Aito oikea mustikkapiirakka?

aälsdktji

Onko se pullapohjainen vai murotaikinainen?
Tuleeko mustikat kokonaisina vai survoksena?

Tärkeitä juttuja :)

Minulle käy kaikki, ja suvussani on suosittu pullapohjaa, mutta tykkään murotaikinasta (salaa) enemmän. Ja KOKONAISISTA mustikoista.

9

30309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihana!

      Minun mielestäni kaikkein parhain mustikkapiirakka koko maailmassa on äidin leipoma, muropohjainen, kermaviili-mustikkatäytteinen piiras!! :) Se on NIIIN parasta!! Ja mustikat kokonaisna juu.

      Kyllä muutkin on hyviä, mutta mikään ei ole vielä tuota voittanut. Pullapohja on tietty jonkin verran vähärasvaisempi, mutta jostain kumman syystä minä tykkään mieluiten syödä pullan sellaisenaan ja piirakan "oikeana" piirakkana...

      • vanha kokki

        leivottiin perinteisesti pullapohjaan, mutta joku keksi kokeilla siihen muropohjaa joka osoittautui todella hyväksi ratkaisuksi. Niinpä meillä on nyt kaksi hyvää piirakkamallia, mutta niistä vanhempi ja yleisempi on pullapohjainen. Itse pidän myös enemmän muropohjaisesta.


      • vanha kokki kirjoitti:

        leivottiin perinteisesti pullapohjaan, mutta joku keksi kokeilla siihen muropohjaa joka osoittautui todella hyväksi ratkaisuksi. Niinpä meillä on nyt kaksi hyvää piirakkamallia, mutta niistä vanhempi ja yleisempi on pullapohjainen. Itse pidän myös enemmän muropohjaisesta.

        Eikös sitten ole vielä kolmaskin versio, pehmeä sokerikakkupohja joka käy kaikille marjoille, myös mustikalle, ja siitä saa kätevästi vaikka pellillisen..??

        Marjat marjoina, siis kokonaisina, ei survottuina :) Tänään tein just muropohjaisen mustikkapiirakan johon tuli taikinaan aika paljon kaurahiutaleita, todella hyvää vaniljakastikkeen kera, kaura tuo paistettuna toffeemaista säväystä pohjaan!!

        Tykkään kaikista noista versioista, tuota sokerikakkupohjaistakin on tullut tehtyä, mutta pakko myöntää etten ole koskaan tehnyt pullapohjaista mustikkapiirakkaa, mustikkapullia kylläkin rahkapiirakoiden tapaan.. syön kyllä suurella mielihalulla jos jossakin tarjotaan mutta jostain syystä itse koen työlääksi tehdä..!?!?


      • aälsdktji
        cherrykirsikka kirjoitti:

        Eikös sitten ole vielä kolmaskin versio, pehmeä sokerikakkupohja joka käy kaikille marjoille, myös mustikalle, ja siitä saa kätevästi vaikka pellillisen..??

        Marjat marjoina, siis kokonaisina, ei survottuina :) Tänään tein just muropohjaisen mustikkapiirakan johon tuli taikinaan aika paljon kaurahiutaleita, todella hyvää vaniljakastikkeen kera, kaura tuo paistettuna toffeemaista säväystä pohjaan!!

        Tykkään kaikista noista versioista, tuota sokerikakkupohjaistakin on tullut tehtyä, mutta pakko myöntää etten ole koskaan tehnyt pullapohjaista mustikkapiirakkaa, mustikkapullia kylläkin rahkapiirakoiden tapaan.. syön kyllä suurella mielihalulla jos jossakin tarjotaan mutta jostain syystä itse koen työlääksi tehdä..!?!?

        Sokerikakkupohjahan tuossa alemmassa raparperipiirakassanikin on.

        Mä tykkään kanssa siitä kauran mausta, ja olet ihan oikeassa, että "toffeemainen" se on. Mä en osannut löytää oikeaa sanaa :)

        Pullataikina tuntuu vaivaamisineen ja kohotuksineen juu minustakin työläimmältä pohjalta. Muut taikinat onnistuvat Kenwoodissa, mutta pullataikina pitää alustaa itse, jos hyvän haluaa. Sitäpaitsi mua hirvittää, että jos se taikina paisuileekin kauheasti uunissa niin piiraasta (tai pienemmistä pullista) tulee ihan epämuodostuneita...

        Kuulemma nimenomaan siihen pullapohjaiseen pitäisi laittaa survottua mustikkaa, mutta tämä on taas näitä meidän suvun "totuuksia" :)

        Neljäskin mustikka"piirakka" tuli mieleeni eli mustikkakukko, on muuten hyvää herkkua, jos innostutte tekemään.


      • yx00
        cherrykirsikka kirjoitti:

        Eikös sitten ole vielä kolmaskin versio, pehmeä sokerikakkupohja joka käy kaikille marjoille, myös mustikalle, ja siitä saa kätevästi vaikka pellillisen..??

        Marjat marjoina, siis kokonaisina, ei survottuina :) Tänään tein just muropohjaisen mustikkapiirakan johon tuli taikinaan aika paljon kaurahiutaleita, todella hyvää vaniljakastikkeen kera, kaura tuo paistettuna toffeemaista säväystä pohjaan!!

        Tykkään kaikista noista versioista, tuota sokerikakkupohjaistakin on tullut tehtyä, mutta pakko myöntää etten ole koskaan tehnyt pullapohjaista mustikkapiirakkaa, mustikkapullia kylläkin rahkapiirakoiden tapaan.. syön kyllä suurella mielihalulla jos jossakin tarjotaan mutta jostain syystä itse koen työlääksi tehdä..!?!?

        Laitappa ohjeesi tuolle kauraiselle mustikkapiirakalle! Kiitos :)


    • s-s h

      2½ dl vehnäjauhoja,ripaus leivinjauhetta ja soodaa,1½ dl sokeria,75g sulatettua margariinia,2 dl piimää tai kermaviiliä,1 muna ja ripsaus vaniliinisokeria.sekotetaan kaikki yhteen.marjoja tai omenia pinnalle ja uuniin 200 astetta n.25 min. ja sit kysymykseni,millä ton piimän/kermaviilin vois korvata,kun aina sitä ei satu oleen kaapissa,kun alkaa leivotuttaa,käviskö maito?vai pitääkö olla hapantuote.oliko toi sokerikakkupohja ihan se normaali muna,jauhot ja sokeri?

      • Itse olen tehnyt marjapiirakkaa myös maitorahkalla ja maustamattomalla tai vaniljatuorejuustolla, eli ainakin ne sopivat mustikoidenkin kanssa. Ihan pelkästä maidosta en ole varma, miten käyttäytyy, ehkä joku muu tietää..

        Pehmeään sokerikakkupohjaan tulee mainitsemiesi lisäksi myös maitoa tai kermaa ja sulatettua rasvaa eli ei ole ihan sama kuin mikä esim. täytekakkupohjaksi tulee. Ja sit voi tietysti soveltaa muutakin sekaan, maustaa vaniljasokerilla ainakin... Ja muista leivinjauhe!

        Ja tässä tää mun mustikkapiirakkaohje, jota joku kyseli..

        Murea mustikkapiirakka

        150 g margariinia
        1 dl sokeria
        2,5 dl kaurahiutaleita
        1,5 dl vehnäjauhoja
        2 tl leivinjauhetta

        Päälle: 1/2 l mustikoita
        1/2 dl sokeria
        1/3 dl perunajauhoja

        Tarjoiluun vaniljakastiketta

        1. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen.
        2. Vaahdota huoneenlämpöinen margariini ja sokeri. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää margariini-sokerivaahtoon. Sekoita tasaiseksi.
        3. Levitä taikina voideltuun piirakkavuokaan.
        4. Sekoita keskenään mustikat, sokeri ja perunajauhot. Kaada täyte vuokaan.
        5. Paista uunin keskitasossa 35-40 minuuttia.

        Alkuperäisessä ohjeessa täyteaineita oli kaksinkertainen määrä (litra mustikoita jne.) mutta mielestäni puoli litraa riittää tähän piirakkaan vallan mainiosti :) Leipomisen iloa!


      • hups

        ..vähän samanlainen ohje kuin mulla 'Äidin piimäpiirakka' eli piimä laitettiin taikinan sekaan, ei päälle. Miksei siihen maitokin vois käydä, sehän ois sit oikeastaan just se pehmeä sokerikakku ;) Sooda pitää kai maidon kanssa korvata leivinjauheella, sitä käytetään yleensä noiden hapanmaitotuotteiden kanssa..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe