LAIN

MUUTOS!

Raamatussa ei ole ainuttakaan paikkaa, joka sanoo, että ei ole olemassa lakia, mutta siellä kerrotaan, että Jeesuksen suoritettua lunastustyön ja tultua ylimäiseksi papiksi, laki muuttui rakkaudenlaiksi.
Koska Jeesus ei kumonnut entistä lakia, vaan täytti sen, se laki on sisällä uudessa laissa.

Siksipä juutalaiset, jotka ovat sisäisen ihmisensä puolesta heränneet, eivät enää täytä lakia itse, eivät edes ympärileikauta poikalapsiaan, sillä siinä kohden on tapahtunut lainmuutos, mutta ympärileikkausta ei ole kumottu, vaan se ympärileikkaus, joka ennen ihmisten käsien kautta lihaan tehtiin on muutettu Jumalan kautta sydämen ympärileikkaukseksi.

Ne urit, mitä juutalaiset ennen uhrasivat syntiensä puolesta, ovat uuden pappeuden aikana muuttuneet tämän Ylimäisen Papin kertakaikkiseksi Uhriksi, eli juutalaiset, jotka ovat sisäisen ihmisensä puolesta heränneet, eivät enää muita uhreja tavitse ja siksi eivät uhraa.

Lukemattomat aikoihin perustuvat teot, joita juutalaiset toimittivat lain alaisuuden aikana on muutettu vapauden ja rakkauden teoiksi muutamaan aikaan, eli sunnuntai, lepopäivä ja ne päivät, jolloin Jeesus syntyi, naulittiin ristiin, kuoli ja nousi ylös taivaisiin ja lähetti Pyhän Hengen, ovat nyt niitä aikoihin perustuvia päiviä, joita ilolla Jeesuksen omat viettävät ja sen he tekevät vapaasta tahdostaan, eli rakkaudesta Jumalaan.

Kymmenen käskyä, joita jokainen Jumalaan uskova juutalainen totteli säntillisesti, ovat nyt uuden lain aikana sisäämme kirjatut ja jokainen Jeesuksen oma kuulee ne ja elää niiden rajoissa ja turvassa pahalta ja kaikkeen tähän Jumala antaa Oman Voimansa, eli ei jätä omaansa täyttämään lakia, vaan oikeuttaa jokaisen omansa elämään täytetyssä laissa.

Näin hän meidän Ylimäinen Pappimme ja pelastajamme purki erottavan väliseinän ja teki juutalaiset ja pakana-alkuiset yhdeksi, yhteisessä Hengessä eläviksi ja oksasti samaan kalliseen öljypuuhun, jonka mehvästä juuresta tämä Jumalan kansa saa ravinnon.

Heprealaiskirje 7
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Room. 7:22
sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

Hepr. 8:10
Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

26

485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täyttäminen ei edelleenkään tarkoita kumoamista.

Raamatussa ei ole ainuttakaan paikkaa missä Jeesus muuttaa lakia.

Paavali toki halusi lakiin muutoksia varsinkin ympärileikkaksen osalta ja ihan käytännön syistä.
      Paavali kun levitti kristinuskoa niin uusilla alueilla homma tyssähti alkuunsa kun ihmiset ei suostuneet leikattavaksi.

• ensin

Raamattua pyytäen Pyhää Henkeä avamaan Sanan ja sen jälkeen voimme siitä keskustella. Ennen sitä keskustelumme on täysin hedelmätöntä, sillä sinä et voi Jumalan Puhumaa Sanaa ymmärtää ennen, kuin saat oikeuden sitä tutkia Jumalasta käsin.

• ????

"Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen." 1.Moos.17:12
      "Siksipä juutalaiset, jotka ovat sisäisen ihmisensä puolesta heränneet," lue vaihtaneet uskontoa ja siksi lakanneet pitämästä käskyjään.

• ????

"Siksipä juutalaiset, jotka ovat sisäisen ihmisensä puolesta heränneet, eivät enää täytä lakia itse, eivät edes ympärileikauta poikalapsiaan, sillä siinä kohden on tapahtunut lainmuutos, mutta ympärileikkausta ei ole kumottu, vaan se ympärileikkaus, joka ennen ihmisten käsien kautta lihaan tehtiin on muutettu Jumalan kautta sydämen ympärileikkaukseksi." Sapattiakaan ei ole kumottu, nyt levätään sydämessä, muuten voi ihan hyvin tehdä töitä.

• haluat
        ???? kirjoitti:

"Siksipä juutalaiset, jotka ovat sisäisen ihmisensä puolesta heränneet, eivät enää täytä lakia itse, eivät edes ympärileikauta poikalapsiaan, sillä siinä kohden on tapahtunut lainmuutos, mutta ympärileikkausta ei ole kumottu, vaan se ympärileikkaus, joka ennen ihmisten käsien kautta lihaan tehtiin on muutettu Jumalan kautta sydämen ympärileikkaukseksi." Sapattiakaan ei ole kumottu, nyt levätään sydämessä, muuten voi ihan hyvin tehdä töitä.

sanoa, ole ystävällinen ja kerro tarkemmin?

Minä kerroin tuolla edellä lainaamallasi sitä, että niin juutalaiset, kuin me pakan-alkuisetkin elämme yhdessä uskossa, sillä Jeesus purki erottavan väliseinän ja siksi me elämme nyt yhteisessä Hengessä ja rakkaudenlaissa, eli emme me, eikä juutalaiset ole lain alla, vaan vapaudessa ja rakkaudessa.
        Rakkaus täyttää lain.

• ????
        haluat kirjoitti:

sanoa, ole ystävällinen ja kerro tarkemmin?

Minä kerroin tuolla edellä lainaamallasi sitä, että niin juutalaiset, kuin me pakan-alkuisetkin elämme yhdessä uskossa, sillä Jeesus purki erottavan väliseinän ja siksi me elämme nyt yhteisessä Hengessä ja rakkaudenlaissa, eli emme me, eikä juutalaiset ole lain alla, vaan vapaudessa ja rakkaudessa.
        Rakkaus täyttää lain.

sydämen toiminnot eivät täytä määräyksiä, joiden perusteella pitää jotain oikeasti tehdä. Juutalaiset eivät olleet tai ole sen enempää lain alla kuin suomalaiset, lakihan meilläkin on eikä siinä yhtään kysytä sydäntä, vaan noudatetaan mitä pitää. Lakeja ei täytetä, vaan noudatetaan.

• excusemi

Ympärileikkasihan Paavali Timoteuksenkin mutta ei Tiitusta!

• takia

Paavali sen teki, että he ottaisivat todesta Timoteuksen, sillä aika oli vielä sen verran lähellä, jolloin uskovaiset ympärileikattiin.

Timoteusta ei leikattu uskon takia Jeesukseen.

• Excusemi
        takia kirjoitti:

Paavali sen teki, että he ottaisivat todesta Timoteuksen, sillä aika oli vielä sen verran lähellä, jolloin uskovaiset ympärileikattiin.

Timoteusta ei leikattu uskon takia Jeesukseen.

Oisko syynä ollut se, että Timoteuksen äiti oli juutalainen ja isä kreikkalainen, siis pakana, ja isä ei ollut aikoinaan sallinut poikansa ympärileikkausta ja äiti näin ollen oli pakotettu rikkomaan Mooseksen lakia pojan ollessa 8 pv:n ikäinen. Eihän nykyäänkään kaikki vanhemmat salli lastensa käyvän hellareissa kasteella, ennen täysi-ikäisyyttä.

• mietityttää
        Excusemi kirjoitti:

Oisko syynä ollut se, että Timoteuksen äiti oli juutalainen ja isä kreikkalainen, siis pakana, ja isä ei ollut aikoinaan sallinut poikansa ympärileikkausta ja äiti näin ollen oli pakotettu rikkomaan Mooseksen lakia pojan ollessa 8 pv:n ikäinen. Eihän nykyäänkään kaikki vanhemmat salli lastensa käyvän hellareissa kasteella, ennen täysi-ikäisyyttä.

että miksi Paavali halusi Timoteuksen leikata ympäri, vaikka kaiksessa vastusti muuten juutalaisten laintekoja, koska toi esiin vapaudenlakia, eli rakkaudenlakia.

Oliko Paavali itsekin jossakin vaiheessa ollut hämmentynyt uudesta opista, jota Jeesus hänet valtuutti opettamaan?

• ????
        mietityttää kirjoitti:

että miksi Paavali halusi Timoteuksen leikata ympäri, vaikka kaiksessa vastusti muuten juutalaisten laintekoja, koska toi esiin vapaudenlakia, eli rakkaudenlakia.

Oliko Paavali itsekin jossakin vaiheessa ollut hämmentynyt uudesta opista, jota Jeesus hänet valtuutti opettamaan?

valtuutti Paavalin ja missä Jeesus poisti ympärileikkauksen tai muutkaan lait?

• VALITTU!
        ???? kirjoitti:

Apostolien teot 9
        10 Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
        11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
        12 ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
        13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
        14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
        15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.

• jo kerroin
        ???? kirjoitti:

että Jeesus ei poistanut lakia, mutta Hän muutti lain. Ympärileikkaus, joka ennen tehtiin lihaan, tehdään uudessa liitossa sydämeen ja lue tuo alkukirjoitukseni, niin saat seville, mitä Jeesus teki vanhanliiton muille laille.

Pappeuden vaihduttua tuli lainmuutos.

• ????
        jo kerroin kirjoitti:

että Jeesus ei poistanut lakia, mutta Hän muutti lain. Ympärileikkaus, joka ennen tehtiin lihaan, tehdään uudessa liitossa sydämeen ja lue tuo alkukirjoitukseni, niin saat seville, mitä Jeesus teki vanhanliiton muille laille.

Pappeuden vaihduttua tuli lainmuutos.

olivat voimassa noin tuhat vuotta.Sitten ne muutettiin "sydämen laeiksi", rikos-,sota-, ja hygienialait muiden mukana. Jäikö yhtään lakia yhteisön pystyssäpitämiseksi ja miksi kristityissä maissa kritityille ei riitäkään "sydämen lait" vaan on taas isot lakikokoelmat?
        Ympärileikkausta ei voi tehdä kuin lihaan, sydämen ympärileikkaus on sanaleikki joka ei tarkoita mitään tai tarkoittaa mitä vain. Pappeus ei muuttunut vaan tuli uusi uskonto.

• perustat
        ???? kirjoitti:

olivat voimassa noin tuhat vuotta.Sitten ne muutettiin "sydämen laeiksi", rikos-,sota-, ja hygienialait muiden mukana. Jäikö yhtään lakia yhteisön pystyssäpitämiseksi ja miksi kristityissä maissa kritityille ei riitäkään "sydämen lait" vaan on taas isot lakikokoelmat?
        Ympärileikkausta ei voi tehdä kuin lihaan, sydämen ympärileikkaus on sanaleikki joka ei tarkoita mitään tai tarkoittaa mitä vain. Pappeus ei muuttunut vaan tuli uusi uskonto.

nuo väitteesi?

Jos perustat ne Raamattuun, niin uskot sydämen ympärileikkaamiseen, joka on meille monille tehty uudesti syntymisen yhteydessä, joka tapahtuu ylhäältä elävästä vedestä, eli Sanasta, eli Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä, ELI JUMALASTA.

Mutta voitko sinä uskoa uudesti syntymiseenkään, koska et usko muihinkaan Raamatun ilmoitukseen.

Ole ytävällinen ja kerro mihin perustat uskosi?

• ????
        perustat kirjoitti:

nuo väitteesi?

Jos perustat ne Raamattuun, niin uskot sydämen ympärileikkaamiseen, joka on meille monille tehty uudesti syntymisen yhteydessä, joka tapahtuu ylhäältä elävästä vedestä, eli Sanasta, eli Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä, ELI JUMALASTA.

Mutta voitko sinä uskoa uudesti syntymiseenkään, koska et usko muihinkaan Raamatun ilmoitukseen.

Ole ytävällinen ja kerro mihin perustat uskosi?

on että ympärileikkaus on ikuinen, laki on ikuinen, mutta yhtäkkiä ei olekaan. Sapatti oli viikon seitsemäs ja piti olla "ikuinen säädös", sydämen laki on siirtänyt sitäkin päivällä jne. Kumpaan versioon sinä perustat oman uskosi ja millä perusteella ja miten lait pidetään sydämessä, anna käytännön esimerkki.

• Excusemi
        Excusemi kirjoitti:

APT.16:1-3
        "1. Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan. Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus, joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen.
        2. Hänestä veljet, jotka olivat Lystrassa ja Ikonionissa, todistivat hyvää.
        3. Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen."

• ????
        Excusemi kirjoitti:

"1. Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan. Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus, joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen.
        3. Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen."

olisi voinut juutalaisille selittää että Timoteus oli nyt sydämeltään ympärileikattu?

• jää...
        Excusemi kirjoitti:

jäljelle noista Raamatun paikoista huolimatta siitä, että mikä sai Paavalin leikkaamaan ympäri oppilaansa, vaikka vastusti ympärileikkauksia.

Jeesus vapautti juutalaiset ympärileikkauksista ja siitä Paavali opetti, mutta tässä hän itse kuitenkin siihen tekoon meni. Niin, että.....?

Lihaan tehtävä ympärileikkaus loppui sydämen ympärileikkauksen tieltä. Samoin Jeesus lopetti kaikki ihmisen itsensä tehtäväksi määrätyt teot, jotta kenellekään ei jäänyt kerskaamista.

Hän siis täytti lain ja antaa siihen täytetyssä laissa elämiseen VOIMAN omilleen ja näin kenelläkään ei ole kerskaamista. Rakkaus täyttää lain ja jokainen, joka on rakkaudesta uudeksi syntynyt elää luonnolisesti rakkaudenlaissa.

• että..
        ???? kirjoitti:

olisi voinut juutalaisille selittää että Timoteus oli nyt sydämeltään ympärileikattu?

vastasin sinulle tuolla ylempänä lain muutos... nimellä, koska oli väli, että tähän ketjuun ei mennyt lähtykset perille.

• Excusemi
        jää... kirjoitti:

jäljelle noista Raamatun paikoista huolimatta siitä, että mikä sai Paavalin leikkaamaan ympäri oppilaansa, vaikka vastusti ympärileikkauksia.

Jeesus vapautti juutalaiset ympärileikkauksista ja siitä Paavali opetti, mutta tässä hän itse kuitenkin siihen tekoon meni. Niin, että.....?

Lihaan tehtävä ympärileikkaus loppui sydämen ympärileikkauksen tieltä. Samoin Jeesus lopetti kaikki ihmisen itsensä tehtäväksi määrätyt teot, jotta kenellekään ei jäänyt kerskaamista.

Hän siis täytti lain ja antaa siihen täytetyssä laissa elämiseen VOIMAN omilleen ja näin kenelläkään ei ole kerskaamista. Rakkaus täyttää lain ja jokainen, joka on rakkaudesta uudeksi syntynyt elää luonnolisesti rakkaudenlaissa.

Minä ainakin elän pelkästään armon varassa, ilman sitä en selviäisi lainkaan näiden taakkojeni alla, olisinpa sitten ympärileikattu tai leikkaamaton.
        Kahdesti olen kastettu, lapsena ja aikuisena, sekin asia huolettaa, mutta luotan siinäkin asiassa armoon.

• armoon.
        Excusemi kirjoitti:

Minä ainakin elän pelkästään armon varassa, ilman sitä en selviäisi lainkaan näiden taakkojeni alla, olisinpa sitten ympärileikattu tai leikkaamaton.
        Kahdesti olen kastettu, lapsena ja aikuisena, sekin asia huolettaa, mutta luotan siinäkin asiassa armoon.

Siinä teet oikein ja sen luottamuksen keskellä pyydä sitä VOIMAA, jonka Jeesus on luvannut. Hän on luvannut antaa uudesti syntymisen omilleen ja se tapahtuu ylhäältä elävästä vedestä, eli SANASTA, siis JEESUKSESTA ja JUMALAN HENGESTÄ, siis uudesti syntyminen tapahtuu JUMALASTA.

Hänhän on toki voinut sinut synnyttää jo uudeksi ja olet jo ehkä saanut voiman pysyä rakkaudenlaissa.

Vaikka kuka sinulle sanoisi, että ihminen on heti valmis tultuaan Jeesuksen ruumiin jäseneksi, niin älä usko. Tämä tie on kasvamisen ja kehityksen tie ja Jumala Itse kasvattaa meitä Sanansa kautta ja kavun myötä me muutumme.
        Tulemme vapaammaksi ja vapaamaksi sen myötä, mitä enemmä Kristus saa meissä tilaa.

Jonkin esimerkin kertoakseni itsestäni, niin aikaisemmin, siitä kyllä on jo todella kauan, minä kannoin itse taakkoja ja olin huolissani ja kaikkea sellaista mitä lihallisuus, se osa, jota en ollut suostunut ristiin naulitsemaan, minulle tuotti.
        Jeesus puhui minulle ja sanoi, että luota minuun ja anna taakkasi minulle, minä olen voimallinen kaikki hyväksi kääntämään.
        Aika kauan Herra sai minulle puhua ja Sanallaan opettee ennen kuin taivuin täysin uskomaan Häneen ja Hänen Sanaansa ja sitten kun sen kyvyn sain, jätin huolet ja murheet ja tulin vapaaksi ja vasta sen vapauden myötä sain kyvyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja sain kyvyn rakastaa itseäni ja lähimäistäni. Se on valtava vapaus ja se on pysyvä vapaus, Jeesus Sanansa kautta pitää siitä huolen.

• meidän
        jää... kirjoitti:

tunnustettava, että nuo meidän ihailemat apostolit, jotka Jeesus oli valjastanut työhönsä olivat kuitenkin yhtä vajavaisia kuin mekin, eli uskostaan huolimatta, jossa heidän ja meidän voima on, hekin lankesivat joskus jopa ihmisorjuuteen, josta Jeesus varoittaa.

Ajatellaanpa Pietaria, ja Paavalin nuoria työtovereita, hekin ulkokultaisuuden, eli ihmisorjuuten takia saattoivat josku loukata Paavalin mielen, koska he puolustivat juutalaisia lakeja, vaikka tiesivät Jeesuksen täyttäneen kertakaikkiaan ne lait ihmisten ulottumattomuuteen.

Entäpä tämä, jossa Paavali itse ympärileikkaa oppialaansa, eikö sekin osoita vajavuutta ja ihmisorjuutta, jos sama mies, joka puhuu ja aivan itkien opettaa lain orjuudesta vapautumisen puolesta ja kuitenkin itse tekee lainteon.

Kai meidän on tunnustettava, että ei ole koskaan maanpäällä ollut, kuin yksi täydellinen ihminen, eli Jeesus, joka kyllä oli alkuperältään Jumala ja sikisi Pyhästä Hengestä ja näin ollen ei kantanut perimää, eli perisynnin heikentämää osaa Itsessään ja siksi synti ei koskaan saanut Hänestä valtaa. Sitäpaitsi Hänet Isä voiteli vallalla ja voimalla ja siksi Hän oli niin voitokas, että kykeni meidät pelastamaan, sillä Jumalalle ei kelvannut, kuin täydellinen Uhri.

• Excusemi
        armoon. kirjoitti:

Siinä teet oikein ja sen luottamuksen keskellä pyydä sitä VOIMAA, jonka Jeesus on luvannut. Hän on luvannut antaa uudesti syntymisen omilleen ja se tapahtuu ylhäältä elävästä vedestä, eli SANASTA, siis JEESUKSESTA ja JUMALAN HENGESTÄ, siis uudesti syntyminen tapahtuu JUMALASTA.

Hänhän on toki voinut sinut synnyttää jo uudeksi ja olet jo ehkä saanut voiman pysyä rakkaudenlaissa.

Vaikka kuka sinulle sanoisi, että ihminen on heti valmis tultuaan Jeesuksen ruumiin jäseneksi, niin älä usko. Tämä tie on kasvamisen ja kehityksen tie ja Jumala Itse kasvattaa meitä Sanansa kautta ja kavun myötä me muutumme.
        Tulemme vapaammaksi ja vapaamaksi sen myötä, mitä enemmä Kristus saa meissä tilaa.

Jonkin esimerkin kertoakseni itsestäni, niin aikaisemmin, siitä kyllä on jo todella kauan, minä kannoin itse taakkoja ja olin huolissani ja kaikkea sellaista mitä lihallisuus, se osa, jota en ollut suostunut ristiin naulitsemaan, minulle tuotti.
        Jeesus puhui minulle ja sanoi, että luota minuun ja anna taakkasi minulle, minä olen voimallinen kaikki hyväksi kääntämään.
        Aika kauan Herra sai minulle puhua ja Sanallaan opettee ennen kuin taivuin täysin uskomaan Häneen ja Hänen Sanaansa ja sitten kun sen kyvyn sain, jätin huolet ja murheet ja tulin vapaaksi ja vasta sen vapauden myötä sain kyvyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja sain kyvyn rakastaa itseäni ja lähimäistäni. Se on valtava vapaus ja se on pysyvä vapaus, Jeesus Sanansa kautta pitää siitä huolen.

Kiitos lohduttavasta ja armollisesta kirjoituksestasi. Sain siitä uskoa vaeltaa eteenpäin uudestisyntyneenä, mutta silti syntisenä ja vajavaisena.

• Excusemi
        meidän kirjoitti:

tunnustettava, että nuo meidän ihailemat apostolit, jotka Jeesus oli valjastanut työhönsä olivat kuitenkin yhtä vajavaisia kuin mekin, eli uskostaan huolimatta, jossa heidän ja meidän voima on, hekin lankesivat joskus jopa ihmisorjuuteen, josta Jeesus varoittaa.

Ajatellaanpa Pietaria, ja Paavalin nuoria työtovereita, hekin ulkokultaisuuden, eli ihmisorjuuten takia saattoivat josku loukata Paavalin mielen, koska he puolustivat juutalaisia lakeja, vaikka tiesivät Jeesuksen täyttäneen kertakaikkiaan ne lait ihmisten ulottumattomuuteen.

Entäpä tämä, jossa Paavali itse ympärileikkaa oppialaansa, eikö sekin osoita vajavuutta ja ihmisorjuutta, jos sama mies, joka puhuu ja aivan itkien opettaa lain orjuudesta vapautumisen puolesta ja kuitenkin itse tekee lainteon.

Kai meidän on tunnustettava, että ei ole koskaan maanpäällä ollut, kuin yksi täydellinen ihminen, eli Jeesus, joka kyllä oli alkuperältään Jumala ja sikisi Pyhästä Hengestä ja näin ollen ei kantanut perimää, eli perisynnin heikentämää osaa Itsessään ja siksi synti ei koskaan saanut Hänestä valtaa. Sitäpaitsi Hänet Isä voiteli vallalla ja voimalla ja siksi Hän oli niin voitokas, että kykeni meidät pelastamaan, sillä Jumalalle ei kelvannut, kuin täydellinen Uhri.

Tietääkö kukaan, että miten menettelevät ne ns. "Messiaaniset juutalaiset" (eli siis Kristukseen uskovat) tänä päivänä jos heille syntyy esim. poikalapsi. Kastavatko he hänet lapsikasteella vai ympärileikkauttavatko he hänet 8 pv:n ikäisenä. Vai tekevätkö kenties molemmat. Onko eroa, ovatko tulleet kristityiksi helluntailaisten vai "kirkollisten" opin mukaisesti? Entä mitä tekevät siinä tapauksessa jos syntyvä lapsi on tyttö?

• leikatut
        meidän kirjoitti:

Tässä Paavali osoittaa kiivauttaan laintekoja tekeville ja varoittaa heistä ja käskee pitäytymään uskoon, jonka kautta saamme todellisen sydämen ympärileikkausen.

Ehkäpä Paavali oli vielä hyvin keskenkasvuinen suostuessaan aikaisemmin oppilaansa itse ympärileikkaamaan.

Filippiläiskirje 3
        1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
        2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
        3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
        4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
        5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
        6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
        7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
        9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
        10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      271
      1673
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      46
      1543
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      151
      1251
    4. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      1037
    5. 137
      1035
    6. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      991
    7. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      73
      943
    8. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      450
      924
    9. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      47
      881
    10. Kesä ja nuorison mopoilu

Tänään neljä mopoa ajelivat yöllä ihan miten sattuu pitkin kyliä liikenteenjakajan väärältä puolelta hirveää ylinopeutta
      Suomussalmi
      152
      867
    Aihe