Uskonnottomien hautaamisesta

esakalev

Tunnustuksettomasta
hautaamisesta

Heinäkuun alussa olleen uutisen mukaan (Helsingin Uutiset ja Vantaan Sanomat 4.7.) tunnustukseton hautausmaa on vielä tyhjillään Honkanummella. Uusi hautaustoimilakihan edellyttää, että ev.lut. seurakuntien hautausmaiden yhteydessä on oltava myös tunnustukseton alue.

Ev.lut. kirkkoon kuulumattomia on yli kolmannes pääkaupunkiseudun asukkaista, ja heistä suurin osa on uskonnottomia. Miksi siis tunnustuksettoman hautausmaan osan käyttö on käynnistynyt hitaasti? Syitä lienee useita.

Aluksi voi todeta, että melko suuri osa kirkkoon kuulumattomista vainajista haudataan vielä kirkollisin menoin, mikä voi tapahtua vain niin sanotussa siunatussa osassa seurakuntien hautausmaata.

Papit tulevat mielellään ilmaiseksi puhumaan sanaansa saattoväelle - sitä on lähetyskäskyä noudattava "läsnäolon kirkko". Omaisten pyytämä kirkollinen hautaus ei valitettavasti aina perustu vainajan ilmaisemaan tahtoon ja voi olla jopa vainajan tahtoa ja katsomusta loukkaava menettely. Kirkkoon olisi ollut helppo liittyä, ja helppo olisi myös laatia kirjallinen pyyntö papin saamiseksi haudalle; siksi ilman dokumentoitua pyyntöä pappia ei saisi päästää uskonnottoman haudalle.

Pääkysymys kokee kuitenkin uskonnottomien hautaamisten paikkaa ja tapaa. Ensinnäkin, siviilihautaus mahdollisine seremonioineen ilman pappia voi yhä tapahtua hyvin myös seurakuntien hautausmaiden perinteisellä alueella. Monillahan on ollut valmiina tavallaan sukuhauta, johon on haudattu esimerkiksi puoliso, ja kivessä on vielä tilaa. Näin ollen valmiin haudan käyttö kirkollisella alueella on luonnollista myös siviilihautauksissa.

Toiseksi asiaan vaikuttaa, että vainajan tuhkaus on nykyään pääkaupunkiseudulla yleisempää kuin arkkuhautaus. Saattotilaisuus siviiliseremonioineen on ennen tuhkausta, ja tuhka haudataan tai sirotellaan myöhemmin. Hautausmaalle hautapaikkaan hautaamisen vaihtoehtona on myös uurnan hautaaminen yksityiselle maa-alueelle, myös omalle maalle, tai tuhkan sirottelu jollekin luvalliselle maa- tai vesialueelle. Sirotteluun on muistolehtojen lisäksi Helsingin osoittama vesialue merellä.

Maassamme on myös kymmenkunta Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistysten ylläpitämää hautausmaata. Sellaista ei ole kuitenkaan Helsingin ja Vantaan alueella, koska sopivaa aluetta ei ole Helsingin yhdistykselle hakemuksista huolimatta myönnetty. Välillä jo pitkälle edennyt hanke kunnallisesta tunnustuksettomasta hautausmaasta Viikiin on pistetty jäihin tämän uuden hautaustoimilain johdosta.

Ilmeisesti Helsingin ja Vantaan seurakunnat yhä markkinoivat myös uskonnottomien siviilihautauksiin etupäässä Honkanummen hautausmaan kristillistä osastoa eivätkä tuo esiin tunnustuksetonta vaihtoehtoa asianmukaisesti. Ainakin voi epäillä, että seurakunnat ovat kuin ”pukki kaalimaan vartijana” tunnustuksettomien hautausmaiden suhteen haluten kristillisten alueiden ja hautaan siunausten markkinaosuuden mahdollisimman suureksi.

Kirkkohan hyväksyi hautaustoimilain tältä osin vastentahtoisesti. Vielä kesällä 2006 Helsingin ja Vantaan seurakuntien viestintäjohtaja Seppo Simola leimasi julkisuudessa (HU 12.7.2006) tunnustuksettomat hautausmaat pienen äänekkään vähemmistön jutuksi, vaikka kyse on lakisääteisistä ihmisoikeuksista yksilöllisesti herkällä alueella.

”Jos sitä pyydetään” -asenne ei ole oikeaa palvelua tässä asiassa. Tunnustuksettoman hautausmaa-alueen vaihtoehtoa on syytä tuoda esiin vainajan omaisille, koska varsinkaan vanhoilla ihmisillä ei ole siitä tarpeeksi tietoa. Tämä pyyntö koskee sekä seurakuntien hautaustoimen palveluja että myös hautaustoimistoja: asianmukaista palvelua, kiitos.

Ehkä kaikki uskonnottomat ihmiset eivät sitä paitsi pidä ev.lut kirkon ylläpitämien hautausmaiden tunnustuksettomia osia tarpeeksi tunnustuksettomina. Olisikin parasta, jos tunnustuksettomien hautausmaiden ylläpitäminen siirtyisi ensi sijassa kuntien haltuun. Ylläpitäähän kunta myös neuvoloita ja synnytyssairaaloita. Viikissä on jo valmiiksi kaavoitettu alue uurnahautauksiin ja tuhkan sirotteluun, ja Gardeniassa on saattotilaisuuksiin suunniteltu ja sopiva tila.

Olisi kai tasapuolisuuden vuoksi lisäksi kohtuullista, että myös vapaa-ajattelijoiden ylläpitämien tunnustuksettomien hautausmaiden ylläpitoon myönnettäisiin yhteiskunnan tukea, jota nyt muun muassa yhteisöveron tuoton kautta myönnetään runsaasti seurakuntien hautaustoimeen.

Esa Ylikoski

16

3946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Admira

      Vapaa-ajattelijoiden mielestä olisi tasapuolista ei kirkon mielestä sitä ole. Sain kirkon tiedotuskeskukselta vastauksen, että kirkko sai viime vuonna yhteisöverotuottoa 109 000 000 euroa. Ihmettelen vaan, että miksi hautaustoimi ei ole kuntien tehtävä, kuten kaikki muukin elämän kulkuun liittyvä. Miksi kirkko omii kuoleman ja rahastaa sillä. Paljon on uskonnottomilla vielä tehtävää, mutta ikävä kyllä kirkko on niin vahva ja rikas, että sen monopolia on vaikea murtaa.

    • tässä,kohta jo poissa

      Jos en tee testamenttia,mihin minut haudataan??En kuulu kirkkoon.Varmaan omaisilla eri käsityksiä.Isäni sanoi että synnyinkuntani kirkkomaahan.Onko kihlatulla sananvaltaa asiasta?Kuka päättää asiasta kuolemani jälkeen??

      • Admira

        itse määrätä hautaustapasi ja paikkasi. On omaisilta aika huonoa käytöstä jos vasten tahtoasi toimivat. Joe teet hautaustestamentin, niin sitä pitäisi noudattaa. Yleensä haudataan asuinkunnan hautausmaalle, mutta voit toki valita vaikka vaikkapa jonkun uskonnottomien hautausmaan. Jos taas haluat tuhkauksen, niin tuhkat voi ripotella mereen esimerkiksi valtion vesialueelle, tai vesialueen omistajan luvalla hänen vesialueelleen, (en ole varma onko säädökset tältä osin muuttuneet) tai maanomistajan luvalla vaikka pellolle tai metsään. Eräs ystäväni piti vaimonsa tuhkauurnaa hyllyssä vuoden päivät, kunnes sitten hautasi sen pihalleen. Joten mahdollisuuksia on monia.


      • -ei uskossa-
        Admira kirjoitti:

        itse määrätä hautaustapasi ja paikkasi. On omaisilta aika huonoa käytöstä jos vasten tahtoasi toimivat. Joe teet hautaustestamentin, niin sitä pitäisi noudattaa. Yleensä haudataan asuinkunnan hautausmaalle, mutta voit toki valita vaikka vaikkapa jonkun uskonnottomien hautausmaan. Jos taas haluat tuhkauksen, niin tuhkat voi ripotella mereen esimerkiksi valtion vesialueelle, tai vesialueen omistajan luvalla hänen vesialueelleen, (en ole varma onko säädökset tältä osin muuttuneet) tai maanomistajan luvalla vaikka pellolle tai metsään. Eräs ystäväni piti vaimonsa tuhkauurnaa hyllyssä vuoden päivät, kunnes sitten hautasi sen pihalleen. Joten mahdollisuuksia on monia.

        on näitä uskonnottomille tarkoitettuja hautapaikkoja? Onko hautaustestamentti kallistakin puuhaa ja voiko siinä siis määrittää myös hautaus menetelmästä toiveen?

        Itse olen ajatellut,että tuhkaus ja tuhkan ripottelu johokin kauniiseen luonnonhelmaan olisi minulle sopiva paikka,mutta onko siihen jotakin rajoituksia mihin tuhkan saa ripotella?

        Voiko eseim. omaan pihaan ripotella tuhkan?


      • illan tullen

        "Jos en tee testamenttia,mihin minut haudataan??En kuulu kirkkoon. Varmaan omaisilla eri käsityksiä.Isäni sanoi että synnyinkuntani kirkkomaahan. Onko kihlatulla sananvaltaa asiasta?Kuka päättää asiasta kuolemani jälkeen??"

        Lähiomaiset päättävät, jos ei ole hautaustestamenttia, jolla on joku muu toimeenpanija. Testamentin teossa kuitenkin http://www.siviilihautajaiset.fi auttaa ainakin tahdon ilmaisemiseen.

        "Missä päin Suomea on näitä uskonnottomille tarkoitettuja hautapaikkoja?"

        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/info/hautaus.html
        Uskontokuntiin sitoutumattomia, vapaa-ajattelijayhdistysten ylläpitämiä hautausmaita on seuraavilla paikkakunnilla:
        Forssa, Kajaani, Karkkila,Kemi,Kolari, Kotka, Kuusankoski, Raahe, Vaasa
        Lisäksi Jyväskylässä on hautausmaahanke vireillä ja edennyt jo huomattavan pitkälle.

        "Onko hautaustestamentti kallistakin puuhaa ja voiko siinä siis määrittää myös hautaus menetelmästä toiveen?"

        Voi määrätä. Toimeenpanijan palkkaus voi maksaa, jos haluaa varmistaa (epäilee, että omaiset eivät noudata) ja jos ei ole ystävä tms.

        "Itse olen ajatellut,että tuhkaus ja tuhkan ripottelu johokin kauniiseen luonnonhelmaan olisi minulle sopiva paikka,mutta onko siihen jotakin rajoituksia mihin tuhkan saa ripotella?"

        Maanomistajan lupa pitää olla.

        "Voiko eseim. omaan pihaan ripotella tuhkan?"

        Kyllä, jos perilliset eivät sitä estä.


      • -ei uskossa-
        illan tullen kirjoitti:

        "Jos en tee testamenttia,mihin minut haudataan??En kuulu kirkkoon. Varmaan omaisilla eri käsityksiä.Isäni sanoi että synnyinkuntani kirkkomaahan. Onko kihlatulla sananvaltaa asiasta?Kuka päättää asiasta kuolemani jälkeen??"

        Lähiomaiset päättävät, jos ei ole hautaustestamenttia, jolla on joku muu toimeenpanija. Testamentin teossa kuitenkin http://www.siviilihautajaiset.fi auttaa ainakin tahdon ilmaisemiseen.

        "Missä päin Suomea on näitä uskonnottomille tarkoitettuja hautapaikkoja?"

        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/info/hautaus.html
        Uskontokuntiin sitoutumattomia, vapaa-ajattelijayhdistysten ylläpitämiä hautausmaita on seuraavilla paikkakunnilla:
        Forssa, Kajaani, Karkkila,Kemi,Kolari, Kotka, Kuusankoski, Raahe, Vaasa
        Lisäksi Jyväskylässä on hautausmaahanke vireillä ja edennyt jo huomattavan pitkälle.

        "Onko hautaustestamentti kallistakin puuhaa ja voiko siinä siis määrittää myös hautaus menetelmästä toiveen?"

        Voi määrätä. Toimeenpanijan palkkaus voi maksaa, jos haluaa varmistaa (epäilee, että omaiset eivät noudata) ja jos ei ole ystävä tms.

        "Itse olen ajatellut,että tuhkaus ja tuhkan ripottelu johokin kauniiseen luonnonhelmaan olisi minulle sopiva paikka,mutta onko siihen jotakin rajoituksia mihin tuhkan saa ripotella?"

        Maanomistajan lupa pitää olla.

        "Voiko eseim. omaan pihaan ripotella tuhkan?"

        Kyllä, jos perilliset eivät sitä estä.

        vastauksista,ne linkkeineen auttavat minua :)


      • Nimetön
        -ei uskossa- kirjoitti:

        on näitä uskonnottomille tarkoitettuja hautapaikkoja? Onko hautaustestamentti kallistakin puuhaa ja voiko siinä siis määrittää myös hautaus menetelmästä toiveen?

        Itse olen ajatellut,että tuhkaus ja tuhkan ripottelu johokin kauniiseen luonnonhelmaan olisi minulle sopiva paikka,mutta onko siihen jotakin rajoituksia mihin tuhkan saa ripotella?

        Voiko eseim. omaan pihaan ripotella tuhkan?

        täällä, mutta tuossa on osoite, josta löytyy tietoa.

        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/info/


    • Jeesus tahtoo pelastaa sinut

      Päättyykö ihmisen taival hautaan?
      Johannes 11
      25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
      26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"


      Onko helvetti olemassa?

      42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
      43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.

      45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.

      47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
      48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.


      missä sinä vietät iankaikkisuutesi?
      Taivaassa vai helvetissä?


      Mikä tie vie taivaaseen?
      Joh. 14:6
      Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

      Jeesus Kristus on Herra

      • tukee tuota

        tuommoista..

        Jos et halua tukea tuota musta-valkoista, todelliselle elämälle vierata perussanomaa, eroa kirkosta.


      • Jemina79
        tukee tuota kirjoitti:

        tuommoista..

        Jos et halua tukea tuota musta-valkoista, todelliselle elämälle vierata perussanomaa, eroa kirkosta.

        Yhteisövero ei todellakaan kata kirkollisveroja maksamattomien hautajaisia vaan kulut ovat kirkolle paljon suuremmat.
        Itse pappina aina kysyn, että miksi omaiset haluavat kristilliset hautajaiset, vaikka vainaja on selvästi ilmaissut kantansa omalla toiminnallaan. En suosittele kristillisiä hautajaisia niille, jotka eivät koe uskoa omakseen.
        Ratkaisu on kuitenkin paljolti omaisten käsissä. Luulen, että monesti syynä on omaisten suru ja väsymys läheisen kuoleman jälkeen. Uskonnottomille ei ole vielä muodostunut yhtenäistä hautajaistapaa, johon olisi hyvä tukeutua surun keskellä. Itsekin uskonnottomia läheisiä omaavana toivoisin, että tällaisia muodostuisi ja ihmisen elämän valintoja kunnioitettaisiin myös hänen kuolemassaan.


      • Kössönöm
        Jemina79 kirjoitti:

        Yhteisövero ei todellakaan kata kirkollisveroja maksamattomien hautajaisia vaan kulut ovat kirkolle paljon suuremmat.
        Itse pappina aina kysyn, että miksi omaiset haluavat kristilliset hautajaiset, vaikka vainaja on selvästi ilmaissut kantansa omalla toiminnallaan. En suosittele kristillisiä hautajaisia niille, jotka eivät koe uskoa omakseen.
        Ratkaisu on kuitenkin paljolti omaisten käsissä. Luulen, että monesti syynä on omaisten suru ja väsymys läheisen kuoleman jälkeen. Uskonnottomille ei ole vielä muodostunut yhtenäistä hautajaistapaa, johon olisi hyvä tukeutua surun keskellä. Itsekin uskonnottomia läheisiä omaavana toivoisin, että tällaisia muodostuisi ja ihmisen elämän valintoja kunnioitettaisiin myös hänen kuolemassaan.

        Mitä kaikkea hautauskuluihin lasketaan? Suntion kalossitkin kaiketi. On se vaan kumma juttu, jos ei 120 miljoonaa euroa riitä alle 50 000 ihmisen hautaamiseen, kun ensinnäkin tuhkaus on yleistynyt ja toisekseen kirkko rahastaa vielä perikuntaakin.


      • Esakalev
        Jemina79 kirjoitti:

        Yhteisövero ei todellakaan kata kirkollisveroja maksamattomien hautajaisia vaan kulut ovat kirkolle paljon suuremmat.
        Itse pappina aina kysyn, että miksi omaiset haluavat kristilliset hautajaiset, vaikka vainaja on selvästi ilmaissut kantansa omalla toiminnallaan. En suosittele kristillisiä hautajaisia niille, jotka eivät koe uskoa omakseen.
        Ratkaisu on kuitenkin paljolti omaisten käsissä. Luulen, että monesti syynä on omaisten suru ja väsymys läheisen kuoleman jälkeen. Uskonnottomille ei ole vielä muodostunut yhtenäistä hautajaistapaa, johon olisi hyvä tukeutua surun keskellä. Itsekin uskonnottomia läheisiä omaavana toivoisin, että tällaisia muodostuisi ja ihmisen elämän valintoja kunnioitettaisiin myös hänen kuolemassaan.

        "Yhteisövero ei todellakaan kata kirkollisveroja maksamattomien hautajaisia vaan kulut ovat kirkolle paljon suuremmat."

        Yhteisöveron osuus kirkolle on ollut suurempi kuin hautaustoimen kulut.

        "Itse pappina aina kysyn, että miksi omaiset haluavat kristilliset hautajaiset, vaikka vainaja on selvästi ilmaissut kantansa omalla toiminnallaan. En suosittele kristillisiä hautajaisia niille, jotka eivät koe uskoa omakseen."

        Aivan oikein, että kysyt. Mutta lain mukaan papin pitäisi myös kieltäytyä kirkollisesta toimituksesta, jos "vainaja on selvästi ilmaissut kantansa omalla toiminnallaan". Lakia kierretään, koska kirkko haluaa päätä puhumaan saattoväelle, sillä pappejahan yhtäätlä sitoo "lähetyskäsky", näköjään lakia enemmän.

        "Ratkaisu on kuitenkin paljolti omaisten käsissä. Luulen, että monesti syynä on omaisten suru ja väsymys läheisen kuoleman jälkeen. Uskonnottomille ei ole vielä muodostunut yhtenäistä hautajaistapaa, johon olisi hyvä tukeutua surun keskellä."

        Niin, tai ei tunneta esim. Pro-Seremonioiden palveluja. Eli tapoja ja palveluja kyllä oikeastaan on olemassa. Varmaan tuo omaisten stressitilanne kuolemantapauksen satuttua on tärkeä selittäjä uskonnottoman vainajan omaisten kääntymiseen kirkon puoleen. Ehkäö hautaustoimistotkaan eivät kaikki tiedota asianmukaisesti.

        "Itsekin uskonnottomia läheisiä omaavana toivoisin, että tällaisia muodostuisi ja ihmisen elämän valintoja kunnioitettaisiin myös hänen kuolemassaan."

        Kiitos, hyvin sanottu.


      • puhut paskaa
        Jemina79 kirjoitti:

        Yhteisövero ei todellakaan kata kirkollisveroja maksamattomien hautajaisia vaan kulut ovat kirkolle paljon suuremmat.
        Itse pappina aina kysyn, että miksi omaiset haluavat kristilliset hautajaiset, vaikka vainaja on selvästi ilmaissut kantansa omalla toiminnallaan. En suosittele kristillisiä hautajaisia niille, jotka eivät koe uskoa omakseen.
        Ratkaisu on kuitenkin paljolti omaisten käsissä. Luulen, että monesti syynä on omaisten suru ja väsymys läheisen kuoleman jälkeen. Uskonnottomille ei ole vielä muodostunut yhtenäistä hautajaistapaa, johon olisi hyvä tukeutua surun keskellä. Itsekin uskonnottomia läheisiä omaavana toivoisin, että tällaisia muodostuisi ja ihmisen elämän valintoja kunnioitettaisiin myös hänen kuolemassaan.

        aha ja mitenköhän tuo tappio näkyy kirjanpidossa?


    • onks tietoo kellään?

      Aika vanhoja ovat viestikirjoitukset , mutta tässä tulee uudempaa.
      Asia koskee itseäni.
      Koittipa se kuolema sitten sairaalassa, jossain ukkokodissa tai maantiellä taivasalla, niin kuin menetellään vainajan kanssa senjälkee?
      Itse olen jo puhunut nuoremmille omaisilleni, että minut pitää polttaa.
      Niin missä tulee vainajan kyhjöttää esim, se odotusaika, koska tuskin sitä polttoaikaa samana päivänä saa?
      Onko vainajan säilytystiloja muualla kuin seurakunnilla ja saako vainajaa viedä esim. omalla autolla krematorioon?
      Hautaustoimistot ovat kai yksityisiä, mutta onko heillä vainajan säilytystiloja kirkostaeronneille vainjille?
      Krematoriokin on vissiin seurakunna omistama, että suostuvatko polttamaankaan ja millä hinnalla tämmöisen vainajan?
      Pitääkö peräti omassa nuotiossa hävittää?
      Tuhkaksi jos kuitenkin jollain konstilla saa, niin sitten ei ole enää hätää.
      Pojat ovat luvanneet hoitaa sen kyllä sitten loppusijoituspaikkaan, josta olen saanut vihiä jo edellisistä kirjoituksista.

      Jos joku ystävällisesti vastaisi näihin edellämainittuihin kysymyksiin ja vaikka lienee kokoemuksiakin jollain, miten on menetelty?

      Minua on siunailtu jo elinaikanani senverran että ne rituaalitkin ovat kohdallani tarpeettomia, mutta pojat jotka ovat luvanneet hoitaa tämän loppupään asiat, saavat kyllä juhlia poistumistani ja perintöä kunnolla ja sen olen heille sanonut että surra ei saa eikä kannatakaan.

      • Humanisti-vapari

        Krematorioita on eri puolilla Suomea, osa on krematorioyhdistyksen, kuten Helsingissä, ja se on tunnustukseton, osa puolestaan on seurakuntien. Vaikka hautaustoimilaki on monessa suhteessa huono, se kuitenkin velvoittaa siihen, että krematorion tuhkauksen maksu samoin kuin uurnahautauksen tai sirottelualueelle sirottelun maksu on sama kirkkoon kuulumisesta tai kuulumattomuudesta huolimatta. Sen sijaan kappelin käyttö saattotilaisuuteen on hankalampaa, hinta voi olla eri tai seurakunnat saattavat jopa kieltää sen käytön ei-kirkollisiin hautauksiin. Näin tavallaan kiristetään uskonnottoman vainajan omaisia ottamaan pappi tilaisuuteen...

        Mutta tuohon ruumin säilytykseen ilman tuhkausta. Kyllä, kylmiöitä on sekä sairaalassa että hautaustoimistoissa. Jos kuolinsyyn selvittämiseksi tehdään ruumiin avaus, säilytys tapahtuu ennen ja jälkeen avausa pitkälle noissa tutkimustiloissa. Jossain vaiheessa yleensä on kuitenkin siirto hautautoimiston kylmiöön, jossa vainajan ruumis sijoitetaan arkkuun, olipa matka sitten krematorioon tai arkkuhautaukseen.

        Krematoriossa pidettävän saattotilaisuuden jälkeen yleensä pidetään muistotilaisuus aivan eri tilassa. Mikään laki ei estä hoitamasta tuhkausta etukäteen pienessä piirissä ja yhdistämästä muistotilaisuutta uurnan hauraamiseen tai sirotteluun. Tais siten on erillinen muistotilaisuus, ja sekä tuhkaus että tuhkan sirottelu hoidetaan erikseen.

        On siis kolme erillistä asiaa, 1) tuhkaus ja siihenmahdollisesti liittyvä saattotilaisuus, 2) muistotilaisuus ja 3) uurnan hautaaminen tai tuhkan sirotelu. Ne voivat olla kaikki erikseen, mutta yleensä kaksi niistä on samana päivänä, ueimmiten niin, että saattotilaisuus ja muistotilaisuus eri paikassa samana päivänä niin että muistotilaisuus on pian sattotilaisuuden jälkeen.


      • onks tietoo kellään
        Humanisti-vapari kirjoitti:

        Krematorioita on eri puolilla Suomea, osa on krematorioyhdistyksen, kuten Helsingissä, ja se on tunnustukseton, osa puolestaan on seurakuntien. Vaikka hautaustoimilaki on monessa suhteessa huono, se kuitenkin velvoittaa siihen, että krematorion tuhkauksen maksu samoin kuin uurnahautauksen tai sirottelualueelle sirottelun maksu on sama kirkkoon kuulumisesta tai kuulumattomuudesta huolimatta. Sen sijaan kappelin käyttö saattotilaisuuteen on hankalampaa, hinta voi olla eri tai seurakunnat saattavat jopa kieltää sen käytön ei-kirkollisiin hautauksiin. Näin tavallaan kiristetään uskonnottoman vainajan omaisia ottamaan pappi tilaisuuteen...

        Mutta tuohon ruumin säilytykseen ilman tuhkausta. Kyllä, kylmiöitä on sekä sairaalassa että hautaustoimistoissa. Jos kuolinsyyn selvittämiseksi tehdään ruumiin avaus, säilytys tapahtuu ennen ja jälkeen avausa pitkälle noissa tutkimustiloissa. Jossain vaiheessa yleensä on kuitenkin siirto hautautoimiston kylmiöön, jossa vainajan ruumis sijoitetaan arkkuun, olipa matka sitten krematorioon tai arkkuhautaukseen.

        Krematoriossa pidettävän saattotilaisuuden jälkeen yleensä pidetään muistotilaisuus aivan eri tilassa. Mikään laki ei estä hoitamasta tuhkausta etukäteen pienessä piirissä ja yhdistämästä muistotilaisuutta uurnan hauraamiseen tai sirotteluun. Tais siten on erillinen muistotilaisuus, ja sekä tuhkaus että tuhkan sirottelu hoidetaan erikseen.

        On siis kolme erillistä asiaa, 1) tuhkaus ja siihenmahdollisesti liittyvä saattotilaisuus, 2) muistotilaisuus ja 3) uurnan hautaaminen tai tuhkan sirotelu. Ne voivat olla kaikki erikseen, mutta yleensä kaksi niistä on samana päivänä, ueimmiten niin, että saattotilaisuus ja muistotilaisuus eri paikassa samana päivänä niin että muistotilaisuus on pian sattotilaisuuden jälkeen.

        Kiitos vastauksesta.
        Tarkoitus ei ole järjestää mitään senkummempaa saattotilaisuutta, mutta pojat saavat sen tehä jos haluavat. Pitäkööt sitte senjälkeen millaiset peijaat haluavat, mutta siihen ei mitään kappelia tarvita.
        Siis hautaustoimiston kylmiöstä suoraan uuniin, tuhkat pussiin ja pussi mettään,
        tai mihin sovitaan.
        Ajattelin käydä hautaustoimistossa kysymässä tarkemmin, millainen käytäntö on asuinpaikkakunnallani ja sopiiko tämä e.m käytäntö heille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe