...ovat aavistuksen epäselviä vielä minulle,
ovatko nämä vierailevat tähdet kahden vailla
luopua uskosta vai onko tämä vaan jokaisen
hihhulin henkilökohtainen ristiretki,
jeesus-pisteiden keräystä ja masokismia?
Jospa laitettaisiin pieni galluppi pystyyn
jotta nähtäisiin kannattaako tuo copy'n'paste
raamatusta tällä palstalla.
Eli kysymys kuuluu: Oletko kääntynyt uskoon,
luettuasi tällä palstalla jeesus-jorinoita?
Tai päinvastoin: Oletko pistänyt jeesuksen
ulkoruokintaa päästäsi kun olet vieraillut
tällä palstalla ja tajunnut ettei jumalaa ole?
Jos et ole vaihtanut puoltasi niin onko
oma näkemyksesi vahvistunut?
......
Ps. Allekirjoittaneen kanta on vahvistunut
huomattavasti tällä palstalla, kiitos uskovaiset!
Nyt olen pesunkestävä ateisti ja saanut todella,
todella hyvän kuvan teidän teennäisestä,
itsekeskeisestä ja ärsyttävästä asenteesta.
Myös tappelut tällä palstalla eri hihhuli-kuntien
kesken ovat hyvä osoitus uskontonne vajaamielisyydestä.
Teette hyvää työtä ateismin eteen! Kiitos!
Uskovaisten tavoitteet tällä palstalla..
62
1736
Vastaukset
Jeesuksen todistaja, kyyhkysen viattomuus ja ketun viekkaus varusteinani.
- Kössönöm
aivopesty typerys. Miksi et usko allahiin, vishnuun, sateenjumalaan, Ukko-Ylijimalaan? Eikö niillä ollut tarpeeksi pesijöitä?
Kössönöm kirjoitti:
aivopesty typerys. Miksi et usko allahiin, vishnuun, sateenjumalaan, Ukko-Ylijimalaan? Eikö niillä ollut tarpeeksi pesijöitä?
Minähän en mihinkään pakanajumaliin usko. On vain yksi Jumala. Hänen nimensä on Jeesus Kristus. Hän pesee sanallaan puhtaaksi kaikesta synnistä.
- Kössönöm
purje kirjoitti:
Minähän en mihinkään pakanajumaliin usko. On vain yksi Jumala. Hänen nimensä on Jeesus Kristus. Hän pesee sanallaan puhtaaksi kaikesta synnistä.
että olet aivopesty typerys.
Jos olisit vaikkapa syntynyt Iraniin, niin varmaan uskoisitkin johonkin jesseen. Josta et olisi koskaan edes kuullut.
Sinua on kusetettu, etkä edes tajua sitä. Kössönöm kirjoitti:
että olet aivopesty typerys.
Jos olisit vaikkapa syntynyt Iraniin, niin varmaan uskoisitkin johonkin jesseen. Josta et olisi koskaan edes kuullut.
Sinua on kusetettu, etkä edes tajua sitä.siellä on paljon Jeesukseen uskovia. Raamatut menevät kuin kuumille kiville.
- Dresden
Kössönöm kirjoitti:
että olet aivopesty typerys.
Jos olisit vaikkapa syntynyt Iraniin, niin varmaan uskoisitkin johonkin jesseen. Josta et olisi koskaan edes kuullut.
Sinua on kusetettu, etkä edes tajua sitä."Jos olisit vaikkapa syntynyt Iraniin, niin varmaan uskoisitkin johonkin jesseen. Josta et olisi koskaan edes kuullut."
Kyllä hän varmaankin uskoisi jesseen, mutta ei messiaana vaan pelkästään pienenpänä profeettana. Sensijaan muhammed ja allah olisivat kovia sanoja. - Jansku H
Kössönöm kirjoitti:
että olet aivopesty typerys.
Jos olisit vaikkapa syntynyt Iraniin, niin varmaan uskoisitkin johonkin jesseen. Josta et olisi koskaan edes kuullut.
Sinua on kusetettu, etkä edes tajua sitä.Kuules Kössönöm-setä! Kirjoittelit tuolla jossain että olet ilmeisesti ainakin yli 15 vuotiaan pojan isä! Minä ainakin häpeäisin silmät päästäni jos minun isäni haukkuisi jotakin ihmistä aivopestyksi typerykseksi ja lisäisi vielä että on kusetuksen uhri. Varsinkin kun on vaikea todistaa kumman usko on "parempi" sinun vaiko tuon Jeesukseen uskovan...
Minä ainakin haluan neuvoa lapsiani etteivät koskaan alentuisi pilkkaamaan ketään tai väittelemään kumpi on viisaampi. Viisaampi vaitekoon, olisi minun mottoni. - Kössönöm
purje kirjoitti:
siellä on paljon Jeesukseen uskovia. Raamatut menevät kuin kuumille kiville.
no mitäs sitten jos laitettaisiin sen tilalle joku sademetsäkansa, joka ei ole koskaan jessestäsi kuullutkaan.
Siellä sinä olisit äitisi kanssa noukkimassa pulleita matoja puunrungon sisältä, kun isäsi olisi keihään kanssa metsäneläviä metsästämässä keihäänsä kanssa.
Illalla sitten söisitte sapuskat nuotion loimussa, eikä ristittäisi tassuja, eikä puhuttaisi jeesuksista, koska ette olisi sellaisesta koskaan kuulleetkaan.
Että ihanko jeesus tulisi hupskeikkaa sydämeesi?
Älä viitsi!!! - Kössönöm
Jansku H kirjoitti:
Kuules Kössönöm-setä! Kirjoittelit tuolla jossain että olet ilmeisesti ainakin yli 15 vuotiaan pojan isä! Minä ainakin häpeäisin silmät päästäni jos minun isäni haukkuisi jotakin ihmistä aivopestyksi typerykseksi ja lisäisi vielä että on kusetuksen uhri. Varsinkin kun on vaikea todistaa kumman usko on "parempi" sinun vaiko tuon Jeesukseen uskovan...
Minä ainakin haluan neuvoa lapsiani etteivät koskaan alentuisi pilkkaamaan ketään tai väittelemään kumpi on viisaampi. Viisaampi vaitekoon, olisi minun mottoni.olet saanut päähäsi, että olen yli 15-vuotiaan pojan isä?
Kuulepas nyt. Jos joku tulee hymistelemään minulle jostain olemattomista jumalolennoista ja siihen päälle vielä elvistelee omalla erinomaisuudellaan, niin on täysin loogista, että hän on aivopesun uhri.
Sinä voit toki hävetä mitä tahansa. Minä tunnen taas toisinaan suurta myötähäpeää, kun luen uskovaisten jumalharhoista. Kössönöm kirjoitti:
no mitäs sitten jos laitettaisiin sen tilalle joku sademetsäkansa, joka ei ole koskaan jessestäsi kuullutkaan.
Siellä sinä olisit äitisi kanssa noukkimassa pulleita matoja puunrungon sisältä, kun isäsi olisi keihään kanssa metsäneläviä metsästämässä keihäänsä kanssa.
Illalla sitten söisitte sapuskat nuotion loimussa, eikä ristittäisi tassuja, eikä puhuttaisi jeesuksista, koska ette olisi sellaisesta koskaan kuulleetkaan.
Että ihanko jeesus tulisi hupskeikkaa sydämeesi?
Älä viitsi!!!ilmestynyt monille ns. suljetuissa maissa, joissa ei saa avoimesti evankelioida eli kertoa ilosanomaa Jeesuksesta. Hän on suuri ja elävä Jumala, joka rakastaa jokaista luomaansa ihmistä. Rakkaus on kekseliäs.
Jansku H kirjoitti:
Kuules Kössönöm-setä! Kirjoittelit tuolla jossain että olet ilmeisesti ainakin yli 15 vuotiaan pojan isä! Minä ainakin häpeäisin silmät päästäni jos minun isäni haukkuisi jotakin ihmistä aivopestyksi typerykseksi ja lisäisi vielä että on kusetuksen uhri. Varsinkin kun on vaikea todistaa kumman usko on "parempi" sinun vaiko tuon Jeesukseen uskovan...
Minä ainakin haluan neuvoa lapsiani etteivät koskaan alentuisi pilkkaamaan ketään tai väittelemään kumpi on viisaampi. Viisaampi vaitekoon, olisi minun mottoni.osaltaan kunnioittaa vainojen uhrien muistopäivää, vai mitä Kössönöm???
- Jansku H
Kössönöm kirjoitti:
olet saanut päähäsi, että olen yli 15-vuotiaan pojan isä?
Kuulepas nyt. Jos joku tulee hymistelemään minulle jostain olemattomista jumalolennoista ja siihen päälle vielä elvistelee omalla erinomaisuudellaan, niin on täysin loogista, että hän on aivopesun uhri.
Sinä voit toki hävetä mitä tahansa. Minä tunnen taas toisinaan suurta myötähäpeää, kun luen uskovaisten jumalharhoista.Vaatii hyvää muistiakin jos puhuu puuta heinää:
"Lapseni on siis konfirmaation kautta kirkon jäsen ja hakkaa rumpuja kirkon nuorisokahvilan housebändissä."
no tollasta legendaa päästelit sitten eilen...
ja tähän perustuen tietenkin ajattelin sinun olevan hieman varttuneempi mieshenkilö.
Mutta eikö se ole itsensä pettämistä enemmän jos ei puhu totta ja perusta väitteensä totuuteen?
Jos väittelette täällä uskovien kanssa perustellen "tietonne" ja "kokemuksenne" valheisiin, ettekö petä itseänne? Kössönöm kirjoitti:
olet saanut päähäsi, että olen yli 15-vuotiaan pojan isä?
Kuulepas nyt. Jos joku tulee hymistelemään minulle jostain olemattomista jumalolennoista ja siihen päälle vielä elvistelee omalla erinomaisuudellaan, niin on täysin loogista, että hän on aivopesun uhri.
Sinä voit toki hävetä mitä tahansa. Minä tunnen taas toisinaan suurta myötähäpeää, kun luen uskovaisten jumalharhoista.identiteetti ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Tässä vapaassa maassa me voimme olla reilusti ateisteja ja reilusti uskovia eikä se ole keltään pois...
- Kössönöm
Jansku H kirjoitti:
Vaatii hyvää muistiakin jos puhuu puuta heinää:
"Lapseni on siis konfirmaation kautta kirkon jäsen ja hakkaa rumpuja kirkon nuorisokahvilan housebändissä."
no tollasta legendaa päästelit sitten eilen...
ja tähän perustuen tietenkin ajattelin sinun olevan hieman varttuneempi mieshenkilö.
Mutta eikö se ole itsensä pettämistä enemmän jos ei puhu totta ja perusta väitteensä totuuteen?
Jos väittelette täällä uskovien kanssa perustellen "tietonne" ja "kokemuksenne" valheisiin, ettekö petä itseänne?sinä siis lauseestani teit omat johtopäätöksesi. Mihin ne perustuivat? Mihin perustuu käsityksesi, että olen varttuneempi yli 15-vuotiaan pojan isä. Sanoinko niin? Ei, en sanonut.
- Jansku H
Kössönöm kirjoitti:
sinä siis lauseestani teit omat johtopäätöksesi. Mihin ne perustuivat? Mihin perustuu käsityksesi, että olen varttuneempi yli 15-vuotiaan pojan isä. Sanoinko niin? Ei, en sanonut.
Sinä puhuit lapsestasi joka koulussa opiskeli elämänkatsomusoppia ja vaihtoi sen opettajan vaihduttua uskontoon. Meni riparille jne...riparille mennään käsitykseni mukaan sinä vuonna kun täyttää 15v. Joten jos poikasi on käynyt riparin ja konfirmoitu, on hänen oltava jo väh. 15v...
Et sanonut että olet isä mutta et kai sinä nyt äitikään ole? VAI?
Yleensä lapsestaan puhuu isä tai äiti! - Kössönöm
purje kirjoitti:
osaltaan kunnioittaa vainojen uhrien muistopäivää, vai mitä Kössönöm???
Mitä tekemistä Auschwitzilla on sen kanssa, että sanon mielipiteeni uskomuksista?
- Kössönöm
Jansku H kirjoitti:
Sinä puhuit lapsestasi joka koulussa opiskeli elämänkatsomusoppia ja vaihtoi sen opettajan vaihduttua uskontoon. Meni riparille jne...riparille mennään käsitykseni mukaan sinä vuonna kun täyttää 15v. Joten jos poikasi on käynyt riparin ja konfirmoitu, on hänen oltava jo väh. 15v...
Et sanonut että olet isä mutta et kai sinä nyt äitikään ole? VAI?
Yleensä lapsestaan puhuu isä tai äiti!Sinä vedit omat johtopäätöksesi ja so what.
Kössönöm kirjoitti:
Mitä tekemistä Auschwitzilla on sen kanssa, että sanon mielipiteeni uskomuksista?
että on tavallista herkemmällä päällä, siis fiiliksellä.
- Documatic
purje kirjoitti:
ilmestynyt monille ns. suljetuissa maissa, joissa ei saa avoimesti evankelioida eli kertoa ilosanomaa Jeesuksesta. Hän on suuri ja elävä Jumala, joka rakastaa jokaista luomaansa ihmistä. Rakkaus on kekseliäs.
"ilmestynyt monille ns. suljetuissa maissa, joissa ei saa avoimesti evankelioida eli kertoa ilosanomaa Jeesuksesta."
>>Kuitenkin sinun "monet ihmisesi" ovat kuulleet tästä uskonnosta.
Muistaakseni puhe oli juuri alkuasukkaista, jotka eivät Jesseistä ole kuulleetkaan. - uskova uskis
Documatic kirjoitti:
"ilmestynyt monille ns. suljetuissa maissa, joissa ei saa avoimesti evankelioida eli kertoa ilosanomaa Jeesuksesta."
>>Kuitenkin sinun "monet ihmisesi" ovat kuulleet tästä uskonnosta.
Muistaakseni puhe oli juuri alkuasukkaista, jotka eivät Jesseistä ole kuulleetkaan.Usko pelastaa, ateismi hävittää kaiken tulevaisuutesi. Kun lokit paskovat hautakivellesi ja pöly ympäriltäsi hälvenee, et ole yhtään mitään. Usko ajoissa ja ota vastaan pelastus! Kössöily tuhoaa ihmiset. Tosin valinta on vapaa.
- Meikku-matelija
uskova uskis kirjoitti:
Usko pelastaa, ateismi hävittää kaiken tulevaisuutesi. Kun lokit paskovat hautakivellesi ja pöly ympäriltäsi hälvenee, et ole yhtään mitään. Usko ajoissa ja ota vastaan pelastus! Kössöily tuhoaa ihmiset. Tosin valinta on vapaa.
Pitäiskö olla?
Höpö höpö. Mahtaa olla sullakin rankkaa, kun tarvot nilkkoja myöten suossa, ja kuvittelet sen olevan jotain parempaa. - firerose
uskova uskis kirjoitti:
Usko pelastaa, ateismi hävittää kaiken tulevaisuutesi. Kun lokit paskovat hautakivellesi ja pöly ympäriltäsi hälvenee, et ole yhtään mitään. Usko ajoissa ja ota vastaan pelastus! Kössöily tuhoaa ihmiset. Tosin valinta on vapaa.
ja toisekseen mulle ei ole tulossa hautakiveä. Vain juhannusruusuja pensas,mikäli hyvin käy :)ja omaiset tekee kuten haluun...
Mie olen sitä mieltä,että tekisi se Jumala itte työnsä eikä laittasi renkejään hommiin.Ei näytä hommista tulevan mitään...
Käske renki töihin ja mää itte peräs. :( - Kössönöm
uskova uskis kirjoitti:
Usko pelastaa, ateismi hävittää kaiken tulevaisuutesi. Kun lokit paskovat hautakivellesi ja pöly ympäriltäsi hälvenee, et ole yhtään mitään. Usko ajoissa ja ota vastaan pelastus! Kössöily tuhoaa ihmiset. Tosin valinta on vapaa.
Aina oppii ihan uusia termejä.
Olen ollut viidentenä viikon ääliöimmän listalla ja toisena ihanimpien listalla ja nyt olen päässyt jo ihan termistöön asti. Auts! Kuuluisuuden kiroja näemmä. Kiitos nauruista.
Lokit eivät pasko minun hautakivelleni sillä sellaista ei tule olemaan. Siitä olen samaa mieltä, että kun pöly ympäriltäni hälvenee, niin en ole yhtään mitään. Kuten et sinäkään. Documatic kirjoitti:
"ilmestynyt monille ns. suljetuissa maissa, joissa ei saa avoimesti evankelioida eli kertoa ilosanomaa Jeesuksesta."
>>Kuitenkin sinun "monet ihmisesi" ovat kuulleet tästä uskonnosta.
Muistaakseni puhe oli juuri alkuasukkaista, jotka eivät Jesseistä ole kuulleetkaan.ole sieltä tullut kertomaan, että on nähnyt Jeesuksen, mutta kyllä heitäkin on. Pioneeri lähetystyöntekijät ovat heitä tavanneet ja dokumentoineet näistä kohtaamisista.
- Meikku-matelija
Kössönöm kirjoitti:
Aina oppii ihan uusia termejä.
Olen ollut viidentenä viikon ääliöimmän listalla ja toisena ihanimpien listalla ja nyt olen päässyt jo ihan termistöön asti. Auts! Kuuluisuuden kiroja näemmä. Kiitos nauruista.
Lokit eivät pasko minun hautakivelleni sillä sellaista ei tule olemaan. Siitä olen samaa mieltä, että kun pöly ympäriltäni hälvenee, niin en ole yhtään mitään. Kuten et sinäkään.Sä herätät kaikesta päätellen mielenkiintoa. Olet ilmeisesti joillekin myös uhka.
- Kössönöm
Meikku-matelija kirjoitti:
Sä herätät kaikesta päätellen mielenkiintoa. Olet ilmeisesti joillekin myös uhka.
Mutta jollekinhan se kiukku nähtävästi on purettava.
Välillä tulee melko raivokkaita vastauksia, joita pakostakin jää ihmettelemään.
Pitäisköhän perustaa järjestö nimeltä Pelastakaa edes lapset uskonnolta ry. Mitä luulet, paljonko tulisi valtionapua? Heh. - Kössönöm
purje kirjoitti:
ole sieltä tullut kertomaan, että on nähnyt Jeesuksen, mutta kyllä heitäkin on. Pioneeri lähetystyöntekijät ovat heitä tavanneet ja dokumentoineet näistä kohtaamisista.
ihan noin paksua pajunköyttä syöttää. Tuota ei niele kukaan.
Vai että oikein lähetystyöntekijät ovat viidakossa kuulleet, kun alkuasukkaat puhuvat jeesuksesta! Minkäkielistä raamattua ne lukivat? Onko tietoa? - Meikku-matelija
Kössönöm kirjoitti:
Mutta jollekinhan se kiukku nähtävästi on purettava.
Välillä tulee melko raivokkaita vastauksia, joita pakostakin jää ihmettelemään.
Pitäisköhän perustaa järjestö nimeltä Pelastakaa edes lapset uskonnolta ry. Mitä luulet, paljonko tulisi valtionapua? Heh.Vaikea sanoa ihan äkkiä mitään siitä valtionavusta. Aina kannattaa yrittää.
Kössönöm kirjoitti:
ihan noin paksua pajunköyttä syöttää. Tuota ei niele kukaan.
Vai että oikein lähetystyöntekijät ovat viidakossa kuulleet, kun alkuasukkaat puhuvat jeesuksesta! Minkäkielistä raamattua ne lukivat? Onko tietoa?silti maistaa vaikka salaa :DDDDDDDDDDDDDDDD
Lukivat sitten, kun löysivät yhteisen kielen niiden pioneerien kanssa. Että sitä rataa.- häviölle jäät
Kössönöm kirjoitti:
ihan noin paksua pajunköyttä syöttää. Tuota ei niele kukaan.
Vai että oikein lähetystyöntekijät ovat viidakossa kuulleet, kun alkuasukkaat puhuvat jeesuksesta! Minkäkielistä raamattua ne lukivat? Onko tietoa?"Yleinen ilmoitus viittaa persoonallisen, näkymättömän, äärettömän, kaikkivaltiaan Luoja-Jumalan olemassaoloon, jonka edessä ihminen Hänen luomanansa on vastuussa. Ymmärrys siitä, että ihminen elää erossa Luojastaan ja tarvitsee pelastuksen saavuttaakseen uudestaan Jumala-yhteyden: anteeksiannon syyllisyydestä ja vapautuksen pahuuden voimasta, näyttää myös olevan ihmiskunnan yhteistä tieto perintöä.
Vanhoista kulttuureista ja "primitiivisistä" uskonnoista löytyy perimätietona säilyneenä hämmästyttävän samankaltaisia kertomuksia maailman luomisesta, ihmisen lankeemuksesta, maailmanlaajuisesta tulvakatastrofista 117 ja legendoja kadotetusta Jumala-ilmoituksesta.
Evoluutioteorian mukaan monoteistisen jumalakäsityksen ( = usko yhteen, kaikkivaltiaaseen, persoonalliseen Jumalaan) pitäisi olla uskontojen kehityksen kaikkein uusin ja tuorein tulos. Sitä ei odotettu löytyvän ns. alkukantaisista uskonnoista. Vuosisadan vaihteen antropologit tutkivat alkukantaisten heimojen ja kulttuurien uskonnollisia käsityksiä englantilaisen tutkijan E.B.Tylorin kehittämän uskontojen kehitys teorian valossa ja löysivät paljon sellaista, jota pidettiin todisteena uskontojen kehityksestä henkien palvonnan (animismin) kautta monijumalisuuteen (polyteismiin) ja sitten moderniin yksijumalisuuteen (monoteismiin). Tylorin, Spencerin, Huxleyn ym. mukaan uskonnot ovat kehittyneet alemmalta tasolta korkeammalle tasolle siinä missä kaikki muukin.
Vähitellen antropologeille kuitenkin paljastui se, minkä lähetyssaarnaajat olivat tienneet yli sata vuotta: että noin 90 % maailman kansanuskonnoista sisälsi uskon yhteen, kaikkivaltiaaseen, näkymättömään Luoja-Jumalaan. Tämä tosiasia ei kuitenkaan sopinut yhteen evoluutioteorian kanssa ja siksi sitä vähäteltiin tai se jätettiin kokonaan pois ajan oppikirjoista. Etnologi Andrew Lang oli yksi niistä harvoista alan auktoriteeteista, jotka nousivat protestoimaan tätä vääristymää vastaan.
Lopulta saksalainen antropologi ja kielitieteilijä Wilhelm Schmidt (1868-1954) ryhtyi keräämään tutkijoiden löytämiä todisteita "alkukantaisten" heimojen monoteistisista Jumala-käsityksistä. Hänen hämmästyksekseen aineistosta kertyi 4500-sivuinen teossarja, ja ainakin tuhat uutta esimerkkiä on paljastunut sen jälkeen. Antropologi Gordon Fraser (1899- ), joka itse on jatkanut Langin ja Schmidtin työtä, kiittää heitä siitä, että he "ovat julkituoneet vastaansanomattomat tosiasiat aikana, jolloin evoluutioteorian ja sen ylipappien vastustaminen merkitsi lähes intellektuaalista itsemurhaa".
Näiden ja monien muiden antropologien mukaan näytti yhä ilmeisemmältä, että uskontojen kehitys onkin ollut täysin päinvastainen, eli alkuperäisestä yleismaailmallisesta monoteismista on vuosituhansien kuluessa kehitytty alaspäin palvomaan useita jumalia, taivaankappaleita, myöhemmin muita luomakunnan voimia, eläimiä, puita yms.
Tämä sopii tietenkin hyvin Raamatun antamaan kuvaan ihmiskunnan historiasta. Siksi se onkin niin vaikea pala nieltäväksi niille, jotka mieluummin näkisivät Raamatunkin pelkkänä ihmiskunnan uskonnollisen kehityksen verrattain tuoreena tuotteena, joka sekin saa vähitellen väistyä uuden "tieteellisen maailmankatsomuksen" tai "kosmisen tietoisuuden" tieltä.
Kadotetun Jumalan odottajat
Lähetyshistoriassa on useita esimerkkejä kansoista, jotka hämmästyttävällä tavalla ovat olleet valmiita vastaanottamaan evankeliumin.
Vuonna 1867 norjalainen lähetystyöntekijä Lars Skrefsrud ja hänen tanskalainen kollegansa löysivät Intiasta 2,5-miljoonaisen Santal-nimisen kansan alueelta, joka sijaitsi Kalkutasta pohjoiseen.
Opittuaan santalien kielen he aloittivat julistustyönsä ja suorastaan häkeltyivät siitä vastaanotosta, jonka heidän sanomansa sai. Vaikka santalit harjoittivat spiritismiä ja palvoivat aurinkoa, heillä oli silti perimätieto Thakur Jiu-nimisestä Jumalasta (nimi merkitsee: "aito Jumala"), joka alussa loi maan ja taivaan sekä miehen ja naisen nimiltään Haram ja Ayo. Nämä lankesivat pian pois luojansa tahdosta. Myöhemmin Thakur Jiu hukutti kaikki Haramin ja Ayon jälkeläiset lukuun ottamatta yhtä pyhää pariskuntaa, jonka jälkeläisiä alkuperäiset santalit sanoivat olevansa.
Eräässä koko kansaa koetelleessa vaikeudessa santalit olivat lupautuneet palvelemaan niitä henkiä, jotka silloin auttoivat heitä. Nyt kun nämä pohjoismaalaiset lähetystyöntekijät kertoivat heille Kristuksesta, he pitivät sitä todisteena siitä, että Thakur Jiu, ainoa aito ja oikea Jumala, ei sittenkään ollut hylännyt heitä. Näiden kahden lähetin työn kautta noin 85.000 santalia otti vastaan pelastussanoman siltä Jumalalta, johon heidän esi-isänsä jo vuosituhansia sitten olivat uskoneet mutta johon he surukseen olivat kadottaneet yhteyden.
Toinen esimerkkimme kansasta, jolla oli muisto kadotetusta Jumala-yhteydestä, on Etiopiassa elävä Gedeo-kansa. Sen kaikkia heimoja yhdisti usko hyvään, kaikkivaltiaaseen Luoja-Jumalaan nimeltä Magano. He eivät kuitenkaan rukoilleet Maganoa, koska he olivat kadottaneet yhteyden tähän vaan keskittyivät uskonnollisissa menoissaan kokonaan pahan hengen, Sheitanin, lepyttämiseen.
Vuonna 1940 eräs Gedeo-kansan kuninkaallisen suvun mies Warrasa sai ilmestyksen Maganolta. Siinä hänelle näytettiin kaksi valkoihoista miestä erään tietyn sykamorepuun alla lähellä Dilla-nimistä kaupunkia. Sitten mies kuuli äänen, joka sanoi, että , ”nämä miehet tuovat teille sanoman Maganolta, Jumalalta, jota te etsitte." Kahdeksan vuotta myöhemmin kanadalaiset lähetystyöntekijät Albert Brant ja Glen Cain etsivät suojaa paahtavalta auringolta juuri sen puun alta, jonka Warrasa oli ilmestyksessä nähnyt. Kolme vuosikymmentä myöhemmin Warrasa oli yksi niistä kymmenistätuhansista gedeolaisista, jotka olivat ottaneet vastaan kauan kaivatun sanoman ja löytäneet vuosituhansia sitten kadotetun Jumala-yhteyden.
Vastaavanlaisia kertomuksia on satoja. Muutamista niistä on tehty kirjoja. Suomeksi löytyy erityisen mielenkiintoinen ja dramaattinen kertomus nuoresta Bruce Olsonista, joka ensimmäisenä valkoisena sai yhteyden Etelä-Amerikassa asuviin motiloni-intiaaneihin. Ymmärrettyään vihdoin heidän perimätietona kulkeneen kertomuksensa petoksen vuoksi kadotetusta Jumala-yhteydestä, hän sai olla johdattamassa heitä takaisin Luojansa yhteyteen.
Eräs kaikkein hämmästyttävimpiä esimerkkejä kansasta, joka on aktiivisesti odottanut sanomaa kadotetun Jumala-yhteyden palautumista, löytyy Burmasta ja sen ympäristöstä. Ensimmäinen kirjallinen raportti burmalaisesta 800.000-henkisestä Karen-heimosta on peräisin vuodelta 1795. Heimo oli sitkeästi vastustanut buddhalaisten käännytysyrityksiä vuosisatojen ajan, koska he uskoivat ikuiseen, kaikkivaltiaaseen, hyvään Y'wa-Jumalaan, joka on luonut kaiken mikä on olemassa.
Heillä oli perimätietona säilynyt syntiinlankeemuskertomus, joka oli miltei täysin identtinen Raamatun alkukertomuksen kanssa. Nyt heidän ainoa toivonsa oli sitkeässä uskossa, että jonakin päivänä heidän luokseen tulisi mies mukanaan kadonnut kirja, jossa kerrottaisiin heille, miten rakentaa uudestaan suhde Y'waan. Mutta karenilaiset eivät olleet yksin. Heidän ympärillään asui useita eri kansoja ja heimoja, joiden yhteinen väkiluku ylitti kaksi miljoonaa. He kaikki uskoivat Luoja-Jumalaan ja odottivat samaa kadonnutta kirjaa.
Burman pohjoisosissa asui Kachim-kansa, joka odotti kirjaa Hpan Wa Ningsangilta (Se kirkas, joka luo), jota kutsuttiin myös Che Wa Ninchangiksi (Hän joka tietää).
Lähellä Laosin rajaa eli Lehu-kansa, joka kantoi ranteissaan renkaita. Renkaat symbolisoivat sitä orjuutta, johon kansa oli joutunut sen jälkeen kun heidän esi-isänsä olivat kadottaneet Gui'Shan (= kaiken luoja) ilmoituksen. Hekin odottivat, että joku toisi heille takaisin tämän ilmoituksen.
Heidän naapurinaan asui Wa-pääkallometsästäjien heimo. Näiden keskuudessa nousi viimeksi 1880-luvulla Pu-Chan-niminen profeetta, joka nuhteli heimoa pääkallojen metsästämisestä ja henkien palvonnasta. Heidän elämäänsä voisi estää Luoja-Jumalaa, Siyehiä, palauttamasta heille heidän odottamaansa kadotettua kirjaa.
Thaimaan ja Burman rajalla eli Kui-heimo, jonka tapana oli rakentaa talonsa yhteyteen tyhjä huone. Se oli varattu odotetulle Jumalan lähettiläälle, jolla olisi mukanaan Jumalasta kertova kirja.
Kiinan rajan sisäpuolella asui Lisu-vuoristoheimo. Heidän kielessään ei ollut edes aakkosia, mutta silti he uskoivat eräänä päivänä saavansa omalla kielellään kirjoitetun Jumalasta kertovan kirjan.
Parimiljoonainen vastaanottokomitea oli ammoisista ajoista asti odottanut ilosanoman tuojaa. Tämä antaisi heille tarkan ilmoituksen Jumalasta, jonka olemassaolo oli kaikille itsestään selvä, mutta johon kenelläkään ei ollut henkilökohtaista suhdetta. Vasta vuonna 1817 saapui ensimmäinen kadotetun kirjan tuoja, amerikkalainen baptistisaarnaaja Adoniram Judson, Rangonin satamaan Burmaan. Kun hän oli saanut Raamatun käännettyä burmankielelle ja kun eräs Ko-Thah-Byu-niminen karen-heimolainen rosvo ymmärsi, että tämä oli se kauan kaivattu kirja, alkoi miltei uskomaton luku lähetyksen historiassa. Jokainen edellä mainituista kansasta ja heimosta sai kadotetun Jumala-ilmoituksen omalla kielellään. Muutamassa vuosikymmenessä sadat tuhannet ottivat sen vastaan juuri sinä kirjana, jota he olivat odottaneet jo vuosituhansien ajan. Buddhalaiset ihmettelivät, miten muutama kristitty pystyi niin lyhyessä ajassa saamaan aikaan sen, mitä he itse olivat turhaan yrittäneet vuosisatoja. Kaikkein ihmeellisimmällä tavalla kadotettu kirja saavutti pelätyn Wa-heimon. Eräänä aamuna heimoa sen julmista tavoista nuhdellut mies, Pu Chan, satuloi pienen ponihevosen ja käski kahden miehen seurata sitä, koska nyt "on Siyehin kirjaa tuova mies tullut lähelle". Poni kulki yli kahdensadan kilometrin matkan Kengtungin kaupunkiin ja johdatti siellä miehet tyhjän kaivon äärelle. Kaivon pohjalla oli lapiohommissa William Marcus Young, joka oli jo täysin työllistetty opettaessaan kristinuskon alkeita innokkaille Lahu-heimolaisille.
Sama Jumala, joka tähden avulla johdatti itämaiset tietäjät Jeesuksen syntymäpaikalle, käytti ponia 'johdattamaan pääkallometsästäjäheimon Jeesuksen lähettilään luo.
Tämä ymmärrys korkeimman Luoja-Jumalan olemassaolosta sekä muisto kadotetusta yhteydestä Häneen elää myös Afrikan kansojen keskuudessa. Ashanti-sananlasku sanoo: "Ei kukaan opeta lapselle korkeimman olemassaoloa", koska se on heillekin itsestäänselvä asia. Afrikkalaisen ajattelutavan tutkija John Mbiti sanoo: "Monet myöntävät avoimesti, etteivät he tiedä millainen Jumala on ja että heillä ei ole sanojansa. Jotkut jopa sanovat, että Jumalan nimi on tuntematon, ja he käyttävät Hänestä sellaisia nimityksiä kuin Lunda (=Tuntematon Jumala), Ngombe (= Selittämätön) tai Maasai (=Tuntemattomuus)."
Teol.tri. Raimo Harjula on tutkinut Itä-Afrikan eri heimojen, erityisesti Meru-heimon, jumalakäsityksiä ja todennut, että usko yhteen, kaikkivaltiaaseen, kaikkialla läsnäolevaan, hyvään ja oikeudenmukaiseen Luoja-Jumalaan on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
Tohtori Harjula jättää kuitenkin avoimeksi perimätiedon merkityksen, koska sitä ei voida kirjallisten dokumenttien avulla todistaa. Hän pitää todennäköisempänä, että myyteissä yleisesti esiintyvä tietoisuus kadotetusta Jumala-yhteydestä on heijastusta jokaisen ihmisen "sydämen todistuksesta" ja että Jumalan ominaisuudet on päätelty luonnossa nähtävän yleisen ilmoituksen kautta.
Myös ensimmäiset intialaiset olivat yhden persoonallisen Jumalan palvojia ja uhrasivat hänelle eläinuhreja samalla yksinkertaisuudella kuin Aabraham. Sama monoteistinen käsitys löytyy Kiinan ikivanhan kulttuurin alkujuurista v. 2600 eKr. Kiinalaisten alkuperäinen Jumala oli Shang Ti ( = Taivaan valtias). Koreassa Häntä kutsuttiin nimellä Hananim (= Se Suuri). Vasta pari vuosituhatta myöhemmin Kiinan kulttuuriin syntyi konfutselaisuus, taolaisuus ja buddhismi.
Toisella puolella maapalloa eli kukoistuskauttaan Inkakulttuuri 1400-luvulla. Heidän suurin kuninkaansa Pachacuti (hallitsi vuosina 1438-1471) alkoi kuitenkin epäillä heidän palvelemansa auringonjumalan Intin jumaluutta. Voisiko Inti, joka teki vuodesta toiseen saman liikeradan ja joka ei pystynyt estämään edes pilviä peittämästä valoaan todella olla Luoja-Jumala. Vai olisiko sittenkin niin, että sekin oli vielä korkeamman Jumalan luoma? Pachacuti muisti, että hänen isänsä Hatun Tupac sanoi kerran saaneensa näyn, jossa todellinen Luoja-Jumala Viracocha muistutti häntä olemassaolostaan. Tutkittuaan menneisyyttä kuningas huomasi, että hänen kansansa oli ammoisista ajoista asti uskonut Viracochaan, näkymättömään, kaikkivaltiaaseen Jumalaan, jota kukaan ei ollut luonut. Tämän seurauksena kuningas kutsui koko papiston kokoukseen, jossa päätettiin perimätiedon ja havaintoihin perustuvien johtopäätösten nojalla luopua auringon palvomisesta korkeimpana jumalana.
B.C. Brundage kutsuu tätä käänteentekevää pappeinkokousta Coricanchan kirkolliskokoukseksi. Yleinen ilmoitus oli puhunut ja kansan valtiaat kuuntelivat. Paavali sanoi: "Menneitten sukupolvien aikoina Hän (Jumala) on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä ja kuitenkaan Hän ei ole ollut antamatta todistusta itsestään..... Jumalan yleinen todistus oli ilmeinen myös Inka-kulttuurin keskuudessa.
Inkatkin panivat toivonsa epämääräiseen profetiaan sanansaattajasta, joka tulisi merten takaa tuomaan heille tarkemman ilmoituksen kaikkein korkeimmasta Jumalasta. Mutta tämä profetia petti, sillä ilosanoman tuojien sijaan tulivatkin Jumalan nimissä esiintyvät maan valtaajat ja ryöstäjät - Pizarro ja hänen kullanhimoinen armeijansa, joka tuhosi nopeasti koko Inka-kulttuurin. Jo ennen Pizarroa Hernando Cortez käytti säälimättömästi hyväkseen vastaavanlaisia odotuksia azteekkien keskuudessa ja raiskasi heidän maansa.
Kuinka erilaiselta näyttäisikään Etelä-Amerikan historia, jos azteekeille ja inkoille olisi ensin annettu selvä ilmoitus siitä Jumalasta, jota he olivat odottaneet ehkä kansallisen olemassaolonsa alusta asti. Silloin he eivät olisi vastaanottaneet petollisia valloittajia Jumalan lähettiläinä."
http://www.netikka.net/mpeltonen/siirretyt/tekstit/daniel/luku3.htm - Nimetön
häviölle jäät kirjoitti:
"Yleinen ilmoitus viittaa persoonallisen, näkymättömän, äärettömän, kaikkivaltiaan Luoja-Jumalan olemassaoloon, jonka edessä ihminen Hänen luomanansa on vastuussa. Ymmärrys siitä, että ihminen elää erossa Luojastaan ja tarvitsee pelastuksen saavuttaakseen uudestaan Jumala-yhteyden: anteeksiannon syyllisyydestä ja vapautuksen pahuuden voimasta, näyttää myös olevan ihmiskunnan yhteistä tieto perintöä.
Vanhoista kulttuureista ja "primitiivisistä" uskonnoista löytyy perimätietona säilyneenä hämmästyttävän samankaltaisia kertomuksia maailman luomisesta, ihmisen lankeemuksesta, maailmanlaajuisesta tulvakatastrofista 117 ja legendoja kadotetusta Jumala-ilmoituksesta.
Evoluutioteorian mukaan monoteistisen jumalakäsityksen ( = usko yhteen, kaikkivaltiaaseen, persoonalliseen Jumalaan) pitäisi olla uskontojen kehityksen kaikkein uusin ja tuorein tulos. Sitä ei odotettu löytyvän ns. alkukantaisista uskonnoista. Vuosisadan vaihteen antropologit tutkivat alkukantaisten heimojen ja kulttuurien uskonnollisia käsityksiä englantilaisen tutkijan E.B.Tylorin kehittämän uskontojen kehitys teorian valossa ja löysivät paljon sellaista, jota pidettiin todisteena uskontojen kehityksestä henkien palvonnan (animismin) kautta monijumalisuuteen (polyteismiin) ja sitten moderniin yksijumalisuuteen (monoteismiin). Tylorin, Spencerin, Huxleyn ym. mukaan uskonnot ovat kehittyneet alemmalta tasolta korkeammalle tasolle siinä missä kaikki muukin.
Vähitellen antropologeille kuitenkin paljastui se, minkä lähetyssaarnaajat olivat tienneet yli sata vuotta: että noin 90 % maailman kansanuskonnoista sisälsi uskon yhteen, kaikkivaltiaaseen, näkymättömään Luoja-Jumalaan. Tämä tosiasia ei kuitenkaan sopinut yhteen evoluutioteorian kanssa ja siksi sitä vähäteltiin tai se jätettiin kokonaan pois ajan oppikirjoista. Etnologi Andrew Lang oli yksi niistä harvoista alan auktoriteeteista, jotka nousivat protestoimaan tätä vääristymää vastaan.
Lopulta saksalainen antropologi ja kielitieteilijä Wilhelm Schmidt (1868-1954) ryhtyi keräämään tutkijoiden löytämiä todisteita "alkukantaisten" heimojen monoteistisista Jumala-käsityksistä. Hänen hämmästyksekseen aineistosta kertyi 4500-sivuinen teossarja, ja ainakin tuhat uutta esimerkkiä on paljastunut sen jälkeen. Antropologi Gordon Fraser (1899- ), joka itse on jatkanut Langin ja Schmidtin työtä, kiittää heitä siitä, että he "ovat julkituoneet vastaansanomattomat tosiasiat aikana, jolloin evoluutioteorian ja sen ylipappien vastustaminen merkitsi lähes intellektuaalista itsemurhaa".
Näiden ja monien muiden antropologien mukaan näytti yhä ilmeisemmältä, että uskontojen kehitys onkin ollut täysin päinvastainen, eli alkuperäisestä yleismaailmallisesta monoteismista on vuosituhansien kuluessa kehitytty alaspäin palvomaan useita jumalia, taivaankappaleita, myöhemmin muita luomakunnan voimia, eläimiä, puita yms.
Tämä sopii tietenkin hyvin Raamatun antamaan kuvaan ihmiskunnan historiasta. Siksi se onkin niin vaikea pala nieltäväksi niille, jotka mieluummin näkisivät Raamatunkin pelkkänä ihmiskunnan uskonnollisen kehityksen verrattain tuoreena tuotteena, joka sekin saa vähitellen väistyä uuden "tieteellisen maailmankatsomuksen" tai "kosmisen tietoisuuden" tieltä.
Kadotetun Jumalan odottajat
Lähetyshistoriassa on useita esimerkkejä kansoista, jotka hämmästyttävällä tavalla ovat olleet valmiita vastaanottamaan evankeliumin.
Vuonna 1867 norjalainen lähetystyöntekijä Lars Skrefsrud ja hänen tanskalainen kollegansa löysivät Intiasta 2,5-miljoonaisen Santal-nimisen kansan alueelta, joka sijaitsi Kalkutasta pohjoiseen.
Opittuaan santalien kielen he aloittivat julistustyönsä ja suorastaan häkeltyivät siitä vastaanotosta, jonka heidän sanomansa sai. Vaikka santalit harjoittivat spiritismiä ja palvoivat aurinkoa, heillä oli silti perimätieto Thakur Jiu-nimisestä Jumalasta (nimi merkitsee: "aito Jumala"), joka alussa loi maan ja taivaan sekä miehen ja naisen nimiltään Haram ja Ayo. Nämä lankesivat pian pois luojansa tahdosta. Myöhemmin Thakur Jiu hukutti kaikki Haramin ja Ayon jälkeläiset lukuun ottamatta yhtä pyhää pariskuntaa, jonka jälkeläisiä alkuperäiset santalit sanoivat olevansa.
Eräässä koko kansaa koetelleessa vaikeudessa santalit olivat lupautuneet palvelemaan niitä henkiä, jotka silloin auttoivat heitä. Nyt kun nämä pohjoismaalaiset lähetystyöntekijät kertoivat heille Kristuksesta, he pitivät sitä todisteena siitä, että Thakur Jiu, ainoa aito ja oikea Jumala, ei sittenkään ollut hylännyt heitä. Näiden kahden lähetin työn kautta noin 85.000 santalia otti vastaan pelastussanoman siltä Jumalalta, johon heidän esi-isänsä jo vuosituhansia sitten olivat uskoneet mutta johon he surukseen olivat kadottaneet yhteyden.
Toinen esimerkkimme kansasta, jolla oli muisto kadotetusta Jumala-yhteydestä, on Etiopiassa elävä Gedeo-kansa. Sen kaikkia heimoja yhdisti usko hyvään, kaikkivaltiaaseen Luoja-Jumalaan nimeltä Magano. He eivät kuitenkaan rukoilleet Maganoa, koska he olivat kadottaneet yhteyden tähän vaan keskittyivät uskonnollisissa menoissaan kokonaan pahan hengen, Sheitanin, lepyttämiseen.
Vuonna 1940 eräs Gedeo-kansan kuninkaallisen suvun mies Warrasa sai ilmestyksen Maganolta. Siinä hänelle näytettiin kaksi valkoihoista miestä erään tietyn sykamorepuun alla lähellä Dilla-nimistä kaupunkia. Sitten mies kuuli äänen, joka sanoi, että , ”nämä miehet tuovat teille sanoman Maganolta, Jumalalta, jota te etsitte." Kahdeksan vuotta myöhemmin kanadalaiset lähetystyöntekijät Albert Brant ja Glen Cain etsivät suojaa paahtavalta auringolta juuri sen puun alta, jonka Warrasa oli ilmestyksessä nähnyt. Kolme vuosikymmentä myöhemmin Warrasa oli yksi niistä kymmenistätuhansista gedeolaisista, jotka olivat ottaneet vastaan kauan kaivatun sanoman ja löytäneet vuosituhansia sitten kadotetun Jumala-yhteyden.
Vastaavanlaisia kertomuksia on satoja. Muutamista niistä on tehty kirjoja. Suomeksi löytyy erityisen mielenkiintoinen ja dramaattinen kertomus nuoresta Bruce Olsonista, joka ensimmäisenä valkoisena sai yhteyden Etelä-Amerikassa asuviin motiloni-intiaaneihin. Ymmärrettyään vihdoin heidän perimätietona kulkeneen kertomuksensa petoksen vuoksi kadotetusta Jumala-yhteydestä, hän sai olla johdattamassa heitä takaisin Luojansa yhteyteen.
Eräs kaikkein hämmästyttävimpiä esimerkkejä kansasta, joka on aktiivisesti odottanut sanomaa kadotetun Jumala-yhteyden palautumista, löytyy Burmasta ja sen ympäristöstä. Ensimmäinen kirjallinen raportti burmalaisesta 800.000-henkisestä Karen-heimosta on peräisin vuodelta 1795. Heimo oli sitkeästi vastustanut buddhalaisten käännytysyrityksiä vuosisatojen ajan, koska he uskoivat ikuiseen, kaikkivaltiaaseen, hyvään Y'wa-Jumalaan, joka on luonut kaiken mikä on olemassa.
Heillä oli perimätietona säilynyt syntiinlankeemuskertomus, joka oli miltei täysin identtinen Raamatun alkukertomuksen kanssa. Nyt heidän ainoa toivonsa oli sitkeässä uskossa, että jonakin päivänä heidän luokseen tulisi mies mukanaan kadonnut kirja, jossa kerrottaisiin heille, miten rakentaa uudestaan suhde Y'waan. Mutta karenilaiset eivät olleet yksin. Heidän ympärillään asui useita eri kansoja ja heimoja, joiden yhteinen väkiluku ylitti kaksi miljoonaa. He kaikki uskoivat Luoja-Jumalaan ja odottivat samaa kadonnutta kirjaa.
Burman pohjoisosissa asui Kachim-kansa, joka odotti kirjaa Hpan Wa Ningsangilta (Se kirkas, joka luo), jota kutsuttiin myös Che Wa Ninchangiksi (Hän joka tietää).
Lähellä Laosin rajaa eli Lehu-kansa, joka kantoi ranteissaan renkaita. Renkaat symbolisoivat sitä orjuutta, johon kansa oli joutunut sen jälkeen kun heidän esi-isänsä olivat kadottaneet Gui'Shan (= kaiken luoja) ilmoituksen. Hekin odottivat, että joku toisi heille takaisin tämän ilmoituksen.
Heidän naapurinaan asui Wa-pääkallometsästäjien heimo. Näiden keskuudessa nousi viimeksi 1880-luvulla Pu-Chan-niminen profeetta, joka nuhteli heimoa pääkallojen metsästämisestä ja henkien palvonnasta. Heidän elämäänsä voisi estää Luoja-Jumalaa, Siyehiä, palauttamasta heille heidän odottamaansa kadotettua kirjaa.
Thaimaan ja Burman rajalla eli Kui-heimo, jonka tapana oli rakentaa talonsa yhteyteen tyhjä huone. Se oli varattu odotetulle Jumalan lähettiläälle, jolla olisi mukanaan Jumalasta kertova kirja.
Kiinan rajan sisäpuolella asui Lisu-vuoristoheimo. Heidän kielessään ei ollut edes aakkosia, mutta silti he uskoivat eräänä päivänä saavansa omalla kielellään kirjoitetun Jumalasta kertovan kirjan.
Parimiljoonainen vastaanottokomitea oli ammoisista ajoista asti odottanut ilosanoman tuojaa. Tämä antaisi heille tarkan ilmoituksen Jumalasta, jonka olemassaolo oli kaikille itsestään selvä, mutta johon kenelläkään ei ollut henkilökohtaista suhdetta. Vasta vuonna 1817 saapui ensimmäinen kadotetun kirjan tuoja, amerikkalainen baptistisaarnaaja Adoniram Judson, Rangonin satamaan Burmaan. Kun hän oli saanut Raamatun käännettyä burmankielelle ja kun eräs Ko-Thah-Byu-niminen karen-heimolainen rosvo ymmärsi, että tämä oli se kauan kaivattu kirja, alkoi miltei uskomaton luku lähetyksen historiassa. Jokainen edellä mainituista kansasta ja heimosta sai kadotetun Jumala-ilmoituksen omalla kielellään. Muutamassa vuosikymmenessä sadat tuhannet ottivat sen vastaan juuri sinä kirjana, jota he olivat odottaneet jo vuosituhansien ajan. Buddhalaiset ihmettelivät, miten muutama kristitty pystyi niin lyhyessä ajassa saamaan aikaan sen, mitä he itse olivat turhaan yrittäneet vuosisatoja. Kaikkein ihmeellisimmällä tavalla kadotettu kirja saavutti pelätyn Wa-heimon. Eräänä aamuna heimoa sen julmista tavoista nuhdellut mies, Pu Chan, satuloi pienen ponihevosen ja käski kahden miehen seurata sitä, koska nyt "on Siyehin kirjaa tuova mies tullut lähelle". Poni kulki yli kahdensadan kilometrin matkan Kengtungin kaupunkiin ja johdatti siellä miehet tyhjän kaivon äärelle. Kaivon pohjalla oli lapiohommissa William Marcus Young, joka oli jo täysin työllistetty opettaessaan kristinuskon alkeita innokkaille Lahu-heimolaisille.
Sama Jumala, joka tähden avulla johdatti itämaiset tietäjät Jeesuksen syntymäpaikalle, käytti ponia 'johdattamaan pääkallometsästäjäheimon Jeesuksen lähettilään luo.
Tämä ymmärrys korkeimman Luoja-Jumalan olemassaolosta sekä muisto kadotetusta yhteydestä Häneen elää myös Afrikan kansojen keskuudessa. Ashanti-sananlasku sanoo: "Ei kukaan opeta lapselle korkeimman olemassaoloa", koska se on heillekin itsestäänselvä asia. Afrikkalaisen ajattelutavan tutkija John Mbiti sanoo: "Monet myöntävät avoimesti, etteivät he tiedä millainen Jumala on ja että heillä ei ole sanojansa. Jotkut jopa sanovat, että Jumalan nimi on tuntematon, ja he käyttävät Hänestä sellaisia nimityksiä kuin Lunda (=Tuntematon Jumala), Ngombe (= Selittämätön) tai Maasai (=Tuntemattomuus)."
Teol.tri. Raimo Harjula on tutkinut Itä-Afrikan eri heimojen, erityisesti Meru-heimon, jumalakäsityksiä ja todennut, että usko yhteen, kaikkivaltiaaseen, kaikkialla läsnäolevaan, hyvään ja oikeudenmukaiseen Luoja-Jumalaan on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
Tohtori Harjula jättää kuitenkin avoimeksi perimätiedon merkityksen, koska sitä ei voida kirjallisten dokumenttien avulla todistaa. Hän pitää todennäköisempänä, että myyteissä yleisesti esiintyvä tietoisuus kadotetusta Jumala-yhteydestä on heijastusta jokaisen ihmisen "sydämen todistuksesta" ja että Jumalan ominaisuudet on päätelty luonnossa nähtävän yleisen ilmoituksen kautta.
Myös ensimmäiset intialaiset olivat yhden persoonallisen Jumalan palvojia ja uhrasivat hänelle eläinuhreja samalla yksinkertaisuudella kuin Aabraham. Sama monoteistinen käsitys löytyy Kiinan ikivanhan kulttuurin alkujuurista v. 2600 eKr. Kiinalaisten alkuperäinen Jumala oli Shang Ti ( = Taivaan valtias). Koreassa Häntä kutsuttiin nimellä Hananim (= Se Suuri). Vasta pari vuosituhatta myöhemmin Kiinan kulttuuriin syntyi konfutselaisuus, taolaisuus ja buddhismi.
Toisella puolella maapalloa eli kukoistuskauttaan Inkakulttuuri 1400-luvulla. Heidän suurin kuninkaansa Pachacuti (hallitsi vuosina 1438-1471) alkoi kuitenkin epäillä heidän palvelemansa auringonjumalan Intin jumaluutta. Voisiko Inti, joka teki vuodesta toiseen saman liikeradan ja joka ei pystynyt estämään edes pilviä peittämästä valoaan todella olla Luoja-Jumala. Vai olisiko sittenkin niin, että sekin oli vielä korkeamman Jumalan luoma? Pachacuti muisti, että hänen isänsä Hatun Tupac sanoi kerran saaneensa näyn, jossa todellinen Luoja-Jumala Viracocha muistutti häntä olemassaolostaan. Tutkittuaan menneisyyttä kuningas huomasi, että hänen kansansa oli ammoisista ajoista asti uskonut Viracochaan, näkymättömään, kaikkivaltiaaseen Jumalaan, jota kukaan ei ollut luonut. Tämän seurauksena kuningas kutsui koko papiston kokoukseen, jossa päätettiin perimätiedon ja havaintoihin perustuvien johtopäätösten nojalla luopua auringon palvomisesta korkeimpana jumalana.
B.C. Brundage kutsuu tätä käänteentekevää pappeinkokousta Coricanchan kirkolliskokoukseksi. Yleinen ilmoitus oli puhunut ja kansan valtiaat kuuntelivat. Paavali sanoi: "Menneitten sukupolvien aikoina Hän (Jumala) on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä ja kuitenkaan Hän ei ole ollut antamatta todistusta itsestään..... Jumalan yleinen todistus oli ilmeinen myös Inka-kulttuurin keskuudessa.
Inkatkin panivat toivonsa epämääräiseen profetiaan sanansaattajasta, joka tulisi merten takaa tuomaan heille tarkemman ilmoituksen kaikkein korkeimmasta Jumalasta. Mutta tämä profetia petti, sillä ilosanoman tuojien sijaan tulivatkin Jumalan nimissä esiintyvät maan valtaajat ja ryöstäjät - Pizarro ja hänen kullanhimoinen armeijansa, joka tuhosi nopeasti koko Inka-kulttuurin. Jo ennen Pizarroa Hernando Cortez käytti säälimättömästi hyväkseen vastaavanlaisia odotuksia azteekkien keskuudessa ja raiskasi heidän maansa.
Kuinka erilaiselta näyttäisikään Etelä-Amerikan historia, jos azteekeille ja inkoille olisi ensin annettu selvä ilmoitus siitä Jumalasta, jota he olivat odottaneet ehkä kansallisen olemassaolonsa alusta asti. Silloin he eivät olisi vastaanottaneet petollisia valloittajia Jumalan lähettiläinä."
http://www.netikka.net/mpeltonen/siirretyt/tekstit/daniel/luku3.htmJesus rules.Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.
Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.
Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.
Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.
Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.
Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.
Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules.Jesus rules. - keijo_m
Kössönöm kirjoitti:
aivopesty typerys. Miksi et usko allahiin, vishnuun, sateenjumalaan, Ukko-Ylijimalaan? Eikö niillä ollut tarpeeksi pesijöitä?
Kyllä ne evoluutioon uskovat ovat enemmän aivopestyjä mitä Jumalaan uskovat.
Evoon uskovat uskovat mahdottomuuteen ilman tieteelisiä todistuksia. Uskovat että sattuma loi kaiken. Ja eivät voi kuitenkaan tieteellä todistaa miten se on tapahtunut.
Jumalaan uskovalla on todisteet Jumalan olemassa olosta, vaikkakaan ne todisteet eivät ole tieteellä selvitettävissä. Johtuen siitä kun tieteemme on niin alkeelista. Jumal todiseet ovat henkilö kohtaisia todistuksia Jumalasta. Ja siksipä ne eivät päde kun siihen ihmiseen joka on kohdannut Jumalan. Mutta tämä on kaikille mahdollista. Myös sinulle. Eli ei ole yhtään tieteelistä todistusta evosta jos ei ole Jumalastakaan. Evo teoria perustuu ainoastaan tieteelisille havainoille, Ja niistä ollaan sitten otettu omat johtopäätökset evoluutioon.
Esim. Minäkin voin ottaa hampaan ja rakentaa sen ympärille vaikka lumiukon. Hammas on tieteelinen havainto, Rakentamani lumiukko on teoria tieteelisen havaintoni ympärille, Siis löytämni hampaan.
Se on niin etä apina aivoilla ei päästä puuta pitemmlle ja kalan aivoilla ei etes ranalle puun juurelle. - keijo_m
Kössönöm kirjoitti:
aivopesty typerys. Miksi et usko allahiin, vishnuun, sateenjumalaan, Ukko-Ylijimalaan? Eikö niillä ollut tarpeeksi pesijöitä?
On Jumala uskoa Jeesukseen. Sitten hindu uskontoa ja islamin uskontoa ja evoluutioon uskontoa. Ja meillä kun on tuo uskonnon vapaus niin saa uskoa vaikka siihen evo uskontoon. Kaikkea hyvää vain sulle.
- --GG---
häviölle jäät kirjoitti:
"Yleinen ilmoitus viittaa persoonallisen, näkymättömän, äärettömän, kaikkivaltiaan Luoja-Jumalan olemassaoloon, jonka edessä ihminen Hänen luomanansa on vastuussa. Ymmärrys siitä, että ihminen elää erossa Luojastaan ja tarvitsee pelastuksen saavuttaakseen uudestaan Jumala-yhteyden: anteeksiannon syyllisyydestä ja vapautuksen pahuuden voimasta, näyttää myös olevan ihmiskunnan yhteistä tieto perintöä.
Vanhoista kulttuureista ja "primitiivisistä" uskonnoista löytyy perimätietona säilyneenä hämmästyttävän samankaltaisia kertomuksia maailman luomisesta, ihmisen lankeemuksesta, maailmanlaajuisesta tulvakatastrofista 117 ja legendoja kadotetusta Jumala-ilmoituksesta.
Evoluutioteorian mukaan monoteistisen jumalakäsityksen ( = usko yhteen, kaikkivaltiaaseen, persoonalliseen Jumalaan) pitäisi olla uskontojen kehityksen kaikkein uusin ja tuorein tulos. Sitä ei odotettu löytyvän ns. alkukantaisista uskonnoista. Vuosisadan vaihteen antropologit tutkivat alkukantaisten heimojen ja kulttuurien uskonnollisia käsityksiä englantilaisen tutkijan E.B.Tylorin kehittämän uskontojen kehitys teorian valossa ja löysivät paljon sellaista, jota pidettiin todisteena uskontojen kehityksestä henkien palvonnan (animismin) kautta monijumalisuuteen (polyteismiin) ja sitten moderniin yksijumalisuuteen (monoteismiin). Tylorin, Spencerin, Huxleyn ym. mukaan uskonnot ovat kehittyneet alemmalta tasolta korkeammalle tasolle siinä missä kaikki muukin.
Vähitellen antropologeille kuitenkin paljastui se, minkä lähetyssaarnaajat olivat tienneet yli sata vuotta: että noin 90 % maailman kansanuskonnoista sisälsi uskon yhteen, kaikkivaltiaaseen, näkymättömään Luoja-Jumalaan. Tämä tosiasia ei kuitenkaan sopinut yhteen evoluutioteorian kanssa ja siksi sitä vähäteltiin tai se jätettiin kokonaan pois ajan oppikirjoista. Etnologi Andrew Lang oli yksi niistä harvoista alan auktoriteeteista, jotka nousivat protestoimaan tätä vääristymää vastaan.
Lopulta saksalainen antropologi ja kielitieteilijä Wilhelm Schmidt (1868-1954) ryhtyi keräämään tutkijoiden löytämiä todisteita "alkukantaisten" heimojen monoteistisista Jumala-käsityksistä. Hänen hämmästyksekseen aineistosta kertyi 4500-sivuinen teossarja, ja ainakin tuhat uutta esimerkkiä on paljastunut sen jälkeen. Antropologi Gordon Fraser (1899- ), joka itse on jatkanut Langin ja Schmidtin työtä, kiittää heitä siitä, että he "ovat julkituoneet vastaansanomattomat tosiasiat aikana, jolloin evoluutioteorian ja sen ylipappien vastustaminen merkitsi lähes intellektuaalista itsemurhaa".
Näiden ja monien muiden antropologien mukaan näytti yhä ilmeisemmältä, että uskontojen kehitys onkin ollut täysin päinvastainen, eli alkuperäisestä yleismaailmallisesta monoteismista on vuosituhansien kuluessa kehitytty alaspäin palvomaan useita jumalia, taivaankappaleita, myöhemmin muita luomakunnan voimia, eläimiä, puita yms.
Tämä sopii tietenkin hyvin Raamatun antamaan kuvaan ihmiskunnan historiasta. Siksi se onkin niin vaikea pala nieltäväksi niille, jotka mieluummin näkisivät Raamatunkin pelkkänä ihmiskunnan uskonnollisen kehityksen verrattain tuoreena tuotteena, joka sekin saa vähitellen väistyä uuden "tieteellisen maailmankatsomuksen" tai "kosmisen tietoisuuden" tieltä.
Kadotetun Jumalan odottajat
Lähetyshistoriassa on useita esimerkkejä kansoista, jotka hämmästyttävällä tavalla ovat olleet valmiita vastaanottamaan evankeliumin.
Vuonna 1867 norjalainen lähetystyöntekijä Lars Skrefsrud ja hänen tanskalainen kollegansa löysivät Intiasta 2,5-miljoonaisen Santal-nimisen kansan alueelta, joka sijaitsi Kalkutasta pohjoiseen.
Opittuaan santalien kielen he aloittivat julistustyönsä ja suorastaan häkeltyivät siitä vastaanotosta, jonka heidän sanomansa sai. Vaikka santalit harjoittivat spiritismiä ja palvoivat aurinkoa, heillä oli silti perimätieto Thakur Jiu-nimisestä Jumalasta (nimi merkitsee: "aito Jumala"), joka alussa loi maan ja taivaan sekä miehen ja naisen nimiltään Haram ja Ayo. Nämä lankesivat pian pois luojansa tahdosta. Myöhemmin Thakur Jiu hukutti kaikki Haramin ja Ayon jälkeläiset lukuun ottamatta yhtä pyhää pariskuntaa, jonka jälkeläisiä alkuperäiset santalit sanoivat olevansa.
Eräässä koko kansaa koetelleessa vaikeudessa santalit olivat lupautuneet palvelemaan niitä henkiä, jotka silloin auttoivat heitä. Nyt kun nämä pohjoismaalaiset lähetystyöntekijät kertoivat heille Kristuksesta, he pitivät sitä todisteena siitä, että Thakur Jiu, ainoa aito ja oikea Jumala, ei sittenkään ollut hylännyt heitä. Näiden kahden lähetin työn kautta noin 85.000 santalia otti vastaan pelastussanoman siltä Jumalalta, johon heidän esi-isänsä jo vuosituhansia sitten olivat uskoneet mutta johon he surukseen olivat kadottaneet yhteyden.
Toinen esimerkkimme kansasta, jolla oli muisto kadotetusta Jumala-yhteydestä, on Etiopiassa elävä Gedeo-kansa. Sen kaikkia heimoja yhdisti usko hyvään, kaikkivaltiaaseen Luoja-Jumalaan nimeltä Magano. He eivät kuitenkaan rukoilleet Maganoa, koska he olivat kadottaneet yhteyden tähän vaan keskittyivät uskonnollisissa menoissaan kokonaan pahan hengen, Sheitanin, lepyttämiseen.
Vuonna 1940 eräs Gedeo-kansan kuninkaallisen suvun mies Warrasa sai ilmestyksen Maganolta. Siinä hänelle näytettiin kaksi valkoihoista miestä erään tietyn sykamorepuun alla lähellä Dilla-nimistä kaupunkia. Sitten mies kuuli äänen, joka sanoi, että , ”nämä miehet tuovat teille sanoman Maganolta, Jumalalta, jota te etsitte." Kahdeksan vuotta myöhemmin kanadalaiset lähetystyöntekijät Albert Brant ja Glen Cain etsivät suojaa paahtavalta auringolta juuri sen puun alta, jonka Warrasa oli ilmestyksessä nähnyt. Kolme vuosikymmentä myöhemmin Warrasa oli yksi niistä kymmenistätuhansista gedeolaisista, jotka olivat ottaneet vastaan kauan kaivatun sanoman ja löytäneet vuosituhansia sitten kadotetun Jumala-yhteyden.
Vastaavanlaisia kertomuksia on satoja. Muutamista niistä on tehty kirjoja. Suomeksi löytyy erityisen mielenkiintoinen ja dramaattinen kertomus nuoresta Bruce Olsonista, joka ensimmäisenä valkoisena sai yhteyden Etelä-Amerikassa asuviin motiloni-intiaaneihin. Ymmärrettyään vihdoin heidän perimätietona kulkeneen kertomuksensa petoksen vuoksi kadotetusta Jumala-yhteydestä, hän sai olla johdattamassa heitä takaisin Luojansa yhteyteen.
Eräs kaikkein hämmästyttävimpiä esimerkkejä kansasta, joka on aktiivisesti odottanut sanomaa kadotetun Jumala-yhteyden palautumista, löytyy Burmasta ja sen ympäristöstä. Ensimmäinen kirjallinen raportti burmalaisesta 800.000-henkisestä Karen-heimosta on peräisin vuodelta 1795. Heimo oli sitkeästi vastustanut buddhalaisten käännytysyrityksiä vuosisatojen ajan, koska he uskoivat ikuiseen, kaikkivaltiaaseen, hyvään Y'wa-Jumalaan, joka on luonut kaiken mikä on olemassa.
Heillä oli perimätietona säilynyt syntiinlankeemuskertomus, joka oli miltei täysin identtinen Raamatun alkukertomuksen kanssa. Nyt heidän ainoa toivonsa oli sitkeässä uskossa, että jonakin päivänä heidän luokseen tulisi mies mukanaan kadonnut kirja, jossa kerrottaisiin heille, miten rakentaa uudestaan suhde Y'waan. Mutta karenilaiset eivät olleet yksin. Heidän ympärillään asui useita eri kansoja ja heimoja, joiden yhteinen väkiluku ylitti kaksi miljoonaa. He kaikki uskoivat Luoja-Jumalaan ja odottivat samaa kadonnutta kirjaa.
Burman pohjoisosissa asui Kachim-kansa, joka odotti kirjaa Hpan Wa Ningsangilta (Se kirkas, joka luo), jota kutsuttiin myös Che Wa Ninchangiksi (Hän joka tietää).
Lähellä Laosin rajaa eli Lehu-kansa, joka kantoi ranteissaan renkaita. Renkaat symbolisoivat sitä orjuutta, johon kansa oli joutunut sen jälkeen kun heidän esi-isänsä olivat kadottaneet Gui'Shan (= kaiken luoja) ilmoituksen. Hekin odottivat, että joku toisi heille takaisin tämän ilmoituksen.
Heidän naapurinaan asui Wa-pääkallometsästäjien heimo. Näiden keskuudessa nousi viimeksi 1880-luvulla Pu-Chan-niminen profeetta, joka nuhteli heimoa pääkallojen metsästämisestä ja henkien palvonnasta. Heidän elämäänsä voisi estää Luoja-Jumalaa, Siyehiä, palauttamasta heille heidän odottamaansa kadotettua kirjaa.
Thaimaan ja Burman rajalla eli Kui-heimo, jonka tapana oli rakentaa talonsa yhteyteen tyhjä huone. Se oli varattu odotetulle Jumalan lähettiläälle, jolla olisi mukanaan Jumalasta kertova kirja.
Kiinan rajan sisäpuolella asui Lisu-vuoristoheimo. Heidän kielessään ei ollut edes aakkosia, mutta silti he uskoivat eräänä päivänä saavansa omalla kielellään kirjoitetun Jumalasta kertovan kirjan.
Parimiljoonainen vastaanottokomitea oli ammoisista ajoista asti odottanut ilosanoman tuojaa. Tämä antaisi heille tarkan ilmoituksen Jumalasta, jonka olemassaolo oli kaikille itsestään selvä, mutta johon kenelläkään ei ollut henkilökohtaista suhdetta. Vasta vuonna 1817 saapui ensimmäinen kadotetun kirjan tuoja, amerikkalainen baptistisaarnaaja Adoniram Judson, Rangonin satamaan Burmaan. Kun hän oli saanut Raamatun käännettyä burmankielelle ja kun eräs Ko-Thah-Byu-niminen karen-heimolainen rosvo ymmärsi, että tämä oli se kauan kaivattu kirja, alkoi miltei uskomaton luku lähetyksen historiassa. Jokainen edellä mainituista kansasta ja heimosta sai kadotetun Jumala-ilmoituksen omalla kielellään. Muutamassa vuosikymmenessä sadat tuhannet ottivat sen vastaan juuri sinä kirjana, jota he olivat odottaneet jo vuosituhansien ajan. Buddhalaiset ihmettelivät, miten muutama kristitty pystyi niin lyhyessä ajassa saamaan aikaan sen, mitä he itse olivat turhaan yrittäneet vuosisatoja. Kaikkein ihmeellisimmällä tavalla kadotettu kirja saavutti pelätyn Wa-heimon. Eräänä aamuna heimoa sen julmista tavoista nuhdellut mies, Pu Chan, satuloi pienen ponihevosen ja käski kahden miehen seurata sitä, koska nyt "on Siyehin kirjaa tuova mies tullut lähelle". Poni kulki yli kahdensadan kilometrin matkan Kengtungin kaupunkiin ja johdatti siellä miehet tyhjän kaivon äärelle. Kaivon pohjalla oli lapiohommissa William Marcus Young, joka oli jo täysin työllistetty opettaessaan kristinuskon alkeita innokkaille Lahu-heimolaisille.
Sama Jumala, joka tähden avulla johdatti itämaiset tietäjät Jeesuksen syntymäpaikalle, käytti ponia 'johdattamaan pääkallometsästäjäheimon Jeesuksen lähettilään luo.
Tämä ymmärrys korkeimman Luoja-Jumalan olemassaolosta sekä muisto kadotetusta yhteydestä Häneen elää myös Afrikan kansojen keskuudessa. Ashanti-sananlasku sanoo: "Ei kukaan opeta lapselle korkeimman olemassaoloa", koska se on heillekin itsestäänselvä asia. Afrikkalaisen ajattelutavan tutkija John Mbiti sanoo: "Monet myöntävät avoimesti, etteivät he tiedä millainen Jumala on ja että heillä ei ole sanojansa. Jotkut jopa sanovat, että Jumalan nimi on tuntematon, ja he käyttävät Hänestä sellaisia nimityksiä kuin Lunda (=Tuntematon Jumala), Ngombe (= Selittämätön) tai Maasai (=Tuntemattomuus)."
Teol.tri. Raimo Harjula on tutkinut Itä-Afrikan eri heimojen, erityisesti Meru-heimon, jumalakäsityksiä ja todennut, että usko yhteen, kaikkivaltiaaseen, kaikkialla läsnäolevaan, hyvään ja oikeudenmukaiseen Luoja-Jumalaan on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
Tohtori Harjula jättää kuitenkin avoimeksi perimätiedon merkityksen, koska sitä ei voida kirjallisten dokumenttien avulla todistaa. Hän pitää todennäköisempänä, että myyteissä yleisesti esiintyvä tietoisuus kadotetusta Jumala-yhteydestä on heijastusta jokaisen ihmisen "sydämen todistuksesta" ja että Jumalan ominaisuudet on päätelty luonnossa nähtävän yleisen ilmoituksen kautta.
Myös ensimmäiset intialaiset olivat yhden persoonallisen Jumalan palvojia ja uhrasivat hänelle eläinuhreja samalla yksinkertaisuudella kuin Aabraham. Sama monoteistinen käsitys löytyy Kiinan ikivanhan kulttuurin alkujuurista v. 2600 eKr. Kiinalaisten alkuperäinen Jumala oli Shang Ti ( = Taivaan valtias). Koreassa Häntä kutsuttiin nimellä Hananim (= Se Suuri). Vasta pari vuosituhatta myöhemmin Kiinan kulttuuriin syntyi konfutselaisuus, taolaisuus ja buddhismi.
Toisella puolella maapalloa eli kukoistuskauttaan Inkakulttuuri 1400-luvulla. Heidän suurin kuninkaansa Pachacuti (hallitsi vuosina 1438-1471) alkoi kuitenkin epäillä heidän palvelemansa auringonjumalan Intin jumaluutta. Voisiko Inti, joka teki vuodesta toiseen saman liikeradan ja joka ei pystynyt estämään edes pilviä peittämästä valoaan todella olla Luoja-Jumala. Vai olisiko sittenkin niin, että sekin oli vielä korkeamman Jumalan luoma? Pachacuti muisti, että hänen isänsä Hatun Tupac sanoi kerran saaneensa näyn, jossa todellinen Luoja-Jumala Viracocha muistutti häntä olemassaolostaan. Tutkittuaan menneisyyttä kuningas huomasi, että hänen kansansa oli ammoisista ajoista asti uskonut Viracochaan, näkymättömään, kaikkivaltiaaseen Jumalaan, jota kukaan ei ollut luonut. Tämän seurauksena kuningas kutsui koko papiston kokoukseen, jossa päätettiin perimätiedon ja havaintoihin perustuvien johtopäätösten nojalla luopua auringon palvomisesta korkeimpana jumalana.
B.C. Brundage kutsuu tätä käänteentekevää pappeinkokousta Coricanchan kirkolliskokoukseksi. Yleinen ilmoitus oli puhunut ja kansan valtiaat kuuntelivat. Paavali sanoi: "Menneitten sukupolvien aikoina Hän (Jumala) on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä ja kuitenkaan Hän ei ole ollut antamatta todistusta itsestään..... Jumalan yleinen todistus oli ilmeinen myös Inka-kulttuurin keskuudessa.
Inkatkin panivat toivonsa epämääräiseen profetiaan sanansaattajasta, joka tulisi merten takaa tuomaan heille tarkemman ilmoituksen kaikkein korkeimmasta Jumalasta. Mutta tämä profetia petti, sillä ilosanoman tuojien sijaan tulivatkin Jumalan nimissä esiintyvät maan valtaajat ja ryöstäjät - Pizarro ja hänen kullanhimoinen armeijansa, joka tuhosi nopeasti koko Inka-kulttuurin. Jo ennen Pizarroa Hernando Cortez käytti säälimättömästi hyväkseen vastaavanlaisia odotuksia azteekkien keskuudessa ja raiskasi heidän maansa.
Kuinka erilaiselta näyttäisikään Etelä-Amerikan historia, jos azteekeille ja inkoille olisi ensin annettu selvä ilmoitus siitä Jumalasta, jota he olivat odottaneet ehkä kansallisen olemassaolonsa alusta asti. Silloin he eivät olisi vastaanottaneet petollisia valloittajia Jumalan lähettiläinä."
http://www.netikka.net/mpeltonen/siirretyt/tekstit/daniel/luku3.htmTämä varmaan laittaa KAIKKI miettimään asioita jälleen hiukan tarkemmin. Nyt voisi sanoa,että todistusaineistoa alkaa olla sen verran,että paatuneimmankin pitäisi ruveta jo ajattelemaan hiukan toiselta kantilta asioita,että ehkäpä asioissa voi olla jopa perää.
Totuus tulee aina ilmi.
- niin tyhmiä,
etteivät ymmärrä, että jokainen viesti väärällä palstalla tekee kaikista uskovaisista tyhmiä ja joistain viesteistä peräti mielenvikaisia.
Sherwoodmedia suorastaan elää tästä palstasta, lienee saa työttömyyskorvausta tai yhteisöveroista rahansa. Uskonnovapauslakia uskovaiset ovat rikkoneet tällä palstalla siihen malliin, että poliisi voisi tehdä jo jotain. Sherwoodmedian saisi helposti kuulusteluun.
Uskonnonvapauslaki sanoo, ettei ketään saa pakottaa uskonnon harjoittamiseen. Jos tällä palstalla ateistien silmien eteen osuu uskonnolista tekstiä on se uskonnon harjoittamista vasten tahtoa.
Sananvapauspykälä ei mene uskonnonvapauspykälien ohi, vastaanväittäville uskiksille tiedoksi. - Jansku H
Tavoite on ehkä väärä sana, ainakin jos sillä viitataan johonkin päämäärän saavuttamiseen, mutta olen ollut tällä palstalla siksi että olen kiinnostunut siitä miksi eri ihmiset ajattelevat eri tavalla.
Minusta on mielenkiintoista kuulla erilaisia mielipiteitä silloin kun ne on pohdittuja ja harkittuja. Valitettavasti asiallista keskustelua näistä aiheista ei täällä juuri saa.
Usko Jeesukseen ei ole mielipideasia, joten se ei kenenkään uskovan uskoa vie, vaikka olisitte mitä mieltä uskosta tai uskovaisesta.
Uskonnonharjoittaja voi vaihtaa uskontoa aina siihen saakka kun tulee uskoon! Niinkuin muuten joillekin ateisteillekin oikeessa elämässä on käynyt!!!!:)- Dresden
"Usko Jeesukseen ei ole mielipideasia, joten se ei kenenkään uskovan uskoa vie, vaikka olisitte mitä mieltä uskosta tai uskovaisesta."
Usko nimenomaan on mielipideasia, vaikkakin tässä asiassa joidenkin mielipiteet ovat niin syvälle juurtuneita, että niistä on tullut tabuja eivätkä kyseiset ihmiset enää edes mieti niitä vaan uskovat sokeasti. - Jansku H
Dresden kirjoitti:
"Usko Jeesukseen ei ole mielipideasia, joten se ei kenenkään uskovan uskoa vie, vaikka olisitte mitä mieltä uskosta tai uskovaisesta."
Usko nimenomaan on mielipideasia, vaikkakin tässä asiassa joidenkin mielipiteet ovat niin syvälle juurtuneita, että niistä on tullut tabuja eivätkä kyseiset ihmiset enää edes mieti niitä vaan uskovat sokeasti.Mistä sinä tiedät mitä uskossa oleminen on?
Oletko muka uskossa?
Sinä et tiedä siitä mitä on olla uskossa Jeesukseen. Mutta oma uskontosi on mielipideasia, joten puhu vain siitä, siinä olet asiantuntija! - Dresden
Jansku H kirjoitti:
Mistä sinä tiedät mitä uskossa oleminen on?
Oletko muka uskossa?
Sinä et tiedä siitä mitä on olla uskossa Jeesukseen. Mutta oma uskontosi on mielipideasia, joten puhu vain siitä, siinä olet asiantuntija!"Mistä sinä tiedät mitä uskossa oleminen on?"
Täällä on tullut teitä uskossa olevia niin paljon seurattua, että minulle on muodostunut teistä jo aika hyvä käsitys.
"Mutta oma uskontosi on mielipideasia, joten puhu vain siitä, siinä olet asiantuntija!"
Kyllä ateismikin on mielipide, mutta ei uskonto.
Kirjoitit aikaisemmin, että haluat asiallista keskustelua, mutta et muka löydä sellaista. Tässä pieni vinkki. Jos itse opettelisit keskustelemaan asiallisesti, niin asiallista keskustelua voisi löytyäkkin.
Tämä keskustelu loppuu minun osaltani tähän, koska en jaksa alkaa pelaamaan pulun kanssa shakkia ja siihen tämä keskustelu on sinun ansiostasi menossa. - Jansku H
Dresden kirjoitti:
"Mistä sinä tiedät mitä uskossa oleminen on?"
Täällä on tullut teitä uskossa olevia niin paljon seurattua, että minulle on muodostunut teistä jo aika hyvä käsitys.
"Mutta oma uskontosi on mielipideasia, joten puhu vain siitä, siinä olet asiantuntija!"
Kyllä ateismikin on mielipide, mutta ei uskonto.
Kirjoitit aikaisemmin, että haluat asiallista keskustelua, mutta et muka löydä sellaista. Tässä pieni vinkki. Jos itse opettelisit keskustelemaan asiallisesti, niin asiallista keskustelua voisi löytyäkkin.
Tämä keskustelu loppuu minun osaltani tähän, koska en jaksa alkaa pelaamaan pulun kanssa shakkia ja siihen tämä keskustelu on sinun ansiostasi menossa.Samoin, seurattua on tullut myös ateisteiksi itsensä määritteleviä, mutten silti voi sanoa että voin niputtaa koko läjän samaan nippuun.
Ja ennenkuin minä "päätän" tietäväni jotakin, otan siitä selvää ja muodostan sitten vasta mielipiteeni.
Ennenkuin alkaa väittämään että tietää jotakin toisesta kannattaa kysyä, miksi henkilö ajattelee näin? Mihin se perustuu? Vai onko se vain joku mitä toinen hokee ja hokee...
Minä pystyn kyllä perustelemaan teille miksi usko ei ole mielipideasia mutta uskonto taas on.
Asiallinen keskustelu onkin sitä, mielestäni, että ensin kuuntelee mitä toinen on mieltä ja sanoo sitten vasta mielipiteensä siihen...mutta tuskin kukaan voi toiselle sanoa miten asian voi kokea jos ei ole kokemusta! - Janskuu...
Jansku H kirjoitti:
Samoin, seurattua on tullut myös ateisteiksi itsensä määritteleviä, mutten silti voi sanoa että voin niputtaa koko läjän samaan nippuun.
Ja ennenkuin minä "päätän" tietäväni jotakin, otan siitä selvää ja muodostan sitten vasta mielipiteeni.
Ennenkuin alkaa väittämään että tietää jotakin toisesta kannattaa kysyä, miksi henkilö ajattelee näin? Mihin se perustuu? Vai onko se vain joku mitä toinen hokee ja hokee...
Minä pystyn kyllä perustelemaan teille miksi usko ei ole mielipideasia mutta uskonto taas on.
Asiallinen keskustelu onkin sitä, mielestäni, että ensin kuuntelee mitä toinen on mieltä ja sanoo sitten vasta mielipiteensä siihen...mutta tuskin kukaan voi toiselle sanoa miten asian voi kokea jos ei ole kokemusta!Tääl ois sulle banskuu...
- firerose
oletko ollut ateisti? Ja jos,niin mikä sai sinut tulemaan uskoon?
Pohditko eri uskontojen välillä mikä kuullostaa omimmalta ja sitten aloit luomaan sen päälle painoarvoa?
Eikö uskonto kuitenkin voi olla myös valinta?
- aina vaan tyhjää
kun lukee tämän palstan hihhuleiden säälittäviä räpellyksiä, niin ateismini aina vaan vahvistuu.
Hihhuleiden säälittävä tyhmyys, typeryys, taikauskoisuus ja sivistymättömyys paistaa niin kirkkaasti läpi jokaisesta pölvästistä, jolle yhddyssanatkin ovat täysin ylivoimaisia.
Kukaan hihhuli ei ole kertaakaan kyennyt esittämään mitään muuta kuin täydellistä tyhjää ja/tai täydellisiä kehäpäätelmiä. Hihhuleiden viestit saavat asteikolla 1-10 arvosanan nolla, koska yhdessäkään niistä ei ole koskaan ollut mitään asiaa edes sen verran, että voisi antaa ykkösen. Ja aina kun tyhjänpalvojat esittävät lisää tyhjää, niin ateismini vaan vahvistuu. - uudestisyntynyt kristitty
kitkeä ateismi pois tältä palstalta ja sitten koko Suomesta. Uskoa tämä palsta on vahvistanut, sen verran halveksittavia suurin osa ateistien kirjoituksista on.
- Retrohetero
nopeasti? Tietysti päänhakkaaminen seinään on
jonkun mielestä takuulla kivaa, mutta jotain
rajaa... - uudestisyntynyt kristitty
Retrohetero kirjoitti:
nopeasti? Tietysti päänhakkaaminen seinään on
jonkun mielestä takuulla kivaa, mutta jotain
rajaa...päänhakkaamista ole, on vain niin kivaa olla oikeassa.
- puusilima_
niin? ensin väität että vain se jeesus voi aiheuttaa sen uskoon tulemisen ja sitten yrität täällä vaatia meitä atteja uskomaan??? eikö tuo nyt ole vähintään ristiriitaista? vai etkö ymmärrä uskisaivoillasi edes tuota yksinkertaista ristiriitaa?
mene muualle palvomaan saatanaasi, ei sinua kaivata täällä sen enempää kuin sherwoodmedioitakaan.
*halveksii lahkojeesuksen suunnatonta typeryyttä* - Kössönöm
omahyväisyyteesi tukehdu.
Tässä nättiä tekstiä uskovaisilta, jotka saivat kyllä kipakoita vastauksia, kuten oikein onkin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000032229172
Sinulla on selvä missio, näemmä. Siinä sitä on urakkaa! - uudestisyntynyt kristitty
Kössönöm kirjoitti:
omahyväisyyteesi tukehdu.
Tässä nättiä tekstiä uskovaisilta, jotka saivat kyllä kipakoita vastauksia, kuten oikein onkin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000032229172
Sinulla on selvä missio, näemmä. Siinä sitä on urakkaa!nimellä missio impossible.
- uudestisyntynyt kristitty
Kössönöm kirjoitti:
omahyväisyyteesi tukehdu.
Tässä nättiä tekstiä uskovaisilta, jotka saivat kyllä kipakoita vastauksia, kuten oikein onkin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000032229172
Sinulla on selvä missio, näemmä. Siinä sitä on urakkaa!Ateistit paitsi itse kirjoittavat törkeästi ja tyhmästi, osoittavat myös hyväksyntää muille jotka tekevät samalla tavalla.
- Big-H
"Tavoitteeni on kitkeä ateismi pois tältä palstalta ja sitten koko Suomesta."
Mihin on unohtunut suvaitsevaisuus? Tuon kaltainen asenne oksettaa minua.
"Uskoa tämä palsta on vahvistanut, sen verran halveksittavia suurin osa ateistien kirjoituksista on."
Mihin sinä uskot? Jos joku käyttäytyy töykeästi, millä tavalla se oikeuttaa perusteettomat uskomukset? Tarkoitan sitä, että vaikka kristityt käyttäytyisivät kuinka "moraalisesti" ja hyvin tahansa, ei se vaikuta millään tavalla raamatun ristiriitaisuuksiin, perusteettomaan uskoon ihmeparantumisiin tai kristinuskon uskottavuutta nakertaviin historiallisiin faktoihin. Yhtälö toimii myös toiseen suuntaan. Vaikka ateistit käyttäytyisivät kuinka töykeästi tahansa, ei se millään tavalla vaikuta siihen, että ateismi on luonnollisempi ja järkevämpi lähestymistapa selitettäessä ympäröivän maailman ilmiöitä.
Monissa tapauksissa ateismi on moraalisempaa ja mahdollistaa kehityksen ja ideologioiden vapauden paremmin kuin teistiset opit. Negatiivisen ateismin lähtökohta on kuitenkin tietämättömyyden myöntäminen.
Joitain stereotypioita teiniateistit voivat toki vahvistaa, mutta ihmettelen, miten se voi vaikuttaa järkevän ihmisen uskoon... - keijo_m
puusilima_ kirjoitti:
niin? ensin väität että vain se jeesus voi aiheuttaa sen uskoon tulemisen ja sitten yrität täällä vaatia meitä atteja uskomaan??? eikö tuo nyt ole vähintään ristiriitaista? vai etkö ymmärrä uskisaivoillasi edes tuota yksinkertaista ristiriitaa?
mene muualle palvomaan saatanaasi, ei sinua kaivata täällä sen enempää kuin sherwoodmedioitakaan.
*halveksii lahkojeesuksen suunnatonta typeryyttä*Miten voisivat uskoa kun eivät ole kuulleet.
Jeesus antoi meille häneen uskoville tehtäväksi kertoa Jumalasta. Ja loput on sitten Jeesuksen tehtävissä. Me vain kerromme, Ja autamme ottamaan tämän uskon askeleen. Eli ei oe risti riitaa.
Ihme kun näette ristiriidan siinä misä sitä ei ole, Ja sinä misä sitä on ette nää.
- uudestisyntynyt kristitty
sen ihmisen, joka uskonsa menettää tämän palstan ansiosta, mahtaa olla melkoinen näky.
- puusilima_
harvinaista. hihhulin älykkyys harvemmin riittää uskomisen lopettamiseen.
- --GG---
Tässä mielenkiintoinen sarja ( oikealla loput osat sarjasta ). Toivottavasti katsotte kaikki osat ennenkuin alatte arvostelemaan.
Niin...oma uskoni on kyllä säilynyt entisellään.
http://www.youtube.com/watch?v=kYNw9NNpyec - firerose
kauniista tai vähemmän kauniista keskustelusta huolimatta ole uskonto takkiin kiinni jäänyt.
Yhä edelleen on oma pää ja omat ajatukset.
Itseasiassa entistäkin enemmän tuntuu sille,ettei Jumala jutuissa ole päätä eikä häntää..
Ennen ei ihan näin paljoa tullut vastaan kajahtaneita,jotka suorastaan "repii vaatteet päältä" saadakseen uskovaiseksi!! :) - Mirka ...
Voin väittää että tiedän uskonnoista ja uskovaisista huomattavasti enemmän mitä 10v sitten.
Nyt voin myös sanoa rehellisesti että uskonnot ovat perseestä ja ne pitäisi kriminalisoida välittömästi.- keijo_m
Uskontoon.
- Nimetön
Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules,
Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules,
Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules,
Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules,Jesus rules - Atronakht Iz
Kristittyjen uskoa on niin helppo horjuuttaa, että siinä ei ole mitään, mikä tekisi siitä uskottavan. Mitä enemmän vaahtoavat ja mitä kovemmin yrittävät käännyttää meitä TOISINAJATTELIJOITA, kaatuvat vain omaan "nokkeluuteensa".
Olen teologiaa opiskelevien kanssa monesti väitellyt kristinuskon uskottavuudesta ja todenperäisyydestä, eivätkä nämä ole, eivätkä tule koskaan ymmärtämään sitä, miksi kristinusko on niin identtinen kymmenien muiden ENNEN kristinuskoa vaikuttaneiden uskontojen kanssa.
Saatanahan on se ikuinen "valttikortti", joka nuo muut uskonnot on luonot ihmisiä hämätäkseen. Tämä kuitenkin viittaisi siihen, että kristittyjen impotentti jumala ei kaikessa "kaikkivoipaisuudessaan" pystynyt estämään häntä vastustavaa voimaa. Saatanassa on niin paljon enemmän karismaa ja sitä "munaa", sillä asioiden jatkuva kyseenalaistaminen ja puntarointi on kaiken A ja O.
Kristityt, juutalaiset, islam jne. työntäkää ne "pyhät" kirjat hanuriinne ja painukaa merenpohjaan sovittamaan niitä syntejänne. Ne eivät ole minun ongelmani!- keijo_m
kymmenien muiden ENNEN kristinuskoa vaikuttaneiden uskontojen kanssa. Lainaus kii.
Etkö ymärrä että kaikki uskonnot ovat saaneet alkunsa raamatusta. Esim. Koraani kirjoitettiin vasta 600 luvulla jkr.
Vanhan testamentin sanoma on sama mikä on uuden testamentin sanoma, Vaikka uudesta testamentistä lähtien tulikin nimitys kristityt.
VT ja UT seikkailee sama Jumala.
Alussa oli kaikila kansoilla usko yhteen jumalaan. Mutta sitten Irakilaiset alkovat uskomaan baaliin. jne. Hindu usko tuli satoja
vuosia aabrahamin jälkeen. jotkut uskonnot tulivat maailman näyttämölle ennen Jeesuksen aikaa. Mutta kuten sanoin niin kristin usko on samaa uskoa mitä vanhassa testamentissä oli. Siiryttiin vain laki ajasta armotalouskauteen johtuen siitä ttä Jeesus täyti lain puolestamme ja kantoi syntimme. Ja raamaun mukaan, Vanhankin testamentin mukaan juutalaisia on vain kohdannut väliaikainen sokeus Messiaastaan Jeesukseta. Mutta vanha testamentti puhuu ja enustaa senkin että eräänä päivänä ottaavat kristuksen vastaan myös juutalaiset. sakaria luku 12 jakeesta 10.
Ja onhan VT puhunut Jeesuksesta jo ennen kuin hän etes syntyi maailmaamme. Jesaja 50 ja4-7. ja Jesaja Koko luku 53. Niin että olet väärässä kun sanot että muut uskonnot olisivat vanhempia kuin kristin usko. Koska vanhan testamentin usko aadamista alkean oli jo kristin uskoa,vaikka eivät samaa nimeä kantaneetkaan vielä siihen aikaan. OPPIA IKÄ KAIKKI.
- keijo_m
Montako kristittyä on kääntynyt ateismiin? Tietääkseni ei yhtään. Mutta jatkuvasti kääntyy ateisteja Jumalan puoleen. Eli on ihmisiä jotka tuleevat siihen pisteesen elämässään että ymmärtävät Jumalan olemassa olon.
Evoluutiossa ei sinänsä ole mitään väärää jos se vain pystyttäis todistamaan tieteelisesti todeksi. Kuitenkin raamattukin opettaa rivien välistä määrättyyn evoluutioon, Lajien sisällä.
Esim: Kun Nooa ja hänen perheensä elivät maan päällä, niin ei ollut kiinalaisia eikä muitakaan maalaisia kun ainoastaan Nooa ja hänen perheensä.
Eli raamatun mukaan Nooan Perheestä on täytynyt sitten myöhemmin tulla kaikki maan asukkaat jokaiseen maahan. Uskon myös että arkkiinkin tuotiin vain esim,1 pari hevosia, mistä myöhemmin on sitten kehittynyt eri hevos lajeja. Mutta huomio että kyseessä on vain lajien sisällä käyvää kehittymistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 232411
- 951536
- 1181274
- 751130
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18969- 52862
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249861Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo19840MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209840- 34795