Onko "tavan" oikea sana vastaamaan "tavallista"? Tuota "tavania" näkee silloin tällöin, omituiselta se vaikuttaa, kun ei ole tottunut.
tavan/tavallinen
8
568
Vastaukset
- suomea
Ihmiset ikään kuin nielaisevat sanan keskiosan kuulumattomiin. Minun korviini se särähtää pahasti.
- se sitten
pikemminkin lyhenne sanasta "tavanomainen" eikä sanasta "tavallinen"?
Mutta ikinä en ole kuullut tai nähnyt ennen tätä.
- ikinä
kuullut saati lukenut 57 ikävuotenani sanaa "tavan" merkityksessä "tavallinen", jos sitä tarkoitat? Siksi en edes ymmärrä kysymystäsi.
- tavallinen.
No onpa kumma, ettet ole sitä kuullut. Minä olen monet kerrat, mutta tottunut en ole, omituiselta tuntuu, kovastikin.
- ........
tavallinen. kirjoitti:
No onpa kumma, ettet ole sitä kuullut. Minä olen monet kerrat, mutta tottunut en ole, omituiselta tuntuu, kovastikin.
En ole minäkään koskaan kuullut. Internetpalstoilla olen nähnyt 2-3 kertaa.
- Anonyymi
........ kirjoitti:
En ole minäkään koskaan kuullut. Internetpalstoilla olen nähnyt 2-3 kertaa.
Kai sillä on jokin tarkoitus. Saadaan sillä ainakin kuulijat hämilleen.
”Tavan” merkityksessä ’tavallinen’ kuuluu joillakin alueilla murteeseen. Tosin Nykysuomen sanakirja ei sitä tunne, joten kyseessä voisi olla joko melko nuori ilmiö tai sitten melko paikallinen murrepiirre, joka on jostain syystä ruvennut leviämään.
Netissä sitä näkee melko usein, koska nettiin kirjoitetaan kevyttä kieltä, johon usein pääsee murteellisuuksia – eivätkä kaikki välttämättä koe tätä sanaa murteelliseksi.- usein.
Kuulin tuota sanaa käytettävän jatkuvasti opiskeluaikoinani; Joensuun takamailta kotoisin olleet opiskelukaverini sitä viljelivät. Minun korvissani se kuulostaa yhä oudolta, enkä täällä kotonani Helsingissä ole kuullut sitä muiden kuin pohjoiskarjalasta tulleiden suusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427215
- 324028
- 543523
- 423030
- 172776
- 372248
- 162226
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482216- 412193
- 452169