Uskovatko uskovaiset

vesitomu

- Uskotteko uskovaiset, että
esim. Hubblen lähettämät kuvat avaruudesta ovat todellisia?

- Uskotteko, että atomit ja ydinvoimalat ovat todellisia?

- Uskotteko, että bakteerit ovat todellisia, ja että niitä voidaan hoitaa laboratorioissa kehitetyillä lääkkeillä?

- Jos uskotte edellisiin,
niin miksi ette usko tieteellisten ajoitusmenetelmien, esim.
kalium-argon-ajoituksen toimivuuteen?
(te jotka väitätte, että maa on vain 4000 vuotta tms. vanha)

13

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

• vesitomu

Et vastannut kysymykseen =)!

Miksi joidenkin raamattuun uskovien mielestä jokin tieteellinen tieto on hyödyllistä ja luotettavaa, ja miksi toinen ei? Valitsevatko he mielivaltaisesti tieteen piiristä, mihin uskovat ja mihin eivät?

Eikö kyse ole luottamisesta tieteeseen yleisesti metodina samantyyppisissä asioissa? (sikäli kun ajoitusmenetelmät eivät ole mitään kyseenalaisia ja kiistanalaisia teorioita [vaikka ne ovatkin tunnetusti jokseenkin epätarkkoja, jotkut about kymmenien tuhansien vuosien heitolla, mutta sillä ei ole väliä, jos niitä käytetään mittaamaan onko maa vanhempi kuin 6000 vuotta]).

• Break

Ateistina en voi antaa varsinaista vastausta, mutta tässä kuitenkin oma käsitykseni.

Tiede sinänsä ei tuota ongelmaa uskoville. Suurin osa heistä pitää tieteen faktoja aivan yhtä faktoina kuin me ateistit. Ero on vain siinä, että uskovien mielestä tiede on puutteellista, koska se ei ota huomioon yliluonnollisen mahdollisuutta. Uskova hyväksyy siis yliluonnollisen, joten tätä kautta kaikki on mahdollista. Tällöinhän tiede ei loppujen lopuksi merkitse mitään, koska aina voidaan vetää peliin GDI-kortti ja sanoa, että jumala on niin suuri, ettei ihminen voi sitä ymmärtää. Pattitilanne siis..:(

• Dresden

"Tällöinhän tiede ei loppujen lopuksi merkitse mitään, koska aina voidaan vetää peliin GDI-kortti ja sanoa, että jumala on niin suuri, ettei ihminen voi sitä ymmärtää. Pattitilanne siis..:("

Sillehän ei voi mitään jos joku haluaa pettää itseään noin. Tosin tässä on aina se vaara, että uskovainen alkaa laajentamaan tätä "jumala on niin suuri, joten on tehtävä kuten jumala sanoo itse ajattelematta"-ajattelutapaa. Uskovainen voi vaikka naulita jonkun ristille ja sanoa, että jumala käski. Mistä siis tietää koska jonkun uskovaisen iso pyörä alkaa heittää niin pahasti, että usko saa ylivallan ja koko elämä on pelkkää uskoa?

• Break
        Dresden kirjoitti:

"Tällöinhän tiede ei loppujen lopuksi merkitse mitään, koska aina voidaan vetää peliin GDI-kortti ja sanoa, että jumala on niin suuri, ettei ihminen voi sitä ymmärtää. Pattitilanne siis..:("

Sillehän ei voi mitään jos joku haluaa pettää itseään noin. Tosin tässä on aina se vaara, että uskovainen alkaa laajentamaan tätä "jumala on niin suuri, joten on tehtävä kuten jumala sanoo itse ajattelematta"-ajattelutapaa. Uskovainen voi vaikka naulita jonkun ristille ja sanoa, että jumala käski. Mistä siis tietää koska jonkun uskovaisen iso pyörä alkaa heittää niin pahasti, että usko saa ylivallan ja koko elämä on pelkkää uskoa?

Fundishörhöä kun suostuttele uskonnon avulla, niin hänhän tekee aivan mitä vain. Tästähän on näyttöä vaikka kuinka paljon. Konfliktien perimmäiset syyt voivat olla, jossain aivan muussa kuin uskonnoissa, mutta uskontojen avulla saadaan massat liikkeelle.

Onneksi meidän kotoinen evlutkuilumme on maltillista. Ihmeellisen varovaista on kuitenkin meidänkin kirkon kommentin uskonnon nimissä tehtyihin järjettömyyksiin. Vai oletteko koskaan kuulleet kirkon avoimesti tuomitsevan muslimien pyhä sota käsitettä tai vaikkapa G.W. Bushin höpinöitä jumalan oikeuttamasta hyökkäyksestä Irakiin?

• jeesusteleva kiihkohihhuli ...

"Uskotteko uskovaiset, että
      esim. Hubblen lähettämät kuvat avaruudesta ovat todellisia?"

Miksi sinä uskot, että ne ovat todellisia?

"- Uskotteko, että atomit ja ydinvoimalat ovat todellisia?"

Olen jopa käynyt "ydinvoimalassa", atomia en ole nähnyt, mut mitäpä siitä, kiinnostavampaa on, miksi sinä uskot, että ne ovat todellisia?

"Uskotteko, että bakteerit ovat todellisia, ja että niitä voidaan hoitaa laboratorioissa kehitetyillä lääkkeillä?"

Tähänkin sama juttu, miksi sinä uskot tuon?

"Jos uskotte edellisiin,
      niin miksi ette usko tieteellisten ajoitusmenetelmien, esim.
      kalium-argon-ajoituksen toimivuuteen?"

Miksi uskoisin?

"(te jotka väitätte, että maa on vain 4000 vuotta tms. vanha)"

(En väitä maan olevan mitään tarkkaa vuosimallia).

• vaikeisiin kysymyksiin ei vastata ollenkaan, sen sijaan tungetaan vastakysymykset tialle samasta asiasta.

Olisit vielä pieraissut sata sivua poppamiestenne kirjaa copypastena

• vesitomu

"Miksi uskoisin?"

Jos hyväksyt samat perustelut / metodin yhden asian määrittämiseen todelliseksi, mutta et toiseen, toimit epäloogisesti. Voit toki olla epälooginenkin jos niin mielit, ei siinä mitään universaalia vääryttää voida todistaa tapahtuvan.

"Miksi sinä uskot, että ne ovat todellisia?"

Filosofisesti ajatellen voit toki määrittää kaiken olevan unta tms.

Mihinkään ei ole pakko uskoa; voihan sitä loikata vaikka tulivuoren kraateriin pää edellä, koska eihän laavassa kylpemisen huonosta vaikutuksesta ihmisen terveydelle ole mitään todisteita, jos tarpeeksi skeptisiksi heittäydytään.

Klishee, mutta keskitie toimii tässäkin.

'Skeptismi tuhoaa ensin valheet, sitten totuudet'.

vesitomu kirjoitti:

"Miksi uskoisin?"

Jos hyväksyt samat perustelut / metodin yhden asian määrittämiseen todelliseksi, mutta et toiseen, toimit epäloogisesti. Voit toki olla epälooginenkin jos niin mielit, ei siinä mitään universaalia vääryttää voida todistaa tapahtuvan.

"Miksi sinä uskot, että ne ovat todellisia?"

Filosofisesti ajatellen voit toki määrittää kaiken olevan unta tms.

Mihinkään ei ole pakko uskoa; voihan sitä loikata vaikka tulivuoren kraateriin pää edellä, koska eihän laavassa kylpemisen huonosta vaikutuksesta ihmisen terveydelle ole mitään todisteita, jos tarpeeksi skeptisiksi heittäydytään.

Klishee, mutta keskitie toimii tässäkin.

'Skeptismi tuhoaa ensin valheet, sitten totuudet'.

Olisin todella halunnut kuulla parempia vastauksia.

Voisinhan minäkin ehkä uskoa luettelemiasi asioita, jos niihin itse uskova pystyisi kertomaan, miksi uskoo niihin.

Nas.se kirjoitti:

vaikeisiin kysymyksiin ei vastata ollenkaan, sen sijaan tungetaan vastakysymykset tialle samasta asiasta.

Olisit vielä pieraissut sata sivua poppamiestenne kirjaa copypastena

"vaikeisiin kysymyksiin ei vastata ollenkaan, sen sijaan tungetaan vastakysymykset tialle samasta asiasta."

Vastasin ehkä, koska minulla ei ole niihin kysymyksiin vastaamiseen tarpeeksi tietoa.
        Tästä johtuen olisin kuullut mielelläni miksi kysyjä niihin uskoo.

On varmaan hauska tulla heittämään typeriä kommentteja, mutta eikö olisi ollut viisaampaa kertoa miksi itse uskot keskustelun aloittajan esittämiin asioihin? Ei varmaan, koska se ei todennäköisesti olisi antanut sinusta yhtään viisaampaa kuvaa. Jatka siis samaan malliin, suurin osa ei ehkä huomaa, ettet lopulta tiedä paljon mitään, kun kommenttisi ovat noin tasokkaita.

• jeesusteleva kiihkohihhuli ... kirjoitti:

"vaikeisiin kysymyksiin ei vastata ollenkaan, sen sijaan tungetaan vastakysymykset tialle samasta asiasta."

Vastasin ehkä, koska minulla ei ole niihin kysymyksiin vastaamiseen tarpeeksi tietoa.
        Tästä johtuen olisin kuullut mielelläni miksi kysyjä niihin uskoo.

On varmaan hauska tulla heittämään typeriä kommentteja, mutta eikö olisi ollut viisaampaa kertoa miksi itse uskot keskustelun aloittajan esittämiin asioihin? Ei varmaan, koska se ei todennäköisesti olisi antanut sinusta yhtään viisaampaa kuvaa. Jatka siis samaan malliin, suurin osa ei ehkä huomaa, ettet lopulta tiedä paljon mitään, kun kommenttisi ovat noin tasokkaita.

koska en minä kykene vastaamaan sinulle niin että sinä ymmärtäisit miksi.

Jos minä tai joku muu olisi joskus kyennyt asian niin esittämään, tai sinulla olisi kykyä ymmärtää, et moisia ihmettelisi.

Nas.se kirjoitti:

koska en minä kykene vastaamaan sinulle niin että sinä ymmärtäisit miksi.

Jos minä tai joku muu olisi joskus kyennyt asian niin esittämään, tai sinulla olisi kykyä ymmärtää, et moisia ihmettelisi.

"koska en minä kykene vastaamaan sinulle niin että sinä ymmärtäisit miksi."

Ikävä tilanne, minun pitäisi uskoa jotain, mutta kukaan ei halua selittää miksi tai edes sitä miksi itse uskoo.

• jeesusteleva kiihkohihhuli ... kirjoitti:

"koska en minä kykene vastaamaan sinulle niin että sinä ymmärtäisit miksi."

Ikävä tilanne, minun pitäisi uskoa jotain, mutta kukaan ei halua selittää miksi tai edes sitä miksi itse uskoo.

näin se menee.

Opiskele, käy ilmaisilla ja avoimilla kursseilla. Kyseenalaista, mieti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      199
      8000
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      100
      3794
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      132
      3674
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      89
      2971
    5. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      148
      2587
    6. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      47
      2496
    7. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      4
      2318
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      142
      2104
    9. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      68
      1564
    10. Miksi suorittamisesta tulee

Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a
      Sinkut
      65
      1429
    Aihe