Eräs mies alkoi helluntalaiseksi liian kuumaksi lämmitetyssä saunassa - helvetinpelon takia.
Monia jehovantodistajia pelottaa Harmagedon ja niinpä eräs vanha jt sanoikin minulle, että minun pitäisi alkaa käydä kokouksessa, koska Harmagedon tulee kohta.
Minkä motivoi sinun ratkaisuasi eniten, kun päätit alkaa jonkin uskonnon jäseneksi?
Mikä saa sinut liittymään mukaan?
61
1939
Vastaukset
- Johanneksen_poika
>>Minkä motivoi sinun ratkaisuasi eniten, kun päätit alkaa jonkin uskonnon jäseneksi?
Itse kiinnostuin aikoinaan Raamatusta, kun seurasin kesätyöpaikassani kahden miehen keskusteluja.
Asetelma oli tällainen:
Eräs helluntaiseurakuntaan kuulunut mies tuli melkein joka päivä juttelemaan erään Jehovan todistaja -miehen kanssa esim. kahvitunneilla ja silloin, kun oli vähän hiljaisempaa. Keskustelujen kulku noudatti aina samaa kaavaa. Helluntailaismies tuli silmät innosta säteillen Jehovan todistajamiehen luo ja esitti jonkin ajatuksen Raamattuun liittyen. Hetken mietittyään Jehovan todistaja otti Raamatun työpöytänsä laatikossa, selasi sitä ja luki otteen. Vähän ajan kuluttua helluntailaismies naama punaisena poistui paikalta palatakseen taas seuraavana päivänä uusin teorioin ja vättein. Mutta aina kävi samalla tavalla. Jehovan todista luki Raamatusta suoraan ja todisti omat sanansa Raamatulla. Tähän ei helluntailaismies pystynyt.
Tässä oli alkukipinä kiinnostukselleni Raamattuun.
31 vuotta ehdin olla kastettu Jehovan todistaja, kunnes minut heitettiin yli laidan. Ei asioista saa puhua niiden oikeilla nimillä.
Jumalaan ja Raamattuun uskon edelleen, mutta luottamus Vartiotorniseuraan on mennyt jo ajat sitten.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/aikajana.htm
[email protected]- Arskavain
Sinuun teki selvästi vaikutuksen, kun joku kykeni perustelemaan väitteensä tai kumoamaan sen.
Olet toiminnallasi osoittanut toimivasi YHÄ niin...oikeastaan nöyryys vaatii, että korjaamme tai hylkäämme jonkin mielipiteemme jos huomaamme sen vääräksi - vaatipa se millaisia uhrauksia tahansa!
Itse luulen, että jt- karttamiskäytäntö piti minut tiukimmin järjestössä. Kasvoinhan jt kodissa ja kaikki läheiset olivat todistajia. Pelkään pahoin, että tämä on motivoivin syy myös monille nykyisille todistajille, jotka ovat saaneet uskontonsa verenperintönä ja jota ruokkii pelko sosiaalisesta eristämisestä... - Jallu-eno
Tapaukseesi noin karkeasti tutustuttuani, tuli mieleeni eräs kysymys. Etkö sinä tosiaan näe mitään vikaa omassa käyttäytymisessäsi? Jos rupeaa rähjäämään ja väittämään vastaan, niin mitä itseasiassa odotit tapahtuvan? Jos aiheutat,tai yrität aiheuttaa, hajaannusta niin ilman muuta et selviä ilman seuraamuksia.
"Ei asioista saa puhua niiden oikeilla nimillä."
Ilman muuta saa. Olen minäkin keskustellut täysin avoimesti esimerkiksi siitä pedofiili tapauksesta. Jos jotain on jäänyt epäselväksi, se puidaan läpi. - Johanneksen_poika
Jallu-eno kirjoitti:
Tapaukseesi noin karkeasti tutustuttuani, tuli mieleeni eräs kysymys. Etkö sinä tosiaan näe mitään vikaa omassa käyttäytymisessäsi? Jos rupeaa rähjäämään ja väittämään vastaan, niin mitä itseasiassa odotit tapahtuvan? Jos aiheutat,tai yrität aiheuttaa, hajaannusta niin ilman muuta et selviä ilman seuraamuksia.
Ilman muuta saa. Olen minäkin keskustellut täysin avoimesti esimerkiksi siitä pedofiili tapauksesta. Jos jotain on jäänyt epäselväksi, se puidaan läpi.>>Tapaukseesi noin karkeasti tutustuttuani, tuli mieleeni eräs kysymys.
"Karkea" tutustuminen ei riitä. Ota huomioon, että kaksi vanhinta marssi kotiini vastoin tuota seuraavaa Raamatunkohtaa.
(Matteus 18:15-17) 15 Mutta jos veljesi tekee synnin, mene ja paljasta hänen virheensä kahden kesken. Jos hän kuuntelee sinua, olet voittanut veljesi. 16 Mutta jos hän ei kuuntele, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, jotta jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan suulla. 17 Jos hän ei kuuntele heitä, puhu seurakunnalle. Jos hän ei kuuntele seurakuntaakaan, olkoon hän sinulle niin kuin kansakuntien ihminen ja kuin veronkantaja.
Mikä siinä on, että tuota kohtaa ei koskaan noudateta? Miksi JT-sukulaiset saivat usuttaa vanhimmat kimppuuni puhumatta asiasta ensin kahden kesken? Mikä oikeuttaa vanhimmat rikkomaan tuota aivan selvää asioiden käsittelyjärjestystä?
>> Jos rupeaa rähjäämään ja väittämään vastaan
Olet siis sitä mieltä, että kun kimppuuni on hyökätty, minulla ei ole oikeutta puolustautua Raamatun perusteella? Kynnysmatoksiko minun olisi pitänyt ruveta?
>>Jos jotain on jäänyt epäselväksi, se puidaan läpi.
Juuri tällä tavalla EI TOIMITA Vartiotorniseuran ohjauksessa. Minä vetosin vanhimmistoon ja Beteliin, mutta he eivät edes vastanneet. Enkä minä ollut edes yksin.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/kirjelma.htm
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/jvetoomus.htm
Osoitin aika suurta pitkämielisyyttä, kun vajaan kahden vuoden kuluttua vasta toin asian julkisuuteen. Niin paljon oli vanhimmilla ja Betelillä aikaa hoitaa asia Raamatun mukaan. Mutta he eivät halunneet. Niinpä minun oli pakko julkaista tämä episodi kaikkien luettavaksi.
On otettava huomioon, että esim. nauhoituksia on paljon julkaisematta. Haluaisiko joku kuunnella vähän lisää Espoo Läntisen seurakunnan vanhimpia?
Jos riittävän paljon on halukkaita, kysyn luvan niiden julkaisemiseen. Tarvitsen luvan vain yhdeltä ihmiseltä, joka oli mukana myllynkivisivuilla, ja joka on itsekin joutunut hyökkäyksen kohteeksi.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/ovetoomus.htm
:) - Arskavain
Jallu-eno kirjoitti:
Ilman muuta saa. Olen minäkin keskustellut täysin avoimesti esimerkiksi siitä pedofiili tapauksesta. Jos jotain on jäänyt epäselväksi, se puidaan läpi.>>Etkö sinä tosiaan näe mitään vikaa omassa käyttäytymisessäsi? Jos rupeaa rähjäämään ja väittämään vastaan, niin mitä itseasiassa odotit tapahtuvan? Jos aiheutat,tai yrität aiheuttaa, hajaannusta niin ilman muuta et selviä ilman seuraamuksia. >"Ei asioista saa puhua niiden oikeilla nimillä."
Ilman muuta saa. Olen minäkin keskustellut täysin avoimesti esimerkiksi siitä pedofiili tapauksesta. Jos jotain on jäänyt epäselväksi, se puidaan läpi. - Jallu-eno
Johanneksen_poika kirjoitti:
>>Tapaukseesi noin karkeasti tutustuttuani, tuli mieleeni eräs kysymys.
"Karkea" tutustuminen ei riitä. Ota huomioon, että kaksi vanhinta marssi kotiini vastoin tuota seuraavaa Raamatunkohtaa.
(Matteus 18:15-17) 15 Mutta jos veljesi tekee synnin, mene ja paljasta hänen virheensä kahden kesken. Jos hän kuuntelee sinua, olet voittanut veljesi. 16 Mutta jos hän ei kuuntele, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, jotta jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan suulla. 17 Jos hän ei kuuntele heitä, puhu seurakunnalle. Jos hän ei kuuntele seurakuntaakaan, olkoon hän sinulle niin kuin kansakuntien ihminen ja kuin veronkantaja.
Mikä siinä on, että tuota kohtaa ei koskaan noudateta? Miksi JT-sukulaiset saivat usuttaa vanhimmat kimppuuni puhumatta asiasta ensin kahden kesken? Mikä oikeuttaa vanhimmat rikkomaan tuota aivan selvää asioiden käsittelyjärjestystä?
Olet siis sitä mieltä, että kun kimppuuni on hyökätty, minulla ei ole oikeutta puolustautua Raamatun perusteella? Kynnysmatoksiko minun olisi pitänyt ruveta?
Juuri tällä tavalla EI TOIMITA Vartiotorniseuran ohjauksessa. Minä vetosin vanhimmistoon ja Beteliin, mutta he eivät edes vastanneet. Enkä minä ollut edes yksin.
Osoitin aika suurta pitkämielisyyttä, kun vajaan kahden vuoden kuluttua vasta toin asian julkisuuteen. Niin paljon oli vanhimmilla ja Betelillä aikaa hoitaa asia Raamatun mukaan. Mutta he eivät halunneet. Niinpä minun oli pakko julkaista tämä episodi kaikkien luettavaksi.
On otettava huomioon, että esim. nauhoituksia on paljon julkaisematta. Haluaisiko joku kuunnella vähän lisää Espoo Läntisen seurakunnan vanhimpia?
Jos riittävän paljon on halukkaita, kysyn luvan niiden julkaisemiseen. Tarvitsen luvan vain yhdeltä ihmiseltä, joka oli mukana myllynkivisivuilla, ja joka on itsekin joutunut hyökkäyksen kohteeksi.
:)"(Matteus 18:15-17) 15 Mutta jos veljesi tekee synnin, mene ja paljasta hänen virheensä kahden kesken. Jos hän kuuntelee sinua, olet voittanut veljesi. 16 Mutta jos hän ei kuuntele, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, jotta jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan suulla. 17 Jos hän ei kuuntele heitä, puhu seurakunnalle. Jos hän ei kuuntele seurakuntaakaan, olkoon hän sinulle niin kuin kansakuntien ihminen ja kuin veronkantaja."
Voin antaa miehen sanan siitä että kyllä meillä ainakin tuota noudatetaan. Veli Helminen menetteli väärin. Katsotaanpa miten meitä neuvotaan:
Komitean ei tulisi ryhtyä toimiin henkilöä vastaan, jolleivät todisteet selvästi osoita sitä tarpeelliseksi. Onko hän syvästi pahoillaan siitä, että hänen suhteensa Jehovaan on vahingoittunut, onko hänellä tunnonvaivoja sen häpeän vuoksi, jota hän on aiheuttanut Jehovan nimelle ja kansalle, ja kaipaako hän vilpittömästi sitä, että hän pääsisi takaisin Jumalan suosioon?
Sisältyykö hänen asenteeseensa sydämestä lähtevä huonon menettelyn hylkääminen vastenmielisenä, vihattavana? (Room. 12:9)
Haluaisin myös tuoda ilmi sen että olet itse menetellyt väärin.
Ihmisen pitää olla huolellinen siitä, että hän säilytättää luottamuksellisuuden. (Sananl. 11:13; 15:22,) - Jallu-eno
>>Tapaukseesi noin karkeasti tutustuttuani, tuli mieleeni eräs kysymys.
:)Sinusta saa Johanneksen poika saa sen kuvan, että rakastat koko sydämestäsi Jumalaa, jonka nimi on Jehova. Miksi et siis palaisi takaisin hänen yhteyteensä? Jos tekisit näin, niin ilahduttaisit, et pelkästään kaikkivaltiaan, mutta myös veljiesi sydämet. Mietihän kuinka iloinen Jumala olisi jos palaisit takaisin palvontaan jonka hän hyväksyy! Sinähän kuitenkin tiedät, että meidän oppimme ovat Jumalan henkeytetystä sanasta raamatusta. Jätä siis pois tälläiset tyhjänpäiväiset spekuloinnit ja tule takaisin sinne missä sinua rakastetaan!
Jallu-eno kirjoitti:
"(Matteus 18:15-17) 15 Mutta jos veljesi tekee synnin, mene ja paljasta hänen virheensä kahden kesken. Jos hän kuuntelee sinua, olet voittanut veljesi. 16 Mutta jos hän ei kuuntele, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, jotta jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan suulla. 17 Jos hän ei kuuntele heitä, puhu seurakunnalle. Jos hän ei kuuntele seurakuntaakaan, olkoon hän sinulle niin kuin kansakuntien ihminen ja kuin veronkantaja."
Voin antaa miehen sanan siitä että kyllä meillä ainakin tuota noudatetaan. Veli Helminen menetteli väärin. Katsotaanpa miten meitä neuvotaan:
Komitean ei tulisi ryhtyä toimiin henkilöä vastaan, jolleivät todisteet selvästi osoita sitä tarpeelliseksi. Onko hän syvästi pahoillaan siitä, että hänen suhteensa Jehovaan on vahingoittunut, onko hänellä tunnonvaivoja sen häpeän vuoksi, jota hän on aiheuttanut Jehovan nimelle ja kansalle, ja kaipaako hän vilpittömästi sitä, että hän pääsisi takaisin Jumalan suosioon?
Sisältyykö hänen asenteeseensa sydämestä lähtevä huonon menettelyn hylkääminen vastenmielisenä, vihattavana? (Room. 12:9)
Haluaisin myös tuoda ilmi sen että olet itse menetellyt väärin.
Ihmisen pitää olla huolellinen siitä, että hän säilytättää luottamuksellisuuden. (Sananl. 11:13; 15:22,)>>Haluaisin myös tuoda ilmi sen että olet itse menetellyt väärin. Ihmisen pitää olla huolellinen siitä, että hän säilytättää luottamuksellisuuden.
Luottamuksen säilyttäminen on aina tärkeää, totta. Mutta mitäpä itse tekisit tilanteessa, jossa koet joutuneesi uhriksi, eikä tilannetta edes haluta korjata? Tuleeko uhrin jehovantodistajien ollessa kyseessä painaa kaikki villasella ja pysyä hiljaa? Jos oikeus ei toteudu niin kuin sen tulisi toteutua, mitä tekisit?Jallu-eno kirjoitti:
Sinusta saa Johanneksen poika saa sen kuvan, että rakastat koko sydämestäsi Jumalaa, jonka nimi on Jehova. Miksi et siis palaisi takaisin hänen yhteyteensä? Jos tekisit näin, niin ilahduttaisit, et pelkästään kaikkivaltiaan, mutta myös veljiesi sydämet. Mietihän kuinka iloinen Jumala olisi jos palaisit takaisin palvontaan jonka hän hyväksyy! Sinähän kuitenkin tiedät, että meidän oppimme ovat Jumalan henkeytetystä sanasta raamatusta. Jätä siis pois tälläiset tyhjänpäiväiset spekuloinnit ja tule takaisin sinne missä sinua rakastetaan!
>>Sinähän kuitenkin tiedät, että meidän oppimme ovat Jumalan henkeytetystä sanasta raamatusta.
Ehkä henkilölle on jäänyt epäselväksi tuo kuinka antaumuksella "jumalan henkeytettyä sanaa raamattua" tutkitaan. Meinaan että jos asialliseen kysymykseen henkilö työryhmineen ei saa vastausta, niin mitä se kertoo järjestön vilpittömyydestä raamatuntulkinnan suhteen?- Jallu-eno
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Sinähän kuitenkin tiedät, että meidän oppimme ovat Jumalan henkeytetystä sanasta raamatusta.
Ehkä henkilölle on jäänyt epäselväksi tuo kuinka antaumuksella "jumalan henkeytettyä sanaa raamattua" tutkitaan. Meinaan että jos asialliseen kysymykseen henkilö työryhmineen ei saa vastausta, niin mitä se kertoo järjestön vilpittömyydestä raamatuntulkinnan suhteen?"jos asialliseen kysymykseen henkilö työryhmineen ei saa vastausta, niin mitä se kertoo järjestön vilpittömyydestä raamatuntulkinnan suhteen?"
...missään järjestössä, vaan kyse on siitä että Asko Helminen menetteli tässä tapauksessa ehkä väärin. Joka ainoaan asiaan jota Jehovan todistajat soveltavat käytännössä, löytyy kyllä raamatullinen perusta. Mistä syystä sinä tiuku muuten uskot että WTBTS on ylipäätänsä olemassa, jos se kerran sinun mukaasi suoltaa silkkaa sontaa? Jallu-eno kirjoitti:
"jos asialliseen kysymykseen henkilö työryhmineen ei saa vastausta, niin mitä se kertoo järjestön vilpittömyydestä raamatuntulkinnan suhteen?"
...missään järjestössä, vaan kyse on siitä että Asko Helminen menetteli tässä tapauksessa ehkä väärin. Joka ainoaan asiaan jota Jehovan todistajat soveltavat käytännössä, löytyy kyllä raamatullinen perusta. Mistä syystä sinä tiuku muuten uskot että WTBTS on ylipäätänsä olemassa, jos se kerran sinun mukaasi suoltaa silkkaa sontaa?>>Ei vika ole...missään järjestössä, vaan kyse on siitä että Asko Helminen menetteli tässä tapauksessa ehkä väärin.
Tätä tarkoitin:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/7aikaa/kysymys.htm
>>Joka ainoaan asiaan jota Jehovan todistajat soveltavat käytännössä, löytyy kyllä raamatullinen perusta.
Katumusharjoitteille seurakunnan edessä ei ole olemassa raamatullista perustaa. Eikä vuodelle 1914, eikä verensiirtokiellolle, saati osittaiselle verensiirron sallimiselle, eikä Jeesuksen paaluun teloittamiselle, eikä edes siviilipalveluksesta kieltäytymiselle.
>>Mistä syystä sinä tiuku muuten uskot että WTBTS on ylipäätänsä olemassa, jos se kerran sinun mukaasi suoltaa silkkaa sontaa?
Uskonnoilla on kusetettu ihmisiä niin kauan kuin ihmisiä on ollut olemassa. Vt-seura ei ole ollenkaan yksin asiansa kanssa. Vai mistä syystä Jallu-eno uskot mormoonien ylipäätään olevan olemassa, jos se kerran suoltaa silkkaa sontaa?- etkö perehtynyt?
Jallu-eno kirjoitti:
"jos asialliseen kysymykseen henkilö työryhmineen ei saa vastausta, niin mitä se kertoo järjestön vilpittömyydestä raamatuntulkinnan suhteen?"
...missään järjestössä, vaan kyse on siitä että Asko Helminen menetteli tässä tapauksessa ehkä väärin. Joka ainoaan asiaan jota Jehovan todistajat soveltavat käytännössä, löytyy kyllä raamatullinen perusta. Mistä syystä sinä tiuku muuten uskot että WTBTS on ylipäätänsä olemassa, jos se kerran sinun mukaasi suoltaa silkkaa sontaa?missään järjestössä, vaan kyse on siitä että Asko Helminen menetteli tässä tapauksessa ehkä väärin.
-Vika on nimenomaan järjestössä, eikä Asko liity tähän kyseessäolevaan asiaan mitenkään. Johanneksen poika ja ryhmä muita Jehovan todistajia tekivät kysymyksen. Se oli tarkoitus saada lukijan kysymykseksi vartiotorni lehteen. Kysymys lähetettiin ensin beteliin josta sen piti lähtä eteenpäin hallintoelimelle. Betel ei suostunut toimittamaan sitä, kunnollista vastausta ei saatu betelistä kysymykseen ja lisäksi yritettiin urkkia selville ketkä kysymyksen ovat tehneet. JP kumppaneineen käännätti itse kysymyksen englanniksi ja se lähetettiin hallintoelimelle. Sieltä ei ole vieläkään vastausta kuulunut.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/7aikaa/kysymys.htm - näin käynyt.
Jallu-eno kirjoitti:
Sinusta saa Johanneksen poika saa sen kuvan, että rakastat koko sydämestäsi Jumalaa, jonka nimi on Jehova. Miksi et siis palaisi takaisin hänen yhteyteensä? Jos tekisit näin, niin ilahduttaisit, et pelkästään kaikkivaltiaan, mutta myös veljiesi sydämet. Mietihän kuinka iloinen Jumala olisi jos palaisit takaisin palvontaan jonka hän hyväksyy! Sinähän kuitenkin tiedät, että meidän oppimme ovat Jumalan henkeytetystä sanasta raamatusta. Jätä siis pois tälläiset tyhjänpäiväiset spekuloinnit ja tule takaisin sinne missä sinua rakastetaan!
Miksi et siis palaisi takaisin hänen yhteyteensä?
VT seura EI ole jumala.
tule takaisin sinne missä sinua rakastetaan!
Kohtelu on ollut hyvin rakkaudetonta ja epäoikeudenmukaista. Vanhimmat ovat rikkoneet vartiotornin omia sääntöjäkin. Ajojahdin syykin on, ah, niin rakkaudellinen: JP ei suostunut hylkäämään siskoaan jolla käsittääkseni oli vielä vaikea elämäntilanne. Muut sukulaiset usuttivat suoraan vanhimmat kimppuun ja siitä tämäkin vuosia kestänyt "rakkaudellinen" tarina sai alkunsa.
eikö olisi jo aika lopettaa paskapuheet rakkaudesta ja nähdä asiat sellaisena kuin ovat olleet: julmina ja rakkaudettomina. - Jallu-eno
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ei vika ole...missään järjestössä, vaan kyse on siitä että Asko Helminen menetteli tässä tapauksessa ehkä väärin.
Tätä tarkoitin:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/7aikaa/kysymys.htm
>>Joka ainoaan asiaan jota Jehovan todistajat soveltavat käytännössä, löytyy kyllä raamatullinen perusta.
Katumusharjoitteille seurakunnan edessä ei ole olemassa raamatullista perustaa. Eikä vuodelle 1914, eikä verensiirtokiellolle, saati osittaiselle verensiirron sallimiselle, eikä Jeesuksen paaluun teloittamiselle, eikä edes siviilipalveluksesta kieltäytymiselle.
>>Mistä syystä sinä tiuku muuten uskot että WTBTS on ylipäätänsä olemassa, jos se kerran sinun mukaasi suoltaa silkkaa sontaa?
Uskonnoilla on kusetettu ihmisiä niin kauan kuin ihmisiä on ollut olemassa. Vt-seura ei ole ollenkaan yksin asiansa kanssa. Vai mistä syystä Jallu-eno uskot mormoonien ylipäätään olevan olemassa, jos se kerran suoltaa silkkaa sontaa?"Eikä vuodelle 1914,"
Tunnet ihan hyvin perustelut. Johan ne mainitaan kirjassa;"mitä raamattu todella opettaa". Raamatuntutkijat toki tekivät virhepäätelmän siinä, että silloin alkaisi rauhanaika. Mutta eikös ennen vuotta 1914 elettiin ´"rauhan ja turvallisuuden" kautta.
"eikä verensiirtokiellolle, saati osittaiselle verensiirron sallimiselle,"
Ovat tavallaan omantunnon asioita. Jokainen päätelköön itse milloin sielu ei enää ole veressä. Tietystikään koko veren ottoa ei sallita.
"eikä Jeesuksen paaluun teloittamiselle"
Katsohan "piruuttasi" mitä sanotaan Galatalais kirjeessä 3:13 . "13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." (KR.92)
"mistä syystä Jallu-eno uskot mormoonien ylipäätään olevan olemassa, jos se kerran suoltaa silkkaa sontaa?"
siitä syystä että se on "suuri babylon", eli väärä uskonto. - aloita vastaamaan.
Jallu-eno kirjoitti:
"Eikä vuodelle 1914,"
Tunnet ihan hyvin perustelut. Johan ne mainitaan kirjassa;"mitä raamattu todella opettaa". Raamatuntutkijat toki tekivät virhepäätelmän siinä, että silloin alkaisi rauhanaika. Mutta eikös ennen vuotta 1914 elettiin ´"rauhan ja turvallisuuden" kautta.
Ovat tavallaan omantunnon asioita. Jokainen päätelköön itse milloin sielu ei enää ole veressä. Tietystikään koko veren ottoa ei sallita.
Katsohan "piruuttasi" mitä sanotaan Galatalais kirjeessä 3:13 . "13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." (KR.92)
"mistä syystä Jallu-eno uskot mormoonien ylipäätään olevan olemassa, jos se kerran suoltaa silkkaa sontaa?"
siitä syystä että se on "suuri babylon", eli väärä uskonto.Tunnet ihan hyvin perustelut
-Jos kerran tyydyttävät perustelut ovat olemassa, niin sinun tulee antaa vastauksia! Aloita ensin näistä ja jatka sitten siitä Johanneksen pojan ja kumppaneiden tekemistä kysymyksistä, jotka hallintoelin jätti väliin.
LAINAAN MARKKU MEILOA
Vartiotorniseura valehtelee, että 2520-vuoden jakson laskennalle on peruste Raamatussa. Jotta tuohon lopputulokseen päästään, on Raamatulla osoitettava esimerkiksi:
-Että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa.
-Että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää vuotta.
-Että nämä vuodet eivät olisi tavallisia babylonialaisia kalenterivuosia, vaan ovat profeetallisia vuosia.
-Että nämä 2520 päivää soveltuisivat johonkin muuhunkin kuin Nebukadnessarin hulluuteen, eli niillä olisi suurempi täyttymys.
-Että tässä mahdollisessa suuremmassa täyttymyksessä laskettaisiin yksi vuosi päivää kohden.
-Että näin laskettu 2520 vuoden jakso olisi alkanut Nebukadnessarin autioitettua Jerusalemin.
Raamatulla ei kyseisiä asioita voida osoittaa. Jallu-eno kirjoitti:
"Eikä vuodelle 1914,"
siitä syystä että se on "suuri babylon", eli väärä uskonto.>>Tunnet ihan hyvin perustelut.
Niin tunnen, ja ne ovat väärät. Voit lukea esimerkiksi tuon JP:n kysymyksen seitsemästä ajasta joka sinulle jo annettiin. Toinen lyhyehkö selvitys tuon vuoden huuhaakertoimesta on tässä:
http://www.veljesseura.org/?q=node/54
>>Raamatuntutkijat toki tekivät virhepäätelmän siinä, että silloin alkaisi rauhanaika. Mutta eikös ennen vuotta 1914 elettiin ´"rauhan ja turvallisuuden" kautta.
Meinaatko että ennen vuotta 1914 ei sodittu, vai mitä yrität sanoa? Onko yksilön asema vuoden 1914 jälkeen parantunut vai heikentynyt? Orjuus, onko lisääntynyt vai vähentynyt tuon vuoden jälkeen? Miehen ja naisen tasa-arvo? Eläisitkö itse mielummin vuotta 1914 ennen kuin tässä ajassa?
Ja siksi toisekseen, koko oppi vuodesta 1914 ei suinkaan ole raamatuntutkijoiden 'ansiota', vaan se on adventistin (Second Advent) nimeltä Nelson H. Barbour ja Russelin yhteinen päätelmä, monien muiden huuhaapäätelmien joukossa. Et mitä ilmeisemmin lue sinulle annettuja linkkejä koska jaksat veivata samoja tyhjiä lauseita kerta toisensa jälkeen.
""Aika on käsillä" 1874-1918
Second Advent -liike, jossa vaikutti Nelson H. Barbour, odotti Kristuksen näkyvää ja dramaattista paluuta vuodeksi 1873[5] ja sen jälkeen vuodeksi 1874.[6]. Liikkeen kannattajat ajattelivat samoin kuin muut adventistiryhmät, että "lopun ajat", joita kutsutaan myös "viimeiksi päiviksi", olivat alkaneet vuonna 1799.[7]. Pian vuoden 1874 pettymyksen jälkeen Barbour kannattajineen päätti, että Kristus oli palannut maan päälle vuonna 1874, mutta näkymättömästi. Vuonna 1876 Charles Taze Russell ryhtyi Barbourin kumppaniksi[8] ja he julkaisivat yhdessä kirjan Kolme maailmaa (The Three Worlds)[9] joka julisti Kristuksen palanneen vuonna 1874 ja pyhien ylösnousemuksen tapahtuneen vuonna 1875[10], sekä ennusti suuria tapahtumia vuosille 1878[11] ja 1914.[12] Vuotta 1874 pidettiin ihmiskunnan 6 000 vuoden hallintoajan loppuna ja Kristuksen tuominnan alkamisen ajankohtana.
Kun Russellin ja Barbourin yhteistyö myöhemmin päättyi, Russell säilytti tulkinnoissaan muutamin tarkennuksin ennallaan Barbourin eskatologian. Russell opetti, että kun Jeesus oli näkymättömästi läsnä maapallolla, hänet tehtiin kuninkaaksi vuonna 1878. Russell myös opetti, että vuonna 1878 Kristus herätti kuolleista kaikki "Kristuksessa kuolleet" henkiolennoiksi olemaan hänen kanssaan maan päällä, odottamaan korotusta taivaaseen. (Kun 144 000 :sta "voidellusta" jäljellä olevat kuolisivat vuoden 1878 jälkeen, Kristus herättäisi heidät henkiolennoiksi olemaan niiden kanssa, jotka oli jo aikaisemmin herätetty). Kuolleista henkiolennoiksi herätettyjen sanottiin ohjaavan elonkorjuutyötä yhdessä Kristuksen kanssa niiden keräämiseksi, joilla oli "taivaallinen kutsumus". [13] Tämä elonkorjuutyö kestäisi vuodet 1874-1914 ja tuon ajanjakso päättyisi Harmagedoniin vuonna 1914 edeltäen kaikkien kuolleista herätettyjen pyhimysten keräämisen taivaaseen.
Kun vuosi 1914 meni ohitse eikä Harmageddonia koskeva odotus toteutunut, Russell muutti vuotta 1914 koskevat ennustukset ulottumaan vuoteen 1915.[14]. Muutamaa kuukautta ennen kuolemaansa Russell myönsi, että hänen kaikki tulkintansa eivät olleet osuneet oikeaan. [15] Hän kuitenkin uskoi vielä kuolemansa kynnyksellä vuonna 1916, että Euroopassa myrskyävä ensimmäinen maailmansota oli alkua Harmageddonille. [16] Charles Russell kuoli 31. päivänä lokakuuta 1916."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_eskatologia
>>"Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun."
Ja koska joku nainen oli ripustettu paaluun, täytyi Jeesuksenkin kohtalo olla samanlainen? Miksi? Entä raamatun oma todistus ristille teloittamisesta? Jos Jeesus olisi ripustettu paaluun, miksi tämän ripustamiseen käsistä olisi tarvittu nauloja monikossa? Muistat varmasti "kirjani raamatunkertomuksista" kuvan jossa Jeesus oli paalussa, käsien läpi oli lyöty yksi naula.
KR38; Joh. 20:25: – Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: 'Me näimme Herran.' Mutta hän (Tuomas) sanoi heille: 'Ellen näe hänen käsissään naulojen [MONIKKO] jälkiä ja pistä sormeani [YKSIKKÖ] naulojen [MONIKKO] sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko.'
Ja toisaalta, jos kaveri olisi ripustettu paaluun, kuinka tämän pään päällä olisi voinut lukea mitään? Eikö siinä tapauksessa nimi olisi sijoitettu _käsien_ yläpuolelle?
KR38; Luuk. 23:38: – Oli myös hänen päänsä päällä kirjoitus: 'Tämä on juutalaisten kuningas.'
>>siitä syystä että se on "suuri babylon", eli väärä uskonto.
Miksi vt-seura ei missään tapauksessa voi olla "väärä uskonto", vaikka sen opit ovat monestakin kohtaa hatusta revittyjä?- ...
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Haluaisin myös tuoda ilmi sen että olet itse menetellyt väärin. Ihmisen pitää olla huolellinen siitä, että hän säilytättää luottamuksellisuuden.
Luottamuksen säilyttäminen on aina tärkeää, totta. Mutta mitäpä itse tekisit tilanteessa, jossa koet joutuneesi uhriksi, eikä tilannetta edes haluta korjata? Tuleeko uhrin jehovantodistajien ollessa kyseessä painaa kaikki villasella ja pysyä hiljaa? Jos oikeus ei toteudu niin kuin sen tulisi toteutua, mitä tekisit?Jaa, mitä tuohon mahtaa raamattu sanoa?
. Onko totta, ettei keskuudessanne ole ketään viisasta, joka kykenee ratkaisemaan veljiensä välisiä asioita, 6 vaan veli käy oikeutta veljeä vastaan, vieläpä ei-uskovien edessä?
7 Se, että teillä on oikeusjuttuja toisianne vastaan, merkitsee siis teille kerrassaan tappiota. Miksi ette ennemmin anna tehdä itsellenne vääryyttä?
On monia kohtia joita JP ei ole "huomannut" lukea, vaikka itse haluaa pilkun tarkkaa toteutusta. - ....
näin käynyt. kirjoitti:
Miksi et siis palaisi takaisin hänen yhteyteensä?
VT seura EI ole jumala.
tule takaisin sinne missä sinua rakastetaan!
Kohtelu on ollut hyvin rakkaudetonta ja epäoikeudenmukaista. Vanhimmat ovat rikkoneet vartiotornin omia sääntöjäkin. Ajojahdin syykin on, ah, niin rakkaudellinen: JP ei suostunut hylkäämään siskoaan jolla käsittääkseni oli vielä vaikea elämäntilanne. Muut sukulaiset usuttivat suoraan vanhimmat kimppuun ja siitä tämäkin vuosia kestänyt "rakkaudellinen" tarina sai alkunsa.
eikö olisi jo aika lopettaa paskapuheet rakkaudesta ja nähdä asiat sellaisena kuin ovat olleet: julmina ja rakkaudettomina.>>>usuttivat suoraan vanhimmat kimppuun
... kirjoitti:
Jaa, mitä tuohon mahtaa raamattu sanoa?
. Onko totta, ettei keskuudessanne ole ketään viisasta, joka kykenee ratkaisemaan veljiensä välisiä asioita, 6 vaan veli käy oikeutta veljeä vastaan, vieläpä ei-uskovien edessä?
7 Se, että teillä on oikeusjuttuja toisianne vastaan, merkitsee siis teille kerrassaan tappiota. Miksi ette ennemmin anna tehdä itsellenne vääryyttä?
On monia kohtia joita JP ei ole "huomannut" lukea, vaikka itse haluaa pilkun tarkkaa toteutusta.>>Miksi ette ennemmin anna tehdä itsellenne vääryyttä?
Heh, onpas idioottimainen neuvo pidemmälle ajateltuna. Ehkä tuollainen voisi olla varteenotettava kehoitus jos kyse on lyhytaikaisesta tai pienemmästä vääryyden kokemisesta, etteivät seurakuntalaiset kaikesta toisiaan raastupaan veisi, mutta kun on kyse pidempiaikaisesta silmätikkuna olosta, niin johan siinä on täysi oikeus nousta puolustuskannalle. Vai eikö sinusta?
>>On monia kohtia joita JP ei ole "huomannut" lukea, vaikka itse haluaa pilkun tarkkaa toteutusta.
Esitätkö että on raamatullista alistua mahdolliseen seurakunnan vanhinten tyranniaan ja epäoikeudenmukaiseen toimintaan?- .......
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Miksi ette ennemmin anna tehdä itsellenne vääryyttä?
Heh, onpas idioottimainen neuvo pidemmälle ajateltuna. Ehkä tuollainen voisi olla varteenotettava kehoitus jos kyse on lyhytaikaisesta tai pienemmästä vääryyden kokemisesta, etteivät seurakuntalaiset kaikesta toisiaan raastupaan veisi, mutta kun on kyse pidempiaikaisesta silmätikkuna olosta, niin johan siinä on täysi oikeus nousta puolustuskannalle. Vai eikö sinusta?
>>On monia kohtia joita JP ei ole "huomannut" lukea, vaikka itse haluaa pilkun tarkkaa toteutusta.
Esitätkö että on raamatullista alistua mahdolliseen seurakunnan vanhinten tyranniaan ja epäoikeudenmukaiseen toimintaan?>>>Vai eikö sinusta?
- Johanneksen_poika
... kirjoitti:
Jaa, mitä tuohon mahtaa raamattu sanoa?
On monia kohtia joita JP ei ole "huomannut" lukea, vaikka itse haluaa pilkun tarkkaa toteutusta.Kuuntelehan tätä, kuinka veli Wanhin syyttelee ja heittelee epämääräisiä vihjauksia, ja lopuksi vielä toteaa, että "Haaratoimisto piti Jehovan todistajien omaa suljettua keskustelupalstaa luopiopalstana".
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/aani005.mp3
Tämä arvoista veli äänentoisto levitti minusta vuosien ajan sellaista tietoa, että olin muka "luopio". Tämä johti siihen, että "ystävät" alkoivat karttaa. Tämä oli aikamoista henkistä ja hengellistä väkivaltaa. Hän panetteli ja mustamaalasi minua sen kun kerkesi.
Minunko olisi pitänyt vain hiljaa hyväksyä tämä ja "tehdä itselleni vääryyttä?"
Ei ihminen koe oloaan mukavaksi kynnysmattona, johon vanhimmat pyyhkivät rapaiset jalkansa. ....... kirjoitti:
>>>Vai eikö sinusta?
>>No, mitä siinä lukee?
Ei siinä ainakaan lue, että tyranniaan olisi pakko sopeutua, vai lukeeko?- luetaan.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>No, mitä siinä lukee?
Ei siinä ainakaan lue, että tyranniaan olisi pakko sopeutua, vai lukeeko?>>>Ei ole mielestäni raamatullinen näkemys, että pitäisi alistua jonkun tyranniaan lopullisesti.
- Johanneksen_poika
....... kirjoitti:
>>>Vai eikö sinusta?
>>Etkös sinä täällä raamatullisuuden perään huutele.
Huudellaanpa nyt hiukan raamatullisuuden perään. Onko oikein vaatia itselleen oikeutta? Mitä Jeesus opetti?
(Luukas 18:2-8) – –”Eräässä kaupungissa oli muuan tuomari, joka ei pelännyt Jumalaa eikä kunnioittanut ihmistä. 3 Mutta siinä kaupungissa oli leski, joka kävi yhä uudelleen hänen luonaan ja sanoi: ’Katso, että saan vastapuoleltani oikeutta.’ 4 Jonkin aikaa hän oli haluton, mutta myöhemmin hän sanoi itsekseen: ’Vaikka en pelkää Jumalaa enkä kunnioita ihmistä, 5 niin joka tapauksessa, koska tämä leski tuottaa minulle jatkuvasti vaivaa, minä katson että hän saa oikeutta, jottei hän vähän väliä tule ja rusikoi minua loppuun.’ ” 6 Sitten Herra sanoi: ”Kuulkaa, mitä se tuomari sanoi, vaikka hän oli epävanhurskas! 7 Eikö sitten Jumala toimita varmasti oikeuden valituilleen, jotka huutavat hänen puoleensa päivin ja öin, vaikka hän onkin pitkämielinen heitä kohtaan? 8 Minä sanon teille: Hän toimittaa heille oikeuden pikaisesti. – –
Jos jumalaton tuomarikin antoi oikeutta sitä vaatineelle, eikö vielä ennemmin ihminen, joka väittää olevansa kristitty? Vai onko kristityllä oikeus olla pahempi ihminen? Saako vanhin viitata kintaalla oikeuden suuntaan, jos hän niin päättää?
(Aamos 5:24) – –Ja oikeus vyöryköön niin kuin vedet ja vanhurskaus kuin alati juokseva puro.
Kyllä Raamattua lukemalla pitäisi tulla siihen johtopäätökseen, että aina pitäisi etsiä oikeutta. Tosin Vartiotorniseuran ihmistekoiset opetukset käytännössä johtavat usein siihen, että "oikeus" muuttuu porsaanreikien etsimiseksi. "Oikeudessa" ei enää ole kyse oikeudenmukaisuudessa. Se on muuttunut vallankäytöksi, ja senhän tietää, mitä siitä seuraa:
(Saarnaaja 8:9) – –ihminen on hallinnut ihmistä hänen vahingokseen. luetaan. kirjoitti:
>>>Ei ole mielestäni raamatullinen näkemys, että pitäisi alistua jonkun tyranniaan lopullisesti.
>>Tekisikö JP pienen listan missä näkyisi antoiko hän anteeksi 77 kertaa.
Se voi muuten olla, että 77 kertaa meni heittämällä rikki ennenkuin oli syytä ryhtyä toimenpiteisiin.- Johanneksen_poika
luetaan. kirjoitti:
>>>Ei ole mielestäni raamatullinen näkemys, että pitäisi alistua jonkun tyranniaan lopullisesti.
Teen tuon listan heti sen jälkeen, kun Espoon seurakuntien (Läntinen ja eteläinen) vanhimmat ja Betel ovat vastanneet kaikkiin avoimiksi jääneisiin kysymyksiin myllynkivisivuilla.
Käykö tämä menettely sinulle?
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/
[email protected] - ..........
Teen tuon listan heti sen jälkeen, kun Espoon seurakuntien (Läntinen ja eteläinen) vanhimmat ja Betel ovat vastanneet kaikkiin avoimiksi jääneisiin kysymyksiin myllynkivisivuilla.
Käykö tämä menettely sinulle?
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/
[email protected]>>>heti sen jälkeen, kun
- tiedä mitä lainaat.
>>Etkös sinä täällä raamatullisuuden perään huutele.
Huudellaanpa nyt hiukan raamatullisuuden perään. Onko oikein vaatia itselleen oikeutta? Mitä Jeesus opetti?
(Luukas 18:2-8) – –”Eräässä kaupungissa oli muuan tuomari, joka ei pelännyt Jumalaa eikä kunnioittanut ihmistä. 3 Mutta siinä kaupungissa oli leski, joka kävi yhä uudelleen hänen luonaan ja sanoi: ’Katso, että saan vastapuoleltani oikeutta.’ 4 Jonkin aikaa hän oli haluton, mutta myöhemmin hän sanoi itsekseen: ’Vaikka en pelkää Jumalaa enkä kunnioita ihmistä, 5 niin joka tapauksessa, koska tämä leski tuottaa minulle jatkuvasti vaivaa, minä katson että hän saa oikeutta, jottei hän vähän väliä tule ja rusikoi minua loppuun.’ ” 6 Sitten Herra sanoi: ”Kuulkaa, mitä se tuomari sanoi, vaikka hän oli epävanhurskas! 7 Eikö sitten Jumala toimita varmasti oikeuden valituilleen, jotka huutavat hänen puoleensa päivin ja öin, vaikka hän onkin pitkämielinen heitä kohtaan? 8 Minä sanon teille: Hän toimittaa heille oikeuden pikaisesti. – –
Jos jumalaton tuomarikin antoi oikeutta sitä vaatineelle, eikö vielä ennemmin ihminen, joka väittää olevansa kristitty? Vai onko kristityllä oikeus olla pahempi ihminen? Saako vanhin viitata kintaalla oikeuden suuntaan, jos hän niin päättää?
(Aamos 5:24) – –Ja oikeus vyöryköön niin kuin vedet ja vanhurskaus kuin alati juokseva puro.
Kyllä Raamattua lukemalla pitäisi tulla siihen johtopäätökseen, että aina pitäisi etsiä oikeutta. Tosin Vartiotorniseuran ihmistekoiset opetukset käytännössä johtavat usein siihen, että "oikeus" muuttuu porsaanreikien etsimiseksi. "Oikeudessa" ei enää ole kyse oikeudenmukaisuudessa. Se on muuttunut vallankäytöksi, ja senhän tietää, mitä siitä seuraa:
(Saarnaaja 8:9) – –ihminen on hallinnut ihmistä hänen vahingokseen.>>>7 Eikö sitten Jumala toimita varmasti oikeuden valituilleen, jotka huutavat hänen puoleensa päivin ja öin
- Johanneksen_poika
tiedä mitä lainaat. kirjoitti:
>>>7 Eikö sitten Jumala toimita varmasti oikeuden valituilleen, jotka huutavat hänen puoleensa päivin ja öin
Jeesuksen kertomuksen leski toimi aktiivisesti saadakseen oikeutta. Siitä huolimatta hän on voinut luottaa siihen, että saa oikeutta lopulta.
>>Et sitten uskonut Jumalaan lainaamasi jakeen mukaan, vaan aloit nettipainostuksen.
Ajatteliko profeetta Jeremia, että en minä viitsi sanoa suoria sanoja kelvotonta Juudan maata kohtaan. Kyllä se Jumala hoitaa asiat niin, että kansa viedään Babyloniin?
Ei se niin mennyt. Jeremia avasi suunsa ja puhui totuuksia, vaikka se tiesi vaikeuksia hänelle itselleen.
Sinä itse et taida luottaa paljoakaan Jehovaan, kun olet noin sinisilmäinen. Et usko sitäkään, että
(1. Pietarin kirje 4:17) – –Sillä on määräaika, jona tuomio alkaa Jumalan huoneesta. – – - ihme.
Kuuntelehan tätä, kuinka veli Wanhin syyttelee ja heittelee epämääräisiä vihjauksia, ja lopuksi vielä toteaa, että "Haaratoimisto piti Jehovan todistajien omaa suljettua keskustelupalstaa luopiopalstana".
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/aani005.mp3
Tämä arvoista veli äänentoisto levitti minusta vuosien ajan sellaista tietoa, että olin muka "luopio". Tämä johti siihen, että "ystävät" alkoivat karttaa. Tämä oli aikamoista henkistä ja hengellistä väkivaltaa. Hän panetteli ja mustamaalasi minua sen kun kerkesi.
Minunko olisi pitänyt vain hiljaa hyväksyä tämä ja "tehdä itselleni vääryyttä?"
Ei ihminen koe oloaan mukavaksi kynnysmattona, johon vanhimmat pyyhkivät rapaiset jalkansa.>>>levitti minusta vuosien ajan sellaista tietoa, että olin muka "luopio".
- ,,,,,,,,,
Jeesuksen kertomuksen leski toimi aktiivisesti saadakseen oikeutta. Siitä huolimatta hän on voinut luottaa siihen, että saa oikeutta lopulta.
>>Et sitten uskonut Jumalaan lainaamasi jakeen mukaan, vaan aloit nettipainostuksen.
Ajatteliko profeetta Jeremia, että en minä viitsi sanoa suoria sanoja kelvotonta Juudan maata kohtaan. Kyllä se Jumala hoitaa asiat niin, että kansa viedään Babyloniin?
Ei se niin mennyt. Jeremia avasi suunsa ja puhui totuuksia, vaikka se tiesi vaikeuksia hänelle itselleen.
Sinä itse et taida luottaa paljoakaan Jehovaan, kun olet noin sinisilmäinen. Et usko sitäkään, että
(1. Pietarin kirje 4:17) – –Sillä on määräaika, jona tuomio alkaa Jumalan huoneesta. – –>>>minä viitsi sanoa suoria sanoja kelvotonta Juudan maata kohtaan.
>>Minkä motivoi sinun ratkaisuasi eniten, kun päätit alkaa jonkin uskonnon jäseneksi?
Koska olen syntynyt jehovantodistajaperheeseen, ei minulla ollut objektiivista näkemystä siitä mitä muuta maailmalla olisi tarjota. Olinhan kuullut koko ikäni siitä kuinka ulkopuolinen maailma on Saatanan vallassa ja vain jehovantodistajuus voi pelastaa ikuiseen elämään. Näin jälkeenpäin tuollaisen ahtaan maailmankuvan on ymmärtänyt lahkoille ja kulteille ominaiseksi tavaksi hallita jäseniään valheilla ja pelolla.
Vaikka en ole koskaan kokenut tarvetta uskoa yliluonnolliseen, jehovantodistajuus väänsi minusta esille uskonnollisenkin puolen, jota pönkitin olemalla vt-seuralleni uskollinen siinä määrin missä kykenin. Kun halusin vt-seuran edustavan jumalan tahtoa ja järjestöä maanpäällä, halusin uskoa myös jumalaan ja yritin kehittää tämän kanssa henkilökohtaisen suhteen. Se ei kuitenkaan koskaan kehittynyt vakavasti otettavaksi, ei edes kasteeni myötä.
Harmagedonin pelko, sosiaaliset suhteet, suvun ja tuttujen odotteet, subjektiivinen maailmankatsomukseni, armeijan harmaat ja yhteisöllisyyden tunne jehovantodistajissa olivat ehkä ne suurimmat syyt miksi tein elämäni tähän saakka suurimman virheen, eli kastauduin vt-seuran ylläpitämälle lahkolle.- ........
>>>maailma on Saatanan vallassa
- .......
>>>Se ei kuitenkaan koskaan kehittynyt vakavasti otettavaksi, ei edes kasteeni myötä.
........ kirjoitti:
>>>maailma on Saatanan vallassa
>>Kirjoittelet siihen malliin kuin tuo olisi vain Jt:jien omaa keksintöä.
Kirjoitin sen olevan lahkojen ja kulttien tapa suhtautua muuhun maailmaan. Sellaisesta käsin on vaikea nähdä maailmaa objektiivisesti.- .........
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Kirjoittelet siihen malliin kuin tuo olisi vain Jt:jien omaa keksintöä.
Kirjoitin sen olevan lahkojen ja kulttien tapa suhtautua muuhun maailmaan. Sellaisesta käsin on vaikea nähdä maailmaa objektiivisesti.Johtuisiko se siitä mitä tuossa luki? Oliko se mielestäsi raamatullinen näkemys, sehän on sinulle tärkeä pointti?
....... kirjoitti:
>>>Se ei kuitenkaan koskaan kehittynyt vakavasti otettavaksi, ei edes kasteeni myötä.
>>Et siis koskaan Jt ollutkaan, vain paperilla.
Voisin katsoa olleeni jehovantodistaja myös syvällisemmin ajateltuna. Ainakin yritin kovasti, eikö se riitä? Olinhan täysin vt-seuran mielenhallinnan alaisuudessa ja pidin jehovantodistajuutta Ainoana Oikeana Totuutena ja levitin propagandaa ihmisille.
>>Silti esität täällä tietävää sellaistenkin Jt:jien puolesta jolla on ollut kasteelle mennessään vakaumus Jumalansa suhteen.
Kuinkahan tämä on ilmennyt noin niinkuin tarkemmin?
Osaatko sinä kunnioittaa jehovantodistajista eronneiden, uskonsa säilyttäneiden vakaumusta?
>>Väärillä vaikuttimilla konkurssi on vääjäämättä edessä, kuten sinulla.
Jehovantodistajien todennäköisyys kastautua "väärien vaikuttimien" motivoimana on hyvin suuri. En voi väittää etteikö jehovantodistajissa olisi paljon sellaisia, jotka kuvittelevat tekevänsä jehovansa tahdon, mutta sen tiedän että siellä on hyvin paljon myös hengailijoita ja sukurasitteen kautta kastautuneita kaksoiseläjiä. Sosiaalisilla suhteilla kiristäminen on tehokas keino pitää porukassa mukana, vaikka aate ei lähellä sydäntä aidosti olisikaan.
Tuollaisen epäinhimillisen kiristämisen _luonnollinen_ tulos on, että osa porukasta on mukana väkisin tai puoliväkisin. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, se vain menee tuollaisen käytännön myötä noin.......... kirjoitti:
Johtuisiko se siitä mitä tuossa luki? Oliko se mielestäsi raamatullinen näkemys, sehän on sinulle tärkeä pointti?
>>Oliko se mielestäsi raamatullinen näkemys, sehän on sinulle tärkeä pointti?
Ei ole mielestäni raamatullinen näkemys, että pitäisi alistua jonkun tyranniaan lopullisesti. Pienempien klikkien kohdalla tuollainen 'ymmärtäminen' on hyvinkin Jeesuksen mallin mukaista.- no voi.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Oliko se mielestäsi raamatullinen näkemys, sehän on sinulle tärkeä pointti?
Ei ole mielestäni raamatullinen näkemys, että pitäisi alistua jonkun tyranniaan lopullisesti. Pienempien klikkien kohdalla tuollainen 'ymmärtäminen' on hyvinkin Jeesuksen mallin mukaista.>>>Ei ole mielestäni raamatullinen näkemys, että pitäisi alistua jonkun tyranniaan lopullisesti.
no voi. kirjoitti:
>>Kerro nyt vain omin sanoin mitä tuossa kohdassa tarkoitettiin.
Ei ainakaan sitä, että vain jehovantodistajuus olisi vapaa saatanan maailmanvallasta.- ........
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Kerro nyt vain omin sanoin mitä tuossa kohdassa tarkoitettiin.
Ei ainakaan sitä, että vain jehovantodistajuus olisi vapaa saatanan maailmanvallasta.. 19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.
- .......
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Et siis koskaan Jt ollutkaan, vain paperilla.
Voisin katsoa olleeni jehovantodistaja myös syvällisemmin ajateltuna. Ainakin yritin kovasti, eikö se riitä? Olinhan täysin vt-seuran mielenhallinnan alaisuudessa ja pidin jehovantodistajuutta Ainoana Oikeana Totuutena ja levitin propagandaa ihmisille.
>>Silti esität täällä tietävää sellaistenkin Jt:jien puolesta jolla on ollut kasteelle mennessään vakaumus Jumalansa suhteen.
Kuinkahan tämä on ilmennyt noin niinkuin tarkemmin?
Osaatko sinä kunnioittaa jehovantodistajista eronneiden, uskonsa säilyttäneiden vakaumusta?
>>Väärillä vaikuttimilla konkurssi on vääjäämättä edessä, kuten sinulla.
Jehovantodistajien todennäköisyys kastautua "väärien vaikuttimien" motivoimana on hyvin suuri. En voi väittää etteikö jehovantodistajissa olisi paljon sellaisia, jotka kuvittelevat tekevänsä jehovansa tahdon, mutta sen tiedän että siellä on hyvin paljon myös hengailijoita ja sukurasitteen kautta kastautuneita kaksoiseläjiä. Sosiaalisilla suhteilla kiristäminen on tehokas keino pitää porukassa mukana, vaikka aate ei lähellä sydäntä aidosti olisikaan.
Tuollaisen epäinhimillisen kiristämisen _luonnollinen_ tulos on, että osa porukasta on mukana väkisin tai puoliväkisin. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, se vain menee tuollaisen käytännön myötä noin.>>>Osaatko sinä kunnioittaa jehovantodistajista eronneiden, uskonsa säilyttäneiden vakaumusta?
........ kirjoitti:
. 19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.
>>19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.
Miten tuo "tieto" poikkeaa lukemattomista muista uskonsuunnista, jotka niinikään "tietävät" tuon saman asian?....... kirjoitti:
>>>Osaatko sinä kunnioittaa jehovantodistajista eronneiden, uskonsa säilyttäneiden vakaumusta?
>>Jos hän olisi raamatun mukaisesti antanut 77 kertaa anteeksi virheitä, tulos olisi varmaan toinen.
Vaan jos saldo olikin jo täynnä?- poikkeaa.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.
Miten tuo "tieto" poikkeaa lukemattomista muista uskonsuunnista, jotka niinikään "tietävät" tuon saman asian?Esimerkiksi siinä, etteivät kolminaisuuteen uskovat ole käsittäneet millaista Jumalaa he kaikenkaikkiaan palvovat. Merkittävä asia minusta, näin uskonnon kannalta ajateltuna.
- nyt.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Jos hän olisi raamatun mukaisesti antanut 77 kertaa anteeksi virheitä, tulos olisi varmaan toinen.
Vaan jos saldo olikin jo täynnä?sitten kun JP saa listan rustattua.
- Johanneksen_poika
nyt. kirjoitti:
sitten kun JP saa listan rustattua.
>>sitten kun JP saa listan rustattua.
Kunhan vanhimmat antavat tyhjentävät vastaukset kysymyksiin, niin helposti laadin listan. Se muuten täyttyi jo ajat sitten, luku on varmaan toista sataa. 77 on kevyttä kauraa.
Vanhimmat ovat Vartiotorni-lehden mukaan hyviä ihmisiä, jotka pitävät huolta heikommista.
*** w06 1/5 s. 21 kpl 16 Paimenet jotka ovat ”laumalle esimerkkeinä” ***
16 Sen lisäksi, että paimenet tekevät ”hyvää kaikille” saarnaamalla, heillä on velvollisuus tehdä hyvää ”varsinkin niille”, jotka ovat heille ”sukua uskossa” (Galatalaisille 6:10). He tekevät tämän esimerkiksi kannustavien paimennuskäyntien avulla. ”
*** w06 1/4 s. 20 Jäljittele Kristusta käyttäessäsi valtaa ***
Kun tarvitaan neuvontaa, vanhimmat antavat sitä lempeästi tavoitteenaan palauttaa erehtynyt kristitty kohdalleen tai auttaa jotakuta uskonveljeä edistymään hengellisesti. He pitävät mielessään apostoli Paavalin muistutuksen: ”Veljet, vaikka joku ihminen ottaakin jonkin harha-askeleen, ennen kuin hän on tietoinen siitä, niin yrittäkää te, joilla on hengellisiä edellytyksiä, palauttaa kohdalleen sellainen ihminen lempeyden hengessä, samalla kun pidät silmällä itseäsi, ettei sinuakin kiusattaisi.” (Galatalaisille 6:1; Heprealaisille 6:1, 9–12.)
”Kestäkää jatkuvasti toisianne ja antakaa jatkuvasti toisillenne auliisti anteeksi – – Pukeutukaa rakkauteen, sillä se on täydellinen yhdysside.” (Kolossalaisille 3:13, 14.)
Mistähän syystä minun kohdalleni on sattunut melkein poikkeuksetta vanhimpia, joita ei ollenkaan tunnista noista Vartiotornin teksteistä. Espoo eteläisen ja läntisen seurakunnan vanhimmat ovat kiinnostuneita lähinnä omasta vallankäytöstään, ovat ylimielisiä, eivät vastaa kysymyksiin, yrittävät nujertaa kysymyksiä tekevät yms.
Espoossa on kyllä yksi vanhin, joka ansaitsee arvonannon ja kunnian, mutta häntä kohdellaan omassa seurakunnassaan kuin halpaa makkaraa, kun hän suostui olemaan todistajana veli Oikeudenmukaisen ja läntisen sihteerin välisissä "neuvotteluissa".
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/tiedoksianto.htm - ,,,,
>>sitten kun JP saa listan rustattua.
Kunhan vanhimmat antavat tyhjentävät vastaukset kysymyksiin, niin helposti laadin listan. Se muuten täyttyi jo ajat sitten, luku on varmaan toista sataa. 77 on kevyttä kauraa.
Vanhimmat ovat Vartiotorni-lehden mukaan hyviä ihmisiä, jotka pitävät huolta heikommista.
*** w06 1/5 s. 21 kpl 16 Paimenet jotka ovat ”laumalle esimerkkeinä” ***
16 Sen lisäksi, että paimenet tekevät ”hyvää kaikille” saarnaamalla, heillä on velvollisuus tehdä hyvää ”varsinkin niille”, jotka ovat heille ”sukua uskossa” (Galatalaisille 6:10). He tekevät tämän esimerkiksi kannustavien paimennuskäyntien avulla. ”
*** w06 1/4 s. 20 Jäljittele Kristusta käyttäessäsi valtaa ***
Kun tarvitaan neuvontaa, vanhimmat antavat sitä lempeästi tavoitteenaan palauttaa erehtynyt kristitty kohdalleen tai auttaa jotakuta uskonveljeä edistymään hengellisesti. He pitävät mielessään apostoli Paavalin muistutuksen: ”Veljet, vaikka joku ihminen ottaakin jonkin harha-askeleen, ennen kuin hän on tietoinen siitä, niin yrittäkää te, joilla on hengellisiä edellytyksiä, palauttaa kohdalleen sellainen ihminen lempeyden hengessä, samalla kun pidät silmällä itseäsi, ettei sinuakin kiusattaisi.” (Galatalaisille 6:1; Heprealaisille 6:1, 9–12.)
”Kestäkää jatkuvasti toisianne ja antakaa jatkuvasti toisillenne auliisti anteeksi – – Pukeutukaa rakkauteen, sillä se on täydellinen yhdysside.” (Kolossalaisille 3:13, 14.)
Mistähän syystä minun kohdalleni on sattunut melkein poikkeuksetta vanhimpia, joita ei ollenkaan tunnista noista Vartiotornin teksteistä. Espoo eteläisen ja läntisen seurakunnan vanhimmat ovat kiinnostuneita lähinnä omasta vallankäytöstään, ovat ylimielisiä, eivät vastaa kysymyksiin, yrittävät nujertaa kysymyksiä tekevät yms.
Espoossa on kyllä yksi vanhin, joka ansaitsee arvonannon ja kunnian, mutta häntä kohdellaan omassa seurakunnassaan kuin halpaa makkaraa, kun hän suostui olemaan todistajana veli Oikeudenmukaisen ja läntisen sihteerin välisissä "neuvotteluissa".
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/tiedoksianto.htm>>>luku on varmaan toista sataa
poikkeaa. kirjoitti:
Esimerkiksi siinä, etteivät kolminaisuuteen uskovat ole käsittäneet millaista Jumalaa he kaikenkaikkiaan palvovat. Merkittävä asia minusta, näin uskonnon kannalta ajateltuna.
>>Esimerkiksi siinä, etteivät kolminaisuuteen uskovat ole käsittäneet millaista Jumalaa he kaikenkaikkiaan palvovat. Merkittävä asia minusta, näin uskonnon kannalta ajateltuna.
Ja väität, että jehovantodistajat tietävät oppinsa erään kulmakiven, vuoden 1914 merkityksen, alkuperän ja huuhaan täydellisesti? Näin niitä punnuksia taas esitellään.- fii..
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Esimerkiksi siinä, etteivät kolminaisuuteen uskovat ole käsittäneet millaista Jumalaa he kaikenkaikkiaan palvovat. Merkittävä asia minusta, näin uskonnon kannalta ajateltuna.
Ja väität, että jehovantodistajat tietävät oppinsa erään kulmakiven, vuoden 1914 merkityksen, alkuperän ja huuhaan täydellisesti? Näin niitä punnuksia taas esitellään.Ei -14 liiity kolminaisuuteen, sieluun, kuolemaan, ylösnousemukseen, helvettiin mm.
Se on yritys paikantaa asemamme ajan virrassa. Vapaat suunnat mielellään käyttävät siihen Israelin poliittisia tapahtumia.
http://wwnet.fi/~veijone/viikprof.htm fii.. kirjoitti:
Ei -14 liiity kolminaisuuteen, sieluun, kuolemaan, ylösnousemukseen, helvettiin mm.
Se on yritys paikantaa asemamme ajan virrassa. Vapaat suunnat mielellään käyttävät siihen Israelin poliittisia tapahtumia.
http://wwnet.fi/~veijone/viikprof.htm>>Ei -14 liiity kolminaisuuteen, sieluun, kuolemaan, ylösnousemukseen, helvettiin mm.
Se liittyy väärään raamatuntulkintaan ja epäraamatullisuuteen siinä missä muutkin väärät raamatuntulkinnat ja epäraamatullisuudet.
>>Se on yritys paikantaa asemamme ajan virrassa.
Älä selitä. Se oli ennustus alunperin ja siksi se ymmärretään tänäkin päivänä. Sillähän aina oikein kerskutaan kuinka ko. vuonna alkoi ensimmäinen maailmankahakka ja kuinka (muka) raamatuntutkijat tiesivät sen etukäteen.
>>Vapaat suunnat mielellään käyttävät siihen Israelin poliittisia tapahtumia.
Ai että kun pojatkin niin kyllä mekin?- tapahtuma.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ei -14 liiity kolminaisuuteen, sieluun, kuolemaan, ylösnousemukseen, helvettiin mm.
Se liittyy väärään raamatuntulkintaan ja epäraamatullisuuteen siinä missä muutkin väärät raamatuntulkinnat ja epäraamatullisuudet.
>>Se on yritys paikantaa asemamme ajan virrassa.
Älä selitä. Se oli ennustus alunperin ja siksi se ymmärretään tänäkin päivänä. Sillähän aina oikein kerskutaan kuinka ko. vuonna alkoi ensimmäinen maailmankahakka ja kuinka (muka) raamatuntutkijat tiesivät sen etukäteen.
>>Vapaat suunnat mielellään käyttävät siihen Israelin poliittisia tapahtumia.
Ai että kun pojatkin niin kyllä mekin?Juu, niinhän se russell kirjoitti, että oli odotteemme oikea tai väärä odotamme että... Miksihän tätä ei koskaan lainata kun muita lainauksia viljellään täällä.
Pakanain aikojen päättymistä odottivat, mitä silloin tapahtuisi, ei noitten sanojen mukaan kovin 100 varmaa, mutta jotain merkittävää kylläkin.
No, merkittävää tapahtui. Tuli sota joka sai historiallisen numeron I. tapahtuma. kirjoitti:
Juu, niinhän se russell kirjoitti, että oli odotteemme oikea tai väärä odotamme että... Miksihän tätä ei koskaan lainata kun muita lainauksia viljellään täällä.
Pakanain aikojen päättymistä odottivat, mitä silloin tapahtuisi, ei noitten sanojen mukaan kovin 100 varmaa, mutta jotain merkittävää kylläkin.
No, merkittävää tapahtui. Tuli sota joka sai historiallisen numeron I.>>Juu, niinhän se russell kirjoitti, että oli odotteemme oikea tai väärä odotamme että... Miksihän tätä ei koskaan lainata kun muita lainauksia viljellään täällä.
Ennustuksenahan sitä jehovantodistajienkin keskuudessa pidetään.
>>Pakanain aikojen päättymistä odottivat, mitä silloin tapahtuisi, ei noitten sanojen mukaan kovin 100 varmaa, mutta jotain merkittävää kylläkin.
Eikös se vapautuksen aika ollut ja sillä sipuli?
>>No, merkittävää tapahtui. Tuli sota joka sai historiallisen numeron I.
Hehheh, eli väärän laskukaavan väärä tulos kyllä kelpaa jos se on edes sinnepäin mitä ollaan haettu.- takaa..
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Juu, niinhän se russell kirjoitti, että oli odotteemme oikea tai väärä odotamme että... Miksihän tätä ei koskaan lainata kun muita lainauksia viljellään täällä.
Ennustuksenahan sitä jehovantodistajienkin keskuudessa pidetään.
>>Pakanain aikojen päättymistä odottivat, mitä silloin tapahtuisi, ei noitten sanojen mukaan kovin 100 varmaa, mutta jotain merkittävää kylläkin.
Eikös se vapautuksen aika ollut ja sillä sipuli?
>>No, merkittävää tapahtui. Tuli sota joka sai historiallisen numeron I.
Hehheh, eli väärän laskukaavan väärä tulos kyllä kelpaa jos se on edes sinnepäin mitä ollaan haettu.>>>Ennustuksenahan sitä jehovantodistajienkin keskuudessa pidetään
takaa.. kirjoitti:
>>>Ennustuksenahan sitä jehovantodistajienkin keskuudessa pidetään
>>Kyllä 2000 vuoden haarukkaan tosi hyvin sopiva toleranssi.
Entä tuhannen vuoden päästä, vieläkö toleranssit on haarukassa?
- mielenhäiriö
40v sitten,mutta onneksi se meni ohi muutamassa vuodessa.
- Guzzimies
Eiköhän suurin osa joudu jonkin uskonnon jäseneksi syntymän kautta.
Itse synnyin adventistiperheeseen ja aika ulkona olin tavallisesta elämästä alkaessani pyristellä ulos kuvioista.
Parikymmentä vuotta meni passiivisena jäsenenä ,onneksi sain. erottua vihdoin nelikymppisenä.Helpottavaa on ollut,ei enää tarvitse kuulua ainoaan oikeaan porukkaan.
Uskontonikin on muuttunut.Uskon ainoastaan elämään ennen kuolemaa.
Turvallisia kilometrejä kaikille motoristeille,toivottavasti vihdoinkin ilma alkaa lämmitä.
Guzzimies - kirjanoppinut
Minä alon saada uskonnoista tarpeekseni jo rippikoulussa. Kesti kuitenkin yli vuosikymmen ennenkuin menin paikkakuntani kirkkoherranvirasatoon virallisesi eroamaan kirkosta. Silloin kun vielä tuo ero piti hoitaa henkilökohtaisesti. Kaiken lisäksi juuri silloin täälä oli mielestäni kaikkein mukavin pappismies mitä tunsin.
- salaisuus?
perseelle...ja sitten löysin "totuuden".....
- uhkauksella:"remmiä...
...perseeseen" tuli asialle täyskäännös."Kerta vielä mua uhkailet,niin heitän sut paskakaivoon".
Siihen loppu uhkailut ja minulta jäi näkemättä "totuus". - salaisuus?
uhkauksella:"remmiä... kirjoitti:
...perseeseen" tuli asialle täyskäännös."Kerta vielä mua uhkailet,niin heitän sut paskakaivoon".
Siihen loppu uhkailut ja minulta jäi näkemättä "totuus".Olin vielä, niin nuori, että taivuin. Seuravaksihan siihen tuli sitten Jt kavereita, niin sehän olikin sitten siinä.
>Onneksi nyt olen jo vuosia ollut erossa, eikä mennyt kokoikä "pian" sanan aikamääritteen selvittämiseen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2902757- 2011044
- 68931
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti155883- 63750
- 56720
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?19622- 56597
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?55542- 55525