"There shall not be found among you any one that maketh his son or his daughter to pass through the fire, or that useth divination, or an observer of times, or an enchanter, or a witch, or a charmer, or a consulter with familiar spirits, or a wizard, or a necromancer. For all that do these things are an abomination unto the LORD: and because of these abominations the LORD thy God doth drive them out from before thee. Thou shalt be perfect with the LORD thy God. For these nations, which thou shalt possess, hearkened unto observers of times, and unto diviners: but as for thee, the LORD thy God hath not suffered thee so to do." (Deuteronomy 18:10-14)" [heprealaisen raamatun viides kirja, osa kristittyjen vanhaa testamenttia, jonka Mooses toimitti]
Teksti tekee selväksi, että raamatun mukaan on olemassa ihmisiä, jotka kykenevät mm. näkemään tulevaisuuteen, puhumaan henkien kanssa, sekä esim. kutsumaan kuolleita avukseen lyömään vastustajansa yms.
Verrattaen nämä ihmeteot ovat suurempia, kuin esim. Jeesuksen eräs ihmeteko, eli "loitsu", jolla hän manasi esiin monta voileipää.
Sen, että joku siis kykenee tekemään yliluonnollisia tekoja, ei pitäisi antaa lisää painoarvoa kenenkään sanoille, sillä yliluonnollisten tekojen tekijä voi olla raamatun mukaan myös jumalan vihollinen.
Jeesuksen ihmeteot vs. noituus
19
1068
Vastaukset
- yksi vain
"Sen, että joku siis kykenee tekemään yliluonnollisia tekoja, ei pitäisi antaa lisää painoarvoa kenenkään sanoille, sillä yliluonnollisten tekojen tekijä voi olla raamatun mukaan myös jumalan vihollinen."
Tuskinpa tuota kannattaa hirveästi pohtia ennen kuin löytyy se ensimmäinen yliluonnolisten tekojen tekijä.- vesitomu
Tämä teksti oli osoitettu
kristinuskoville, jotka uskovat
yliluonnollisiin tekoihin, ja jotka antavat
painoa ihmiselle sen takia, että hän
on suorittanut moisia. - panteisti
Sellaista emme varmaan tule löytämään. Tiedät varmaan kuitenkin, että uskikset usein todistelevat Jeesuksen jumaluutta juuri ihmeteoilla. Noh, ihan heidän oman uskontonsa mukaan ne eivät todista mitään siitä, kenen puolella taikuri on.
On muuten hassu määritelmä Jumalalle (mukaanlukien Jumalan ihmishahmo eli Jeesus) että se on näkymätön mutta inhimmillinen henkilö, joka tekee taikatemppuja. Mun jumalakäsitykseni on hiukan laajempi, se kun luo ihan oikeasti elämää - ts. sitä voimaa joka ylläpitää ja tuottaa elämää, kutsun jumalaksi täysin riippumatta sen luonteesta (jonka en usko olevan persoonallinen). Silti kristitty palvoo päässään olevaa Jumalan kuvaa, vaikka jo kymmenen käskyä kieltää sen 9_9
Monesti ihmeisiin tosiaan vedotaan ikäänkuin ne todistaisivat Jeesuksen arvovallan. Hän itse vetoaa muihin seikkoihin. Useimmiten hän kieltää ihmisiä puhumasta siitä, että hän paransi heidät.
Itse asiassa Jeesus kieltäytyi tekemästä ihmeitä omien päähänpistojensa tai muiden spektaakkeliodotusten takia:
"Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legionaa enkeleitä?" Matt 26:53
"Kun Herodes näki Jeesuksen, ihastui hän suuresti; sillä hän oli jo kauan aikaa halunnut nähdä häntä, koska oli kuullut hänestä, ja hän toivoi saavansa nähdä häneltä jonkin ihmeen. Ja hän teki Jeesukselle monia kysymyksiä; mutta tämä ei vastannut hänelle mitään." Luuk 23:8-9- vesitomu
Jesu olikin fiksu.
Jesun sanat kannattaa kuulla,
rahvas puolestaan kiinnostuu vain
tempuista ja savupöllähdyksistä= "kunnon showsta", ja sille he ovat valmiita taputtamaan;
kun heiltä sensijaan vaaditaan jotakin, tai heille esitetään, että he käyttäisivät aivojaan,
he sulkevat silmänsä ja kääntävät päänsä. - cybo-ceronimo-cabriel-61
vesitomu kirjoitti:
Jesu olikin fiksu.
Jesun sanat kannattaa kuulla,
rahvas puolestaan kiinnostuu vain
tempuista ja savupöllähdyksistä= "kunnon showsta", ja sille he ovat valmiita taputtamaan;
kun heiltä sensijaan vaaditaan jotakin, tai heille esitetään, että he käyttäisivät aivojaan,
he sulkevat silmänsä ja kääntävät päänsä.'Rahvaan' kiinnostuksesta [aina] media-peliin ja draamaan-->koko raamatun kertomusten painotus on muuttunut.
Jeesuksen draamallinen teloitus on nostettu ja yleisen kiinnostuksen myötä noussut pää-osaan raamatun kertomuksista. Kun kansa ei jaksa keskittyä hiemankaan 'pitkästyttävän' syvälliseen opetukseen, eli vain rytinä ja räiske--> eli draama jaksaa kiinnostaa, niin näin koko kertomusten idea painottui sukupolvien kuluessa teloitukseen etc., ei siihen mitä Jeesus todella yritti kertoa. vesitomu kirjoitti:
Jesu olikin fiksu.
Jesun sanat kannattaa kuulla,
rahvas puolestaan kiinnostuu vain
tempuista ja savupöllähdyksistä= "kunnon showsta", ja sille he ovat valmiita taputtamaan;
kun heiltä sensijaan vaaditaan jotakin, tai heille esitetään, että he käyttäisivät aivojaan,
he sulkevat silmänsä ja kääntävät päänsä.Ja toisaalta hän vetosi niihin, kun Johannes Kastaja lähetti oppilaansa kysymään, onko Jeesus messias:
Niin Johannes kutsui luoksensa opetuslapsistaan kaksi ja lähetti heidät Herran tykö kysymään: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?" Miehet saapuivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Johannes Kastaja on lähettänyt meidät sinun tykösi ja kysyy: 'Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?'" Sillä hetkellä hän juuri paransi useita taudeista ja vitsauksista ja pahoista hengistä, ja monelle sokealle hän antoi näön. Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille julistetaan evankeliumia. Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun." Luuk 7:19-23
Miksiköhän?- vesitomu.
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
'Rahvaan' kiinnostuksesta [aina] media-peliin ja draamaan-->koko raamatun kertomusten painotus on muuttunut.
Jeesuksen draamallinen teloitus on nostettu ja yleisen kiinnostuksen myötä noussut pää-osaan raamatun kertomuksista. Kun kansa ei jaksa keskittyä hiemankaan 'pitkästyttävän' syvälliseen opetukseen, eli vain rytinä ja räiske--> eli draama jaksaa kiinnostaa, niin näin koko kertomusten idea painottui sukupolvien kuluessa teloitukseen etc., ei siihen mitä Jeesus todella yritti kertoa.tuolle voisit omistaa melkein oman threadin.
- panteisti
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
'Rahvaan' kiinnostuksesta [aina] media-peliin ja draamaan-->koko raamatun kertomusten painotus on muuttunut.
Jeesuksen draamallinen teloitus on nostettu ja yleisen kiinnostuksen myötä noussut pää-osaan raamatun kertomuksista. Kun kansa ei jaksa keskittyä hiemankaan 'pitkästyttävän' syvälliseen opetukseen, eli vain rytinä ja räiske--> eli draama jaksaa kiinnostaa, niin näin koko kertomusten idea painottui sukupolvien kuluessa teloitukseen etc., ei siihen mitä Jeesus todella yritti kertoa.Jos karsii pois sekä itse tapahtumat että kaiken sellaisen, joka ei varmasti ole Jeesuksen omia sanoja (esim. "en minä tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään" ja muut sellaiset jotka ovat ristiriidassa Jeesuksen yleisen linjan kanssa) niin taustalle jää aika yksinkertainen filosofia, joka on hyvin samanlainen kuin omani.
Jeesushan käski rakastamaan itseään, läheisiään ja vihollisiaan sekä kunnioittamaan kaikkea olevaista, kannatti pasifismia ja kehotti ihmisiä toimimaan sosialismin periaatteiden mukaan. Alkujaan hän ei edes puhunut hengellisesti köyhistä autuaista, vaan ihan konkreettisen taloudellisesti köyhistä. Jeesus edustaa askeettisuutta, meditatiivista rakkautta, altruismia, anteeksiantoa, muiden hyväksymistä, järjen käyttöä lakihenkisyyden sijaan - kaikkea sellaista, mistä ei ole tietoakaan nykykristillisyydessä.
Jeesus ei varmasti olisi tuominnut homoja, naispappeja, abortintekijöitä, itsetyydytystä harrastavia tai yleensäkään ketään joka ei toiminnallaan aiheuta kärsimystä kenellekään muulle. Alkio, jolle ei ole vielä kehittynyt hermostoa, ei pysty kärsimään. Homoseksissä molemmat osapuolet ovat mukana vapaasta tahdostaan (mikä erottaa sen oleellisesti pedofiliasta).
Esim. vertaus samarialaisesta. Samarialaiset - samoin kuin tarinan kaksi juutalaista - olivat hyvin lakihenkisiä ja arvostivat rituaalista puhtautta yli kaiken. Jos nämä temppeliherrat olisivat koskeneet maassa makaavaan (mahdollisesti kuolleeseen) ruumiiseen, he olisivat joutuneet palaamaan temppeliin suorittamaan puhdistautumisrituaaleja eivätkä olisikaan päässeet kauan odottamalleen lomalle, oman perheensä pariin. Samarialainen kuitenkin tunsi niin suurta myötätuntoa kärsivää kohtaan että hylkäsi pyhät lakinsa ja uskontonsa opit auttaakseen häntä.
Jeesus myös taisi kysyä joltakin joka kauhisteli parantamista sapattina, että jos lehmäsi tippuisi ojaan lepopäivänä niin odottaisitko huomiseen ennen kuin kiskoisit sen ylös. Kristityillä olisi opittavaa Jesseltä. - Hämeen Hitain
EJKR kirjoitti:
Ja toisaalta hän vetosi niihin, kun Johannes Kastaja lähetti oppilaansa kysymään, onko Jeesus messias:
Niin Johannes kutsui luoksensa opetuslapsistaan kaksi ja lähetti heidät Herran tykö kysymään: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?" Miehet saapuivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Johannes Kastaja on lähettänyt meidät sinun tykösi ja kysyy: 'Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?'" Sillä hetkellä hän juuri paransi useita taudeista ja vitsauksista ja pahoista hengistä, ja monelle sokealle hän antoi näön. Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille julistetaan evankeliumia. Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun." Luuk 7:19-23
Miksiköhän?Siteeraat tuossa evankeliumia kuten historiallista tapahtumaa, eikö vain? Uskotko todella, että kuolleen ruumiin saa eläväksi?
Entäpä, jos tarkastelisit sitä tämän fyysisen maailman näkökulman sijasta mielen maailman näkökulmasta? Paranemisihmeetkään eivät enää olisi ihmeparanemisia, vai? - panteisti
Hämeen Hitain kirjoitti:
Siteeraat tuossa evankeliumia kuten historiallista tapahtumaa, eikö vain? Uskotko todella, että kuolleen ruumiin saa eläväksi?
Entäpä, jos tarkastelisit sitä tämän fyysisen maailman näkökulman sijasta mielen maailman näkökulmasta? Paranemisihmeetkään eivät enää olisi ihmeparanemisia, vai?...kyllä käy selväksi että kyse oli ainoastaan kristinuskon sisäisen epäloogisuuden osoittamisesta:
Raamattu kieltää noituuden ja käskee epäilemään yliluonnollisten voimien omistajaa demoniksi.
Jeesuksen jumaluutta perustellaan hänen yliluonnollisilla voimillaan.
Got it? :) - panteisti
Hämeen Hitain kirjoitti:
Siteeraat tuossa evankeliumia kuten historiallista tapahtumaa, eikö vain? Uskotko todella, että kuolleen ruumiin saa eläväksi?
Entäpä, jos tarkastelisit sitä tämän fyysisen maailman näkökulman sijasta mielen maailman näkökulmasta? Paranemisihmeetkään eivät enää olisi ihmeparanemisia, vai?sori katoin että vastasit siihen aloitusviestiin. Mun moka. Pää väsynyt.
- Hämeen Hitain
panteisti kirjoitti:
sori katoin että vastasit siihen aloitusviestiin. Mun moka. Pää väsynyt.
Minullahan on joka tapauksessa tapana puhua asian vierestä, ;-)).
Hämeen Hitain kirjoitti:
Siteeraat tuossa evankeliumia kuten historiallista tapahtumaa, eikö vain? Uskotko todella, että kuolleen ruumiin saa eläväksi?
Entäpä, jos tarkastelisit sitä tämän fyysisen maailman näkökulman sijasta mielen maailman näkökulmasta? Paranemisihmeetkään eivät enää olisi ihmeparanemisia, vai?että on aika vaikea olla kristitty, jos ei usko kuolleiden herättämiseen. Ei se uskoni pääkohta ole, mutta se on, että Jumalan rakkaus Jeesuksessa tekee ihmisen eläväksi. Ja koska sitä olen saanut jonkin verran kokea, voin uskoa, että Jumalalla on varastossa rakkautta vielä niin paljon enemmän, että se voi kuolleetkin herättää.
Mitä esimerkkiini tulee, siinä Jeesus vastaa Johannekselle vanhan testamentin sanoin. Jeesus ei siis otaksu, että Johannes uskoisi häneen sen takia, että näkee ihmeitä, vaan sen tähden, että näkee vanhan testamentin ennustusten toteutuvan. Profeetta saa profeetan vastauksen.
- leipääkö
Oliko ne pitsalätyt sittenkin voikkareita?
Eli kiesus taikoi voita kans? Oliko kinkkuukin?
Ja koskenlaskijaa? Ei maar. Sitä piti vaan sanoa, ettei Hesus ole tähän päivään mennessä vielä uskaltanu tulla takasin just siks, että muutama sata vuotta sitten olis tullu kuumat paikat roviolla, ja tänään taas pyöreä huone lienisi kohtalona. Ei auta, ei ole tulemista vielä pitkään aikaan. Ei ole helppoa olla erilainen nuori taikuri.- voi olla
että ristus onkin porneon viidakossa eikä osaa ulos ilman gps:ää. Tai se luulee siellä vaan olevansa taas öljymäellä ja tekee alkuasukkaille taikojaan, käännyttää niitä siinä, ainakin yrittää. miten käynee...
- panteisti
"Most of the things attributed to Jesus are 'miracles' that could easily be performed by Penn and Teller on their stage show."
-Michael Shermer
...ja kun tekniikka on riittävän kehittynyttä, sitä ei voi erottaa taikuudesta. Raamatun ajan ihmiset olisivat pitäneet meitä noitina.
(imo, tuo kertoo jotakin siitä että jumaluus on luonnossa itsessään... se näkymätön heppu kun ei tee mitään, mutta luonnon voima tekee ja se on aina ihmeellisempi kuin yksikään ihminen pystyy kuvittelemaan.) - Hämeen Hitain
>>Sen, että joku siis kykenee tekemään yliluonnollisia tekoja, ei pitäisi antaa lisää painoarvoa kenenkään sanoille,
- vesitomu
mistä tekstissä oli kyse.
en jaksaisi alkaa saivartelemaan käsitteistä kanssasi.
sanaa "yliluonnollinen" voidaan käyttää aivan hyvin väitetystä taikatempuista ja ihmeteoista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324341Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252265Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene122177Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su511928- 301493
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731456Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321321- 661264
- 821221
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?40974