Olen täässä jo pitkään ihmetellyt miten uskovien usko on niin heikko, että sitä pitää koko ajan vahvistaa rukoilemalla, lukemalla jotain "pyhiä satuja", käymällä oman uskonnon satu temppeleissä tai satu teltoissa kuuntelemassa väräjävällä äänellä höpistyjä satu höpinöitä, yritettävä todistaa muille ihmisille(ateisteille ja "vääräsatu-taikauskoisille")kuinka minun satuni on oikea satu ja juuri sinun kannattaa kääntyä uskomaan minun satuani. Miksi jos uskoo satuihin sitä tarvii kokoajan käydä vahvistamassa? En malta olla vastaamatta kysymykseeni ihan itse koska uskova ei ehkä siihen pysty. Satuhan on satu ja alitajuisesti uskovakin tietää sen. Jos uskoo satuihin on pakko kuulla sadunvahvistus mölinää oman satuseurakunnan kautta niin, että voi rauhallisesti käydä illalla nukkumaan vielä luettuaan vaikkapa kädet ristissä sadunvahvistus rukouksen tai vaikkapa pyllistellyt sadunvahvistus pyllistelyt. Muuten ei tuu uni. Voi tulla satumörkö ja se alkaa möristä pelottavia satu mörinöitä joita satu-uskonnot ovat pullollaan. Ja onhan siinä sosiaalinenkin puoli. Ei oo kavereita jos ei käy satu uskontojen kontrolloimis kokouksissa näyttätymässä. Silloin kun käy kaikki satu uskovaiset voivat olla rauhallisin mielin toistensa seurassa ja varmoja siitä, että kukaan ei ala ajattelemaan mitää vääriä omia ajatuksia. Tai että joku vahingossa huomaisi, että on olemassa myös oma elämä. Ja että ei tarvitse elää elämäänä ajattelemalla koko ajan jonkun muun keksimiä satu ajatuksia, joita pitää toistella loputtomana mantrana vältääkseen "väärien omien likaisten" ajatusten tulon esiin.
Uskovan heikko usko
5
324
Vastaukset
- Arjen keskellä
Oma osallistuminen kirkon ja seurakunnan elämään on valitettavan vähäistä. Mutta silloin kun osallistuu, huomaa kyllä nauttivansa ja saavansa uskon vahvistusta, siinä olet oikeassa. Keskeisempää on kuitenkin se, että usko näkyy arjessa, elämän valinnoissa ja lähisuhteissa. Lähimmäisenrakkaus ja toisen kunnioittaminen on uskon näkyvää muotoa. Ne ovat konkreettista todellisuutta, kaukana saduista.
- Kaaleppi
ja toisen kunnioittaminen on minulle aina ollut itsestään selvää. Se ei ole minulle uskon näkyvää muotoa, vaan humanismin. Olen uskonnoton ja olen mielestäni humaani ihminen. Kirkko taas... No jaa!
En voi muuta kuin ihailla elämäntapaanne. Minun uskoni ei siihen riittänyt. Melkein kokeilin ateistin elämää, mutta kuten sanottu, uskoni oli liian heikko... :)
- iskä ja äiti
on pakottanut olemaan uskis. Koeta kestää, kyllä se vapaus koittaa, kun pääset kotoa pois.
iskä ja äiti kirjoitti:
on pakottanut olemaan uskis. Koeta kestää, kyllä se vapaus koittaa, kun pääset kotoa pois.
mutta oikeesti, vain Jeesus voi antaa todellisen vapauden kenelle vaan, joka niin tahtoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa732075- 1021893
- 1451811
- 971431
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo351399MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3171275- 611242
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1301122Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2761066Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta
Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa447973