Miksi silta rakennetaan pyörien päälle?

NewtonStyle

MIksi silta rakennetaan pyörien päälle? mist se johtuu, johtuuks se lämmön siirtymisestä vai siitä et se betoni kasvaa vai mistä? apua

10

7002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanellus

      Johtuu lämpölaajenemisesta. Kuumana kesäpäivänä pitkä silta voi olla senttejä pidempi kuin rakennushetkellä. Lämpölaajenemisesta aiheutuvat voimat ovat niin suuria, että jos silta olisi kiinteä molemmista päistä, sen rakenne voisi vaurioitua kun ei pääsisikään vapaasti laajenemaan.


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpölaajeneminen

    • pyörien päälle

      nehän pitäis olla valtavan suuria,että kestäisivät miljoonien tonnien painon.luulen että käytetään teflon laattoja liukupintoina,kestää pintapainetta paremmin.

      • turvallisuustekijä

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.


      • Olisiko viluttaa?
        turvallisuustekijä kirjoitti:

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.

        Lisäksi jokiin pudonneet ajoneuvot, kuormat ja ihmisruumiit likaavat vedet ja kalat kuolevat. Vihollinen jää ilman luonnon ravintoa ja antautuu.


    • nähnyt..

      On väärin sanottu, että sillan alla olisi pyörät, rullat siellä on.
      Silta lämpöelää ( pitenee ja lyhenee )ja jos se olisi yksi kiinteä rakennen se rikkontuisi.

      Siis sillan toisen pään ja kannattimen välissä on noin 20 senttinen teräsrulla laakerina,,, tai niitä on yleensä useampi.
      Jos sillassa on keskikannatin, niin silloin liikuntasaumat on tehty molempiin päihin ja keskellä ei ole liukua.

      Tuollainen teräsbetoninen siltakansi voi vuoden kylmimmän - 40 ja läpimimmän 35 lämpöeron ollessa 75 astetta ansiosta pituuselää jopa 20 milliä.

      En ihmettele, vaikka nykyään liikuntapintana tosiaan käytettäisiin teflonia.

      Rakenteen täytyy olla elävä.

      • ranstaka

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?


      • kestävyys
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        eivätkö teräs ja betoni laajene eri suuruisesti niin että koko rakenne murtuu?


      • laattoja
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        ei se tefloni ole siellä kakkuina vaan laattoina (laskettuna sopivat pintapaineet) ja sen takia sitä teflonia käytetään kun se on vähäkitkaisin aine,sen päällä luistaa painava siltakin.


    • Anonyymi

      Koska betoni kasvaaa.

    • Anonyymi

      Siksi koska se vain te

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe