Sveitsiin maasturikielto?

Jeep GC

Iltasanomat kirjoitta otsikossa Sveitsiin puuhattavasta maasturikiellosta, joka sitten leipätekstissä onkin kaupunkimaasturikielto.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1603711

Kysymykseen; pitäisikö katumaasturit kieltää Suomessa on tähän mennessä vastannut noin 15.000 ihmistä (tai ainakin ääntä), joista 55% on kieltämisen kannalla.

Mistä tällainen kieltovimma juontaa juurensa? Onko suomalaisilla ja sveitsiläisillä joku yhteinen halu saattaa voimaan Kiinan menneen mallin mukainen yhtyeiskuntakokeilu? Onko kyseessä tietämättömyys ja/tai kateus muiden omaisuutta kohtaan, vai onko kyseessä vain yksittäisten (100.000 kpl) henkilöiden epäonnistumiseen tuomittu ajanviete ajaa kieltoa Sveitsissä?
Eniten minua ihmetyttää mistä löytyy peräti 15.000 ääntä näin mitättömän asian käsittelemiseen yhden päivän aikana Iltasanomissa. Ehkä tämä kertoo enemmän suomalaisista kuin sveitsiläisistä.
Viimeaikaiset tullin ulkomaalaisten autojen takavarikot viittaavat voimakkaasti suomalaiseen perikateuteen.

37

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskutoimitus

      osoittaa seuraavaa:
      Sveitsin populaatio: 7,600,000 hlö. joista kieltoa ajavat 100.000 hlö. Kieltoa ajavien osuus populaatiosta on siis 1,32%. Jos oletetaan että äänestysikäisiä on n. 75% väestöstä, saadaan vastustajien määräksi n. 1,76%. Taitavat ajaa Sveitsin alpeilla jatkossakin sinne hyvin sopivilla maastureilla.
      Iltasanomien äänestys ihmetyttää. Yhden aamun aikana yli 15.000 ääntä josta 55% eli 8500 haluaisi kieltää nimenomaan katumaasturit. Jos tällainen pöllölauma asuisi esim. Raumalla saataisiin kohta paikkansapitävä uutinen "Katumaasturit kielletty Raumalla!"

      Suomalaiselle taitaa olla tärkeintä se että muilla ei ole. Itsetutkiskelun aika?

    • Kielletty tulevaisuus

      erotella ja valita nämä kiellettävät autot?

      Tehdäänkö jaottelu merkin, vetotavan toteutuksen, kulutuksen, maavaran, korin muodon vai mainosmiesten automallille antaman markkinointinimen mukaan?

      Tulee mielenkiintoiset ajat kun lähdetään selvittämään autojen kulutuksia ja huomataan, että useat perinteisemmät henkilöautot ovat vielä suurempikulutuksisia kuin nämä kansankieliset katumaasturit, puhumattakaan täysin turhista urheiluajoneuvoista, tai urheilullisista henkilöautoista.

      Tässä yksi hyvä esimerkki VW Phaetonin bensiinimalleissa CO2-päästöt 288-348 g/km. Eikö näitä autoja tulisi sitten kieltää?

      Lontoossahan astuu ensi maanantaina voimaan tämä uusi paljon porua herättänyt pormestari Ken Livingstonen laatima ruuhkamaksuasetus. Autoista joiden päästöt ylittävät 225 g/km, tai joiden moottorikoko on yli kolme litraa (ennen 2001 rekisteröidyt) joutuu maksamaan huomattavasti korkeamman ruuhkamaksun Lontoon keskustassa.
      http://auto.fi.msn.com/page.php?page_id=2&news_id=200800149

      Mikäli oikein muistan on Porschella jo vireillä oikeuskanne koskien tätä säädöstä.

      Toisaalta Lontoon malli on oikea jos halutaan ryhtyä näin rajuihin ja yksipäistäviin toimenpiteisiin.
      Mikäli kulutuslukemia tai kasvihuonekaasupäästöjä mitataan, niin silloin pitää kieltää kaikki ajoneuvot joiden mitatut arvot ylittävät sallitun rajan.
      Odotan myös mielenkiinnolla kun suuret autovalmistajat vievät Sveitsin tästä hullusta päätöksestä oikeuteen, mikäli se koskaan toteutuu.


      Iltasanomien roskajournalistiseen ammattitietoon puhumattakaan taidosta en luottaisi näissä asioissa. Renkaita potkiva toimittaja Manu Metso tietää yhtä paljon autoista kun minä pitsin nypläyksestä.
      Muutenkin Iltasanomat on ottanut selvästi katu- tai citymaasturivastaisen kannan.
      Kirjoitukset oikein uhkuvat sterotyyppisiä yleistyksiä ja mutu-tietoa. Hyvä esimerkki tästä on taannoin Iltasanomissa ollut artikkeli katumaasturien myynnin romahtamisesta. Artikkeli joka esitettiin uutisena oli täynnä toimittajan ennakkoluuloisia ja omiin mielipiteisiin perustuvia väittämiä. Lisäksi katumaasturien joukkoon oli mm. otettu Audi A6 Allroad.

      • journalismin taso

        Hankalaa tosiaan on, kun uutisointi on mitä sattuu. Esimerkiksi termiä "katumaasturi" käytetään hyvin huolimattomasti. Usein sillä tarkoitetaan pohjimmiltaan kaikkia maastureita, myös aitoja.

        Tuossa muodossa kuin IS sen uutisoi aloite kuulostaa tietysti täysin älyvapaalle. Epäilenpä, että kyseessä on sittenkin esitys päästörajasta eikä maasturikiellosta.


      • että vasta poistetun, onneksi, city-maasturi-
        palstan pahimmat väpättäjät olivat parin leh-
        den toimittajia ja nyt he ovat siirtyneet avoi-
        memmin vastustamaan lehdissään katumaastureita,
        kun ei ole enää keskustelupalstaa jossa väpättää.

        Oneksi en ole itse ostanut kuin 4 Iltasanomien
        numeroa koko elämäni aikana, niissäkin on jo
        puolet liikaa. Mutta oppia ikä kaikki, en osta
        enää Iltistä.


      • murjaisit
        Täpinä kirjoitti:

        että vasta poistetun, onneksi, city-maasturi-
        palstan pahimmat väpättäjät olivat parin leh-
        den toimittajia ja nyt he ovat siirtyneet avoi-
        memmin vastustamaan lehdissään katumaastureita,
        kun ei ole enää keskustelupalstaa jossa väpättää.

        Oneksi en ole itse ostanut kuin 4 Iltasanomien
        numeroa koko elämäni aikana, niissäkin on jo
        puolet liikaa. Mutta oppia ikä kaikki, en osta
        enää Iltistä.

        voi tätä Täpinä-raukkaa vai-
        noharhoinensa.


    • maapallon!

      Te mukavuudenhaluiset ökyttämiseen mieltyneet katumaasturikuskit haluetta tuhota ainokaisemme, maapallon autonne päästöillä! Teille ei mahdu kaaliin sellainen fakta kuin ilmastonmuutos. Sen pysäyttäminen vaatii rajuja otteita, keppiä. Porkkanat on käytetty loppuun eikä teitä yksityisautoilijoita saada lopettamaan autoiluanne kuin kiellolla. Sama pitää saattaa voimaa myös Suomessa, siihen velvoittaisi jo Kioton ilmastosopimus sekä EU:n tulevaisuuden päästörajoitukset!

      Mutta, eihän teitä kiinnosta kuin oma mukavuus, autonne "machomaisuuden" ihastelu ja raha. Muu kaikki on toissijaista. Te ette välitä paskaakaan luonnosta, toisista lähimmäisistä (esimerkiksi hädänalaisista pakolaisista) ettekä edes perheestänne, auto on vain Pyhä Jumalanne. Onneksi kunnallisvaaleissa ruuhkamaksu tulee voittamaan, ne tulevat isoihin kaupunkeihin ja lopulta koko maahan.

      Toivottavasti Sveitsi tekee ainoalaatuisen ennakkotapauksen ja kieltää katumaasturit. Silloin muiden Euroopan maiden on hyvä seurata perässä.

      terveisin

      3 lapsen isä Espoon Leppävaarasta

      PS. Itse käytän AINA joukkoliikennettä ja fillaria.

      • Jeepman

        Tule sinä tänne vähän pohjoisemmaksi maaseudulle fillaroimaan ja käyttämään julkista liikennettä. Katsotaan kauanko menee kun hankit auton allesi työajoihin ja vapaa-aikaan.

        Oman katujeeppini kulutus pyörii siinä 6.4 ja 7 l/100km välillä vähän ajotilanteista riippuen. Jos pilaan sun pallon niin sori vaan...isompia pilaajia löytyy varmaan ihan lähinaapuristasi.


      • hyvä mies!

        "Toivottavasti Sveitsi tekee ainoalaatuisen ennakkotapauksen ja kieltää katumaasturit."

        Oletko menettänyt järkesi? Kun huolenasi on hiilidioksidipäästöt ja haluat kieltää autoja, on sinun kiellettävä autot hiilidioksidipäästöjen eikä korimallin tai vetotavan perusteella! Yksinkertainen asia kenelle tahansa järkevälle ihmiselle.

        Esimerkiksi minun katumaasturini hinta laski uuteen hiilidioksidipäästöpohjaiseen autoveroon siirtymisen vuoksi.


      • Tulevaisuus kieltoja täynnään

        kiihkoltasi vaivautuunut tutustumaan asioiden oikeisiin ongelmalähteisiin.

        Sehän on jo kaikille vähänkään ilmastonmuutosasioista perillä oleville tiedossa, että Goren paatoksellinen kauhukuva tulevaisuudesta perustui vääriin ja vääristeltyihin tietoihin. Näin ollen ikävä kyllä Nobelkin meni aivan väärälle ihmiselle ja väärin perustein. No, Gore leipoi hyvät rahat firmoilleen ja yhteistyökumppaneilleen, toivottavasti kuitenkin vain hetkellisesti.

        Yhä useammat ilmastotutkijat ovat kääntyneet tai kääntymässä tätä Svante Arrheniuksen CO2-vouhotusta vastaan.
        Tämän hetkinen ilmastonmuutos ja sen edistyminen alkaa yhä enemmän muistuttaa maapallon normaalia ilmastosykliä jota vahvistaa auringon elinkaaren vaiheet.
        Pikku jääkausi on nyt päättymässä josta yksi merkki on merivirtojen liikehdintä ja hidas heikkeneminen. Maapallon pohjoinen pallonpuolisko on siirtymässä pitkästä kylmästä kaudesta hetkellisesti lämpimämpään kauteen. Miksi muutos on niin raju pohjoisella pallonpuoliskolla johtuu yksin omaan Golfvirrasta ja siitä, että maapallo ei ole pyöreä vaan geoidin muotoinen ja kallellaan akseliinsa nähden. Mikäli haluat aiheesta lisää tietoa ja perehtyä maapallon eri ilmastosykleihin, suosittelen Espoon kaupunginkirjastoa.

        Pitkään on spekuloitu jo siitä kuinka ilmastonmuutoksesta johtuva napojen suurten jäämassojen sulaminen vaikuttaisi voimakkaasti Golfvirtaan ja näin ollen pohjoinen pallonpuolisko viilenisi rajusti. Toisin on kuitenkin käynyt ja lämpötila on laskemisen sijaan noussut myös pohjoisella pallonpuoliskolla. Toisaalta jos katsotaan Ilmatieteen laitoksen säätilastoja vuosilta 1901-2006 ja verrataan viimeisen 20 vuoden aikana tapahtunutta keskilämpötilan muutosta koko tilastoituun 106 vuoteen ei ero ole kuin 0,6 astetta. Muutos ei ole siis mitenkään radikaali ja tutkitun ajanjakson lämpimin vuosi oli muistaakseni vuosi 1953.

        Mikäli ilmastosyklin mukainen ilmastonlämepeneminen toteutuisikin ei tätä riemua kuitenkaan kestäisi kovinkaan kauaa, sillä Kanadan suuren jääjärven sulaessa ja valuessa Golfvirtaan sen vaikutus on niin voimakas, että Golfvirta heikkenee niin paljon, että pohjoinen pallonpuolisko palaa takaisin viileän kauden sykliin ja jäätiköiden ns. syvät pitkäkestoiset jäämassat jatkavat jälleen kasvuaan. Suomen kannalta tämä tarkoittaisi sitä, että ilmasto muuttuisi huomattavasti kylmemmäksi ja vuoden keskilämpötila putoaisi useita asteita.

        Näihin muutoksiin me emme pysty vaikuttamaan millään, emmekä ainakaan sillä, että kivittäisimme katumaastureita. Liikenteen päästöt ovat noin 13 prosenttia kaikista maailman kasvihuonepäästöistä. Kuinka paljon luulet tästä aiheutuvan katumaastureista?

        Minkä takia muutenkaan kohdistat heittämäsi kivet juuri katumaasturisteihin. Miksi et kohdista niitä täysin turhiin urheiluautoihin tai urheilullisiin henkilöautoihin, joiden CO2-päästöt ovat huomattavasti korkeammat kuin katumaastureiden tai maastureiden.

        En ole ikinä ymmärtänyt sitä, minkä takia autossa on niin tärkeätä räjähtävä kiihtyvyys ja suuri huippunopeus. Siinä kiihdytyksessähän se suurin kulutus syntyy, puhumattakaan kulutuksesta suurilla nopeuksilla.

        Eräs tutkimus osoitti, että Saksan vuotuiset liikennepäästöt putoaisivat kolmanneksen jos autobahnoille määrättäisiin yleisrajoitus 130 km/h. Myös liikennekuolemat vähentyisivät. Tutkimuksen myötä Saksassa onkin vähennetty ns. vapaanopeuksisten tieosuuksien määrää. En kuitenkaan usko syyksi CO2 päästöjä, vaan tämän jälkimmäisen, liikennekuolemat.

        Mitä tuohon ruuhkamaksuasiaan tulee, niin siitä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Mielestäni suurten kaupunkien sisäänajoväylille voisi laittaa tietullit.
        Tämä tulisi parantamaan huomattavasti mm. Helsingin ilmanlaatua kun täällä lähikunnista töissä käyvät eivät enää seisoisi keskustan liikenteessä pilaamassa ilmaa 8-10 ja 15-18 välisinä aikoina.

        Lisäksi Vapun ja muiden suurten juhlien helsinkiläisten maksamat siivouskustannukset voitaisiin jakaa lähikuntiin, mutta nämä onkin sitten jo aivan eri keskustelupalstan asiaa.

        Ps. Niillä reilunkaupan banaaneilla rahoitetaan aika montaa terroristijärjestöä ja kansainvälistä huumekauppaa.


      • propagandan uhrit

        Johan vitsin murjaisit!!! Vai tuhotaan maapallo "öky"autoillamme??
        Kyllä se asia on vaan niin että ilmasto muuttuu, on aina muuttunu,
        ja tulee aina muuttumaan ihan riippumatta ihmisen tekemisistä!
        Vai meinaatko, että nelivedon kinneriin vaihtamalla ei tulee enää
        koskaan jääkausia?!? Naivismi kukkii median suosiollisella avustuksella!!!


      • citymaasturin omistaja

        Hei,
        Omistan citymaasturin, jonka keskikulutus on n. 8 l/100 km.
        Tarvitsen autoani arkipäiväisiin toimiin, mm. työmatkoihin, lasten harrastuskuljetuksiin ja lisäksi vaikkapa lomillamme autoreissujen tekemiseen. Matkustamme nimittäin ympäri Suomea, että Euroopassa.

        Olemme ymmärtäneet, että ilmastonmuutos tarvitsee yksittäisen kannanoton. Toisaalta ymmärrän myöskin, että valtiolliset ja kansainväliset suhteet valtioiden välillä perustuvat maailmantalouden kausaalisiin lainalaisuuksiin, jossa tasapainottavat syklit vaihtelevat.
        Kyse on tietysti samalla kuluttajien valinnoista.

        Kuluttajat; markkinoiden kohteet ohjaavat suurempia tuotannollisia linjoja...
        tästähän puhut: Yksittäisen ostajan valinnoista, mutta kuitenkin maailman markkinoiden ja samalla eri valtioiden kansantalouksien tasapainosta.

        Meidän perheessä on pakko olla auto. Joukkoliikenne ja polkupyrä eivät riitä.

        Onneksi kunnallisvaalit ovat pian ohitse ja asiat ja mielipiteet realisoituvat.


      • Kahden pojan isä juupajoelta

        Kun asut leppävaarassa, suomen parhaat pyöräily tiet ja bussi ja junayhteydet. mene jonnekkin muualle inisemään, vaikuttavampi olisit jos painuisit lentomatkustajien kimppuun örisemään.


      • Napa
        hyvä mies! kirjoitti:

        "Toivottavasti Sveitsi tekee ainoalaatuisen ennakkotapauksen ja kieltää katumaasturit."

        Oletko menettänyt järkesi? Kun huolenasi on hiilidioksidipäästöt ja haluat kieltää autoja, on sinun kiellettävä autot hiilidioksidipäästöjen eikä korimallin tai vetotavan perusteella! Yksinkertainen asia kenelle tahansa järkevälle ihmiselle.

        Esimerkiksi minun katumaasturini hinta laski uuteen hiilidioksidipäästöpohjaiseen autoveroon siirtymisen vuoksi.

        Kymppi.


      • hummer 1 ja 2

        Teollisuus saastuttaa, olikohan yli 70% kaikista saasteista.
        Minun v8 MB saastuttaa enemmän kuin 1.8l katumaasturi. Kun et tiedä faktoista mitään, olisi parempi olla kirjoittamatta, vaikka onkin isä.

        Kaikki eivät myöskään asu kaupungissa.(bussi/pyörä)

        Pakolaisongelma hoidettava muuten lähialueella, turha tuoda pakolaisia suomeen veronmaksajien rahoilla, ja vieläpä he tulevat tekemään rikoksia.

        Auto ei ole pyhä, se on osa arkipäivää, ja mukavaa sellaista.

        Yksityisautoilu ei tule loppumaan.
        'Lopuksi kirjoituksestasi paistaa melkoinen katkeruus, ja koitat varmaankin opettaa lapsillesi samaa ahdistavaa elämää. Voi voi.


      • täälläkin

        Minäkin käytän paljon fillaria, mutta joukkoliikennettä en, koska sitä ei ole.

        Kolmen lapsen isä, metsuri, Lieksa


      • Älä älä älä

        Tee enään lapsia. jokainen lapsi vie jo nykyisiltä afrikan lapsilta leivän, ja saastuttaa enemmän kuin osaat aavistakkaan.


    • infoa...

      Iltasanomien uutisointi oli erittäin vajavaista, kuten arvelinkin:

      http://www.vihrealanka.fi/ulkomaat/katumaasturit-halutaan-kieltaa-sveitsissa

      "kampanjan tavoitteena on kieltää autot, jotka päästävät yli 250 grammaa hiilidioksidia kilometrillä tai painavat yli 2,2 tonnia."

      Tosin myös:

      "Lisäksi kielto koskisi myös korkeakeulaisia ajoneuvoja, jotka voivat olla vaaraksi jalankulkijoille tai pyöräilijöille."

      Ihan tosissaanko kieltolistalle joutuvat nyt siis esimerkiksi pakettiautotkin? No eivätpä tietenkään, mutta jotenkin tuo katumaasturikauna on pitänyt saada leivottua aloitteeseen sisään!

      • Kielletty tulevaisuus

        lietsovat katumaasturi kaunaa!

        Kuten jo aikaisemmin on kirjoitettu Iltasanomat viljelevät katumaasturivastaisia kirjoituksia, kun taas muut lehdet julkaisevat varsin asiallisiakin koeajoja ajoneuvon korimallia katsomatta.

        Mistäköhän tämä Iltasanomien autoista tietämättömän autotoimittajan Manu Metson katumaasturiviha johtuu?

        Laahaako Metson kirjoittamien musta tuntuu -artikkeleiden lukijamäärät pohjalukemissa ja nyt hän hakee artikkeleilleen lukuprosentteja näillä katumaasturivihaa lietsovilla kirjoituksillaan, viherpopulistisesti kosiskellen?
        Mikä huvittavinta lähes jokainen Metson kirjoittama katumaasturiartikkeli on vain kopioitu toisesta mediasta ja käännetty katumaasturivastaiseksi, kuten tämäkin Sveitsiä koskeva uutinen.
        Paljonko lyödään vetoa, niin huomenna Iltasanomien kannessa on viittaus artikkeliin: Kansa haluaa kieltää katumaasturit! Tämä artikkeli on syntynyt siltä pohjalta, että Iltasanomien nettisivulla on Sveitsin kansanäänestyksestä kertovan uutisen ohessa nettigallup joka kysyy: Tulisiko katumaasturit kieltää myös Suomessa? Sen sijaan, että Iltasanomat kysyisivät tulisiko Suomessa kieltää autot joiden CO2-päästöt ovat yli 250 g/km lietsoo lehti ja Manu Metso jälleen katumaasturivihaa.

        Ettei kenellekään jäisi epäselväksi niin asian oikea laitahan oli, että Sveitsissä järjestetään kansanäänestys joka kieltäisi ajoneuvot joiden CO2-päästöt ovat yli 250 g/km. Myös jalankulkijoille vaaralliset ajoneuvot olisi kieltolistalla.


      • *********************
        Kielletty tulevaisuus kirjoitti:

        lietsovat katumaasturi kaunaa!

        Kuten jo aikaisemmin on kirjoitettu Iltasanomat viljelevät katumaasturivastaisia kirjoituksia, kun taas muut lehdet julkaisevat varsin asiallisiakin koeajoja ajoneuvon korimallia katsomatta.

        Mistäköhän tämä Iltasanomien autoista tietämättömän autotoimittajan Manu Metson katumaasturiviha johtuu?

        Laahaako Metson kirjoittamien musta tuntuu -artikkeleiden lukijamäärät pohjalukemissa ja nyt hän hakee artikkeleilleen lukuprosentteja näillä katumaasturivihaa lietsovilla kirjoituksillaan, viherpopulistisesti kosiskellen?
        Mikä huvittavinta lähes jokainen Metson kirjoittama katumaasturiartikkeli on vain kopioitu toisesta mediasta ja käännetty katumaasturivastaiseksi, kuten tämäkin Sveitsiä koskeva uutinen.
        Paljonko lyödään vetoa, niin huomenna Iltasanomien kannessa on viittaus artikkeliin: Kansa haluaa kieltää katumaasturit! Tämä artikkeli on syntynyt siltä pohjalta, että Iltasanomien nettisivulla on Sveitsin kansanäänestyksestä kertovan uutisen ohessa nettigallup joka kysyy: Tulisiko katumaasturit kieltää myös Suomessa? Sen sijaan, että Iltasanomat kysyisivät tulisiko Suomessa kieltää autot joiden CO2-päästöt ovat yli 250 g/km lietsoo lehti ja Manu Metso jälleen katumaasturivihaa.

        Ettei kenellekään jäisi epäselväksi niin asian oikea laitahan oli, että Sveitsissä järjestetään kansanäänestys joka kieltäisi ajoneuvot joiden CO2-päästöt ovat yli 250 g/km. Myös jalankulkijoille vaaralliset ajoneuvot olisi kieltolistalla.

        katumaasturikaunaa.


      • Jeep GC

        ja veronkeruuta - ei siis muuta.
        Jälleen ollaan keksitty "lässyn lässyn" tasoinen asia jolla osattomia voidaan jallittaa.

        Lontoossa kerätään rutkasti rahaa kaikilta, mutta sehän on OK kun "ökyautoilijoilta" kerätään vielä enemmän kuin keskivertokansalaiselta. Tosiasia on se että kieltoa ajavat keskivertokansalaiset ovat niitä jotka maksavat suurimman osan veroista joka tapauksessa. Rikkaita vain piiskataan vähän enemmän jotta massojen ryöstely tuntuisi oikeudenmukaisemmalta.

        Sveitsin ehdotus ei mene läpi ilman massiivisia muutoksia ja helpotuksia lakiin. Kuorma-, jakelu-, ja linja-autot tulisivat kielletyiksi. Aitiomaastureista olisi pääsääntöisestä luovuttava ja siinä samassa armeija voisi lopettaa autoilun kokonaan. Sama koskee luonnollisesti lumenluontivälineitä yms. Loppujen lopuksi saataneen maksimissaan kiellettyä jokunen urheiluauto ja maasturi todella pitkän kinaamisen jälkeen. Tällainen eipäs-juupas kinastelu näkyy olevan suosittua Suomessakin.

        Kuten huomaamme, asialla ei ole juuri muuta merkitystä kuin se että jotkut tahot voivat verottaa vähän lisää ja joku poliitikonplanttu saa vähän halpoja irtopisteitä idealisteilta jotka eivät itse pysty ostamaan autoa.

        Eniten asiassa harmittaa se että huonosti peitelty kateus on yhä useammin Suomessa ajettavien "yhteisten" asioiden takana.


    • NisteR

      ..saavat kehittää yhden automallin, joka käy kaikille. yksinään asuvalle eli sinkulle yksipaikkainen auto, pariskunnalle kaksipaikkainen, perheelle pääluvun mukaan.

      Perhekokoon kasvaessa tai pienentyessä auton kokokin täytyy muuttaa. Autokoon tarve tarkistettaisiin katsastuksen yhteydessä.

      Autonväri olisi punainen, jotta olisi oikein vittumainen väri, joka istuisi kuskien naamanväriin "loistavasti".

    • . . .

      On se jo aikakin päästä näistä turhakkeista eroon. Sveitsiläisillä on järki päässä, pois vaan huojuvat koppimopot tieliikenteestä. Vielä kun keksittäisiin, miten saadaan kortti pois näitä haluavilta junteilta...

      • jos et

        koskaan itse päässyt inssiajosta läpi. Ymmärrän kyllä ajokortti-
        kateutesi. No, voithan aina ostaa oikean koppimopon ja körötellä
        sillä...


      • lukemaan sitä

        alkuperäistä uutista aiheesta.

        Kyse ei ole mistään katumaasturi- tai maasturikiellosta, vaikka Iltasanomat niin asian haluaakin nähdä, vaan tavoitteena on kieltää kaikki yli 250 g/km CO2-päästöiset ajoneuvot.

        Siinä menee kieltoon muutaman maasturimallin lisäksi myös moni perinteinen henkilöautokin.

        Jos hiilidioksidipäästöjä katsotaan, niin keskikokoiset katumaasturit ja monet maasturit kuten Toyota Landcruiser D4D tai Landrover Disco 3 jäävät alle tuon 250 g/km, kun taas moni viitos ja seitsemän sarjan bemari, isot Mersut, yli kolmelitraiset VW:t, jokainen M-sarjan Bemari ja kaikki yli kolmelitraiset Volvot ylittävät raja-arvon roimasti.

        Suo siellä, vetelä täällä.

        Toisaalta olisi hyvä näin, että nuo nato-ohjuksen lailla liikkuvat maanteiden ruumisautot saataisiin pois liikenteestä, mikäli moinen hulluus kansanäänestyksestä ikinä pesiytyisi Suomeen.


      • liikkua

        esim. Sveitsin lumisilla alpeilla talvisin?
        Sukset ovat yksi hyvä vaihtoehto ja juna toinen. Entä mitkä olisivat parhaat vaihtoehdot tieliikenteeseen? Edellytys tieliikennesopivuudelle on tässä kohdassa se että laite liikkuu konevoimalla, vie ihmisiä ja tavaraa perille kelissä kuin kelissä, ja tiellä kuin tiellä. Maksimi CO2-päästöt laitteella saa olla 250g/km.


      • Tarkailija

        Taas meuhaat.


      • kuka tarvii

      • kiellettävä?
        kuka tarvii kirjoitti:

        esimerkiksi kaupunkiliikenteessä 3,5 litrasta moottoria joka kuluttaa kaupungissa vähintään 15l/100 km. Tämä on yksi esimerkki, siis ei mitään merkkikohtaista. Kaikki lähellä 200kw moottorit saastuttavat liikaa verrattuna niiden hyötyyn käytössä.
        http://www.alltommotor.se/tester/bilar/murano-ny-men-redan-omodern-1.4883

        Laadittaisiinko seuraavaksi lista kaikista tarpeettomista esineistä ja asioista. Lähtökohtana tarpeettomaksi julistamiseen on jokaisen oma mielipide joka sitten voidaan jalostaa yleiseksi mielipiteeksi. Yleisen mielipiteen perusteella voidaan myöhemmin yksilöltä kieltää milloin mitäkin.

        Kuka aloittaa?


      • offgourse
        kiellettävä? kirjoitti:

        Laadittaisiinko seuraavaksi lista kaikista tarpeettomista esineistä ja asioista. Lähtökohtana tarpeettomaksi julistamiseen on jokaisen oma mielipide joka sitten voidaan jalostaa yleiseksi mielipiteeksi. Yleisen mielipiteen perusteella voidaan myöhemmin yksilöltä kieltää milloin mitäkin.

        Kuka aloittaa?

        totta kai maasturit pitää kieltää, kannatetaan.
        samalla kannatan kansanedustajien palkkojen puolittamista ja maastureiden dieselveron poistoa.


      • tulisi
        kiellettävä? kirjoitti:

        Laadittaisiinko seuraavaksi lista kaikista tarpeettomista esineistä ja asioista. Lähtökohtana tarpeettomaksi julistamiseen on jokaisen oma mielipide joka sitten voidaan jalostaa yleiseksi mielipiteeksi. Yleisen mielipiteen perusteella voidaan myöhemmin yksilöltä kieltää milloin mitäkin.

        Kuka aloittaa?

        kieltää sedanit.


      • ja ympäristön
        kuka tarvii kirjoitti:

        esimerkiksi kaupunkiliikenteessä 3,5 litrasta moottoria joka kuluttaa kaupungissa vähintään 15l/100 km. Tämä on yksi esimerkki, siis ei mitään merkkikohtaista. Kaikki lähellä 200kw moottorit saastuttavat liikaa verrattuna niiden hyötyyn käytössä.
        http://www.alltommotor.se/tester/bilar/murano-ny-men-redan-omodern-1.4883

        lapsiperheet millään fillareilla tai julkisilla kulje!

        Kyllä ne muutkin espoolaiset Selloon pakkaavat ihan niillä omilla sedaneillaan.

        Vai kuka on nähnyt lapsiperheen tunkevan lapsien ja viikon ruokaostosten kera paikallisjunaan?


      • Citymani
        ja ympäristön kirjoitti:

        lapsiperheet millään fillareilla tai julkisilla kulje!

        Kyllä ne muutkin espoolaiset Selloon pakkaavat ihan niillä omilla sedaneillaan.

        Vai kuka on nähnyt lapsiperheen tunkevan lapsien ja viikon ruokaostosten kera paikallisjunaan?

        Viereisissä omakotitaloalueella asuu paljon lapsiperheitä, itse asun myös omakotitalossa. Lapsiperhe 1) kaksi autoa yksi diesel joka lähtee pihasta 3kertaa päivässä huviajoa, Perhe 2)kaksi autoa toinen 1somoottorinen turpo toinen isomoottorinen 15vuotta vanha auto, ja jatkuvaa sahaaminta koko viikonlopun vierssä kolme muuta perhettä kaikilla 2 autoa. No itsellä on citymaasturi ja yksi auto, autoni kuluttaa non matkaajossa 6.9litraa sadalla
        tänä viikon loppuna tuli kilometrejä (O) ja autoni seisoo yhä tallissa, SIIS LAPSIPERHEET EI VÄLITÄ TIPPAAKAAN AINAKAAN TÄÄLLÄ ESPOOSSA SAASTEISTA! SE OLEN KYLLÄ HUOMANNUT.


      • Älliä vähän tarvitaan
        kuka tarvii kirjoitti:

        esimerkiksi kaupunkiliikenteessä 3,5 litrasta moottoria joka kuluttaa kaupungissa vähintään 15l/100 km. Tämä on yksi esimerkki, siis ei mitään merkkikohtaista. Kaikki lähellä 200kw moottorit saastuttavat liikaa verrattuna niiden hyötyyn käytössä.
        http://www.alltommotor.se/tester/bilar/murano-ny-men-redan-omodern-1.4883

        Totuus on että citymaasturit ovat markkinoinen pienimmillä moottoreilla varustettuja, tavallisia autoja, paitsi mersun volvon audin citymaastureita lukuun ottamatta. Tossa sun kuvassasi ei ollut mikään sitymaasturi, eikä hummerikaan ole mun mielestä citymaasturi.


      • Citymani
        Citymani kirjoitti:

        Viereisissä omakotitaloalueella asuu paljon lapsiperheitä, itse asun myös omakotitalossa. Lapsiperhe 1) kaksi autoa yksi diesel joka lähtee pihasta 3kertaa päivässä huviajoa, Perhe 2)kaksi autoa toinen 1somoottorinen turpo toinen isomoottorinen 15vuotta vanha auto, ja jatkuvaa sahaaminta koko viikonlopun vierssä kolme muuta perhettä kaikilla 2 autoa. No itsellä on citymaasturi ja yksi auto, autoni kuluttaa non matkaajossa 6.9litraa sadalla
        tänä viikon loppuna tuli kilometrejä (O) ja autoni seisoo yhä tallissa, SIIS LAPSIPERHEET EI VÄLITÄ TIPPAAKAAN AINAKAAN TÄÄLLÄ ESPOOSSA SAASTEISTA! SE OLEN KYLLÄ HUOMANNUT.

        Unohtui että espoossa on maailman parhain joukkoliikenne, Juna bussit pyöräily kävelytiet,


      • Nimimerkki
        tulisi kirjoitti:

        kieltää sedanit.

        Sedanit on ympäristöystävällisiä kun niissä on sellainen porrasperä.

        Lapsikin tietää että neliveto vie 4 kertaa enemmän polttoainetta kuin iskän mersu. Sehän sanotaan jo auton takapaksissa - 4x4!

        Kaikki paitsi iskän mersu pitäis kieltää.


      • Jeepman
        Citymani kirjoitti:

        Unohtui että espoossa on maailman parhain joukkoliikenne, Juna bussit pyöräily kävelytiet,

        Espoossa ja Helsingissä pelaa parhaiten muuhun maahan verrattuna. Ei meinaan käy kovin kateeksi yksityisautoilijoita nyt kun vaalitulos selvisi...vihreät jyrää kyseisissä kaupungeissa. Sehän tietää kaikkien yksityisautojen (mukaanlukien katumaasturit) sukupuuttoa, tuhansia töyssyjä kaduille hillitsemään menohaluja...ym. kivaa autoilijaparoille.

        Ainoa maasturi minkä alueella jatkossa kait bongaa on Cronberg:n ikioma ekoauto.


      • tiedä onko
        kuka tarvii kirjoitti:

        esimerkiksi kaupunkiliikenteessä 3,5 litrasta moottoria joka kuluttaa kaupungissa vähintään 15l/100 km. Tämä on yksi esimerkki, siis ei mitään merkkikohtaista. Kaikki lähellä 200kw moottorit saastuttavat liikaa verrattuna niiden hyötyyn käytössä.
        http://www.alltommotor.se/tester/bilar/murano-ny-men-redan-omodern-1.4883

        moottorin koolla mitään merkitystä. Polttoaineen hintahan putoaa kaiken aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe