Mikä on Israelin "osa" lopunajassa

alex-kasi

Olen lukenut täälläkin monenlaisia olettamuksia Israelin ja Jerusalemin osuudesta lopunajan tapahtumissa.

Tämä vaikuttaa olevan asia josta ollaan kovasti eri mieltä ja omalta kohdaltani en oikein ole hyväksynyt mitään "selitystä" tähän mennessä - muuta kuin sen että Israel on palannut takaisin maahansa ja on heille ilmoitettu jo Moosen kautta. Totean myös että he eivät tähän päivään mennessä ole hyväksyneet Jeesusta ja vielä vähemmän sitä veruíuhria jonka hän meidän puolestamme antoi.

Onhan tästä asiasta varmasti kirjoitettu kirjojakin ja selityksiä on varmaan lähes yhtä monta kuin kirjoittajiakin..

Olisi mukava keskustella asiasta ilman että kukaan väkisin yrittää osoittaa muíta vääriksi ja itse olla täydellisesti "oikeassa"..

Jeesus on "Israel", vai onko joillain muitakin tulkintoja?

Mitä sanoo Raamattu ns. "maallisen Israelin" kohtalosta? Onko Jumalalla vielä täyttymättömiä lupauksía vain heille?

Tuleeko kääntymys tapahtumaan juutalaisten keskuudessa? Yhtyykö muut Jumalan lapset ja israelin käännynäiset yhdeksi kansaksi, yhdeksi israeliksi?

Tervetuloa jokainen ajatukseíenne kanssa, kuitenkin ilman että moitimme toisiamme, jos mahdollista..

22

1933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhat ja yksi

Mutta kun tulkinnan esittämisessä en osaa täyttää asettamiasi rajoituksia.

Tulkinta;

Nyky Israelista Raamattu ei tiedä mitään !

(Huom! piti esittää oma tulkita ei kumota toisten tulkitaa pliis.)

Nyt ja tulevaisuudessa tapahtuvia lähi-idän tapahtumia pitää seurata todellisten tapahtumien mukaan ,täytyy selvittää ne jännitteet mitkä siellä vallitsevat( maailman valtapolitiikka ,Öljy ja energia , vesivarat sekä eri uskontojen aiheuttamat jännitteet ja myös saman uskonsuunnan eri lahkojen kilpailu)

Myöskin se on tulkinnassa otettava huomioon mikä arabivalta on saavuttamassa määräävän aseman ja haluaako nykyinen maailmanvalta rusikoida sen talousjärjestelmää kivikauden tasalle.

Danielin kirja kertoi juutalaisvaltiosta joka perustettiin n. 143eaa. jonka Rooma tuhosi n,63 eaa.

Lopun ajalla tarkoitettiin Neljännen pedon Makedonian maailmanvallan hävittämistä ja tarkemmin seurattuna Syyrian Sekeukidi kuninkauden tappiota (hallitsi palestiinaa ennen juutalaisvaltiota)

Jos asia tuntuu oudolta mieti kaksi sekunttia ,sitä asiaa miksi 2200 vuotta sitten olisi ennustettu Raamatussa nyky aikaa ,koska Raamattu ei kerro sanallakaan Ameriikan Yhdysvalloista mitään (ei tiennyt !) ja nyt tuo on se maailmanvalta joka määrää tahdin.

• tuhat ja yksi

ei vastaa todellisen keskustelun asia sisältöä, POISTETTUJEN viestien takia.

• timokarppi

• m 12

minun kirjoittamani, olen samaa mieltä asiasta.

• alex-kasi

ehkä hieman samaan suuntaan.

Se mikä juutalaisilta puuttuu on Jeesus ja ymmärtääkseni he yhä odottavat Messiastaan ja tänään odottavat taas jopa luvatussa maassa parin tuhannen vuoden tauon jälkeen .. ja Jeesus on Israel (siitä olen varma).. se ei luonnollisesti tarkoittaisi, että muut ihmiset eivät olisi yhtä rakkaita Jumalalle kuin ennenkin vaan vain sitä että "tuhlaajapoika on palannut kotiin" voisi melkein sanoa että taas kerran..

Ei mikään sano ettei Jumala tekisi näin kun "pakanain ajat" ovat ohi ja juutalaisten paatumus samoin.

• ISRAELILLA TÄRKEÄ OSA TUOMIOISSA - JA PELASTUKSESSA

Tässä ketjussa timokarppi on puhunut uskon sanoja - hän olkoon siunattu!

Monelle muulle Daavidin Juurivesa joutuu toteamaan seuraavaa:

Nyt minä kysyn sinulta, Job - Job 38:1-3

1 Silloin Herra vastasi Jobille. Myrskyn keskeltä hän puhui:
        [1. Kun. 19:11-13; Hes. 1:4]
        2 -- Kuka on tämä, joka peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan?
        3 Vyötä itsesi, puolustaudu kuin mies! Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat.

Kuka säätää säät? - Job 38:22-23

22 Oletko käynyt paikassa, jossa minä säilytän lunta, oletko nähnyt rakeiden varastot?
        23 Olen täyttänyt ne ahdingon aikoja varten, sodan päiviä, taistelun päivää varten.
        [2. Moos. 9:18; Joos. 10:11]

( Sak 13-14., Matt 24:15-28., Ilm 1:10., 14:1., 7:14., Jes 2:6-22, Jes 60., Jes 66., Jer 33., Hes 38, Hes 39-48.,
        Dan 12., Hoos 3:1-5., Jooel 2. ja 3., Aamos 3:2, 7., 9:11-15., Obadja 1:16-21., Miika 4., Hab 3., Sef 3., Haggai 2:5-6, 20-23.,
        Sak 14. Sekä Vanhan Testamentin viimeiset sanat; Mal 3:22-24. )

Vakuudeksi uudesta liitosta (Jeesuksen veressä)Israelin kanssa:
        Jer 31:31-38.

Israelin Jumalan sanat timokarpille ja hänen ystävilleen - timokarppi on tässä ketjussa ollut Jobin asemassa:

Herran sanat Jobin ystäville - Job 42:7
        - huomaa, ettei Herran tässä tarvitse suoranaisesti Jobille puhuakaan; sillä yhteys on, sanoittakin.

7 Kun Herra oli puhunut Jobille, hän sanoi temanilaiselle Elifasille: "Minä olen vihastunut sinuun ja kahteen kumppaniisi, sillä te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.

• sevainonniin

Juutalaisille ei tule mitään herätystä kristittyjen välityksellä. He kääntyvät itse suoraan oikeaan osoitteeseen. Siitä on Raamattu pullollaan tekstiä. Sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa.

• oikea kohta

Jeremialta;31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä. ----- Liitto on luvattu sekä Israelille että Juudan heimoille. Mutta erona noilla "kahdella heimolla" onkin se Israeli on kuvaa kristuksen seuraajista, joille laki kirjoitetaan sisimpään mutta tuon tekstin mukaan Juudalle sitä ei kirjoiteta.Syykin on selvä; Juudaa koskee yhä edelleenkin Mooseksen kanssa tehty liitto, mutta kansa on sovitettu Jumalan kanssa. "USKOVIEN " ongelmakäyttäytymistä onkin se, että kaikilla on itsestään turhan isot luulot. Se on sokaissut uskoontulleet ihmiset lahkohengellä.

• ilmestyy

heille, näinhän profeetta Sakarias (?) meille ilmoittaa. Mutta keskellä vaikeita aikoja. Ennen tuota ajankohtaa Karitsan morsian on Ylkänsä kanssa ylhäällä. Egypti ja Syyria kääntyy palvelemaan Jeesuksen Isä Jumalaa ja sen jälkeen vasta Israel pyytävät, Jeesuksen kuninkaakseen.

• ylifariseus

Ja valtiollisen kehityshistorian valossa Israel jakaantuu kahteen eri käsitteeseen.

On olemassa maallinen Israel ja hengellinen Israel, jotka kumpikin vaikuttavat nykyisessä olomuodossaan.

Jumala johdattaa niin pakanakansojen kuin lankeamattomienkin kansojen kohtaloita ja Israel kuuluu langenneitten kansojen joukkoon.

Israelin kohdalla ennustukset ovat täyttyneet kirjaimellisesti Holokaustineen ja paluineen takaisin omaan maahansa ja on täyttänyt maanpiirin hedelmillänsä.
      Kaikkien kansojen kohtalot ovat Herran käsissä, eikä Israel tee siinä poikkeusta, enempää langenneena kuin kääntyneenäkään Kristukseen.

Israel on pakanakansa jolle kuuluu pelastus Kristuksessa samalla tavalla kuin muillekkin kansoille, jos he ottavat vastaan Kristuksen Messiaanaan.
      Ei Jumala ole hyljännyt Israelia, vaikkakin Jumalan Israel koostuu Kristityistä, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan Lunastajanaan.

Kansakuntana Israel on Jumalan silmäterä ja viimeisessä koettelemuksessaan tämä tuhlaaja poika luo katseensa Häneen, jonka he ovat lävistäneet.

Ei ole olemassa Raamatun ilmoitusta, että Israelin kansa tulisi evankelioimaan maailmaa nykyisessä tilassaan, vaan ovat itse evankelioinnin kohteena kunnes Jeesus saapuu.
      Israelin kohtalo sinetöidään Harmagedonilla, jossa pakanakansat tulevat hyökkäämään Jerusalemia vastaan, mutta Jumala on ilmaiseva korkeimman voimansa ja hengellinen ja maallinen Israel tulevat Raamatun historialliseen täyttymykseensä.

Hengellinen Israel ei yksinään täytä Raamatun ennustuksia Israelin asemasta lopun aikana, vaan kaikki on tapahtunut kirjoitusten mukaan.

• alex-kasi

.. maallinen kuolee jää hengellinen - aivan niin kuin 2000 vuotta sitten ristillä ..

• ylifariseus
        alex-kasi kirjoitti:

.. maallinen kuolee jää hengellinen - aivan niin kuin 2000 vuotta sitten ristillä ..

Hyvin monitahoinen vastattavaksi.

Ensiksi pitäisi tarkastella asiaa Ristin etu ja takapuolelta sovitustapahtumaan nähden, sillä Juutalaisilla oli sovitus
        kristukseen esikuvallisessa muodossa.
        Ristin jälkeen esikuva ei täyttynyt heille samalla tavalla kuin kristityille ja apostleille, vaan he ovat jääneet kansana sovituksen ulkopuolelle.

Juutalaiset ovat opettaneet, että pelastus on Juutalaisista ja holokausti oli heidän sovitusmaksunsa maailman syntien puolesta.

Jeesuksen tullessa he häviönsä hetkellä luovat katseensa Häneen jonka he ovat lävistäneet.

Riittääkö niille Juutalaisille, jotka ennen Ristiä uskoivat esikuvalliseen Messiaaseen voisivat pelastua vanhaan käytäntöön vedoten?.

Useimmat uskovat, että Jeesuksen tullessa Kristukseen uskovat pelastuvat ja kaikki muut saavat surmansa Hänen tulemuksensa ilmestyksessä.

Ja toiset uskovat Juutalaisten alkavan evankelioida maailmaa ja aloittavan tuhat-vuotisen rauhan-valtakunnan.

Adventistit uskovat ne tuhat vuotta vietettävän taivaassa, Jeesuksen ja Hänen pyhiensä kanssa.

On vaikea uskoa, että Jeesus olisi samanaikaisesti tuhat-vuotisessa rauhan-valtakunnassa maan päällä ja yhtä-aikaa taivaassa pyhien kanssa saman ajan.

Keskustellaan asiasta.

• alex-kasi
        ylifariseus kirjoitti:

Hyvin monitahoinen vastattavaksi.

Ensiksi pitäisi tarkastella asiaa Ristin etu ja takapuolelta sovitustapahtumaan nähden, sillä Juutalaisilla oli sovitus
        kristukseen esikuvallisessa muodossa.
        Ristin jälkeen esikuva ei täyttynyt heille samalla tavalla kuin kristityille ja apostleille, vaan he ovat jääneet kansana sovituksen ulkopuolelle.

Juutalaiset ovat opettaneet, että pelastus on Juutalaisista ja holokausti oli heidän sovitusmaksunsa maailman syntien puolesta.

Jeesuksen tullessa he häviönsä hetkellä luovat katseensa Häneen jonka he ovat lävistäneet.

Riittääkö niille Juutalaisille, jotka ennen Ristiä uskoivat esikuvalliseen Messiaaseen voisivat pelastua vanhaan käytäntöön vedoten?.

Useimmat uskovat, että Jeesuksen tullessa Kristukseen uskovat pelastuvat ja kaikki muut saavat surmansa Hänen tulemuksensa ilmestyksessä.

Ja toiset uskovat Juutalaisten alkavan evankelioida maailmaa ja aloittavan tuhat-vuotisen rauhan-valtakunnan.

Adventistit uskovat ne tuhat vuotta vietettävän taivaassa, Jeesuksen ja Hänen pyhiensä kanssa.

On vaikea uskoa, että Jeesus olisi samanaikaisesti tuhat-vuotisessa rauhan-valtakunnassa maan päällä ja yhtä-aikaa taivaassa pyhien kanssa saman ajan.

Keskustellaan asiasta.

Minä ymmärrän asian siten, että ne Israelissa joiden pyrkimys oli elää Jumalan lain mukaan ja jotka katumuksessa uhrasivat eläinuhreja syntiensä tähden sovituspäivinä (siis ennen Jeesuksen antamaa oikeaa uhria) ja uskoivat Jumalan anteeksi antoon ovat uskonsa tähden tulleet osallisiseksi siitä veriuhrista minkä Jeesus sittemmin antoi omalla kuolemallaan ristillä.

Tämä mahdollisuus ei nähdäkseni kuitenkaan voi olla olemassa sen jälkeen kun oikea uhri Jeesuksessa oli annettu ja Israelin aika oli ohi ja uusi liitto astui voimaan.

Mark. 15:38
        Silloin temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti.

Jäjelle jää yhä kysymys mikä on Israelin osa lopun ajassa.

• Lihallinen Israel on kansa muiden joukossa. Sen yksilöille on kuitenkin aina pelastuksen ovi valmiina ja sepposen selällään siinä kuin muillekin.

• lääkäri Matteuksen mukaan

ja Juuda nostetaan Manassen tilalle Ilmestyskirjassa...joten Jeesus edusti ainoastaan yhtä 12.sukukunnasta...eli lunasti Juudaslaiset...juutalaiset?!

Muut 11. eivät ole juutalaisia, vaan osa Israelia...johon pakanoitakin on oksastettu?!
      Miltä tämä "tulkinta" kuulostaa?!

Josefus essealainen

• alex-kasi

Jeesus on se Israel johon meidät kaikki oksastetaan.

Tässä aloitteessa ajattelin kuitenkin etupäässä sitä Israelia joka "jälleen perustettiin" toisen maailman sodan jälkeen ja jossa tänään asuu enimmäkseen juutalaisia mutta myös arabeja.

• postia.
        alex-kasi kirjoitti:

Tässä aloitteessa ajattelin kuitenkin etupäässä sitä Israelia joka "jälleen perustettiin" toisen maailman sodan jälkeen ja jossa tänään asuu enimmäkseen juutalaisia mutta myös arabeja.

Tv. yx uskon ystävä. Emme päässeetkään vielä reissuun, tuli esteitä.

• hgdrte
        alex-kasi kirjoitti:

Roomalaiskirje:
        11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa. -------- Israel sai liittonsa ennenkuin sillä oli minkäänlaista maa-aluetta. Israelin liitto on kansaa varten tehty jota ei mitätöi se, että Israel on ollut maattomana. Samoin ei nyt massa asuvat ole "koko Israel".

• Herran päivä - Sak 14. luku

1 Jerusalem, Herran päivä on jo lähellä! Sinä päivänä sinut ryöstetään tyhjäksi, ja saalis jaetaan muuriesi sisällä.
      2 Minä kokoan kaikki kansat taistelemaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, puolet kaupungin asukkaista viedään vieraaseen maahan. Mutta jäljelle jääneitä ei tuhota.

3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
      4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.

5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]
      6 Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätä.

7 Kerran tulee aika -- milloin, sen Herra tietää -- jolloin yö on kirkas kuin päivä eikä ilta enää pimene. [Ilm. 21:25]
      8 Silloin virtaavat Jerusalemista elämää antavat vedet. Puolet niistä juoksee itäiseen mereen, puolet läntiseen mereen kesät ja talvet, ehtymättä.
      [Hes. 47:1; Joel 4:18; Ilm. 22:1]

9 Sinä päivänä Herra on oleva koko maanpiirin kuningas. Hän on oleva yksi ja ainoa Jumala ja hänen nimensä ainoa, jota avuksi huudetaan.
      [Mal. 1:11]
      10 Koko maa Jerusalemin ympärillä Gebasta etelään, Rimmoniin saakka, on muuttuva tasangoksi. Mutta Jerusalem kohoaa korkealla, ja siellä asutaan niin kuin ennen. Kaupunki tulee ulottumaan Benjamininportilta entiselle Kulmaportille asti ja Hananelintornilta kuninkaan viininpuristamolle saakka.
      [Ps. 48:3; Jes. 2:2; Miika 4:1 | Jer. 31:38]

11 Mikään ei enää uhkaa Jerusalemia. Siellä saadaan elää turvassa.
      [Mal. 3:24]
      12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.

13 Sinä päivänä Herra saattaa heidät täyteen sekasortoon. He käyvät käsiksi toinen toiseensa, nostavat käden toistaan vastaan.
      14 Silloin Juuda taistelee Jerusalemin rinnalla, ja ympärillä asuvien kansojen rikkaudet kootaan saaliina yhteen: kultaa, hopeaa ja vaatteita suuret määrät.

15 Sama vitsaus on kohtaava hevosia, muuleja, kameleita ja aaseja, kaikkia eläimiä, jotka ovat noissa leireissä.
      16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
      [Jes. 66:23]

17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]
      18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan.

19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.
      20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat.
      [2. Moos. 28:36]

21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä.
      [Hes. 44:7; Joel 4:17 | Mark. 11:15,16]

A & O, joka oli
      on,
      ja tuleva on

• Kadunmies vaan

Israelin ja kristinuskon yhdistäminen on minun mielestäni yksi suurimpia järjettömyyksiä koko uskonnossa.

Nykyinen valtiohan alkoi salavihkaa syntymään jo 1800 luvun loppupuolella siionistien muuttaessa alueelle. Tämän jälkeen maan historia on ollut yhtä sotaa, kiduttamista ja kärsimystä. Käsittämätön joukko viattomia siviilejä joukossa naisia, lapsia ja vanhuksia on kuollut noissa jatkuvissa veriteoissa. Julmuuksiin on syyllistyneet niin maan alkuperäiset asukkaat kuin myös muualta muuttaneet ja oman valtionsa perustaneet israelilaiset.

Miten kukaan edes kehtaa tuollaista teurastusta yrittää liittää Raamattuun ja ennenkaikkea Jumalaan tai Jeesukseen?

• dadunmies vaan

Onkos Timo saanut potkut, kun on "kadunmies vaan"?

• Kadunmies vaan
        dadunmies vaan kirjoitti:

Onkos Timo saanut potkut, kun on "kadunmies vaan"?

Älä sinä puskajussi sekoita minua adventisteihin tai muihinkaan uskoviin.

Herra Flinkille on pakko nostaa jopa hattua vaikka herra vanhoillista siipeä edustava adventisti onkin. Taitaapi kaveri olla sitten tasan tarkkaan toinen adventisti jolle nostan sitä hattua, se toinen (pastorismies myös) onkin sitten tuolla amerikan kultamailla ja käy täällä kylmässä pohjolassa kohtuullisen harvoin morjestamassa.

Ei tainnut puskajussi tykätä meikäläisen Israel kommentista, vai mistä kiikastaa?

Ketjusta on poistettu 63 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      32
      3515
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2653
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1724
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      120
      1492
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      1479
    6. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1427
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      25
      1258
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1126
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1113
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      1015
    Aihe