Tuulen vaikutus lentokoneen lentonopeuteen

einstein55

Miksi tuuli vaikuttaa lentokoneen lentoaikaan?

21

3943

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonsson.

      Syy on aivan sama kuin jos yrität soutaa jokea myötä- tai vastavirtaan. Aivan varmaan huomaat eron kulkuajassa.

      Lentokone ja vene liikkuvat väliaineessa, jonka suhteellinen nopeus on huomioitava lopputuloksessa.

      • Jonsson.

        Siis kysyit "miksi"?

        Siksi koska lentokoneen tai veneen runko on yhteydessä maahan kyseisen väliaineen kautta, eikä suoraan. Jos väliaine liikkuu, niin siitä syntyy lisävastusta taikka -kevitystä kyseisessä suunnassa.

        Lentäjät tietävät, että tuulta ei enään huomaa korkealla. Kun olet siinä ilmamassan sisällä, niin tuuli ei enään vaikuta, vaan menet ilman mukana. Vasta kun laskeudut maan pinnalle, niin alkaa taas tuuleamaan, koska kiintopisteesi ympärillä liikkuu se väliaine eli ilma (elikkä siis tuulee). Ilmassa ylhäällä on aina yhtä "rauhallista" kovasta tuulesta huolimatta. Paitsi nyt jos aivan johonkin paikalliseen pyörremyrskyyn joutuu...

        (Miksi, miksi... parempaa vastausta ei pysty antamaan.)


      • Karlsson.
        Jonsson. kirjoitti:

        Siis kysyit "miksi"?

        Siksi koska lentokoneen tai veneen runko on yhteydessä maahan kyseisen väliaineen kautta, eikä suoraan. Jos väliaine liikkuu, niin siitä syntyy lisävastusta taikka -kevitystä kyseisessä suunnassa.

        Lentäjät tietävät, että tuulta ei enään huomaa korkealla. Kun olet siinä ilmamassan sisällä, niin tuuli ei enään vaikuta, vaan menet ilman mukana. Vasta kun laskeudut maan pinnalle, niin alkaa taas tuuleamaan, koska kiintopisteesi ympärillä liikkuu se väliaine eli ilma (elikkä siis tuulee). Ilmassa ylhäällä on aina yhtä "rauhallista" kovasta tuulesta huolimatta. Paitsi nyt jos aivan johonkin paikalliseen pyörremyrskyyn joutuu...

        (Miksi, miksi... parempaa vastausta ei pysty antamaan.)

        det blåser


    • Asian havainnut

      Siksi, että lentäessä kaikki tapahtuu suhteessa ympäröivään ilmaan. Jos ilma liikkuu lentosuuntaan, lentokoneen maanopeudeksi tulee nopeuksien summa, vastatuulen tapauksessa taas nopeuksien erotus.

      • Sivutuulikin hidastaa lentämistä koska joudutaan kompensoimaan tuulen viemistä, ja lennetty ILMAmatka kasvaa. Vasta reilusti takaa tai takaviistosta kulkusuuntaan käyvä tuuli nopeuttaa lentoa.
        Jos lennetään lenkki ja tullaan lähtöpisteeseen takaisin.. Jos tuulee lenkkiin, lenkin muodosta riippumatta,(vaikka vain edestakainen), menee enemmän aikaa, olettaen että tuulen suunta ja nopeus ei paljoa muutu lennon aikana.


    • aikataulut

      jos halutaan pysyä aikataulussa, niin eikö sitä tehoilla säädetä matkan tekoa.Ettei menis miten tuuli kuljettaa.

      • ......

        Nykyaikaisten matkustajalentokoneiden huippunopeus on noin 800-900 km/h, ja melko lähellä sitä yleensä lennetään. Yläilmakehässä voi helposti olla 200 km/h vastatuuli, eikä sitä voiteta vain tehoa lisäämällä. Myöhästyminen siitä seuraa ihan väkisin.

        Itse olen kerran lentänyt Kanarian saarille niin, että kone joutui tekemään ennalta suunnittelemattoman välilaskun manner-Espanjassa kovan vastatuulen takia lisätankkausta varten. Joskus toisella kerralla reilu myötätuuli on nopeuttanut paluulentoa jopa tunnilla.


      • tainnut kovin

        monta kertaa lentomatkoja tehdä?

        Jos olisit, tietäisit, että vasta- tai myötätuuli vaikuttaa lennon kestoon.


      • dagster
        tainnut kovin kirjoitti:

        monta kertaa lentomatkoja tehdä?

        Jos olisit, tietäisit, että vasta- tai myötätuuli vaikuttaa lennon kestoon.

        että MD-11 kokoluokan kone kuluttaa yhdellä Euroopan lennolla saman verran polltoainetta kuin kuluu omakotitalon lämmittämiseen vuodeksi.

        Muistakaa hipit tämä valitessanne tapaa liikkua.


      • lentänyt
        tainnut kovin kirjoitti:

        monta kertaa lentomatkoja tehdä?

        Jos olisit, tietäisit, että vasta- tai myötätuuli vaikuttaa lennon kestoon.

        lentoyhtiöitten ahneus se vaikuttaa siihen lennon kestoon,luvataan semmoisia aikatauluja,mitä ei voida noudattaa,sitten aina joku joutuu odottamaan,matkustaja kentän reunalla vesisateessa,tai sun palvelija autossaan.Olispa vähän väljemmät aikataulut,noudatettas niitä.ei tarviis odottaa.Olen mä lentänyt,jopa baarista pihallekkin,odottamatta. ODOTTAMISEN FYSIIKKA=SE ODOTTAA JOKA ENSIN TULEE.


      • tokotrkk
        dagster kirjoitti:

        että MD-11 kokoluokan kone kuluttaa yhdellä Euroopan lennolla saman verran polltoainetta kuin kuluu omakotitalon lämmittämiseen vuodeksi.

        Muistakaa hipit tämä valitessanne tapaa liikkua.

        Jos ne kaikki MD-11:n matkustajat lähtisivät samalle Euroopan matkalle vähäkulutuksisilla henkilöautoilla noin 2-3 hengen ryhmissä, kuluisi polttoainetta vielä reilusti enemmän.

        Muistakaa hipit tämäkin valitessanne tapaa liikkua.


      • kysäisijä
        lentänyt kirjoitti:

        lentoyhtiöitten ahneus se vaikuttaa siihen lennon kestoon,luvataan semmoisia aikatauluja,mitä ei voida noudattaa,sitten aina joku joutuu odottamaan,matkustaja kentän reunalla vesisateessa,tai sun palvelija autossaan.Olispa vähän väljemmät aikataulut,noudatettas niitä.ei tarviis odottaa.Olen mä lentänyt,jopa baarista pihallekkin,odottamatta. ODOTTAMISEN FYSIIKKA=SE ODOTTAA JOKA ENSIN TULEE.

        Väittätkö, että vastatuuli ei hidasta lentokoneen vauhtia maahna nähden ja siten pidennä lennon kestoa tyyneen säähän verrattuna?

        Jos noin teet, niin sinulla on todistustaakka väitteesi oikeaksi todistamiseksi. Ollaanhan tiedepalstalla, jossa kuulu todistaa vöitteensä oikeaksi, jos on väittämässä jotain todella uutta.

        Sinun väitteesi nimittäin on vastoin fysiikan lakeja!


      • tehoilla
        kysäisijä kirjoitti:

        Väittätkö, että vastatuuli ei hidasta lentokoneen vauhtia maahna nähden ja siten pidennä lennon kestoa tyyneen säähän verrattuna?

        Jos noin teet, niin sinulla on todistustaakka väitteesi oikeaksi todistamiseksi. Ollaanhan tiedepalstalla, jossa kuulu todistaa vöitteensä oikeaksi, jos on väittämässä jotain todella uutta.

        Sinun väitteesi nimittäin on vastoin fysiikan lakeja!

        jos sulla on siinä koneessa tehoja reservissä,niin eihän siinä ole mitään epäselvää.ei aina kannata lentää maximilla.Ja keskustelun alussa ei ollut puhetta mistään reittilennoista. vaan lentoajan pitenemisestä.


      • eli jos
        tokotrkk kirjoitti:

        Jos ne kaikki MD-11:n matkustajat lähtisivät samalle Euroopan matkalle vähäkulutuksisilla henkilöautoilla noin 2-3 hengen ryhmissä, kuluisi polttoainetta vielä reilusti enemmän.

        Muistakaa hipit tämäkin valitessanne tapaa liikkua.

        koneessa on vaikka 100 matkustajaa/perhettä niin etelän matka vastaa perhettä/matkustajaapäälle 3-4 päivän omakotilämmitystä. Muistakaa hipit tämä kun valitsette asumismuotoa. Ottakaa vielä huomioon, että kodin lämmityksen voi pinentää/poistaa 2 viikoksi etelänmatkan ajaksi.


      • elämässä ei
        tehoilla kirjoitti:

        jos sulla on siinä koneessa tehoja reservissä,niin eihän siinä ole mitään epäselvää.ei aina kannata lentää maximilla.Ja keskustelun alussa ei ollut puhetta mistään reittilennoista. vaan lentoajan pitenemisestä.

        tehoja paljon lisäillä, vaan lentoaika pitenee hieman.

        Olen monta kertaa tullut Länsi-Euroopasta Suomeen vastatuulessa ja silloin kone on ollut pikkuisen myöhässä. Myötätuulella se on tullut hiukan etuajassa.


      • liikennesuihku
        elämässä ei kirjoitti:

        tehoja paljon lisäillä, vaan lentoaika pitenee hieman.

        Olen monta kertaa tullut Länsi-Euroopasta Suomeen vastatuulessa ja silloin kone on ollut pikkuisen myöhässä. Myötätuulella se on tullut hiukan etuajassa.

        minä on meidän pilotilta sitä,joskus kysynnä,että jos tulloo kova vastatuuli,niin myöhästyttäänkö,haastoi takasin,että elä sinä sitä pelkää,kyllä ollaan niillä minuuteilla perillä mitä,suunnittelit,on tässä kaasussa sen verran varaa. Että tälläin,ihan arkisesti.2 on minäkin lentänyt lentolaitteella,mikä vastatuulessa,peruutti maahannähden,mutta ei se lentoaika siitä pitentynnä,laskeuduin maahan niin kuin sovittu aika. 3. se concorde se vasta kovaa kulki,se "KUULEMMA" oli aikasemmin perillä mitä lähti.en ole ollut kyydissä,enkä pilottina.Mutta KUULEMMA.


      • sinä vain
        liikennesuihku kirjoitti:

        minä on meidän pilotilta sitä,joskus kysynnä,että jos tulloo kova vastatuuli,niin myöhästyttäänkö,haastoi takasin,että elä sinä sitä pelkää,kyllä ollaan niillä minuuteilla perillä mitä,suunnittelit,on tässä kaasussa sen verran varaa. Että tälläin,ihan arkisesti.2 on minäkin lentänyt lentolaitteella,mikä vastatuulessa,peruutti maahannähden,mutta ei se lentoaika siitä pitentynnä,laskeuduin maahan niin kuin sovittu aika. 3. se concorde se vasta kovaa kulki,se "KUULEMMA" oli aikasemmin perillä mitä lähti.en ole ollut kyydissä,enkä pilottina.Mutta KUULEMMA.

        olet!


      • luetun ymmärtäminen
        sinä vain kirjoitti:

        olet!

        tuon viestin perusteella,sulla on aika vajavaista noi: retoriikka ja fysiikka. En millään pahalla ole tätä jutustelua tehnyt.


      • on sinulta
        luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        tuon viestin perusteella,sulla on aika vajavaista noi: retoriikka ja fysiikka. En millään pahalla ole tätä jutustelua tehnyt.

        puuttunut koko keskustelun ajan. Käyttäytymisesi on lisäksi täysin ala-arvoista. Häpeä, pelle!


      • Todenpuhuja.
        luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        tuon viestin perusteella,sulla on aika vajavaista noi: retoriikka ja fysiikka. En millään pahalla ole tätä jutustelua tehnyt.

        Lentokoneen myöhästyminen ja myöhästymättä jääminen ovat lentoyhtiön liiketaloudellisia ratkaisuja.
        Esimerkiksi
        -Jos on tärkeätä saapua vilkkaan liikenteen aikana jatkoyhteyksien tms. syystä aikataulun mukaisesti määränpäähän, niin lisätään vauhtia ja kulutetaan ylimääräistä polttoainetta.
        -Jos lennetään seuramatkaa, viimeistä saapuvaa vuoroa tms. niin ajetaan säästäväisesti.


    • Aikoinaan toisen maailmansodan loppuvaiheessa jenkkien B-29 Superfortress -pommikonelentäjät raportoivat ylemmän ilmakehän raivokkaista tuulennopeuksista, jotka saivat, suunnasta riippuen pommikoneen joko huimaan vauhtiin tai pysymään käytännöllisesti katsoen paikallaan maahan nähden.

      Ensin heidän kertomuksensa kuitattiin paskapuheina selittääkseen omaa osaamattomuuttaan, mutta pian huomattiinkin näiden suihkuvirtausten olevan totta.

      Nykyään suihkuvirtaukset ja niiden huomioiminen on totisinta totta laskettaessa lentoaikoja, mukaan otettavaa polttoainelastia sekä määriteltäessä viisainta reittiä kohteeseen.

      Pitkällä lennolla koettu ennalta arvaamaton vastainen suihkuvirtaus saattaa viivästyttää konetta tunnillakin tai jopa pakottaa sen tekemään tankkausvälilasku. Myötäinen suihkuvirtaus lennättää koneen perille etuajassa, koneet melkein tyhjäkäynnillä ja laskussa paljon polttoainetta säiliöissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe