Välimeren kuume

- periytyvä sellainen

Olisiko kenelläkään tietoa välimeren kuumeen periytyvästä muodosta?
- Kuinka yleistä se on Suomessa?
- Kuinka pitkiä oireiden välit yleensä ovat minimistä - maksimiin?
- Kuinka tärkeää olisi sairaus diagnostisoida, eli onko sairaus aina vakava / joskus vakava / ei lainkaan vakava?
- Mistä tähän löytyisi hoito, jos se on tarpeen. (Paikallinen tk, keskussairaala, ????)
- Voisiko sairaus aiheuttaa uusia sairauksia hoitamattomana? (Esim. sydämeen tai kehkoihin tai munuaisiin liittyviä?)

Olen jo hakenut googlettamalla jotain tietoa, mutta löytyisikö joku, joka tietäisi kertoa oikeasti tästä sairaudesta?
-------------------------------------------------

Kysymys on aikuisesta ihmisestä. Oireet ovat alkaneet noin parikymppisenä.

Ajoittain nousee erittäin korkea kuume (kuin salama kirkkaalta taivaalta), mitään muita oireita ei samaan aikaan ilmene. Kuume kestää yleensä noin vajaasta vuorokaudesta pariin vuorokauteen.

Ajoittain esiintyy todella kovaa vatsakipua, jopa niin että täytyy hakeutua sairaalaan. Mistään ei kuitenkaan löydy vikaa. Kipu alkaa aivan yhtäkkiä. Kipu saattaa kestää vajaasta vuorokaudesta, kahteen - kolmeen vuorokauteen.

Sitten on vielä ajoittain esiintyy kauhean kutinan aiheuttavaa "rokkoa", jota on epäilty esim. tulirokoksi. Sitä se ei kuitenkaan ole ollut. Kaikki allergiatestitkin on tehty, mutta allergiaa ei ole löytynyt. Mitään selitystä ihottumalle ei ole löytynyt. Ihottuma tai rokko kestää yleensä noin 2-3 vuorokautta. Se alkaa myös kuin salama kirkkaalta taivaalta.

14

2496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti Arvailija

kyseessä olla herpes ei ruusu? Voiko se olla sisäelimissäkin? Kannattaisi teettää vasta-ainetutkimus kun tauti jyllää.

• ole...

se.

• vanhempien

suku, kuuluu sellaiseen väestöryhmään, että he voisivat hyvinkin olla tietämättään ko. sairauden kantajia.

• porfyria

suljettu pois? Todella harvinainen sairaus tietenkin sekin. Sen saa suljettua pois vain ottamalla porfyrianäytteet vatsakipukohtauksen aikana. En kyllä tiedä, liittyykö siihen kuumetta.

• suljettu pois

Epäilykset ovat vahvasti kuitenkin nimenomaan tämän välimeren kuumeen suuntaan.

Etsin henkilöä joka osaisi kertoa nimenomaan tästä välimeren kuumeesta lisätietoja.

• rekisteröitymätön**
        suljettu pois kirjoitti:

Epäilykset ovat vahvasti kuitenkin nimenomaan tämän välimeren kuumeen suuntaan.

Etsin henkilöä joka osaisi kertoa nimenomaan tästä välimeren kuumeesta lisätietoja.

Käsittääkseni 95% tapauksista voidaan varmistaa geenitestillä. Kyseessä on mutaatio geenissä 16.

Löydät paljon tietoa englanniksi, kun googletat hakusanoilla "mediterranean fever" tai "recurrent polyserositis"

• voi tehdä?
        rekisteröitymätön** kirjoitti:

Käsittääkseni 95% tapauksista voidaan varmistaa geenitestillä. Kyseessä on mutaatio geenissä 16.

Löydät paljon tietoa englanniksi, kun googletat hakusanoilla "mediterranean fever" tai "recurrent polyserositis"

Paikallisessa pienessä terveyskeskuksessa, keskussairaalassa, yksityislääkärillä, jossain tietyssä sairaalassa, vai missä?

• geenitestin
        rekisteröitymätön** kirjoitti:

voisi tehdä? Meidän terveyskeskus ei taatusti tee tällaista testiä.

• ...
        geenitestin kirjoitti:

voisi tehdä? Meidän terveyskeskus ei taatusti tee tällaista testiä.

