väpät saivat poistatettua cittaripalstan

cittarin omistaja

missä nyt voimme keskustella? Siirrymmekö tälle palstalle?

39

3612

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maasturikalle

      taitaa väpä invaasio siirtyä tänne...
      kiero tyyppi joka sabotoi yhtä palsta ja ujuttautuu toiselle. ylläpito tarkkana!

      • trollaus tuhoaa

        Cittaripalstalla häiriintynyt yksilö esiintyi minä milloinkin saadakseen provosoitua keskustelua aikaiseksi. Kun mikään muu ei riittänyt niin mm. likuhihnalla ulosteista kirjoittelu kuului häiriköintiin. Kyse ei ollut enää ns. trollauksestakaan, vaan avoimesta palstan toimintakyvyn tuhoamisesta.


      • skitsomeininki
        trollaus tuhoaa kirjoitti:

        Cittaripalstalla häiriintynyt yksilö esiintyi minä milloinkin saadakseen provosoitua keskustelua aikaiseksi. Kun mikään muu ei riittänyt niin mm. likuhihnalla ulosteista kirjoittelu kuului häiriköintiin. Kyse ei ollut enää ns. trollauksestakaan, vaan avoimesta palstan toimintakyvyn tuhoamisesta.

        ..Ja häirikkötapaus käytti suuren energian aloittaakseen keskusteluja, vastaillakseen niihin itse ja multipersoonana tähän kävivät kaikki roolit ökyautonomistajasta seinähulluun. Ulostemaanikon rooli oli jo pikkasen yli-ylilyönti.
        Noh, hulluja pakonomaisia vuodepotilaita liikkuu kadut täynnä. Kun rahat on loppu raha-automaatteihin, niin tämän kaltainen "nettipelaulu" ilmeisesti korvaa sen. (-:


    • ero?

      "väpät saivat poistatettua cittaripalstan".

      Voisiko se johtua siitä että monet kirjoittajat provosoituivat niin tavattoman helposti (eivätkä mitenkään loistaneet vastauksissaan)?

      Maasturi vai citymaasturi? Mihin raja pitäisi nykyään vetää? Itsekantava kori löytyy jo maastureista ja alennusvaihteisto joistain cittareista. Nelivedon toteutus vaihtelee liikkeellelähtöavustimista täysin lukittuihin toteutuksiin. Cittareissa nelivetototeutukset tuntuvat menevän takapakkia samalla kun jopa sedaanien ja farkkujen nelivetosysteemit paranee.

      Kyllä cittaritkin mahtuvat mielestäni tälle palstalle.

      • ennen.

        Vuosia sitten tällä palstalla keskusteltiin niin maastureista kuin citymaastureista, kunnes citymaasturit saivat oman palstan.

        "Maasturi vai citymaasturi? Mihin raja pitäisi nykyään vetää? Itsekantava kori löytyy jo maastureista ja alennusvaihteisto joistain cittareista."

        Itse vetäisin rajan näin: jos löytyy sekä 100% keskilukko että alennusvaihteet, voidaan auto luokitella aidoksi maasturiksi. Muuten citymaasturiksi. Tällä kriteerillä esimerkiksi Suzuki Grand Vitara olisi aito maastoauto, mutta Subaru Forester ei, alennusvaihteistaan huolimatta.

        "Cittareissa nelivetototeutukset tuntuvat menevän takapakkia samalla kun jopa sedaanien ja farkkujen nelivetosysteemit paranee."

        Enpä näe tuollaista kehitystä. Esimerkiksi Haldexia käytetään samalla tavalla kaikissa mainituissa autoissa. Itse en kylläkään mieluusti kelpuuttaisi autooni Haldex-nelivetoa.


      • Takapakki
        ennen. kirjoitti:

        Vuosia sitten tällä palstalla keskusteltiin niin maastureista kuin citymaastureista, kunnes citymaasturit saivat oman palstan.

        "Maasturi vai citymaasturi? Mihin raja pitäisi nykyään vetää? Itsekantava kori löytyy jo maastureista ja alennusvaihteisto joistain cittareista."

        Itse vetäisin rajan näin: jos löytyy sekä 100% keskilukko että alennusvaihteet, voidaan auto luokitella aidoksi maasturiksi. Muuten citymaasturiksi. Tällä kriteerillä esimerkiksi Suzuki Grand Vitara olisi aito maastoauto, mutta Subaru Forester ei, alennusvaihteistaan huolimatta.

        "Cittareissa nelivetototeutukset tuntuvat menevän takapakkia samalla kun jopa sedaanien ja farkkujen nelivetosysteemit paranee."

        Enpä näe tuollaista kehitystä. Esimerkiksi Haldexia käytetään samalla tavalla kaikissa mainituissa autoissa. Itse en kylläkään mieluusti kelpuuttaisi autooni Haldex-nelivetoa.

        "Esimerkiksi Haldexia käytetään samalla tavalla kaikissa mainituissa autoissa. Itse en kylläkään mieluusti kelpuuttaisi autooni Haldex-nelivetoa."

        Nykysittareissa on yhä enemmän ns. kytkeytyviä nelivetoja jotka oikeasti ovat etuvetoja silloin tällöin jotenkin avustavan takavedon kanssa. Jostain takavedon saa elektroniseen "lukkoon" ja toisista ei. Dodge Nitro poikkeaa joukosta olemalla takavetoinen johon saa kytkettyä keskitasauspyörättömän nelivedon.
        Ostaessani sittarin Tammikuussa 2005 tuntui siltä että oli valittavana useampi vaihtoehto jossa oli 100% ajasta neliveto päällä.
        Nykyisiin sedaaneihin ja farkkuihin saa haldexin lisäksi Torsenia. Kehitys tuntuu kulkevan sittareiden ja henkilöautojen kohdalla eri suuntiin 4-vedon toteutuksessa.


      • onko tämä ero?
        Takapakki kirjoitti:

        "Esimerkiksi Haldexia käytetään samalla tavalla kaikissa mainituissa autoissa. Itse en kylläkään mieluusti kelpuuttaisi autooni Haldex-nelivetoa."

        Nykysittareissa on yhä enemmän ns. kytkeytyviä nelivetoja jotka oikeasti ovat etuvetoja silloin tällöin jotenkin avustavan takavedon kanssa. Jostain takavedon saa elektroniseen "lukkoon" ja toisista ei. Dodge Nitro poikkeaa joukosta olemalla takavetoinen johon saa kytkettyä keskitasauspyörättömän nelivedon.
        Ostaessani sittarin Tammikuussa 2005 tuntui siltä että oli valittavana useampi vaihtoehto jossa oli 100% ajasta neliveto päällä.
        Nykyisiin sedaaneihin ja farkkuihin saa haldexin lisäksi Torsenia. Kehitys tuntuu kulkevan sittareiden ja henkilöautojen kohdalla eri suuntiin 4-vedon toteutuksessa.

        Minulla on kyllä se käsitys, että ne valmistajat jotka käyttävät Torsenia henkilöautojensa nelivedoissa, käyttävät sitä myös citymaastureissa (esim. Audi). Vai keksitkö jonkun valmistajan, jonka kohdalla näin ei ole?

        Jatkuva neliveto ei auton maastokelpoisuuden kannalta ole mikään autuaaksitekevä seikka. Maastokelpoisuuden kannalta lukittava neliveto (jollainen löytyy monesta citymaasturista) on parempi kuin lukoton jatkuva. Mutta jatkuva taas parempi kuin automaattisesti kytkeytyvä. Näin arvioisin, tosin Torsenin luistonrajoitus on maastokäyttöä ajatellen aika huono. Maantiekäytös nelivedolla on sitten luku sinänsä.

        Edellä sanottua on pehmennettävä ehkä sen verran, että kaikissa "lukittavissa" järjestelmissä lukko ei kuitenkaan ole 100% lukko.


      • kokonaisuutta
        onko tämä ero? kirjoitti:

        Minulla on kyllä se käsitys, että ne valmistajat jotka käyttävät Torsenia henkilöautojensa nelivedoissa, käyttävät sitä myös citymaastureissa (esim. Audi). Vai keksitkö jonkun valmistajan, jonka kohdalla näin ei ole?

        Jatkuva neliveto ei auton maastokelpoisuuden kannalta ole mikään autuaaksitekevä seikka. Maastokelpoisuuden kannalta lukittava neliveto (jollainen löytyy monesta citymaasturista) on parempi kuin lukoton jatkuva. Mutta jatkuva taas parempi kuin automaattisesti kytkeytyvä. Näin arvioisin, tosin Torsenin luistonrajoitus on maastokäyttöä ajatellen aika huono. Maantiekäytös nelivedolla on sitten luku sinänsä.

        Edellä sanottua on pehmennettävä ehkä sen verran, että kaikissa "lukittavissa" järjestelmissä lukko ei kuitenkaan ole 100% lukko.

        "Edellä sanottua on pehmennettävä ehkä sen verran, että kaikissa "lukittavissa" järjestelmissä lukko ei kuitenkaan ole 100% lukko."
        Juuri näin, lisäksi jotkut eivät kykene siirtämään takapyörille enempää kuin 35% voimasta. Ostamani sittari kykenee siirtämään voimaa suhteessa 70%-30%/30%-70% välillä. Tästä on hyötyä jokapäiväisessä liikenteessä ja kevyessä maastossa.
        Tuntuu että monen nykysittarin ns. neliveto ei ole tarkoitettu käytettäväksi jatkuvammin.

        Audin cittari on Q7. En ole valmis vertamaan sitä n. 30-50.000€ normisittariin. En tiedä millainen VW Tiguanin 4-veto on, mutta siltä firmalta saa katukäyttöön ihan kunnollisia toteutuksia.

        Omalla kohdalla jatkan jatkuvasti nelivetoisten parissa. Näin syysmyrskyjen, sateiden ja liukkaiden saapuessa ero muihin on selvä.


      • edelleen...
        kokonaisuutta kirjoitti:

        "Edellä sanottua on pehmennettävä ehkä sen verran, että kaikissa "lukittavissa" järjestelmissä lukko ei kuitenkaan ole 100% lukko."
        Juuri näin, lisäksi jotkut eivät kykene siirtämään takapyörille enempää kuin 35% voimasta. Ostamani sittari kykenee siirtämään voimaa suhteessa 70%-30%/30%-70% välillä. Tästä on hyötyä jokapäiväisessä liikenteessä ja kevyessä maastossa.
        Tuntuu että monen nykysittarin ns. neliveto ei ole tarkoitettu käytettäväksi jatkuvammin.

        Audin cittari on Q7. En ole valmis vertamaan sitä n. 30-50.000€ normisittariin. En tiedä millainen VW Tiguanin 4-veto on, mutta siltä firmalta saa katukäyttöön ihan kunnollisia toteutuksia.

        Omalla kohdalla jatkan jatkuvasti nelivetoisten parissa. Näin syysmyrskyjen, sateiden ja liukkaiden saapuessa ero muihin on selvä.

        Kyllä, nelivedossa voi toki arvostaa muutakin kuin sen tuomaa maastokelpoisuutta. Itse painotin kuitenkin tätä ominaisuutta valinnassa, ja päädyin autoon jossa on normaalisti automaattisesti kytkeytyvä neliveto, mutta se on myös tarpeen tullen 100% lukittavissa pienissä nopeuksissa.

        Epäilen vähän tuota esimerkkiäsi toteutuksesta, joka kykenisi siirtämään takapyörille maksimissaan 35% voimasta. En ole ainakaan koskaan kuullut noin huonosta toteutuksesta.

        "Tuntuu että monen nykysittarin ns. neliveto ei ole tarkoitettu käytettäväksi jatkuvammin."

        Olen samaa mieltä silloin, kun puhutaan automaattisesti kytkeytyvistä toteutuksista joissa ei ole lukitustilaa.

        "Audin cittari on Q7. En ole valmis vertamaan sitä n. 30-50.000€ normisittariin."

        Ei tarvitsekaan, pyysin tekemään vertailua automerkin sisällä. Audiltahan on nyt lisäksi pienempikin malli, oliko se Q5.

        "En tiedä millainen VW Tiguanin 4-veto on, mutta siltä firmalta saa katukäyttöön ihan kunnollisia toteutuksia."

        Tiguanin 4-veto on Haldex, jota en oikein arvosta. Samaista Haldexia tuo konserni käyttää kyllä henkilömalleissakin tietääkseni, vai onko sinulla joku toinen esimerkki?

        "Omalla kohdalla jatkan jatkuvasti nelivetoisten parissa."

        Ei minuakaan haittaisi, vaikka tarjonta olisi noiden kohdalla parempi, mieluiten kuitenkin 100% lukolla varustettuna, kuten Suzuki Grand Vitara.


      • neliveto.
        edelleen... kirjoitti:

        Kyllä, nelivedossa voi toki arvostaa muutakin kuin sen tuomaa maastokelpoisuutta. Itse painotin kuitenkin tätä ominaisuutta valinnassa, ja päädyin autoon jossa on normaalisti automaattisesti kytkeytyvä neliveto, mutta se on myös tarpeen tullen 100% lukittavissa pienissä nopeuksissa.

        Epäilen vähän tuota esimerkkiäsi toteutuksesta, joka kykenisi siirtämään takapyörille maksimissaan 35% voimasta. En ole ainakaan koskaan kuullut noin huonosta toteutuksesta.

        "Tuntuu että monen nykysittarin ns. neliveto ei ole tarkoitettu käytettäväksi jatkuvammin."

        Olen samaa mieltä silloin, kun puhutaan automaattisesti kytkeytyvistä toteutuksista joissa ei ole lukitustilaa.

        "Audin cittari on Q7. En ole valmis vertamaan sitä n. 30-50.000€ normisittariin."

        Ei tarvitsekaan, pyysin tekemään vertailua automerkin sisällä. Audiltahan on nyt lisäksi pienempikin malli, oliko se Q5.

        "En tiedä millainen VW Tiguanin 4-veto on, mutta siltä firmalta saa katukäyttöön ihan kunnollisia toteutuksia."

        Tiguanin 4-veto on Haldex, jota en oikein arvosta. Samaista Haldexia tuo konserni käyttää kyllä henkilömalleissakin tietääkseni, vai onko sinulla joku toinen esimerkki?

        "Omalla kohdalla jatkan jatkuvasti nelivetoisten parissa."

        Ei minuakaan haittaisi, vaikka tarjonta olisi noiden kohdalla parempi, mieluiten kuitenkin 100% lukolla varustettuna, kuten Suzuki Grand Vitara.

        VW mainostaa 4-motionia kaikissa autoissaan Golfista Touaregiin. Muistaakseni TM kirjoitti että VW:n 4-motion on eri tekniikkaa autosta riippuen. Halvemissa olisi haldex ja paremmissa (kalliimmissa torsen). Saman konsernin Audeissa asia on järjestetty näin. Kokeilin 4-veto (torsen) Audi A-4 ja A-6 viime talvena. Verrattuna Honda CRV:hen tai Toyota RAViin ero on melkoinen. Kaikki nämä ovat ns. kytkeytyviä 4-vetoja, mutta erot toimivuudessa ovat melkoiset.


      • molempia
        kokonaisuutta kirjoitti:

        "Edellä sanottua on pehmennettävä ehkä sen verran, että kaikissa "lukittavissa" järjestelmissä lukko ei kuitenkaan ole 100% lukko."
        Juuri näin, lisäksi jotkut eivät kykene siirtämään takapyörille enempää kuin 35% voimasta. Ostamani sittari kykenee siirtämään voimaa suhteessa 70%-30%/30%-70% välillä. Tästä on hyötyä jokapäiväisessä liikenteessä ja kevyessä maastossa.
        Tuntuu että monen nykysittarin ns. neliveto ei ole tarkoitettu käytettäväksi jatkuvammin.

        Audin cittari on Q7. En ole valmis vertamaan sitä n. 30-50.000€ normisittariin. En tiedä millainen VW Tiguanin 4-veto on, mutta siltä firmalta saa katukäyttöön ihan kunnollisia toteutuksia.

        Omalla kohdalla jatkan jatkuvasti nelivetoisten parissa. Näin syysmyrskyjen, sateiden ja liukkaiden saapuessa ero muihin on selvä.

        Ilmeisesti VW käyttää henkilöautomalleissaan tosiaan Haldexin ohella myös Torsenia.

        http://www.autowiki.fi/index.php/4Motion

        Mikään yleinen trendi minusta ei kuitenkaan ole, että henkilöautoissa suosittaisiin jatkuvaa ja citymaastureissa "epäjatkuvaa" nelivetoa, vaan kummastakin luokasta löytyy molemmanlaisia toteutuksia.


      • kommentteja
        neliveto. kirjoitti:

        VW mainostaa 4-motionia kaikissa autoissaan Golfista Touaregiin. Muistaakseni TM kirjoitti että VW:n 4-motion on eri tekniikkaa autosta riippuen. Halvemissa olisi haldex ja paremmissa (kalliimmissa torsen). Saman konsernin Audeissa asia on järjestetty näin. Kokeilin 4-veto (torsen) Audi A-4 ja A-6 viime talvena. Verrattuna Honda CRV:hen tai Toyota RAViin ero on melkoinen. Kaikki nämä ovat ns. kytkeytyviä 4-vetoja, mutta erot toimivuudessa ovat melkoiset.

        Joo, tosiaan VW:llä näkyy tuo 4Motion termi olevan sikäli hankala, että se voi mallista riippuen tarkoittaa aivan eri nelivetotekniikkaa. Ehdin jo vastatakin tähän alla.

        "Kokeilin 4-veto (torsen) Audi A-4 ja A-6 viime talvena. Verrattuna Honda CRV:hen tai Toyota RAViin ero on melkoinen. Kaikki nämä ovat ns. kytkeytyviä 4-vetoja, mutta erot toimivuudessa ovat melkoiset."

        Siis Torsen-nelivetohan ei ole kytkeytyvä vaan jatkuva, sinulla sattui tuossa kai joku vahinko. CR-V:n järjestelmä ei ole koskaan saanut kehuja.

        Sitten jos ajetaan lukoton Torsen-auto ja RAV4 pohjastaan kiinni lumihankeen, on RAV4 kuitenkin vahvemmilla irtipääsyssä, koska Torsenin luistonrajoitusvaikutus on niin rajoittunut.


      • tosiaan.
        kommentteja kirjoitti:

        Joo, tosiaan VW:llä näkyy tuo 4Motion termi olevan sikäli hankala, että se voi mallista riippuen tarkoittaa aivan eri nelivetotekniikkaa. Ehdin jo vastatakin tähän alla.

        "Kokeilin 4-veto (torsen) Audi A-4 ja A-6 viime talvena. Verrattuna Honda CRV:hen tai Toyota RAViin ero on melkoinen. Kaikki nämä ovat ns. kytkeytyviä 4-vetoja, mutta erot toimivuudessa ovat melkoiset."

        Siis Torsen-nelivetohan ei ole kytkeytyvä vaan jatkuva, sinulla sattui tuossa kai joku vahinko. CR-V:n järjestelmä ei ole koskaan saanut kehuja.

        Sitten jos ajetaan lukoton Torsen-auto ja RAV4 pohjastaan kiinni lumihankeen, on RAV4 kuitenkin vahvemmilla irtipääsyssä, koska Torsenin luistonrajoitusvaikutus on niin rajoittunut.

        Torsen on jatkuva neliveto. Samoin esim. Land Rover Freelanderin edellistä mallia pidettiin jatkuvasti nelivetoisena vaikka vain n.3% vedosta oli normaalisti takana.
        Audeja kokeeksi antanut henkilö oletti ko. Audien olevan samalla tavalla etuvetoisia, eli että ne jakavat melkein kaiken voiman eteen normaaliolissa. Ilmankos ne Audit tuntuivat hyviltä.
        Audin kotisivuilta ei paljoakaan viisastu, sillä ne sisältävät lähinnä ympäripyöreyksiä vetotekniikasta, samoin kuin VW:n sivut.

        Torsen vs. RAV4 lumihangessa? En osaa ottaa kantaa kiinnijumittuneen auton irtipääsystä hangessa. TM:n esitellessä uuden RAV:n ja CRV:n se kirjoitti että toinen kykenee siirtämään n.40% voimasta taakse ja toinen 35%.

        Kukin ostaa 4-toteutuksensa jostain tarve/halu lähtökohdasta. Omasta mielestä sittareiden (Ei uudet Q5, Mercedes) vetotekniikka on kehittynyt huonompaan suuntaan niin maantieajossa kuin maantien ulkopuolella ajamiseen. Toki Suzuki ja Subaru valmistavat edelleen luokassaan kelpoja systeemejä, mutta olisin toivonut että useampi olisi lähtenyt kilpailemaan Subarun viitoittamalle ladulle, sen sijaan että kehiteltäisiin mahdollisimman halpoja virityksiä joita voidaan myydä nelivetoina.


      • edelleen...
        tosiaan. kirjoitti:

        Torsen on jatkuva neliveto. Samoin esim. Land Rover Freelanderin edellistä mallia pidettiin jatkuvasti nelivetoisena vaikka vain n.3% vedosta oli normaalisti takana.
        Audeja kokeeksi antanut henkilö oletti ko. Audien olevan samalla tavalla etuvetoisia, eli että ne jakavat melkein kaiken voiman eteen normaaliolissa. Ilmankos ne Audit tuntuivat hyviltä.
        Audin kotisivuilta ei paljoakaan viisastu, sillä ne sisältävät lähinnä ympäripyöreyksiä vetotekniikasta, samoin kuin VW:n sivut.

        Torsen vs. RAV4 lumihangessa? En osaa ottaa kantaa kiinnijumittuneen auton irtipääsystä hangessa. TM:n esitellessä uuden RAV:n ja CRV:n se kirjoitti että toinen kykenee siirtämään n.40% voimasta taakse ja toinen 35%.

        Kukin ostaa 4-toteutuksensa jostain tarve/halu lähtökohdasta. Omasta mielestä sittareiden (Ei uudet Q5, Mercedes) vetotekniikka on kehittynyt huonompaan suuntaan niin maantieajossa kuin maantien ulkopuolella ajamiseen. Toki Suzuki ja Subaru valmistavat edelleen luokassaan kelpoja systeemejä, mutta olisin toivonut että useampi olisi lähtenyt kilpailemaan Subarun viitoittamalle ladulle, sen sijaan että kehiteltäisiin mahdollisimman halpoja virityksiä joita voidaan myydä nelivetoina.

        "Samoin esim. Land Rover Freelanderin edellistä mallia pidettiin jatkuvasti nelivetoisena vaikka vain n.3% vedosta oli normaalisti takana."

        Mainospuheissa ehkä, mutta missään nimessä tuollaista vieläpä alkeellisinta mahdollista automaattisesti kytkeytyvää nelivetoa (viskokytkin) ei voida pitää jatkuvana nelivetona.

        "Audeja kokeeksi antanut henkilö oletti ko. Audien olevan samalla tavalla etuvetoisia, eli että ne jakavat melkein kaiken voiman eteen normaaliolissa."

        Automyyjät ovat yleensä aivan pihalla nelivetotekniikasta.

        "Audin kotisivuilta ei paljoakaan viisastu,"

        Älä muuta sano. Autojen nettisivuilta luulisi saavan tietoa, kun sitä ei yleensä saa myyjiltä. Mutta tämäkin toivo on usein turha. No entäs autolehdistä sitten? En laskisi senkään varaan, koska jutut ovat usein täynnä asiavirheitä erityisesti nelivedon osalta.

        "Torsen vs. RAV4 lumihangessa? En osaa ottaa kantaa kiinnijumittuneen auton irtipääsystä hangessa."

        Väitteeni Torsenin huonoudesta tässä tilanteessa perustuu sen huonoon luistonrajoitusvaikutukseen. Jos meillä on tasauspyörästössä luistonrajoittimena vaikkapa viskokytkin, toimii lukitusvaikutus silloin, jos toisella puolella ei ole lainkaan pitoa. Torsenin tapauksessa taas ei toimi, vaan jotta se voi rajoittaa luistoa, on toisella puolella oltava aina jonkin verran pitoa. RAV4:n lukittava systeemi ei myöskään ole riippuvainen siitä, onko lukon toisella puolella pitoa vai ei.

        "TM:n esitellessä uuden RAV:n ja CRV:n se kirjoitti että toinen kykenee siirtämään n.40% voimasta taakse ja toinen 35%."

        Tosiaan: Honda CR-V. Sen kohdalla voin hyvin uskoa tuon 35% lukeman. I

        "sen sijaan että kehiteltäisiin mahdollisimman halpoja virityksiä joita voidaan myydä nelivetoina."

        Itse hyväksyn nämä "viritykset", jos ne on varustettu keskilukolla. Muussa tapauksessa hyljeksin niitä kuten sinäkin.


      • ennen. kirjoitti:

        Vuosia sitten tällä palstalla keskusteltiin niin maastureista kuin citymaastureista, kunnes citymaasturit saivat oman palstan.

        "Maasturi vai citymaasturi? Mihin raja pitäisi nykyään vetää? Itsekantava kori löytyy jo maastureista ja alennusvaihteisto joistain cittareista."

        Itse vetäisin rajan näin: jos löytyy sekä 100% keskilukko että alennusvaihteet, voidaan auto luokitella aidoksi maasturiksi. Muuten citymaasturiksi. Tällä kriteerillä esimerkiksi Suzuki Grand Vitara olisi aito maastoauto, mutta Subaru Forester ei, alennusvaihteistaan huolimatta.

        "Cittareissa nelivetototeutukset tuntuvat menevän takapakkia samalla kun jopa sedaanien ja farkkujen nelivetosysteemit paranee."

        Enpä näe tuollaista kehitystä. Esimerkiksi Haldexia käytetään samalla tavalla kaikissa mainituissa autoissa. Itse en kylläkään mieluusti kelpuuttaisi autooni Haldex-nelivetoa.

        Ensimmäinen nelivetoni oli Vitara.
        Sen kohdalla voidaan puhua maastoautosta.
        Vitara oli kyllin kapea maastoon ja sen
        etu- ja takaylitykset olivat lyhyet, joten
        kulmatkin olivat riittävät.

        Foresterista ei voida puhua maastoautona
        siinä missä Vitarasta juuri noista pitkistä
        etu- ja takaylityksistä johtuen. Akselivälikin on
        rajoilla maastoon mentäessä. Kokemusta on,
        kolmas Foresteri on menossa.

        Nelivetojen päivitys olisi paikallaan, sillä
        ne ovat sähköisten ohjauksien myötä kehittyneet
        paljon. En olisikaan valmis allekirjoittamaan
        enää väitettä, että joka pyörän pitäisi aina ja
        joka tilanteessa vetää samalla tavalla jatkuvas-
        ti. Järjestelmien kehitys on vielä vaiheessa,
        jotta voimaa ei karkaisisi. Hyvä järjestelmä
        on kompromissi, jolloin vetotapaa ei normaali-
        ajossa pitäisi edes huomata. Subaru on ainakin
        viimeksi mainitussa asiassa onnistunut.


      • edelleen... kirjoitti:

        "Samoin esim. Land Rover Freelanderin edellistä mallia pidettiin jatkuvasti nelivetoisena vaikka vain n.3% vedosta oli normaalisti takana."

        Mainospuheissa ehkä, mutta missään nimessä tuollaista vieläpä alkeellisinta mahdollista automaattisesti kytkeytyvää nelivetoa (viskokytkin) ei voida pitää jatkuvana nelivetona.

        "Audeja kokeeksi antanut henkilö oletti ko. Audien olevan samalla tavalla etuvetoisia, eli että ne jakavat melkein kaiken voiman eteen normaaliolissa."

        Automyyjät ovat yleensä aivan pihalla nelivetotekniikasta.

        "Audin kotisivuilta ei paljoakaan viisastu,"

        Älä muuta sano. Autojen nettisivuilta luulisi saavan tietoa, kun sitä ei yleensä saa myyjiltä. Mutta tämäkin toivo on usein turha. No entäs autolehdistä sitten? En laskisi senkään varaan, koska jutut ovat usein täynnä asiavirheitä erityisesti nelivedon osalta.

        "Torsen vs. RAV4 lumihangessa? En osaa ottaa kantaa kiinnijumittuneen auton irtipääsystä hangessa."

        Väitteeni Torsenin huonoudesta tässä tilanteessa perustuu sen huonoon luistonrajoitusvaikutukseen. Jos meillä on tasauspyörästössä luistonrajoittimena vaikkapa viskokytkin, toimii lukitusvaikutus silloin, jos toisella puolella ei ole lainkaan pitoa. Torsenin tapauksessa taas ei toimi, vaan jotta se voi rajoittaa luistoa, on toisella puolella oltava aina jonkin verran pitoa. RAV4:n lukittava systeemi ei myöskään ole riippuvainen siitä, onko lukon toisella puolella pitoa vai ei.

        "TM:n esitellessä uuden RAV:n ja CRV:n se kirjoitti että toinen kykenee siirtämään n.40% voimasta taakse ja toinen 35%."

        Tosiaan: Honda CR-V. Sen kohdalla voin hyvin uskoa tuon 35% lukeman. I

        "sen sijaan että kehiteltäisiin mahdollisimman halpoja virityksiä joita voidaan myydä nelivetoina."

        Itse hyväksyn nämä "viritykset", jos ne on varustettu keskilukolla. Muussa tapauksessa hyljeksin niitä kuten sinäkin.

        Tuo pitää kyllä paikkansa, ettei autonmyyjät
        eivätkä autosivutkaan esitä selvästi noita
        asioita.

        Niimpä olisikin tärkeää oikeiden tietojen
        saannissa, että useamman vuoden aina ko.
        autotyyppiä käyttäneet kertoisisivat ja
        vastaisisivat ilman tunteilua ja faktoihin
        perustuen kysymyksiin.

        Joskus Vitaran omistaneena voinen vierailla
        täälläkin, vaikka joku tuossa alhaalla när-
        kästyikin, mitä katumaasturien omistajat
        täällä pyörivät. Raja katumaasturin ja maas-
        turin välillä nykyisin samenee.


      • Määritelmä

        Jos auton esitteessä selvästi kerrotaan näin:

        -Sends torque to the rear wheels under normal driving conditions, able to send 100% of power to just one wheel when needed.

        Sekä vehkeestä löytyy tietenkin alennusvaihteisto ja itsekantava kori. Tällöin auto on maasturi. Muuten kuuluu cittarien joukkoon.


      • Märitelmä
        Määritelmä kirjoitti:

        Jos auton esitteessä selvästi kerrotaan näin:

        -Sends torque to the rear wheels under normal driving conditions, able to send 100% of power to just one wheel when needed.

        Sekä vehkeestä löytyy tietenkin alennusvaihteisto ja itsekantava kori. Tällöin auto on maasturi. Muuten kuuluu cittarien joukkoon.

        Juuri tuo itsekantava kori ei todellakaan kuulu oikeaan maasturiin.


      • ei siis ole
        Märitelmä kirjoitti:

        Juuri tuo itsekantava kori ei todellakaan kuulu oikeaan maasturiin.

        enää maasturi?


      • citymaasturi
        ei siis ole kirjoitti:

        enää maasturi?

        Siis ZJ ja XJ mallit ovat suveja eli citymaastureita.
        Itselläni tuollainen kamala cittari XJ-sarjaa no kulkee kyllä kivasti maastossakin mutta ei kuulemma ole maasturi "oikeiden" asiantuntioiden mielestä.
        Kateellisten panettelua sanon minä.


      • ei tosiaankaan ole
        citymaasturi kirjoitti:

        Siis ZJ ja XJ mallit ovat suveja eli citymaastureita.
        Itselläni tuollainen kamala cittari XJ-sarjaa no kulkee kyllä kivasti maastossakin mutta ei kuulemma ole maasturi "oikeiden" asiantuntioiden mielestä.
        Kateellisten panettelua sanon minä.

        Opetteles egnlannin kieli, ennenkuin tulet sössöttään mitä sattuun !

        Esim. Toyota Land Cruiser on niin SUV auto kuin kaupasta löytyy. SUV = Sport Utility Vehicle ja tarkoittaa korin muotoa, sillä ei ole mitään tekemistä minkään muun asian kanssa, ja myös tosimaasturit ovat nimenomaan SUV tyypin autoja.


      • ei tosiaankaan
        Määritelmä kirjoitti:

        Jos auton esitteessä selvästi kerrotaan näin:

        -Sends torque to the rear wheels under normal driving conditions, able to send 100% of power to just one wheel when needed.

        Sekä vehkeestä löytyy tietenkin alennusvaihteisto ja itsekantava kori. Tällöin auto on maasturi. Muuten kuuluu cittarien joukkoon.

        25% voimasta, kiinteästi tasaisesti joka renkaalle, niin silloin auto on 100% nelivetoinen, ja tälläisia autoja ovat mm. Mersun G sarja ja Jeep Wrangler.

        Mutta se ei ole maasturin määritelmä.

        Maasturin määrittelee myös sen valmistaja, onko se asettanut mitään sen tyylistä käyttötarkoitusta että se olisi myös maastoajoneuvo.

        Maastoautossa pitää olla
        -vähintään keskellä 100% lukko, jos keskellä ylipäätään on tasauspyörästö
        -maavaraa tarpeeksi
        -hyvät tulo, jättö sekä ylitys kulmat, ja näkyvyys
        -alennusvaihteisto
        -jossain määrin toimiva alusta
        -tarpeeksi kestävä perusrakenne, pohjassa ei saa olla joka kulmassa kaikke todella herkästi särkyvää, kuten CRV:ssä pakoputken pää


      • tuo edellinen
        ei tosiaankaan ole kirjoitti:

        Opetteles egnlannin kieli, ennenkuin tulet sössöttään mitä sattuun !

        Esim. Toyota Land Cruiser on niin SUV auto kuin kaupasta löytyy. SUV = Sport Utility Vehicle ja tarkoittaa korin muotoa, sillä ei ole mitään tekemistä minkään muun asian kanssa, ja myös tosimaasturit ovat nimenomaan SUV tyypin autoja.

        tarkoitan edellistä kirjoittajaa


      • Tarvitaan ?????
        Märitelmä kirjoitti:

        Juuri tuo itsekantava kori ei todellakaan kuulu oikeaan maasturiin.

        Miten niin ei ole ? Ei sitä turhanpäiväistä erillisrunkoa, joka on jo teknisesti todella vanhanaikainen ratkaisu, sitä ei tarvita yhtään mihinkään. Siitä ei ole mitään hyötyäkään.

        Kuten pajeron, discoveryn ja jeepin korit, ovat modernin maasturin koreja, toisin kuin ikivanha LC, jota ostetaan vain koska se on toyota. Itsekantavakoriset nykymaasturit selviävät paremmin selviävät törmäystestit, painopisteeltään paljon vakaampia, voivat silti vetää isoja kärryjä ja taatusti kestävät käyttöä sekä maastoajoa yhtä hyvin, koska rakenteeltaan ovat lujempia mitä vanhempien maasturien korit, paljon lujempia koska nykyään törmäysturvallisuus velvoittaa sen että auton ei saa mennä 60km/h törmäyksessä yhtä muusiksi kuin kiinalainen kopio, tai Land Cruiser menee. Discollakin saa vetää 3,5t, pajerolla ja jeepillä 3,3t ja uudetkin pärjäävät siinä yhtä hyvin kuin vanhatkin. Eikä mikään runko maasto-ominaisuuksia paranna, vai voitko väittää että rungollien kia sorento on läheskään yhtä hyvä menemään kuin D3 tai pajero ??! Niin, ei ole, ei se runko mitään auta, painaa turhaan, huonontaa painopistettä, on haitallinen onnettomuuksissa jne. Se on täysin vanhanaikaista ajattelua väittää että ei ole maasturi jossei runkoa ole, ja etenkin ilman mitään perusteluita, voidaan todeta aivan pilipali väitteeksi, jolle ei tarvitse antaa arvoa.

        Väitetään myös että runko helpottaa korottamista, no siellä on edelleen ns.apurungot, joita voi korottaa ihan samalla tavalla kuin vanhaan aikaan koko autoa. Tai sinne lisätään, sellaiset akselien kohdalle, auton keskelle tulee paljon parempi maavarakin.


      • sen verran
        Takapakki kirjoitti:

        "Esimerkiksi Haldexia käytetään samalla tavalla kaikissa mainituissa autoissa. Itse en kylläkään mieluusti kelpuuttaisi autooni Haldex-nelivetoa."

        Nykysittareissa on yhä enemmän ns. kytkeytyviä nelivetoja jotka oikeasti ovat etuvetoja silloin tällöin jotenkin avustavan takavedon kanssa. Jostain takavedon saa elektroniseen "lukkoon" ja toisista ei. Dodge Nitro poikkeaa joukosta olemalla takavetoinen johon saa kytkettyä keskitasauspyörättömän nelivedon.
        Ostaessani sittarin Tammikuussa 2005 tuntui siltä että oli valittavana useampi vaihtoehto jossa oli 100% ajasta neliveto päällä.
        Nykyisiin sedaaneihin ja farkkuihin saa haldexin lisäksi Torsenia. Kehitys tuntuu kulkevan sittareiden ja henkilöautojen kohdalla eri suuntiin 4-vedon toteutuksessa.

        Dodge nitron neliveto on suora lainaus muualta jeep/chrysler puolelta, eikä todellakaan ole oikea citymaasturin neliveto koska pitävällä pinnalla sitä ei ole kevyt ja hyvä ajaa. Auto on siis takavetoinen, nitron ratkaisu on halvin mahdollinen.

        Keskilukollisia citymaastureita löytyy kyllä, esim. outlander, grand vitara(joka on maasturin ja cittarin rajalla) ja on kai niitä muitakin.


    • cittaripalstalle

      Miksi teidän pitää tulla tätäkin palstaa sotkemaan, ei se asiaan liity mitenkään, menkää tila autopalstalle.

      • Missä?

        Tietääkseni Suomi24:ssä ei ole tila-autopalstaa.


    • NisteR

      ...lopetellakin noita tyyppikohtaisia keskusteluja. Ehkä keskustelukin pysyisi tolkussaan, kun Cittari keskustelut olisivat Toyota-RAV4, Honda - CR-V, jne.. palstojen alla merkeittäin.

      Kyllä siinä näitä väpäkirjoittelijoita ottaa hattuun, kun joutuu saman tekstin copy pastaamaan useammalle keskustelupalstalle.

      • dhssssss

        esim crc on turha lelu koska siina takaveto tulee avuksi kun etupyorat ovat jo kaivautuneet mutaan lumeen tai hiekkaan sen sijaan voisi myyda mielummin autoja joissa nelivedon saa lukittua kiinteaksi kuten nissan xtrailissa


      • missä raja?
        dhssssss kirjoitti:

        esim crc on turha lelu koska siina takaveto tulee avuksi kun etupyorat ovat jo kaivautuneet mutaan lumeen tai hiekkaan sen sijaan voisi myyda mielummin autoja joissa nelivedon saa lukittua kiinteaksi kuten nissan xtrailissa

        Jos CRV on turha lelu kytkeytyvän, mutta ei lukittavan liikkeellelähtöavustimen ansiosta, niin mitä on X-Trail? Eikö siinäkin ole normaalisti etuveto jota osittainen takaveto avustaa hädän jo satuttua?


      • merkittävästi
        missä raja? kirjoitti:

        Jos CRV on turha lelu kytkeytyvän, mutta ei lukittavan liikkeellelähtöavustimen ansiosta, niin mitä on X-Trail? Eikö siinäkin ole normaalisti etuveto jota osittainen takaveto avustaa hädän jo satuttua?

        Huomaa kaksi seikkaa:

        - X-Trailin nelivedon kytkeytymisviive on pienempi kuin CR-V:ssä
        - ja ennen kaikkea kuljettaja voi lukita nelivedon päälle painikkeesta ajaessaan huonolla alustalla, jolloin mitään kytkeytymisviivettä ei tule. Vrt. perinteinen kytkettävä neliveto.


      • kykenee
        merkittävästi kirjoitti:

        Huomaa kaksi seikkaa:

        - X-Trailin nelivedon kytkeytymisviive on pienempi kuin CR-V:ssä
        - ja ennen kaikkea kuljettaja voi lukita nelivedon päälle painikkeesta ajaessaan huonolla alustalla, jolloin mitään kytkeytymisviivettä ei tule. Vrt. perinteinen kytkettävä neliveto.

        siirtämään voimaa takapyörille?


      • 50:50
        kykenee kirjoitti:

        siirtämään voimaa takapyörille?

        Enimmillään puolet voimasta menee taakse. Lukkotila toimii 40 km/h nopeuteen asti, mitä suuremmissa nopeuksissa vetoa menee taakse tarpeen mukaan, maksimissaan silloinkin 50%


      • sitten
        50:50 kirjoitti:

        Enimmillään puolet voimasta menee taakse. Lukkotila toimii 40 km/h nopeuteen asti, mitä suuremmissa nopeuksissa vetoa menee taakse tarpeen mukaan, maksimissaan silloinkin 50%

        parempi kuin CRV:n 40%. Ehkä ero on merkittävä? En tiedä. Sen toki tiedän että jatkuva neliveto vakauttaa sittarissa kulkua kummasti. Ei tarvitse miettiä miten auto käyttäytyy eri tilanteissa, kun veto on jatkuvasti päällä. Luistotilanteissa Torsen ja tavallinen viskolukkokin jakaa voimaa sinne missä on pitoa ja oikaisee auton luistosta miltei huomaamatta. Tämä tietenkin edellyttää että auto ei ole rajoitettu 50%-50% tilaan. Esim. aitojeeppi Jeep GC kykenee siirtymään 100% moottorin voimasta mille tahansa pyörälle - yksi kerrallaan tarvittaessa. Tuo ominaisuus synnyttää mitattavia käytännön eroja autojen käyttäytymisen ja etenemiskyvyn välille.


      • etenemiskyky...
        sitten kirjoitti:

        parempi kuin CRV:n 40%. Ehkä ero on merkittävä? En tiedä. Sen toki tiedän että jatkuva neliveto vakauttaa sittarissa kulkua kummasti. Ei tarvitse miettiä miten auto käyttäytyy eri tilanteissa, kun veto on jatkuvasti päällä. Luistotilanteissa Torsen ja tavallinen viskolukkokin jakaa voimaa sinne missä on pitoa ja oikaisee auton luistosta miltei huomaamatta. Tämä tietenkin edellyttää että auto ei ole rajoitettu 50%-50% tilaan. Esim. aitojeeppi Jeep GC kykenee siirtymään 100% moottorin voimasta mille tahansa pyörälle - yksi kerrallaan tarvittaessa. Tuo ominaisuus synnyttää mitattavia käytännön eroja autojen käyttäytymisen ja etenemiskyvyn välille.

        Itse katson ominaisuuksia enemmän tuon etenemiskyvyn kannalta, ja siinä eroa näiden kahden välillä tekee etenkin tuo X-Trailin lukitustila. Maantieajossa näiden nelivetoratkaisuilla ei varmaankaan ole suurta eroa.


    • ulkomaalainen

      ..ei tarvitaan turhanjoutava keskuteluakaan näistä typeristä aiheista.

      Kun varmaan lähes poikeuksetta niitä on ostettu velaksi löytyy pian näitä todella niitä tarvitsijoille aivan uusiakin puoleen hintaan, autoliikeiden takapihoista. Ihan niin kuin USA:ssa, teidän suuri ihannemaa.

      • kirjoitukseesi

        Sinun ei ole mikään pakko osallistua keskusteluun, jos pidät sen aihetta typeränä.

        Ostin citymaasturini käteisellä enkä velaksi.

        USA ei ole ihannemaani, kaukana siitä.

        Jos citymaastureita ei olisi markkinoilla, olisin ostanut maasturin.


      • autonostaja

        Kirjoitettiinpa täällä ihan mitä tahansa.


      • aivan turhaa porukkaa

        Nimimerkki on häiriköinyt cittari-palstalla aijemmin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe