Mitään hyvää html tutoriaalia

tarjolla?

Elikkä, olen tekemässä kotisivua, mutta en tiedä yhtikäs mitään HTML/näistä muista jutuista. Yritin googlettaa "html tutorial" mutta kaikki joita katsoin, oli aika sekaisia. Elikkä kenelläkään mitään linkkejä johonkin hyvään html tutoriaaliin?

7

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Höpö.

        ..että noissa (kuten lähes kaikissa etenkin aloittelijoille tarkoitetuissa oppaissa) opetetaan vanhentunutta html:ää ja huonoja tapoja. Näistä huonoista tavoista sitten pitäisi (kannattaisi) myöhemmin päästä eroon.

        Valitettavasti itse en ole vielä törmännyt yhteenkään hyvään (järkevään) sivuntekoon opastavaan alkeisoppaaseen.

        Mielestäni aloittelijan ei missään nimessä kannattaisi opetella tekemään sivuja millään muulla kuin Strictillä html:llä (html4.01 Strict tai xhtml1.0/1.1 Strict), lähinnä kahdesta syystä:
        Strict on helpompaa ja sitä käytettäessä on helpompi lähteä muokkaisemaan ulkoasua css:llä.

        Tämä ei ole opas vaan referenssi, silti tämä on syytä lukea ja painaa mieleen:
        http://www.saunalahti.fi/wpoet/fin/htmlref-all.htm

        Jos tämä on ristiriidassa sen oppaan kanssa jota käytät, usko mieluummin tähän.


    • Poro1
      • Kai siellä infoakin on, mutta miten aloittelija erottaa sen roskasta, jos ei HTML:stä vielä mitään tiedä?

        Asiantuntija-arviot w3schoolsin luotettavuudesta ovat aika murskaavia.

        Tässä jokunen kunnollinen englanninkielinen johdanto HTML:ään, jos kerran englannin kieli kelpaa:
        http://www.w3.org/MarkUp/Guide/
        http://www.math.wustl.edu/~msh210/html.html
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/html-primer.html

        Jos tuolta ei löydy sopivaa, niin niiden linkeistä todennäköisesti löytyy. ”Birds of a feather get together” myös siinä mielessä, että saman aihepiirin hyvät sivut viittaavat toisiinsa, samoin huonot sivut keskenään.


      • tumpata kaiken ja jokaisen
        Yucca kirjoitti:

        Kai siellä infoakin on, mutta miten aloittelija erottaa sen roskasta, jos ei HTML:stä vielä mitään tiedä?

        Asiantuntija-arviot w3schoolsin luotettavuudesta ovat aika murskaavia.

        Tässä jokunen kunnollinen englanninkielinen johdanto HTML:ään, jos kerran englannin kieli kelpaa:
        http://www.w3.org/MarkUp/Guide/
        http://www.math.wustl.edu/~msh210/html.html
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/html-primer.html

        Jos tuolta ei löydy sopivaa, niin niiden linkeistä todennäköisesti löytyy. ”Birds of a feather get together” myös siinä mielessä, että saman aihepiirin hyvät sivut viittaavat toisiinsa, samoin huonot sivut keskenään.

        > "Asiantuntija-arviot w3schoolsin luotettavuudesta ovat aika murskaavia."

        http://keskustelu.skepsis.fi/html/virhelista.htm

        Ja siltä varalta ettei ed. linkin sisältö ole edeltä selvä niin siellähän on tietty skepsis ry;n "argumentoinnin virheet" ja varsinkin kohta:

        3.3. Nimettömiin auktoriteetteihin vetoaminen on myös yleistä. Mutta mitä ristiriitaisempi väite on, sitä tärkeämpää on esittää kunnon perustelut anonyymien lähteiden sijaan.

        "Viime vuosina tuhannet biologit ovat hylänneet kehitysopin sen puutteiden takia."

        Eli ketähän mahtavat olla ne "asiantuntijat" joista puhuttiin ja missä kohtaa w3schoolsin sisältö mitä tulee html;ään tai xhtml;ään on virheellistä ?

        Ja HUOM se että sisältö on Jukan mielestä "roskaa" eli hän _ei pidä_ siitä ei todellakaan tarkoita että se olisi asiasisällöltään virheellistä tai jollekulle muulle vähemmän yleisallergiselle henkilölle käyttökelvotonta.


      • tumpata kaiken ja jokaisen kirjoitti:

        > "Asiantuntija-arviot w3schoolsin luotettavuudesta ovat aika murskaavia."

        http://keskustelu.skepsis.fi/html/virhelista.htm

        Ja siltä varalta ettei ed. linkin sisältö ole edeltä selvä niin siellähän on tietty skepsis ry;n "argumentoinnin virheet" ja varsinkin kohta:

        3.3. Nimettömiin auktoriteetteihin vetoaminen on myös yleistä. Mutta mitä ristiriitaisempi väite on, sitä tärkeämpää on esittää kunnon perustelut anonyymien lähteiden sijaan.

        "Viime vuosina tuhannet biologit ovat hylänneet kehitysopin sen puutteiden takia."

        Eli ketähän mahtavat olla ne "asiantuntijat" joista puhuttiin ja missä kohtaa w3schoolsin sisältö mitä tulee html;ään tai xhtml;ään on virheellistä ?

        Ja HUOM se että sisältö on Jukan mielestä "roskaa" eli hän _ei pidä_ siitä ei todellakaan tarkoita että se olisi asiasisällöltään virheellistä tai jollekulle muulle vähemmän yleisallergiselle henkilölle käyttökelvotonta.

        Etsipä vaikka News-ryhmä
        comp.infosystems.www.authoring.html
        ja sieltä keskusteluja, joissa mainitaan w3schools.

        W3schoolsin virheellisyys on kyllä ihan objektiivista, muun muassa siinä mielessä, että siellä esitetään HTML:stä, CSS:stä ja muusta asioita, jotka ovat vastoin näiden kielten määrittelyjä, jotka voi lukea w3.org:sta.


    • wut1

      wait what=
      ? miten nämä tämä 2002 tyyppi on laittanut 2007 jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe