Kieltäytyminen kertoo kaiken

rusalkaa

Mistä sinä kieltäydyt? Mille sanot ei?

Mainostan taas päivän lehteä. Hesarissa oli kirjoitus: Anna-Stiina Nykänen...kirjasta Kiitos Ei, kieltäytymisen kulttuurihistoriaa.

Tässä esittelyä kirjasta:

http://www.ajatuskirjat.fi/foorumi/forums/thread-view.asp?tid=336

Muokattuja katkelmia em. kirjoituksesta: Ei kertoo useimmin olennaisen. Ihminen on sitä, mitä hän EI syö...juo...tee. Esimerkiksi urheilijalle kieltymys on vain menestyksen VÄLINE, kun aatteelliselle se on ARVO sinänsä.

Miksi sinä kieltäydyt jostain? Perustele. Kerro syy miksi toimit näin.

38

1201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en kieltäytynyt juuri mistään, mut kyllä nykyään kieltäydyn tusinatyöstä, eli sellasesta työstä jonka voi tehdä kuka tahansa muukin.

• kyllä mä viimeviikol rikoin pahvilaatikoita yhen kaks tuntia, ku viimeks oli kesämies siin tekemässä sitä samaa hommaa ja sil meni siihen kaks päivää, ni ei viittiny ottaa enää ketää siihen katteltavaksi.

• rusalkaa

Ymmärrän. Sitä pyrkii jotenkin selkeyttämään työtänsä ja valikoimaan suurempia kokonaisuuksia, ettei tartte lentää joka paikkaan...vaikka sellaiset hommat osaisikin.

Tuli tässä mieleen, ettet taida olla ihminen...joka ei osaa sanoa ei. Siinä on kysymys ihan toisenlaisesta ilmiöstä. Silloin ihminen ei osaa kieltäytyä oikeen mistään...itselleen vahingollisestakaan.

• rusalkaa kirjoitti:

Ymmärrän. Sitä pyrkii jotenkin selkeyttämään työtänsä ja valikoimaan suurempia kokonaisuuksia, ettei tartte lentää joka paikkaan...vaikka sellaiset hommat osaisikin.

Tuli tässä mieleen, ettet taida olla ihminen...joka ei osaa sanoa ei. Siinä on kysymys ihan toisenlaisesta ilmiöstä. Silloin ihminen ei osaa kieltäytyä oikeen mistään...itselleen vahingollisestakaan.

kantapään kautta opetella sanomaan ei.

• kesämies..
        relaxed_eyes kirjoitti:

kyllä mä viimeviikol rikoin pahvilaatikoita yhen kaks tuntia, ku viimeks oli kesämies siin tekemässä sitä samaa hommaa ja sil meni siihen kaks päivää, ni ei viittiny ottaa enää ketää siihen katteltavaksi.

jos se olis tehny sen 2 tunnissa, ni se olis saanu edes bussirahoja kasaan vielä.

• Levemir

tekemästä enempää kuin mitä oikeasti tunnen jaksavani.

Suomessa vain katsotaan pahasti nenänvartta pitkin, jos/kun sanon sen "Kiitos, mutten nyt tee, en jaksa enempää.". Voi voi, se on heidän ongelmansa, jos mieltävät sitten minut laiskaksi. Mulla odottaa kotona toinen työpäivä, kuten monella muullakin. Perheeni ei hyödy minusta mitään, jos olisin naama nurinpäin päässä ja kiukuttelisin väsymystä.

• rusalkaa

Jep. Tuossa yllä lähettiin keskustelemaan tästä. Olisit pistänyt jatkoa REn ja mun keskusteluun.

Joillain voi tulla ongelmaksi, ettei uskalla/pysty sanomaan ei. Tekee enemmän kuin omat rahkeet rittää.

Voi ola ksymys 'kiltin tytön' sydroomasta: tekee kaiken mitä kuuluu, tottelee mukisematta.

• Levemir
        rusalkaa kirjoitti:

Jep. Tuossa yllä lähettiin keskustelemaan tästä. Olisit pistänyt jatkoa REn ja mun keskusteluun.

Joillain voi tulla ongelmaksi, ettei uskalla/pysty sanomaan ei. Tekee enemmän kuin omat rahkeet rittää.

Voi ola ksymys 'kiltin tytön' sydroomasta: tekee kaiken mitä kuuluu, tottelee mukisematta.

kiltin tytön syndrooma loppu kun sain burn outin alta kolmekymppisenä. No, tiänpähän ainakin, mitä asiakkaat läpi käyvät.

En yleensä lue muiden vastauksia ensin, vaan vastailen ite ensin ja luen sitten vasta mitä muut löpisee;jos luenkaan kaikkea.

• rusalkaa
        Levemir kirjoitti:

kiltin tytön syndrooma loppu kun sain burn outin alta kolmekymppisenä. No, tiänpähän ainakin, mitä asiakkaat läpi käyvät.

En yleensä lue muiden vastauksia ensin, vaan vastailen ite ensin ja luen sitten vasta mitä muut löpisee;jos luenkaan kaikkea.

Samaa musaa kuuntelen edelleen... Madeleine Peyroux

Tässä sulle sopiva:

http://www.youtube.com/watch?v=sbbi6ZpS_uI&NR=1

• Levemir
        rusalkaa kirjoitti:

Samaa musaa kuuntelen edelleen... Madeleine Peyroux

Tässä sulle sopiva:

http://www.youtube.com/watch?v=sbbi6ZpS_uI&NR=1

myöhemmin kokonaan, viskasin pöydälle odottamaan :) sen verran hyvälle kuulosti.

Vähän kuten RE:kin sanoi, piti oppia kantapään kautta. Uskon sillä olevan jokin tarkoitus, jota en vielä tiedä. Paitsi tuo työkäyttö.

• rusalkaa
        Levemir kirjoitti:

myöhemmin kokonaan, viskasin pöydälle odottamaan :) sen verran hyvälle kuulosti.

Vähän kuten RE:kin sanoi, piti oppia kantapään kautta. Uskon sillä olevan jokin tarkoitus, jota en vielä tiedä. Paitsi tuo työkäyttö.

Loputtomiin ei voi sanoa kyllä. Jossain vaiheessa pitää aina sanoa ei. Jos tarpeeksi pahalta tuntuu, siitä tulee ehdoton ei koskaan enää.

• akat..

voivat pohtia jotain näin typerää.

Tämähän on yhtä päivänselvä asia, kuin taivas on sininen.

Tuollakin mainituista asioista raha ei paljoa hetkauta, ei teknologia, ei kulutus ylipäätään.
      Kyseistä kulttuuria myöskään en arvosta missä elämme. Olen syntynyt väärään aikaan, väärän paikkaan. Loput pidän itselläni.

• rusalkaa

Mitän nyt akat pohtii, kun on esim. oma pääministerimme sanonut suoraan ei alkoholille. Tää onkii vissii liian kova juttu palstan miehille. Voiko joku tosiaankin sanoa ei viinalle! psst. on niitä muitakin.

Keksi ite mitä sulla on sanottavaa ja sano se. Ton sun pursuavan vastauksen perusteella olet sanonut ei ajattelulle. Ihan tyypillistä, mutta hiukan säälittävää

• Mitä vähemmän tarvitsee - sitä rikkaampi on.

Enkä tällä nyt tarkoita rahaa.

• rusalkaa

käytöksellään kuka hän on. Samalla yrittää tulla siksi, joka on.

Tuo on yllä mainitusta lehtiartikkelista yksi lause.

Tavaran, asioitten haluamiselle voi sanoa ei. Aika viisasta nykyään, kun kaikkea yritetään tuputtaa ja sanotaan, ettet voi tulla toimeen ilman. Ihmisellä on hirveä tarve olla samanlainen kuin muut....vai onko? IOUSA dokkarissa taisi olla pätkä, jossa amerikkalainen muka miettii ostostaan...ei mulla ole varaa ostaa tuota...mutta tää amerikkalainen kuitenkin ostaa, vaikkei ole varaa. Tämä tässä vaan sivujuonteena. Sitte eletään yli varojen ja yksi kokonainen kansakunta on liemessä ja tulevat sukupolvet myös...pelkäävät.

Luullaan, että ostaminen on olemassa olemista.

Aloituksessa siis tarkoitin: Mitä valintoja olet tehnyt? Mille sanot ei: Mulla on tämmönen ehdoton läpi elämän tähän päivään saakka kantanut: En takuvarmasti tupakoi.
        Nykyään on helppoa elää, kun harvoin törmään tupakansavuunkaan missään.

• rusalkaa kirjoitti:

käytöksellään kuka hän on. Samalla yrittää tulla siksi, joka on.

Tuo on yllä mainitusta lehtiartikkelista yksi lause.

Tavaran, asioitten haluamiselle voi sanoa ei. Aika viisasta nykyään, kun kaikkea yritetään tuputtaa ja sanotaan, ettet voi tulla toimeen ilman. Ihmisellä on hirveä tarve olla samanlainen kuin muut....vai onko? IOUSA dokkarissa taisi olla pätkä, jossa amerikkalainen muka miettii ostostaan...ei mulla ole varaa ostaa tuota...mutta tää amerikkalainen kuitenkin ostaa, vaikkei ole varaa. Tämä tässä vaan sivujuonteena. Sitte eletään yli varojen ja yksi kokonainen kansakunta on liemessä ja tulevat sukupolvet myös...pelkäävät.

Luullaan, että ostaminen on olemassa olemista.

Aloituksessa siis tarkoitin: Mitä valintoja olet tehnyt? Mille sanot ei: Mulla on tämmönen ehdoton läpi elämän tähän päivään saakka kantanut: En takuvarmasti tupakoi.
        Nykyään on helppoa elää, kun harvoin törmään tupakansavuunkaan missään.

Itse tarvitsen vain vähän mitään. Jos jotain haluan ja sitten myöhemmin saan, niin pian tajuan etten oikeastaan sitä olisi tarvinnutkaan.

Olen kuvitellut että ainoastaan ruoka olisi minulla se asia johon askeesini ei vaikuta, mutta minulle on sanottu ettei se pidä paikkaansa. Suklaata kuitenkin kuluu aika paljon.

Käytännössä en ole luopunut mistään, sillä vain hyvin harvat asiat ovat minulle tarpeellisia. Ulkoa päin tämä kuitenkin näyttää luopumiselta.

• rusalkaa
        buddy-love kirjoitti:

Itse tarvitsen vain vähän mitään. Jos jotain haluan ja sitten myöhemmin saan, niin pian tajuan etten oikeastaan sitä olisi tarvinnutkaan.

Olen kuvitellut että ainoastaan ruoka olisi minulla se asia johon askeesini ei vaikuta, mutta minulle on sanottu ettei se pidä paikkaansa. Suklaata kuitenkin kuluu aika paljon.

Käytännössä en ole luopunut mistään, sillä vain hyvin harvat asiat ovat minulle tarpeellisia. Ulkoa päin tämä kuitenkin näyttää luopumiselta.

Onko tää jotain henkilökohtaista pinnan venytystä, ettei ryntäile joka asian perään? Vaatii kärsivällisyyttä ja jonkin verran ajatteluakin.

Joo, mulla semmonen näppituntuma, että moni muoti-ilmiö löytyy jonkin ajan päästä kirppikseltä halpatuotteena.

• rusalkaa kirjoitti:

Onko tää jotain henkilökohtaista pinnan venytystä, ettei ryntäile joka asian perään? Vaatii kärsivällisyyttä ja jonkin verran ajatteluakin.

Joo, mulla semmonen näppituntuma, että moni muoti-ilmiö löytyy jonkin ajan päästä kirppikseltä halpatuotteena.

Pitää ajatella onko jokin isompi juttu tarpeen ja kannattaako se oikeasti hankkia. Yleensä ei kannata.

Parhaat hankinnat ovat yleensä olleet lähes ilmaisia. Toisaalta varastoiminenkin voi olla hankalaa.

• rusalkaa
        buddy-love kirjoitti:

Pitää ajatella onko jokin isompi juttu tarpeen ja kannattaako se oikeasti hankkia. Yleensä ei kannata.

Parhaat hankinnat ovat yleensä olleet lähes ilmaisia. Toisaalta varastoiminenkin voi olla hankalaa.

Tässä samalla kuuntelin musaa ja löysin tän WAU

http://www.youtube.com/watch?v=GgFqvteVrMI&feature=related

Mulle ihan uusi tuttavus Madeleine Peyroux. Nyt jysähti! Tulee mieleen Lady Day...ite Billie Holiday. Miten voi valkoihoinen nuori nainen muistuttaa sitä? Kääk tää on mahtavaa!

• rusalkaa

• minun kohdalla sanoa "Ei" on, katson toisen tyrkyttävän tapojaan.

• rusalkaa

Noh, saat tehä mitä haluut, mun puolestani. Heti tuli mieleen kaikenmaailman matkasaarnaajat, jotka tyrkyttää uskoaan toisille...

Minä en kyllä ymmärrä sitä, että urautuu ihminen tekemään jotain asioita vain siitä syystä, että on ollut tapa niin tehä ennenkin. Ok. Jotain asioita on syytä kunnioittaa, mutta semmosta ehdottomasti epäkäytännöllistä toimintaa pitää osata muuttaa.

Oon saanut useamman kerran nokilleni, kun olen hiukan neuvonut väärässä paikassa.

• P. Pete

kertoo pelkästään sen,ettei halua tehdä jotain. Mistä kieltäydyn? Jutuista mitkä ei ole mun juttuja. Mille sanot ei? Ei jaksa luetella.

• rusalkaa

Ei ole sun juttui? Ei tartte luetella.

• väliaika

asioista, jotka epäilen olevan vahingollisia tai joita olen joskus jo koettanut, mutta joista en ole pitänyt. Tuohon ensimmäiseen ryhmään kuuluu mm. huumeet ja toiseen mm. tupakka.

Pyrin pitämään mieleni avoimena ja olemaan kiinnostunut uusista kokeiluista.

Yksi asia on missä yleensä kieltäydyn kaikilla elämän osa-alueilla. Se on ylenpalttisuus. Kohtuullisuus on valintani monessa kohdassa.

• rusalkaa

Sulla on tasainen tahti ja selkeät sävelet.

Ei mitään kuitenkaan ehdottoman periaatteellista tai sellaista, minkä voisi katsoa aateeksi.

• väliaika
        rusalkaa kirjoitti:

Sulla on tasainen tahti ja selkeät sävelet.

Ei mitään kuitenkaan ehdottoman periaatteellista tai sellaista, minkä voisi katsoa aateeksi.

periaatteet on pehmentyneet huomattavasti. Kovin aatteellinen on ole ollut koskaan. Sanoisin olevani ennemminkin käytännönläheinen.

Jep, olen tasaisen. Onneksi lipsahduksia sattuu aina joskus.

Sulla siis menee överiksi vai miten tuo otsikko piti lukea?

• rusalkaa
        väliaika kirjoitti:

periaatteet on pehmentyneet huomattavasti. Kovin aatteellinen on ole ollut koskaan. Sanoisin olevani ennemminkin käytännönläheinen.

Jep, olen tasaisen. Onneksi lipsahduksia sattuu aina joskus.

Sulla siis menee överiksi vai miten tuo otsikko piti lukea?

Löytyy kyllä, mutta ihan oikein tulkitsit otsikon. Olen aika kaukana tasaisesta. Ehkä tää luonteenpiirre johtuu siitä, ettei mulle riitä helpot ja yksinkertaiset asiat, vaikka pyrin juuri siihen... eikun kyllähän riittää

hmm... Taidankin vaatia itseltäni paljon. Siitä tässä on kysymys.

Sulle tuli Madeleinelta tämmönen kappale, Half the Perfect World :

http://www.youtube.com/watch?v=_zXaVOsoaxg&feature=related

• väliaika
        rusalkaa kirjoitti:

Löytyy kyllä, mutta ihan oikein tulkitsit otsikon. Olen aika kaukana tasaisesta. Ehkä tää luonteenpiirre johtuu siitä, ettei mulle riitä helpot ja yksinkertaiset asiat, vaikka pyrin juuri siihen... eikun kyllähän riittää

hmm... Taidankin vaatia itseltäni paljon. Siitä tässä on kysymys.

Sulle tuli Madeleinelta tämmönen kappale, Half the Perfect World :

http://www.youtube.com/watch?v=_zXaVOsoaxg&feature=related

että puolitäydelliseen tyytyvät ovat keskimäärin tyytyväisempiä. Toki täydellisyyden tavoittelijatkin ovat tärkeitä. Tyytymättömyys ajaa meitä eteenpäin.

• rusalkaa
        väliaika kirjoitti:

että puolitäydelliseen tyytyvät ovat keskimäärin tyytyväisempiä. Toki täydellisyyden tavoittelijatkin ovat tärkeitä. Tyytymättömyys ajaa meitä eteenpäin.

Jos on tyytymätön johonkin, etsii parempaa ratkaisua siihen. Missäs justiin sanottiin, että tyytymättömät työntekijät on parempia tekeen töitä...

Elikkäs jos kieltäydyt, kertoo se sinusta...hmm että olet ihan tyytyväinen ...melkeenpä kaikkeen...mitä sulla jo on.

• väliaika
        rusalkaa kirjoitti:

Jos on tyytymätön johonkin, etsii parempaa ratkaisua siihen. Missäs justiin sanottiin, että tyytymättömät työntekijät on parempia tekeen töitä...

Elikkäs jos kieltäydyt, kertoo se sinusta...hmm että olet ihan tyytyväinen ...melkeenpä kaikkeen...mitä sulla jo on.

kuitenkin tyytymättömyyden laatuun ja määrään.

Jos haluaa aina vaan lisää ja lisää jotain tuttua juttua, niin ei kait se vie maailmaa eteenpäin?

Määrällisesti ahneet ihmiset ovat eri aaltopituudella kanssani.

• gek-ko

miten tuli kummasti sellainen olo, että pitää erikseen tähdentää, etten käytä mitään huumeita :'D

Siis en mitään. Ei edes marihuanaa, enkä halua että minulle tarjotaan sitä tai että käytetään nähteni. En ole tekemisissä ihmisen kanssa, joka väittää, ettei marista voi olla mitään haittaa.

Olen ne haitat nähnyt. Jotkut valopäät käyttävät perustelua, että "tiedän vaikka kuinka monta jotka käyttää pilvee eikä niille ole käyny kuinkaan".

Nii-in. Ne joille on jotenkin käynyt, eivät luonnollisestikaan enää pilviporukoissa hengaa.

• väliaika
        gek-ko kirjoitti:

miten tuli kummasti sellainen olo, että pitää erikseen tähdentää, etten käytä mitään huumeita :'D

Siis en mitään. Ei edes marihuanaa, enkä halua että minulle tarjotaan sitä tai että käytetään nähteni. En ole tekemisissä ihmisen kanssa, joka väittää, ettei marista voi olla mitään haittaa.

Olen ne haitat nähnyt. Jotkut valopäät käyttävät perustelua, että "tiedän vaikka kuinka monta jotka käyttää pilvee eikä niille ole käyny kuinkaan".

Nii-in. Ne joille on jotenkin käynyt, eivät luonnollisestikaan enää pilviporukoissa hengaa.

syyllistää ketään :)

No ei vaiskaan. Tarkoitin vaan etten ole koskaan koettanut. Tämä on ehkä periaatteellinen kieltäytyminen, jos jokin.

Mitä tällainen hymiö :'D muuten tarkoittaa? Olen kovasti kehno näissä.

• gek-ko

- en kuulu järjestöihin enkä pidä siitä, että minulle jaellaan kadulla lippuja ja lappuja; ihan kuin en itse osaisi ajatella mitä mieltä olen lihansyönnistä, ihmisoikeuksista tai jumalasta.
      - kieltäydyn ehdottomasti opiskelijajärjestöistä ja kaikesta helkkarin kimppatouhusta
      - en syö lihaa, koska en vaan halua. Asiaan ei liity mitään eettistä perustetta.
      - kieltäydyn pukeutumasta äitiysmekkoon, vaikka ne ovatkin muotia. Olen sitte ilman paitaa.
      - kieltäydyn allekirjoittamasta sitä adressia, jossa vaaditaan että luontaistuotteita ei siirrettäisi apteekkeihin. Sehän on hyvä, että voi asiantuntijalta kysyä, onko tällä sivuvaikutuksia omien lääkkeideni kanssa ja niin edelleen.
      - Kieltäydyn ostamasta tai tilaamasta mitään puhelinmyynnin kautta, koska minä en sellaista häiriköintiä tue. Kerran joku sälli yritti myydä minulle luontaistuotepakettia. Sälli vakuutti niiden olevan tehokkaita, mutta turvallisia. Sällillä ei ollut lääketieteen, ravitsemustieteen tai farmakologian koulutusta. Sälli ei osannut kertoa myymiensä tuotteiden biokemiallista vaikutusmekanismia. Sälli ihmetteli kovasti, kun kyselin tutkimusta, jossa näiden aineiden teho todistetaan. Sälli ei tiennyt onko tuotteilla sivuvaikutuksia käyttämieni lääkkeiden kanssa. Kysyin sälliltä, tietääkö tämä mikä Herbalifen tilanne on tällä hetkellä. Sälli ei tiennyt, ja selitin että se on oikeusjuttu. Vittu.

Nyt rupes ärsyttämään.

• gek-ko

Kieltäydyn käyttämästä rintaliivejä, koska ne ovat TYPERÄT LIHANKÖYTTIMET,

JOTKA K-I-R-I-S-T-Ä-Ä.

Ennemmin valahtakoot tissit nilkkoihin, mitään rintaliivejä e-n k-ä-y-t-ä.

• ___________________..

• vili

kaipa se on rutiinit, lapset ja sitoutuminen...en tykkää ideasta, missä kaikki päätökset ei ole mun käsissä.

• aloitus!

Harmi, kun tippunut jo näin kauas.

Todellakin.. paljon enemmän kertoo ihmisestä kieltäytyminen.. Mä olen vähän päälle 3-kymppinen yh-nainen ja kieltäydyn seuraavista:

- Kerskakulutus
      - Liha (syön kuitenkin kalaa ja maitotaloustuotteita)
      - Turkikset ja nahka
      - Saastuttaminen, roskaaminen ja ympäristövastuuttomuus
      - Yksityisautoilu
      - Yhden illan suhteet
      - Valehtelu ja valehtelijoiden seura / sietäminen
      - Epäoikeudenmukaisuus
      - Epäitsenäisyys
      - Huono seura
      - Liika alkoholinkulutus
      - Epäterveelliset elämäntavat
      - Laiskuus
      - jne. jne.. monet asiat, jotka katson epäeettisiksi tai arvojeni vastaisiksi.

Hyvin menee ja olen tyytyväinen elämääni :)

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      63
      1257
    2. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1203
    3. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      906
    4. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      64
      873
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      75
      858
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      109
      722
    7. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      58
      721
    8. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      103
      682
    9. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      43
      616
    10. Lämmöllä muistelen niitä hetkiä...

Silloin vuosia sitten! H.
      Rakkaus ja rakastaminen
      78
      601
    Aihe