Marinoidut lihat

ei saa kokonaan poistaa

http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/02/18/Kuluttajat: Litkut pois lihasta/20085055/322

Kyllä lihaa pitää saada ilman valmiita mausteita, mutta jotkut marinoidut lihatkin on ihan hyviä. pitää olla aina vaihtoehtoja: marinadilla ja ilman.

Se on muuten kumma, että marinoimattomat lihat tuntuu ainakin olevan suht kalliita.

197

21504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Possua

      Ja paskat,ilman maridaania en osta mitään lihaa se antaa säväyksen lihaan,en edes muista minkä makuista ilman maridaania liha on,toden näköistä kuivaa kengän pohjaa.

      • jokaiselle kuluttajalle

        jotakin! jotkut pitävät marinoidusta lihasta, ja jotkut haluavat marinoida itse, tai valmistaa pelkästeen. terveydenkin kannalta marinoimaton liha on edukseen


      • Grillailija..

        Ettäkö te ihmiset ossaa ite marinoida lihoja?! Ei mitään kaupan marinaadi lihaa kiitos. Ite ku tekee kunnon marinaadit niin sitä lihaa saattaa syödäkki eikä maistu pahalle.

        Ei oo vaikiaa jos sen osaa. Niin ja kunnolla suolattu, ei marinaadissa oleva liha on ihan helkatin hyvää. Kannattas kokeilla.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä.


      • niin yksinkertaista asiaa t...

        kuin marinaadia.Kun itse tekee on siitä ihan erimaku sillä saa juuri sen makuisen kun haluaa.Meillä lapset rakastaa tehdä itse marinaadin,kun saavat laittaa sen makuisen kun haluavat.


      • liha
        Grillailija.. kirjoitti:

        Ettäkö te ihmiset ossaa ite marinoida lihoja?! Ei mitään kaupan marinaadi lihaa kiitos. Ite ku tekee kunnon marinaadit niin sitä lihaa saattaa syödäkki eikä maistu pahalle.

        Ei oo vaikiaa jos sen osaa. Niin ja kunnolla suolattu, ei marinaadissa oleva liha on ihan helkatin hyvää. Kannattas kokeilla.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä.

        hei!
        miksiköhän sen lihan pitäis maistuu joolekkin muulle kun sille itse lihalle.
        Toisaalta possun liha maistuu samalle miltä sikala haisee. lihaan kun laittaa vähän suolaa niin ei maistu enää liha vaan suola.


      • LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL

        MARINADI !!!!!


      • keittolihaa..
        Grillailija.. kirjoitti:

        Ettäkö te ihmiset ossaa ite marinoida lihoja?! Ei mitään kaupan marinaadi lihaa kiitos. Ite ku tekee kunnon marinaadit niin sitä lihaa saattaa syödäkki eikä maistu pahalle.

        Ei oo vaikiaa jos sen osaa. Niin ja kunnolla suolattu, ei marinaadissa oleva liha on ihan helkatin hyvää. Kannattas kokeilla.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä.

        Ei näitä valmiiksi marinoituja lihoja voi kypsentää kuin uunissa taikka sitten keittämällä siinä liemessään. Grillaaminen taikka paistaminen ei onnistu, koska sokerinen marinadi palaa ja on tosi pahaa!


      • syöpävaarallista
        keittolihaa.. kirjoitti:

        Ei näitä valmiiksi marinoituja lihoja voi kypsentää kuin uunissa taikka sitten keittämällä siinä liemessään. Grillaaminen taikka paistaminen ei onnistu, koska sokerinen marinadi palaa ja on tosi pahaa!

        Marinoitujen lihojen grillaaminen pitäisi kieltää lailla syöpävaarallisena. Palanut marinadi on myrkkyä!


      • kiellon sitteen
        syöpävaarallista kirjoitti:

        Marinoitujen lihojen grillaaminen pitäisi kieltää lailla syöpävaarallisena. Palanut marinadi on myrkkyä!

        valvoisi SINÄKÖ?


      • yksinkertaista
        kiellon sitteen kirjoitti:

        valvoisi SINÄKÖ?

        Näin!


      • sinä tehdä kotona
        yksinkertaista kirjoitti:

        Näin!

        marinaadin grillausta varten tuleehan niistäkin pah jäämijä kukas sen valvoo sinäkö?


      • ei hauduteta vaan grillataan
        sinä tehdä kotona kirjoitti:

        marinaadin grillausta varten tuleehan niistäkin pah jäämijä kukas sen valvoo sinäkö?

        Ja kun jättää omasta marinadista sokerit pois, ei soosit pala grillissä ja voi pitää grillissä oikeasti grillaukseen vaadittavaa lämpötilaa!


      • olen lueskellut
        ei hauduteta vaan grillataan kirjoitti:

        Ja kun jättää omasta marinadista sokerit pois, ei soosit pala grillissä ja voi pitää grillissä oikeasti grillaukseen vaadittavaa lämpötilaa!

        toisten tekemiä tutkimuksia PAH yhdisteitä syntyy aina kun pastat pannulla,grillaat, halsraat tai savustat marinaadin kanssa sillä eiole mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        liha kirjoitti:

        hei!
        miksiköhän sen lihan pitäis maistuu joolekkin muulle kun sille itse lihalle.
        Toisaalta possun liha maistuu samalle miltä sikala haisee. lihaan kun laittaa vähän suolaa niin ei maistu enää liha vaan suola.

        Voiko kinkkujen välistä pilkottava punaista lihaa nuolla?


    • tympäisevät jopa inhottavat

      Minua on alkanut inhottaa marinoidut lihat. Tulee olo,että marinaadi voi sisältää mitä möskaa ja mikrobeja vaan. Marinaadit kaikki maistuvat samalta niin ettei tedä syökö possua vai kanaa. Itse haluan siirtyä puhtaisin lihoihin ja maustaa itse. Toivottavasti kaupsta löytyy vastaisuudessa puhdasta tuotetta ellei niin sitten keskityn juureksiin ja kasviksiin

    • Ent.myyjä

      En pidä esim.broilerinmarinadista,helvetinmoinen mössö,painaa yhtä paljon kun broilerinpalat,turhasta "soosista " maksetaan.Minä haluan maustaa omat broilerit itse.Niin sanoo melkein eläkkellä oleva entinen myyjä.

      • Laatutietoinen nautiskelija

        On ainoastaan vettä, tilkka öljyä ja paprikajauhetta. Miksi siis silläpilataan kaikki lihat? Kauppiaat vastaavat, että asiakkaat vaativat. Entäs nyt, kun asiakkaaat vaativat tuon moskan poistamista, kuullaanko meitä?


      • gögög
        Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        On ainoastaan vettä, tilkka öljyä ja paprikajauhetta. Miksi siis silläpilataan kaikki lihat? Kauppiaat vastaavat, että asiakkaat vaativat. Entäs nyt, kun asiakkaaat vaativat tuon moskan poistamista, kuullaanko meitä?

        Sillä "marinadilla"saadaan. Siksi kaikki lihat ui siinä. Ja siksi esim kaikki nakit uivat vedessä. Kun paketin avaa, saa pestä pöydän ja lattian..


      • liha on lihan makuista

        Kiva että joku tuo tämän esille...meidän tulee vaatia eikä hyväksyä kaikenlaista mössöä ja vielä siitä maksaa kova hinta ...Oli kiva lukea että joku oli laittanut liikkeelle adressin marinoitua lihaa vastaan ...ja oli saanut nopeasti yli 8000 nimeä marinaadia vastaan...Kun netti ja ledet ja kirjat on täynnä ohjeita jos ei ilman uskalla kokeilla ....ei tartte tyytyä PAKKO mausteisiin ....Hyvää ruokahalua ....ilman marinaadia....


      • boleslav
        gögög kirjoitti:

        Sillä "marinadilla"saadaan. Siksi kaikki lihat ui siinä. Ja siksi esim kaikki nakit uivat vedessä. Kun paketin avaa, saa pestä pöydän ja lattian..

        Aivan näin. Marinaadia lisätään tuotteeseen, että myyntikate nousisi suuremmaksi. Joskus oĺen kuullut väitteitä myös hieman jo myyntikelvottomaksi menneen lihan marinoimisesta myyntikelvolliseksi, mutta siitä en ole sen kummempia todisteita nähnyt.
        Mutta kuten nykyään kaikessa, myös tässä asiassa on kysymys rahasta ja porvarillisten ihmisten halusta maksimoida oma maallinen omaisuutensa.


      • diabetesta lihastakin
        gögög kirjoitti:

        Sillä "marinadilla"saadaan. Siksi kaikki lihat ui siinä. Ja siksi esim kaikki nakit uivat vedessä. Kun paketin avaa, saa pestä pöydän ja lattian..

        Marinadeissa on kaikkia lisäaineita ja mm. maissitärkkelystä ym. sokereita, joita ei tarvitsisi lihaan lisätä ollenkaan. Näillä saadaan mukavasti näennäisesti hintaa alas, mutta kun katsoo paketista niin marinoitujen lihojen lihapitoisuus on jotain 70 %. Eli lihan oikea kilohinta on huima. Mutta asiakkaalle jää tunne, että marinoimaton on kalliimpaa. Hieno kikka! Jos asiakasta haluttaisiin palvella, niihin laitettais vain oikeita mausteita ja öljyä, ei noita mössöjä.


      • kuluttaja minäkin
        Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        On ainoastaan vettä, tilkka öljyä ja paprikajauhetta. Miksi siis silläpilataan kaikki lihat? Kauppiaat vastaavat, että asiakkaat vaativat. Entäs nyt, kun asiakkaaat vaativat tuon moskan poistamista, kuullaanko meitä?

        Niin tosiaan miksi pilata!
        Kirjoituksessasi tuli esiin toinenkin asia.

        "Kauppiaat vastaavat, että asiakkaat vaativat."
        Olen ollut kauppojen ostava asiakas n 50 vuotta.
        En ole kuunaan päivänä törmännyt minkään asteiseen kyselyyn ja näin ollen mistä ne kuluttajavaativat kauppiaan tietoon tulevatkaan, ihmettelen.


      • Nimetön
        diabetesta lihastakin kirjoitti:

        Marinadeissa on kaikkia lisäaineita ja mm. maissitärkkelystä ym. sokereita, joita ei tarvitsisi lihaan lisätä ollenkaan. Näillä saadaan mukavasti näennäisesti hintaa alas, mutta kun katsoo paketista niin marinoitujen lihojen lihapitoisuus on jotain 70 %. Eli lihan oikea kilohinta on huima. Mutta asiakkaalle jää tunne, että marinoimaton on kalliimpaa. Hieno kikka! Jos asiakasta haluttaisiin palvella, niihin laitettais vain oikeita mausteita ja öljyä, ei noita mössöjä.

        elintarviketuotantoa. Atsovärit tulivat EU:n myötä takaisin ja varoitukset liian suolaisista ja makeista elintarvikkeista estettiin yli kansallisten parlamenttien lainsäädännön.
        Diabetestä aiheuttaa nitriitti jota käytetään lihatuotteissa väriä antamassa.(vrt. harmaakinkku- punalihainen joulukinkku).


      • The Rat
        kuluttaja minäkin kirjoitti:

        Niin tosiaan miksi pilata!
        Kirjoituksessasi tuli esiin toinenkin asia.

        "Kauppiaat vastaavat, että asiakkaat vaativat."
        Olen ollut kauppojen ostava asiakas n 50 vuotta.
        En ole kuunaan päivänä törmännyt minkään asteiseen kyselyyn ja näin ollen mistä ne kuluttajavaativat kauppiaan tietoon tulevatkaan, ihmettelen.

        > En ole kuunaan päivänä törmännyt minkään asteiseen kyselyyn ja näin
        > ollen mistä ne kuluttajavaativat kauppiaan tietoon tulevatkaan, ihmettelen.

        Oletko koskaan ostanut sieltä kaupasta mitään? Veikkaisin, että kauppias tietää paljonko sisään tulee tavaraa ja myös minkä verran sitä menee ulospäin. Eiköhän siitä pysty arvioimaan, miten ovat asiakkaat lompakollaan äänestäneet... :)


      • marinadi liha kallista
        The Rat kirjoitti:

        > En ole kuunaan päivänä törmännyt minkään asteiseen kyselyyn ja näin
        > ollen mistä ne kuluttajavaativat kauppiaan tietoon tulevatkaan, ihmettelen.

        Oletko koskaan ostanut sieltä kaupasta mitään? Veikkaisin, että kauppias tietää paljonko sisään tulee tavaraa ja myös minkä verran sitä menee ulospäin. Eiköhän siitä pysty arvioimaan, miten ovat asiakkaat lompakollaan äänestäneet... :)

        Monesti raha ratkaisee ostopäätöstä tehdessä!

        Ihmiset eivät vaan tajua marinadimössölihaa ostaessaa, että tosiasiassa maksavat lihasta kovempaa hintaa kuin puhdasta lihaa ostaessaan!

        Kova on hinta vedelle ja rypsiöljylle, kun lihan kilohintaa tuota saavat ihmisille myytyä!


      • The Rat
        marinadi liha kallista kirjoitti:

        Monesti raha ratkaisee ostopäätöstä tehdessä!

        Ihmiset eivät vaan tajua marinadimössölihaa ostaessaa, että tosiasiassa maksavat lihasta kovempaa hintaa kuin puhdasta lihaa ostaessaan!

        Kova on hinta vedelle ja rypsiöljylle, kun lihan kilohintaa tuota saavat ihmisille myytyä!

        Se, että kansa on tyhmää, ei muuta sitä, että he haluavat edelleen ostaa marinoitua lihaa... Tai siis, se että kansa haluaa tyhmyyttään ostaa marinoitua lihaa, ei muuta sitä faktaa, että he sitä haluavat ostaa.

        Itsekin olen tuohon pari kertaa taipunut, lähinnä silloin kun "oikea" liha on kaupasta loppu... Ja joskus harvoin hunajamarinoitua broilerifilesuikaletta tulee ostettua, jos on tarvis tehdä pikaruokaa... :)


      • ei vaan köyhä
        The Rat kirjoitti:

        Se, että kansa on tyhmää, ei muuta sitä, että he haluavat edelleen ostaa marinoitua lihaa... Tai siis, se että kansa haluaa tyhmyyttään ostaa marinoitua lihaa, ei muuta sitä faktaa, että he sitä haluavat ostaa.

        Itsekin olen tuohon pari kertaa taipunut, lähinnä silloin kun "oikea" liha on kaupasta loppu... Ja joskus harvoin hunajamarinoitua broilerifilesuikaletta tulee ostettua, jos on tarvis tehdä pikaruokaa... :)

        Kyllä ostaisin puhdasta filettä, jos talous antaisi periksi. Tulee sitten ostettua valmiiksi marinoituja paisteja, missä lihapitoisuus pyörii jossain 60 prosentin paikkeilla. Tyhmää? Kyllä, mutta kun file maksaa jotain 20 € ja ylikin ja tuon valmiin köntän saa alata kympinkin..

        Näin toimii köyhä kansa!


      • The Rat
        ei vaan köyhä kirjoitti:

        Kyllä ostaisin puhdasta filettä, jos talous antaisi periksi. Tulee sitten ostettua valmiiksi marinoituja paisteja, missä lihapitoisuus pyörii jossain 60 prosentin paikkeilla. Tyhmää? Kyllä, mutta kun file maksaa jotain 20 € ja ylikin ja tuon valmiin köntän saa alata kympinkin..

        Näin toimii köyhä kansa!

        Yli 20 e/kg file? Siis ilmeisesti härän sisäfile? Ulkofilettäkin näkee joskus noin kalliilla, mutta harvemmin...

        Possufile kai maksaa alle 10 e/kg. Sisäfile joskus vähän yli. Broilerin fileet samaa hintaluokkaa...


      • vaiko filettä?
        The Rat kirjoitti:

        Yli 20 e/kg file? Siis ilmeisesti härän sisäfile? Ulkofilettäkin näkee joskus noin kalliilla, mutta harvemmin...

        Possufile kai maksaa alle 10 e/kg. Sisäfile joskus vähän yli. Broilerin fileet samaa hintaluokkaa...

        Valmiiksi marinoituja possun ulkofileitä sai tässä joulun jälkeen neljällä eurolla.

        Kumman valitset perheelle:
        - kilo marinoitua possua?
        - 400 g ulkofilettä?
        - 200 g sisäfilettä?

        Jos ei olisi rahasta kiinni, ottaisin kilon sisäfilettä,..


      • The Rat
        vaiko filettä? kirjoitti:

        Valmiiksi marinoituja possun ulkofileitä sai tässä joulun jälkeen neljällä eurolla.

        Kumman valitset perheelle:
        - kilo marinoitua possua?
        - 400 g ulkofilettä?
        - 200 g sisäfilettä?

        Jos ei olisi rahasta kiinni, ottaisin kilon sisäfilettä,..

        Neljällä eurolla ottaisin tuollaiset 350 grammaa sisäfilettä itselleni, tai perheelle puolisen kiloa ulkofilettä. Toki tarjouksessahan tuo ulkofile maksaa sellaiset 6 e/kg, joten tulee jopa halvemmaksi kuin tuo marinoitu (siis lihan puolesta).

        Possun sisäfile ei minusta ole niin hyvää, että sitä kannattaisi ihan joka paikkaan ostaa. Pariin ruokalajiin käytän itsekin, mutta lähinnä grillissä tai uunissa. Paistamiseen sopii ulkofile hyvin... Vaikka sitten itse marinoiden tai leivittäen.

        Jos noin tiukilla on, pitäisi kyllä katsoa voiko karsia jostain muusta. Mitä lisukkeena? Peruna on halpaa ja siitä saa hyvää (muussit, valkosipuliperunat, röstiperunat, jne). Tuoreissa vihanneksissa kannattaa olla tarkkana hinnan suhteen. Jne. Mutta varmaan teillä on enemmän kokemusta kuin minulla noista edullisista ruokatarvikkeista. Paha tapani on ostaa melkein aina mitä satun haluamaan, hintaa katsomatta (ainut poikkeus tästä taitaa olla se nautaeläimen sisäfile, josta en halua juuri yli kahtakymppiä kilolta maksaa).


      • penttara

        Juuri noista syistä lopetin marinadibroilerin ostamisen n. pari vuotta sitten. Ostin silloin viimeisen kerran todella pahanmakuista mössöä. Sen "tuottaja" ns. lihanjalostaja löi kannattavan laitoksensa kiinni ja lähti etelämmäs suurten rahojen perrään. Liekkö pitäny marinointilitkuja muuttaa, jotta kustannukset olisivat pienemmät, vai miksi?


      • ei filettä alle 10 €
        The Rat kirjoitti:

        Neljällä eurolla ottaisin tuollaiset 350 grammaa sisäfilettä itselleni, tai perheelle puolisen kiloa ulkofilettä. Toki tarjouksessahan tuo ulkofile maksaa sellaiset 6 e/kg, joten tulee jopa halvemmaksi kuin tuo marinoitu (siis lihan puolesta).

        Possun sisäfile ei minusta ole niin hyvää, että sitä kannattaisi ihan joka paikkaan ostaa. Pariin ruokalajiin käytän itsekin, mutta lähinnä grillissä tai uunissa. Paistamiseen sopii ulkofile hyvin... Vaikka sitten itse marinoiden tai leivittäen.

        Jos noin tiukilla on, pitäisi kyllä katsoa voiko karsia jostain muusta. Mitä lisukkeena? Peruna on halpaa ja siitä saa hyvää (muussit, valkosipuliperunat, röstiperunat, jne). Tuoreissa vihanneksissa kannattaa olla tarkkana hinnan suhteen. Jne. Mutta varmaan teillä on enemmän kokemusta kuin minulla noista edullisista ruokatarvikkeista. Paha tapani on ostaa melkein aina mitä satun haluamaan, hintaa katsomatta (ainut poikkeus tästä taitaa olla se nautaeläimen sisäfile, josta en halua juuri yli kahtakymppiä kilolta maksaa).

        Ja missä kaupassa myydään marinoimatonta filettä tuohon hintaan?


      • The Rat
        ei filettä alle 10 € kirjoitti:

        Ja missä kaupassa myydään marinoimatonta filettä tuohon hintaan?

        En ole kertaakaan maksanut yli kymmentä euroa possun ulkofileestä. Minusta sitä saa noin kahdeksalla eurolla kilon melkein jokaiselta lihatiskiltä...

        Toisaalta, ei kuulu suurimpiin suosikkeihin. Ostan ehkä kymmenen kertaa vuodessa. Nyt on mennyt kolmisen kuukautta siitä kun viimeksi ostin. Pitääpä katsoa, kunhan kaupassa käyn. :)


      • Leevi
        ei filettä alle 10 € kirjoitti:

        Ja missä kaupassa myydään marinoimatonta filettä tuohon hintaan?

        Halpa-halleissausein 5.90/kg, ja monissa muissa kaupoissa myös, avaa silmäs toope.


      • ei laadutonta alekamaa
        Leevi kirjoitti:

        Halpa-halleissausein 5.90/kg, ja monissa muissa kaupoissa myös, avaa silmäs toope.

        Äly hoi, tässä ketjussahan on koko ajan kyse siitä, että kuluttajat vaativat laatua!

        Ei ole kyse siitä, että kaikki käy ilman marinadia.


      • laadutonta lihaa
        ei laadutonta alekamaa kirjoitti:

        Äly hoi, tässä ketjussahan on koko ajan kyse siitä, että kuluttajat vaativat laatua!

        Ei ole kyse siitä, että kaikki käy ilman marinadia.

        Ei kai siinä marinoinnissa sinänsä mitään pahaa olisi, jos marinadeissa ei olisi kaikken maailman lisä- ja säilöntäaineita, ja jos liha olisi kunnollista.


    • mausteet kotona

      Olen jo vuosia ajatellu miksi Suomen kansa suostuu ostamaan marinoituja lihoja....Kun kotona on varmaan jokaisella mausteita joita voi käyttää oman makunsa mukaan ja erilaisilla kasviksilla ja hedelmilla saa mahtavia makuja ruokaan ...Marinoitu liha ei edes maistu lihalle vaan mausteelle ,,,noi marinoidut lihat aivan yököttää...Suomalaiset ryhtykää vaatimaan vaihtoehtoja älkää suostuko PAKKO mausteisiin..Kokkaaminen on kiva harrastus ...Älkää maksako marinadi liemestä .....Itse oppinut kokki

    • ostan nykyään vain

      marinoimatonta lihaa. En ymmärrä enää miksi pitäisi ostaa valmiiksi maustettua lihaa, kyllä maustamisen haluan tehdä itse, niin tiettä mitä siellä on ja miltä maistuu, marinoidut lihat maistuvat muuten aina samoilta.
      Uusavuttomuutta se lähinnä on, ja usein viitataan kiireeseen, mutta se on vain tekosyy, ei se maustaminen tai marinointi sen vaikeampaa ole, vaatii tietenkin hieman aivonystyröitä...

    • putkikauppa.com

      Valmiiksi maustettu on joskus ihan hyvä vaihtoehto, mutta se näyttää muuttuneen lähes ainoaksi vaihtoehdoksi. Enemmän maustamattomia tuotteita, sillä kokkaaminen on kivaa vaihtelua. :O)

    • varjo50

      Kyllä minä ostan melkein aina valmiiksi maustettuja lihoja , mutta toki niitä voisi ehkä olla enemmän ilman mausteita. Tuo on aikatavalla maku asia.

    • kokki nelonen

      Me alan ammattilaiset, kokit, aloimme vaatimuksen marinoimattomasta lihasta.. Syy on se, että ueimmiten nuo marinaadit sisältävät sellaisia ainesoasia, jotka eivät kuulu ruokaan, eli kemian tuotteita, joita lisäävät ruokiin säilyvyyden, värin, tms 'parantamiseksi'.
      Emme halua olla kemiaa, emmekä siis syödä sellaista - saati syöttää ihmisille!

      • lihatta

        ennenkuin tuollaista yrjöttävää liemessä lilluvaa
        "lihaa"


      • Pavuista proteenit

        Lihaa on tisksittäynnä ja jotain ylijäämälle pitää tehdä, vanhat marinoidaan..laiskat perheenäidit ostaa ne kyllä:-)

        Jospa tietäisitte mitä syötte..huh!
        Asun ameriikanmantereella, jossa lihaa kulutetaan ,meillä nyt lihansyöntiin tulee varmaan vähennystä, videolta nähdyn ohjelmna perusteella miten lihakarjaa kohdellaan teuraaksi viedessä. Sairaita ja runneltuja eläinparkoja, ne jotka eivät kävelemään itse pääsee pusketaan kauhakuormaajilla..tai sorkasta nostetaan jollain laitteella..Ja tätä tapahtuu kaikenaikaa valvotussa maailmassa, älkää vaan sanoko ettei suomessa, koska ihan samaa..
        Nyt ollaan vaan huolissaan, että mitä meille ihmisille syötetään ja miten tressaantuneen eläimen liha meihin vaikuttaa..Ei siis nähdä vieläkään mitä eläimet joutuu kärsimään, oman navan huoli tässäskin vaan nähdään..
        Onko mitään parannusta tulossa edes ihmisten raakuuteen ja käyttäytymiseen..Grillatkaa rauhassa marinalla- tai ilman!


      • miten ihmiset voi tehdä tuo...
        Pavuista proteenit kirjoitti:

        Lihaa on tisksittäynnä ja jotain ylijäämälle pitää tehdä, vanhat marinoidaan..laiskat perheenäidit ostaa ne kyllä:-)

        Jospa tietäisitte mitä syötte..huh!
        Asun ameriikanmantereella, jossa lihaa kulutetaan ,meillä nyt lihansyöntiin tulee varmaan vähennystä, videolta nähdyn ohjelmna perusteella miten lihakarjaa kohdellaan teuraaksi viedessä. Sairaita ja runneltuja eläinparkoja, ne jotka eivät kävelemään itse pääsee pusketaan kauhakuormaajilla..tai sorkasta nostetaan jollain laitteella..Ja tätä tapahtuu kaikenaikaa valvotussa maailmassa, älkää vaan sanoko ettei suomessa, koska ihan samaa..
        Nyt ollaan vaan huolissaan, että mitä meille ihmisille syötetään ja miten tressaantuneen eläimen liha meihin vaikuttaa..Ei siis nähdä vieläkään mitä eläimet joutuu kärsimään, oman navan huoli tässäskin vaan nähdään..
        Onko mitään parannusta tulossa edes ihmisten raakuuteen ja käyttäytymiseen..Grillatkaa rauhassa marinalla- tai ilman!

        Tästäkö videosta on kyse?
        http://us.cnn.com/2008/HEALTH/02/17/usdabeef.recall.ap/index.html#cnnSTCVideo


    • marinoituna

      Vanha liha marinoidaan, ilman marinointia sitä ei vois myydä.

      • marinoitu kauppias

        tämä marinaadi ilmiö on taas yksi kusetuksen esimerkki täällä Suomessa missä lähes kaikki on nykyään kusetusta.Joku kauppias saattaa täällä puolustella marinointia oman etunsa ajamiseksi ja itse vie kotiin puhdasta lihaa perheelleen ja nauraa asiakkailleen.Kotona varmaan ylpeenä kertoo vaimolleen kuinka erinomaisen fiksu hän on kun muut syövät roskaa mutta midän perhe saa parasta,siitä hä pitää huolen.Sitten tiskin takana sanoo pokkana että asiakkaat vaativat!
        Kysykääpä hallin kauppiailta että kuinka moni vaatii.Se on kyllä pieni osa. Kyllä minä entisenä rehellisenä kauppiaana tiedän miten asiat on.


      • hintaa lisää

        Nostaahan se marinadi lihan painoa, ja väri peittää lihan laadun, näin saadaan vanhasta huonolaatuisesta lihastakin kovempi hinta.
        Ja lihapalat jotka muutoin joutuisi jauhamaan koiranruoaksi saadaan myytyä ihmisten tiskistä.


    • maassa .

      Ongelmat suuria. Voi vittu,taitaa olla asiat liian hyvin kun tätäkin ehtii pohtia.

      • perusasiaa

        eikös ruuan laatu ole mielestäsi tärkeätä.Taidat olla itse jonkin sortin huijari kun noin asiaa väheksyt.


      • onnellinen .
        perusasiaa kirjoitti:

        eikös ruuan laatu ole mielestäsi tärkeätä.Taidat olla itse jonkin sortin huijari kun noin asiaa väheksyt.

        Että on edes sitä marinoitua lihaa tarjolla ja vara ostaa.Afrikan lapsia ei kiinnostaisi onko liha marinoitu vai ei,maistuisi kyllä. Täällä vaan on kaikki niin hyvin,että joudetaan tekemään adresseja vaikka paskapaperin vahvuudesta!


      • volunteer worker
        onnellinen . kirjoitti:

        Että on edes sitä marinoitua lihaa tarjolla ja vara ostaa.Afrikan lapsia ei kiinnostaisi onko liha marinoitu vai ei,maistuisi kyllä. Täällä vaan on kaikki niin hyvin,että joudetaan tekemään adresseja vaikka paskapaperin vahvuudesta!

        Et tiedä mistä puhut.
        Afrikkalainen ei tollaiseen marinoituun ruokaan koskisi edes nälissään...siellä kaikki tehdään alkuperäisistä raakaaineista,se kuuluu jo perinteeseen.ruoka voi olla hyvin yksinkertaista ja sitä voi olla vähän mutta siellä ruuan puhtaus ja maku on tavattoman tärkeää.Terveenä sielläkin halutaan pysyä varsinkin kun tauteja olisi tarjolla enemmän kuin tarpeeksi.


      • tiedät
        volunteer worker kirjoitti:

        Et tiedä mistä puhut.
        Afrikkalainen ei tollaiseen marinoituun ruokaan koskisi edes nälissään...siellä kaikki tehdään alkuperäisistä raakaaineista,se kuuluu jo perinteeseen.ruoka voi olla hyvin yksinkertaista ja sitä voi olla vähän mutta siellä ruuan puhtaus ja maku on tavattoman tärkeää.Terveenä sielläkin halutaan pysyä varsinkin kun tauteja olisi tarjolla enemmän kuin tarpeeksi.

        Jos siellä joku on muutaman viikon syömättä,niin takaan että sitä ei kiinnosta onko liha marinaadissa vai ei,takuuvarmasti syö!


      • Nimetön
        tiedät kirjoitti:

        Jos siellä joku on muutaman viikon syömättä,niin takaan että sitä ei kiinnosta onko liha marinaadissa vai ei,takuuvarmasti syö!

        Afrikkalaisesta en tiedä mutta aasialaiset ainakin ovat kehittäneet moninaiset mausteensa, hyvinkin tuliset ja voimakkaat, hidastamaan ja peittämään bakteerien toimintaa lämpimissä oloissa.
        Muuten on kyllä selvää, että esimerkiksi vastajauhettu vilja ja siitä tehty puuro tai leipä maistuu varmasti paremmalta kuin meidän raffinoiduista, jauhopusseissa hyllyssä seisseistä jauhoista tehty teollinen leipä.
        Samaten elävänä torilta tuotu ja takapihalla teurastettu kana ja vuohi on tuorelihaa. EU:n vääristävien tukien takia meillä kustataan vasikat Lappiin kasvamaan ja taas rekoilla takaisin etelään teuraaksi ja Helsingin herrojen lihapatoihin. Matkaa voi vasikan elämässä kertyä Suomessakin parituhatta kilometriä. Bensaa palaa, maantiet kuluvat ja elukat kärsivät tressiä.


      • Ollako vai eikö olla?
        perusasiaa kirjoitti:

        eikös ruuan laatu ole mielestäsi tärkeätä.Taidat olla itse jonkin sortin huijari kun noin asiaa väheksyt.

        Kumpikohan sitä olisi enemmin: naturel-possu vai marinadi-possu?


    • ei ikuna

      Minä en osta marinoitua lihaa !!:) kyllä haluan itse lihan maustaa ja tiedän mitä saan silloin :))))

    • Maksan turhasta

      olen stanut marinoituja possu suikaleita ja paketissa on todellakin ollut enemmän sitä marinadia kuin lihaa.

      • lihakaupassa töissä

        ja aina lisäsimme öljyä yms lihaan mukaan,saimme hyvän hinnan lihalle koska öljy niin halpaa,että kannatti laittaa vaikka puolet määrästä öljyä


      • sisäpaisti
        lihakaupassa töissä kirjoitti:

        ja aina lisäsimme öljyä yms lihaan mukaan,saimme hyvän hinnan lihalle koska öljy niin halpaa,että kannatti laittaa vaikka puolet määrästä öljyä

        Liha kannattaa ostaa palvelutiskiltä, sieltä saa laadukkaampaa ja tuoreempaa lihaa ja juuri sen verran kun tarvitsee!


      • Turusta montaakaan
        sisäpaisti kirjoitti:

        Liha kannattaa ostaa palvelutiskiltä, sieltä saa laadukkaampaa ja tuoreempaa lihaa ja juuri sen verran kun tarvitsee!

        Niin, tässä on iso ongelma!

        Halliin ostoksille? Muita vaihtoehtoja?


      • brasilialaista marinoitua
        Turusta montaakaan kirjoitti:

        Niin, tässä on iso ongelma!

        Halliin ostoksille? Muita vaihtoehtoja?

        broilerinlihaa Alepasta. Halpaa oli. Liekö laivalla vai lentokoneella Amatsooniasta kuljetettu?
        Meiltä jos lähtee lähimpään halliin, niin sporalla pääsee kyllä ihan viereen, mutta halli menee jo 17-18 kiinni joten päivätyöntekijöille tekee tiukkaa. Sieltä saisi kyllä halvalla esimerkiksi kotimaisen broilerin maksaa, sydäntä ja kivipiiraa.
        Poutun sijaan ostin paketin maustamatonta kotimaista porsaan lihasuikaletta. Kotimaisuus alkaa siinäkin olla suhteellista, kun possu on saattanut syödä ulkomailta tuotettua geenimanipuloitua soijaa.


      • ei merkintää?
        brasilialaista marinoitua kirjoitti:

        broilerinlihaa Alepasta. Halpaa oli. Liekö laivalla vai lentokoneella Amatsooniasta kuljetettu?
        Meiltä jos lähtee lähimpään halliin, niin sporalla pääsee kyllä ihan viereen, mutta halli menee jo 17-18 kiinni joten päivätyöntekijöille tekee tiukkaa. Sieltä saisi kyllä halvalla esimerkiksi kotimaisen broilerin maksaa, sydäntä ja kivipiiraa.
        Poutun sijaan ostin paketin maustamatonta kotimaista porsaan lihasuikaletta. Kotimaisuus alkaa siinäkin olla suhteellista, kun possu on saattanut syödä ulkomailta tuotettua geenimanipuloitua soijaa.

        Voiko näissä marinoiduissa lihoissa käyttää ulkomaalaista lihaa, niin ettei sitä tarvitse ilmoittaa? Kysehän on puolivalmisteesta.

        Jotenkin minulla on käsitys, että näissä voisi olla ulkomaalaista lihaa ja ettei sitä tarvitsisi ilmoittaa.

        Suomalaiseksihan ei voi väittää, mutta voi jättää kertomatta, että ei ole kotimaista!!!


      • merkinnät puuttuu
        ei merkintää? kirjoitti:

        Voiko näissä marinoiduissa lihoissa käyttää ulkomaalaista lihaa, niin ettei sitä tarvitse ilmoittaa? Kysehän on puolivalmisteesta.

        Jotenkin minulla on käsitys, että näissä voisi olla ulkomaalaista lihaa ja ettei sitä tarvitsisi ilmoittaa.

        Suomalaiseksihan ei voi väittää, mutta voi jättää kertomatta, että ei ole kotimaista!!!

        Onko tosiaan näin, että marinaadeihin kätketään ulkomaalaista lihaa?


    • Lienee ehkä jonkunmielestä kyseenalaista käyttää omaa makuaistiaan tutkimusvälineenä. Itse en näe siinä mitään outoa, koska herkkä makuaisti on ihmisen luonnossa selviämisen kannalta elintärkeä aisti. Olen tutkinut näitä marinoituja lihoja syystä että monet niistä maistuvat vanhalta marinaadin läpikin. Olen pessyt marinaadit pois ja todennut että monet lihat maistuvat pesun jälkeenkin vanhalta ja monissa on sen lisäksi vahva säilöntäaineen maku. Jos vanhan lihan maku jää ja säilöntäaineen, kun marinaadin pesee pois, mutta mausteiden maku ei jää, ei liene olemassa mitään makujen imeytymiseen liittyvää perustetta, miksi lihaa ja marinaadia ei voisi myydä erikseen pakattuna. Minusta se olisi tärkeää tällaisten järjestelmällisten laajojen elintarvikepetoksien ehkäisemiseksi. Lisäksi lihan määrän jatkaminen marinadilla estyisi.

      • maku asia

        Se on kuulkaa maku asia mistä ei voi väitellä sanoi koirakin persettä nuollessaan


      • maku asia kirjoitti:

        Se on kuulkaa maku asia mistä ei voi väitellä sanoi koirakin persettä nuollessaan

        Voisitko kertoa minullekin miten koirien kanssa keskustellaan. Ne tuntuvat tietävän paljon juttuja. Olisi kiva vaihtaa niiden kanssa ajatuksia, mutta kun ei ole kielitaitoa. Epäilen kylläkin että yrität vedättää minua ja vain syytät viatonta koiraa valheiden levittämisestä.


      • Kelpaako edes koiralle?

        Ei kelpaa ainakaan meillä!

        Hyvä paisti - kypsennyksen jälkeen maustettunakin menee.

        Jauheliha kelpaa joskus, hyvin harvoin. Niin, että ei meillä jauhelihaa osteta kissalle, ihmisille kyllä joskus..


      • koiran kyllä
        Kelpaako edes koiralle? kirjoitti:

        Ei kelpaa ainakaan meillä!

        Hyvä paisti - kypsennyksen jälkeen maustettunakin menee.

        Jauheliha kelpaa joskus, hyvin harvoin. Niin, että ei meillä jauhelihaa osteta kissalle, ihmisille kyllä joskus..

        Ei kelpaa kissalle! Koiralle kyllä..


      • oikeaa ruokaa kissalle
        Kelpaako edes koiralle? kirjoitti:

        Ei kelpaa ainakaan meillä!

        Hyvä paisti - kypsennyksen jälkeen maustettunakin menee.

        Jauheliha kelpaa joskus, hyvin harvoin. Niin, että ei meillä jauhelihaa osteta kissalle, ihmisille kyllä joskus..

        Ei missään nimessä näitä marinadimömmöjä kissalle, vaikka maistuisikin!!!!

        Onneksi, tuskin maistuu!!


      • ruoka eläinkaupasta
        oikeaa ruokaa kissalle kirjoitti:

        Ei missään nimessä näitä marinadimömmöjä kissalle, vaikka maistuisikin!!!!

        Onneksi, tuskin maistuu!!

        Ei todellakaan näitä ihmisille tarkoitettuja sötkötyksiä kissalle!


      • fileen syöjä
        Kelpaako edes koiralle? kirjoitti:

        Ei kelpaa ainakaan meillä!

        Hyvä paisti - kypsennyksen jälkeen maustettunakin menee.

        Jauheliha kelpaa joskus, hyvin harvoin. Niin, että ei meillä jauhelihaa osteta kissalle, ihmisille kyllä joskus..

        Ei kelpaa kissalle jauheliha, ei edes naudan paistijauheliha. Sama se onko raakaa taikka kypsää.

        Marinoituliha ei kelpaa missää muodossa.

        Puhdas possu ei kelpaa raakana eikä kypsänä, mutta puhdas naudan paisti taikka file menee raakana ja rosena.


    • ........

      ite oon töissä juuri lihatehtaalla ja voin kyllä sanoa että mun puolesta koko marinaadi lihan valmistaminen voitaisiin lopettaa siitä nimitäin on harmia jo työntekijöille ja siivoojillekkin eikä pelkästään kulutajille

    • Itseoppinut kokkaaja

      Mielestäni on hyvä että on vaihtoehtoja. Mutta hyvä marinoituliha ei ui marinadissa vaan sitä on
      vaan lihan pinnalla juuri sopivasti. Nää broiler
      marinadit
      ei saa suurtakaan arvostusta.
      Mutta kun näkee vähän vaivaa ja marinoi ite niin hyvä tulee. Toivoisin että marinoimaton liha yleistyisi niin saa mitä tilaa. Palvelutiski asia hyvä mutta kun ei nykyään niitäkään juuri ole kuin ennen vanhaan. Tai on mutta liian vähän,saisi olla joka kaupassa.

      • lähikaupoissa

        meilläpäin.Siwassa eivät myyjät edes tilauksesta toimita, mitä asiakkaat pyytävät.Natsisiwa(Lidl)myy vain valmispakkauksia.ElantoAlepa lopetti jo palvelumyynnin jo vuosia sitten.K-kauppiaalla vain salaatti/valmisruokatiski lounastajille.Pitäisi mennä Hakaniemen halliin asti, ennenkuin kunnon palvelua saisi.


      • Itseoppinut

        Siis se puolalainen liha joka ei kelvannut venäjälle, onhan se jotenkin jonnekin saatava myytyä , turha luulla että kauppiaat sen hukkaan heittäisi.


      • Masa_J
        lähikaupoissa kirjoitti:

        meilläpäin.Siwassa eivät myyjät edes tilauksesta toimita, mitä asiakkaat pyytävät.Natsisiwa(Lidl)myy vain valmispakkauksia.ElantoAlepa lopetti jo palvelumyynnin jo vuosia sitten.K-kauppiaalla vain salaatti/valmisruokatiski lounastajille.Pitäisi mennä Hakaniemen halliin asti, ennenkuin kunnon palvelua saisi.

        Ei muuten pidä täysin paikkansa.

        Ainakin Munkkivuoren K-supermarketissa on erittäin monipuolinen ja palveleva lihatiski. Erikoisimmat toivomukset tai isoja määriä muutaman päivän toimitusajalla.

        Kesällä 2006 järjestetin grillijuhlat 50 hengelle ja ilman ongelmia järjestyi Munkkivuoren K-sta 50 kanafilettä ja lihaakin taisi olla 10 kiloa.


      • Nimetön
        Masa_J kirjoitti:

        Ei muuten pidä täysin paikkansa.

        Ainakin Munkkivuoren K-supermarketissa on erittäin monipuolinen ja palveleva lihatiski. Erikoisimmat toivomukset tai isoja määriä muutaman päivän toimitusajalla.

        Kesällä 2006 järjestetin grillijuhlat 50 hengelle ja ilman ongelmia järjestyi Munkkivuoren K-sta 50 kanafilettä ja lihaakin taisi olla 10 kiloa.

        Hyvä kun teillä hommat pelaa mutta lasketaanko supermarketti enää lähikaupaksi? Näiden suurten ketjujen hyllytilannetta valvoo kassaan kytketty tietokone ja tilaus keskusvarastoon lähtee automaattisesti tavaran loppuessa. Koko systeemi kuulemma sortuu jos myyjät lähtee jotain pieniä määriä erikseen tilailemaan.Sotkee kustannustehokkuutta.Meidän K-kauppa ei ole surmarketti vaan tavallinen.Sitten on em ketjujen myymälät.
        Valtaosa Suomen elintarvikekaupoista on suurten tukkuketjujen hallinnassa. Pienillä, laadukkaita,paikallisesti tuotettuja elintarvikkeita tekevillä firmoilla, on vaikeuksia saada suurten ketjujen hyllyille tavaroitaan.


    • Dayu

      Lopetin muutama vuosi sitten marinaadilihojen käytön koska yhdistin sen ainaisiin vatsakipuihini. Auttoi kyllä. Noin kolme vuotta tällä ruokavaliolla oltuani päätin kokeilla taas josko kestäisi, marinoituja lihoja kun löytyy tarjouksesta huomatavasti useammin. Muutaman kerran meni hyvin mutta taas se masu-parka herkistyi :(

      Jää tästä lähtien taas marinaadimössöt hyllyyn... Minäkin maustan ruokani mielummin itse, tiedänpähän tarkemmin paljon niihin mitäkin tulee.

      • Minulle on käynyt samalla tavalla ala-arvoisten oluiden kanssa. En voi juoda enää yhtään pulloa suomalaista tms. olutta, joka on valmistettu jäteaineista ("tärkkelys" valmistusaineluettelossa hiirenpillun kokoisella tekstillä)


      • Herkkä vatsainen

        Mulla käynyt samoin ettei vatsa kestä marinadia... Itse maustettu ruoka saa kyllä olla vaikkapa voimakkaan tulista eikä vatsa reagoi mitenkään... Marinadissa ilmeisesti yks tai kaks maustetta jotka ei sovi vatsalle.

        Oon pyrkinyt kuitenkin aina silloin tällöin syömään sellaistakin mikä ei sovi ja tuloksiakin on joistakin aineista tullut. Tosin marinadi ei sovi vieläkään... Marinoimaton liha sais olla edullisempaa...


    • eurotettu

      Usein tarjolla saattaa olla ainoastaan marinoitua broileria ja hyvin niukasti marinoimatonta possua tai nautaa. Nyt on alettu jo jopa myymään marinoituja kirjolohituotteita! Ainoa 'jippo' lienee härski rahastus tyhjästä - eli vedestä ja tokihan näissä 'herkuissa' viimeinen myyntipäivä on aivan muuta, kuin tuoreissa tuotteissa! Voisihan marinadia vaikka myydä pikku pussukoissa lihatiskillä ja asiakas voisi siten itse päättää, onko sille käyttöä...
      Toisaalta olen myösihmetellyt jogurttien hinnoittelua. Miksi terveellisempi, maustamaton ja rasvaton on huomattavasti kalliimpaa, kuin sokeroitu ja maustettu jogurtti.

      • Minä en hyväksy huonojen elintarvikkeiden myymistä, mutta kun kaupassa ei enää ole tiskiä jonka takana olisi kauppias kysymässä, että "Mitä sais olla?". Kaupantiskillä istuu koulutettu robotti jonka kanssa
        on aivan turha yrittää neuvotella edes hinnoista. Sanan "laatu" merkitys on täysin tuntematon. Varsin tehokasta ja siis hyvää (sitähän nykyaika on)


    • Ja heti!

      >jotkut marinoidut lihatkin on ihan hyviä<

      Eivät ole, eivät siis mitkään tehdasmarinoidut. Kaikki pois!

      • ulkomaalainen

        Kun kerran tätä aihetta on niin selvällä viesteillä käsitelty, laitaisin lisäpökyä tulen:

        Kuka meillä takaa, että marinoitimössön seasta löytyvä liha on todella kotimainen, puhtaasti kasvatettu? Vai saataisiko olla täälläkin mahdollista, että jostain Itäeuroopasta tai mistä liene tuotu liha muuttuu kotimaiseksi kun sitä silvotaan ja uitetaan litkussa? Eeeiii kai....


    • Kyllä sitä ilman lihaakin p...

      Ehkä voimme vaikuttaa tällä adressillakin, mutta parhaiten vaikutamme ostopäätöksellämme: jätetään marinoitu liha kauppaan. Jos emme saa haluamaamme laadukasta puhdasta lihaa ollaan ilman!

      • ulkomaalainen

        ...pakkauksiin, uusi etiketti päällä ja takaisin hyllyyn, niinhän tehtiin nyt ainakin Ruotsissa ja Saksassa, miksei siis täällä, jossa kuluttajan ja elintarviketeollisuuden ja kaupan näkemykset elintarvikeiden laatuvaatimuksista ja laatutarpeista ajautuvat yhä etäämmäksi toisestaan.

        Aiheita samalta alueelta olsi runsaasti muitakin, kun kerran ruvetiin ruotimaan tätä.


    • ON NAMIA

      SOPII SEKÄ MIEHEN, ETTÄ NAISEN MASUUN...JOS ET USKO NIIN KOKEILEPPA!!!!

    • valmistuksen yhteydessä

      Miksi liha pitää marinoida?

      Mitä vikaa on maustamisessa?

    • ihan ehtaa

      lihaa ilman mitään helkutin maustemössöjä...sais itse maustaa...esimerkiksi grillikyljenkin :)

      • hippi.

        Minä vaadin marihuanoitua lihaa kehiin!


    • ulkomaalainen

      .. mekin kiinnityimme asiaan huomioita viime vuonna, kun liikumme Suomen ja Espanjan välillä. Oikein tutkimme matkan vaella lihatiskit ja kas vain, muiden maiden lihatiskeillä saa marinoitua lihaa hakemalla hakea. Espanjassa on supermarkeiteissa niin upeat lihatarjonnat, että rupesimme oikein lihan syöjäksi siellä, siis tuoreesta itse laitetun lihan.

      Asiassa on toinenkin seikka huomioitava: Niin paljon kun Saksan lihaskandaleista on puhuttu, aihe on painettu Suomessa ihan vähiin ja kirjoittamani kirjoitus tästä oli hävinnyt Taloussanomien keskusteluista vuorokauden sisällä. Mitä muita todisteita tarvitaankaan?

      Mutta kerron ihan omakohtaisia kokemuksiakin: Ostimme erän valmistajan peruna-jauhelihalaatikon, joka maistui ihan härskiintyneelta. Emme ehtineet palautaa rasian kuluutajaneuvonnan kautta valmistajalle, valitettavasti. Vähän ajan päässä vaimo teki lihapullat juuri ostetusta kaupan jauhelihapaketista ja siinäkin oli sama härskiintyneen rasvan yökättävä maku. Tämä on osviitta, että Suomessakin käytetään yli-ikäistä lihaa puolivalmisteiden tuotantoon. Marimointivimma sopii kuvioon vallan hyvin.

    • Laatuliha kunniaan.

      En ikinä osta marinoitua lihaa, paitsi ehkä joskus stokkan herkkutiskiltä poikkeustapauksessa. Harmi vain, että marinoimaton liha on yleensä loppu (esim. karitsan paahtopaisti) kun sitä varataan kysyntään nähden liian vähän. En haluaisi ostaa lihaa valmiiksi leikattuna, suojakaasuun pakattuna, edes marinoimattomana. Eli pakko aina mennä kauppaan, jossa on lihatiski. Eipä sitten voi juosta tarjousten perässä...

      Siksi aina muistan motkottaa asiasta ja taas kehua, kun hyvää lihaa saatavilla, että kauppiaat tajuaisivat.

      Mutta kyllä kaameuden huippu on valmiiksi paistettu ja maustettu jauheliha, jota nyt pirkka-merkin alla myydään 1 2 3 (vai mikä se slogan oli) ateriana perheille. Lapset yritetään saada jo pienenä koukutettua heikkolaatuisen lihan makuun. Kun tottuu johonkin makuun, sitä alkaa pitää hyvänä, vaikka se maistuisi härskille.

      • toivoisin, että

        kauppiaat lukisivat kaiken palautteen. En osta marinoitua lihaa ja kun ostan lihaa niin isona kokonaisena palana.

        Lähikaupassa on silloin tällöin saatavissa (kun huomaa kysyä)ihan tuoretta hyvää lihaa irtomyynnissä. Taidan olla vähän vaikea asiakas, kun kyselen.
        Suojakaasuun pakatut lihat on kanssa äklöttäviä.

        Pieni lapsi kyllä sanoo suoraan jos ei tykkää. Yleensäkin nämä eineet on kyllästetty ketsupilla ja mausteilla joista luullaan lasten pitävän.


      • Nimetön
        toivoisin, että kirjoitti:

        kauppiaat lukisivat kaiken palautteen. En osta marinoitua lihaa ja kun ostan lihaa niin isona kokonaisena palana.

        Lähikaupassa on silloin tällöin saatavissa (kun huomaa kysyä)ihan tuoretta hyvää lihaa irtomyynnissä. Taidan olla vähän vaikea asiakas, kun kyselen.
        Suojakaasuun pakatut lihat on kanssa äklöttäviä.

        Pieni lapsi kyllä sanoo suoraan jos ei tykkää. Yleensäkin nämä eineet on kyllästetty ketsupilla ja mausteilla joista luullaan lasten pitävän.

        En kyllä aio maksaa öljystä ja mausteista samaa hintaa kuin lihasta. Lihaa marinoidaan innokkaasti sen vuoksi että siten saadaan pitkitettyä myynti aikaa.


    • pakosta tarvi

      marinointia. Marinoinnilla peitetään vanhaksi ja pilaantuneeksi menneen lihan maku ja saadaan maistuun muka hyvälle.

      Tuoreelle lihalle riittää maustaminen, miksi ihmeessä pitäisi tuore liha liottaa jossain liemessä. Selailkaas vähän vanhoja keittokirjoja, niin lihoja ei marinoitu. Ennen vanhaan osattiin tehdä paistit ilman liotuksia.

      Ihan typerää touhua. Lihaan kertyy ylimäärästä nestettä ja sitten päivitellään kun tuli sitä nestettä niin paljon ettei koko paistista jäänyt.... jne.
      Pippuria ja suolaa ja mausteita löytyy varmaan jokaisen kotoa.

      Pois marinadit pilaamasta hyvää lihaa.

    • että äänestitte

      Meidät eu:hun. Nyt ei tarvitse paketissa lukea muuta kuin ,että valmistettu eu:ssa.

      • koipireisiä

        sai ennen EU:ta kaupasta ostaa ja saa vieläkin.
        Ei kaikki ole EU:n syytä, osansa vie kohonneet tuotantokustannukset, kuten palkat ja listaa riittää.


    • kalliimpaa

      esim,on vaikea löytää marinoimatonta kananlihaa ja jos sitä löytää, on se kalliimpaa.Kai pointtina onkin,kun liha marinoidaan voidaan siitä kiskoa kovempi hinta.Marinoimaton kananliha on huomattavasti maukkaampaa valmiina,kuin marinoitu.

    • Masa_J

      Hmmm...

      Taas ollaan keksitty olemattomasta ongelamasta aihe.

      Kaupan lihatsikiltä saa juuri sellaista lihaa mitä tarvitsee. Jos yhdessä likkeessä ei löydy niin sitten seuraavaan. Tai sitten suoraan kauppahalliin.

      Äänestääkää jaloillanne tai avatkaa suunne niin eiköhän omasta kaupastanne pikkuhiljaa löydy sellaisia raaka-aineita mitä toivotte ja haluatte.

      • nyt sinä,

        "Masa_J", olet se heikkolahjainen osapuoli tässä keskustelussa.


      • Masa_J
        nyt sinä, kirjoitti:

        "Masa_J", olet se heikkolahjainen osapuoli tässä keskustelussa.

        kuinka niin?

        Olenko heikkolahjainen jos osaan vaatia kauppiaaltani tuoretta lihaa tai sitten hakea lihani toisesta liikkestä mikäli tarve vaatii?


      • olethan
        Masa_J kirjoitti:

        kuinka niin?

        Olenko heikkolahjainen jos osaan vaatia kauppiaaltani tuoretta lihaa tai sitten hakea lihani toisesta liikkestä mikäli tarve vaatii?

        kyllä, jos et ymmärrä, että kaikilla eivät nuo esittämäsi vaihtoehdot ole käden ulottuvilla. Ja se kapasiteetti, joka uhrataan tuohon marinoituun roskaan, on aina pois kunnon lihasta. Siksi valmiiksi marinoidun lihan valmistus ja myynti pitää saada mahdollisimman vähiin.


    • 10.000 nimeä!

      Kansa puhuu!

      • Onko se adressi netissä vai missä? Minkälainen teksti kiertää allekirjoitettavana? Kuka on alullepanija?    


      • valmiiksipureskeltua:

    • ..ei ne sitä kuitenkaan osta

      Tämä marinadikeskustelu on suorastaan huvittavaa seurattavaa. Jengi inisee kun kaikki liha on marinoitua, mutta kaupan alalla työskentelevänä tiedän, että kun kauppias sitten sitä marinoimatonta lihaa ostaa hyllyyn, niin se lentää lähes poikkeuksetta roskikseen.

      Kyseessä on eräänlainen psykologinen ilmiö; ihmiset yrittävät olla "parempia" kuin ovatkaan.. Kyselyissä ihmiset esim. vakuuttavat ostavansa luomua ja kierrättävänsä, mutta todellisuudessa suurin osa vain HALUAISI tehdä niin.

      Sama pätee lihaan.. ihmiset haaveilevat olevansa huippukotikokkeja, joilla on aikaa marinoida itse lihansa, mutta todellisuudessa arjen kiireet ajavat ostamaan kuitenkin sen valmiiksi marinoidun lihan..

      Marinoitu liha säilyy paremmin ja myy paremmin joten miksi helevetissä kukaan täysissä järjissään oleva kauppias täyttäisi hyllynsä marinoimattomalla lihalla???

      • Roskakuski*

        Lihaa ei yleensäkään tarvitsisi marinoida OLLENKAAN, ei siis itsekään kotona. Kaupan tuputtama tehdasmarinoitu liha on vain saanut juntit suomalaiset luulemaan, että lihan pitää olla marinoitua (kaupan tai itse), ja siksi ostetaan laiskuuksissaan valmiiksi marinoitua.

        Valmismarinoitu liha pitäisi siksi suoraan kieltää, samalla kun käynnistetään laaja valistuskampanja lihan oikeasta käsittelystä.


      • asiakkaat sitä

        ostaisivat, jos sitä olisi siinä hyllyssä. Voi tietysti riippua siitäkin millainen asiakaskunta on. Lähiöissä voi olla enemmän mäyriksen ostajia.

        Tyttäreni tykkää kovasti kokata itse ihan alusta alkaen, siis itse maustaa ruoan. Mutta ja kun sitä marinoimatonta ei olekaan saatavilla. Pitää tuntikausia liotella ällöttävää litkua pois, vaihtaa eri astiaan ja vaihtaa vettä ja taas samaa uudelleen moneen kertaan. Ja hajukin niin kammottava.

        Kyllä se marinadi lähtee liottamalla ja lihaan ei jää makua, täytyy valuttaa kunnolla kaikki töhnä pois.

        Sitä paitsi tuoretta lihaa ei tarvitse marinoida mitenkään, kunhan on mausteita. En oikein usko, että kauppias heittää lihaa roskiin, hullua semmonen ajattelunakin.


    • kipa

      marinoimatonta lihaa pitää saada kaupoista, on paljon allergisia ihmisiä joiden tulee tietää mitä ostokset sisältää, niissä yleensä lukee vain mausteseos, ota siitä sitten selvää mitä se on,
      kyllä maústamisessakin mielestäni tulisi
      olla oman käden jälki ja maku, nykyaika on mennyt
      siihen että otetaan vain valmisruokaa ja syödään
      hyi

      • Utelias Ilmari

        Marinoinnin tarkoitus? Vastatkaa nyt edes tähän yksinkertaiseen kysymykseen. Toinen, vähän vaikeampi kysymys on miten auton moottori marinoidaan ja miksi?


      • äitemuori
        Utelias Ilmari kirjoitti:

        Marinoinnin tarkoitus? Vastatkaa nyt edes tähän yksinkertaiseen kysymykseen. Toinen, vähän vaikeampi kysymys on miten auton moottori marinoidaan ja miksi?

        miksikö? Olen aika varma, että tiedät miksi lihaa marinoidaan kunhan nyt vaan kyselet. Siis vanhasta yritetään saada uuden veroista.

        Auton moottori tässä yhteydessä on outo juttu vai venekö siitä pitää tulla. Marin liittyy veneilyyn.


      • Utelias Ilmari
        äitemuori kirjoitti:

        miksikö? Olen aika varma, että tiedät miksi lihaa marinoidaan kunhan nyt vaan kyselet. Siis vanhasta yritetään saada uuden veroista.

        Auton moottori tässä yhteydessä on outo juttu vai venekö siitä pitää tulla. Marin liittyy veneilyyn.

        Miksi lihaa pitäisi marinoida, tai auton moottori?
        Onko kysymys kuitenkin liian vaikea? Vastaa edes crudo tai Vetabix tai joku.


      • vetabix
        Utelias Ilmari kirjoitti:

        Miksi lihaa pitäisi marinoida, tai auton moottori?
        Onko kysymys kuitenkin liian vaikea? Vastaa edes crudo tai Vetabix tai joku.

        Ilmari taitaa vain kysellä kyselemisen riemusta, vai kuinka?

        >>Miksi lihaa pitäisi marinoida>tai auton moottori?


      • Utelias Ilmari
        vetabix kirjoitti:

        Ilmari taitaa vain kysellä kyselemisen riemusta, vai kuinka?

        >>Miksi lihaa pitäisi marinoida>tai auton moottori?

        Sillä useimmille näyttää olevan epäselvää marinadin perimmäinen tarkoitus, joka on lihan säilyvyyden pidentäminen, vasta sitten tulee kyseeseen mureuttaminen sekä maustaminen. Marinadin sisältämä öljy sulkee lihan pinnan, jolloin bakteerien pääsy estyy syvemmälle lihaan. Mureuttamiseen sen vaikutus on verraten vähäinen, mutta jos käytetään liemessä papaijaa tai ananasta, saadaan hieman parempi tulos. Nykyään marinoinnin käyttö on yksinomaa maustaminen, mutta samaan ja aivan yhtähyvään lopputulokseen päästään ilman marinadiakin. Toisin sanoen marinointi on lähes pelkästään muoti-ilmiö.
        Auton moottorin marinointi liittyy sikäli aiheeseen, että menneinä vuosikymmeninä ei tehty juurikaan venemoottoreita, tai niiden saanti oli hankalaa, jolloin tavalliset autonmoottorit muunnettiin merikäyttöön sopiviksi. Siitä nimi marinointi, joka on alkuperältään espanjaa ja tarkoittaa molemmissa tapauksissa valmisteen kestäväksi saattamista, eli käyttöiän pidentämistä.
        Aikoinaan sodan jälkeen eräs sedistäni rakensi pikamoottoriveneen ja marinoi siihen Ford kuorma-auton moottorin, koska ei ollut varsinaisia merikäyttöön soveltuvia voimanlähteitä. Vene saavutti yli 36 solmun nopeuden neljä henkeä kuormana. Moottorin marinoinnissa on kyse jäähdytysjärjestelmän muuttamisesta sekä voimansiirron uudelleen järjestämisestä.


      • keksittiin mausteet
        Utelias Ilmari kirjoitti:

        Sillä useimmille näyttää olevan epäselvää marinadin perimmäinen tarkoitus, joka on lihan säilyvyyden pidentäminen, vasta sitten tulee kyseeseen mureuttaminen sekä maustaminen. Marinadin sisältämä öljy sulkee lihan pinnan, jolloin bakteerien pääsy estyy syvemmälle lihaan. Mureuttamiseen sen vaikutus on verraten vähäinen, mutta jos käytetään liemessä papaijaa tai ananasta, saadaan hieman parempi tulos. Nykyään marinoinnin käyttö on yksinomaa maustaminen, mutta samaan ja aivan yhtähyvään lopputulokseen päästään ilman marinadiakin. Toisin sanoen marinointi on lähes pelkästään muoti-ilmiö.
        Auton moottorin marinointi liittyy sikäli aiheeseen, että menneinä vuosikymmeninä ei tehty juurikaan venemoottoreita, tai niiden saanti oli hankalaa, jolloin tavalliset autonmoottorit muunnettiin merikäyttöön sopiviksi. Siitä nimi marinointi, joka on alkuperältään espanjaa ja tarkoittaa molemmissa tapauksissa valmisteen kestäväksi saattamista, eli käyttöiän pidentämistä.
        Aikoinaan sodan jälkeen eräs sedistäni rakensi pikamoottoriveneen ja marinoi siihen Ford kuorma-auton moottorin, koska ei ollut varsinaisia merikäyttöön soveltuvia voimanlähteitä. Vene saavutti yli 36 solmun nopeuden neljä henkeä kuormana. Moottorin marinoinnissa on kyse jäähdytysjärjestelmän muuttamisesta sekä voimansiirron uudelleen järjestämisestä.

        lihan säilyvyyden parantamiseksi ja peittämään jo mädältä haisevaa lihaa. Samaan tarkoitukseen alettiin Britanniassa sodan aikana pullottaa HP-kastiketta. Oli isänmaallista syödä mitä saatavilla oli ja kaataa päälle "house of parliamenttia".
        Siperiassa liha-, sieni- ja hapankaalitäytteiset pelmenit saattoi huoletta laittaa -40 C:een eteiseen tynnyriin säilytykseen. Marinaadeja ei tarvittu.
        Meillä Suomessa lihat säilyivät vahvassa suolassa.
        Muisaikoina liha ja kala säilyi hapatuskuopassa. Oli mureaa ja haisi niin, että pimeässäkin löysi kotiin pelkän hajun perusteella.


      • vetabix
        Utelias Ilmari kirjoitti:

        Sillä useimmille näyttää olevan epäselvää marinadin perimmäinen tarkoitus, joka on lihan säilyvyyden pidentäminen, vasta sitten tulee kyseeseen mureuttaminen sekä maustaminen. Marinadin sisältämä öljy sulkee lihan pinnan, jolloin bakteerien pääsy estyy syvemmälle lihaan. Mureuttamiseen sen vaikutus on verraten vähäinen, mutta jos käytetään liemessä papaijaa tai ananasta, saadaan hieman parempi tulos. Nykyään marinoinnin käyttö on yksinomaa maustaminen, mutta samaan ja aivan yhtähyvään lopputulokseen päästään ilman marinadiakin. Toisin sanoen marinointi on lähes pelkästään muoti-ilmiö.
        Auton moottorin marinointi liittyy sikäli aiheeseen, että menneinä vuosikymmeninä ei tehty juurikaan venemoottoreita, tai niiden saanti oli hankalaa, jolloin tavalliset autonmoottorit muunnettiin merikäyttöön sopiviksi. Siitä nimi marinointi, joka on alkuperältään espanjaa ja tarkoittaa molemmissa tapauksissa valmisteen kestäväksi saattamista, eli käyttöiän pidentämistä.
        Aikoinaan sodan jälkeen eräs sedistäni rakensi pikamoottoriveneen ja marinoi siihen Ford kuorma-auton moottorin, koska ei ollut varsinaisia merikäyttöön soveltuvia voimanlähteitä. Vene saavutti yli 36 solmun nopeuden neljä henkeä kuormana. Moottorin marinoinnissa on kyse jäähdytysjärjestelmän muuttamisesta sekä voimansiirron uudelleen järjestämisestä.

        Kiitoksia kokonaisvaltaisesta vastauksesta.

        >>Sillä useimmille näyttää olevan epäselvää marinadin perimmäinen tarkoitus, joka on lihan säilyvyyden pidentäminen, vasta sitten tulee kyseeseen mureuttaminen sekä maustaminen.>Nykyään marinoinnin käyttö on yksinomaa maustaminen, mutta samaan ja aivan yhtähyvään lopputulokseen päästään ilman marinadiakin. Toisin sanoen marinointi on lähes pelkästään muoti-ilmiö.


      • kaikki maistuu samalle
        vetabix kirjoitti:

        Kiitoksia kokonaisvaltaisesta vastauksesta.

        >>Sillä useimmille näyttää olevan epäselvää marinadin perimmäinen tarkoitus, joka on lihan säilyvyyden pidentäminen, vasta sitten tulee kyseeseen mureuttaminen sekä maustaminen.>Nykyään marinoinnin käyttö on yksinomaa maustaminen, mutta samaan ja aivan yhtähyvään lopputulokseen päästään ilman marinadiakin. Toisin sanoen marinointi on lähes pelkästään muoti-ilmiö.

        Lihalle riittää mausteeksi suola.

        Eri makuja voi sitten tuoda aterialle erilaisten soosien avulla.

        Yksi marinadien heikkous on, että kaikki lihat on samanlaisessa soosissa. Kaikki maistuu samalle.


      • samaa tavaraa
        kaikki maistuu samalle kirjoitti:

        Lihalle riittää mausteeksi suola.

        Eri makuja voi sitten tuoda aterialle erilaisten soosien avulla.

        Yksi marinadien heikkous on, että kaikki lihat on samanlaisessa soosissa. Kaikki maistuu samalle.

        Jos ostaa marinoitua possua, broileria taikka vaikka lohta, kaikki maistuu samalta! Mausta ei erota possua lohesta, eikä oikein rakenteestakaan!


      • vetabix
        samaa tavaraa kirjoitti:

        Jos ostaa marinoitua possua, broileria taikka vaikka lohta, kaikki maistuu samalta! Mausta ei erota possua lohesta, eikä oikein rakenteestakaan!

        >>Jos ostaa marinoitua possua, broileria taikka vaikka lohta, kaikki maistuu samalta! Mausta ei erota possua lohesta, eikä oikein rakenteestakaan!


      • ettei jopa valmistaja?
        vetabix kirjoitti:

        >>Jos ostaa marinoitua possua, broileria taikka vaikka lohta, kaikki maistuu samalta! Mausta ei erota possua lohesta, eikä oikein rakenteestakaan!

        Oletkos itse edes maistanut näitä? Oikein rinnan?

        Samat on mausteet kaikissa sooseissa.


      • vetabix
        ettei jopa valmistaja? kirjoitti:

        Oletkos itse edes maistanut näitä? Oikein rinnan?

        Samat on mausteet kaikissa sooseissa.

        >>Oletkos itse edes maistanut näitä? Oikein rinnan?>Samat on mausteet kaikissa sooseissa.


      • tätä ei kerrota pakkauksessa
        vetabix kirjoitti:

        >>Oletkos itse edes maistanut näitä? Oikein rinnan?>Samat on mausteet kaikissa sooseissa.

        No, paljonko tuossa perussoosissa on sitten esimerkiksi vettä, rasvaa, sokeria?


      • vetabix
        tätä ei kerrota pakkauksessa kirjoitti:

        No, paljonko tuossa perussoosissa on sitten esimerkiksi vettä, rasvaa, sokeria?

        >>No, paljonko tuossa perussoosissa on sitten esimerkiksi vettä, rasvaa, sokeria?


      • hohhoijaa..
        vetabix kirjoitti:

        >>No, paljonko tuossa perussoosissa on sitten esimerkiksi vettä, rasvaa, sokeria?

        Ei kyllä löydy eseim. perus broilerpakkauksista noita energiatietoja. Saati että olisi eriteltynä tiedot lihasta ja marinadista!


      • ymmärrys ei riitä
        vetabix kirjoitti:

        >>No, paljonko tuossa perussoosissa on sitten esimerkiksi vettä, rasvaa, sokeria?

        Niin, jos vaikka tämän marinadimössöpaketin kyljessä olisi tietoa sisällyksen ravintoainekoostumuksesta tarkoittaisiko se sitä varsinaista tuotetta (tässä tapauksessa sitä lihankaltaista) taikka tuotetta kokonaisuudessaan?

        Ainakin säilykkeiden kodalla tieodot on esitetty per säilytetty tuote. Esimerkiksi tonnikala vedessä ja tonnikala öljyssä tuotteiden välillä ei juurikaan ole eroja. Vaikka sitä öljyistä kalaa et ilman öljyä pysty syömään, samase kuinka yrittäisit kalaa valuttaa. Toiset taas vetää koko purkillisen öljyineen kaikkineen kuvitellen nauttivansa vain sen kalasta kertovan määrän energiaa.


      • vetabix
        hohhoijaa.. kirjoitti:

        Ei kyllä löydy eseim. perus broilerpakkauksista noita energiatietoja. Saati että olisi eriteltynä tiedot lihasta ja marinadista!

        >>Ei kyllä löydy eseim. perus broilerpakkauksista noita energiatietoja. Saati että olisi eriteltynä tiedot lihasta ja marinadista!


      • vetabix
        ymmärrys ei riitä kirjoitti:

        Niin, jos vaikka tämän marinadimössöpaketin kyljessä olisi tietoa sisällyksen ravintoainekoostumuksesta tarkoittaisiko se sitä varsinaista tuotetta (tässä tapauksessa sitä lihankaltaista) taikka tuotetta kokonaisuudessaan?

        Ainakin säilykkeiden kodalla tieodot on esitetty per säilytetty tuote. Esimerkiksi tonnikala vedessä ja tonnikala öljyssä tuotteiden välillä ei juurikaan ole eroja. Vaikka sitä öljyistä kalaa et ilman öljyä pysty syömään, samase kuinka yrittäisit kalaa valuttaa. Toiset taas vetää koko purkillisen öljyineen kaikkineen kuvitellen nauttivansa vain sen kalasta kertovan määrän energiaa.

        >>Niin, jos vaikka tämän marinadimössöpaketin kyljessä olisi tietoa sisällyksen ravintoainekoostumuksesta tarkoittaisiko se sitä varsinaista tuotetta (tässä tapauksessa sitä lihankaltaista) taikka tuotetta kokonaisuudessaan?>Esimerkiksi tonnikala vedessä ja tonnikala öljyssä tuotteiden välillä ei juurikaan ole eroja. Vaikka sitä öljyistä kalaa et ilman öljyä pysty syömään, samase kuinka yrittäisit kalaa valuttaa. Toiset taas vetää koko purkillisen öljyineen kaikkineen kuvitellen nauttivansa vain sen kalasta kertovan määrän energiaa.


    • voi sietää

      noita kaupan marinaadeja kun itse tehtyjä oon syöny koko ikäni!

      T. 15v jolla keittotaitoinen äiti :)

      • laihiksella

        No, kerro nyt sitten edes, että paljonko niissä on öljyä, sokeria - energialisä kiinnostaa!


    • parempaa palvelua

      Ei osteta marinoitua lihaa!

      Kyllä kauppiaan on pakko ottaa myyntiin marinoimatonta lihaa, jos sille on menekkiä.

      Jos ei ole marinoimatonta vaihtoehtoa, ei osteta sitä marinadinmössöä. Ollaan ilman lihaa! Tai vielä parempi vaihtoehto: mennään parempaan kauppaan ostoksille, sinne mistä saa parempaa palvelua siis kunnollista lihaa!

    • ei kiitos!

      Natriumglutamaatti pilaa kaiken ruuan - maistuu pahalle ja saa voimaan pahoin!

      • Hesekiel

        Home ja paina pääsi perseesesi. Sen jälkeen voit todella pahoin. Ei teollisuusmarinadiin uhrata niin kallista ainetta.


      • höpö-höpö
        Hesekiel kirjoitti:

        Home ja paina pääsi perseesesi. Sen jälkeen voit todella pahoin. Ei teollisuusmarinadiin uhrata niin kallista ainetta.

        Onneksi on sen verran mahaa, että en edes lähde tuota temppua yrittämään. Jalka kyllä nousee niskan päälle.


    • vettä ja öljyä

      Kova on hinta marinadille!

      Monesti pakkauksissa on lihaa jotain 70 %:ia ja loput vettä ja rypsiöljyä, vähän paprikajauhetta, pippuria ja suolaa. Kyllä tulee marinoidulle lihalle monesti kovempi hinta kuin puhtaalle lihalle!

      Monesti hinta juuri kääntään ostopäätöksen marinoidun tuotteen puolelle, mutta siinä sitä juuri ostaakin kallista lihaa!

    • keille kaikille?

      Mietitääs vähän keille kaikille tämä adressi pitäisi luovuttaa?

      Hesarille? Iltapäivälehdille?

      • juttuwinkkiä

        Eiköste kannattaisi lähettää viestiä YLE:n suuntaa? Voisivat tehdä juttua nettikansan kapinasta!


    • läskistymisen syy?

      Paljonko on esimerkiksi öljyä?

      Kevyt kana ei enää olekaan kevyttä, kun kolmasosa ruuasta onkin rypsiöljyä? Ei ihme, että porukka paisuu!

      • lisäaineita lisäksi

        Vettä, öljyä, hunajaa, paprikajauhetta ja suolaa plus sallittuja lisä- ja säilöntäaineita.


      • ei laihduttajalle

        Suurin osa ruuan kaloreista tulee juuri tuosta marinadista. Pelkkiä kaloreita ilman suojaravinteita. En suosittele!


      • 4.9.2009.

        http://areena.yle.fi/video/398465

        3.9.2009. Kuningaskuluttajassa kerrottiin MARINOIDUSTA LIHASTA.

        Marinoitu liha sisältää uskomattoman paljon erilaisia lisäaineita kuten NATRIUMGLUTAMAATTIA ja muita lisäaineita voi olla jopa 16 erilaista.

        MARINOITU LIHA AIHEUTTAA OSALLE IHMISISTÄ päänsärkyä, sydämentykytystä ja yleistä huonovointisuutta.

        Muistan kun eräs huippukeittiömestari sanoi kerran, että natriumglutamaattia kannattaa ruuan laitossa välttää. Hän kertoi, että on hankala jopa kotona laittaa ruokaa lapsille, koska lapset ovat tottuneet syömään koulussa natriumglutamaattipitoisia ruokia. Hän kertoi laittavansa aina kotona ruuan ilman natriumglutamaattia.

        NATRIUMGLUTAMAATTI = AROMINVAHVENNE

        Natriumglutamaatti voi joissakin ihmisissä aiheuttaa lyhytkestoisia allergisia reaktioita.

        Voi saada reaktion syötyään suuria määriä natriumglutamaattia tyhjään vatsaan.

        Puutteellisesti lääkitty astmapotilaat voivat saada vaihtelevia lyhytkestoisia oireita, joita ovat tunnottomuus, polttelu, kihelmöinti, rintakipu, päänsärky, kuvotus, sykkeen nousu, uneliaisuus ja yleinen heikkous.

        Natriumglutamaatin kansainvälinen lisäainekoodi on E621.


    • e.k.v

      On suhteellisen ärsyttävää kun joutuu kaupasta oikein hakemalla hakemaan lihaa jota ei olisi valmiiksi marinoitu. Valmiit marinadit nyt kun vain maistuvat varsin kamalalle.

      Huvittavinta on että marinoitu liha on huomattavasti halvempaa kuin marinoimaton. Ei voi käsittää.

      • älä maksa marinadista

        Kilohinta lasketaan koko tuotteelle, joten itseasiassa liha maksaa näissä marinadimehuissa enemmän kuin 'puhdas' liha. Tuotteestahan saattaa olla jopa kolmasosa vesi-öljy -seosta!


    • ostin raejuustoa

      Tänäänkin myytiin ei oota marinoimattomien lihojen kohdalla. Olisin ostanut broilerin rintaa - leikettä, filettä.

      Rintaleikettä marinaadissa oli kyllä tarjolla, lihapitoisuus 60 % ja hinta 6,95 e kilolta, joten lihalle kilohintaa olisi tullut 11,58 e/kg. Marinoimaton olisi maksanut - mitä ei siis ollut tarjolla - 10,50 e/kg.

      Jäi lihat ostamatta.

      • ajattele minkä

        värsyn väänsit RINTALEIKE 60% lihaa huhuhuuu hanki uudet SIMMULASIT JNA:;;;;;;;;;;;;;


      • neljä leikettä
        ajattele minkä kirjoitti:

        värsyn väänsit RINTALEIKE 60% lihaa huhuhuuu hanki uudet SIMMULASIT JNA:;;;;;;;;;;;;;

        Kyllä vaan uskon tuon pitävän paikkaansa:
        Neljä leikettä ja muutama desi sitä hunajaista lientä!


    • a ja o

      Näin on, en ole vuosikausiin ostanut marinoitua lihaa, kuin joskus pakosta, kun ei ole ollut muuta. Toinen asia on, että en halua ostaa myöskään lihaa joka on ajettu sellaisen leikkurin läpi, että kaikki liha on kuin jauhelihaa. Kaikki lihan mehut valuvat paistettaessa pannulle ja liha kuivuu. Pihvit ovat jääneet ostamatta monta kertaa, kun ne on "mössätty".

      • hölmöläisten hommaa

        Ei näitä marinadi lihoja voi pannussa paistaa, koska lilluvat liemessän. Nämä on pakko keittää taikka hauduttaa marinadissaan!


      • omituista
        hölmöläisten hommaa kirjoitti:

        Ei näitä marinadi lihoja voi pannussa paistaa, koska lilluvat liemessän. Nämä on pakko keittää taikka hauduttaa marinadissaan!

        Ei marinadilihat pesemällä parane. Marinadin tarkoitushan on, että marinadin ainekset imeytyisivät lihaan.


      • smearlaugh
        hölmöläisten hommaa kirjoitti:

        Ei näitä marinadi lihoja voi pannussa paistaa, koska lilluvat liemessän. Nämä on pakko keittää taikka hauduttaa marinadissaan!

        Jos on pakko ostaa marinoituja lihoja pesen aina marinadin pois, ja kuivaan lihan senjälkeen.Onneksi olen useimmiten kuitenkin löytänyt maustamattomia lihoja, mutta en aina sitä mitä olisin halunnut.


      • palaa silti pannussa
        hölmöläisten hommaa kirjoitti:

        Ei näitä marinadi lihoja voi pannussa paistaa, koska lilluvat liemessän. Nämä on pakko keittää taikka hauduttaa marinadissaan!

        Näin.


    • jonkinlainen

      pomo osoitti täydelliset "karvansa" toteamalla lehtihaastattelussa, että hän on "yllättynyt" tästä adressista, ja jatkoi marinointiliharoskan puolustamista.

      Mielestäni pitäisi nyt ostopäätöksillä osoittaa, että HK:lla on aivan väärä pomo. Älkää ostako enää MITÄÄN tuon firman tuotteita, ennen kuin mainittu pomo on saanut potkut!

      (Eikös HK:lla ole ihan sen niminen tuotekin?: "Potku"...)

    • ostanut pitkään

      aikaa HK:n leipomo tuotteita, enkä mitään lihaa.

    • ulkomaalainen

      Eikös sellaisen palautemäärän jälkeen terveystarkastajien ja elintarvikelaatuvalvojien korvia punoitaa?

      Missä on kenen vastuu, jos ja kun todella vanhat lihat piilotetaan marinaadin alle?

      Tämähän on samanlainen rikos kuin näissä ko. maissa, joissa nuo "lihan jalostaja"- tyypit on pantu ehdottomaan vankeuteen!

      Onko taas kerran suomalainen kuluttaja se, joka saa oikeuksinsa vasta vuosia toisten perässä, samanlaista asiakaskäsittely kuin aikoinaan suomalaisessa rautakaupassa, vain hienostuneisesti: syö ja turpa kiinni?

    • Vanha Jojo

      Allekirjoitin tuon adressin, vaikken usko, että se mitään auttaa niin kauan kun ihmiset OSTAVAT niitä valmiiksi marinoituja lihoja.

      Marinadihan on elintarviketeollisuuden keino hävittää epäesteettisen näköiset lihanröntteet ja toisaalta pelastaa pilaantumassa oleva liha. Lisäksi sillä tavalla saadaan paikkaukseen enemmän painoa kuin jos siellä olisi pelkkä liha.

      Minä maustan ruokani mieluummin itse, ja osaan myös pilkkoa kokonaisen lihapalan suikaleiksi, jos sellaisia tarvitsen.

      • sen näköstä mössöä

        Uskompa hyvinkin, että suurin osa näistä marinadeihin piilotetuista lihoista jäisi ilman marinadia myymättä!


    • Ent.myyjä,

      Esimerkki..."ennen vanha" ruiskutettiin suolavettä tuoreen joulukinkkuun,paino tuli muutama kilo lisää ja kauppias oli tyytyväinen.Nyt kaikki asiakkaat painostamaan kauppiasta marinaadista,valittakaa vaan jatkuvasti,meillä on oikeus vaatia,me maksetaan siitä.

      • Vanha Jojo

        Mökkipaikkakunnan pienissä kaupoissa kauppias käyskentelee ihan ilmielävänä siellä tiskin takana ja käytävillä, jolloin hänelle voi luontevasti kertoa toivomuksensa. Vaan mitenkäs teet kotona, "lähikauppa" on Itäkeskuksen ostoshelvetti, jonka hehtaarihalleista on ihan turha yrittääkään etsiä ketään, joka ottaisi mitään vastuuta mistään? Liha- ja kalatiskin takana seisoo palkollisia, jotka tuskin hekään kovin usein törmäävät kauppiaaseen. Pieniä lähikauppoja ei meillä päin yksinkertaisesti ole.


      • vetabix
        Vanha Jojo kirjoitti:

        Mökkipaikkakunnan pienissä kaupoissa kauppias käyskentelee ihan ilmielävänä siellä tiskin takana ja käytävillä, jolloin hänelle voi luontevasti kertoa toivomuksensa. Vaan mitenkäs teet kotona, "lähikauppa" on Itäkeskuksen ostoshelvetti, jonka hehtaarihalleista on ihan turha yrittääkään etsiä ketään, joka ottaisi mitään vastuuta mistään? Liha- ja kalatiskin takana seisoo palkollisia, jotka tuskin hekään kovin usein törmäävät kauppiaaseen. Pieniä lähikauppoja ei meillä päin yksinkertaisesti ole.

        >>Vaan mitenkäs teet kotona, "lähikauppa" on Itäkeskuksen ostoshelvetti, jonka hehtaarihalleista on ihan turha yrittääkään etsiä ketään, joka ottaisi mitään vastuuta mistään?


      • Ent.myyjä,,
        vetabix kirjoitti:

        >>Vaan mitenkäs teet kotona, "lähikauppa" on Itäkeskuksen ostoshelvetti, jonka hehtaarihalleista on ihan turha yrittääkään etsiä ketään, joka ottaisi mitään vastuuta mistään?

        Joka kaupassa löytyy myymälävastaava tai kauppias,jos ei ole paikalla silloin kun siellä käy,laita netin kauttaa viesti tai soita.Kyllä itiksen kaupoissa on myymälävastaavia,kysykää!!!


    • turhaa pelkoa.

      Kyllä sitä marinoimatonta lihaa vielä kaupasta saa. Ja jos ei saa, niin jostain toisesta kaupasta sitten. En minäkään marinaadeja osta ja vielä toistaiseksi lihat olen kaupasta löytänyt. Ei suolakurkun tai purkkitomaatin tulo kaupan hyllylle ole poistanut tuoreita valikoimista, vaikka ovatkin helpompaa kauppatavaraa kun eivät mene pilalle.

      Markkinatalous toimii niin että kauppias myy mitä asiakas tahtoo ostaa. Kun kerran ihmiset haluavat liemiä ostaa lihan hinnalla, niin kai niitä nyt myydään.

    • maustettua ilman marinadia

      Tutkein eilen oikein urakalla keskisuuren lähikaupan lihat.

      Maustamattomana löytyi vakuumissa monen sorttista possua ja nautaa. Jauhelihaa löytyi vakuumissa ja tuorekelmussa.

      Myynnissä oli monenmoista maustettua possu-, broiler ja kalkkunarullaa.

      Marinadista löytyi runsaasti possua ja broileria suikaleista fileisiin.

      Satojen broilerpakkausten joukossa ilman marinadia oli hyllyssä kolme pakkausta broilerin fileleikettä. Tyhjääkään tuossa kohdin ei ollut, joten tuskimpa noita kovinkaan montaa oli alunperinkään oli ollut kaupan.

      Sitten sattui silmiini tarjoustuote broilerin filepihviä 8,40 €/kg marinadilla ja ilman. Olipa halpaa - yllätyin. Tarkemmin katsoessa se ilman marinadia ollut liha oli kevyesti suolattua ja liha pitoisuudeksi ilmoitettiin 85 %:ia. Ilman tarkempaa tarkastelua olisin luullut lihaa oikeasti naturelliksi ja olisin saattanut sen kotona sulata piloille.

      Kotona tuli mietittyä, että mitenkä ne olivat saaneet tuohon lihaan ympättyä 15 %:ia vettä, niin että sitä ei irtonaisena näkynyt? Ja että oliko siinä marinadissa myös lihaa, mikä oli samoin käsitelty ja sitten vielä marinadi päälle? Tuosta tuotteesta siis jotain puolet lienee oikeasti lihaa. Ei mitenkään halpaa.

      Se oikeasti maustamaton 10,40 €/kg maksanut broileri olisi ollut halvempi vaihtoehto, jos lihaa ajatellaan.

      Lihat jäi ostamatta.

      • vetbix

        >>Tutkein eilen oikein urakalla keskisuuren lähikaupan lihat.>Satojen broilerpakkausten joukossa ilman marinadia oli hyllyssä kolme pakkausta broilerin fileleikettä.>Kotona tuli mietittyä, että mitenkä ne olivat saaneet tuohon lihaan ympättyä 15 %:ia vettä, niin että sitä ei irtonaisena näkynyt?>Ja että oliko siinä marinadissa myös lihaa, mikä oli samoin käsitelty ja sitten vielä marinadi päälle?


      • vetabix

        >>Tutkein eilen oikein urakalla keskisuuren lähikaupan lihat.>Satojen broilerpakkausten joukossa ilman marinadia oli hyllyssä kolme pakkausta broilerin fileleikettä.>Kotona tuli mietittyä, että mitenkä ne olivat saaneet tuohon lihaan ympättyä 15 %:ia vettä, niin että sitä ei irtonaisena näkynyt?>Ja että oliko siinä marinadissa myös lihaa, mikä oli samoin käsitelty ja sitten vielä marinadi päälle?


      • supermarketissa satoja pakk...
        vetabix kirjoitti:

        >>Tutkein eilen oikein urakalla keskisuuren lähikaupan lihat.>Satojen broilerpakkausten joukossa ilman marinadia oli hyllyssä kolme pakkausta broilerin fileleikettä.>Kotona tuli mietittyä, että mitenkä ne olivat saaneet tuohon lihaan ympättyä 15 %:ia vettä, niin että sitä ei irtonaisena näkynyt?>Ja että oliko siinä marinadissa myös lihaa, mikä oli samoin käsitelty ja sitten vielä marinadi päälle?

        Täytyypä tosiaan tarkistaa lihapitoisuus tuon marinadiversion kohdalla. Valmistajan sivuilta ei äkkiä tietoa löytynyt!

        --
        Kariniemen Minuuttipihvi ®

        Minuuttipihvit valmistetaan broilerinfileestä. Niitä on saatavilla miedosti suolattuna (suolapitoisuus 0,6 %) maustamattomana sekä hunajamarinadilla marinoituna. Kariniemen hunajamarinadi on Suomen suosituin. Miedosti suolatuissa maustamattomissa Minuuttipihveissä on rasvaa vain noin kaksi prosenttia ja hunajamarinoiduissa noin 4 %. Minuuttipihvit ovat myös kevyttä syötävää.


      • vetabix
        supermarketissa satoja pakk... kirjoitti:

        Täytyypä tosiaan tarkistaa lihapitoisuus tuon marinadiversion kohdalla. Valmistajan sivuilta ei äkkiä tietoa löytynyt!

        --
        Kariniemen Minuuttipihvi ®

        Minuuttipihvit valmistetaan broilerinfileestä. Niitä on saatavilla miedosti suolattuna (suolapitoisuus 0,6 %) maustamattomana sekä hunajamarinadilla marinoituna. Kariniemen hunajamarinadi on Suomen suosituin. Miedosti suolatuissa maustamattomissa Minuuttipihveissä on rasvaa vain noin kaksi prosenttia ja hunajamarinoiduissa noin 4 %. Minuuttipihvit ovat myös kevyttä syötävää.

        Siitä kun pikkusen alaspäin himmaa, niin saa tuon lihaprosentinkin selville:

        "Tuotteen ainekset:
        Suomalainen broilerinliha (73%)"

        http://www.kariniemen.fi/kauppa/tuotteet/

        Tuo marinoitu versio on siis - sittenkin - sama tuote kuin se suolattukin, heitetty vain marinadit päälle. Sen huomaa korkeammasta suolaprosentistakin verrattuna tuohon suolattuun versioon.


    • valmistajalla väliä

      Jos ja kun näitä marinadilihoja on pakko syödä tarjonnan rajoittaessa valintaa, niin onko jonkun valmistajan tuotteet toistaan parempia - laadukkaampia - vaihtoehtoja?

      Kenen tuotteissa myydään eniten vettä sun muuta lihana?
      Kenen tuotteissa eniten tarpeettomia mömmöjä?

      Tietoa? Kokemuksia?

      Vai onko kaikki samaa p:tä?

    • pakko lähteä automarkettiin

      Possua ja nautaa sekä härkää (vanhaa lehmää) saa kyllä puhtaana. On jopa valinnan varaa.

      Ongelma on broilerin lihassa. Ainakaan pienemmissä kaupoissa ei ole muuta kuin muutama marinadiversio - suikaleita, koipea ja rintaleikettä - tarjolla.

      • broileria tarjolla

        maustamattomana pienissäkin kaupoissa. Käyn itse Citymarketissa viikonlopuostoksilla ja pienessä S-marketissa tekemässä viikolla ruokaostokset ja molemmissa kaupoissa on aina hyllyssä maustamatonta broilerin filesuikaletta ja filepihvejä. Valitettava totuus kuitenkin on että pienessä kaupassa niissä on usein -30% hintalappu, mistä ainakin itse päättelen, ettei asiakkaan käsi niihin käy. Kyllä tämän asian ympärillä kohkaavat nyt kaikki. Lehdessä on todettu, että marinoimattomia lihoja löytyy. Piste. Suurin osa ruuanlaittajista ei vaan osaa niitä itse maustaa. Näillä sivuilla notkuminen ja kommentoiminen ei todellakaan automatic tarkoita sitä, että hyvänmakuista ruokaakin osattaisiin valmistaa. Kunhan kohu laantuu, asiat palaavat oikeisiin mittasuhteisiin (eli 90 % lihasta ostetaan marinoituna ja 10 % naturellina). Ja pari oikaisua näille daijuille: Jos marinoidussa tuotteessa on joutsenlippu, liha on suomalaista alkuperää. Teollisuuden pakkaaman maustamattoman ja marinoidun lihan säilyvyysaika on sama, marinadilla ei säilyvyyttä paranneta, ainoastaan makua.


      • Siwa lähikauppana
        broileria tarjolla kirjoitti:

        maustamattomana pienissäkin kaupoissa. Käyn itse Citymarketissa viikonlopuostoksilla ja pienessä S-marketissa tekemässä viikolla ruokaostokset ja molemmissa kaupoissa on aina hyllyssä maustamatonta broilerin filesuikaletta ja filepihvejä. Valitettava totuus kuitenkin on että pienessä kaupassa niissä on usein -30% hintalappu, mistä ainakin itse päättelen, ettei asiakkaan käsi niihin käy. Kyllä tämän asian ympärillä kohkaavat nyt kaikki. Lehdessä on todettu, että marinoimattomia lihoja löytyy. Piste. Suurin osa ruuanlaittajista ei vaan osaa niitä itse maustaa. Näillä sivuilla notkuminen ja kommentoiminen ei todellakaan automatic tarkoita sitä, että hyvänmakuista ruokaakin osattaisiin valmistaa. Kunhan kohu laantuu, asiat palaavat oikeisiin mittasuhteisiin (eli 90 % lihasta ostetaan marinoituna ja 10 % naturellina). Ja pari oikaisua näille daijuille: Jos marinoidussa tuotteessa on joutsenlippu, liha on suomalaista alkuperää. Teollisuuden pakkaaman maustamattoman ja marinoidun lihan säilyvyysaika on sama, marinadilla ei säilyvyyttä paranneta, ainoastaan makua.

        Cittariin yli 5 km.


      • luottamus menetetty
        broileria tarjolla kirjoitti:

        maustamattomana pienissäkin kaupoissa. Käyn itse Citymarketissa viikonlopuostoksilla ja pienessä S-marketissa tekemässä viikolla ruokaostokset ja molemmissa kaupoissa on aina hyllyssä maustamatonta broilerin filesuikaletta ja filepihvejä. Valitettava totuus kuitenkin on että pienessä kaupassa niissä on usein -30% hintalappu, mistä ainakin itse päättelen, ettei asiakkaan käsi niihin käy. Kyllä tämän asian ympärillä kohkaavat nyt kaikki. Lehdessä on todettu, että marinoimattomia lihoja löytyy. Piste. Suurin osa ruuanlaittajista ei vaan osaa niitä itse maustaa. Näillä sivuilla notkuminen ja kommentoiminen ei todellakaan automatic tarkoita sitä, että hyvänmakuista ruokaakin osattaisiin valmistaa. Kunhan kohu laantuu, asiat palaavat oikeisiin mittasuhteisiin (eli 90 % lihasta ostetaan marinoituna ja 10 % naturellina). Ja pari oikaisua näille daijuille: Jos marinoidussa tuotteessa on joutsenlippu, liha on suomalaista alkuperää. Teollisuuden pakkaaman maustamattoman ja marinoidun lihan säilyvyysaika on sama, marinadilla ei säilyvyyttä paranneta, ainoastaan makua.

        Ja tätähän ei tehdä Suomessa?

        http://www.youtube.com/watch?v=64aigxVg3lo


      • vetabix

      • todistusaineistoa kaipaan
        vetabix kirjoitti:

        >>Ja tätähän ei tehdä Suomessa?

        Voiko valmistajiin ja pakkauksiin muka luottaa?

        Kyllähän sitä kaikkea voi väittää ennen kuin käry käy!


      • vetabix
        todistusaineistoa kaipaan kirjoitti:

        Voiko valmistajiin ja pakkauksiin muka luottaa?

        Kyllähän sitä kaikkea voi väittää ennen kuin käry käy!

        >>Kyllähän sitä kaikkea voi väittää ennen kuin käry käy!


      • epäilyt heränneet
        vetabix kirjoitti:

        >>Kyllähän sitä kaikkea voi väittää ennen kuin käry käy!

        Onhan noissa lihoissa melkoisesti eroja. Toiset on mehukkaita toiset kuivaa puperoa.

        Ilmeisesti kuitenkin broitsut ovat geneettisesti hyvinkin samanlaisia ja kai se ruokintakin on melko samanlaista.

        Tämä pistää miettimään ja epäilemään!


      • vetabix
        epäilyt heränneet kirjoitti:

        Onhan noissa lihoissa melkoisesti eroja. Toiset on mehukkaita toiset kuivaa puperoa.

        Ilmeisesti kuitenkin broitsut ovat geneettisesti hyvinkin samanlaisia ja kai se ruokintakin on melko samanlaista.

        Tämä pistää miettimään ja epäilemään!

        >>Onhan noissa lihoissa melkoisesti eroja. Toiset on mehukkaita toiset kuivaa puperoa.>Ilmeisesti kuitenkin broitsut ovat geneettisesti hyvinkin samanlaisia ja kai se ruokintakin on melko samanlaista.>Tämä pistää miettimään ja epäilemään!


      • vapaaehtoisia
        todistusaineistoa kaipaan kirjoitti:

        Voiko valmistajiin ja pakkauksiin muka luottaa?

        Kyllähän sitä kaikkea voi väittää ennen kuin käry käy!

        Alkais kyllä jo olla aika saada faktatietoa tästä asiasta. Usko horjuu näihin todisteluihin ja väitteisiin täällä. Raha tätä teollisuutta ohjaa ja se pistää epäilemään! Mikä vaan voi olla totta!


      • vetabix
        vapaaehtoisia kirjoitti:

        Alkais kyllä jo olla aika saada faktatietoa tästä asiasta. Usko horjuu näihin todisteluihin ja väitteisiin täällä. Raha tätä teollisuutta ohjaa ja se pistää epäilemään! Mikä vaan voi olla totta!

        >>Alkais kyllä jo olla aika saada faktatietoa tästä asiasta.


      • aina ei onnistu
        vetabix kirjoitti:

        >>Onhan noissa lihoissa melkoisesti eroja. Toiset on mehukkaita toiset kuivaa puperoa.>Ilmeisesti kuitenkin broitsut ovat geneettisesti hyvinkin samanlaisia ja kai se ruokintakin on melko samanlaista.>Tämä pistää miettimään ja epäilemään!

        Eroja on valtavasti. Vaikka on sama kokenut kokki, joka kokkaa samalla tyylillä eri valmistajan lihoista, ei lopputulos ole sama. Toisista lihoista ei tekemälläkään saa mehukasta.


      • onko edes kysytty?
        vetabix kirjoitti:

        >>Alkais kyllä jo olla aika saada faktatietoa tästä asiasta.

        Suomessa on oikein kulttuuri, että asioita salataan, oli asia mikä hyvänsä! Mitenkä tämä nyt eroaisi käytännöstä tässä suhteessa?


      • vetabix
        onko edes kysytty? kirjoitti:

        Suomessa on oikein kulttuuri, että asioita salataan, oli asia mikä hyvänsä! Mitenkä tämä nyt eroaisi käytännöstä tässä suhteessa?

        >>Suomessa on oikein kulttuuri, että asioita salataan, oli asia mikä hyvänsä!


      • vetabix
        aina ei onnistu kirjoitti:

        Eroja on valtavasti. Vaikka on sama kokenut kokki, joka kokkaa samalla tyylillä eri valmistajan lihoista, ei lopputulos ole sama. Toisista lihoista ei tekemälläkään saa mehukasta.

        >>Vaikka on sama kokenut kokki, joka kokkaa samalla tyylillä eri valmistajan lihoista, ei lopputulos ole sama. Toisista lihoista ei tekemälläkään saa mehukasta.


      • harmaa vyöhyke
        vetabix kirjoitti:

        >>Suomessa on oikein kulttuuri, että asioita salataan, oli asia mikä hyvänsä!

        Rajojen koettelijoita löytyy varmasti: Mitä vaan saa tehdä, kunhan ei jää kiinni, periaatteella.


      • ulkomaalainen
        vetabix kirjoitti:

        >>Kyllähän sitä kaikkea voi väittää ennen kuin käry käy!

        Eiköhän se on tullut kaikille selväksi, että Vetabix on palkattu osallistumaan tähän keskusteluun, muuten näin selkeitä kannaottoja ala-arvoisen ruoan puolesta ole selittävissä.

        Lisään muutama mielipiteitä, jotka ovat synytneet eri maiden lihatiskiä vertailemalla. Olen tällä hetkellä Espanjassa ja sadan metrin päässä oleva lähimarket tarjoa niin loistava valikoiman lihoja, että saisivat suomalaiset tehtailijat ja kauppiat hävetää. Jos tähän keskusteluun voisi laitaa kuviakin, saisitte todistusaineistonkin - hintoineen.

        Mistä hemmetin syistä ei kylmäkuljetusten aikaana saa esim. kanat tulemaan Suomeen täältä, kilpailemaan laadulla JA hinnalla näiden Kariniemen surkeiten luu-ja- nahka- kanojen ja marinoidun teurasjäteen kanssa? Täällä painaa sellainen kanan 1,5 kg ja kilohinta on kolmen Euron paikalla, tarkempa tietoa saatte kun käyn kohta siellä.

        Mitä siiheen marinontiin tule, on vissin ainoa tie, että täällä julkaistaan OSOITEN minne voi toimittaa epäillyttävät "lihat" tutkittavaksi. Jos ja kun siten löytyy vanhaa, suuria bakteripitoisuuksia ja/tai suuri säilöntöaineiden pitoisuuksia, voidaan pyyttää MOT tekemänn sen aineiston kera lähetyksen.

        Lihateollisuus ja -kauppa on saattava kuriin, me olemme sen rahoittajia ja elättäjiä - ettei jää mitään epäselväksi.

        Piste.


      • vetabix
        ulkomaalainen kirjoitti:

        Eiköhän se on tullut kaikille selväksi, että Vetabix on palkattu osallistumaan tähän keskusteluun, muuten näin selkeitä kannaottoja ala-arvoisen ruoan puolesta ole selittävissä.

        Lisään muutama mielipiteitä, jotka ovat synytneet eri maiden lihatiskiä vertailemalla. Olen tällä hetkellä Espanjassa ja sadan metrin päässä oleva lähimarket tarjoa niin loistava valikoiman lihoja, että saisivat suomalaiset tehtailijat ja kauppiat hävetää. Jos tähän keskusteluun voisi laitaa kuviakin, saisitte todistusaineistonkin - hintoineen.

        Mistä hemmetin syistä ei kylmäkuljetusten aikaana saa esim. kanat tulemaan Suomeen täältä, kilpailemaan laadulla JA hinnalla näiden Kariniemen surkeiten luu-ja- nahka- kanojen ja marinoidun teurasjäteen kanssa? Täällä painaa sellainen kanan 1,5 kg ja kilohinta on kolmen Euron paikalla, tarkempa tietoa saatte kun käyn kohta siellä.

        Mitä siiheen marinontiin tule, on vissin ainoa tie, että täällä julkaistaan OSOITEN minne voi toimittaa epäillyttävät "lihat" tutkittavaksi. Jos ja kun siten löytyy vanhaa, suuria bakteripitoisuuksia ja/tai suuri säilöntöaineiden pitoisuuksia, voidaan pyyttää MOT tekemänn sen aineiston kera lähetyksen.

        Lihateollisuus ja -kauppa on saattava kuriin, me olemme sen rahoittajia ja elättäjiä - ettei jää mitään epäselväksi.

        Piste.

        >>Eiköhän se on tullut kaikille selväksi, että Vetabix on palkattu osallistumaan tähän keskusteluun, muuten näin selkeitä kannaottoja ala-arvoisen ruoan puolesta ole selittävissä.>Olen tällä hetkellä Espanjassa ja sadan metrin päässä oleva lähimarket tarjoa niin loistava valikoiman lihoja, että saisivat suomalaiset tehtailijat ja kauppiat hävetää.>Mistä hemmetin syistä ei kylmäkuljetusten aikaana saa esim. kanat tulemaan Suomeen täältä, kilpailemaan laadulla JA hinnalla näiden Kariniemen surkeiten luu-ja- nahka- kanojen ja marinoidun teurasjäteen kanssa?>Täällä painaa sellainen kanan 1,5 kg ja kilohinta on kolmen Euron paikalla, tarkempa tietoa saatte kun käyn kohta siellä.>Mitä siiheen marinontiin tule, on vissin ainoa tie, että täällä julkaistaan OSOITEN minne voi toimittaa epäillyttävät "lihat" tutkittavaksi.>Lihateollisuus ja -kauppa on saattava kuriin, me olemme sen rahoittajia ja elättäjiä - ettei jää mitään epäselväksi.


      • ulkomaalainen
        vetabix kirjoitti:

        >>Eiköhän se on tullut kaikille selväksi, että Vetabix on palkattu osallistumaan tähän keskusteluun, muuten näin selkeitä kannaottoja ala-arvoisen ruoan puolesta ole selittävissä.>Olen tällä hetkellä Espanjassa ja sadan metrin päässä oleva lähimarket tarjoa niin loistava valikoiman lihoja, että saisivat suomalaiset tehtailijat ja kauppiat hävetää.>Mistä hemmetin syistä ei kylmäkuljetusten aikaana saa esim. kanat tulemaan Suomeen täältä, kilpailemaan laadulla JA hinnalla näiden Kariniemen surkeiten luu-ja- nahka- kanojen ja marinoidun teurasjäteen kanssa?>Täällä painaa sellainen kanan 1,5 kg ja kilohinta on kolmen Euron paikalla, tarkempa tietoa saatte kun käyn kohta siellä.>Mitä siiheen marinontiin tule, on vissin ainoa tie, että täällä julkaistaan OSOITEN minne voi toimittaa epäillyttävät "lihat" tutkittavaksi.>Lihateollisuus ja -kauppa on saattava kuriin, me olemme sen rahoittajia ja elättäjiä - ettei jää mitään epäselväksi.

        .. kysyisin, kun niin hengen ja veren ja kieltämättä ovelasti kirjoitetuilla kommenteilla puolustat lihateollisuuden etuja syyttämällä ostaajia.

        Vastustan tätä kanta, joka on suomalaisen kuluttajan suora loukkaus, kuten tämän teeman käsittelyn luonne tässä osoittaa. Minusta on arveluttava, että asetat siinä poikkiteloin. En todellakaan näe mitään järkevä syy siiheen, kuin mainuttu "riippuvuussuhde".

        Mielestäni tämä ongelma on pitkän kehityksen tulos. Aikoinaan ei kaupoista ei edes saatu riippunutta lihaa ja sen väri piti olla kirkaan punainen, mitä suuresti ihmettelin. Tarkoitin, että lihasyömisen kultuuri on saanut jotenkin vääriä tai ainakin toisenlaisia suuntauksia kuin josssain toisissa maisaa. Ulkolaiset kommentit suomalaisen ruoan laadusta ja mausta ovat saattaneet saadaa alkunsa näistä asioista, en tiedä, mutta olen saanut tosihyvä ruoka ainakin ravintoloissa melko harvoin.

        Taustalla on mielestäni kehitys, jossa kunnollisen kotiruoan arvostus on lihateollisuuden ja fast-foodin eduksi aina vain poljettu. Näimmehan sen sukulais- ja ystäväpiirissä, joissa alku-aineista valmistettu herkkuruoka on todella harvinaisuus. Kun ollaan totuttu ja tehty riippuvaiseksikin tietyyn makuun "kuuluviin" kemikaalihoihiin on vaikea päästää siitä. Marinointi on oiva keino aikaan saadaa sellaisia riippuvuussuhteitä.

        Terveyshaitoista ei siten mielellään puhutaa ja mitä väliä elintarviketeollisuudella on sillä, että esim. lasten astma on jatkuvasti lisääntymässä, mutta esim. vain Länsisaksassa, muttei idässä? Mitäs Suomessa?

        Kysyisin vielä, että valmistetaanko marinaadit tarkasti puhtaista ainesosista Suomessa, ilman lisäainaeita, vai tulevatko nekin jommastakummasta maailmamarkkinnoita hallitsevista konsernistä, jotka tunnetusti "osaavat" tätä?


      • narahdit
        vetabix kirjoitti:

        >>Eiköhän se on tullut kaikille selväksi, että Vetabix on palkattu osallistumaan tähän keskusteluun, muuten näin selkeitä kannaottoja ala-arvoisen ruoan puolesta ole selittävissä.>Olen tällä hetkellä Espanjassa ja sadan metrin päässä oleva lähimarket tarjoa niin loistava valikoiman lihoja, että saisivat suomalaiset tehtailijat ja kauppiat hävetää.>Mistä hemmetin syistä ei kylmäkuljetusten aikaana saa esim. kanat tulemaan Suomeen täältä, kilpailemaan laadulla JA hinnalla näiden Kariniemen surkeiten luu-ja- nahka- kanojen ja marinoidun teurasjäteen kanssa?>Täällä painaa sellainen kanan 1,5 kg ja kilohinta on kolmen Euron paikalla, tarkempa tietoa saatte kun käyn kohta siellä.>Mitä siiheen marinontiin tule, on vissin ainoa tie, että täällä julkaistaan OSOITEN minne voi toimittaa epäillyttävät "lihat" tutkittavaksi.>Lihateollisuus ja -kauppa on saattava kuriin, me olemme sen rahoittajia ja elättäjiä - ettei jää mitään epäselväksi.

        Etkö seuraa aikaasi? Tästä asiastahan on ollut iso poru mediassakin? Siwassa ei enää hinnoitella -50 % viimeisen myyntipäivän tuotteita. Vanhat tuotteet vaan poistetaan myynnistä. Tällä konstilla yritetään vähentää jätteen määrää. Pyritään, että kauppaan tilataan vain sen verran, mitä saadaan myydyksi.


      • vetabix
        ulkomaalainen kirjoitti:

        .. kysyisin, kun niin hengen ja veren ja kieltämättä ovelasti kirjoitetuilla kommenteilla puolustat lihateollisuuden etuja syyttämällä ostaajia.

        Vastustan tätä kanta, joka on suomalaisen kuluttajan suora loukkaus, kuten tämän teeman käsittelyn luonne tässä osoittaa. Minusta on arveluttava, että asetat siinä poikkiteloin. En todellakaan näe mitään järkevä syy siiheen, kuin mainuttu "riippuvuussuhde".

        Mielestäni tämä ongelma on pitkän kehityksen tulos. Aikoinaan ei kaupoista ei edes saatu riippunutta lihaa ja sen väri piti olla kirkaan punainen, mitä suuresti ihmettelin. Tarkoitin, että lihasyömisen kultuuri on saanut jotenkin vääriä tai ainakin toisenlaisia suuntauksia kuin josssain toisissa maisaa. Ulkolaiset kommentit suomalaisen ruoan laadusta ja mausta ovat saattaneet saadaa alkunsa näistä asioista, en tiedä, mutta olen saanut tosihyvä ruoka ainakin ravintoloissa melko harvoin.

        Taustalla on mielestäni kehitys, jossa kunnollisen kotiruoan arvostus on lihateollisuuden ja fast-foodin eduksi aina vain poljettu. Näimmehan sen sukulais- ja ystäväpiirissä, joissa alku-aineista valmistettu herkkuruoka on todella harvinaisuus. Kun ollaan totuttu ja tehty riippuvaiseksikin tietyyn makuun "kuuluviin" kemikaalihoihiin on vaikea päästää siitä. Marinointi on oiva keino aikaan saadaa sellaisia riippuvuussuhteitä.

        Terveyshaitoista ei siten mielellään puhutaa ja mitä väliä elintarviketeollisuudella on sillä, että esim. lasten astma on jatkuvasti lisääntymässä, mutta esim. vain Länsisaksassa, muttei idässä? Mitäs Suomessa?

        Kysyisin vielä, että valmistetaanko marinaadit tarkasti puhtaista ainesosista Suomessa, ilman lisäainaeita, vai tulevatko nekin jommastakummasta maailmamarkkinnoita hallitsevista konsernistä, jotka tunnetusti "osaavat" tätä?

        >>kysyisin, kun niin hengen ja veren ja kieltämättä ovelasti kirjoitetuilla kommenteilla puolustat lihateollisuuden etuja syyttämällä ostaajia.>Kysyisin vielä, että valmistetaanko marinaadit tarkasti puhtaista ainesosista Suomessa, ilman lisäainaeita, vai tulevatko nekin jommastakummasta maailmamarkkinnoita hallitsevista konsernistä, jotka tunnetusti "osaavat" tätä?


      • vetabix
        narahdit kirjoitti:

        Etkö seuraa aikaasi? Tästä asiastahan on ollut iso poru mediassakin? Siwassa ei enää hinnoitella -50 % viimeisen myyntipäivän tuotteita. Vanhat tuotteet vaan poistetaan myynnistä. Tällä konstilla yritetään vähentää jätteen määrää. Pyritään, että kauppaan tilataan vain sen verran, mitä saadaan myydyksi.

        >>Siwassa ei enää punaliputetta
        narahdit Etkö seuraa aikaasi? Siwassa ei enää hinnoitella -50 % viimeisen myyntipäivän tuotteita.>Tällä konstilla yritetään vähentää jätteen määrää. Pyritään, että kauppaan tilataan vain sen verran, mitä saadaan myydyksi.


      • ei-oo
        vetabix kirjoitti:

        >>Siwassa ei enää punaliputetta
        narahdit Etkö seuraa aikaasi? Siwassa ei enää hinnoitella -50 % viimeisen myyntipäivän tuotteita.>Tällä konstilla yritetään vähentää jätteen määrää. Pyritään, että kauppaan tilataan vain sen verran, mitä saadaan myydyksi.

        Sitähän minäkin, että tämä Siwan politiikka on tyhmä!

        Tavoite on, että tilataan vaan se, mitä myydään ja näin ei tulisi sitä hävikkiä. Tämä vaan johtaa siihen, että Siwoissa myydään ei-oota!


      • vetabix
        ei-oo kirjoitti:

        Sitähän minäkin, että tämä Siwan politiikka on tyhmä!

        Tavoite on, että tilataan vaan se, mitä myydään ja näin ei tulisi sitä hävikkiä. Tämä vaan johtaa siihen, että Siwoissa myydään ei-oota!

        >>Sitähän minäkin, että tämä Siwan politiikka on tyhmä!>Tavoite on, että tilataan vaan se, mitä myydään ja näin ei tulisi sitä hävikkiä. Tämä vaan johtaa siihen, että Siwoissa myydään ei-oota!


      • asiakkaat kaikkoaa
        vetabix kirjoitti:

        >>Sitähän minäkin, että tämä Siwan politiikka on tyhmä!>Tavoite on, että tilataan vaan se, mitä myydään ja näin ei tulisi sitä hävikkiä. Tämä vaan johtaa siihen, että Siwoissa myydään ei-oota!

        Tosi on! Ei montaa kertaa viitti käydä kattomassa tyhjiä hyllyjä kaupassa, vaan sitä menee sitten suoraan sinne mistä saa, sitä mitä haluaa, vaikka vähän kauemmaskin. Ja näin sitä taas jää vanhaa poisheitettävää tavaraa, ja tilauksia on pienennettävä, kun vakia-asiakkaat jättävät kaupan väliin.

        On sääli, että pikkukaupoille käy näin. Olisin valmis vaikka vähän - siis vähän - maksamaan, ekstraa siitä, että pieni nopeasti asioitava lähikauppa säilyy ja säilyttää kohtuullista valikoimaa.


      • lähikaupan asiakas
        asiakkaat kaikkoaa kirjoitti:

        Tosi on! Ei montaa kertaa viitti käydä kattomassa tyhjiä hyllyjä kaupassa, vaan sitä menee sitten suoraan sinne mistä saa, sitä mitä haluaa, vaikka vähän kauemmaskin. Ja näin sitä taas jää vanhaa poisheitettävää tavaraa, ja tilauksia on pienennettävä, kun vakia-asiakkaat jättävät kaupan väliin.

        On sääli, että pikkukaupoille käy näin. Olisin valmis vaikka vähän - siis vähän - maksamaan, ekstraa siitä, että pieni nopeasti asioitava lähikauppa säilyy ja säilyttää kohtuullista valikoimaa.

        Arkena hyvinkin toivoisi saavansa perusjutut nopeasti lähikaupasta kohtuuhintaan, niin ettei tarvitse matkata automarketteihin ja siellä ravata lähes kilometritolkulla ruisleivän ja piimäpurkin perässä. Tunti ei ole kuin näyttää näille automarkettiostosreissuille. Kulmapuodissa homma hoituu muutamassa minuutissa.


      • ulkomaalainen
        vetabix kirjoitti:

        >>kysyisin, kun niin hengen ja veren ja kieltämättä ovelasti kirjoitetuilla kommenteilla puolustat lihateollisuuden etuja syyttämällä ostaajia.>Kysyisin vielä, että valmistetaanko marinaadit tarkasti puhtaista ainesosista Suomessa, ilman lisäainaeita, vai tulevatko nekin jommastakummasta maailmamarkkinnoita hallitsevista konsernistä, jotka tunnetusti "osaavat" tätä?

        Pitä ihan ihailla Vetabix kyky vääntää toisen sanat suussa ja välillä ongelmitta vastaa kysymyksiin, joita ei ole esitettykään. Sellaista sanailutyyli opettetiin vissin aikoinaan jesuiittiluostareissa.

        Jatka vain kirjoittamista. Ne jotka lukevat kaiken, saavat kohta aivan tarkaan analyysin tarkoitusperistäsi valmiiksi.

        Toivottavasti nukut siten hyvällä omatunnolla.


      • ulkomaalainen
        vetabix kirjoitti:

        >>kysyisin, kun niin hengen ja veren ja kieltämättä ovelasti kirjoitetuilla kommenteilla puolustat lihateollisuuden etuja syyttämällä ostaajia.>Kysyisin vielä, että valmistetaanko marinaadit tarkasti puhtaista ainesosista Suomessa, ilman lisäainaeita, vai tulevatko nekin jommastakummasta maailmamarkkinnoita hallitsevista konsernistä, jotka tunnetusti "osaavat" tätä?

        On aivan turha ja suorastaan suututtaa, että väität oikeasti, että marinoimattomat lihat ovat ihan vain jonkun muka ulkomaalaisporukan vaatimia. Nyt alat vetää keskustelussa jopa sellaisia kortteja, josta aivan tavallainen suomalainen voi nauraa katketakseen.

        Jos ei muita juttuja ennen löydät, kuin että laadukkaat ja puhtaat lihat kaupoissa ovat jonkun pienen, vähän tärähtyneen ryhmän , jopa ulkomalaistaustaisen, vaatimus, on argumentointisi tullut päätyasemille, kuten huomasimme kyllä jo ennenkin.


      • Turun radiossa 18.2.
        narahdit kirjoitti:

        Etkö seuraa aikaasi? Tästä asiastahan on ollut iso poru mediassakin? Siwassa ei enää hinnoitella -50 % viimeisen myyntipäivän tuotteita. Vanhat tuotteet vaan poistetaan myynnistä. Tällä konstilla yritetään vähentää jätteen määrää. Pyritään, että kauppaan tilataan vain sen verran, mitä saadaan myydyksi.

        Ota kanstaa:
        'Ruokakaupat haluavat tehostaa toimintaansa niin, ettei enää syntyisi entiseen malliin hävikkiä.

        Samalla katoaisivat nk. ALE-korit, joista saa eineitä ostaa puoleen hintaan viimeisen käyttöpäivän puskiessa päälle.

        Tradeka on liikkeellä ensimmäisenä: Siwa-ketjun myymälöihin aiotaan jatkossa tilata vain se, mikä varmuudella saadaan kaupaksi. Puoleen hintaan myynti aiheuttaa kaupalle tappiota, ja tappiothan tietenkin siirtyvät hintoihin.

        Tavoitteena on, ettei asiakkaan enää tarvitsisi katsoa päiväyksiä lainkaan kaupassa.'


      • vetabix
        ulkomaalainen kirjoitti:

        On aivan turha ja suorastaan suututtaa, että väität oikeasti, että marinoimattomat lihat ovat ihan vain jonkun muka ulkomaalaisporukan vaatimia. Nyt alat vetää keskustelussa jopa sellaisia kortteja, josta aivan tavallainen suomalainen voi nauraa katketakseen.

        Jos ei muita juttuja ennen löydät, kuin että laadukkaat ja puhtaat lihat kaupoissa ovat jonkun pienen, vähän tärähtyneen ryhmän , jopa ulkomalaistaustaisen, vaatimus, on argumentointisi tullut päätyasemille, kuten huomasimme kyllä jo ennenkin.

        >>On aivan turha ja suorastaan suututtaa, että väität oikeasti, että marinoimattomat lihat ovat ihan vain jonkun muka ulkomaalaisporukan vaatimia.>Jos ei muita juttuja ennen löydät, kuin että laadukkaat ja puhtaat lihat kaupoissa ovat jonkun pienen, vähän tärähtyneen ryhmän , jopa ulkomalaistaustaisen, vaatimus, on argumentointisi tullut päätyasemille, kuten huomasimme kyllä jo ennenkin.


    • voi elämä

      Ei vittu taas, Foliohatut päähän prkl...

    • Valistaja

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe