Helluntailaisten määrä lisääntyy

euroopassa.

Kuulin juuri uutisen, jossa kerrottiin 5000:n eurooppalaisen eroavan kirkoistaan joka päivä, siis JOKA PÄIVÄ!
Jossakin euroopan valtiossa (valitettavasti en kuullut mikä valtio oli kysessä) katolisen kirkon jäsenmäärä oli laskenut 76%:sta 64%:iin.
Vastaavasti helluntailaisten määrä oli kasvanut 6%:lla.

Suurin menettäjä on katolinen kirkko.
Ainoa kristillinen kirkkokunta joka on lisännyt kannatustaan euroopassa on helluntailaiset.

Asiasta ei näköjään pidetä suurta meteliä, ilmeisesti sen kiusallisuuden vuoksi.

6

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se ketä helluntailaiset laskee omikseen on kirjava joukko lahkoja ja kirkkojen jäseniä.

      Yhdysvalloissakin on virallisen tiedon mukaan 2,8 miljoonaa helluntailaista mutta oman ilmoituksen mukaan peräti 70 miljoonaa.

      Helluntailaisuus on suuruudenhulluutta ja luvut pitää laittaa vähintään kymmenkertaiseksi.

      • euroopassa.

        Kuulehan peku, nämä mainitut luvut eivät olleet helluntailaisilta, vaan uutisissa kerrottuja.
        Voihan tietysti olla niinkin, että toimittajat panevat omiaan;)


      • todé

        Kyllä niitä helluntailaisia tulee lisää hela tiden. Esim. minun kirkkooni on tänä kesänä pesitynyt lähes kymmenen uutta (tarkoitan uutta, en muualta siirtynyttä) Jeesus-uskovaista. Kaikkien nimi löytyy kirjoista ja kansista, jotta Peku pysyisi laskuissaan.
        Muistutanko sinua siitä, kuinka helluntaikirkkoon liitytään? Joo, muistutan: ensin tullaan uskoon ja sen jälkeen annetaan kastaa itsensä, kuten Jeesus opetti. Suurin osa kastetuista liittyy kastepaikkakuntansa seurakuntaan. Niinhän se menee.


      • Hmmm...
        todé kirjoitti:

        Kyllä niitä helluntailaisia tulee lisää hela tiden. Esim. minun kirkkooni on tänä kesänä pesitynyt lähes kymmenen uutta (tarkoitan uutta, en muualta siirtynyttä) Jeesus-uskovaista. Kaikkien nimi löytyy kirjoista ja kansista, jotta Peku pysyisi laskuissaan.
        Muistutanko sinua siitä, kuinka helluntaikirkkoon liitytään? Joo, muistutan: ensin tullaan uskoon ja sen jälkeen annetaan kastaa itsensä, kuten Jeesus opetti. Suurin osa kastetuista liittyy kastepaikkakuntansa seurakuntaan. Niinhän se menee.

        ...eronnut? Suomessa helluntailaisten määrä on pysynyt melko vakiona. Tätä ei selitä pelkkä kuolleisuus vaan seurakunnista myös eroaa vuosittain melkoinen joukko ihmisiä. Jopa helluntailaislähteiden mukaan jäsenmäärä on ollut hienoisessa laskussa. Prosentuaalisesti suurimpia kasvuprosentteja voivat näyttää helluntailaisuudesta erkaantuneet menestysteologiset ja torontolaiset suuntaukset. Tosin absoluuttisesti jäsenmäärällä mitattuna nämä ovat pieniä vaikuttajia suomessa. Maailmalla asia on toisin, jossa kasvu on suurinta uuskarismaattisuudessa ja menestysteologisissa tai niitä lähellä olevissa liikkeissä. Myös absoluuttisena henkilömääränä mitattuna.


      • todé
        Hmmm... kirjoitti:

        ...eronnut? Suomessa helluntailaisten määrä on pysynyt melko vakiona. Tätä ei selitä pelkkä kuolleisuus vaan seurakunnista myös eroaa vuosittain melkoinen joukko ihmisiä. Jopa helluntailaislähteiden mukaan jäsenmäärä on ollut hienoisessa laskussa. Prosentuaalisesti suurimpia kasvuprosentteja voivat näyttää helluntailaisuudesta erkaantuneet menestysteologiset ja torontolaiset suuntaukset. Tosin absoluuttisesti jäsenmäärällä mitattuna nämä ovat pieniä vaikuttajia suomessa. Maailmalla asia on toisin, jossa kasvu on suurinta uuskarismaattisuudessa ja menestysteologisissa tai niitä lähellä olevissa liikkeissä. Myös absoluuttisena henkilömääränä mitattuna.

        Suomessa seurakuntien kasvu on tällä hetkellä melko pientä, mutta muualla maailmassa helluntaityyppiset kirkot ovat suosiossa.

        Helluntailaisuudesta erkaantuneiden yhteisöjen, jäsenseuranta on melkoisen vaikeaa, aktiiviset tilaisuuksissa kävijät kun eivät oikeasti ole jäseniä, vaan yleensä eri srk kuuluvia uskovia. Sama juttu on luterilaisten kohdalla, kun katsellaan Nokia Mission toimintaa. Sen "jäsenet" ovat ovat luterilaisia, helluntailaisia ja vapaakirkollisia.
        Aikamoinen soppa kaikkinensa!


      • esimerkki.
        todé kirjoitti:

        Kyllä niitä helluntailaisia tulee lisää hela tiden. Esim. minun kirkkooni on tänä kesänä pesitynyt lähes kymmenen uutta (tarkoitan uutta, en muualta siirtynyttä) Jeesus-uskovaista. Kaikkien nimi löytyy kirjoista ja kansista, jotta Peku pysyisi laskuissaan.
        Muistutanko sinua siitä, kuinka helluntaikirkkoon liitytään? Joo, muistutan: ensin tullaan uskoon ja sen jälkeen annetaan kastaa itsensä, kuten Jeesus opetti. Suurin osa kastetuista liittyy kastepaikkakuntansa seurakuntaan. Niinhän se menee.

        Facts & Figures 1.1.2006

        Seurakunta perustettu 27.4.2002.
        Seurakuntaan liitettiin perustamispäivänä 57 jäsentä


        Seurakunnan jäsenmäärä 1.1.2006:
        134 henkeä. Vuoden 2005 aikana seurakuntaan liitettiin 19 jäsentä, joista kasteen kautta 10. Seurakunnasta muutti toiselle paikkakunnalle tai toiseen seurakuntaan 7 henkilöä.

        Alle 20-vuotiaita: 4 henkeä.
        21-40 -vuotiaita: 72 henkeä.
        41-60 -vuotiaita: 46 henkeä.
        yli 60-vuotiaita: 12 henkeä.
        Koko seurakunta 134 henkeä.


        Jäsenistön keski-ikä
        Koko seurakunta: 38 vuotta.
        Alle 20-vuotiaat: 16,5 vuotta.
        21-40 -vuotiaat: 26,8 vuotta.
        44-60 -vuotiaat: 49 vuotta.
        yli 60-vuotiaat: 70,8 vuotta.


        Jäsenistön ikäjakauma
        Alle 20 vuotiaita 0,3%.
        21-40 vuotiaita 53,7%
        41-60 vuotiaita 34,3%
        Yli 60 vuotiaita 0,91%
        Alle 40-vuotiaita jäsenmäärästä 56,7%


        Uskoontuloikä seurakunnan jäsenväessä (vuodelta 2003)
        Alle 20-vuotiaana 57,83%
        21-40 vuotiaana 34,94%
        41-60 vuotiaana 7,23%


        Kastettuja vuosittain
        2005 - 10 henkilöä
        2004 - 5 hloä
        2003 - 5 hloä
        2002 - 12 hloä
        2001 - 4 hlöä


        http://www.kaantopiiri.fi/suomi/facts_figures/facts_figures.htm


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe