Miksi silta rakennetaan pyörien päälle?

NewtonStyle

MIksi silta rakennetaan pyörien päälle? mist se johtuu, johtuuks se lämmön siirtymisestä vai siitä et se betoni kasvaa vai mistä? apua

10

7105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanellus

      Johtuu lämpölaajenemisesta. Kuumana kesäpäivänä pitkä silta voi olla senttejä pidempi kuin rakennushetkellä. Lämpölaajenemisesta aiheutuvat voimat ovat niin suuria, että jos silta olisi kiinteä molemmista päistä, sen rakenne voisi vaurioitua kun ei pääsisikään vapaasti laajenemaan.


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpölaajeneminen

    • pyörien päälle

      nehän pitäis olla valtavan suuria,että kestäisivät miljoonien tonnien painon.luulen että käytetään teflon laattoja liukupintoina,kestää pintapainetta paremmin.

      • turvallisuustekijä

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.


      • Olisiko viluttaa?
        turvallisuustekijä kirjoitti:

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.

        Lisäksi jokiin pudonneet ajoneuvot, kuormat ja ihmisruumiit likaavat vedet ja kalat kuolevat. Vihollinen jää ilman luonnon ravintoa ja antautuu.


    • nähnyt..

      On väärin sanottu, että sillan alla olisi pyörät, rullat siellä on.
      Silta lämpöelää ( pitenee ja lyhenee )ja jos se olisi yksi kiinteä rakennen se rikkontuisi.

      Siis sillan toisen pään ja kannattimen välissä on noin 20 senttinen teräsrulla laakerina,,, tai niitä on yleensä useampi.
      Jos sillassa on keskikannatin, niin silloin liikuntasaumat on tehty molempiin päihin ja keskellä ei ole liukua.

      Tuollainen teräsbetoninen siltakansi voi vuoden kylmimmän - 40 ja läpimimmän 35 lämpöeron ollessa 75 astetta ansiosta pituuselää jopa 20 milliä.

      En ihmettele, vaikka nykyään liikuntapintana tosiaan käytettäisiin teflonia.

      Rakenteen täytyy olla elävä.

      • ranstaka

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?


      • kestävyys
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        eivätkö teräs ja betoni laajene eri suuruisesti niin että koko rakenne murtuu?


      • laattoja
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        ei se tefloni ole siellä kakkuina vaan laattoina (laskettuna sopivat pintapaineet) ja sen takia sitä teflonia käytetään kun se on vähäkitkaisin aine,sen päällä luistaa painava siltakin.


    • Anonyymi

      Koska betoni kasvaaa.

    • Anonyymi

      Siksi koska se vain te

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe