"Surrealistinen" olo

just thinking

Kun olen katsonut vaikkapa elokuvaa elokuvateatterissa, minulle tulee katsomisen jälkeen elokuvateatterista poistuessa ihmisvilinässä ikään kuin unenomainen olo. Tuntuu kuin en olisi tässä hetkessä ja esim. tuntoaisti tuntuu jossain määrin turtuvan. Sama tapahtuu myös pelkästään ollessani ahtaissa sisätiloissa suuressa väkijoukossa.Ikään kuin joka puolelta suuntautuvat aistiärsykkeet (varsinkin ihmisten melu) ylikuormittaisivat aivoni ja en siksi pysty keskittymään kunnolla mihinkään.

Onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia ja tietääkö kukaan miksi tällaista olotilaa mahdollisesti kutsutaan?

8

3113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omark

      Vaihtoehtoja (ja nämä on sitten maallikkologiikalla ehdotettuja): paniikkihäiriö, ADHD, epilepsia. Paniikkihäirötä puoltaisi "turtuminen", eli voisi olla hyperventiloinnista johtuvaa puutumista. Häiritseekö tuo surrealistinen olo sinua?

    • sdsdsdsd

      Saattaa olla ihan hapenpuutettakin...

    • just thinking

      ADHD:n, paniikkihäiriön ja epilepsian voi varmasti sulkea pois, koska minulla ei ole kerta kaikkiaan mitään niihin liittyviä oireita.

      Se tunne on vain sellainen epätodellinen ja unenomainen, tuntuu että ei olisi tässä hetkessä vaan jossain muualla enkä pysty kunnolla keskittymään ympärillä tapahtuviin asioihin.

      Mielestäni aistiärsykkeiden paljous liittyy oleellisesti tähän. Tuntoaistin turtumisella tarkoitan oikeastaan sitä, että tunnen sinänsä ihan normaalisti, mutta en jotenkin vain pysty keskittymään niihin tuntemuksiin.

      • just thinking

        Tuo hapenpuute kuulostaa sinänsä ihan järkeenkäyvältä syyltä, mutta olotila esiintyy minulla myös ulkona, jopa 15 minuutin oleskelun jälkeenkin. Se voisi tietysti olla osatekijä, mutta se ei ole liittynyt kaikkiin tapauksiin.


    • kuvitellut...

      ...että tuollainen "surrealistinen olo" (hyvin kuvailtu!) on ihan normaalia. Minulla on sellaista ollut niin kauan kuin muistan, ja yleensä sitä esiintyy kulkiessani ihmisjoukon mukana, tai sen läpi, ja erityisesti käytävässä tai kapeassa tilassa. Konserteissa ja muissa tapauksissa kun ihmiset vielä heiluvat ja meteli on kova, tämä olo on voimakkaampi. Minulla tuon tunteen syntymiseen vaikuttaa kuitenkin mielestäni enemmän visuaaliset ärsykkeet, eli se että näen ihmiset parveilemassa ympärilläni, ja melu vain hieman vahvistaa sitä.

      Itselläni tuo olo on lievän epämiellyttävä, ja tunnen tavallaan olevani jotenkin koko tilanteen ulkopuolella omassa maailmassani. Mitään paniikkia se ei ole, mutta en kuitenkaan viihdy ihmisjoukoissa.

      Jos jollain on joku hyvä selitys tähän ilmiöön, niin mielelläni kyllä kuulen. Mutta itse kuitenkin luokittelisin tuon ihan tavalliseksi tuntemukseksi, eli ei pitäisi olla mitenkään vaarallista :)

      • just thinking

        Mukava kuulla toistenkin kokemuksista. :)

        Ei tämä olotila minuakaan häiritse, minäkään en tosin viihdy ihmisvilinässä.

        Aluksi minua mietitytti vain, voisiko tässä olla kyseessä jokin tarkkaavaisuushäiriö tai vastaava, kun ainakaan monet ihmiset joiden kanssa olen puhunut tästä eivät ole tunnistaneet tällaista itsessään.

        Paras selitys lienee yksinkertaisesti se, että jotkut ihmiset eivät vain pysty keskittymään moneen yhtäaikaiseen aistiärsykkeeseen niin hyvin kuin toiset. Tai sitten kaikki kokevat tällaista, mutta muut eivät vain edes ajattele tai välitä asiasta.


    • migreeniauraa

      Migreeniaura on neurologinen häiriö. Migreenikot puhuvat tuollaisista kokemuksista, myös dejavú-ilmiöistä. Migreeniauraan ei välttämättä liity päänsärkyä, sen voi laukaista se, kun tulet pimeästä valoon tai hapenpuute. Itsellänkin on aura ilman särkyä, monella muullakin on, de ei ole harvinaista. Minun migreeniaurani on sellainen, että minusta tuntuu, että en näe, vaikka kuitenkin näen.

    • Anonyymi

      Vai oisko jos on ollut senverta mukaansatempaava elokuva ja vienyt mennessään tunnelmaan ja tämä sitten vähän jäänyt siihen päälle kokemustilana. Plus pimeässä rauhoittuminen ja eläytyminen elokuvaan. Mielestäni ihan normaalia ja varmasti muutkin kokevat vastaavaa. Jos olet sitä tarinaan sisälle sukeltavaa tyyppiä etkä elokuva kriitikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe