Kotona minulle on koitettu pienestä asti valistaa, ettei kuivatuotteiden, varsinkin mausteiden päivämääristä kannata välittää. Ei ole vaarallista, vaikka olisivat vuosiakin vanhoja,mausteiden aromit vain haihtuu..
Ja koska olen kova käyttämään mausteita, äiti
on koittanut tukkia minulle kaikenmaailman ikivanhoja, joskin avaamattomia pussejaan ja törppöjään.
Voiko tosissaan esim. 15 vuotta vanhoja mausteita vielä huoletta käyttää? itse kuvittelisin niissä olevan ties mitä bakteereita..?
Useissa on vielä aromeja tallella ja kun ovat suolattomia, ei haittaa vaikka käyttäisi reilumminkin.
Entä muut kuivatuotteet? makaronit, riisit..ym?
Missä menee järkevä raja, vaikka ei olisikaan muuten niin nuuka päivämäärien suhteen?
Mausteiden &muiden kuivatuotteiden säilyvyys
2
1511
Vastaukset
- utuuy
ei hyvää päivää, niissä äon homeitiöitä!! Älä vaan käytä.
- biologiaa opiskellut
Kuivatuotteissa omiin aisteihin voi luottaa, eli niin kauan kun ovat normaalin värisiä, kuivan napakoita ja ei haise miltään niin eivät ole terveydelle vaarallisia. Tosin vitamiinit, varsinkin vesiliukoiset alkavat häviävät tuotteista pikkuhiljaa, joten mitään ravintoarvoa näille ei kannata laskea.
Bakteerit, homeet ja virukset tarvitsevat lisääntyäkseen lämpöä (joitakin kylmässä pärjääviäkin bakteereita on), ravintoa ja kosteutta. Jos yksikin puuttuu, niin lisääntymistä ei tapahdu. Sen vuoksi kuivatuotteet ovat turvallisia, kunhan ovat kuivina pysyneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744528- 332551
- 402394
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401732- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511407
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231277Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155