Pastori Liisa Tuovisen

Teotwawki

kanteet hylättiin Espoon tuomiokapitulissa. Yhdeksän kannetta nostettiin, koska Tuovinen oli siunannut lesboparin rekisteröidyn suhteen.

Keitähän nämä kanteen nostajat olivat. Ehkä he olisivat vaatineet Liisa Tuoviselle kivitystuomiota.

30

787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

Ja sitten uskovaiset väittävät, että ateisteilla ei ole moraalia. Tuovinen siunasi homoparin ja fundikset hyökkäsivät kimppuun. Onhan se nyt ilmeisen kamalaa siunata rakkausliitto!

Minäkin ihmettelin, että mikälaisen rangaistuksen ne olisivat keksineet eläkkeellä olevalle papille. Eivät kai sitten keksineet mitään sopivaa, kun kanteet hylättiin.

• että meillä vallitsisi samanlainen kuri ja järjetys kuin Iranissa, jos fundikset saisivat vallan?

• Kössönöm
        Teotwawki kirjoitti:

että meillä vallitsisi samanlainen kuri ja järjetys kuin Iranissa, jos fundikset saisivat vallan?

Jotain Seppo Häkkisen kaltaista piispaehdokasta peliin, niin meno olisi kuin sata vuotta sitten.

• e.k.v

Mitä se kirkolle enää kuuluu mitä entinen työntekijä tekee? En minä moista ymmärrä. Ihme kitisijöitä tuntuvat olevan.

Toisaalta, valittavathan he niistäkin ihmisistä, jotka eivät koko laitokseen kuulukaan.

Ilmeisesti ei salkkarit riitä, kun pitää toisten elämään itsensä väkisin tunkea.

• on tämän asian avainsana. Lakihenkisyys vallitsee kaikissa uskonnollisissa ryhmissä. Me määrittelemme, mikä on oikein ja mikä väärin, ja jos et noudata sääntöjämme, joudut ikuiseen kadotukseen. Voiko säälittävämpää enää olla? Laillisen yhteiskuntajärjestyksen ylläpitämiseen ei tarvita jumalia.

• e.k.v
        Teotwawki kirjoitti:

on tämän asian avainsana. Lakihenkisyys vallitsee kaikissa uskonnollisissa ryhmissä. Me määrittelemme, mikä on oikein ja mikä väärin, ja jos et noudata sääntöjämme, joudut ikuiseen kadotukseen. Voiko säälittävämpää enää olla? Laillisen yhteiskuntajärjestyksen ylläpitämiseen ei tarvita jumalia.

Tulee mieleen yksi entinen työkaveri, jolla oli vakavia ongelmia viinaksien kanssa.

Vika ja syyt olivat aina muissa, ei suinkaan hänessä. Muut olivat häntä vastaan ja toimivat väärin. Hän vain halusi hoitaa työnsä hyvin (kolmen promillen humalassa).

• gyrus

... koettiin loukkaavaksi, kun Tuovinen siunasi heidät kirkon tiloissa.

Eihän kirkon tiloissa sovi siunata, hyi helvetti.

Minä en kyllä käsitä, miksi kukaan lesbo tai homo haluaisi kirkolta yhtään mitään siunausta tai muutakaan. Niin paljon siellä on ennakkoluuloja ja torjuntaa ja sitä "eheyttämismeininkiä".

Ihan kuin minä sinisilmäisenä yrittäisin väkisin kelvata sellaisessa klubissa, jossa selvästi sanotaan, että vain ruskeasilmäiset ovat kunnon kansalaisia.

• Kössönöm
        gyrus kirjoitti:

... koettiin loukkaavaksi, kun Tuovinen siunasi heidät kirkon tiloissa.

Eihän kirkon tiloissa sovi siunata, hyi helvetti.

Minä en kyllä käsitä, miksi kukaan lesbo tai homo haluaisi kirkolta yhtään mitään siunausta tai muutakaan. Niin paljon siellä on ennakkoluuloja ja torjuntaa ja sitä "eheyttämismeininkiä".

Ihan kuin minä sinisilmäisenä yrittäisin väkisin kelvata sellaisessa klubissa, jossa selvästi sanotaan, että vain ruskeasilmäiset ovat kunnon kansalaisia.

Toisaalta ymmärrän niitä homoja, jotka uskovat jumalaan ja haluavat suhteelleen siunauksen. Onneksi on näitä Tuovisen kaltaisia, joita ei miespapit enää pomottele, kuten vielä muutama vuosi sitten ja jotka kyseenalaistavat raamatun homokäsitykset.

Mutta en minäkään kyllä kirkkoon kuuluisi vaikka uskovainen olisinkin, jos tuollaista paskaa saa silmilleen, jos ei sovi muottiin.

• gyrus
        Kössönöm kirjoitti:

Toisaalta ymmärrän niitä homoja, jotka uskovat jumalaan ja haluavat suhteelleen siunauksen. Onneksi on näitä Tuovisen kaltaisia, joita ei miespapit enää pomottele, kuten vielä muutama vuosi sitten ja jotka kyseenalaistavat raamatun homokäsitykset.

Mutta en minäkään kyllä kirkkoon kuuluisi vaikka uskovainen olisinkin, jos tuollaista paskaa saa silmilleen, jos ei sovi muottiin.

... joutuu tekemään aika paljon yhteistyötä seurakuntien kanssa. Hän sanoi, että kirkollisissa yhteyksissä on rasittavinta ja kamalinta se, ettei koskaan voi tietää, mitä ihminen, jonka kanssa asioi, todella ajattelee, eikä voi myöskään tietää, onko tämä selvillä ystäväni lesbosuhteesta. Ja peruuntuuko työsopimus, jos naissuhde tulee yhtäkkiä ilmi.

Hän kuuluu itse kirkkoon ja on omalla tavallaan uskonnollinenkin. Mutta kristityt osaavat kuulemma todella haavoittaa - se on tullut hänelle ja hänen kumppanilleen selväksi. Muualla yhteiskunnassa ja ihmisten parissa homous ei ole nykyään enää juuri mikään iso juttu. Monet suhtautuvat varsin suopeasti, kuten oikein onkin. Mutta tämä kirkkoväki... huoohh...

• Kössönöm
        gyrus kirjoitti:

... joutuu tekemään aika paljon yhteistyötä seurakuntien kanssa. Hän sanoi, että kirkollisissa yhteyksissä on rasittavinta ja kamalinta se, ettei koskaan voi tietää, mitä ihminen, jonka kanssa asioi, todella ajattelee, eikä voi myöskään tietää, onko tämä selvillä ystäväni lesbosuhteesta. Ja peruuntuuko työsopimus, jos naissuhde tulee yhtäkkiä ilmi.

Hän kuuluu itse kirkkoon ja on omalla tavallaan uskonnollinenkin. Mutta kristityt osaavat kuulemma todella haavoittaa - se on tullut hänelle ja hänen kumppanilleen selväksi. Muualla yhteiskunnassa ja ihmisten parissa homous ei ole nykyään enää juuri mikään iso juttu. Monet suhtautuvat varsin suopeasti, kuten oikein onkin. Mutta tämä kirkkoväki... huoohh...

että on eduksi kirkossa toimimisessa, jos on homovastainen? Siis, että antaa itsestään kuvan, että on kelvollinen uskovainen, kun latelee homovastaisia viestejä. Ja perustaa ne puheensa nimenomaan raamattuun.

En tiedä uskovaisen siskoni kantaa, koska siitä en ole koskaan hänen kanssaan puhunut. No, nykyään ei kyllä puhuta enää mistään. Mutta saatan kyllä hänet hyvin tuntien uskoa, että sen tätitukan alla pyörii hyvinkin homovastaisia ajatuksia.

Onhan se kamalaa, jos pitää omaa minuuttaan salata, saadakseen pitää työpaikkansa, tai saadakseen edes olla töissä rauhassa.

• gyrus
        Kössönöm kirjoitti:

että on eduksi kirkossa toimimisessa, jos on homovastainen? Siis, että antaa itsestään kuvan, että on kelvollinen uskovainen, kun latelee homovastaisia viestejä. Ja perustaa ne puheensa nimenomaan raamattuun.

En tiedä uskovaisen siskoni kantaa, koska siitä en ole koskaan hänen kanssaan puhunut. No, nykyään ei kyllä puhuta enää mistään. Mutta saatan kyllä hänet hyvin tuntien uskoa, että sen tätitukan alla pyörii hyvinkin homovastaisia ajatuksia.

Onhan se kamalaa, jos pitää omaa minuuttaan salata, saadakseen pitää työpaikkansa, tai saadakseen edes olla töissä rauhassa.

... kirkon piirissä on parhaassa sosiaalisessa asemassa tukevassa heteroliitossa elävä useamman lapsen isä tai äiti. Silloinhan on henkilön suuntautuminen melko selvä juttu, ja perhemallikin jumalalle "otollinen" (phah).

Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mitä malliperheiden kulissien takana tapahtuu. Ystävättäreni on hoitajana mielisairalassa. Sinne kyörättiin juuri männäviikolla eläkeelle jäänyt pastori, joka on piinannut sietämättömällä vainoharhaisuudellaan ja henkisellä väkivallallaan perhettään jo vuosikymmenet. Kirkon pirissä erittäin arvostettu, kotona täysi perkele. Mutta hetero, hetero toki, homoushan se on niin "synnillistä".

• että tällaiset siunaustilaisuudet ovat vähän niinkuin yksityistilaisuuksia kuten hautajaiset, onko näin?

Jos on, niin ketä on haitannut sellainen asia jossa hän ei ole edes ollut mukana, niin paljon, että on vaivautunut siitä tekemään valituksen?

Tuleekohan vielä aika, että kirkon ihmiset rupeavat tekemään valituksia siitä, että homo tai lesbo on siunattu haudan lepoon tai että avoparin koti on siunattu tai että avoparin lapsi on kastettu tai...tai...tai.

Miksihän joissakin piireissä järjen käyttö on niin totaaliseti kiellettyä?

Miksei saa omana itsenään valita uskontoa? Kun kerran Suomen lakikin sen sallii? Jos nyt kerran itselleen uskonnon haluaa? Onko uskovaisilla omat lait? Sen tiedän että lestoilla osa omista laeista menee Suomen lain edelle, mutta onko näin kaikilla?

Jotenki tätä ei enää jaksa.

• e.k.v

Uskontoihin kyllä ollaan vaatimassa vaikka mitä erioikeuksia, mutta kun joku ei halua uskontoon osallistua niin johan aletaan vinkumaan kuinka uskovaisia sorretaan ja vaikka mitä.

• monta kysymystä, joihin minulla ei ole vastausta.

• Teotwawki kirjoitti:

monta kysymystä, joihin minulla ei ole vastausta.

minua on aina syytetty liiasta uteliaisuudesta.

Joskus jossakin uudessa työpaikassa (olen iankaiken ollut pätkätyöläinen) olen kysynyt, että miksi tämä juttu tehdään näin? Aina vaan sanottiin, että älä kysele ala tekeen töitä.

• Pastori.

Onko Liisa nyt hyvä jätkä vai hihu?

• gyrus

... sikäli kun Liisa Tuovisen toimintaa ja persoonaa tiedotusvälineiden perusteella tunnen, hän on yksi fiksuimmista ja sympaattisimmista uskovaisista, joita tiedän.

Ei ole kuitenkaan hyvä luokitella ihmisiä noin mustavalkoisesti - "hyvä jätkä vai hihu" - kun asioissa on kuitenkin monta puolta.

Ai niin, mutta kristinuskossahan kaikki jaetaan kahteen porukkaan viimeisellä tuomiolla, siitähän tuo ajattelu tietenkin juontaa juurensa. Siis: hyvis tai pahis. "Jos olet meidän puolellamme, olet heitä vastaan." Krsitinusko ei tunne välimuotoja. Humanismi taas tuntee.

• Kössönöm

mitä olen hänen puheitaan kuunnellut ja haastatteluja lukenut, olen saanut hänestä lämpimän ja inhimillisen kuvan.

• Kössönöm kirjoitti:

mitä olen hänen puheitaan kuunnellut ja haastatteluja lukenut, olen saanut hänestä lämpimän ja inhimillisen kuvan.

Jos vaikka olenkin sitä mieltä, että kun avioliittoon siunaaminen on kirkon "tuote", Tuovinen meni kilpailevan "tuotteen" edistäjäksi, mutta nimenomaan lämmin ja inhimillinen kuva on julkisuuden perusteella syntynyt.

• Mitenkäs on, kannatatko lesboparien kirkollista siunausta:

a) yleisesti,
      b) tässä tapauksessa vai
      c) muuten

Nuo valittajathan eivät ilmeisestikään kannattaneet. Kun taas Tuovinen ja tuomikapituli kannattivat.

• Kössönöm

taisi olla sellainen tilanne, että toisenlainen ratkaisu ei tullut kysymykseen. Kädet sidottu kahdestakin syystä. Pelko jäsenkadosta ja konstit muutenkin vähissä. Mitä he voisivat tehdä eläkkeellä olevalle papille?

• siihen muuta kantaa, kuin se, että kirkon pitäisi olla kaikkien kirkko. Itse en ole kirkon jäsen, mutta ajattelen, siis olen.

• Teotwawki kirjoitti:

siihen muuta kantaa, kuin se, että kirkon pitäisi olla kaikkien kirkko. Itse en ole kirkon jäsen, mutta ajattelen, siis olen.

Tw:[... kuin se, että kirkon pitäisi olla kaikkien kirkko.]
        Mutta eihän se voi olla, tämän takia:
        Tw:[ Itse en ole kirkon jäsen...]

Muutenkin "kaikkien kirkko" kansankirkkoajatuksena on ehkä paremmin kuningaskunnan aikaa, "kenen maa, sen uskonto".

Mutta voihan tuon ymmärtää, että potentiaalisesti kaikkien? Sitähän se varmaan edelleen on. Mutta tarkoittaako tuo samalla sitä, ettei kirkolla voi olla mitään enemmistön kannasta poikkeavaa kantaa tai ylipäätään mitään omaa "kirkon" kantaa?

• tuttumies kirjoitti:

Muutenkin "kaikkien kirkko" kansankirkkoajatuksena on ehkä paremmin kuningaskunnan aikaa, "kenen maa, sen uskonto".

Mutta voihan tuon ymmärtää, että potentiaalisesti kaikkien? Sitähän se varmaan edelleen on. Mutta tarkoittaako tuo samalla sitä, ettei kirkolla voi olla mitään enemmistön kannasta poikkeavaa kantaa tai ylipäätään mitään omaa "kirkon" kantaa?

ole = ihmiset?

Eikö kirkko ole ihmisiä varten eikä ihmiset kirkkoa varten?

Kirkon kanta on se mikä on enemmistön kanta, eikö?

Jotka eivät sitä halua olla samaa mieltä, voivat perustaa oman kirkon, eikö?

Tuntuu, että Suomi kulkee tässäkin Amerikan malliin, elikkä on uskontolahkojen luvattu maa. Esimerkiksi lestat ovat kirkko kirkon sisällä pelkästään taloudellisista syistä, opillisia ristiriitojahan on paljon, mutta se ei riitä, lestojen sisällä on monta eri lahkoa, jotka eivät edes ole puheväleissä. Se siitä kristillisyydestä.

• tuttumies kirjoitti:

aina ja kaikissa yhteiskunnissa ollut valtaapitävien puolella, ei kansan. Perseennuolijoita koko sakki.

• Teotwawki kirjoitti:

aina ja kaikissa yhteiskunnissa ollut valtaapitävien puolella, ei kansan. Perseennuolijoita koko sakki.

Eikö esim. Englannissa ollut oikeastaan niin, että valtaa piti kirkko eikä kuningas? Vai oliko se Skotlanti ja Mary Stuart?

Itseasiassa sielläkin tappelivat eri uskontokunnat eikä Elisabet ja Mary.

Nyt kun alkaa tätä veristä historiaa tutkimaan, niin kyllä kristityn kädet ovat veriset.

• Wariska kirjoitti:

Eikö esim. Englannissa ollut oikeastaan niin, että valtaa piti kirkko eikä kuningas? Vai oliko se Skotlanti ja Mary Stuart?

Itseasiassa sielläkin tappelivat eri uskontokunnat eikä Elisabet ja Mary.

Nyt kun alkaa tätä veristä historiaa tutkimaan, niin kyllä kristityn kädet ovat veriset.

Henrik VIII erotti Englannin katolisesta kirkosta saadakseen avioeron. Näin sai alkunsa anglikaaninen kirkko. Henrikin aikana ainakin kuningas piti valtaa käsissään.

• Uskon että kanteennostajat halusivat yksinkertaisesti että Kristillisessä kirkossa pidettäsiin Kristillisistä totuuksista kiinni.
      Ei voi puhua kenenkään kivittämisestä.

• Mistä sinä tämän tiedät siin varmasti?

• Teotwawki kirjoitti:

Mistä sinä tämän tiedät siin varmasti?

Arvelinkin siitä johtuen, että kun Kristillisessä kirkossa tehdään Raamatun vastaisesti, niin siitä syntyy haloo ja sen jälkeen kanne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5117
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      25
      3460
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      34
      2795
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1810
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1586
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      251
      1392
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1362
    8. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1356
    9. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      0
      1220
    10. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      73
      1068
    Aihe