Osaisiko kukaan vastata siihen, että voiko terveyskeskuksen laboratorioon mennä yksityislääkärin lähetteellä? En saanut aikaa terveyskeskuslääkärille kun reilun kuukauden päähän ja päätin mennä kertomaan vaivoistani yksityiselle. Lääkäri kirjoitti paljon labratestejä, joiden ottaminen yksityisessä laboratoriossa maksaisi maltaita, eikä minulla vähävaraisena ihmisenä oikein olisi niihin varaa.
Helsingin kaupungin terveyskeskuksen sivuilla lukee:
"Laboratoriossa tehtäviä tutkimuksia varten tarvitaan kuitenkin yleensä terveyskeskuslääkärin lähete."
Olen kuitenkin kuullut että näytteitä olisi otettu jossain tapauksissa terveysasemalla myös yksityisen lähetteistä. Mikä on todellinen tilanne, osaisiko joku vastata?!?
Terveyskeskuksen labrat yksityisen lähetteellä?
8
6808
Vastaukset
- ..........
Vaikea uskoa, että tk labrassa otettaisiin yksityisen puolen labroja! Kuulostaa tosiaan omituiselta, että voisit käydä yksityisellä lääkärillä ja maksattaisit hänen määräämät kokeet kunnalla. Entä miten saisit vastaukset, yhteistä väylää vastusten siirtoon tuskin on, koska tk labra antaa harvemmin labravastauksia suoraan potilaalle.
- sairas :(
Tätähän pitäisi ajatella pikemminkin resurssien säästönä. Potilas maksaa itse lääkärikäynnin ja saa labratestit kunnalta. Halvemmaksi se yhteiskunnalle tulee kuin se, että potilaan lääkärikulut ja labrat maksettaisiin yhteiskunnan pussista.
Viimeisenä vaihtoehtona lienee sitten se, että menee yksityisen erikoislääkärin lähetteen kanssa kunnan päivystysvastaanotolle ja pyytää lääkäriä kirjoittamaan samat labralähetteet kunnan labraan. Tuskin päivystyksen yleislääkäri lähtee kyseenalaistamaan erikoislääkärin lähetteen tarpeellisuutta.
Järjetöntä.. Mutta toimitaan sitten niinkuin yhteiskunta katsoo parhaaksi! :) - sairas :(
sairas :( kirjoitti:
Tätähän pitäisi ajatella pikemminkin resurssien säästönä. Potilas maksaa itse lääkärikäynnin ja saa labratestit kunnalta. Halvemmaksi se yhteiskunnalle tulee kuin se, että potilaan lääkärikulut ja labrat maksettaisiin yhteiskunnan pussista.
Viimeisenä vaihtoehtona lienee sitten se, että menee yksityisen erikoislääkärin lähetteen kanssa kunnan päivystysvastaanotolle ja pyytää lääkäriä kirjoittamaan samat labralähetteet kunnan labraan. Tuskin päivystyksen yleislääkäri lähtee kyseenalaistamaan erikoislääkärin lähetteen tarpeellisuutta.
Järjetöntä.. Mutta toimitaan sitten niinkuin yhteiskunta katsoo parhaaksi! :)Vastauksista vielä sitä, että eiköhän potilaan ole oikeus saada omat hoitokertomukset ja labratulokset itselleen hänen niitä pyytäessä. Oikeustajuni vastaista olisi että omat hoitotiedot julkistettaisiin salaisiksi omalta itseltään.
- nana--
Vastauksista vielä sitä, että eiköhän potilaan ole oikeus saada omat hoitokertomukset ja labratulokset itselleen hänen niitä pyytäessä. Oikeustajuni vastaista olisi että omat hoitotiedot julkistettaisiin salaisiksi omalta itseltään.
Ymmärsit ehkä hieman väärin. Ei ole kyse siitä ettetkö saisi omia labrojasi itsellesi - ihan varmasti saat, mutta lääkäriltä.
Labrat ovat lääkärin tutkimusväline, ja hän osaa varmasti tulkita labroja muodostamaa kokonaisuutta - ja mahdollisia poikkeamia -paremmin kuin henkilö Kotilääkäri kaunalossa. Ja toisekseen lääkärille kertoo myös paljon muu henkilön terveydestä kuin pelkät labrat: ulkonäkö, eleet puhe, kertomus jne. Kaikkeen tuohon perustuen lääkäri muodostaa diagnoosin.
Samantienhän voitaisiin yleistään, että kuka tahansa pääsee vaikkapa pieneen verenkuvaan, mikäli tahtoo. En väitä, ettetkö joudu odottamaan kohtuuttoman kauan, mutta se ei vain on käytännössä mahdotonta, että potilas itse ulkoistaa labransa kunnalle. - ..........
Järjetöntä.. Mutta toimitaan sitten niinkuin yhteiskunta katsoo parhaaksi! :)Tarkoitin tosiaan aiemmin sitä, että laboratorio ei ole velvoitettu antamaan vastauksia potilaalle vaan hoitajalle/lääkärille, jonka lähetteellä labrat on "tilattu". Varmasti päivystyksen lääkäri suostuu laittamaan erikoislääkärin labrapyynnöt koneelle, mutta taidat menettää siinäkin päivystysmaksun...
- Anonyymi
H:gissä ainakin voi mennä Huslabraan tai julkiselle, jos on mukana yksityisen lääkärin lähete.
- Anonyymi
Kyllä julkisen laboratorioon voi mennä, jos on saanut yksityiseltä lääkäriasemalta lähetteen.
- Anonyymi
Niistä kokeista joutuu kait maksamaan, toisin kuin jos lähete on tk-lääkärin tekemä, olisi kiva tietää tuleeko säästöä jos käy julkisella puolella vai onko yhtä kallista käydä tekemässä ne yksityisellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391