Miksi silta rakennetaan pyörien päälle?

NewtonStyle

MIksi silta rakennetaan pyörien päälle? mist se johtuu, johtuuks se lämmön siirtymisestä vai siitä et se betoni kasvaa vai mistä? apua

10

7704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanellus

      Johtuu lämpölaajenemisesta. Kuumana kesäpäivänä pitkä silta voi olla senttejä pidempi kuin rakennushetkellä. Lämpölaajenemisesta aiheutuvat voimat ovat niin suuria, että jos silta olisi kiinteä molemmista päistä, sen rakenne voisi vaurioitua kun ei pääsisikään vapaasti laajenemaan.


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpölaajeneminen

    • pyörien päälle

      nehän pitäis olla valtavan suuria,että kestäisivät miljoonien tonnien painon.luulen että käytetään teflon laattoja liukupintoina,kestää pintapainetta paremmin.

      • turvallisuustekijä

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.


      • Olisiko viluttaa?
        turvallisuustekijä kirjoitti:

        Mikäli maa joutuisi poikkeustilaan ja vihollinen hyökkäisi siirretään sillat uusille salaisille tielinjoille.
        Vihollisen ajoneuvot tippuvat tällöin tien päättyessä rotkoihin, jokiin ja vesiin, kun taas omat joukkomme liikkuvat salaisia tielinjopja pitkin.

        Siirtojen mahdollistamiseksi silloissa on pyörät.

        Lisäksi jokiin pudonneet ajoneuvot, kuormat ja ihmisruumiit likaavat vedet ja kalat kuolevat. Vihollinen jää ilman luonnon ravintoa ja antautuu.


    • nähnyt..

      On väärin sanottu, että sillan alla olisi pyörät, rullat siellä on.
      Silta lämpöelää ( pitenee ja lyhenee )ja jos se olisi yksi kiinteä rakennen se rikkontuisi.

      Siis sillan toisen pään ja kannattimen välissä on noin 20 senttinen teräsrulla laakerina,,, tai niitä on yleensä useampi.
      Jos sillassa on keskikannatin, niin silloin liikuntasaumat on tehty molempiin päihin ja keskellä ei ole liukua.

      Tuollainen teräsbetoninen siltakansi voi vuoden kylmimmän - 40 ja läpimimmän 35 lämpöeron ollessa 75 astetta ansiosta pituuselää jopa 20 milliä.

      En ihmettele, vaikka nykyään liikuntapintana tosiaan käytettäisiin teflonia.

      Rakenteen täytyy olla elävä.

      • ranstaka

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?


      • kestävyys
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        eivätkö teräs ja betoni laajene eri suuruisesti niin että koko rakenne murtuu?


      • laattoja
        ranstaka kirjoitti:

        Jos liukuaineena olisi teflon. Silta-arkku painaa melkoisesti ja teflonkakku menisi lyttyyn?

        Olen antanut kertoa itselleni, ettei teflonilla ole juuri lainkaan virumislujuutta elikkä se menee lituskaksi ajan mittaan. Ja kun sanotaan ettei siinä pysy mikään, niin ei kait siinä pysy siltakaan?

        Olin hukannut taulukkokirjani, mutta jokin nettisivu tiesi kertoa Betonin lämpölaajenemiskertoimeksi
        0.000 012 eli sama kuin teräksellä. Niinhän se pitääkin olla että onnistuu teräsbetonin käyttö.

        Veikkaan ettei massiivinen teräsbetoni lämpene yli 30astC ja talvella Lapissa se saatta jähtyä -40astC.iin.

        100 m pitkälle sillalle tulisi lämpölaajenemista
        0,000 012x 100 000mm x 70 astC= 84mm. Näin suurta rakoa ei tarvita rakennettaessa koska valulämpötila on jotain plusan puolella?

        Kait niihin rulliin täytyy laittaa jotkut topparit etteivät pääse talvella luiskahtamaan päästä yli?

        Mitenköhän se on niitten välipilareittan kanssa? Onkohan niissäkin rullat, vai annetaanko pilarien taipua sillan mukana? Veikkaan että annetaan suosiolla taipua?

        ei se tefloni ole siellä kakkuina vaan laattoina (laskettuna sopivat pintapaineet) ja sen takia sitä teflonia käytetään kun se on vähäkitkaisin aine,sen päällä luistaa painava siltakin.


    • Anonyymi

      Koska betoni kasvaaa.

    • Anonyymi

      Siksi koska se vain te

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

      Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      527
      8128
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      234
      2768
    3. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2621
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      164
      2019
    5. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1911
    6. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1725
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

      Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1646
    8. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1262
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1208
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1185
    Aihe