kysymystä karkeista ja muista

Roosaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

Hei! Mulla on kysyttävää. en oo täys vegaani(syön maito-ja kananmunatuotteita) Mutta.. Jostain olen lukenut ettö Fazerin Ässä Mix pussi olisi vegaanikarkkeja!! Mutta tänään ostin pussin ja katsoin että siinä oli E120. eikös se ole ötököistä tehtyä???? Hyi saatana!! Ehdin jos syödäkkin.... oksettaaaa............. mikä avuksi? miksi minua on huijattu?

toinen kysymys. Onko Berliinin munkeissa,jossa on päälle sitä vaaleenpunasta juttua, niin jotain eläinperäisiä väriaineita/ muuta..??? Vai onko se vaan jotain sokerivesikuorrutusta? Entä väri? Ja onko monissa kastikkeissa(kinuski,suklaa) jotain liivatetta tai eläinperäisiä aineita? Ja mä en enää ikinä uskalla syödä mitään!! Kaikessa on jotain.. Onko suklaassa ym eläinperäisiä rasvoja? missä totteissa on ELÄINPERÄISIÄ RASVOJA?(muissa kun itse lihassa)

Kiitos, jos joku vastailee!!

9

2100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvoinen linkki:
    • VpV

Ikävä kyllä eläinperäisiä aineita on paljon vähän joka paikassa.

Fazerin Ässä Mix-karkeista. Ne ovat vegaanisia PAITSI punaiset. Niissä punaisissa karkeissa on käytetty tuota mainitsemaani E120 -lisäainetta eli karmiinia. Se on erään trooppisen kirvan punaista eritettä. Jos ostat, niin voit antaa ne punaiset vaikka ... naapurin koiralle.

Berliinin munkkien punainen väri ja kuorrutus. voi olla eläinperäistä mutta voi olla olemattakin. Ainoa keino saada selko, on löytää munkkien valmistaja ja kysyä häneltä.

Yksi paikka, missä eläinperäisiä rasvoja ym. voi olla on jäätelö. Eikös ainakin McDonaldsin Sundae ole ihan selvää laardia?

Js sinä kun syöt maitotuotteita, tiesitkö, että melkein kaikissa juustoissa on vasikan mahasta otetttuja aineita (kaseiini, juoksute)? viileissä ja jugurteissa voi olla gelatiinia. Sitä gelatiinia on muuten myös monissa karkeissa. Gelatiinihan on heinoksi keitettyjä lehmän ruhon palasia, suolia ja luita.

Mutta, hei, kuullostaa kaamealta, mutta onneks on muita ihmisiä, jotka voivat auttaa, ettei kaikkea tarvitse selvittää itse. Käy tuolla linkissä, joka tuossa yllä mainitaan, sitten myös oikeuttaelaimille.net ja animalia ovat hyviä paikkoja ottaa asioista selvää. Tsemppiä vaan!

• syö kuitenkin...

...maitotuotteita ja kananmunia, niin miten voi jonkun kirvan erite ällöttää niin kamalasti. Jotain kohtuutta asioihin, jookos... Mutta jos nyt sitten oikeasti on vegaani, niin kuulostaa jotenkin tyhmältä muka tukea vegaanisia arvoja, ja sitten kuitenkin mennä ostamaan (=tukemaan) ei-vegaanituotteita.

Lisäksi:
        Jos olet eläinten ystävä, niin niitä punaisia karkkeja ei kannata antaa naapurin koiralle. Sokeri on koiralle haitallista; se nostaa verensokeria, mikä voi pidemmällä tähtäimellä johtaa diabeteksen puhkeamiseen ja sokeutumiseen.

• Vegeks

Kannattaa tutustua e-koodiavaimeen:

http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_14.pdf

Tuo mainitsemasi e-koodi on karmiini ja se on luokiteltu "varmasti eläinperäiseksi".

Kaikkein järkevintä olisi muuten välttää karkkeja ja tyhjäkalorisia pullia kokonaan. Niillä ei käytännössä ole mitään ravitsemusarvoa, mutta niistä saa kohtuuttomia määriä sokeria (kuluttaa hampaita) ja teollisia lisäaineita. Jos kaipaat makeaa, niin kannattaa korvata nuo esimerkiksi taatelien tai viikunoiden tapaisilla kuivahedelmillä. Ne maistuvat tosi hyviltä ja niistä saa myös hyödyllisiä vitamiineja.

• aloittaja...........

Kuulkaa, luuletteko että haluan syödä kananmunia tai maitotuotteita? Se on vaan vähän pakko, kun oon vasta 14 vuotta, ja mun ei anneta jättää niitäkin pois.. Kyllä mä aikuisena alan vegeks!!

Niin ja siitä vielä että miten niin melkei kaikissa juustoissa on sitä? Katsoin meidän juuston tuoteselosteen ja siinä luki vaan että maito,suola ja hapate..? Mut jos meen esim jonnekki pizzeeriaan niin tilaan pizzan niin mistä voin tietää onks sen juustossa sitä? Ja jos jossain tarjotaan mehua(punaista) niin jos siinä on karmiinia..? Vaikeeta..:( Ja jäätelöistä vielä.. tarkottaako se sitä, että kaikissa kermajäätelöissä on eläinperäisiä rasvoja? Entä kasvirasvajäätelöissä? eihän niissä voi olla!(?)

Kiitos,jos joku selvitää mulle näitä!!

• tuoteseloste

eläinperäistä löytyy,(en tiedä onko kaikissa),niin jäätelöstä kuin margariineista ja levitteistä. Siellä yleensä mainitaan maitoproteiini tai rasvaton maito, vaikka itse rasva onkin kasviperäistä. Samalla tavalla on pilattu muutamat einekset jotka kenties muuten voisivat olla ihan käyttäkelpoisia toisinaan.

• . . . . . . . . . . .

Varmaan ihan järkevä homma antaa niiden maitotuotteiden ja kananmunien olla, että rauha vanhempien kanssa säilyy. Ja ihan hyvä, että hankit nyt tietoa asioista. Sitten sun onkin paljon helpompi muutaman vuoden päästä ruveta vegeksi tai vegaaniksi, ihan miten itse haluat.

Noista juustojen tuoteselosteista. Oisko se sitten tuo hapate, joka on juoksutetta tai karmiinia? En noista maitoperäisistä juustoista itse tiedä, kun en käytä, mutta jos ei muualta löydy tietoa niin voit kysyä valmistajan kuluttajapalvelusta. Sama juttu on pitseriassa, ainoastaan kysymällä selviää. Ei voi ihan varmalla sanoa, että kaikissa kermajäätelöissä olisi muita eläinperäisiä kuin maitorasvoja. Eikä voi varmalla tietää, että kasvisrasvajäätelöissä ei ole muita kuin kasvisrasvoja. Kysyminen valmistajalta on näissäkin se varmin vaihtoehto.

Kuullostaa aika vaikealta, mutta ei se käytännössä kuitenkaan niin kovin vaikeaa ole. Eihän sitä tarvitse kysyä kuin kerran joka tuotteen kohdalla. Sitten myöhemmin vegaanina on vähän helpompaa, koska eri tuotemerkkien vegaanisuus on suurelta osin jo selvitetty.

Kait ne vanhemmat antaa sun kuitenkin joskus syödä myös soijajuustoja ja -jäätelöitä eikä aina maitopitoisia? Jos näin on, niin siinä tapauksessahan voit ainakin joskus käyttää vegaanisia tuotteita. Niistähän löytyy tietoa tuolta aiemmin annetusta linkistä.

• - Little L -

• Vegaani 17-vee

Heips!

Aluksi minunkin mielestä oli hyvin hankalaa tarkkailla noita eläinperäisiä aineksia ruoassa, mutta sitten lopulta nojasin hieman taaksepäin, rentouduin.

Jos asia sinua todella häiritsee, kannattaa tutustua Vegaaniliiton sivuihin, josta saat paljon apua. Pakkausselosteissa on usein myös apua.

Julkisilla paikoilla syöminen on usein hankalaa juuri sen takia, ettei tiedä mitä suuhunsa laittaa, mikäli ylipäätään haluaa tietää. Kannattaa rohkeasti kysyä ystävällisesti hymyillen kokilta asiaa. Toinen vaihtoehto on syödä kotitekoista ruokaa tai aterioida paikassa, jossa tietää ruoan olevan todella vegaanista.

Tsemppiä sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2395
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1377
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      74
      1185
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      4
      1107
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      835
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      780
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      43
      678
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      82
      660
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      24
      638
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      626
    Aihe