Espanjalaisia vieraita - ruokaideoita?

Hola!

Kohta puoliin olisi tulossa espanjalaisia vieraita kylään eikä ole mitään ruokaideoita. Ruoan olisi hyvä olla jotenkin suomalaista(ei välttämätöntä), sillä olisi tyhmää tarjota jotain espanjalaista kun he voivat sitä syödä kotimaassaankin. He tykkäävät eritoten lampaasta ja erilaisista kalaruoista.
Toki alkupala, jälkiruoka, salaatti tai muita ideoita voi heittää. :)

11

1420

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------

Olen sen verta huono laittamaan ruokaa, etten ihan varsinaisia ohjeita osaa antaa, mutta... Aina valilla rahtaan tanne Espanjaan suomalaisia herkkuja ja niista parhaiten ovat maistuneet mm. graavilohi (ja lohi ylipaatansa), leipajuusto lakkahillo, fazerin suklaa, lakritsi ja erilaiset alkoholit (mm. lakkalikoori ja salmiakkikossu (kylla vain!) ovat maistuneet nuorille ja vanhemmillekin). Karjalanpiirakat ovat yleensa maistuneet, mutta ruisleivasta joko tykataan tai sitten inhotaan. Espanjalainen poikaystavani tykkaa hirmusesti poron lihasta. Toivottavasti saat hyvia ideoita hyvilta ruoanlaittajilta! Itse en osaa tahan hataan taman enempaa auttaa!

• ehdottomasti

Kotoisia kaloja, salaattiin juustoleipää, poroa vaikka kuivalihana tai savustettuna, Marjoista lakkaa ja karpaloa ? Lakkahillo sopii erityisesti jälkkäriksi juustoleivän kanssa jos sitä ei nauti perinteisesti kahvin sekaan silputtuna.

• Helsinkiläinen*

Ainakaan leipäjuustoa (jota tarkoittanet tuolla "juustoleivällä") eikä lakkoja pidä ulkomaalaisille tarjota. Tuo mainittu "juusto" ei maistu tottumattomalle miltään vaan on vain epämiellyttävää styroksia, ja lakat ovat ikäviä suussa. Viimeinen piste olisi murustaa sitä leipäjuustoa suomalaispaahtoiseen "kahviin"...
        Noista mainitsemistasi eivät kaikki suomalaisetkaan pidä, mm. minä. Vaativat useimmiten, että juuret ovat jossakin Kainuussa tai vähintään Kehä III:n ulkopuolella.

• kulinaristijohtaja
        Helsinkiläinen* kirjoitti:

Ainakaan leipäjuustoa (jota tarkoittanet tuolla "juustoleivällä") eikä lakkoja pidä ulkomaalaisille tarjota. Tuo mainittu "juusto" ei maistu tottumattomalle miltään vaan on vain epämiellyttävää styroksia, ja lakat ovat ikäviä suussa. Viimeinen piste olisi murustaa sitä leipäjuustoa suomalaispaahtoiseen "kahviin"...
        Noista mainitsemistasi eivät kaikki suomalaisetkaan pidä, mm. minä. Vaativat useimmiten, että juuret ovat jossakin Kainuussa tai vähintään Kehä III:n ulkopuolella.

Leipäjuustoja ovat edam ja emmental esimerkiksi, joita laitetaan leivän päälle. Juustoleipä on perinteinen kahvin kanssa nautittava herkku, joka ei tosiaankaan ole styroxia vaan verraton herkku, joka on kelvannut herroille ja narreille. Juustoleipä sopii hyvin myös juustotarjottimelle: http://www.paakari.net/reseptit.php?cat=38&id=99

Suomalaista kahvia kannattaa tosiaan myös tarjota, missään muualla maailmassa ei juoda niin hyvää kahvia kuin Suomessa, muut käyttävät paljon huonompia ja halvempia laatuja, jos vielä nokipannukahvit tarjoaa, niin vieraiden suosio on taattu!

Kunnon kalakukko ja Karjalanpiirakat pitää myös tarjota vieraille, ne hakkaavat tapakset mennen tullen, unohtamatta tönkkösuolattua muikkua.

• ...herran...
        kulinaristijohtaja kirjoitti:

Leipäjuustoja ovat edam ja emmental esimerkiksi, joita laitetaan leivän päälle. Juustoleipä on perinteinen kahvin kanssa nautittava herkku, joka ei tosiaankaan ole styroxia vaan verraton herkku, joka on kelvannut herroille ja narreille. Juustoleipä sopii hyvin myös juustotarjottimelle: http://www.paakari.net/reseptit.php?cat=38&id=99

Suomalaista kahvia kannattaa tosiaan myös tarjota, missään muualla maailmassa ei juoda niin hyvää kahvia kuin Suomessa, muut käyttävät paljon huonompia ja halvempia laatuja, jos vielä nokipannukahvit tarjoaa, niin vieraiden suosio on taattu!

Kunnon kalakukko ja Karjalanpiirakat pitää myös tarjota vieraille, ne hakkaavat tapakset mennen tullen, unohtamatta tönkkösuolattua muikkua.

...pieksut! Etten paremmin sano.

Ensinnäkin yleisnimi on tosiaankin "leipäjuusto". Vain joillakin alueilla puhutaan myös "juustoleivästä", joka on varsin harhauttava nimi (juustoleipä on voileipä jonka päällä juustoa).

Lisäksi nuo muut suosituksesi (karjalanpiirakoita lukuunottamatta) ovat todellisia kammotuksia, ja varma tae ulkomaanvieraiden järkyttämiseksi.

• Brunello

ulin eilen Barcelonasta ja maistelimme siellä monen moista ruokaa. Kalaa espanjalaiset syövät paljon, joten kuha tai ahven voisi olla hyvä. Myös grillatut kasvikset ja lihat ovat yleisiä. Kannattaa ehkä tehdä jotain kotoisen oloista (=valmistustapa) mutta silti eksoottista (raaka-aine). Miten olisi savustettu ahven tai riekko? Ahvenen savustaisin hickory puullaja riekolle antaisin väriä ja makua pintaan viiniköynnöksen oksilla.
      Savustamista ei tarvitse tehdä aina pöntössä, vaan kaasugrilliin voi laittaa "aromilaatikon", smokerboxin, jonka sisään liotetut savustuslastut laitetaan. Toimii, ja sen valmistaminen ulkona yhdessä vieraiden kanssa on kivaa. Mutta voi sen tehdä vaikka hellalla savustuskattilassa. Silloin kannatta ottaa palohälytin pois päältä ja hyvä tuuletus helpottaa asiaa.

• Suomessa ollaan

Ja hikkorilla tai viiniköynnöksellä savustusta! Onhan meillä katajaa, leppää, pihlajaa mistä valita! Ja kyllä makkaran grillaus kuuluu kesään, Wilhelmiä vaan tulille ja kotimaista Auran sinappia päälle, Turun sinapit jokeen!

• rotissööri

mitäpä jos kokeilisit seuraavaa

alkupalaksi Karjalan piirakkojen päällä Marskin vorschmack ja hieman smetanaa ja sitten keitoksi: Bortsh ja pääruoaksi paistettua siikaa sienikastikkeen kera ja perunamuussia. Tämä oli Mannerheimin suosikkimenuu, jonka nykyään tarjoaa "Mannerheimin menuuna" ravintola Savoy Helsingissä. Marskin vorschmackia saa: ks. sivut

wwww.nordicdeli.fi

• kokemusta on!!

Mun espanjalaiset kaverit kun söi ekan kerran karjalanpiirakoita ne järsi ainoastaan reunan koska eivät tykänneet että on riisipuuroa leivässä. Lohta voi ajatella, uusia perunoita, ja possungrillikylki oli tosi suosittua.

• spanners

hei!En itse ole koskaan kokannut espanjalaisille,mutta taalla englannissa asuessani kylla monen muun maan kansalaisille.Olin yllattynyt janssonin kiusauksen suosiosta kun olen sita tarjonnut.Ajattelin etta siina olisi ainakin yksi vinkki mita tarjota...eika aurajuustoperunoita ole koskaan jaanyt kun olen tarjonnut.Toinen "herkku"englantilaisille on ollut sinappikurkkusalaatti!En tieda mika siina kutkuttaa enkkujen makuhermoja mutta se on ollut todella suosittua.Vissiin tosi eksoottista niille...Mutta asiallisesti puhuen,ala murehdi liikaa,suomessa on kaikki ruoka niin tuoretta ja hyvaa(siis ihan valmisruokakin)etta loydat varmaan sopivaa tarjottavaa suht pienella vaivalla.Ota vieraasi mukaan ruokaostoksille ja esittele vahan mita on tarjolla,taatusti loytyy hyvaa ruokaa joka kaupasta,oli se sitten market tai kauppahalli.Ala tosiaan ota liikaa paineita,vieraasi varmaan ymmartaa etta maassa maan tavalla ,ja syodaan mita tarjotaan!

• adios=)

Eli tarjottiin karitsaa punaviinikastikkeessa, paria eri salaattia, perunoita, karjalanpiirakoita, wokkia, lohirullia ja voin sanoa kyllä tykkäsivät kaikesta, tosin karjalanpiirakoiden makua hieman vierastivat, mutta karitsa oli kyllä todella hyvää varsinkin kastikkeen ja paistoliemen kera (paistettu medium-). Jälkkäriksi oli cappucino-kakkua ja expresso kahvit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe