onko mahdollista vai pitäisikö tarkistuttaa autoni säädöt. siis kasvaako kulutus vanhat renkaat:
185/65/14 uudet 205/55/16.
kasvaako kulutus jos renkaan leveys
30
4091
Vastaukset
....se erittäin todennäköisesti.
Vierintävastuksissa on eroja samankokoistenkin kesken ja leveys ei yleensä ainakaan paranna asiaa.- Jaska Parruna
Renkaan vierintäkehän pituus kasvaa huomattavasti.
Jaska Parruna kirjoitti:
Renkaan vierintäkehän pituus kasvaa huomattavasti.
....jos renkaan vierintäkehän pituus kasvaisi, renkaan HALKAISIJA KASVAISI (PII=VAKIO=ympyträn halkaisijan suhde kehään) ja rengas olisi ensinnäkin laiton ja toisekseen se ei edes mahtuisi pyörimään auton lokasuojan sisällä??????????????????????????????????????
- Jaska Parruna
Tojo-Kölli kirjoitti:
....jos renkaan vierintäkehän pituus kasvaisi, renkaan HALKAISIJA KASVAISI (PII=VAKIO=ympyträn halkaisijan suhde kehään) ja rengas olisi ensinnäkin laiton ja toisekseen se ei edes mahtuisi pyörimään auton lokasuojan sisällä??????????????????????????????????????
En tiedä onko tämä aivan oikeaoppinen tapa laskea pyörän halkaisija. Mittanauhalla mitattuna tulos oli lähellä laskettua tulosta.
Aloittajalla oli tämä rengas:
185/65/14
14 x 2,54 = 35,56
18,5 x 0,65 x 2 = 24.05
24.05 35,56 = 59,61
Ja hän aikoi vaihtaa tähän:
205/55/16
16 x 2,54 = 40,64
20,5 x 0,55 x 2 = 22,55
22,55 40,64 = 63,19
Eli halkaisija kasvoi 59,6 cm --> 63,2 cm. Jaska Parruna kirjoitti:
En tiedä onko tämä aivan oikeaoppinen tapa laskea pyörän halkaisija. Mittanauhalla mitattuna tulos oli lähellä laskettua tulosta.
Aloittajalla oli tämä rengas:
185/65/14
14 x 2,54 = 35,56
18,5 x 0,65 x 2 = 24.05
24.05 35,56 = 59,61
Ja hän aikoi vaihtaa tähän:
205/55/16
16 x 2,54 = 40,64
20,5 x 0,55 x 2 = 22,55
22,55 40,64 = 63,19
Eli halkaisija kasvoi 59,6 cm --> 63,2 cm....elikkä esimerkin halkaisija siis kasvaisi vajaa 4cm, kehän pituus jo yli 10cm
Sä siis lähdet siitä, että kulutus kasvaa siksi, että matkamittarin mukaan pitää ajaa todellisuudessa pitempi matka, koska matkamittari näyttää vähemmän väärin?
Olen samaa mieltä siitä, että noi litran kulutuslisäykset eivät varmaan pidä paikkaansa, vaan kyse on mittausvirheistä, mutta kyllä se vierintävastus leveillä nakeilla yleensä lisääntyy ja absoluutinen kulutus kasvaa vähän.
Eiköhän tähän paikkaan sovi esimerkkinä maantiekilpapyörä, jossa on tosi kapea (muutamia millejä) pinta-ala, joka ottaa tiehen. Eiköhän kyseessä ole juuri vierintävastus syynä? (renkaan runkokin on kapea varmaan painon takia)
Mitä tulee sinun väittämääsi, että suorituskyky kasvaa, niin eiköhän autoissa olisi vakiona "jumalattoman" suuret renkaat ja vanteet, jos näillä suorituskyky paranisi :-)
PS. Sorry "Capslock". Kun sä kuitenkin ymmärrät näitä rengasasioita, niin provo-mielessäkö heittäydyit tyhmäksi ???(=esimerkittä/perusteiluitta kyseenalaistat toisten väittämät)- Jaska Parruna
Tojo-Kölli kirjoitti:
...elikkä esimerkin halkaisija siis kasvaisi vajaa 4cm, kehän pituus jo yli 10cm
Sä siis lähdet siitä, että kulutus kasvaa siksi, että matkamittarin mukaan pitää ajaa todellisuudessa pitempi matka, koska matkamittari näyttää vähemmän väärin?
Olen samaa mieltä siitä, että noi litran kulutuslisäykset eivät varmaan pidä paikkaansa, vaan kyse on mittausvirheistä, mutta kyllä se vierintävastus leveillä nakeilla yleensä lisääntyy ja absoluutinen kulutus kasvaa vähän.
Eiköhän tähän paikkaan sovi esimerkkinä maantiekilpapyörä, jossa on tosi kapea (muutamia millejä) pinta-ala, joka ottaa tiehen. Eiköhän kyseessä ole juuri vierintävastus syynä? (renkaan runkokin on kapea varmaan painon takia)
Mitä tulee sinun väittämääsi, että suorituskyky kasvaa, niin eiköhän autoissa olisi vakiona "jumalattoman" suuret renkaat ja vanteet, jos näillä suorituskyky paranisi :-)
PS. Sorry "Capslock". Kun sä kuitenkin ymmärrät näitä rengasasioita, niin provo-mielessäkö heittäydyit tyhmäksi ???(=esimerkittä/perusteiluitta kyseenalaistat toisten väittämät)>>Sä siis lähdet siitä, että kulutus kasvaa siksi, että matkamittarin mukaan pitää ajaa todellisuudessa pitempi matka, koska matkamittari näyttää vähemmän väärin?>Olen samaa mieltä siitä, että noi litran kulutuslisäykset eivät varmaan pidä paikkaansa, vaan kyse on mittausvirheistä, mutta kyllä se vierintävastus leveillä nakeilla yleensä lisääntyy ja absoluutinen kulutus kasvaa vähän.>Eiköhän tähän paikkaan sovi esimerkkinä maantiekilpapyörä, jossa on tosi kapea (muutamia millejä) pinta-ala, joka ottaa tiehen. Eiköhän kyseessä ole juuri vierintävastus syynä? (renkaan runkokin on kapea varmaan painon takia)>Mitä tulee sinun väittämääsi, että suorituskyky kasvaa, niin eiköhän autoissa olisi vakiona "jumalattoman" suuret renkaat ja vanteet, jos näillä suorituskyky paranisi :-)>PS. Sorry "Capslock". Kun sä kuitenkin ymmärrät näitä rengasasioita, niin provo-mielessäkö heittäydyit tyhmäksi ???(=esimerkittä/perusteiluitta kyseenalaistat toisten väittämät)
- huononee
Totta kai, fysikaalinen fakta. Jo leveyden kasvu 2 sentillä tuo enemmän kitkaa ja vierintävastusta. Myös vannekoon kasvu tuo mukanaan lisäpainoa, ja vanteen kehämitan kasvu joka käytännössä lisääntyy pyörän ulkokehällä eniten, lisää voimantarvetta (suomeksi siis samassa autossa samalla moottoriteholla heikentää kiihtyvyyttä, sitkeyttä ja huippunopeutta). Ja kulutus kasvaa tuossa kokokasvussa bensavehkeessä jopa litran verran sataselle.
- ei vaikutusta.
et huomaa mitään eroa...omassa ei ole ainakaan vaikutusta..
- näin on... =10
ei vaikutusta. kirjoitti:
et huomaa mitään eroa...omassa ei ole ainakaan vaikutusta..
jepjep
- pöpsis!
Vai litran verran satasella vie enemmän, jos rengaskoko kasvaa 185 leveästä 205 leveään? HAH! Just joo! Kulutus kasvaa todennäköisesti niin vähän, ettet edes huomaa sitä. Puhutaan siis desistä, kahdesta/100 km.
Toiseksi tuo kiihtyvyys-juttuhan menee juuri toisin päin; mitä leveämpi rengas, sitä enemmän pitoa, eli kiihtyvyys paranee. Samoin pito kaarteissa paranee myös.
- Kasatti
Teoriassa kasvaa prosentin verran, mutta käytännön merkitystä sillä ei ole.
- sun muuhunkin..
Kannattaako prosentin hyödystä maksaa?
- jos...
sun muuhunkin.. kirjoitti:
Kannattaako prosentin hyödystä maksaa?
Leveämmän ja matalaprofiilisemman renkaat edut ovat lähinnä ulkonäköön liittyviä, eli jos mielessä on pidon tai kiihtyvyyden parantaminen, niin ei kannata vaihtaa renkaita. Mutta jos auton ulkonäkö kiinnostaa, niin onhan tuollainen 205 leveä matalaprofiilinen rengas huomattavasti paremman näköinen kuin piskuinen 185 leveä.
- sama vauhti
Renkaan kehämitan kasvaessa noinkin radikaalisti laskevat moottorin kierroksetkin nopeutta ajatellen.
Yleensä matalammat kierrokset tarkoittavat pienempää kulutusta. Saataa hyvinkin olla, että siitä syystä kulutus voi jopa pienentyä, vaikka vierintävastus lisääntyisikin. - Jaska Parruna
muutoksista renkaan leveyden muuttuessa en tiedä yhtään mitään. Mutta uskon että kokonaisuutena kulutus pienenee koska pyörän halkaisija kasvaa huomattavasti. Suorituskyvyn pitäisi myös parantua.
....autoissa renkaan halkaisijaa ei oleellisesti voi muuttaa.
Jotai´n siis ymmärrät väärin. Vaikkka vannekoko kasvaa, se ei tarkoita, että renkaan kokonaishalkaisisija kasvaa. siksi renkaissa on profiileja, kuten esimerkin 65->55 joka tarkoittaa renkaan vanteen ulkomitan välistä suhdetta renkaan leveyteen.- kuten melkein
Tojo-Kölli kirjoitti:
....autoissa renkaan halkaisijaa ei oleellisesti voi muuttaa.
Jotai´n siis ymmärrät väärin. Vaikkka vannekoko kasvaa, se ei tarkoita, että renkaan kokonaishalkaisisija kasvaa. siksi renkaissa on profiileja, kuten esimerkin 65->55 joka tarkoittaa renkaan vanteen ulkomitan välistä suhdetta renkaan leveyteen.aina Tojo-Köllillä menee. Kannattaa miettiä tuo profiiliasia uudelleen...tulisi aika oudon näköisiä renkaita jos väittämäsi pitäisi paikkansa.
kuten melkein kirjoitti:
aina Tojo-Köllillä menee. Kannattaa miettiä tuo profiiliasia uudelleen...tulisi aika oudon näköisiä renkaita jos väittämäsi pitäisi paikkansa.
Kun vannekokoa kasvatetaan, niin renkaan profiilia madalletaan, että halkaisija pysyis hähes muuttumattomana.
Sen sijaan profiilissa vanteen leveydellä ei ole mitään muuta tekemista, kuin että kumi sopii sille leveytensä puolesta.
Rengasprofiili on taas renkaan korkeuden suhde renkaan leveyteen ja ilmaistaan prosenteina.Täpinä kirjoitti:
Kun vannekokoa kasvatetaan, niin renkaan profiilia madalletaan, että halkaisija pysyis hähes muuttumattomana.
Sen sijaan profiilissa vanteen leveydellä ei ole mitään muuta tekemista, kuin että kumi sopii sille leveytensä puolesta.
Rengasprofiili on taas renkaan korkeuden suhde renkaan leveyteen ja ilmaistaan prosenteina....paikallaan väsyneenä sattuu ja tapahtuu :-)
Todellakin tarkoitin kokoajan renkaan leveyttä.
Vanne sana pyöri siksi, että yritin selittää näille viisaille, mikä on renkaan KORKEUS. Voisihan sen sanoa vaikka että se on vanteen ja renkaan säteen erotus.
Myöskin vannekoon kasvattaminen vaatii renkaan profiilin muuttamista kuten sanoit.
Sille edelliselle hepulle voin sanoa, että jos ei ole mitään asiaa, parempi olla hiljaa. Mitä teen kommentilla "olet väärässä", jos pellet ei itse pysty osoittamaan virhettä/totuutta?- Jaska Parruna
Tojo-Kölli kirjoitti:
....autoissa renkaan halkaisijaa ei oleellisesti voi muuttaa.
Jotai´n siis ymmärrät väärin. Vaikkka vannekoko kasvaa, se ei tarkoita, että renkaan kokonaishalkaisisija kasvaa. siksi renkaissa on profiileja, kuten esimerkin 65->55 joka tarkoittaa renkaan vanteen ulkomitan välistä suhdetta renkaan leveyteen.>>....autoissa renkaan halkaisijaa ei oleellisesti voi muuttaa.>Jotai´n siis ymmärrät väärin. Vaikkka vannekoko kasvaa, se ei tarkoita, että renkaan kokonaishalkaisisija kasvaa. siksi renkaissa on profiileja, kuten esimerkin 65->55...>joka tarkoittaa renkaan vanteen ulkomitan välistä suhdetta renkaan leveyteen.
- ilmanvastus
kasvaa niinkuin myös vierintävastus. Suurempi halkaisija saattaa jossain tilanteissa jopa pienentää kulutusta. Kiihtyvyys huononee mutta huippunopeus pysyy samana.
- noinkin paljon. se olisi aika
leveys kasvaa 18.5 cm- 20.5cm eli 2cmx4 eli 8cm tulee enemmän vierintävastusta.
tuumakoko kasvaa aika merkittävästi 14"-16".
luulisi että kulutus voisi jopa hieman pienentyä.
onkohan 8cm leveyden kasvulla merkitystä kun tuumakoko kasvaa noin paljon - ...
Ihmetyttää vain miksei sitä autoa ole jo alunperin välitetty niin että kulutus olisi vakiorenkailla mahdollisimman pieni?
- varmasti
... kirjoitti:
Ihmetyttää vain miksei sitä autoa ole jo alunperin välitetty niin että kulutus olisi vakiorenkailla mahdollisimman pieni?
on välitetty niin, että kulutus on pienimmillään alkuperäisillä renkailla. Joku sanoi että suorituskyky paranee, tuossa aloittajan tapauksessa ei varmasti parane. Kulutuksessa tulee varmasti näkymään, mitä pienempi moottori, sen suurempi ero prosentteina.
- 14" --> 16"
varmasti kirjoitti:
on välitetty niin, että kulutus on pienimmillään alkuperäisillä renkailla. Joku sanoi että suorituskyky paranee, tuossa aloittajan tapauksessa ei varmasti parane. Kulutuksessa tulee varmasti näkymään, mitä pienempi moottori, sen suurempi ero prosentteina.
Omassa 1.6 perus bensa-autossa vaihdoin 185/65/14 renkaat 205/50/16 -kokoisiin renkaisiin ja kulutus nousi hieman (ehkä 0,5 l/100km) vaikka välitykset muuttuivat pidemmiksi renkaan halkaisijan kasvun vuoksi. Uudet aluvanteet ja renkaat ovat helevetin paljon painavammat kuin alkuperäiset peltivantein, että se kyllä huomaa huonompana kiihtyvyytenä ja moottorijarrutuksessa kasvanut pyörivä massa rullaa autoa selkeesti pidempään. Mittari ei tosin enää valehtele yhtään, mutta tien urat "löytyy" todella helposti leveimmillä renkailla.
En kyllä ymmärrä että miten suorituskyky voi paranuta isommilla renkailla? Ei ainakaan 0-100 km/h kiihtyvyys, kun välityssuhde pitenee. Ainoastaan huippunopeus voi teoriassa kasvaa. Käytännössä normaali autossa leveämmällä pyörällä vastus kasvaa niin paljon, että huippunopeus ei kasva. - pyörän
14" --> 16" kirjoitti:
Omassa 1.6 perus bensa-autossa vaihdoin 185/65/14 renkaat 205/50/16 -kokoisiin renkaisiin ja kulutus nousi hieman (ehkä 0,5 l/100km) vaikka välitykset muuttuivat pidemmiksi renkaan halkaisijan kasvun vuoksi. Uudet aluvanteet ja renkaat ovat helevetin paljon painavammat kuin alkuperäiset peltivantein, että se kyllä huomaa huonompana kiihtyvyytenä ja moottorijarrutuksessa kasvanut pyörivä massa rullaa autoa selkeesti pidempään. Mittari ei tosin enää valehtele yhtään, mutta tien urat "löytyy" todella helposti leveimmillä renkailla.
En kyllä ymmärrä että miten suorituskyky voi paranuta isommilla renkailla? Ei ainakaan 0-100 km/h kiihtyvyys, kun välityssuhde pitenee. Ainoastaan huippunopeus voi teoriassa kasvaa. Käytännössä normaali autossa leveämmällä pyörällä vastus kasvaa niin paljon, että huippunopeus ei kasva.kehämitta kasvaa niin silloin yhdellä pyörähdyksellä kuljetaan pitempi matka kuin aikaisemmin. Näinollen auton matkamittari näyttää liian pientä lukemaa.
Jos nyt mittaat kulutusta auton matkamittarin mukaan niin lasketun kulutuslukeman pitäisi pienentyä kun todellisuudessa on kuljettu pitempi matka.
Jos olet saanut laskemalla 0,5 ltr suuremman kulutuksen, niin todellisuudessa kulutuksen lisäys on ainakin 1 ltr/100km, johtuen ilmeisesti juuri vierintävastuksesta etc. - Jaska Parruna
14" --> 16" kirjoitti:
Omassa 1.6 perus bensa-autossa vaihdoin 185/65/14 renkaat 205/50/16 -kokoisiin renkaisiin ja kulutus nousi hieman (ehkä 0,5 l/100km) vaikka välitykset muuttuivat pidemmiksi renkaan halkaisijan kasvun vuoksi. Uudet aluvanteet ja renkaat ovat helevetin paljon painavammat kuin alkuperäiset peltivantein, että se kyllä huomaa huonompana kiihtyvyytenä ja moottorijarrutuksessa kasvanut pyörivä massa rullaa autoa selkeesti pidempään. Mittari ei tosin enää valehtele yhtään, mutta tien urat "löytyy" todella helposti leveimmillä renkailla.
En kyllä ymmärrä että miten suorituskyky voi paranuta isommilla renkailla? Ei ainakaan 0-100 km/h kiihtyvyys, kun välityssuhde pitenee. Ainoastaan huippunopeus voi teoriassa kasvaa. Käytännössä normaali autossa leveämmällä pyörällä vastus kasvaa niin paljon, että huippunopeus ei kasva.kiihtyvyys parane, jos yhdellä renkaan pyörähdyksellä kuljetaan pitempi matka? Siis sillä ehdolla että vierintävastus EI kasvaisi? Kertokaa kun olen näin tietämätön.
- huononee
Jaska Parruna kirjoitti:
kiihtyvyys parane, jos yhdellä renkaan pyörähdyksellä kuljetaan pitempi matka? Siis sillä ehdolla että vierintävastus EI kasvaisi? Kertokaa kun olen näin tietämätön.
koska asia on sama kuin kokonaisvälitys suurentuisi. Kun kasvatetetaan renkaan halkaisijaa, ilmanvastus suurenee sekä vierintävastus myös. Pyörän massa kasvaa ja massaa on suuremmalla kehällä. Kiihtyvyys huononee, kulutus kasvaa ja huippunopeus pienenee. Mennään siis paljon huonompaan suuntaan eli kyse on niin sanotusta tuuningista.
- siinä käy
pyörän kirjoitti:
kehämitta kasvaa niin silloin yhdellä pyörähdyksellä kuljetaan pitempi matka kuin aikaisemmin. Näinollen auton matkamittari näyttää liian pientä lukemaa.
Jos nyt mittaat kulutusta auton matkamittarin mukaan niin lasketun kulutuslukeman pitäisi pienentyä kun todellisuudessa on kuljettu pitempi matka.
Jos olet saanut laskemalla 0,5 ltr suuremman kulutuksen, niin todellisuudessa kulutuksen lisäys on ainakin 1 ltr/100km, johtuen ilmeisesti juuri vierintävastuksesta etc.Jos yhdellä pyörähdyksellä kuljetaan entistä pitempi matka, niin matkamittari näyttää vähemmän kuin ennen.
Jos nyt lasket kulutuksen matkamittarin lukeman perusteella, niin näyttäisi, että kulutus on noussut esim. 0,5 ltr.
Todellisuudessa olet kuitenkin ajanut pidemmän matkan eli kulutus ei olekaan nousssut yhtään mitään. Ei leveä rengas kulutusta lisää niin, että sitä edes huomaisi.
- mallisella
moottorivaihtoehdollani kulutus nousi 195/65R15 ja 205/55R16 renkaiden välillä n. 0.6 desiä keskikulutuksena mitattuna
Prosentuaaliseksi kasvuksi muutettuna keskikulutus nousi n. 12 %
joissain bensasyöpöissä 6 pyttysissä louskuttavissa bemareissa prosentuaalinen kasvu on korkeintaan 2-4 % luokkaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115027Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493302Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853049Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku352045- 811777
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411530450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1211444Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1181130- 161099
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431057