Lääkärilehdessä 2006 julkaitun artikkelin "Perinnölliset jaksoittaiset kuumeoireyhtymät" mukaan ko. testiä ei ole terveydenhuollon käytössä Suomessa, vaan diagnoosi perustuu kliiniseen kuvaan. En tosin tiedä, onko tilanne muuttunut 2006 jälkeen.

• Anonyymi
        ... kirjoitti:

Lääkärilehdessä 2006 julkaitun artikkelin "Perinnölliset jaksoittaiset kuumeoireyhtymät" mukaan ko. testiä ei ole terveydenhuollon käytössä Suomessa, vaan diagnoosi perustuu kliiniseen kuvaan. En tosin tiedä, onko tilanne muuttunut 2006 jälkeen.

Ainakin reumakuumeen kantajuus selvisi, kun teetin dna- testin my heritagen kautta, kun kiinnosti isän isoisän alkuperä. On askenaasijuutalaisilla esiintyvä tauti. Mielenkiintoista sinänsä, mutta minulla on ollut teini-iästä saakka niveloireita ja äkillisiä mahakipukohtauksia. Särkylääkkeitä olen syönyt päivittäin jo 30 vuotta. Joku reumatauti kuulemma on, mutta ei millään ole selvinnyt että mikä. Vasta viisikymppisenä sain fibromyalgiadiagnoosin, mutta se oli aika hätäpäissä tehty. Oireet kyllä muistuttaa mutta jotenkin tuntui, että muutakaan ei keksitty. Nyt pitäis löytää reumatologi, joka uskaltaisi kokeilla Kolkisiinia.

• oho?

Vaikka onkin vanha viesti... on pakko kommentoida!

Minulla nimittäin on täsmälleen samankaltaisia oireita, jotka ovat tosin alkaneet jo lapsuudessa. En osaa sanoa täsmällistä ikää, mutta muistan itse, että ainakin noin 10-vuotiaasta lähtien näitä on ollut.

Yhtäläistä näille kaikille on se, että ne ovat ajoittaisia, aivan yhtäkkisesti alkavia, erittäin rajuja, lyhytkestoisia (1-3 vrk), sairaalassa syytä näille ei löydy ja kaikki normitestit ovat olleet negatiivisia.

- Minullekin nousee aijoittain aivan yhtäkkiä korkea kuume (39-> astetta), ilman mitään järkevää syytä. Kuume kestää yleensä 1-2 vuorokautta. Kuumeen lisäksi ei yleensä ilmene samanaikaisesti mitään muita oireita. Kuume myös häviää lähes yhtänopeasti kuin on alkanutkin.

- Minulla on myös ajoittain tosi kovia vatsakipuja. Kipu alkaa aivan yhtä yllättäen kuin kuumekin, ilman mitään syytä. Muutamia kertoja olen joutunut sairaalan päivystykseen tutkimuksiin ko. vatsakivun takia. Mitään ei ole löydetty. Kipu kestää yleensä 1-2, joskus harvoin 3 vuorokautta, jonka jälkeen se myös häviää yllättävän nopeasti.

- Ja enpä ole osannut ennen yhdistää tätä kahteen edelliseen "oireeseen", mutta todellakin... Minulla on myös ajoittain ollut jotain hirveän kutisevaa ihottumaa tai rokkoa, joka alkaa aivan yhtäkkiä. Testejä tehty minullekin, eikä mitään allergiaa ole löydetty joka voisi selittää oireet. Kerran kohdallani epäilty myös juuri tuota tulirokkoa. Testitulos osoittautui kuitenkin negatiiviseksi. Yleensä ihottumaan / rokkoon ei ole liittynyt kuumeilua, vatsakipua tai mitään muutakaan. Mutta tuona kertana kun epäilivät juuri tuota tulirokkoa, kuumetta oli vähän vaille 40 astetta. Kuume ja rokko hävisivät aivan yhtä nopeasti kuin tulivat, muistaakseni 2-3 päivän päästä. Tuolaisen parin päivän ajan äkilliset ihottumat muutoinkin ovat mielestäni kestäneet.

• oho?

...Niin joo ja pitänee tohon vielä lisätä, että olen siis aivan perusterve ihminen muutoin. Hyvin harvoin sairastan edes flunssaa, edellisestä kerrasta kun taitaa olla jo useampi vuosi?

• ffm2013

meillä poika sai välimeren kuume diaknoosin ....

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe