Missä sijaitsee epäsäännöllisen kolmion (kaikki sivut eri pituisia) painopiste?
Epäsäännöllisen kolmion painopiste
4
1303
Vastaukset
- kolmiomittari
Kolmion kulmien puolittajat leikkaavat samassa pisteessä ja se on samalla painopiste (olettaen tietysti että kolmion tiheys on homogeeninen läpi koko kolmion)
Selvitäpä nyt miksi kulmien puolittajat leikkaavat samassa pisteessä. Sitten voi pähkäillä miksi se on painopiste. Vihje: Voit leikata tai täydentää kolmiota symmetriseksi, jotta painopiste probleema selviää.
Voit tietysti ottaa myös vektorit avuksi, mutta ei ne ainakaan ihan päässälaskuja liene.- atk_ope
Tämä ei pitäne paikkaansa yleisesti. Sen sijaan kolmion mediaanien eli keskijanojen leikkauspiste on kolmion painopiste. Tätä on selitetty seuraavissa vastauksissa.
- Koala
Piirrä kolmion kärjistä janat vastakkaisten sivujen keskipisteisiin. Janojen leikkauspiste on kyseisen kolmion painopiste. Tämä juttu on vanhaa keskikoulun alkeisgeometriaa, jota ei taideta juurikaan nykysuomen perusopetusta antavassa koulussa esille ottaa...
- K-Roy
Teoreema: Kolmion keskijanat leikkaavat toisensa samassa pisteessä (kolmion painopisteessä), joka jakaa jokaisen keskijanan siten, että vastaisen sivun puolinen osa on kolmasosa koko keskijanasta.
Varmuuden vuoksi vielä keskijanan määritelmä: Kolmion keskijana on kolmion sivun keskipisteen ja vastaisen kulman kärkipisteen yhdysjana.
Jos asia kiinnostaa enemmän, niin yritä itse todistaa tämä!
K-Roy
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1416688
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234901
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533905- 623081
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522976Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242452- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152207