Vanha maailma ja evoperustainen kristillisyys kohtaa kärsimyksen ja kuoleman eli Raamatun syntiinlankeemus jää metaforaksi, jota ei tietenkään silloin tarvitse sovittaa. Uusi maailma ja luomiskertomus vaatii valmiiksi luodut valonsäteet, jolloin esim. supernova 1987A ei koskaan räjähtänyt, vaikka näimme tapahtuman. Valohan ei olisi ehtinyt meille 6000 vuodessa, jos fysiikka on valonnopeuden ja maan ikääntymisen suhteen niin suoraviivaista kuin mitä yleisesti opetetaan. Niin tai näin, perinteinen kristillinen opetus on vaikeasti sovitettavissa kumpaankin ikämalliin.
Minulla on oma käsitykseni ristiriidattomasta sovitteesta, parikin, mutta se olisi siis kerettiläisyyttä näiden kristillisten standardimallien puitteissa.
Miten muut kristityt suhtautuvat ongelmaan? Tämä kompastuskivi on nähdäkseni pakko ratkaista, jos kristitty yhtään miettii uskonsa perusteita. Minulle tästä on tullut lähes uskosta luopumisen peruste. Toivon, että vastaukset eivät sivuuta ongelmaa ja tyydy tarjoamaan luottamusta tai raamatunjakeita.
Kestääkö Raamattu Jumalan sanana?
35
826
Vastaukset
- jarip
Jumala tietää kaiken!
- Sooloteisti
Kysytty on. Jumala vaikenee, tai ei ainakaan ole vakuuttavasti vastannut. Minulla kun on myös oma mielikuvitus ja jotakin yksittäistä ajatelmaa en voi perusteetta laittaa jumalallisen puheen piikkiin.
- vai kuis on?
Sooloteisti kirjoitti:
Kysytty on. Jumala vaikenee, tai ei ainakaan ole vakuuttavasti vastannut. Minulla kun on myös oma mielikuvitus ja jotakin yksittäistä ajatelmaa en voi perusteetta laittaa jumalallisen puheen piikkiin.
Jo se, että on kyse juuri sinun tarvitsemastasi tiedosta, edellyttää sinun itsesi ottavan vastuuta sen opin sisällöstä joka Raamatun sisältä löytyy.
Muiden pääasiallisin tehtävä on olla vihjeiden antajana.
Jos joku toinen paljastaa käskyn, muuttuu käskyn antajaksi se, jonka opetusta noudatat.
Tottelet sitten senjälkeen pikku epäjumalaa.
Samoin teet jos teet vastoin sitä, minkä selkeästi löydät tarkoittavan sinuakin, mutta etsit tekosyyn omalla järjelläsi.
- Sillä niin
on Jumala maailmaa rakastanut että hän antoi ainokaisen Poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän! tässä on kaiken ydin joka kestää vuosisadat ja tuhannet vaikka maailma muuttuu, mutta Jumalan Sana ei koskaan.
- Sooloteisti
Kertoisitko näkemyksesi syntiinlankeemuksesta? Kuinka monta vuotta sitten se tapahtui? Taisit sivuuttaa koko kysymyksenasettelun, koska tosiasiallisesti esität väitteen jo otsikossasi mutta jätät ongelmakohdat käsittelemättä. Ymmärrätkö, että nuo kohdat kertovat minulle, että Raamattu ei välttämättä olekaan Jumalan sanaa?
Kyllä minä ymmärrän tuon evankeliumin keskeisyyden ja että muu on verrattain merkityksetöntä sen rinnalla, mutta kun tuo muu määrittää oliko koko syntiinlankeemusta edes olemassa. Pyysin, ettei vastattaisi raamatunjakeilla, koska mielestäni siellä ei sanota suoraan anneta tähän ongelmaan vastausta. Kerroin minulla olevan pari mahdollista selitystä, mutta en halua niitä tässä kertoa koska en mielelläni tarjoaisi mahdollista itse keksimääni harhaoppia kenenkään riesaksi. Jos Jumala on, niin Hän antaa vastauksen teille muillekin ja vahvistaa näin uskoani. Jos te taas ette vastausta löydä, niin sekin on minulle vastaus, tosin johtaen ateismiin.
- amadiini
ainakaan Raamattu ei suoraan väitä, että maailmankaikkeus olisi tuon 6000 vuotta. Sanotaan vain että "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Milloin tuo alku on ollut?
Sen sijaan Raamatun luomiskertomuksesta voidaan päätyä siihen, että ihmisen ja kaiken elollisen alku maapallolla on ollut n.6000 vuotta sitten. Vastaus on yksinkertainen. Raamattu on hengellinen, ei luonnontietellinen kirja. Ne, jotka antavat Raamatun varassa tarkkoja luonnotieteellisiä aikamääreitä, toimivat vastoin Raamatun henkeä. Raamattu antaa oikeutuksen sekä uskolle että luonnontieteelle, mutta ei niiden toisiinsa sekoittamiselle:
"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä." Hepr 11:3
"Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa." Saarn 1:13- vai kuis on?
Me näemme tähtiä katsellen vasta sitä, mikä on tapahtunut joskus kauan sitten.
Mutta kun alun valo (BB)tulee meidän näkyviimme , alku ja loppumme on samassa kohtauspisteessä.
Luominen kokonaisuudessaan on kuin Jumalan henkäys.
Syntiinlankeamus toi ihmisen tähän maalliseen elämäämme, ja pelastus on täältä ikuiseen elämään.
Jeesus sovitti koko Aadamin perikunnan täälläolon syyn.
Samalla Jeesus sovitti Israelin liiton rikkomisen.
Israelin liitto oli vertauskuvaa maallisesta elämästä ja puitteet Jeesuksen sovitukselle "ihmisen mitoissa" eläen juutalaisena miehenä.
Näin Jeesus on ihmisten kuningas.
Jumalalle on tärkeätä, että meillä on Hänen hyväksyntänsä mukainen päämies.
Ja Kuningas vastaa itse alaisistaan halliten heitä.
Katso vaikka Daavidia.
Häntähän Jumalakin tarkkaili ennen muita Israelilaisia! Daavidin tehtävä oli kansansa vahtiminen.
Kyllä Raamatun sanoma kestää, mutta kestääkö sinun tulkintasi, vai kuis on?- Sooloteisti
"Me näemme tähtiä katsellen vasta sitä, mikä on tapahtunut joskus kauan sitten.
Mutta kun alun valo (BB)tulee meidän näkyviimme , alku ja loppumme on samassa kohtauspisteessä."
Tulimme valoa nopeammin, niinkö? Luen loput viestistäsi, kun olet tuon perustellut. - vai kuis on?
Sooloteisti kirjoitti:
"Me näemme tähtiä katsellen vasta sitä, mikä on tapahtunut joskus kauan sitten.
Mutta kun alun valo (BB)tulee meidän näkyviimme , alku ja loppumme on samassa kohtauspisteessä."
Tulimme valoa nopeammin, niinkö? Luen loput viestistäsi, kun olet tuon perustellut.Big Bang teoria perustuu siihen, että avaruus laajeni kuin ilmapallo.
Alussa siis valoa nopeammin.
Ja Maailmankaikkeuden ikä on rajallinen, koska valon saavutettua universumin äären, se on samalla hetkellä loppu.
Alku ja loppu kohtaavatkin luonnonlakien mukaan.
Samalla kun alku (valo) ohittaa meidät, me katoamme juuri niinkuin Pietari ja muukin Raamatun sanassa kertovat.
Luuk.17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.
2.Pietarin kirje:
3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.
2.Pietarin kirje:
3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
Matt.24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät. - Sooloteisti
vai kuis on? kirjoitti:
Big Bang teoria perustuu siihen, että avaruus laajeni kuin ilmapallo.
Alussa siis valoa nopeammin.
Ja Maailmankaikkeuden ikä on rajallinen, koska valon saavutettua universumin äären, se on samalla hetkellä loppu.
Alku ja loppu kohtaavatkin luonnonlakien mukaan.
Samalla kun alku (valo) ohittaa meidät, me katoamme juuri niinkuin Pietari ja muukin Raamatun sanassa kertovat.
Luuk.17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.
2.Pietarin kirje:
3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.
2.Pietarin kirje:
3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
Matt.24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät."valon saavutettua universumin äären, se on samalla hetkellä loppu"
Koko ajan valo saavuttaa meikäläisen ja loppuni ei silti ole tullut. Äh, miksi täällä trollaillaan? - vai kuis on?
Sooloteisti kirjoitti:
"valon saavutettua universumin äären, se on samalla hetkellä loppu"
Koko ajan valo saavuttaa meikäläisen ja loppuni ei silti ole tullut. Äh, miksi täällä trollaillaan?Tieteen tutkimien asioiden tietäminen ei ole tarpeenkaan.
On jopa parempi olla tietämätön kuin tietää liikaa.
Raamattu opettaa sen, mikä on meidän elämämme oma tarkoitus, ja meistä riippumattomien asioiden oppiminen ei meitä jalosta ihmisinä.
On siiten elämän tärkein asia etsiä Jumalan valtakunnan salaisuutta omassa itsessämme ja miten meidän tulee siinä elää.
Matteuksen evankeliumi:
6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. - Sooloteisti
vai kuis on? kirjoitti:
Tieteen tutkimien asioiden tietäminen ei ole tarpeenkaan.
On jopa parempi olla tietämätön kuin tietää liikaa.
Raamattu opettaa sen, mikä on meidän elämämme oma tarkoitus, ja meistä riippumattomien asioiden oppiminen ei meitä jalosta ihmisinä.
On siiten elämän tärkein asia etsiä Jumalan valtakunnan salaisuutta omassa itsessämme ja miten meidän tulee siinä elää.
Matteuksen evankeliumi:
6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan."On jopa parempi olla tietämätön kuin tietää liikaa."
Vanhoilla hyvillä ajoilla tarkoitetaan keskiaikaa?
"Raamattu opettaa sen, mikä on meidän elämämme oma tarkoitus, ja meistä riippumattomien asioiden oppiminen ei meitä jalosta ihmisinä."
Tuo ei liity asiaan. Sinä annat itsestäänselvyytenä auktoriteetin sellaiselle, jonka oikeutusta auktoriteettistatukselle olen peräänkuuluttanut. - vai kuis on?
Sooloteisti kirjoitti:
"On jopa parempi olla tietämätön kuin tietää liikaa."
Vanhoilla hyvillä ajoilla tarkoitetaan keskiaikaa?
"Raamattu opettaa sen, mikä on meidän elämämme oma tarkoitus, ja meistä riippumattomien asioiden oppiminen ei meitä jalosta ihmisinä."
Tuo ei liity asiaan. Sinä annat itsestäänselvyytenä auktoriteetin sellaiselle, jonka oikeutusta auktoriteettistatukselle olen peräänkuuluttanut.En anna mitään turhaan.
Tarkoitin ,että se tietomäärä Raamatusta on riittävä, jolla voi oman uskonsa oikeudesta tulla vakuuttuneeksi.
Raamattu sisältää jokaiselle riittävästi tietoa, kunhan oppii kaiken oikeassa järjestyksessä.
Sekin tieto sieltä löytyy joka selittää, miksi kaikesta ei ole kirjoitettu Raamatussa.
Raamattu selittää itse itsensä.
Miksi ylipäätään vaadit muilta, että joku opettaisi sinulle kaiken?
Sekin sotii itse Raamatun periaatetta vastaan. - Sooloteisti
vai kuis on? kirjoitti:
En anna mitään turhaan.
Tarkoitin ,että se tietomäärä Raamatusta on riittävä, jolla voi oman uskonsa oikeudesta tulla vakuuttuneeksi.
Raamattu sisältää jokaiselle riittävästi tietoa, kunhan oppii kaiken oikeassa järjestyksessä.
Sekin tieto sieltä löytyy joka selittää, miksi kaikesta ei ole kirjoitettu Raamatussa.
Raamattu selittää itse itsensä.
Miksi ylipäätään vaadit muilta, että joku opettaisi sinulle kaiken?
Sekin sotii itse Raamatun periaatetta vastaan.Taisin saada tarpeekseni tästä asian vierestä keskustelemisesta. Sinulla on oma mielikuvitusmaailmasi, josta haluaisit keskustella ja mikäli jokin teema uhkaa maailmasi rakennetta, niin ei hätää. Voithan sivuuttaa teeman ja keskittyä oman leikkikehäsi palikoihin, eikun ajatuksiin. Näin pääset opettamaan ja hurskastelemaan.
Tämä kristittyjen kyvyttömyys puolustaa uskonsa perusteita ja pureutua ongelmakohtiin luo ateisteja niistä, jotka nostavat hankalia kysymyksiä esiin. Tietenkään kaikki kysymykset eivät ole oikeutettuja, vaan tarkoitushakuisia ja ansaitsevatkin jäädä ilman vastausta, mutta jos siten kohdellaan myös kipeitä uskonkysymyksiä, niin kysyjälle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jättää koko uskonto.
Mitä järkeä on roikkua sellaisten mukana, jotka perustelevat jotakin muuta kuin mitä kysyttiin ja kun kysymyksen ydin ihmettelee miten ja millä lailla havaintomme sopii raamattuun, niin vastaus on että täydellisesti, vaikka siihen ei mitenkään annettaisi yhtään perustelua, vaan ainoastaan höpinää raamatun kaikenkattavuudesta.
"Miksi ylipäätään vaadit muilta, että joku opettaisi sinulle kaiken?"
Kummallinen kysymys. En ole vaatinut mitään.
Parempaa jatkoa. - vai kuis on?
Sooloteisti kirjoitti:
Taisin saada tarpeekseni tästä asian vierestä keskustelemisesta. Sinulla on oma mielikuvitusmaailmasi, josta haluaisit keskustella ja mikäli jokin teema uhkaa maailmasi rakennetta, niin ei hätää. Voithan sivuuttaa teeman ja keskittyä oman leikkikehäsi palikoihin, eikun ajatuksiin. Näin pääset opettamaan ja hurskastelemaan.
Tämä kristittyjen kyvyttömyys puolustaa uskonsa perusteita ja pureutua ongelmakohtiin luo ateisteja niistä, jotka nostavat hankalia kysymyksiä esiin. Tietenkään kaikki kysymykset eivät ole oikeutettuja, vaan tarkoitushakuisia ja ansaitsevatkin jäädä ilman vastausta, mutta jos siten kohdellaan myös kipeitä uskonkysymyksiä, niin kysyjälle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jättää koko uskonto.
Mitä järkeä on roikkua sellaisten mukana, jotka perustelevat jotakin muuta kuin mitä kysyttiin ja kun kysymyksen ydin ihmettelee miten ja millä lailla havaintomme sopii raamattuun, niin vastaus on että täydellisesti, vaikka siihen ei mitenkään annettaisi yhtään perustelua, vaan ainoastaan höpinää raamatun kaikenkattavuudesta.
"Miksi ylipäätään vaadit muilta, että joku opettaisi sinulle kaiken?"
Kummallinen kysymys. En ole vaatinut mitään.
Parempaa jatkoa.Asetat palikat ikäänkuin sinä päättelisit onko toisen uskolla perusteita!
Ei homma uskossa toimi toisten kautta .
Ihminen itse tietää, onko hänen uskossaan perusteita hänelle itselleen.
Uskoa ei voi antaa toiselle, vaan jokaisen on se löydettävä itse.
Muut voivat olla apuna, mutta vain senmukaan kuin sinä haluat!
Muiden vastauksilla on merkitystä vastaanottajalle juuri sen mukaan , mitä hän on etsimässä.
Kuvitteletko, että minä opettaisin sinulle maailman salaisuudet jos minulla ei ole sellaista agendaa? - Sooloteisti
vai kuis on? kirjoitti:
Asetat palikat ikäänkuin sinä päättelisit onko toisen uskolla perusteita!
Ei homma uskossa toimi toisten kautta .
Ihminen itse tietää, onko hänen uskossaan perusteita hänelle itselleen.
Uskoa ei voi antaa toiselle, vaan jokaisen on se löydettävä itse.
Muut voivat olla apuna, mutta vain senmukaan kuin sinä haluat!
Muiden vastauksilla on merkitystä vastaanottajalle juuri sen mukaan , mitä hän on etsimässä.
Kuvitteletko, että minä opettaisin sinulle maailman salaisuudet jos minulla ei ole sellaista agendaa?"Ihminen itse tietää, onko hänen uskossaan perusteita hänelle itselleen."
Hah! Tuossa tuli uskottelun olemus karvoineen päivineen.
"Muiden vastauksilla on merkitystä vastaanottajalle juuri sen mukaan , mitä hän on etsimässä."
Etsin Jumalaa. Etsin totuutta. Ensisijaisesti etsin näistä jälkimmäistä, jotta en uskoisi Jumalaan totuudenvastaisesti. Etsin armoa, etsin järkeä tästä perhanan älyttömän tuntuisesta hetteiköstä, jonka pohjalta evankeliumiakin saarnataan.
"Kuvitteletko, että minä opettaisin sinulle maailman salaisuudet jos minulla ei ole sellaista agendaa?"
Vai oikein agendaa. Kukahan se tuosta agendasta määrää. Arvaan, että tiedät itse (kuuluu uskoosi). Etpä taida pitää itsekään itseäsi kristittynä. Nuo jutut olivat heti alusta pitäen liian poskettomia. Pelleilet täällä, vai mitä? - kun sanot----------------
Sooloteisti kirjoitti:
"Ihminen itse tietää, onko hänen uskossaan perusteita hänelle itselleen."
Hah! Tuossa tuli uskottelun olemus karvoineen päivineen.
"Muiden vastauksilla on merkitystä vastaanottajalle juuri sen mukaan , mitä hän on etsimässä."
Etsin Jumalaa. Etsin totuutta. Ensisijaisesti etsin näistä jälkimmäistä, jotta en uskoisi Jumalaan totuudenvastaisesti. Etsin armoa, etsin järkeä tästä perhanan älyttömän tuntuisesta hetteiköstä, jonka pohjalta evankeliumiakin saarnataan.
"Kuvitteletko, että minä opettaisin sinulle maailman salaisuudet jos minulla ei ole sellaista agendaa?"
Vai oikein agendaa. Kukahan se tuosta agendasta määrää. Arvaan, että tiedät itse (kuuluu uskoosi). Etpä taida pitää itsekään itseäsi kristittynä. Nuo jutut olivat heti alusta pitäen liian poskettomia. Pelleilet täällä, vai mitä?Etsin Jumalaa. Etsin totuutta. Etsin armoa, etsin järkeä
Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
etsi hae== varmasti loydat - eivoikuin
kun sanot---------------- kirjoitti:
Etsin Jumalaa. Etsin totuutta. Etsin armoa, etsin järkeä
Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
etsi hae== varmasti loydatMikähän ihmisiä riivaa, kun he etsivät uskon muiden opettamana?
Ketään ei voi opettaa uskomaan.
Raamatussa on kaikki mitä tarvitaan ohjeista lähtien.
Jos joku opettaa, tulee henkilö uskoon toiseen henkilöön.
Jos Jeesus opettaa, opettajana on hän, jonka opetusta kuuluukin kuunnella.
Muiden kautta tulee aina ihmisen vajavaisuus mukaan. - Sooloteisti
eivoikuin kirjoitti:
Mikähän ihmisiä riivaa, kun he etsivät uskon muiden opettamana?
Ketään ei voi opettaa uskomaan.
Raamatussa on kaikki mitä tarvitaan ohjeista lähtien.
Jos joku opettaa, tulee henkilö uskoon toiseen henkilöön.
Jos Jeesus opettaa, opettajana on hän, jonka opetusta kuuluukin kuunnella.
Muiden kautta tulee aina ihmisen vajavaisuus mukaan."Mikähän ihmisiä riivaa, kun he etsivät uskon muiden opettamana?"
Kirjoitin:
"Minulla on oma käsitykseni ristiriidattomasta sovitteesta, parikin, mutta se olisi siis kerettiläisyyttä näiden kristillisten standardimallien puitteissa.
Miten muut kristityt suhtautuvat ongelmaan?"
Jotta en olisi olisi kerettiläinen uskottelija, halusin tietää miten muut kristityt ovat kokevat aloitusviestissä esittämäni ongelmat ja etenkin onko heidän ratkaisunsa yhtenevä tämän omani kanssa. Tietenkin vaadin mahdottomia, mutta senhän pitäisi olla ihan ok noin raamatun mukaan. Ks. Dan. 2.
Selvästikin nämä täällä vastailleet ovat näitä seli-seli-selittäjiä. - kun näitä luki
Sooloteisti kirjoitti:
"Mikähän ihmisiä riivaa, kun he etsivät uskon muiden opettamana?"
Kirjoitin:
"Minulla on oma käsitykseni ristiriidattomasta sovitteesta, parikin, mutta se olisi siis kerettiläisyyttä näiden kristillisten standardimallien puitteissa.
Miten muut kristityt suhtautuvat ongelmaan?"
Jotta en olisi olisi kerettiläinen uskottelija, halusin tietää miten muut kristityt ovat kokevat aloitusviestissä esittämäni ongelmat ja etenkin onko heidän ratkaisunsa yhtenevä tämän omani kanssa. Tietenkin vaadin mahdottomia, mutta senhän pitäisi olla ihan ok noin raamatun mukaan. Ks. Dan. 2.
Selvästikin nämä täällä vastailleet ovat näitä seli-seli-selittäjiä.Johan se sovittaminen oli tämän vastaushaaran alussa.
Itsehän veit asian muualle.
Mutta kerro oma sovitusajatuksesi.
- vai kuis on?
Jeesus puhuu alusta ja lopusta Tuomaksen Evankelimissa näin;18:
The disciples said to Jesus, "Tell us how our end will be."
Jesus said, "Have you discovered, then, the beginning, that you look for the end? For where the beginning is, there will the end be. Blessed is he who will take his place in the beginning; he will know the end and will not experience death."
Tuossa on puhuttu juuri se, mikä BBn mukaan on loppu.
Mieti sitä ja ihmettele, vai kuis on?- minä pidät
Aaseinako muita ?
- pohtija
Jumala puhuu Sanansa kautta ja ei koskaan omaa Sanaansa vastaan.
Ajattele pelkästään sitä Raamatun syntiinlankeemuskertomusta: saatana valehteli ihmiselle, että voit olla yhtä viisas kuin Jumala. Tämä näkyy enemmän ja enemmän kun tieto lisääntyy ja teoriat lisääntyy.
Jumalan antama viisaus tulee ylhäältä ja Hän antaa sitä soimaamatta sanoo Raamattukin, mutta ihminen niin helposti alkaa tekemään itsellensä jumalankuvaa omasta viisaudestaan tai mistä vaan...- Spiritua- ja spiritiselle
Villihengille, jotka jättäessään uhkarohkeasti sanan alaisuuden ja kuuliasuuden: - ovat vapaata riistaa eksyttäville demooneille. Siitähän KTS:ää on JO MONASTI varoitettu, ja tällaisista "psyykkareistahan" myös Pietari ja Juuda vakavasti varoittavat, vai "kuis on".
- Sooloteisti
En minä yritä olla yhtä viisas kuin Jumala. Yritän vain saada jotakin tolkkua Raamatun kertomuksiin. Se, mitä voidaan havaita, on nähdäkseni ristiriidassa Raamatun kanssa. Ei kai minua sen perusteella pidetä ylpeänä. Tuntuu nurinkuriselta, että vaaditaan hylkäämään ristiriidan toteaminen ja samalla uskomaan sokeasti.
"Jumalan antama viisaus tulee ylhäältä"
Nimenomaan kysyin tuossa alkuun, jos jollakulla täällä olisi sitä viisautta esitellä. Tähän mennessä on vain julistettu ja sivuutettu aihe. Poikkeuksena oli eräs heppu, joka epäili rippikoulun jääneen väliin ja ehätti tarjoamaan sellaista luterilaisuutena johon ei missään luterilaisessa paikassa törmää. Siinä tuli linkki sivuillensa, jossa epäluterilaisesti pidettiin kaikennäköisiä maailmanuskontojen jumalkuvatuksia luterilaisuuden mukaisena. Kaveri siis tarjosi luterilaisena ratkaisuna sitä että kutsuu tarjoamaansa epäluterilaisuutta luterilaisuudeksi. Jotenkin en vaivautunut keskustelemaan hänen kanssaan enempää. - pohtija
Sooloteisti kirjoitti:
En minä yritä olla yhtä viisas kuin Jumala. Yritän vain saada jotakin tolkkua Raamatun kertomuksiin. Se, mitä voidaan havaita, on nähdäkseni ristiriidassa Raamatun kanssa. Ei kai minua sen perusteella pidetä ylpeänä. Tuntuu nurinkuriselta, että vaaditaan hylkäämään ristiriidan toteaminen ja samalla uskomaan sokeasti.
"Jumalan antama viisaus tulee ylhäältä"
Nimenomaan kysyin tuossa alkuun, jos jollakulla täällä olisi sitä viisautta esitellä. Tähän mennessä on vain julistettu ja sivuutettu aihe. Poikkeuksena oli eräs heppu, joka epäili rippikoulun jääneen väliin ja ehätti tarjoamaan sellaista luterilaisuutena johon ei missään luterilaisessa paikassa törmää. Siinä tuli linkki sivuillensa, jossa epäluterilaisesti pidettiin kaikennäköisiä maailmanuskontojen jumalkuvatuksia luterilaisuuden mukaisena. Kaveri siis tarjosi luterilaisena ratkaisuna sitä että kutsuu tarjoamaansa epäluterilaisuutta luterilaisuudeksi. Jotenkin en vaivautunut keskustelemaan hänen kanssaan enempää.En päässyt ihan perille, mikä on perimmäinen ongelma tai ristiriita, mika sinua epäilyttää sovituksessa.
Mutta olen huomannut itse sen, kun "alistuu" raamatun auktoriteetin alle, Jumala kyllä puhuu ja vahvistaa sanansa kautta puhumaansa.
Minusta se on aiheuttanut eniten kapinaa ihmisissä ettemme voi ymmärtää Jumalaa ja Hänen töitään. Me niin mielellämme haluaisimme ymmärtää kaikki niin "järkeenkäyvällä" tavalla.
Se että Jumala on aina ollut ja on aina oleva, on jo mahdoton ihmisen ymmärrykselle.
Minä olen kertonut Jumalalle jos en ymmärrä tai käsitä jotakin ja pyydän häntä puhumaan. Jumala on tähän asti vastannut: sanansa, toisen ihmisen tuomana tai ihan ymmärrykselle. - Sooloteisti
pohtija kirjoitti:
En päässyt ihan perille, mikä on perimmäinen ongelma tai ristiriita, mika sinua epäilyttää sovituksessa.
Mutta olen huomannut itse sen, kun "alistuu" raamatun auktoriteetin alle, Jumala kyllä puhuu ja vahvistaa sanansa kautta puhumaansa.
Minusta se on aiheuttanut eniten kapinaa ihmisissä ettemme voi ymmärtää Jumalaa ja Hänen töitään. Me niin mielellämme haluaisimme ymmärtää kaikki niin "järkeenkäyvällä" tavalla.
Se että Jumala on aina ollut ja on aina oleva, on jo mahdoton ihmisen ymmärrykselle.
Minä olen kertonut Jumalalle jos en ymmärrä tai käsitä jotakin ja pyydän häntä puhumaan. Jumala on tähän asti vastannut: sanansa, toisen ihmisen tuomana tai ihan ymmärrykselle."En päässyt ihan perille, mikä on perimmäinen ongelma tai ristiriita, mika sinua epäilyttää sovituksessa."
Sovitus on sellaisenaan ihan jees. Äärimmäinen rakkaus ilmenee äärimmäisyyksinä. Mutta sitten tämä syntikäsite...
Missä vaiheessa synti tapahtui, jos Aadam ja Eeva olivat vertauskuvia? Evoajattelun mukaisesti veri on roiskunut satoja miljoonia vuosia kärsimyksen ja kuoleman kera. Jos ei ollut (inhimillistä) tietoisuutta, ei ollut lankeemusta ja syntiäkään. Mitä sovitettavaa silloin pitäisi olla?
Ongelmia tulee myös, jos maa on nuori. Silloin meidän ei pitäisi nähdä tähtiä ja niitä tapahtumia mitä olemme nähneet. Ei oikein tunnu vakuuttavalta sekään, mitä joku täällä ehdotti, että maa on vanha mutta ihmiset ja eläimet luotu vasta 6000 vuotta sitten. Eikö tässä ala olla jo rankasti selittelyn makua?
"Se että Jumala on aina ollut ja on aina oleva, on jo mahdoton ihmisen ymmärrykselle."
Jos jättää ajattelun tuohon, niin se on oma valinta eikä nämä vaivaa mieltä, ainakaan tietoisesti. Minun omaatuntoa ainakin kalvaisi se, että entä jos olenkin vain uskotellut itselleni, entä jos kristinuskon rakenteesta löytyy sellaisia mielivaltaisuuksia, että rakennelma ei voi pysyä pystyssä. Uskon näiden olevan sinulle tuttuja ajatuksia siltä pohjalta, että pidät monia ei-kristillisiä uskontoja järjenvastaisina. Heihin vuorostaan ei sinun esittämä järkeily pure, ja vaikka purisikin, niin miksi he eivät käyttäisi samaa pohdintaa sinun tarjoamaasi uskontoa kohtaan?
Ajattelu on aliarvostettua joillekin kristityille. Käyttäväthän he raajojaankin, eivätkä vain siltä lepää laakereillaan "Herran hallussa".
- Trubaduuri
Eihän raamattu ole suinkaan Jumalan sana, vaan ihmisen Poika josta tuli myös luotu aikoinaan! Elikä Kristus, joka oli Jumalan tykönä jo ennen ihmisiä ja hänen kauttansa ovat meidät kaikki loppujen lopuksi luotu, sillä me olemme uusia Luojan luomuksia ja kaikki entinen on meistä kuollut pois. Huom! Siis aivan Alussa oli Sana. Ja raamattu on vain ilmoitus tuosta sanasta, ja ennen kaikkea, se on ilmoitus itse ihmiskunnan Jumalasta, luomakunnan Luojasta, taivaallisesta Isästä ja muista pyhistä, jotka ovat taivasten valtakunnassa ikuisesti. Heidän lukumääränsä on ilmoitettu tarkalleen Johanneksen ilmestyskirjassa
, paitsi enkelten joita on lukematon joukko.
Eikä aidossa kristillisyydessä ole ristiriitaisia näkemyksiä laisinkaan, sillä sehän on itseasiassa vain yksi merkittävä käsite, jolla selkeästi ilmaistaan jotakin sellaista jota ei voi nähdä muutoin kuin monina hyvinä tekoina ja parantavina sanoina ympäri maailmaa.
Eli, ei siis ole kuin yksi kompastuskivi meillä ihmisillä ja se on ihmisen Poika, Kristus joka on myös samalla monille riipaiseva loukkauskivi ja hän on myös se jämäkkä kulmakivi joka pitää yllä koko kristillistä käsite ja termi rakennelmaa kaikkine tekoineen. Joka perustuu elävään sanaan ja elävään Jumalaan. Evoluutio taasen on sitten puhdasta ihmisen luomaa teoriaa, voisi jopa sanoa useita teorioita joita yritetään kovasti todistaa oikeaksi. Eikä ne voi syrjäyttää itse Luojaa eikä luotuja. Toki niiden avulla voidaan kyllä löytää merkittäviä tapahtumia ja ilmiöitä kasvikunnassa, eläinkunnassa sekä myös ihmiskunnassa.
Jota tulee krist. opetuksiin, niin ei muistaakseni Kristus opettanut evoluutioteorioita laisinkaan, vaan taivaallisen Isän tuntemusta ja niin sanotusti oikeaa tietä Isän sydämeen.- 144000
taan jorinoissasi
Ilm. 7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
minnehän nuo ovat matkalla? - Trubaduuri
144000 kirjoitti:
taan jorinoissasi
Ilm. 7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
minnehän nuo ovat matkalla?Sinulla on näemmä suuria vaikeuksia hahmottaa aikoja ja paikkoja erilleen toisistaan ja oikein, siis nykyistä hetkeä ja menneisyyttä sekä tulevaisuutta toisistaan, sotket ne pahasti keskenään. Kerron sinulle hieman faktaa; Me elämme nyt vuotta 2007, eikä yksikään ihminen ole ollut vielä viimeisellä tuomiolla, paitsi he jotka ovat jo sinne Taivasten valtakuntaan valitut. Jotenka ei Taivasten valtakunnassa voi olla kuin se määrä pyhiä joita Johannes Kristuksen ilmestymisen jälkeen kirjoittaa taivaalliselta Isältä saatujen tietojen mukaan. Elikä Kristus välitti Kaikkivaltiaalta saatua tietoa Johannekselle. Kuolleet Ihmiset ovat nytkin tuonelassa odottamassa juuri tuota viimeistä päivää jona heidätkin herätetään viimeiselle tuomille yhdessä kaikkien elävien kanssa, eivätkä he näin ollen ole taivaissa tahi Taivasten valtakunnassa, kuten eivät elävät ihmisetkään. Tuo tuosta, mutta mutta, tuosta sinun viestittelystäsi täällä, muuutama painava sana vielä. Saas nähdä, jaksatko kantaa.
Kyllä tuo viestisi paljastaa taas jälleen kerran todella hyvin sinun röyhkeytesi ja riidan haastamishalusi, ja sen erityisesti, jotta kuinka sinäkin yrität väkisin murtautua Taivasten valtakuntaan, etkä siinä tietysti onnistu, etkä tule onnistumaankaan, sillä juuri sinun kaltaiset ovat sieltä ulos viskattu jo aikoja sitten. Sinulle on jo kerrottu kolmasti, ettet sinä kuulu Taivasten valtakuntaan, etkä tule kuulumaankaan, et kelpaa sinne juuri tuon suulautesi ja röyhkeytesi takia ja tuon vihanlietsonta intosi sekä riidan haastamishalusi vuoksi. Ja eritoten et tule sinne pääsemään juuri siksi, kun siellä on jo tarpeelliset paikat täytetty kokonaan. Tyydy vaan osaasi, äläkä napise täällä enää öykkäröiden ja rienaten kanssaeläjiäsi ja turhanpäiväisesti aikaa kuluttaen oman tahtosi toteuttamiseen.
Ja se, johonka kelvollisesti eläneet ihmiset pääsevät, päätyvät viimeisen tuomion jälkeen, onkin kokonaan toinen juttu, katsos nyt sinä tietämätön ja ymmärtämätön, heitä varten on suunniteltu paratiisi ja sinne päästäkseen on ihmisen elettävä ja toimittava alati juuri siten kuten Kristus opetti, neuvoi, opasti, pyysi, käski ja kehoitti. Tiedä tuo ja odota vaan rauhassa sitä omaa tulossa olevaa tuomiotasi ja lopeta ajoissa tuo turhuuksiin asti menevä kapinointi Luojaa, taivaallista Isää vastaan. Katsos, Hän kyllä tietää omat asiansa ja suunnitelmansa paljon paremmin kuin sinä.
Se jota tulee tuohon kysymykseen jonka esitit, niin vastaus siihen on, he kyllä varsin todennäköisesti menevät paratiisiin sitten kun sen aika koitttaa. Eikä yksikään sinnekkään mene etukäteen, ennen aikojaan !!!... Muista nyt tuo edes tästlähin. - voisi raivata
Trubaduuri kirjoitti:
Sinulla on näemmä suuria vaikeuksia hahmottaa aikoja ja paikkoja erilleen toisistaan ja oikein, siis nykyistä hetkeä ja menneisyyttä sekä tulevaisuutta toisistaan, sotket ne pahasti keskenään. Kerron sinulle hieman faktaa; Me elämme nyt vuotta 2007, eikä yksikään ihminen ole ollut vielä viimeisellä tuomiolla, paitsi he jotka ovat jo sinne Taivasten valtakuntaan valitut. Jotenka ei Taivasten valtakunnassa voi olla kuin se määrä pyhiä joita Johannes Kristuksen ilmestymisen jälkeen kirjoittaa taivaalliselta Isältä saatujen tietojen mukaan. Elikä Kristus välitti Kaikkivaltiaalta saatua tietoa Johannekselle. Kuolleet Ihmiset ovat nytkin tuonelassa odottamassa juuri tuota viimeistä päivää jona heidätkin herätetään viimeiselle tuomille yhdessä kaikkien elävien kanssa, eivätkä he näin ollen ole taivaissa tahi Taivasten valtakunnassa, kuten eivät elävät ihmisetkään. Tuo tuosta, mutta mutta, tuosta sinun viestittelystäsi täällä, muuutama painava sana vielä. Saas nähdä, jaksatko kantaa.
Kyllä tuo viestisi paljastaa taas jälleen kerran todella hyvin sinun röyhkeytesi ja riidan haastamishalusi, ja sen erityisesti, jotta kuinka sinäkin yrität väkisin murtautua Taivasten valtakuntaan, etkä siinä tietysti onnistu, etkä tule onnistumaankaan, sillä juuri sinun kaltaiset ovat sieltä ulos viskattu jo aikoja sitten. Sinulle on jo kerrottu kolmasti, ettet sinä kuulu Taivasten valtakuntaan, etkä tule kuulumaankaan, et kelpaa sinne juuri tuon suulautesi ja röyhkeytesi takia ja tuon vihanlietsonta intosi sekä riidan haastamishalusi vuoksi. Ja eritoten et tule sinne pääsemään juuri siksi, kun siellä on jo tarpeelliset paikat täytetty kokonaan. Tyydy vaan osaasi, äläkä napise täällä enää öykkäröiden ja rienaten kanssaeläjiäsi ja turhanpäiväisesti aikaa kuluttaen oman tahtosi toteuttamiseen.
Ja se, johonka kelvollisesti eläneet ihmiset pääsevät, päätyvät viimeisen tuomion jälkeen, onkin kokonaan toinen juttu, katsos nyt sinä tietämätön ja ymmärtämätön, heitä varten on suunniteltu paratiisi ja sinne päästäkseen on ihmisen elettävä ja toimittava alati juuri siten kuten Kristus opetti, neuvoi, opasti, pyysi, käski ja kehoitti. Tiedä tuo ja odota vaan rauhassa sitä omaa tulossa olevaa tuomiotasi ja lopeta ajoissa tuo turhuuksiin asti menevä kapinointi Luojaa, taivaallista Isää vastaan. Katsos, Hän kyllä tietää omat asiansa ja suunnitelmansa paljon paremmin kuin sinä.
Se jota tulee tuohon kysymykseen jonka esitit, niin vastaus siihen on, he kyllä varsin todennäköisesti menevät paratiisiin sitten kun sen aika koitttaa. Eikä yksikään sinnekkään mene etukäteen, ennen aikojaan !!!... Muista nyt tuo edes tästlähin.lisää tilaa-----------?
//Ja eritoten et tule sinne pääsemään juuri siksi, kun siellä on jo tarpeelliset paikat täytetty kokonaan.//
siehän masennat miun ihan kokonaan.
- ja niinpä
luterilaiset piispat ovat hylänneet raamatusta lähes kaiken, paitsi joitakin rusinapullasta poimittuja eettisiä opetuksia ja käsityksen, että on jumala, joka heltyneenä Jeesuksen ristinkuolemasta ottaa kristityt taivaaseen.
- Ei voi kuin ihmetellä.
On siinä jotain hyvääkin, että kirkko ja piispat ovat epäuskottavia.
Ei sekään ole oikein, että uskotaan kirkkoon.
Uskon oikea opetus on vain Raamatussa.
Ja siellä Jeesus ja apostolit kädestä pitäen antavat oikeita ohjeita.
Miksi ihmiset eivät lue Raamattua vaan etsivät itselleen sokeita taluttajia jotka vievät samaan kuoppaan jossa ovat itsekin.
- rebecca(ei kirjautuneena)
Ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä henkisistä maailmoista, ainoastaan lukee /ymmärtää Raamatun lausumalla sanoja.
Mooses kirjoitti kirjan kansansa vaelluksesta erämaassa. Jos me otamme nämä kirjoitukset kirjaimellisesti, tarinoina, se todellinen Sana ei voi vaikuttaa meihin.
Mutta jos paneudumme niihin syvemmin, ja käsitämme mistä ne todella kertovat, silloin viidestä Mooseksen kirjasta tulee ilmoitus, jossa kuvataan kaikki henkisten maailmojen ymmärryksen asteet. Juuri tämän Mooses halusi jättää jälkeensä.
Sama pätee kuningas Salomon Laulujen Lauluun.
Kaikki riippuu siitä, kuinka se luetaan ja tajutaan. Joko se on vain rakkauslaulu, tai sitten henkinen ilmestys, jota Zohar käsittelee kaikkein korkeimpana yhteytenä Luojaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1537164
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505986- 1435229
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484727Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554068- 713264
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.633229Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m252972- 472467
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182369