Miksi silta rakennetaan pyörien päälle?

NewtonStyle

MIksi silta rakennetaan pyörien päälle? mist se johtuu, johtuuks se lämmön siirtymisestä vai siitä et se betoni kasvaa vai mistä? apua

10

7508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanellus

      Johtuu lämpölaajenemisesta. Kuumana kesäpäivänä pitkä silta voi olla senttejä pidempi kuin rakennushetkellä. Lämpölaajenemisesta aiheutuvat voimat ovat niin suuria, että jos silta olisi kiinteä molemmista päistä, sen rakenne voisi vaurioitua kun ei pääsisikään vapaasti laajenemaan.


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpölaajeneminen

    • pyörien päälle

      nehän pitäis olla valtavan suuria,että kestäisivät miljoonien tonnien painon.luulen että käytetään teflon laattoja liukupintoina,kestää pintapainetta paremmin.

      • turvallisuustekijä

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.


      • Olisiko viluttaa?
        turvallisuustekijä kirjoitti:

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.

        Lisäksi jokiin pudonneet ajoneuvot, kuormat ja ihmisruumiit likaavat vedet ja kalat kuolevat. Vihollinen jää ilman luonnon ravintoa ja antautuu.


    • nähnyt..

      On väärin sanottu, että sillan alla olisi pyörät, rullat siellä on.
      Silta lämpöelää ( pitenee ja lyhenee )ja jos se olisi yksi kiinteä rakennen se rikkontuisi.

      Siis sillan toisen pään ja kannattimen välissä on noin 20 senttinen teräsrulla laakerina,,, tai niitä on yleensä useampi.
      Jos sillassa on keskikannatin, niin silloin liikuntasaumat on tehty molempiin päihin ja keskellä ei ole liukua.

      Tuollainen teräsbetoninen siltakansi voi vuoden kylmimmän - 40 ja läpimimmän 35 lämpöeron ollessa 75 astetta ansiosta pituuselää jopa 20 milliä.

      En ihmettele, vaikka nykyään liikuntapintana tosiaan käytettäisiin teflonia.

      Rakenteen täytyy olla elävä.

      • ranstaka

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?


      • kestävyys
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        eivätkö teräs ja betoni laajene eri suuruisesti niin että koko rakenne murtuu?


      • laattoja
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        ei se tefloni ole siellä kakkuina vaan laattoina (laskettuna sopivat pintapaineet) ja sen takia sitä teflonia käytetään kun se on vähäkitkaisin aine,sen päällä luistaa painava siltakin.


    • Anonyymi

      Koska betoni kasvaaa.

    • Anonyymi

      Siksi koska se vain te

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe