vaikutuksena on seksuaalisten tuntoalueiden pienentyminen.

        hmm, eli siis myös poikien ympärileikkaus estäisi seksistä nauttimisen (ei uskoisi miehestä mutta pakko uskoa jos asiantuntijat sanovat).
        Itse katsoin miehen kanssa joskus taannoin dokumentin naisten ympärileikkauksesta... sinä ainakin selvästi sanottiin, että leikatut naiset tuntevat kipua yhdynnässä eivätkä nautintoa (voi toki johtua myös leikkauksesta... onhan niitäkin leikkauksia ettei jää kuin reikä (muistaakseni Egyptissä suosittu aikoinaan en tiedä nykyistä tilannetta)).
        Yleensä kylän naiset leikkasivat ja pakottivat tyttärensä leikkaukseen (perinne siirtyy äidiltä tyttärelle?).
        Klitoris on kuitenkin kivullekin arempi kuin miehen penis (siksi kaikenlainen pitkäaikainen stimulaatio ei tunnu hyvältä kun taas penistä voi pitää pitkään kädessä stimuloiden ilman kivun tunnetta (perhana kun ei itsellä ole kyseistä elintä niin ei voi olla varma)).
        Kiitos tästä tiedosta. Toivotaan että se avaa lisää tätä ympärileikkauskeskustelua.
        Oma kantani on kuitenkin se, että lapsen pitäisi itse voida päättää oman esinahkansa tai klitoriksensa hupun kohtalosta.
        Eihän kukaan vanhempi leikkauta umpisuolenlisäkettäkään pois lapseltaan tai itseltään ennen kuin se tulehtuu...tosin tässä keskustelussa näyttäisi esinahkalla olevan tärkeämpiä tehtäviä (peniksen tunto herkkyyden säilyttäminen ja suojaaminen) kuin mitättömällä lisäkkeellä.


      • sinlle...
        bidrali kirjoitti:

        hmm, eli siis myös poikien ympärileikkaus estäisi seksistä nauttimisen (ei uskoisi miehestä mutta pakko uskoa jos asiantuntijat sanovat).
        Itse katsoin miehen kanssa joskus taannoin dokumentin naisten ympärileikkauksesta... sinä ainakin selvästi sanottiin, että leikatut naiset tuntevat kipua yhdynnässä eivätkä nautintoa (voi toki johtua myös leikkauksesta... onhan niitäkin leikkauksia ettei jää kuin reikä (muistaakseni Egyptissä suosittu aikoinaan en tiedä nykyistä tilannetta)).
        Yleensä kylän naiset leikkasivat ja pakottivat tyttärensä leikkaukseen (perinne siirtyy äidiltä tyttärelle?).
        Klitoris on kuitenkin kivullekin arempi kuin miehen penis (siksi kaikenlainen pitkäaikainen stimulaatio ei tunnu hyvältä kun taas penistä voi pitää pitkään kädessä stimuloiden ilman kivun tunnetta (perhana kun ei itsellä ole kyseistä elintä niin ei voi olla varma)).
        Kiitos tästä tiedosta. Toivotaan että se avaa lisää tätä ympärileikkauskeskustelua.
        Oma kantani on kuitenkin se, että lapsen pitäisi itse voida päättää oman esinahkansa tai klitoriksensa hupun kohtalosta.
        Eihän kukaan vanhempi leikkauta umpisuolenlisäkettäkään pois lapseltaan tai itseltään ennen kuin se tulehtuu...tosin tässä keskustelussa näyttäisi esinahkalla olevan tärkeämpiä tehtäviä (peniksen tunto herkkyyden säilyttäminen ja suojaaminen) kuin mitättömällä lisäkkeellä.

        "hmm, eli siis myös poikien ympärileikkaus estäisi seksistä nauttimisen (ei uskoisi miehestä mutta pakko uskoa jos asiantuntijat sanovat)."

        Loppujen lopuksi aivot ne "suurimman työn" tekee ja nautinnon antaa jos on antaakseen (Ainakin näin pitäisi olla). :)
        Nauttihan monet miehet tyttökalenterin katsomisestakin eikä siihen vaikuta onko ympärileikattu vai ei :D.


      • bidrali
        sinlle... kirjoitti:

        "hmm, eli siis myös poikien ympärileikkaus estäisi seksistä nauttimisen (ei uskoisi miehestä mutta pakko uskoa jos asiantuntijat sanovat)."

        Loppujen lopuksi aivot ne "suurimman työn" tekee ja nautinnon antaa jos on antaakseen (Ainakin näin pitäisi olla). :)
        Nauttihan monet miehet tyttökalenterin katsomisestakin eikä siihen vaikuta onko ympärileikattu vai ei :D.

        eli periaatteessa minun ei tarvitse puristaa lantion pohja lihaksia seksinaikana koska tällä ei ole mieheni tapauksessa nautintoon vaikutusta?
        voisin siis löpettaa aktiivisena olon ja keskittyä pelkästään omaan nautintooni... kiitos... mieskin varmaan ilahtuu tästä (tai sehän on sille ihan sama kun ei mitään tunne kuin vain pään sisällä;D)
        Tänään tosiaan kysyinkin että tunteekohän mitään kun on leikattu. Oli hieman ihmeissään kysymyksestä...

        Voihan olla että mies ei ole vielä niin vanha, että tuntu olisi mennyt (tunnon menettäminen kuitenkin voi olla syy siihen että vanhemmalla bangla-suomi parilla ei ole enää seksielämää (miehen kaveri oli valittanut miehelleni ettei enää onnistu))

        Siellähän se aivoissa on suurin osa kiihottumisestakin;D


      • järkevä ihminen
        sinulle... kirjoitti:

        Tekstiä lääkäreiden paneelikeskustelun loppuasiakirjasta:

        Poikien ympärileikkaus on jopa korkealaatuisissa hygieniaoloissa joskus aiheuttanut kuolemantapauksiin johtaneita komplikaatioita, ja paljon useammin johtanut esimerkiksi siittimen amputaatioon. Toisin kuin yleensä luullaan, kaikki tyttöjen ympärileikkauksen muodot (esim. klitoriksen kuorinta tai halkaisu poistamatta sitä) eivät aiheuta lainkaan sen vakavampia vammoja kuin pojan esinahan poistaminen. Esinahan poisto voidaan rinnastaa klitoriksen typistämiseen myös sikäli, että leikkauksen (tavoiteltuna?) vaikutuksena on seksuaalisten tuntoalueiden pienentyminen.

        Olen ympärileikattu poika ja minut on ympärileikattu jo ihan pienenä kulttuuritaustojeni vuoksi. Peniksessäni ei ollut mitään turvotusta tai kutinaa päin vastoin!! Törkeää!!!!


    • pari ehdotusta

      Repikää hampaat suusta, niin hampaidenpesu helpottaa. Leikatkaa tukka pois, niin shampoo säästyy - kasvosaippuaa tosin kuluu enemmän.
      Ihmisen likaisin aukko on suu. Se pitäisi jotenkin eliminoida.
      On se kummaa, että penistä pidetään niin saastaisena, että se on typistettävä, ja silti sitä pitäisi tunkea kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.

      • muillekin

        Antakaa sen hemmetin nahanpalan retkottaa tai olla retkottamatta! Eikö enää muuta puheenaihetta löydy kun kahdessa ketjussa pitää asiaa vatvoa.


    • -Destiny-

      Tuossa aikaisemmin sanoin, etten hyväksyisi ympärileikkausta omalle pojalle. Nyt kun asiaa mietin uudelleen, niin toisaalta siitä olisi ehkä joitain etujakin. Länsimaissa ainakin miehet keskittyvät liikaa seksiin ja omaan tyydytykseensä. Miehet ajattelevat alapäällään, kuten sanotaan. Jos poika olisi ympärileikattu, ei seksi eikä itsetyydytys olisi niin tärkeitä asioita kuin ne suomalaisille tuntuvat olevan. Tällöin aikaa ja keskittymiskykyä jäisi tärkeämpiinkin asioihin, kuten itsensä kehittämiseen ja opiskeluun. Ihan tarpeeksi nautinnollista seksi silti on miehelle, ympärileikattunakin. Ajattelin vain ottaa tälläisen näkökulman asiaan, koska on hyvä tarkastella asioita monista eri näkökulmista. En silti sano, että hyväksyisin ympärileikkausta.

      • :))))

        Anteeks nyt, mutta sen verran olen maailmalla kulkenut ja erilaisia ihmisiä tavannut, että uskon edelleenkin monien miehien ajattelevan alapäällään. Siihen ei ympärileikkaus valitettavasti vaikuta.
        On positiivista, että olet huomannut olevan hyvä tarkastella asioita monelta kantilta. Jossain viesteissä väänsin asiasta kanssasi ihan kunnolla. Missään en ole vielä ilmaissut omaa kantaani asiaan, mutta vimmatusti olen halunnut saada jonkun tajuamaan, että asiaa voi tarkastella monelta kantilta. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta kiva on joskus ihan kunnolla väitelläkin. Kiitos sinulle.


      • leikellyt

        keskittyvät muita enemmän itsensä kehittämiseen ja opiskeluun. Kastraatio olisi tosin vielä tehokkaampi.
        Mutta suoraan sanoen pelkään, että olet väärässä. Katselehan vähän ympärillesi!


    • Garibp

      korostan, että puhun vain poikien, tyttöjen ympärileikkaus sen kaikissa muodoissa on sulaa hulluutta.

      Tosiasia kuitenkin, että maailmassa on 1,5 miljardia muslimia joista suurinpiirtein puolet miehiä, juutalaiset paljonko lie ja ja liuta jenkkejä jotka näkevät suurinpiirtein ainoana tapana ympärileikata poikalapset. Mielestäni se on ilmiönä sellainen, jolle me piskuinen Suomi emme voi mitään.

      Minusta kaikkein tärkeintä olisi valistaa Suomessa asuvia kyseistä toimenpidettä sympatiseeraavia uskontoja myös tieteellisestä näkemyksestä, ettei toimenpide ole välttämätön. Ainakin Egyptissä on ihmisiä, jotka eivät suurinpiirtein edes usko, että leikkaamattomalla pelillä voisi elää normaalia elämää saati tehdä lapsia. Jos valistamalla saataisiin ainakin osa luopumaan, olisi siitäkin huolimatta mielestäni yhteiskuntamme mahdollisuuksien mukaan taattava niille lapsille, jotka vanhempien toimesta ympärileikataan turvallinen, mahd.kivuton ja valvottu toimenpide. Tämä siksi, koska he jotka näkevät operaation ainoana vaihtoehtona, ovat myös ryhmä joka operaation teetättää vaikka millä puoskarilla. Vaikka päätös onkin vanhempien ja omavaltainen, viaton lapsi ei siitä saisi kärsiä.

      Tärkeintä olisi kuitenkin tehdä selkeä lainsäädäntö asiasta. Toki tiukan vastaisuuden hintana on mahdollisesti ulkomailla kamalissa olosuhteissa toteutetut operaatiot joiden kallis ja pitkällinen hoito kaatuu kuitenkin meidän terveydenhuoltomme niskoille.

      Asiana vaikeaakin vaikeampi, minä tiedän ettei esim. mieheni nää mitään muuta vaihtoehtoa kuin pojan ympärileikkaus ja hän ei voisi omaa lastansa niin paljoa vihata, että jättäisi leikkaamatta. No, minä en enää lapsia tee, että sinänsä merkityjksetön seikka. Mutta tiedän, ettei esim. meidän perheessämme tämän asian kanssa kompromissia syntyisi vaikka niitä melkein kaikessa muussa tehdäänkin ja ihan molempien toimesta vuoron perään.

      • olet kyllä

        väärässä. Siellä enää puolet pojista ympärileikataan, ja määrä vähenee koko ajan.


      • Garibp
        olet kyllä kirjoitti:

        väärässä. Siellä enää puolet pojista ympärileikataan, ja määrä vähenee koko ajan.

        en juuri tiennyt, siksi käytin titteliä liuta. Lueskelin tänään kylille ollessani vanhoja lehtiä ja törmäsin WHO:n artikkeliin joka todellakin suosittelee ympärileikkausta pojille. Ja tästähän saa moni asiaa sympatiseeraava lisää pontta toiminnalleen;/


      • tässä juuri
        Garibp kirjoitti:

        en juuri tiennyt, siksi käytin titteliä liuta. Lueskelin tänään kylille ollessani vanhoja lehtiä ja törmäsin WHO:n artikkeliin joka todellakin suosittelee ympärileikkausta pojille. Ja tästähän saa moni asiaa sympatiseeraava lisää pontta toiminnalleen;/

        hiljattain kielsi kaikilta maailman ihmisiltä islamin arvostelun.

        Kaikenlaisia päätöksiä ja suosituksia tulee järjestöiltä, joihin sattuu osumaan enemmistö muslimimaita ja muita lehmänkauppoja tekeviä diktatuureja.

        YK on nykyään täysi pellejärjestö, jonka päätöksillä on vain paperin arvo. Seuraavan kauden päätös on taas päinvastainen, riippuen siitä, kuka osuu äänestämään.


    • uskotteko nyt jooo

      täällä ihmettellän kaikkia ! mitä sanotte tästä jopa yk suosittele ympärileikkausta, ja itse olen ympärileikkatu eikä todella haittanut mun seksuaali elämä mitenkään ja emäntä on hyvin onnellinen :-)
      http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/YK suosittelee ympärileikkausta hivin ehkäisemiseksi/1135226186965

      • silpominen vähentää

        hiv-riskiä. Pikemminkin herättää katteetonta turvallisuuden tunnetta, jos moisiin arveluihin aletaan uskoa.
        Vakuutan, että kondomi suojaa sukupuolitaudeilta, myös hiv:iltä, tehokkaammin kuin ympärileikkaus.
        Totean myös, että Suomessa, jossa miehiä ei ympärileikata, on erittäin vähän hiv:iä.
        Pikkulapset eivät hiv:iä levitä, joten on moraalitonta panna heidät kärsimään moisen teorian takia.
        Housujen vetoketjun kiinni pitäminen on paljon tehokkaampi tapa suojautua sukupuolitaudeilta kuin ympärileikkaus. Jos se ei onnistu, kannattaa leikata koko kiusankappale pois.
        Mistä muuten tiedät, kuinka hauskaa sinulla olisi, ellei sinua olisi ympärileikattu? Sitä sinä et tiedä etkä tule koskaan tietämäänkään.


      • tätäkin!

      • uskotteko nyt jooo
        silpominen vähentää kirjoitti:

        hiv-riskiä. Pikemminkin herättää katteetonta turvallisuuden tunnetta, jos moisiin arveluihin aletaan uskoa.
        Vakuutan, että kondomi suojaa sukupuolitaudeilta, myös hiv:iltä, tehokkaammin kuin ympärileikkaus.
        Totean myös, että Suomessa, jossa miehiä ei ympärileikata, on erittäin vähän hiv:iä.
        Pikkulapset eivät hiv:iä levitä, joten on moraalitonta panna heidät kärsimään moisen teorian takia.
        Housujen vetoketjun kiinni pitäminen on paljon tehokkaampi tapa suojautua sukupuolitaudeilta kuin ympärileikkaus. Jos se ei onnistu, kannattaa leikata koko kiusankappale pois.
        Mistä muuten tiedät, kuinka hauskaa sinulla olisi, ellei sinua olisi ympärileikattu? Sitä sinä et tiedä etkä tule koskaan tietämäänkään.

        täyty nyt korjata sulla monta juttu! en väittänyt että ympärileikkaus suoja hiv:lta parempi ku kondomi,sitten lisäksi lähettämäni linkki ei ole minun keksimä tarina sehän YK:lta , minä ainakin luotan yk raportti enemmän kuin esim suomen lääkäriliitto, "Mistä muuten tiedät, kuinka hauskaa sinulla olisi, ellei sinua olisi ympärileikattu?" olen juttellu työkavereiden kanssa jotka ovat perisuomalaisia, esim ku käydän kusella ovat huomanet itse että esinähassa jäi muutama pisara! seksissä täyty pestä tosi hyvin vedätäksen esinahka taakse ja huuhtelemalla kunnolla veden alla ettei oma sperma eikä naisen mehusta jäi mitään , lisäksi kaikki tuttavani naiset sinkkuilu ajasta ovat vähintän sitä mieltä on komeampi :-)ps en ole muslimi enkä juutalainenkaan


      • ..--..
        uskotteko nyt jooo kirjoitti:

        täyty nyt korjata sulla monta juttu! en väittänyt että ympärileikkaus suoja hiv:lta parempi ku kondomi,sitten lisäksi lähettämäni linkki ei ole minun keksimä tarina sehän YK:lta , minä ainakin luotan yk raportti enemmän kuin esim suomen lääkäriliitto, "Mistä muuten tiedät, kuinka hauskaa sinulla olisi, ellei sinua olisi ympärileikattu?" olen juttellu työkavereiden kanssa jotka ovat perisuomalaisia, esim ku käydän kusella ovat huomanet itse että esinähassa jäi muutama pisara! seksissä täyty pestä tosi hyvin vedätäksen esinahka taakse ja huuhtelemalla kunnolla veden alla ettei oma sperma eikä naisen mehusta jäi mitään , lisäksi kaikki tuttavani naiset sinkkuilu ajasta ovat vähintän sitä mieltä on komeampi :-)ps en ole muslimi enkä juutalainenkaan

        "olen juttellu työkavereiden kanssa jotka ovat perisuomalaisia, esim ku käydän kusella ovat huomanet itse että esinähassa jäi muutama pisara!"

        sovitaanko nyt niin, että ette jaksaisi aliarvioida keskustelukumppaneitanne tämän tasoisilla paskajutuilla :)


      • pppppp....
        silpominen vähentää kirjoitti:

        hiv-riskiä. Pikemminkin herättää katteetonta turvallisuuden tunnetta, jos moisiin arveluihin aletaan uskoa.
        Vakuutan, että kondomi suojaa sukupuolitaudeilta, myös hiv:iltä, tehokkaammin kuin ympärileikkaus.
        Totean myös, että Suomessa, jossa miehiä ei ympärileikata, on erittäin vähän hiv:iä.
        Pikkulapset eivät hiv:iä levitä, joten on moraalitonta panna heidät kärsimään moisen teorian takia.
        Housujen vetoketjun kiinni pitäminen on paljon tehokkaampi tapa suojautua sukupuolitaudeilta kuin ympärileikkaus. Jos se ei onnistu, kannattaa leikata koko kiusankappale pois.
        Mistä muuten tiedät, kuinka hauskaa sinulla olisi, ellei sinua olisi ympärileikattu? Sitä sinä et tiedä etkä tule koskaan tietämäänkään.

        Mistä muuten sinä tiedät kuinka hauskaa sinulla olisi, jos sinut olisi ympärileikattu?? Et mistään ja tuskin tulet koskaan edes tietämään.


      • naikkonen1976
        uskotteko nyt jooo kirjoitti:

        täyty nyt korjata sulla monta juttu! en väittänyt että ympärileikkaus suoja hiv:lta parempi ku kondomi,sitten lisäksi lähettämäni linkki ei ole minun keksimä tarina sehän YK:lta , minä ainakin luotan yk raportti enemmän kuin esim suomen lääkäriliitto, "Mistä muuten tiedät, kuinka hauskaa sinulla olisi, ellei sinua olisi ympärileikattu?" olen juttellu työkavereiden kanssa jotka ovat perisuomalaisia, esim ku käydän kusella ovat huomanet itse että esinähassa jäi muutama pisara! seksissä täyty pestä tosi hyvin vedätäksen esinahka taakse ja huuhtelemalla kunnolla veden alla ettei oma sperma eikä naisen mehusta jäi mitään , lisäksi kaikki tuttavani naiset sinkkuilu ajasta ovat vähintän sitä mieltä on komeampi :-)ps en ole muslimi enkä juutalainenkaan

        Joo on se ympärileikattu komeampi, kuin se missä nahka roikkuu ja kaikki skeidat siellä nahan sisällä, kun monet suomalaiset eivät edes käy suihkussa joka pvä...


      • silpominen
        pppppp.... kirjoitti:

        Mistä muuten sinä tiedät kuinka hauskaa sinulla olisi, jos sinut olisi ympärileikattu?? Et mistään ja tuskin tulet koskaan edes tietämään.

        ympärileikattu, eikä penistäni voitaisikaan ympärileikata, koska minulla ei ole sellaista koskaan ollut.
        Mutta jos minulla olisi penis ja minua ei olisi ympärileikattu, tietäisin, kuinka hauskaa on ympärileikkaamattomalla peniksellä paneskeleminen. Jos en olisi siihen tyytyväinen, voisin ympärileikkauttaa itseni.
        Entä sinä? Mitä vaihtoehtoja sinulla on?


      • lisää
        uskotteko nyt jooo kirjoitti:

        täyty nyt korjata sulla monta juttu! en väittänyt että ympärileikkaus suoja hiv:lta parempi ku kondomi,sitten lisäksi lähettämäni linkki ei ole minun keksimä tarina sehän YK:lta , minä ainakin luotan yk raportti enemmän kuin esim suomen lääkäriliitto, "Mistä muuten tiedät, kuinka hauskaa sinulla olisi, ellei sinua olisi ympärileikattu?" olen juttellu työkavereiden kanssa jotka ovat perisuomalaisia, esim ku käydän kusella ovat huomanet itse että esinähassa jäi muutama pisara! seksissä täyty pestä tosi hyvin vedätäksen esinahka taakse ja huuhtelemalla kunnolla veden alla ettei oma sperma eikä naisen mehusta jäi mitään , lisäksi kaikki tuttavani naiset sinkkuilu ajasta ovat vähintän sitä mieltä on komeampi :-)ps en ole muslimi enkä juutalainenkaan

        "minä ainakin luotan yk raportti enemmän kuin esim suomen lääkäriliitto"

        Unohdit erään asian: Suomi on sivistysvaltio jossa pahoinpitely - ERITYISESTI LASTEN PAHOINPITELY on rikos!

        Eikä mikään ihme että Afrikassa AIDS leviää vauhdilla jos siellä kuvitellaan että ympärileikkaus suojaa sitä vastaan, eilen tuli juuri televisiosta AIDSia käsittelevä juttu jossa kerrottiin myös että Afrikassa vallalla uskomus että AIDSista paranee kun käy naimassa neitsyttä!

        Jos otat kaikki tutkimustulokset täydestä niin tässä sinulle yksi tutkimustulos lisää joka on erittäin vakuuttava ja voidaan tilastollisesti täysin paikkaansa pitäväksi todeta:

        "Jäätelön syönti lisää riskiä hukkumiseen"

        Sillä kun katsotaan tilastoista hukkumiskuolemien ajankohdat Suomessa, todetaan että yhteläisyys näillä ajankohdilla on jäätelön menekki.
        Siispä voidaankin todeta että mitä enemmän syöt jäätelöä, sitä todennäköisemmin kuolet hukkumalla!


      • hahaha....
        lisää kirjoitti:

        "minä ainakin luotan yk raportti enemmän kuin esim suomen lääkäriliitto"

        Unohdit erään asian: Suomi on sivistysvaltio jossa pahoinpitely - ERITYISESTI LASTEN PAHOINPITELY on rikos!

        Eikä mikään ihme että Afrikassa AIDS leviää vauhdilla jos siellä kuvitellaan että ympärileikkaus suojaa sitä vastaan, eilen tuli juuri televisiosta AIDSia käsittelevä juttu jossa kerrottiin myös että Afrikassa vallalla uskomus että AIDSista paranee kun käy naimassa neitsyttä!

        Jos otat kaikki tutkimustulokset täydestä niin tässä sinulle yksi tutkimustulos lisää joka on erittäin vakuuttava ja voidaan tilastollisesti täysin paikkaansa pitäväksi todeta:

        "Jäätelön syönti lisää riskiä hukkumiseen"

        Sillä kun katsotaan tilastoista hukkumiskuolemien ajankohdat Suomessa, todetaan että yhteläisyys näillä ajankohdilla on jäätelön menekki.
        Siispä voidaankin todeta että mitä enemmän syöt jäätelöä, sitä todennäköisemmin kuolet hukkumalla!

        tuo esinahanpoisleikkaminen ei ehkäise hiviä, vaan voi vähentää tartunnan saantia, koska ne pöpöt ei tartu ympärileikattuun kaluun, niin hyvin kuin leikaamattomaan. Tuskin kukaan niin tyhmä on, että ei silti käytä kumia irtosuhteissa tuntemattoman kanssa.

        Ja noita uskomuksia mitä afrikassa on, niin noita on joka maassa. Monet koulutetut ja vähänkin kouluja käyneet eivät moisia uskomuksia siellä usko. Mutta on paljon paljon lukutaidottomia ja kouluja käymättömiä siellä... Se vaan on, niin että afrikka on vielä kaukana sivistyksestä ja hivin tartuminen ym ei ole tarpeeksi tietoa asiasta ja sen ehkäsystä. Saati sitten rahaa ostaa kumeja..taistelevat monessa maassa afrikassa jo pelkästään ruoasta. Hivi leviää! Ja monet eivät edes tiedä kantavansa tautia... Ja tuskin siellä afrikassa monikaan on kuullut Yk;n tutkimuksesta, jonka mukaan hiv tarttuu vähemän ympärileikkatuihin...


      • lllllllllllllllllllllllllll...
        silpominen kirjoitti:

        ympärileikattu, eikä penistäni voitaisikaan ympärileikata, koska minulla ei ole sellaista koskaan ollut.
        Mutta jos minulla olisi penis ja minua ei olisi ympärileikattu, tietäisin, kuinka hauskaa on ympärileikkaamattomalla peniksellä paneskeleminen. Jos en olisi siihen tyytyväinen, voisin ympärileikkauttaa itseni.
        Entä sinä? Mitä vaihtoehtoja sinulla on?

        miten sitten voit kysyä toiselta mistä tietää, kuinka hyvää ja ihanaa seksi voisi olla ympärileikamattomalla kalulla? Kun et sitä itsekään tiedä ilman kalua. Juma että osaa olla naurettavaa.

        Vaihtoehtoja leikatulla ei ole, mutta tuskin edes kaipaa niitä...;)


      • -Destiny-
        tätäkin! kirjoitti:

        http://www.lansimies.net/lue.php?nro=803

        Myös minua pelottaa, mikä rituaali lanseerataan seuraavaksi Suomeen. Tyttöjen ympärileikkaus? Joukkoraiskaukset? Ihmissyönti?

        Yksi kohta siinä pisti taas erityisesti ajattelemaan:

        "Todellisuus on kuitenkin se, että ympärileikkauksen yhteydessä tapahtuvissa välittömistä haitoista johtuen lapsia kuolee jatkuvasti. Viimeksi Etelä-Afrikassa menehtyi viisi poikaa rituaalin jälkeen (Helsingin Sanomat, 27.6.2002). Yhdysvalloissa toimii lakimiehiä, jotka ovat erikoistuneet auttamaan lapsena ympärileikattujen miesten hakiessa korvauksia sukupuolielimelleen ja yhdyntäkyvylleen tapahtuneiden vaurioiden vuoksi. Peniksen menetyksen (amputaatio) syistä ympärileikkauksen komplikaatio on yleisimpiä."


      • silpominen
        lllllllllllllllllllllllllll... kirjoitti:

        miten sitten voit kysyä toiselta mistä tietää, kuinka hyvää ja ihanaa seksi voisi olla ympärileikamattomalla kalulla? Kun et sitä itsekään tiedä ilman kalua. Juma että osaa olla naurettavaa.

        Vaihtoehtoja leikatulla ei ole, mutta tuskin edes kaipaa niitä...;)

        ei ympärileikatulla pahemmin ole. Ainoa mahdollisuus on vaikea korjausleikkaus, johon monet ympärileikatut miehet turvautuvat.
        Mutta kuten yleensä muissakin asioissa, esinahka on helpompi rikkoa kuin korjata.
        Vanhemmat, jotka tekevät lapsensa puolesta noin fataalin päätöksen, toimivat vastuuttomasti ja rikollisesti. On käsittämätöntä, että joku ehdottaa rikoksia suoritettavaksi yhteiskunnan kustannuksella.


      • silpominen
        lllllllllllllllllllllllllll... kirjoitti:

        miten sitten voit kysyä toiselta mistä tietää, kuinka hyvää ja ihanaa seksi voisi olla ympärileikamattomalla kalulla? Kun et sitä itsekään tiedä ilman kalua. Juma että osaa olla naurettavaa.

        Vaihtoehtoja leikatulla ei ole, mutta tuskin edes kaipaa niitä...;)

        mieltä, että naiset eivät saisi lainkaan osallistua tähän keskusteluun. Ehkä niin olisikin parempi. Hehän ovat tavallaan jäävejä. Mutta niin ovat ympärileikatut miehetkin. On yleistä, että halutaan antaa vahingon kiertää, vrt. esim. armeijassa harjoitettu kiusaaminen.
        Toivottavasti lakiin saadaan mahdollisimman pian pykälä, jossa tämä nimenomainen lapsiin kohdistuva rääkkäys kielletään. Ympärileikkauksen kannattajien lukutaito näyttää olevan sen verran heikko, etteivät he näe sen jo olevan Suomen laissa.


      • naisella...
        naikkonen1976 kirjoitti:

        Joo on se ympärileikattu komeampi, kuin se missä nahka roikkuu ja kaikki skeidat siellä nahan sisällä, kun monet suomalaiset eivät edes käy suihkussa joka pvä...

        on paljon hienompi sellainen siisti reikä, josta on kaiken maailman riippuvat lihat visvoineen kuorittu partakoneen terällä pois rumentamasta.


    • ovat sitä

      mieltä, että pojille voi ihan hyvin tehdä ympärileikkauksen, niin minä sanon sitten, että minusta tytöt voi ihan hyvin ympärileikata.

      Minulla on siis yhtä lailla oikeus olla sitä mieltä, ettei se naisia haittaa olla ympärileikattu. Silpokaa pois vaan kaikki naiset minun puolestani tästä lähtien.

      • ööööööööööööööööööö

        Joo sinulla on oikeus sanoa noin. Mutta tiedätkö yhtään mistä on kyse naisen ympärileikkauksessa? Epäilen suuresti, että et. Koska naiselle tehty leikkaus vie naiselta nautinnon kokonaan seksiä kohtaan ja tuskin sinäkään itse nauttisit,jos makaisit naisen kanssa, joka ei tunne missään mitään...???Eli et pysty tuottamaan minkään laista nautintoa naisellesi seksillä. Nainen ei saa nauttia seksistä on tuon leikkauksen tarkoitus ja pysyä uskollisena miehelleen...Miesten takia tuota riittiä tehty!! Esim: somaliasta tuli aikoja sitten dokumentti missä haastateltiin nuorta somali naista, joka avoimesti kerto hänelle tehdystä ympärileikkauksesta ja siitä, että ei ole ikinä kokenut nautintoa sängyssä. Dokumentissa oli myös miten leikkaus tehdään...ja alapää parsitaan niin kiinni, että sinne jää sormelle mentävä reikä pissalle ja kuukautisvuodolle..jonka aviomies sitten hääyönä runnoo auki partaterällä ym..voi olla varma, että sitä naista ei ole kukaan maanut ennen häntä. Sairasta! Ja sinä vertaat tuota leikkausta miehen peniksen ympärileikkaukseen...No jokaisella oma mielipide, joka asiasta!


      • silpominen
        ööööööööööööööööööö kirjoitti:

        Joo sinulla on oikeus sanoa noin. Mutta tiedätkö yhtään mistä on kyse naisen ympärileikkauksessa? Epäilen suuresti, että et. Koska naiselle tehty leikkaus vie naiselta nautinnon kokonaan seksiä kohtaan ja tuskin sinäkään itse nauttisit,jos makaisit naisen kanssa, joka ei tunne missään mitään...???Eli et pysty tuottamaan minkään laista nautintoa naisellesi seksillä. Nainen ei saa nauttia seksistä on tuon leikkauksen tarkoitus ja pysyä uskollisena miehelleen...Miesten takia tuota riittiä tehty!! Esim: somaliasta tuli aikoja sitten dokumentti missä haastateltiin nuorta somali naista, joka avoimesti kerto hänelle tehdystä ympärileikkauksesta ja siitä, että ei ole ikinä kokenut nautintoa sängyssä. Dokumentissa oli myös miten leikkaus tehdään...ja alapää parsitaan niin kiinni, että sinne jää sormelle mentävä reikä pissalle ja kuukautisvuodolle..jonka aviomies sitten hääyönä runnoo auki partaterällä ym..voi olla varma, että sitä naista ei ole kukaan maanut ennen häntä. Sairasta! Ja sinä vertaat tuota leikkausta miehen peniksen ympärileikkaukseen...No jokaisella oma mielipide, joka asiasta!

        toimenpidettä voi rinnastaa. Molemmissa leikellään (yleensä) lapsen sukuelimiä turhan takia.
        Toinen on isompi, toinen pienempi leikkaus, mutta muuten ihan samaa väkivaltaa ja pahoinpitelyä.
        Sumeen olisi saatava pikimmiten lainsäädäntö, jossa nämä molemmat toimenpiteet kriminalisoitaisiin, samoin kaikki muut eri kulttuurien menot, joissa lasta pahoinpidellään.


      • :o)
        silpominen kirjoitti:

        toimenpidettä voi rinnastaa. Molemmissa leikellään (yleensä) lapsen sukuelimiä turhan takia.
        Toinen on isompi, toinen pienempi leikkaus, mutta muuten ihan samaa väkivaltaa ja pahoinpitelyä.
        Sumeen olisi saatava pikimmiten lainsäädäntö, jossa nämä molemmat toimenpiteet kriminalisoitaisiin, samoin kaikki muut eri kulttuurien menot, joissa lasta pahoinpidellään.

        Se vaan on niin että moista kieltoa ei voi laittaa, koska tänne asti ovat juutalaiset ja muslimit saaneet leikellä poikiaan, niin miten sen voisi yhtäkkiä kieltää?? Ja jos se ei olis laillista, niin sit niitä tehtäisiin salaa joidenkin puoskarien luona, joka ei lääkäri. Olisiko tuo sitten parempi? Jokaisella omat mielipiteet asiasta. Mut tosissaan en tajua mikä kauhee haloo voi olla joku ympärileikkaus. Ne leikkaa jotka sitä haluavat ja ne jotka eivät halua eivät leikkaa. Ei minusta kenekään tarvitse alkaa puolustella omaa kantaansa. Jokainen elää niin kuin haluaa!

        Mun mies on ympärileikattu ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia tunnossa ym. Ja hän ei itse ajattele, että hänen vanhempansa olisivat häntä pahoinpidellyt lapsena, kun esinahka on leikattu.


      • KariQVA
        :o) kirjoitti:

        Se vaan on niin että moista kieltoa ei voi laittaa, koska tänne asti ovat juutalaiset ja muslimit saaneet leikellä poikiaan, niin miten sen voisi yhtäkkiä kieltää?? Ja jos se ei olis laillista, niin sit niitä tehtäisiin salaa joidenkin puoskarien luona, joka ei lääkäri. Olisiko tuo sitten parempi? Jokaisella omat mielipiteet asiasta. Mut tosissaan en tajua mikä kauhee haloo voi olla joku ympärileikkaus. Ne leikkaa jotka sitä haluavat ja ne jotka eivät halua eivät leikkaa. Ei minusta kenekään tarvitse alkaa puolustella omaa kantaansa. Jokainen elää niin kuin haluaa!

        Mun mies on ympärileikattu ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia tunnossa ym. Ja hän ei itse ajattele, että hänen vanhempansa olisivat häntä pahoinpidellyt lapsena, kun esinahka on leikattu.

        "Ja hän ei itse ajattele, että hänen vanhempansa olisivat häntä pahoinpidellyt lapsena, kun esinahka on leikattu."

        Ei moni massamurhaajakaan tiedosta olevansa paha.


      • sitten
        :o) kirjoitti:

        Se vaan on niin että moista kieltoa ei voi laittaa, koska tänne asti ovat juutalaiset ja muslimit saaneet leikellä poikiaan, niin miten sen voisi yhtäkkiä kieltää?? Ja jos se ei olis laillista, niin sit niitä tehtäisiin salaa joidenkin puoskarien luona, joka ei lääkäri. Olisiko tuo sitten parempi? Jokaisella omat mielipiteet asiasta. Mut tosissaan en tajua mikä kauhee haloo voi olla joku ympärileikkaus. Ne leikkaa jotka sitä haluavat ja ne jotka eivät halua eivät leikkaa. Ei minusta kenekään tarvitse alkaa puolustella omaa kantaansa. Jokainen elää niin kuin haluaa!

        Mun mies on ympärileikattu ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia tunnossa ym. Ja hän ei itse ajattele, että hänen vanhempansa olisivat häntä pahoinpidellyt lapsena, kun esinahka on leikattu.

        Miksipä sitten eräät tahot haluavat että suomen lakia muutettaisiin siten, että laissa sallittaisiin ympärileikkaus jos kerran:

        "Se vaan on niin että moista kieltoa ei voi laittaa, koska tänne asti ovat juutalaiset ja muslimit saaneet leikellä poikiaan, niin miten sen voisi yhtäkkiä kieltää?? "

        Kyllä totuus on se, että nykyisen voimassa olevan lain mukaan se on pahoinpitely!
        Olihan ennen lasten ruumiillinen kurituskin sallittua mutta niin vain lainlaatijat sen "yhtä-äkkiä" kielsivät! Pahoititko mielesi tuostakin "yhtä-äkkisestä" kiellosta kun et saisi enää lain mukaan lastasi piestä?

        "Ne leikkaa jotka sitä haluavat ja ne jotka eivät halua eivät leikkaa. Ei minusta kenekään tarvitse alkaa puolustella omaa kantaansa. Jokainen elää niin kuin haluaa!"

        Joskus todella näyttää siltä että etenkin ulkomaalaistaustaiset elää kuinka haluaa, mutta olisi ihan hyvä jos kuitenkin toimittaisiin lain, eikä omien halujen mukaan :(.
        Kuinka monelta lapselta on kysytty että haluaako ympärileikkauksen? Ja vaikka olisi kysyttykin ja suostumuskin saatu, niin eipä vaan tuon ikäisen lapsen vastaus ole edes oikeuskelpoinen, vaan vasta aikuinen ihminen voi päättää haluaako tuon leikkauksen vai ei. Myös Suomen laki sallii että oikeuskelpoinen täysikasvuinen ihminen voi sallia ympärileikkauksen itselleen, joten ei muuta kuin menet itsellesikin ajan tilaamaan :)

        "Mun mies on ympärileikattu ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia tunnossa ym"

        Voi herran jestas - eihän se penis kuolioon tuosta mene - totta kai siinä silti tuntoa on mutta kysymys onkin siitä, kuinka herkkä tunto terskan päässä on!

        Ajatteleppas omalta kohdaltasi: Onko sinulla yhtä herkkä tunto sormen päässäsi kuin klitoriksessasi, vai löytyisikö noiden välillä kuitenkin "hiukka" eroja tunntoherkkyydessä?
        Ihmisellä tuo tuntoherkkyys eri elimien kohdalla on tosi laajan skaalan sisällä joten ei voida puhua pelkästään siitä onko tuntoa vai ei, vaan täytyy puhua kuinka herkkä tuo tunto on!


      • .........hmmm
        sitten kirjoitti:

        Miksipä sitten eräät tahot haluavat että suomen lakia muutettaisiin siten, että laissa sallittaisiin ympärileikkaus jos kerran:

        "Se vaan on niin että moista kieltoa ei voi laittaa, koska tänne asti ovat juutalaiset ja muslimit saaneet leikellä poikiaan, niin miten sen voisi yhtäkkiä kieltää?? "

        Kyllä totuus on se, että nykyisen voimassa olevan lain mukaan se on pahoinpitely!
        Olihan ennen lasten ruumiillinen kurituskin sallittua mutta niin vain lainlaatijat sen "yhtä-äkkiä" kielsivät! Pahoititko mielesi tuostakin "yhtä-äkkisestä" kiellosta kun et saisi enää lain mukaan lastasi piestä?

        "Ne leikkaa jotka sitä haluavat ja ne jotka eivät halua eivät leikkaa. Ei minusta kenekään tarvitse alkaa puolustella omaa kantaansa. Jokainen elää niin kuin haluaa!"

        Joskus todella näyttää siltä että etenkin ulkomaalaistaustaiset elää kuinka haluaa, mutta olisi ihan hyvä jos kuitenkin toimittaisiin lain, eikä omien halujen mukaan :(.
        Kuinka monelta lapselta on kysytty että haluaako ympärileikkauksen? Ja vaikka olisi kysyttykin ja suostumuskin saatu, niin eipä vaan tuon ikäisen lapsen vastaus ole edes oikeuskelpoinen, vaan vasta aikuinen ihminen voi päättää haluaako tuon leikkauksen vai ei. Myös Suomen laki sallii että oikeuskelpoinen täysikasvuinen ihminen voi sallia ympärileikkauksen itselleen, joten ei muuta kuin menet itsellesikin ajan tilaamaan :)

        "Mun mies on ympärileikattu ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia tunnossa ym"

        Voi herran jestas - eihän se penis kuolioon tuosta mene - totta kai siinä silti tuntoa on mutta kysymys onkin siitä, kuinka herkkä tunto terskan päässä on!

        Ajatteleppas omalta kohdaltasi: Onko sinulla yhtä herkkä tunto sormen päässäsi kuin klitoriksessasi, vai löytyisikö noiden välillä kuitenkin "hiukka" eroja tunntoherkkyydessä?
        Ihmisellä tuo tuntoherkkyys eri elimien kohdalla on tosi laajan skaalan sisällä joten ei voida puhua pelkästään siitä onko tuntoa vai ei, vaan täytyy puhua kuinka herkkä tuo tunto on!

        No kerropas sinä sitten,kun tiedät että lapsen ympärileikkaus on pahoinpitely, niin miksi kummassa terveyskeskuslääkäri ei sitä sano tai tee ilmoitusta poliisille ja samoin neuvolan terveydenhoitaja, näille perheille ketkä näitä leikkauksia tekee lapsilleen??? Ihmettelen vaan. Suositukseksi on annettu näille terveysalan työntekijöille kertoa leikkauksen haittapuolista ei kieltää leikkausta. Helsingin piirin yleinen terveydenhuolto ei tee näitä uskontoon,kultuuriin liittyviä ympärileikkauksia,mut muualla maassa niitä tehdään...

        Laitappa hakusanaksipoikien ympärileikkaus siellä tuli linkki missäoli siitä, että ei voida kieltää poikien ympärileikkauksia....


        Joo kyllä mä ymmärrän sen että tuntoherkkyys vaihtelee leikatuilla, mutta ajoin takaa tolla sitä, että kyllä siitä seksistä kuule se ympärileikattu mieskin nauttii, siinä missä leikaamatonkin.


      • hyvä linkki :)
        .........hmmm kirjoitti:

        No kerropas sinä sitten,kun tiedät että lapsen ympärileikkaus on pahoinpitely, niin miksi kummassa terveyskeskuslääkäri ei sitä sano tai tee ilmoitusta poliisille ja samoin neuvolan terveydenhoitaja, näille perheille ketkä näitä leikkauksia tekee lapsilleen??? Ihmettelen vaan. Suositukseksi on annettu näille terveysalan työntekijöille kertoa leikkauksen haittapuolista ei kieltää leikkausta. Helsingin piirin yleinen terveydenhuolto ei tee näitä uskontoon,kultuuriin liittyviä ympärileikkauksia,mut muualla maassa niitä tehdään...

        Laitappa hakusanaksipoikien ympärileikkaus siellä tuli linkki missäoli siitä, että ei voida kieltää poikien ympärileikkauksia....


        Joo kyllä mä ymmärrän sen että tuntoherkkyys vaihtelee leikatuilla, mutta ajoin takaa tolla sitä, että kyllä siitä seksistä kuule se ympärileikattu mieskin nauttii, siinä missä leikaamatonkin.

        Eli lähinnä lausuntoja siitä, onko tarvetta muuttaa Suomen lakia siten, että poikien ympärileikkaus tehtäisiin sallituksi!

        " LSKL:n lausunto Sosiaali- ja terveysministeriön poikien ympärileikkauksia koskevaa lainsäädäntötarvetta selvittävälle työryhmälle.

        Lastensuojelun Keskusliitto vastustaa poikien ympärileikkausten sallimista muuten kuin sairauden hoitamiseksi. Ympärileikkaus puuttuu poikalapsen seksuaaliseen koskemattomuuteen ja aiheuttaa pysyvän elimistönmuutoksen, jolla on sekä terveydellisiä että elämänlaadullisia vaikutuksia."

        SEKÄ:

        " Suomen Lääkäriliitto katsoo, että ehdotettua poikien ympärileikkausta koskevaa lakia ei tule antaa. Muista kuin lääketieteellisistä syistä tehtävä ympärileikkaus ei ole sairaudenhoitoa eikä terveyden edistämistä eikä se siksi kuulu suomalaiseen terveydenhoitojärjestelmään. Potilaan altistaminen riskejä sisältävään toimenpiteeseen, josta ei koidu terveydellistä hyötyä, on vastoin lääkärin etiikkaa."


      • hmm....
        hyvä linkki :) kirjoitti:

        Eli lähinnä lausuntoja siitä, onko tarvetta muuttaa Suomen lakia siten, että poikien ympärileikkaus tehtäisiin sallituksi!

        " LSKL:n lausunto Sosiaali- ja terveysministeriön poikien ympärileikkauksia koskevaa lainsäädäntötarvetta selvittävälle työryhmälle.

        Lastensuojelun Keskusliitto vastustaa poikien ympärileikkausten sallimista muuten kuin sairauden hoitamiseksi. Ympärileikkaus puuttuu poikalapsen seksuaaliseen koskemattomuuteen ja aiheuttaa pysyvän elimistönmuutoksen, jolla on sekä terveydellisiä että elämänlaadullisia vaikutuksia."

        SEKÄ:

        " Suomen Lääkäriliitto katsoo, että ehdotettua poikien ympärileikkausta koskevaa lakia ei tule antaa. Muista kuin lääketieteellisistä syistä tehtävä ympärileikkaus ei ole sairaudenhoitoa eikä terveyden edistämistä eikä se siksi kuulu suomalaiseen terveydenhoitojärjestelmään. Potilaan altistaminen riskejä sisältävään toimenpiteeseen, josta ei koidu terveydellistä hyötyä, on vastoin lääkärin etiikkaa."

        Lue tää myös!! http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/1402/index.htx


      • hmmm.................

      • Oikeusministeriön kanta
        hmm.... kirjoitti:

        Lue tää myös!! http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/1402/index.htx

        Oletko lukenut koko tuon terveysministeriön lausunnon lainmuutosehdotukseen, vai ainoastaan tuon pelkän otteen joka linkissäsi?

        Terveysministeriöhän perustelee lainmuutosta ympärikleikkauksen sallimisesta sillä, että koska niitä tehdään joka tapauksessa, ne pitäisi lainmuutoksella sallia!

        Aika ontuva peruste siinä mielessä että tuolla perusteellahan koko lakikirjan voisi poistaa käytöstä! Tehdäänhän rikoksia kuitenkin joten niiden kieltämisellä ei niitä siten pystytä poistamaan:)

        Vastaavasti oikeusministeriö esittää lausunnossaan useita täsmennyksiä valmisteltavaan lakiin.

        "Oikeusministeriö huomauttaa, että kansainvälisten ihmisoikeussopimusten valossa näyttäisi siltä, ettei oikeus vapaasti harjoittaa uskontoaan sellaisenaan luo oikeutta rajoittaa lapsen henkilökohtaista koskemattomuutta. Sen sijaan esimerkiksi kansainvälinen lapsen oikeuksien sopimus asettaa sopimuspuolille nimenomaisen velvollisuuden ryhtyä toimenpiteisiin poistaakseen lapsen terveydelle vahingollisia perinteisiä tapoja. On huomattava, että lapsen kuulemis- ja kieltäytymisoikeudella ei ole suoranaisesti perusoikeusrajoituksen hyväksyttävyyttä lisäävää luonnetta. Ympärileikkaukset suoritetaan yleensä lapsille, joilla ei ole nuoren iän vuoksi käytännössä minkäänlaisia mahdollisuuksia ottaa asiaan kantaa. Lapsen oikeusturvan kannalta paras vaihtoehto olisikin, jos tällainen ei-lääketieteellinen toimenpide voitaisiin siirtää ajankohtaan, jolloin lapsi kykenee itse päättämään asiasta. Tätä puoltaa myös Suomen suunnitteilla oleva liittyminen Euroopan neuvoston ihmisoikeuksia ja biolääketiedettä koskevaan sopimukseen"


      • monenlaisia
        .........hmmm kirjoitti:

        No kerropas sinä sitten,kun tiedät että lapsen ympärileikkaus on pahoinpitely, niin miksi kummassa terveyskeskuslääkäri ei sitä sano tai tee ilmoitusta poliisille ja samoin neuvolan terveydenhoitaja, näille perheille ketkä näitä leikkauksia tekee lapsilleen??? Ihmettelen vaan. Suositukseksi on annettu näille terveysalan työntekijöille kertoa leikkauksen haittapuolista ei kieltää leikkausta. Helsingin piirin yleinen terveydenhuolto ei tee näitä uskontoon,kultuuriin liittyviä ympärileikkauksia,mut muualla maassa niitä tehdään...

        Laitappa hakusanaksipoikien ympärileikkaus siellä tuli linkki missäoli siitä, että ei voida kieltää poikien ympärileikkauksia....


        Joo kyllä mä ymmärrän sen että tuntoherkkyys vaihtelee leikatuilla, mutta ajoin takaa tolla sitä, että kyllä siitä seksistä kuule se ympärileikattu mieskin nauttii, siinä missä leikaamatonkin.

        "Joo kyllä mä ymmärrän sen että tuntoherkkyys vaihtelee leikatuilla, mutta ajoin takaa tolla sitä, että kyllä siitä seksistä kuule se ympärileikattu mieskin nauttii, siinä missä leikaamatonkin."

        Ja toiset nauttii siitä jos saa katsella kun muut harrastaa seksiä :)


      • hahaha....
        monenlaisia kirjoitti:

        "Joo kyllä mä ymmärrän sen että tuntoherkkyys vaihtelee leikatuilla, mutta ajoin takaa tolla sitä, että kyllä siitä seksistä kuule se ympärileikattu mieskin nauttii, siinä missä leikaamatonkin."

        Ja toiset nauttii siitä jos saa katsella kun muut harrastaa seksiä :)

        no niinpä tekee pääsi ihan unohtumaan,mitä kaikkea hulluutta sitä maanpällä oikein on!;o)


      • Oikeusministeriön kanta kirjoitti:

        Oletko lukenut koko tuon terveysministeriön lausunnon lainmuutosehdotukseen, vai ainoastaan tuon pelkän otteen joka linkissäsi?

        Terveysministeriöhän perustelee lainmuutosta ympärikleikkauksen sallimisesta sillä, että koska niitä tehdään joka tapauksessa, ne pitäisi lainmuutoksella sallia!

        Aika ontuva peruste siinä mielessä että tuolla perusteellahan koko lakikirjan voisi poistaa käytöstä! Tehdäänhän rikoksia kuitenkin joten niiden kieltämisellä ei niitä siten pystytä poistamaan:)

        Vastaavasti oikeusministeriö esittää lausunnossaan useita täsmennyksiä valmisteltavaan lakiin.

        "Oikeusministeriö huomauttaa, että kansainvälisten ihmisoikeussopimusten valossa näyttäisi siltä, ettei oikeus vapaasti harjoittaa uskontoaan sellaisenaan luo oikeutta rajoittaa lapsen henkilökohtaista koskemattomuutta. Sen sijaan esimerkiksi kansainvälinen lapsen oikeuksien sopimus asettaa sopimuspuolille nimenomaisen velvollisuuden ryhtyä toimenpiteisiin poistaakseen lapsen terveydelle vahingollisia perinteisiä tapoja. On huomattava, että lapsen kuulemis- ja kieltäytymisoikeudella ei ole suoranaisesti perusoikeusrajoituksen hyväksyttävyyttä lisäävää luonnetta. Ympärileikkaukset suoritetaan yleensä lapsille, joilla ei ole nuoren iän vuoksi käytännössä minkäänlaisia mahdollisuuksia ottaa asiaan kantaa. Lapsen oikeusturvan kannalta paras vaihtoehto olisikin, jos tällainen ei-lääketieteellinen toimenpide voitaisiin siirtää ajankohtaan, jolloin lapsi kykenee itse päättämään asiasta. Tätä puoltaa myös Suomen suunnitteilla oleva liittyminen Euroopan neuvoston ihmisoikeuksia ja biolääketiedettä koskevaan sopimukseen"

        Taistelu täällä aiheesta :)

        Sosiaali- ja terveysministeriöhän on vähän puun ja kuoren välissä :(.
        Jos suomessa ei saada aikaan lasten ympärileikkausta sallivaa lakia, ongelmana on että suurin osa noista ympärileikkauksista tullaan kuitenkin tekemään, mutta "maan alla".
        Kun ammattitaidoton henkilö tekee sen puutteellisissa olosuhteissa niin lopputuloksena on että tuo lasta suojeleva laki kääntyykin lasta vastaan :(.

        Katsoisin että Suomella onkin kaksi mahdollisuutta:

        a. Muuttaa lakia siten, että ympärileikkaus lapsille tehdään luvalliseksi siihen valtuutetun henkilön toimesta (lääkäri). Lääkäriliittohan vaatii että lääkäreillä täytyy olla oikeus kieltäytyä toimenpiteestä eettisistä syistä.
        Jos laki edellyttäisi että lääkärin täytyy hakea erillinen todistus siitä että on oikeutettu ympärileikkauksen suorittamaan, muiden ei tarvitsisi sen pahemmin selitellä eettistä katsomustaan vaan voisivat todeta ettei heillä ole lupaa.

        b. Jos ympärileikkaus pysyy lainvastaisena, se pitäisi selvästi kirjata lakiin! Ja jotta sitä myös pystyttäisiin valvomaan, lain pitäisi ulottua myös muualla kuin Suomessa suoritettuihin ympärileikkauksiin.
        No valvonnan kannalta ei kuitenkaan liene syytä ryhtyä tässäkään tapauksessa pistokoeluonteisiin ruumiintarkastuksiin :)

        Mutta riippumatta siitä mihin ratkaisuun politikot tässä asiassa päätyvät, tärkeintä olisi kunnollinen valistus siitä että Suomen laki takaa lapselle ruumiillinen koskemattomuuden jota myös lasten vanhempien täytyy kunnioittaa.
        Saattaa nimittäin olla niinkin ettei kaikissa maahanmuuttajaperheissä edes tuota tiedosteta/ ymmärretä, ettei täällä Suomessa edes omaa lasta saa lyödä..:(.


      • mieleeni
        hahaha.... kirjoitti:

        no niinpä tekee pääsi ihan unohtumaan,mitä kaikkea hulluutta sitä maanpällä oikein on!;o)

        sellainen seikka,että moni vanhempi tekee lukuisia päätöksiä lapsensa elämästä ajatuksella:"näin minutkin kasvatettiin/näin minunkin vanhempani omalla kohdallani tekivät".Tarkoitan tällä nyt sitä,että moni haluaa lapselleen samoja asioita(joskus myös täysin eri)kuin itsellä.Tuttua ja turvallista.Ehkäpä miehelle joka on ympärileikattu,voi olla helpompaa muodostaa tunneside/yhteys poikalapseen,joka on "samanlainen".Kokemus samanlaisuudesta on aika monelle vanhemmalle tärkeää.Jokainen jolla on biologinen lapsi,katsoo ainakin joskus lastaan pohtien,mitä yhteistä/mitä erilaista löytyy.Ja aika moni on iloinen löytäessään niitä yhtäläisyyksiä.Voisiko tässä olla yksi selitys sille miksi pojan ympärileikkaus on niin monelle leikatulle miehelle tärkeää?Tältä kannalta ajatellen asiaa on ehkä helpompi ymmärtää.Ainakin minusta.


      • hygieniakysymys
        mieleeni kirjoitti:

        sellainen seikka,että moni vanhempi tekee lukuisia päätöksiä lapsensa elämästä ajatuksella:"näin minutkin kasvatettiin/näin minunkin vanhempani omalla kohdallani tekivät".Tarkoitan tällä nyt sitä,että moni haluaa lapselleen samoja asioita(joskus myös täysin eri)kuin itsellä.Tuttua ja turvallista.Ehkäpä miehelle joka on ympärileikattu,voi olla helpompaa muodostaa tunneside/yhteys poikalapseen,joka on "samanlainen".Kokemus samanlaisuudesta on aika monelle vanhemmalle tärkeää.Jokainen jolla on biologinen lapsi,katsoo ainakin joskus lastaan pohtien,mitä yhteistä/mitä erilaista löytyy.Ja aika moni on iloinen löytäessään niitä yhtäläisyyksiä.Voisiko tässä olla yksi selitys sille miksi pojan ympärileikkaus on niin monelle leikatulle miehelle tärkeää?Tältä kannalta ajatellen asiaa on ehkä helpompi ymmärtää.Ainakin minusta.

        jota pidetään tärkeänä maissa jossa tuo kuuluu hygienian hoitoon.Tiedämmehän miten jo aikojen saatosta asti vesi on ollut ruuanlaitossa tärkeämpää kuin peseytymisessä.

        Se tapa jatkuu uskonnon nimissä vaikka tullaan maahan jossa on vettä riittämiin asti.

        Esimekkinä tuo yhdysvallat jossa mennään takaisin kohti aikaa jossa esinahkaa ei enää haluta leikata.

        Muslimimaissa ja israelissa tuo tapa on ja varmasti pysyykin.


    • bidrali

      Useassa keskustelussa on tullut ilmi se, että ollaan huolissaan etenkin lapselle tehdystä ympärileikkauksesta, koska lapsi ei voi päättää eikä kykene itse päättämään leikataanko hänet vai ei.

      Nyt kysyisin aiheeseen liittyen (kun täällä on ympärileikkaus ketju seriffin luvalla;D)

      Minkä ikäisenä lapsi olisi sopivin leikata, jotta hän osaisi itse sanoa tahtooko hän leikkauksen vai ei?

      Miten paljon lapsen tulisi tietää leikkauksestaan?

      Minkä ikäisenä teidän puolisonne/poikalapsenne (keskusteluun osallistuneet muslimi miehen vaimoille osoitettu) on leikattu ja muutenkin minkä ikäisille ko. operaatio yleensä tehdään?

      Onko jonkun puoliso hyväksynyt sellaista, että lapsi saa aikuiseksi kasvettuaan leikauttaa esinahkansa, jos tykkää?

      En ole itse kehdannut kysyä asiaa tuttava perheiltä... kaikilla ei ole edes lapsia. Mieskään ei tiedä miten tutut ovat menetelleet. Jos asia tulisi ajankohtaiseksi kohdallani uskaltaisin varmaan kysyä IRL. vastottain tutulle banglapariskunnalle syntyi poikalapsi luulisin että leikkaavat sen ennemmin tai myöhemmin... mutta tuskin Suomessa.

      Nämä ovat vain kysymyksiä ja niihin saa vastata ihan vaikka arvelupohjalta, vaikka itsellä ei olisi kokemusta asiasta (mielellään kuitenkin mainitsee että ei ole kokemusta.)

      • mokultsi

        Mieheni kuuluu Yakuzaan, ja kysyisin nyt, että mikä olisi sopivin ikä leikata lapsiltamme pikkusormet poikki. Vai pitäisikö odottaa, että he kasvavat aikuisiksi ja voivat itse leikata sormensa poikki jos haluavat?


      • kaiku75

        Ne kaikki perheet ketkä minä tunnen ja heillä pojat on leikattu, niin muutaman viikon ikäisenä toimenpide tehty yksityisellä lääkärillä. Isompia vaikea leikata,kun eivät pysy paikallaan. Ja kaikkien lapset leikattu paikallispuudutuksessa yksi nukutuksessa.


      • lapsen
        kaiku75 kirjoitti:

        Ne kaikki perheet ketkä minä tunnen ja heillä pojat on leikattu, niin muutaman viikon ikäisenä toimenpide tehty yksityisellä lääkärillä. Isompia vaikea leikata,kun eivät pysy paikallaan. Ja kaikkien lapset leikattu paikallispuudutuksessa yksi nukutuksessa.

        Pahoinpitely on parasta tehdä silloin kun lapsi on liian pieni puolustautumaan.
        Isompana vetäisi äitiä ja isää turpaan jos yrittäisivät..


      • bidral

        No niin, pitihän se arvata ettei tähän tule juuri yhtään asiallista vastausta... miksi ei voida ottaa asiaa olettelun kannalta miksi pitää olla heti hyökkäyskannalla tässähän vaan kirjoitellaan eikä olla ketään silpomassa;D
        Mies taidettiin itse leikata 7-vuotiaana, minusta se ei ole tarpeeksi vanhana, seitsemän vuotias ei vielä osaa tehdä tulevaisuuttaan koskevia päätöksiä. mutta toivotaan nyt, että tähän tulisi jotain muuta kuin alku on antanut ymmärtää.


      • Meirami
        bidral kirjoitti:

        No niin, pitihän se arvata ettei tähän tule juuri yhtään asiallista vastausta... miksi ei voida ottaa asiaa olettelun kannalta miksi pitää olla heti hyökkäyskannalla tässähän vaan kirjoitellaan eikä olla ketään silpomassa;D
        Mies taidettiin itse leikata 7-vuotiaana, minusta se ei ole tarpeeksi vanhana, seitsemän vuotias ei vielä osaa tehdä tulevaisuuttaan koskevia päätöksiä. mutta toivotaan nyt, että tähän tulisi jotain muuta kuin alku on antanut ymmärtää.

        Meidän isäntä on ollut jonkin verran miestäsi nuorempi, ei muista kyllä tarkasti. Tekevät yleensä heilläpäin siinä 4-vuotiaalle tuon operaation. Ja mies on sitä mieltä vakaasti, että poikalapsi pitää leikata. Jotkut tutut ovat Suomessa leikkauttaneet ihan vauvana, isännän maanmies aikoo viedä oman kolmivuotiaansa vissiin tänä kesänä kotimaahansa leikattavaksi. Meidän mies ei niin siitä iästä välitä ja suostuisi asian kyllä ihan asiallisen kirurgisesti eli vaikkapa nukutuksessa hoidattamaan, mutta tehdä se vain pitäisi. Onneksi ei ole poikia niin ei vielä tarvitse siitä asiasta riidellä.


      • kannattaa tiedustella

        neuvolasta ja kasvatusneuvolasta.
        Olette vanhempina varmaankin kiinnostuneita siitä, miten operaatio vaikuttaa poikanne fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen ja hyvinvointiin.


      • bidral
        kannattaa tiedustella kirjoitti:

        neuvolasta ja kasvatusneuvolasta.
        Olette vanhempina varmaankin kiinnostuneita siitä, miten operaatio vaikuttaa poikanne fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen ja hyvinvointiin.

        Ongelma on vain se kun ei ole sitä poikaa... on vain tämä keskustelu ja teoreettinen kiinnostus asiaan.

        Itse vastustan ympärleikkausta samoin kuin muslimiksikääntymistä ilman omaa tahtoa tai islamia noin ylipäätään (joiltakin osin enemmän kuin toisilta), vaikka asioita vastustaa on hyvä myös saada toista näkökulmaa asioihin niiltä ihmisiltä, joille asia on oleva tai on ollut ajankohtainen.
        Tästä hyvinvoinnista ja fyysisistä vaikutuksista on jo omat keskustelunsa nyt haluaisin saada vastauksia näihin kyseisiin kysymyksiin.

        Kiitos kuitenkin kun luit viestini ja vastasit siihen.


      • -Destiny-
        Meirami kirjoitti:

        Meidän isäntä on ollut jonkin verran miestäsi nuorempi, ei muista kyllä tarkasti. Tekevät yleensä heilläpäin siinä 4-vuotiaalle tuon operaation. Ja mies on sitä mieltä vakaasti, että poikalapsi pitää leikata. Jotkut tutut ovat Suomessa leikkauttaneet ihan vauvana, isännän maanmies aikoo viedä oman kolmivuotiaansa vissiin tänä kesänä kotimaahansa leikattavaksi. Meidän mies ei niin siitä iästä välitä ja suostuisi asian kyllä ihan asiallisen kirurgisesti eli vaikkapa nukutuksessa hoidattamaan, mutta tehdä se vain pitäisi. Onneksi ei ole poikia niin ei vielä tarvitse siitä asiasta riidellä.

        Nigerialainen kristitty mieheni on sitä mieltä, että toimenpide on parasta tehdä 8 päivän iässä, kuten Vanha Testamentti sanoo. Kuulemma joillekin heidän naapurikylässä on operaatio tapana tehdä vasta kouluikäisenä (olisiko ollut noin 12-vuotiaana), mutta silloin ongelmana on ollut, että osa pojista karkaa, koska heitä pelottaa niin paljon :) Mielestäni pojan täytyy olla vähintään 15-vuotias, ennenkuin hän osaa varmuudella sanoa, haluaako hän leikkausta vai ei, koska silloin hän ymmärtää leikkauksen riskit ja mitä vaikutusta sillä olisi hänen elämälleen. Silloin hänellä olisi myös kokemusta jo seksuaalisesta elämästä esinahan kanssa (tarkoitan lähinnä itsetyydytystä, en välttämättä seksiä tytön kanssa).


      • Taiah

        Oma mieheni on leikattu 6-vuotiaana, yhdessä silloin 5-vuotiaan veljensä kanssa. Muuten tunnen piirissäni poikia jotka on leikattu joko ihan synnärillä tai vasta 3-4vuoden ikäisenä, jolloin on luopunut vaipasta. Vaippaikä kaikista huonoin, koska haavahan tarvitsee ilmaa ja vaipassa se vaan hautoo ja riskinä tientekin tulehdukset yms..
        Oma poikamme leikataan, kun hän vaipasta luopuu..se on sovittu jo etukäteen. Ja kuten tuossa tulikin esiin, niin ei poikaammekaan Suomessa leikata, vaan perinteiseen tapaa mieheni kotimaassa.
        Ja jos antaisimme hänen tulevaisuudessa päättää, että leikataanko vai ei ja hän ei sitä haluaisi, niin ei hän silloin muslimi olisi. Joten, tästä asiasta ei ole meillä juurikaan kättä väännetty vaan sovittu jo alkuraskaudesta nämä asiat. Ei tule sitten mitään jälkipuheita.


      • hfghgfgh
        Taiah kirjoitti:

        Oma mieheni on leikattu 6-vuotiaana, yhdessä silloin 5-vuotiaan veljensä kanssa. Muuten tunnen piirissäni poikia jotka on leikattu joko ihan synnärillä tai vasta 3-4vuoden ikäisenä, jolloin on luopunut vaipasta. Vaippaikä kaikista huonoin, koska haavahan tarvitsee ilmaa ja vaipassa se vaan hautoo ja riskinä tientekin tulehdukset yms..
        Oma poikamme leikataan, kun hän vaipasta luopuu..se on sovittu jo etukäteen. Ja kuten tuossa tulikin esiin, niin ei poikaammekaan Suomessa leikata, vaan perinteiseen tapaa mieheni kotimaassa.
        Ja jos antaisimme hänen tulevaisuudessa päättää, että leikataanko vai ei ja hän ei sitä haluaisi, niin ei hän silloin muslimi olisi. Joten, tästä asiasta ei ole meillä juurikaan kättä väännetty vaan sovittu jo alkuraskaudesta nämä asiat. Ei tule sitten mitään jälkipuheita.

        Leikata "perinteiseen tapaan miehen kotimaassa":

        "Etelä-Afrikan terveysviranomaiset ovat ilmaisseet huolensa nopeasti lisääntyneistä nuorten miesten kuolemantapauksista. Kaikki kuolemat ovat liittyneet perinteisiin ympärileikkauksiin.
        Terveysministeriö kertoi tiistaina 39 nuoren miehen kuolleen yksin kesäkuussa sen jälkeen, kun heille oli tehty perinteinen ympärileikkaus.
        Terveysviranomaisten mukaan leikkaus aiheuttaa tulehdusriskin, joka voi johtaa jopa peniksen amputointiin tai pahimmassa tapauksessa kuolemaan."

        Mutta kunnon muslimihan ei (lapsensa) kuolemaa pelkää!


      • Taiah
        hfghgfgh kirjoitti:

        Leikata "perinteiseen tapaan miehen kotimaassa":

        "Etelä-Afrikan terveysviranomaiset ovat ilmaisseet huolensa nopeasti lisääntyneistä nuorten miesten kuolemantapauksista. Kaikki kuolemat ovat liittyneet perinteisiin ympärileikkauksiin.
        Terveysministeriö kertoi tiistaina 39 nuoren miehen kuolleen yksin kesäkuussa sen jälkeen, kun heille oli tehty perinteinen ympärileikkaus.
        Terveysviranomaisten mukaan leikkaus aiheuttaa tulehdusriskin, joka voi johtaa jopa peniksen amputointiin tai pahimmassa tapauksessa kuolemaan."

        Mutta kunnon muslimihan ei (lapsensa) kuolemaa pelkää!

        ...onneksi meillä ja etelä-afrikalla ei ole mitään tekemistä toisten kanssa. Enkä ole sinne poikaani viemässäkään. Mieheni kotimaassa operaatio on yhtä turvallinen kuin täällä Suomessa, siitä ei vaan joudu taistelemaan lääkäreiden kanssa.


    • mies nauttii

      seksistä lähes pelkästään henkisellä tasolla. Hänellä ei ole aavistustakaan, miltä seksi oikeasti tuntuu.

      • nohoh

        Henkilökohtaisesti minusta on paljon mielekkäämpää olla miehen kanssa joka on ympärileikattu. kokemuksella sanon että ovat paljon hygieenisempiä. Mieheni on ympärileikattu ja hän kyllä nauttii seksistä ja peseytyminen on huomattavasti helpompaa. Jos jollain ei ole kokemusta ympärileikatusta miehestä, asiasta on turha edes antaa kommenttia, koska siitä ei mitään tiedä. Ja oman poikani aion myös ympärileikkauttaa,olkoot muut siitä mitä mieltä tahansa. piste.


      • ja pesemisestä
        nohoh kirjoitti:

        Henkilökohtaisesti minusta on paljon mielekkäämpää olla miehen kanssa joka on ympärileikattu. kokemuksella sanon että ovat paljon hygieenisempiä. Mieheni on ympärileikattu ja hän kyllä nauttii seksistä ja peseytyminen on huomattavasti helpompaa. Jos jollain ei ole kokemusta ympärileikatusta miehestä, asiasta on turha edes antaa kommenttia, koska siitä ei mitään tiedä. Ja oman poikani aion myös ympärileikkauttaa,olkoot muut siitä mitä mieltä tahansa. piste.

        epätoivoisesti kotkottaminen on kyllä säälittävää. Ehjän ja silpomattoman peniksen peseminen kestää noin viisi sekuntia, eikä ole millään lailla vaikeaa.

        Silvotun miehen munat hikoilevat ja haisevat ihan samalla lailla kuin terveenkin, jos suihkussa käynti jää vähemmälle.


      • Garibp
        ja pesemisestä kirjoitti:

        epätoivoisesti kotkottaminen on kyllä säälittävää. Ehjän ja silpomattoman peniksen peseminen kestää noin viisi sekuntia, eikä ole millään lailla vaikeaa.

        Silvotun miehen munat hikoilevat ja haisevat ihan samalla lailla kuin terveenkin, jos suihkussa käynti jää vähemmälle.

        Kyllä 12 tuntia 40 asteessa kerää sinne eskarin alle jo jotain mikä haisee oikeesti juustonaksuja pahemmalle. Poimu on aina poimu. Ja täytyy kyllä myöntää, että kyllä minä naisena pidän enemmän siitä leikatusta versiosta, monestakin syystä;)

        En sillä, että vieläkään ymmärtäisin pikkupoikien ympärileikkaamista.


      • ettet osaa
        Garibp kirjoitti:

        Kyllä 12 tuntia 40 asteessa kerää sinne eskarin alle jo jotain mikä haisee oikeesti juustonaksuja pahemmalle. Poimu on aina poimu. Ja täytyy kyllä myöntää, että kyllä minä naisena pidän enemmän siitä leikatusta versiosta, monestakin syystä;)

        En sillä, että vieläkään ymmärtäisin pikkupoikien ympärileikkaamista.

        erottaa toisistaan munia ja makkaraa...


      • Garibp
        ettet osaa kirjoitti:

        erottaa toisistaan munia ja makkaraa...

        niin en tiedä miten siihen liittyy pallit, niitten leikkaaminen on ihan jotain muuta, kun ympärileikkaaminen...

        Ja pointti oli se, kun täytyy hakemalla hakea eroja leikotusta ja leikkomattomasta.

        Tosi on se, että hikoohan sitä kaikki ihmiset, eikä se yhdenpaikan eroavaisuus poista sitä totuutta, että suihkua tarvii päivitttäin ja välillä useamminkin olosuhteista riippuen.


      • empä usko

        12 vuoden kokemuksella voin sanoa että kyllä ympärileikattu mies nauttii seksistä ihan muutenkin kun pelkästään tunnetasolla ;)
        Että ihan on tunto tallella...


      • en usko

        tunnetasolla,sorry


      • vielä kerran
        en usko kirjoitti:

        tunnetasolla,sorry

        siis henkisellä =)


      • kyldyyriä
        empä usko kirjoitti:

        12 vuoden kokemuksella voin sanoa että kyllä ympärileikattu mies nauttii seksistä ihan muutenkin kun pelkästään tunnetasolla ;)
        Että ihan on tunto tallella...

        ole vielä kovin paljon kokemusta seksistä. Vai minkä ikäisenä sinut leikeltiin? Oliko sinulla aiempia seksikokemuksia?


    • PasiMähönen

      Itse olen 16.v ja 3 vuotiaana leikattu ja vituttaa oikeen tosissaan olla niin erillainen muihin verrattuna. Lisäksi olen jostakin saanut ymmärtää että leikkauksen seurauksena fyysinen kehitys saattaa jopa hidastua, koska tunneherkistä alueista otetaan lähes 25% pois. Mielellään kuulisin asiasta enemmänkin?

      • Pi

        Itellä leikattu joskus 5 vuotiaana. Nyt ei kauheesti asia ihmetytä, koska olen lukenut artikkelin missä jotkut menee ja maksaa kauheet summat et saa poistettua sen. Kyllähän jonkun mielestä se on "väärin" mut ite aattelen et jos se helpottaa pojan elämää kireyden taki, siitä vaan leikkaa pois ja myy ruotsiin purkaks.


      • kertza
        Pi kirjoitti:

        Itellä leikattu joskus 5 vuotiaana. Nyt ei kauheesti asia ihmetytä, koska olen lukenut artikkelin missä jotkut menee ja maksaa kauheet summat et saa poistettua sen. Kyllähän jonkun mielestä se on "väärin" mut ite aattelen et jos se helpottaa pojan elämää kireyden taki, siitä vaan leikkaa pois ja myy ruotsiin purkaks.

        Ympäri leikkaus kasvattaa itse tuntoa, pienenä en kehdannut mennä julkisten paikkojen saunaan yms. mutta nyt itsetunto kasvanut, eipä haittaa ollenkaan. On jotain mitä häpee enemmänkin kun joku esinahan silppomista, mutta jotkut tykkää, jotkut ei.


      • uykik
        kertza kirjoitti:

        Ympäri leikkaus kasvattaa itse tuntoa, pienenä en kehdannut mennä julkisten paikkojen saunaan yms. mutta nyt itsetunto kasvanut, eipä haittaa ollenkaan. On jotain mitä häpee enemmänkin kun joku esinahan silppomista, mutta jotkut tykkää, jotkut ei.

        "Ympäri leikkaus kasvattaa itse tuntoa"

        Eli kysymys onkin siitä, että sulla on henkisiä ongelmia. On aina ikävä törmätä näihin tyyppeihin, jotka leikkelevät itseään huonon itsetunnon ja traumaattisen lapsuuden vuoksi. Surullista.


    • gulll

      jos mieheni haluaa että pojalta leikataan niin se on ok. niin kun täällä jo sanottii se kuuluu hänen uskontoonsa, mutta en usko että hän edes vaatii sitä.

      • 12

        Miehesi uskonnon takia olisit siis valmis luopumaan lapsesi fyysisestä koskemattomuuedesta. Älä lisäänny.


      • hyh hyh!

        onpa sinulla oikea ihmemies Intiasta, kun lapsen pahoinpitelykin muuttuu ok:ksi jos miehesi sitä haluaa.
        Ajattelisit hieman omilla aivoillasikin.


      • gulll
        hyh hyh! kirjoitti:

        onpa sinulla oikea ihmemies Intiasta, kun lapsen pahoinpitelykin muuttuu ok:ksi jos miehesi sitä haluaa.
        Ajattelisit hieman omilla aivoillasikin.

        kenelläs täällä intiasta mies on? väkivalta ok? vähän eriasia kun ympärileikkaus. mieheni on ympärileikattu eikä hänellä ole mitään hätää tai ongelmaa. parempi se ympärileikattu on kun ällöttävä nahkakasa :) ja kuten sanoin tuskin hän haluaa mitään ympärileikkausta edes koska lapsistamme ei tule muslimeja. toki jos he haluavat tulevaisuudessa kääntyä niin fine by me.


    • PuhdasValkea

      Lapsella on mielestäni oikeus omaan ruumiiseensa ja tiettyyn koskemattomuuteen, ja vaikka korkein oikeutemme päättikin että kulttuuri-identiteetin vuoksi lievän ruumiinvamman aiheuttaminen lapselle on hyväksyttävää, en missään tapauksessa itse hyväksy tuota. Myös Suomen lääkäreiden mielipide ohitettiin asiasta päätöstä tehtäessä. Omasta mielestäni lasten kaikkinainen tarpeeton leikkely on vastenmielistä, ja halveksun syvästi ihmisiä jotka tuollaisia tapoja noudattavat. Henkilökohtaisesti en milloinkaan tekisi lapsia sellaisen ihmisen kanssa joka haluaa pitää kiinni tuollaisista perversseistä tavoista.

      • 44677

        en pidä sitä perverssinä. se on uskonnollinen tapa. itseasiassa vanha tapa joka on vaan jäänyt kulttuuriin.


      • kyldyyriä

      • ()(==???????

    • Darzir

      Koskettaa. Olet ilmeisesti itsekin maahanmuuttaja ja ympärilekattu myös. Minä olen täysin suomalainen, ei ole lapsia vielä. Ihan koskettava aihe sinänsä. SE ON VÄÄRIN! Onneksi täällä Suomessa ei tehdä vastaavaa.

    • Anonyymi

      Aina oppii uutta. Missä se Jeesuksen pyhäinjäännös on nähtävillä?

    • Anonyymi

      Ympärileikataan myös terveydellisistä syitä,eikä siinä silloin ole uskonnollisista tai muista syistä kyse!

    • Anonyymi

      Antaisin leikata, kunhan se tapahtuu asiallisesti sairaalassa. Esinahaton on puhtaampi.

      • Anonyymi

        ja kovempi


    • Anonyymi

      Tuo on suosittua yhdysvalloissa, jossa yli puolet miehistä ovat ympärileikattuja tai ainakin olleet, euroopassa ei niinkään.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe