Kurkkua myöten täynnä tämän hetken

erityisopetuksen tilasta

Olen niin kyllästynyt poliitikkojen välinpitämättömyyteen peruskoulun nykytilasta, että en tiedä enää, miten tämän sanoiksi pukisi, mutta yritetään.

Kun pitkän odotuksen jälkeen lapseni pääsi vuoden alussa aloittamaan erityisopetuksen pienryhmässä, näytti alku tosi lupaavalle, siis liian hyvälle ollakseen totta. Mutta loppukeväästä ihana opettaja jäi äitiyslomalle, hän palaa vasta -09 syksyllä ja sijaiseksi palkattiin juuri erikoistumisensa aloittanut opiskelija. Hänellä on hyvät taipumukset erityisopettajaksi, mutta epäpätevyys näkyi heti siten, että hänen oli vaikeampi pitää opetusta tavallisen luokkatason mukaisena. Kuitenkin suht hyvin suoriuduttiin, vain yhdessä aineessa lapseni kohdalla opetus putosi mukautetun tasolle.

Tässä jo pelkästään on melkoinen ristiriita. HOJKS-sopimuksessa luvataan tavallisen luokkatason mukainen opetus, se on allekirjoituksin varmennetussa paperissa, mutta käytännössä sitä ei kuitenkaan annettu. Viekö tämä pohjan valituksilta kaupunkia kohtaan, koska mustaa-valkoisella on kirjattu opetettavan yleisopetuksen mukaan?

Oli edellinen niin tai näin, mutta jo syksyllä luokkaan tuli pari levotonta uutta oppilasta ja nyt kuukausi sitten oikein maailmanlopun häirikkö, joka tuntuu vetävän mukaan nekin pojat, jotka tähän asti pystyivät keskittymään opiskeluun ja antamaan toisillekin opiskelurauhan.

En ole sellaisesta käytöksestä ikinä ennen kuullut oman lapsen koulumaailmassa. Kaverilla on fyysistä kokoa enemmän kuin opettajalla, mutta järjenkäyttö 11-12-vuotiaan tasoa, minkä ikäisiä tuon ryhmän oppilaat ainakin muut ovatkin. Tässä esimerkkejä:
-häiritsee ja terrorisoi koko ajan muita oppilaita, ennen kaikkea poikia
-tytöt laitetaan välillä kirjastoon tekemään tehtäviä, koska luokassa ei ole siihen rauhaa. (Lain mukaan tehtävien teko pitäisi tapahtua opettajan valvonnassa.)
-heti kun silmä välttää kavereiden tavarat häviävät, pipot, kynät, vihkot, takit, yhdeltä hävisi kännykkä
-poika ei juurikaan istu paikallaan luokassa, vaan touhuaa enemmän kaikkea muuta
-on äänessä koko ajan
-huutaa opettajalle haista paskaa
-heittelee luokassa tavaroita, niinkin isoja esineitä kuin TUOLEJA
-löi kerran yhtä tyttöä ilman varoitusta ja syy oli kuulema se, ettei tyttö "vasikoi sitä, että hän karkaa koulusta"
-eilen poikien väliset kahinat johtivat siihen, että yhden päätä lyötiin seinään niin, että päähän tuli kuhmu; kahinan aloittaja ja ylläpitäjä oli ko. häirikkö
-lista olisi loputon, mutta eilen viimeinen tempaus oli jossain koulun yhteisissä tiloissa soittaa äkkiä (jostain mukanaan tuomasta laitteesta) kovalla äänellä ammunnan ääntä ja huutaa: "Tämä on tuomio tälle koululle!"

Lapseni osasi kertoa sen, että lyömisen jälkeen oli poikaa uhattu jo, että enää ei jälki-istunto riitä, vaan siitä voi seurata koulusta erottaminen. Ampumisuhkailujen jälkeen kaveri oli lähtenyt lennossa rehtorin kansliaan, enempää lapseni ei osannut kertoa, eikä tiennyt, mutta tänä aamuna lähti jo aika aralla mielellä kouluun, että "mitähän siellä taas tapahtuu".

Kouluun saisivat vanhemmat mennä opetusta seuraamaan koska tahansa ja ehdotin sitä tänä aamuna, mutta tytöltä tuli ehdoton EI, se vaikeuttaisi kuulema hänen tilannettaan häirikön suhteen, jos hänen äitinsä olisi luokassa paikalla.

Mihin tuollainen oppilas kuuluisi? Minusta ei ainakaan tavalliseen peruskouluun, ei ainakaan erityisopetuksen luokkaan, joka on (tämä on surkuhupaisaa) tarkoitettu rauhallisille erityisoppijoille. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä oikein?

Olen kirjoittanut päättäjille erityisopetuksen nykytilanteesta, että erilaisia erityisopetuksen luokkia olisi oltava riittävän paljon, mutta sitä ei voida muka taata, koska pienryhmiä on niin vähän. Kankkulan kaivoonko ne kaikki yhteydenotot ministeritasolle asti ovat kaikuneet?

Suunnittelisin varmaan muuten jo tyttöni ottamista taas kotiopetukseen, mutta kun hän viihtyy muuten koulussa! Ongelma on nyt nuo ylivilkkaat tai pitäisikö sanoa häirikkö oppilaat. Koska TEO vaatii selvityspyyntöä sairaanhoitopiireiltä, niin suunnittelin jo itse selvityspyynnön vaatimista kaupungin valtuustolta, että miten lasten koulurauha saadaan turvatuksi tuonkin pienryhmän osalta.

Mitä te muut tekisitte tässä tilanteessa?

18

1456

    Vastaukset

    • erityisluokalta pois, pari isompaa poikaa sielläkin oli häiriköimässä ja opettaja ei paljon mahtanut, vaikka avustajakin oli.
      Ainoa vaihtoehto oli myös laittaa osa koulun käytävään opiskelemaan, että saisi edes joskus olla rauhassa:(
      Lapset kärsivät muutaman sikailijan käytöksestä eikä oppimisesta meinaa tulla mitään.

      Häiriköille pitäisi olla ihan oma luokkansa ja muuten oppimisvaikeuksista kärsiville omansa.

    • Ei ainakaan oman poikani luokalla ole tuollaista. Siellä on järjestys ja rauha, vaikka välillä luokalla on sijaisopettajiakin. Kyseessä on ns evy/edy-luokka.

      • lyhenteet ovat?

        Tämä on laaja-alaisen erityisopetuksen pienryhmä, ei ole lyhennettä.

        Mutta ei se siitä ole kiinni, minkä tyyppinen erityisluokka on, vaan siitä, että vaikka tämä yritetään pitää rauhallisille oppilaille tarkoitettuna ryhmänä, niin joka tapauksessa näköjään oppilas ohjataan aina vapaana olevalle paikalle mistä tahansa Helsingin alueelta. Tuo kerrottu poika tuli ryhmään jostain päin Helsinkiä noin kuukausi sitten.


      • mitä nuo kirjoitti:

        lyhenteet ovat?

        Tämä on laaja-alaisen erityisopetuksen pienryhmä, ei ole lyhennettä.

        Mutta ei se siitä ole kiinni, minkä tyyppinen erityisluokka on, vaan siitä, että vaikka tämä yritetään pitää rauhallisille oppilaille tarkoitettuna ryhmänä, niin joka tapauksessa näköjään oppilas ohjataan aina vapaana olevalle paikalle mistä tahansa Helsingin alueelta. Tuo kerrottu poika tuli ryhmään jostain päin Helsinkiä noin kuukausi sitten.

        tarkoittaa normaalia peruskoulukurssia lukevaa luokkaa, jonka lapsilla on lieviä hahmotushäiriöitä tai puheenoppimisen vaikeutta. Minun as-poikani lisäksi siinä on pari muutakin as-poikaa.

        Kaikki lapset ovat hyvistä kodeista, joissa ei ole sosiaalisia ongelmia, eikä kellään luokan pojista (luokka on siis pelkkä poikaluokka) ole tunne-elämän häiriöitä.

        Poikani luokan oppilaat ovat olleet yhdessä ensi luokasta asti ja ovat nyt 6:lla. Luokka saanee jatkaa samassa kokoonpanossa myös yläasteella (koulussa on myös yläaste), ja sen luokanopettaja säilynee luokanvalvojana yläasteellakin. Luokalla on hyvä miespuolinen erityisopettaja, joka osaa pitää pojat kurtissa ja saa heidät oppimaan.


      • Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        tarkoittaa normaalia peruskoulukurssia lukevaa luokkaa, jonka lapsilla on lieviä hahmotushäiriöitä tai puheenoppimisen vaikeutta. Minun as-poikani lisäksi siinä on pari muutakin as-poikaa.

        Kaikki lapset ovat hyvistä kodeista, joissa ei ole sosiaalisia ongelmia, eikä kellään luokan pojista (luokka on siis pelkkä poikaluokka) ole tunne-elämän häiriöitä.

        Poikani luokan oppilaat ovat olleet yhdessä ensi luokasta asti ja ovat nyt 6:lla. Luokka saanee jatkaa samassa kokoonpanossa myös yläasteella (koulussa on myös yläaste), ja sen luokanopettaja säilynee luokanvalvojana yläasteellakin. Luokalla on hyvä miespuolinen erityisopettaja, joka osaa pitää pojat kurtissa ja saa heidät oppimaan.

        vanhemmat kuntaa järjestämään tuollaisen opetuksen?


      • kolmen oppilaan kirjoitti:

        vanhemmat kuntaa järjestämään tuollaisen opetuksen?

        eikä kolme, mutta kolme heistä on as-lapsia. Emme ole vaatineet erityisopetusta lapsilleemme, vaan heidät on ohjattu diagnoosin jälkeen erityisluokalle. Yleensähän tällaiset diagnoosit saadaan jo ennen eskaria. Pojallani oli eskarissa oma avustaja.

        Minun poikani yritettiin ensin laittaa sellaiselle luokalle, missä olisi ollut eri-ikäisiä lapsia, osa psykiatrisista sairaaloista kotiutettuja, mutta kielsin ehottomasti. Asseilla täytyy olla normaalit vakinntuneet olot, kaikki siirrot yms ovat heille pahasta, ja normaaleja ihmisiä ympärillä.

        Sain selville, että toisessa koulupiirissä on tämmöinen luokka ja sain hänet sinne. Olen ollut tyytyväinen.


      • Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        eikä kolme, mutta kolme heistä on as-lapsia. Emme ole vaatineet erityisopetusta lapsilleemme, vaan heidät on ohjattu diagnoosin jälkeen erityisluokalle. Yleensähän tällaiset diagnoosit saadaan jo ennen eskaria. Pojallani oli eskarissa oma avustaja.

        Minun poikani yritettiin ensin laittaa sellaiselle luokalle, missä olisi ollut eri-ikäisiä lapsia, osa psykiatrisista sairaaloista kotiutettuja, mutta kielsin ehottomasti. Asseilla täytyy olla normaalit vakinntuneet olot, kaikki siirrot yms ovat heille pahasta, ja normaaleja ihmisiä ympärillä.

        Sain selville, että toisessa koulupiirissä on tämmöinen luokka ja sain hänet sinne. Olen ollut tyytyväinen.

        Kuten ilmeisesti oletkin :)

        Ei täällä ole yksinkertainen asia ollenkaan oikean diagnoosin saaminen. Niin paljon tälläkin palstalla on asioista suoraan puhuttu, että voin kertoa kuntoutuspaikan lääkäreiltä tulleena tietona, että ehkä neurologisten oireyhtymien diagnosointi helpottuu täälläkin kun Lastenlinnan nykyinen psykiatrian ylilääkäri jää eläkkeelle lähiaikoina tai lähivuosina, ei ole tarkkaa tietoa.

        Ne tietysti pääsevät helpommalla, joilla on tietoa esim. AS-oireyhtymästä jo lapsen vauvavaiheesta asti. Jos lisäksi tietoa on vielä siitäkin, että osaa varoa tiettyjä kanavia diagnoosin hakemisessa, niin ei silloin ole hätäpäivää lapsen kanssa. Silloin voi sanoa, että dg on suoja huostaanottoa vastaan.

        Näin on. Tietyt arkirutiinit on oltava säännöllisemmät kuin tavislapsella. Helsinki on jaettu alueisiin, joilla jokaisella on oma vastuupsykologinsa. Aluemme vastaava selvitti kolleegoiltaan vapaita pienryhmä paikkoja silloin, kun nähtiin, että integrointi oli tosi huono vaihtoehto. Hän kävi pitkiä puhelinneuvotteluja, millaisia paikkoja olisi vapaana tai vapautumassa, ja onneksi parhaan tuntuinen oli toisesta lähikoulusta.

        Mutta koko kaupungissa ei ole AS-oppilaille omaa luokkaa - Vantaalla ja Espoossa on. Yleensä kaikki erityisluokkiin ahdetaan kaikki erityisoppijat samoihin luokkiin, mikä on täysin järjetöntä. Tästä luokasta sanottiin, että pyritään pitämään se rauhallisempien oppilaiden ryhmänä, mutta ei koulu voi vaikuttaa aina, ketä opetusvirastosta milloinkin mihinkin lähetetään.


    • mutta tämä on koulujen erityisopetuksen tila!

      Sinne työnnetään kaikki ja kukaan ei "hanskaa" sellaista ryhmää. Erityisopetusryhmät tulisi koota oppimisvaikeksien mukaan, jolloin opettaja pystyisi opettanmaan lapsia. Nyt sinne työnnetään ns. tarkkisluokkalaiset, joilla ongelmat on toisenlaiset, mutta koko ryhmä kärsii.

      Tärkeää on myös opettajan ammatillinen pätevyys. Oma lapseni on saanut neuropsykologista kuntoutusta, koska koulu ei kyennyt tarjoamaan hänelle erityisopetusta vaikka kaksivuotta istui erityisopetuksen tunneilla! Kunta joutuu
      maksamaan kulut. Vaadi, mitään ei saa jos ei tappele lapsensa puolesta.

      • kuntoutuksessa ja tosi hienosti menee muuten, mutta nyt tämä koulutilanne sitten muuttui tällaiseksi :(


    • Valitettavasti en osaa kunnolla neuvoa, mitä voisit tehdä. Mutta saisitteko koottua saman ryhmän oppilaiden vanhemmista ryhmän, josta jokainen kävisi vuorollaan joka ikinen päivä "neuvottelemassa" rehtorin kanssa tilanteesta. Hänenkään hommansa ei ole helppo, rahaa ja henkilökuntaa ei ole. Mutta jos väsyisi päivittäisiin vanhempien käynteihin ja saisi tehtyä jonkin taikatempun?? Koulujen tilanne on monin paikoin kaoottinen. Monet ystäväni on opettajia ja joskus kuulee niin sairaita juttuja siitä, mitä siellä näiden rikkinäisten ja käytöshäiriöisten lasten kanssa tapahtuu. Eräs ystäväni sanoi" Pärjätäkseen opettajana tämänpäivän koulumaailmassa pitäisi omata sairaanhoitajan-, psykiatrin-, neurologin-, vartijan-, erityisopettajan- ja vielä normaalin luokanopettajankoulutus. Ja koulutuksessa pitäisi vielä olla olla oppiaineena itsepuolustus, koska sitäkin taitoa nykyään tarvitaan".
      Rahasta ja resursseistahan tämä kaikki on kiinni.
      Kunnallisvaalit on muuten kohta. Käytetään se pieni vaikuttamisen mahdollisuus, mikä meille kansalaisvelvollisuutena on annettu.
      Mutta voimia sinulle . Toivottavasti tämä häirikkö saadaan nopesti eristettyä muista oppilaista jotta lapsesi saisi koulurauhan ja kouluilon.

    • En haluaisi käydä koulua vastaan kampanjaan, koska koulu sinällään on ihan OK, opettajat tekevät kaikkensa, ovat mielestäni ylikuormitettuja. Jotenkin tuntuu, että jos hiillostaisin rehtoria, niin tuskin hänellä kuitenkaan on aikaa käydä asiassa kampanjaan.

      Se asia, jota nyt ihmettelen on se, että monissa pienissä kunnissa on jo joskus v. 2005 alettu laatia kunnan erityisopetuksen kehittämissuunnitelmaa, mutta en löydä sellaista Helsingistä, vai eikö sitä ole laitettu nettiin? Olisikohan jollain tietoa?

      Tuon pienryhmän oppilasaineksesta selvisi jotain lakia tutkimalla:
      "Erityisopetussiirto vaikuttaa opetusryhmien kokoon. Kun pidennetyn 11-vuotisen oppivelvollisuuden piirissä oleva, erityisopetukseen otettu oppilas on yleisopetuksen opetusryhmässä, perusopetusasetuksen 2 § 3 momentin mukaan opetusryhmässä saa olla enintään 20 oppilasta. Erityisopetusryhmässä saa olla enintään kymmenen oppilasta. Pidennetyn 11-vuotisen oppivelvollisuuden piirissä oleville oppilaille
      annettavassa opetuksessa opetusryhmä saa olla perusopetusasetuksen 2 §:n mukaan enintään kahdeksan oppilasta ja vaikeimmin kehitysvammaisten opetusryhmässä enintään kuusi oppilasta."

      Ryhmässä on ennen ollut 10 oppilasta, mutta nyt vain 8, mikä viittaa siihen, että se isokokoinen kaveri olisi pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä, siis todennäköisesti hän on vanhempi kuin muut oppilaat. En siihen muuten kiinnittäisi huomiota, mutta kun noissa kunnissa, joita tutkin, on tosiaan olemassa erilaisille erityisoppilaille omat ryhmänsä. Mutta ei siis Helsingissä!!!!!

      EMU = mukautettua opetusta
      ESY= opetusta tunne-elämältään häiriintyneitä tai sopeutumattomia tai yleensä pienryhmän tarpeessa olevia varten *
      EVY / DYS = opetusta oppilaille joiden ongelmat liittyvät dysfasiaan -puheen ja kielen kehityksen häiriö
      EVY/ ETA = opetusta tarkkaavaisuushäiriön vuoksi oppimisongelmaisille lapsille
      EVY / AS = opetusta aspergeriongelmaisille ( aspergerongelma katsotaan yhdeksi autismin ilmenemismuodoksi )
      EVY / AUT = opetusta lievästi autistisille oppilaille
      EHA-1 = opetusta lievästi tai keskivaikeasti kehitysvammaisille lapsille

      Minulle nimenomaan korostettiin sitä, että ei ole käytössä lyhenteitä, vaan on kyseessä laaja-alaisen erityisopetuksen pienryhmä :( Jos se pahimmillaan tarkoittaa tätä, kuten alussa kuvasin, niin ei hyvä, ei yhtään hyvä. Sen kyllä olen vuosien mittaan huomannut, että monessa asiassa täällä on asiat huonommin kuin muualla maassa, mutta että vielä tämäkin!

      Luokan vanhemmista en tunne ketään, koska oppilaat on eri puolilta Helsinkiä, siis aivan eri tilanne kuin tavallisessa luokassa. Sieltä tunnen kyllä vaikka kuinka paljon vanhempia, mutta nyt pitää pohtia näissä oloissa jatkotoimia...

      • luulisin että ns. nämä todella vaativat ja nolla keskittymiskyvyn omaavat koululaiset,
        heitä olisi oltava opettamassa todella juuri heidän asiaan koulutuksen ja ohjauksen saanut opettaja.

        Jos opettajalla on valmiudet esimerkiksi as-, puhe- jne vaikeuksista kärsivien oppilaiden opetukseen
        niin se ei todellakaan tarkoita sitä
        että opettaja olisi kykeneväinen esimerkiks ylivilkkaan ja keskittymiskyvyttömän koululaisen opettamiseen.
        Kummankin oppilaan, koululaisen kohdalla on olemassa omat niksinsä
        miten oppilaaseen saadaan opetusyhteys ja miten hänen kanssaan tulee toimia.

        Koulu-/opetustoimenjohtajat (joita ei enää monessakaan kunnassa ole)
        ovat keskeisessä ja tärkeässä roolissa
        kun kuntien koulutus ja esimerkiksi juuri erityisten oppijoiden asioita järjestellään ja hoidetaan kaikkia (oppilasta, opettajaa ja vanhempaakin) tyydyttävään malliin.
        Olisiko koulutoimen johtajasta mitään hyötyä tässä tapauksessa.
        Olisiko hän tehtäviensä tasalla opetusjärjestelyiden suhteen.
        Ei se ole todellkaan kiva edes tälle levottomalle tuolin viskojallekaan
        että hän on ilmiselvästi väärän opettajan opetettavana ja vääränlaisessa ryhmässä.
        Hänhän on myös erityinen oppija.


      • perillä olevana kirjoitti:

        luulisin että ns. nämä todella vaativat ja nolla keskittymiskyvyn omaavat koululaiset,
        heitä olisi oltava opettamassa todella juuri heidän asiaan koulutuksen ja ohjauksen saanut opettaja.

        Jos opettajalla on valmiudet esimerkiksi as-, puhe- jne vaikeuksista kärsivien oppilaiden opetukseen
        niin se ei todellakaan tarkoita sitä
        että opettaja olisi kykeneväinen esimerkiks ylivilkkaan ja keskittymiskyvyttömän koululaisen opettamiseen.
        Kummankin oppilaan, koululaisen kohdalla on olemassa omat niksinsä
        miten oppilaaseen saadaan opetusyhteys ja miten hänen kanssaan tulee toimia.

        Koulu-/opetustoimenjohtajat (joita ei enää monessakaan kunnassa ole)
        ovat keskeisessä ja tärkeässä roolissa
        kun kuntien koulutus ja esimerkiksi juuri erityisten oppijoiden asioita järjestellään ja hoidetaan kaikkia (oppilasta, opettajaa ja vanhempaakin) tyydyttävään malliin.
        Olisiko koulutoimen johtajasta mitään hyötyä tässä tapauksessa.
        Olisiko hän tehtäviensä tasalla opetusjärjestelyiden suhteen.
        Ei se ole todellkaan kiva edes tälle levottomalle tuolin viskojallekaan
        että hän on ilmiselvästi väärän opettajan opetettavana ja vääränlaisessa ryhmässä.
        Hänhän on myös erityinen oppija.

        Toivon vain, että hänellä on joku lähiaikuinen, joka tarttuisi hänen asioihinsa hoitaakseen niitä, että lapselle saataisiin hänelle sopiva paikka.

        Opetustoimenjohtajaa hain, mutta en löytänyt Helsingistä, ehkä sellaista tirehtööriä ei täällä ole olemassakaan.


      • lapsellani olisi oikeus olla EVY/AS-luokassa, mutta sellaista ei Helsingissä ole olemassakaan.
        Ja tuo vilkkaampi kaveri kuuluisi ESY-luokkaan tai jos hän on vaikka diagnosoimaton ADHD, niin EVY/ETA-luokalle.

        En minä tässä kenenkään toisen ongelmia yritä ratkoa, enkä ketään diagnosoida, mutta joka lapsen kuuluisi saada olla itselleen sopivassa erityisopetuksessa.

        Järkyttävää, että lait ja asetukset on olemassa, mutta niitä ei noudateta, vaan joissain kunnissa ihan pokkana lapsia huostaanotetaan erityisopetuksen puutteen takia! Siis ihan oikeasti tämä olisi metelin noston arvoinen asia!


    • suoraan kysymykseen suora vastaus: en tiedä, mitä tekisin tilanteessasi. panikoisin?

      ainakin ottaisin yhteyttä koulukuraattoriin. lähtökohtana voisi olla, että et voi laittaa lastasi turvallisin mielin kouluun. tai se, että lapsesi mahdollisuus opiskella turvallisessa ympäristössä on uhattuna?

      toivotan voimia. kirjoittele kuinka käy. ehkäpä häirikölle löytyy soveliaampi koulupaikka.

      • painostus tuossa tilanteessa ei aikaan saa muuta kuin tuon häirikköpojan huostaanoton, jos sitä ei vielä ole tehty. Siis enhän minä tiedä, mistä käsin hän käy koulua. Luotan tässä asiassa kyllä kouluun, että he koulukohtaisesti kyllä ratkaisevat tämän tilanteen eli tuo kaveri siirretään varmaan pian muualle. Siirto ei tietysti ratkaise välttämättä tuon pojan ongelmaa, sillä voihan olla, että hänet on edellisestä koulusta jo esim. erotettu. Ja miten kauan hänen siirtonsa jälkeen tilanne on rauhallinen, kunnes opetusvirasto lähettää uuden vastaavan tapauksen tuohon ryhmään?

        Tietysti, jos tilanne näyttää vain jatkuvan samanlaisena, niin sitten otan yhteyttä rehtoriin, mutta todennäköisesti en vielä ihan heti.

        Ongelman ydin on kuitenkin paljon syvemmällä. Eli suurin ihmetyksen aihe on nyt se, että eikö Helsingin kaupungin johto oli laatinut erityisopetussuunnitelmaa tähän kaupunkiin? Uusi erityisopetuslaki tulee voimaan 2010, mutta senkään valmistelusta ei ole kuulunut mitään.

        Kaupungin johto tästä Helsingin surkeasta erityisopetustilanteesta pitäisi vastuuseen saada, ei yhden häirikön poistaminen yhdestä hänelle sopimattomasta ryhmästä vaikuta koko ongelman ratkaisuun millään tavalla.


      • päin tapahtuva kirjoitti:

        painostus tuossa tilanteessa ei aikaan saa muuta kuin tuon häirikköpojan huostaanoton, jos sitä ei vielä ole tehty. Siis enhän minä tiedä, mistä käsin hän käy koulua. Luotan tässä asiassa kyllä kouluun, että he koulukohtaisesti kyllä ratkaisevat tämän tilanteen eli tuo kaveri siirretään varmaan pian muualle. Siirto ei tietysti ratkaise välttämättä tuon pojan ongelmaa, sillä voihan olla, että hänet on edellisestä koulusta jo esim. erotettu. Ja miten kauan hänen siirtonsa jälkeen tilanne on rauhallinen, kunnes opetusvirasto lähettää uuden vastaavan tapauksen tuohon ryhmään?

        Tietysti, jos tilanne näyttää vain jatkuvan samanlaisena, niin sitten otan yhteyttä rehtoriin, mutta todennäköisesti en vielä ihan heti.

        Ongelman ydin on kuitenkin paljon syvemmällä. Eli suurin ihmetyksen aihe on nyt se, että eikö Helsingin kaupungin johto oli laatinut erityisopetussuunnitelmaa tähän kaupunkiin? Uusi erityisopetuslaki tulee voimaan 2010, mutta senkään valmistelusta ei ole kuulunut mitään.

        Kaupungin johto tästä Helsingin surkeasta erityisopetustilanteesta pitäisi vastuuseen saada, ei yhden häirikön poistaminen yhdestä hänelle sopimattomasta ryhmästä vaikuta koko ongelman ratkaisuun millään tavalla.

        lapseni kuntoutuspaikassa. Sieltä selvitetään, mitä mahdollisuuksia olisi siirtyä Espoon puolelle EVY/AS-luokalle, mitä paperisotaa siihen tarvitaan ja miten pitkä odotusajasta kenties muodostuu.

        Tekisi mieli nostaa Helsingin tilanteesta iso äläkkä, mutta tosiasia on, että lapseni tilannetta se tuskin ehtii auttaa millään tavalla. Joten tässä tilanteessa on varmaan paras apu se, jos hänet saa asetettua vaikka jonoon naapurikaupungin listoille. Toivon tietysti, että siirto voisi järjestyä viimeistään yläasteen aloittamisvaiheessa.

        Ei NeuroMentalissakaan ollut yleisesti tiedossa oleva asia ollenkaan Helsingin surkea tilanne erityisopetuksen suhteen. Miksi ihmeessä näistä asioista ei puhuta?


    • Minun lastani pidettiin SIJAISHUOLLON vaatimuksesta ainakin kaksi vuotta turhaan erityisluokassa. Minä ja opettaja halusimme hänet yleisopetukseen. Ei hän siellä olisi tarvinnut olla. Rasittui, kun kaikki vain häriköivät. Nyt hän on yleisopetuksessa ja haluaa käydä koulua kunnolla. Ne pari vuotta vain olivat hänen koulumenestyksensä takia kohtalokkaat.

      SIJAISHUOLTO sai erityislapsen lisärahat. Vetää ne vielä nytkin, lapseni on vain integroituna yleisopetukseen. Hän pärjää siellä todella hyvin ja viihtyy hyvin. Hänellä on kavereita ja koulu menee hyvin.

      Miten saisin hänet siirrettyä kokonaan yleisopetukseen, kun hän ei erityisluokkaa tarvitse?

      Kaikki lapset tarvitsevat opetusta, mutta näihin erityisluokkiin tarvitaan todella päteviä opettajia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poker Run kolari

      Ei mennyt aivan putkeen! Joku loukkaantui vakavasti ja taphtuma keskeytetty. Videolta näkyy ensin yksi vene ajaa melko hiljaa kovalla melulla ja vesis
      Yleistä veneilystä
      167
      3190