Ulkomainen - ulkomaalainen - ulkolainen.
Näitä kuulee, mutta vain kaksi ovat oikein.
Ulkomainen = ulkomaista alkuperää oleva
Ulkomaalainen = ulkomainen henkilö
Ulkolainen = ei mitään, väärä "sekoitus" sanoista ulkomainen ja ulkomaalainen.
Eihän myöskään ole mitään "kotilaista" "ulkolaisen" vastakohtana... Paitsi sukunimi Kotilainen.
Tarkkana näissä
8
344
Vastaukset
- kemurintti
>Näitä kuulee, mutta vain kaksi ovat oikein.
Ai-ai, ylitaivutusta. Pitää olla: "...vain kaksi on oikein."
"Kaksi miestä otti viinaa."
"Ne kaksi miestä jotka ottivat viinaa, tulivat humalaan."- Topias
"Markkinointitiimin kaksi miestä otti viinaa."
"Markkinointitiimin kaksi miestä ottivat viinaa."
Kumpainenkin on oikein. Näillä on tietenkin eri merkitys. - Tarvitsija
Topias kirjoitti:
"Markkinointitiimin kaksi miestä otti viinaa."
"Markkinointitiimin kaksi miestä ottivat viinaa."
Kumpainenkin on oikein. Näillä on tietenkin eri merkitys.Osaako muka joku ottaa viinaa tarpeen mukaan? Onnittelen!
”Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on liian vähän”, sanovat kaikentietävät polyteekkarit. Itse olen päässyt matalammalla koulutustasollakin jokseenkin yhtäpitäviin tuloksiin.
Minun markkinointitiimissäni ei noin monta miestä olekaan, joten pitää vain tyytyä riipomaan sitä viinaa kaksin käsin.
- ovat
Ulkoloinen, sisäloinen.
Jo vuonna 2001 normeja muutettiin niin, että ”ulkomaalainen” sallitaan myös adjektiivina eikä vain merkityksessä ’ulkomainen henkilö’. On siis hyväksyttyä kirjoittaa esimerkiksi ulkomaalaisista työntekijöistä. Viite:
http://www.kotus.fi/index.phtml?i=92&s=1977
Myös ”ulkomainen työntekijä” on edelleen oikein, mutta luultavasti monien mielestä se on vähemmän luonteva ilmaus. Googlatkaamme! Tulos:
"ulkomaalainen työntekijä" 571
"ulkomainen työntekijä" 372- - - -
- - -
- Umbh-Öyh
Mikä on paikallispoliitikkojen viljelemä "paikkaseutu"?
Vastaus: Nimimerkki Ollin (V. Nuorteva) keksimä irvailu suomen väärinkäytöstä.
Muuten, jos olen kotoisin Etu-Rientolasta, olenko eturientolainen, eturietolalainen, vai jompaakumpaa väliviivalla?- Seutupaikkakuntalainen
»etelä-/Etelä- huom. paikannimissä iso alkukirjain, vaikka muuten käytetään pientä, esim. Etelä-Amerikka, eteläamerikkalainen; Etelä-Eurooppa, eteläeurooppalainen; Etelä-Pohjanmaa, eteläpohjalainen»
(Pirkko Leino: HYVÄÄ SUOMEA, Otava 1989)
Mielestäni tuon ohjeen kanssa yhdenmukaista olisi kirjoittaa Etu-Rientola, eturientolalainen.
Synnyntäkotikunnassani oli pelkkä Rientola ilman mitään etuja. Sitä ylläpitävä taho käytti kai nuorisoseuran nimeä, mutta edellisenä isäntänä oli päsmertänyt suojeluskuntaliikkeen paikallisosasto. Vinosti Rientolaa vastapäätä olikin sitten Työväentalo ikään kuin kauhun tasapainon vuoksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242391Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3441997Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä251866Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101673Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581488Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181009- 63865
- 55850
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2808