Olen isäni kanssa kinastellut seuraavasta asiasta.
Isälläni on tapana säästää bensakuluissa ajamalla alamäet vaihde vapaalla rullaten. Jos vauhti kasvaa liian kovaksi, laittaa hän vaihteen päälle ja jarruttaa moottorilla, jos taas vauhti hiljenee liikaa, vaihde päälle ja kaasua. Isäni sanoo täten säästävänsä bensakuluissa huomattavasti.
Mielestäni tällainen ajotapa on ennen kaikkea turvaton ja muun liikenteen rytmiä häiritsevä, sekä bensansäästön kannalta aivan mitätön. Nykyiset autothan (jollainen isällänikin on)moottorilla jarrutettaessa katkaisevat kokonaan bensan syötön, jolloin kulutus on nolla. Itse ajan siis vaihde koko ajan kytkettynä ja jarrutan alamäessä tai punaisiin valoihin tultaessa tarvittaessa moottorilla.
Kertokaa mielipiteitänne isäni ajotavasta ja sen tuomista säästöistä. Onko hänen, minun vai jonkun muun ajotapa oikea?
Bensan säästö rullaamalla vapaalla
51
4245
Vastaukset
- Tomppa
Ei kannata rullata vapaalla pitkiä matkoja.
Ehkä jossain tosi sopivan kaltevissa mäissä vapaalla vois mennä jos vauhti pysyy n. samana.- eiautoamatulle
Alamäkeen vapaalla rullaavat on pieni riesa matuihin verrattuna.
- osti...
...tuo olikin ihan toimiva neuvo. Kaasari kun imi bensaa koneeseen aina kun moottori pyöri. Ruiskukoneilla siitä ei ole hyötyä, mutta perhesovun säilyttämiseksi kannattaa ehkä antaa asian olla.
Tai no, mitä nyt omaa nuoruuttani muistelen, niin yksi suurimmista huveista oli saada todistettua joku isäukon elämäntotuuksista vääräksi :-)- veio4
Jos puhutaan ainoastaan polttoaineen kulutuksesta, niin vapaalla rullaus tietyissä tilanteissa on vähiten lientä kuluttava ajotyyli.
Monesti se edellyttää myös reitin tuntemista jotta tietää mitä on näkymättömissä.
Tasaisilla pohjanmaan suorilla ei tietty mutta mäkisissä maastoissa. Sen oppii arvioimaan millaisessa alamäessä vauhti ei nouse paljoakaan yli sallitun.
Punaisia valoja, tms pysähdystä lähestyessä voi rullata kaukaa ja jos tarve hidastaa voimakkaammin niin tee se moottorijarrulla. - ölkjopittt
Ruuhkassa tuo liikennevaloihin rullaaminen on todella vitutusta aiheuttava tapa.
Kääntyvien kaistat ovat lyhyemmät ja niille ajoissa ehtiminen säästäisi punaisissa odotuksen. Bensaa säästelevä minäminämies tukkii tien ja takanatulijat odottelevat seuraavissa punaisissa. Mieluummin kulutan sen ajan hitaammin ajaen, kuin kaasupohjassa punaisiin. Tuo säästöä, kun ei tarvi pysähdyksistä lähteä
- oikeassa_olet
delfin84 kirjoitti:
Mieluummin kulutan sen ajan hitaammin ajaen, kuin kaasupohjassa punaisiin. Tuo säästöä, kun ei tarvi pysähdyksistä lähteä
Se on juuri noin. Sopivalla nopeudella kun tulee valoihin, niin ei tarvitse pysähtyä laisinkaan. Juniorit eivät vain osaa.
- Kauko Kiito
Warre ja vapaakytkin on oiva yhdistelmä ei tarvitse koskea edes vaihdeseipääseen. Samoin vanhoissa 96-Saabeissa oli vapaakytkin, ei muutakun, römpöti, römpöti !
- Mikko_H
Nyt isäni makaa tajuttomana lattialla :( Aloimme kinaamaan taas lukiessamme teidän kommentteja..
Toivottavasti tuo uppiniska väittelijä ei vaipunut ikuiseen uneen... - Meinaaja
Nyt 2017 VW Golfiin tulee modernisoitu vapaakytkin ja kone sammuu kokonaan kuten tapahtuu monissa hybrideissä. Ja sitten vaan rullaillaan kuten Saabeissa aikoinaan.
- veio4
Meinaaja kirjoitti:
Nyt 2017 VW Golfiin tulee modernisoitu vapaakytkin ja kone sammuu kokonaan kuten tapahtuu monissa hybrideissä. Ja sitten vaan rullaillaan kuten Saabeissa aikoinaan.
Niin, ja ohjaustehostin ja jarrutehostin poistuu käytöstä vai ovatko ne sähköllä toimivia.
- näin.on
veio4 kirjoitti:
Niin, ja ohjaustehostin ja jarrutehostin poistuu käytöstä vai ovatko ne sähköllä toimivia.
Polttopullo veijo ainakin rullailee vapalla, mitä järjenjuoksuun tulee.
- Codeman
Eli ruisku katkaisee moottorijarrutuksessa syötön kokonaan ja vapaalla antaa tyhjäkäynnille hieman bensaa. Kiihdyttäessä menee enemmän bensaa kuin tasasella ajaessa. Laskekaa itse säästö.
Mielestäni tasainen ajo on halvinta. Eli kaasua ei saisi painaa reippaasti, vaan varovasti. Alamäissä kun vetoa ei ole, niin ruisku kyllä säätää syöttöä pienemmälle. Eli vapaalle laittaminen ei kannata. Oli tosiaan eri asia kun oli kaasariautot. Nykyajan ruiskut laskevat bensansyötön ihmistä paremmin ja näistä "säästö" menetelmistä ei ole hyötyä. Ainut hyöty tulee rauhallisesta ajotavasta. Eli jarrupoljinta mahdollisimman vähän koska siitä siityy energiaa turhaan lämmöksi. Ennakoikaa paremmin tulevat tilanteet.
Ihmetyttää nuo jotka hidastavat jarrulla 80-alueesta 60-alueelle.....- Anssi
Jarruttaessa se kulutettu bensa menee hukkaan. Eli kannattaa opetella ennakoimaan tilanteet, niin ettei tarvitse jarrutella, silloin bensaa kuluu vähiten.
- whiic
"Mielestäni tasainen ajo on halvinta."
Ei välttämättä. Oletko koskaan miettinyt, että polttoainetta saattaisi säästää ehkä jopa säästää kiihdyttämällä vääntöaluetta käyttäen nopeusrajoitukseen, sammuttaen moottorin ja rullaten auton lähes pysähdyksiin ja käynnistäen moottorin uudestaan?
"Eli kaasua ei saisi painaa reippaasti, vaan varovasti."
Alhaisin ominaiskulutus (litraa/kWh) saavutetaan vääntöalueella kaasupolkimen ollessa lähes pohjaan asti painettuna.
"Alamäissä kun vetoa ei ole, niin ruisku kyllä säätää syöttöä pienemmälle. Eli vapaalle laittaminen ei kannata."
Vapaalle laittamalla tuhlaa bensiiniä LYHYELLÄ tähtäimellä, ja TILANTEESTA RIIPPUEN saattaa kuitenkin olla parempi pistää vaihde vapaalle, koska tällöin auto ei moottorijarruta. Moottorijarrutus hukkaa liike-energiaa, jonka takaisin saaminen tuhlaa bensiiniä.
"Oli tosiaan eri asia kun oli kaasariautot."
Totta. Ruiskuilla taloudellisuus moottorijarrutuksen ja vapaalla rullaamisen välillä riippuu siitä kuinka paljon nopeutta tarvitsee mäen alapäässä. Kaasutinautolla taloudelliseen ajoon oli yksi vastaus: aina kun mahdollista, vaihde vapaalle.
"Eli jarrupoljinta mahdollisimman vähän koska siitä siityy energiaa turhaan lämmöksi. Ennakoikaa paremmin tulevat tilanteet."
Moottorijarrutuksellakin hävitetään liike-energiaa. Modernilla moottorinohjaustekniikalla tosin PIENI OSA hukatusta energiasta saadaan säästettyä sillä, että polttoaineen syöttö katkaistaan jarrutuksen ajaksi. Joka tapauksessa moottorijarrutus on haaskuuta, ei kuitenkaan yhtä suurta haaskuuta kuin jarruttaminen levy-/rumpujarruilla.
Taloudellisuuden kannalta moottorijarrutus kannattaa tehdä suurella vaihteella. Tällöin moottorijarrutus hukkaa vähemmän (liike)energiaa, mutta kulutus on aivan sama kuin moottorijarrutettaessa kierrokset päälle 5000. (Tosin polttoaineen ruiskutuksen katkeamisella on alarajansa. Tämän takia taloudellinen moottorijarrutus kannattaa tehdä kierroksilla 1500...2000.) - Sepi
whiic kirjoitti:
"Mielestäni tasainen ajo on halvinta."
Ei välttämättä. Oletko koskaan miettinyt, että polttoainetta saattaisi säästää ehkä jopa säästää kiihdyttämällä vääntöaluetta käyttäen nopeusrajoitukseen, sammuttaen moottorin ja rullaten auton lähes pysähdyksiin ja käynnistäen moottorin uudestaan?
"Eli kaasua ei saisi painaa reippaasti, vaan varovasti."
Alhaisin ominaiskulutus (litraa/kWh) saavutetaan vääntöalueella kaasupolkimen ollessa lähes pohjaan asti painettuna.
"Alamäissä kun vetoa ei ole, niin ruisku kyllä säätää syöttöä pienemmälle. Eli vapaalle laittaminen ei kannata."
Vapaalle laittamalla tuhlaa bensiiniä LYHYELLÄ tähtäimellä, ja TILANTEESTA RIIPPUEN saattaa kuitenkin olla parempi pistää vaihde vapaalle, koska tällöin auto ei moottorijarruta. Moottorijarrutus hukkaa liike-energiaa, jonka takaisin saaminen tuhlaa bensiiniä.
"Oli tosiaan eri asia kun oli kaasariautot."
Totta. Ruiskuilla taloudellisuus moottorijarrutuksen ja vapaalla rullaamisen välillä riippuu siitä kuinka paljon nopeutta tarvitsee mäen alapäässä. Kaasutinautolla taloudelliseen ajoon oli yksi vastaus: aina kun mahdollista, vaihde vapaalle.
"Eli jarrupoljinta mahdollisimman vähän koska siitä siityy energiaa turhaan lämmöksi. Ennakoikaa paremmin tulevat tilanteet."
Moottorijarrutuksellakin hävitetään liike-energiaa. Modernilla moottorinohjaustekniikalla tosin PIENI OSA hukatusta energiasta saadaan säästettyä sillä, että polttoaineen syöttö katkaistaan jarrutuksen ajaksi. Joka tapauksessa moottorijarrutus on haaskuuta, ei kuitenkaan yhtä suurta haaskuuta kuin jarruttaminen levy-/rumpujarruilla.
Taloudellisuuden kannalta moottorijarrutus kannattaa tehdä suurella vaihteella. Tällöin moottorijarrutus hukkaa vähemmän (liike)energiaa, mutta kulutus on aivan sama kuin moottorijarrutettaessa kierrokset päälle 5000. (Tosin polttoaineen ruiskutuksen katkeamisella on alarajansa. Tämän takia taloudellinen moottorijarrutus kannattaa tehdä kierroksilla 1500...2000.)..."Ei välttämättä. Oletko koskaan miettinyt, että polttoainetta saattaisi säästää ehkä jopa säästää kiihdyttämällä vääntöaluetta käyttäen nopeusrajoitukseen, sammuttaen moottorin ja rullaten auton lähes pysähdyksiin ja käynnistäen moottorin uudestaan?"...
Melkohurjia kiihdytyksiä, jos keskinopeus halutaan kuitenkin pitää samana, kuin tasaisella ajolla. 160 vauhdissa kuluts on ihan eri luokkaa kuin 80 vauhdissa. Ilmanvastushan kasvaatoiseen potenssiin.
Te jotka väitätte että polttoainetta kuluu vähiten, silloin kun hyötysuhde on parhaimmillaan, eli momentin tai tehon ollessa huipussaan. Niin väitätte siis että auto kuluttaa vähemmän bensaa kun ajetaan kahdeksaa kymmppiä kakkosella eikä vitosella.
- AJAJAJA
Vapaalla kannattaa rullata vaikka olisi suihkukone. Säästöä tulee n 15-20%. Moottorijarrutuksella syöttö ehkä katkeaa, mutta kone jarruttaa menoa. Vauhdin takasin kelaamiseen menee sitten tuplasti säästön verran.
Vapaalla kannatta laskea kaikki jyrkähköt mäet, vaikka vauhti kasvaisikin, en ikänä jarruta alamaäessä, edes moottorilla, se on kaikki kotiinpäin.- sepi
Miksi edes löysätä kaasua, jos ei ole tarvetta hidastaa vauhtia? Eikös sitä moottorijarrutusta käytetä normaalien jarrujen sijaan.
Autossa on energiaa tarvitsevia laitteita, myös vauhtia hidatettaessa. Jos esim. laturiin ei tule käyttövoimaa moottorijarrutuksen vuoksi, niin sen pyörittämiseen tarvitaan moottoria. Eli moottorijarrutus säästää bensaa ja jarruja. - 120
Minkä vauhdin takaisin kelaaminen? Hidastamisen vuoksihan sitä koneella jarrutetaan. Ei kai kukaan jarruttele huvikseen 100 -> 80 ja sitten nosta takaisin sataseen. Mietippäs vähän!!!
- AJAJAJA
120 kirjoitti:
Minkä vauhdin takaisin kelaaminen? Hidastamisen vuoksihan sitä koneella jarrutetaan. Ei kai kukaan jarruttele huvikseen 100 -> 80 ja sitten nosta takaisin sataseen. Mietippäs vähän!!!
Tarkoitinkin, ettei moottorijarrutusta kannata käyttää, ellei meinaa pysähtyä. Jotkut väittävät säästävänsä enemmän, kun syöttö katkeaa. Vaan kyllä se kone on semmoinen vastus, ettei se mitään säästä. Vauhti hiljenee ja kiihdytyksessä menetetään säästöt korkojen kera
- mopo
AJAJAJA kirjoitti:
Tarkoitinkin, ettei moottorijarrutusta kannata käyttää, ellei meinaa pysähtyä. Jotkut väittävät säästävänsä enemmän, kun syöttö katkeaa. Vaan kyllä se kone on semmoinen vastus, ettei se mitään säästä. Vauhti hiljenee ja kiihdytyksessä menetetään säästöt korkojen kera
Joskus 80-luvulla oli VW Jettaa saatavana bensakoneista 1,6 ja 1,8 litraisena. Se 1,8 söi selvästi vähemmän kuin pienempi kone.
Ihmettelimme asiaa ja liikkeessä kerrottiin, että isommassa on moottorijarrutuksessa syötön katkaisu ja tietty vääntävämpi kone tarvitsee vähemmän "polkemista". - VW1,8
mopo kirjoitti:
Joskus 80-luvulla oli VW Jettaa saatavana bensakoneista 1,6 ja 1,8 litraisena. Se 1,8 söi selvästi vähemmän kuin pienempi kone.
Ihmettelimme asiaa ja liikkeessä kerrottiin, että isommassa on moottorijarrutuksessa syötön katkaisu ja tietty vääntävämpi kone tarvitsee vähemmän "polkemista".Se syötön katkaisu oli muuten 2-koppasessa 1,6-litraisessakin, mutta silti 1,8 oli taloudellisempi johtuen huomattavasti paremmasta väännöstä joka mahdollisti harvemmat välitykset. Taisi tuon 1,8:n hyötysuhdekin olla parempi suuremman puristuksen takia.
- joku
Isäni ja yhtiökumppani olivat automatkalla ja yhtiökumppani oli ajovuorossa. Hänellä on käsivaihteinen auto ja isällä uusi automaattivaihteinen auto. Edessä oli suora tie ja alamäki, vauhtia oli jotain vähän päälle 100 km/h. Yhtiökumppani päätti vaihtaa vapaalle säästääkseen bensaa. Hän painoi jarrupoljinta niinkuin kytkintä. Autohan reagoi siihen kuin hätäjarrutukseen ja maksimoi kunkin renkaan jarrutusvoiman. Onneksi ei takana tullut autoja. Isäni kysyi, että näitkö oravan. Taisi yhtiökumppani olla aika "hölmönä".
Tosi juttu muuten.- Anssi
Joo kyllä se vapaalle vaihtaminen on moottorijarrutukseen verrattuna vaarallienkin asia.
- pihtari
Moottorilla jarruttaessa kone ei syö polttoainetta yhtään. Tyhjäkäynnilla vähän, mutta syö kuitenkin.
Lisäksi lisääntynyt kytkimen käyttö ja vaihteiden vaihto jne kuluttaa niitä ihan turhaan. Pientähän se on, mutta niin on murheetkin... - pyörre tankissa
Kyllä molemmilla tavoilla säästö on aika pientä. Enemmän säästää, kun ei käytä ilmastointia turhaan. Penkinlämmitin ja takalasin lämmitin syövät paljon virtaa, jota tehdään polttoaineesta. Samoin liian hitaat ja pitkät kiihdytykset ovat oikeita bensarosvoja jne
- Olli
Moottorijarrutus on minusta melko voimakas ja ottaa vauhtia pois tehokkaasti verrattuna rullaamiseen. Jos esimerkiksi nostetaan mäen päällä jalka pois kaasulta, niin kaasua on taas lisättävä paljon aikaisemmin kuin jos rullattaisiin vapaalla. Mitenkäs säästö menee tässä. Itse arvioisin, että aika tasan ja ero on jokatapauksessa mitätön.
Entäs sitten moottorijarrutuksen vetoniveliä, moottoria, kytkintä ja vaihteistoa kuluttava vaikutus? Ite ainakin vaihtelen mieluummin jarrupaloja kun kytkinlevyjä tai männänrenkaita.
Moottorijarrutus on toisinaan ärsyttävää, jos aatellaan esim. kovasta nopeudesta risteykseen pysäyttämistä. Aina kun vaihtaa vaihteen pienemmälle, niin kone huutaa ja auto nykäsee, jos kytkin nostetaan nopeasti. Auto liikkuu paljon tasasemmin ja kyyti miellyttää enemmän matkustajia, kun ei käytellä mitään moottorijarrutuksia.- Jtm
Moottorilla voidaan jarruttaa myös pehmeästi.
On kuskissa vika jos auto nykii.
Moottorijarrutusta voi myös käyttää pyöräjarrujen lisäksi. - Kauko Kiito
Jtm kirjoitti:
Moottorilla voidaan jarruttaa myös pehmeästi.
On kuskissa vika jos auto nykii.
Moottorijarrutusta voi myös käyttää pyöräjarrujen lisäksi.Joo jokaiselle nokivasarkuskille tuttua touhua, tuskin ilman pakokaasujarrua raskaalla vehkellä ajetaan.
- Sami
Moottorijarrutuksessahan ei tarvitse tehdä muuta kuin nostaa kaasujalkaa... ei kulu kytkin eikä vihdekeppi....
- ei hänen
tämänpäivän autoissa katkeaa bensanmeno moottoriin,kun nostat jalan kaasulta,annat moottorin jarrutella. Sitten kun kierrokset moottorissa laskee alle 1500kierrosta minuutissa,alkaa bensiini virrata moottoriin.
- Reilu-Erkki
Moottorijarrutus? Mikä ihmeen "kytkytin"?
Autoni on sentään edellisen vuosisadan puolelta, mutta siinä riittää, kun pistää sen tseban D-kirjaimen kohdalle, kevyt kaasutus, sitten sormen ojennus cruiseen ... eikä muuta. 60-80-100-120.. sormella tai - eikä muuta.
Kompuutteri kertoo kulutuksen niin hetkellisesti kuin keskiarvona, jos se nyt ketään kiinnostaa.
Vai ajavatko nämä säästäjät niillä urheiluautoilla? Niillä, jotka pysähtelevät valoihin ja joissa välityssuhteita arvotaan hammaspyöriä käsin kytkemällä... tosi sporttia varmaan!!- The Man
Samat "vaivat" minullakin, mutta en viitsisi tulla viisastelemaan. Kysyppäs joltain naiselta, mitä se tykkää miehestä, joka harrastaa viisastelua netissä. Et kehtaa!!!
- ViisastelevaAutoMiäs
"Niillä, jotka pysähtelevät valoihin ja joissa välityssuhteita arvotaan hammaspyöriä käsin kytkemällä" Mulla on tuollainen auto. Pysähtelen liikennevaloihin, jos on punainen. Sitten avaan konepellin ja moottorin ja vaihdan rattaita käsin. Mutta en ala arpomaan.
- Jakkerit
Alamäessä kaasua painetaan ja ylämäessä nostetaan.
- Kylläkylläjuurinäin
Juuri näin.
Jos haluaa maksimoida polttoaineenkulutuksen.
- bob2
Ei muuten maksimoi. Ite ajan jakkerin mainitsemalla ajotavalla 6.8 keskikulutuksella (transporter 2.5 tdi -98)
- Anonyymi
Mikko sinähän et yrittänytkään säästää bensaa niin kuin isäsi. Kaasutit ja jarrutit koko ajan. Väität, ettei se merkitse tarpeeksi, että rullaa vapaalla, mutta miksi väität vastaan, jos isäsi yrittää säästää? Se säästää rahaa ja ilmastoa.
Siksikö valitit, että se ei olisi turvallista? Miksi se ei olisi turvallista, paitsi jos jarrutuksen ja kaasuttelun lisäksi ajat ihan kiinni toisen puskurissa?
Ruiskumoottorilla vapaa vaihde katkaisee nollaan polttoaineen syötön. Kaasutinautoissa kulutus on pieni vapaalla.
Silti mikään ei voita manuaalivaihteistollisen moottorin sammuttamista silloin, kun auto liikkuu. Mäet ja liikenne vaihtelevat ja aina kun auto ei kiihdytä, manuaaliauton voi sammuttaa. Manuaalimoottori käynnistyy liikkuessa, kun virta-avain on kytketty, vaihde on päällä ja nostaa kytkintä.- Anonyymi
Ehkä Mikkoa ei enää yli 16 vuoden jälkeen kiinnosta ohjeesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä Mikkoa ei enää yli 16 vuoden jälkeen kiinnosta ohjeesi.
Ja miksi sinä auot päätäsi, kun et ole Mikko 16 vuoden jälkeen. Vai oletko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi sinä auot päätäsi, kun et ole Mikko 16 vuoden jälkeen. Vai oletko?
Ihan sen takia sinulle kommentoin, että Mikkoa ei todellakaan 16 vuoden jälkeen sinun vastauksesi kiinnosta.
Näytti menevän herne nenään kun huomasit tyhmyytesi vastaamalla ikivanhaan keskusteluun. Hehe. - Anonyymi
Mutta kuitenkin. Kaikissa nykyaikaisissa autoissa on tehostettu ohjaus, jonka tehostus häviää, jos moottori sammutetaan. Seurauksena on, että ohjaus muuttuu raskaaksi ja kankeaksi. Myös jarrujen toiminta saattaa vaikeutua tehostuksen kadotessa. Moottorin sammuttaminen si siis ole hyvä idea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kuitenkin. Kaikissa nykyaikaisissa autoissa on tehostettu ohjaus, jonka tehostus häviää, jos moottori sammutetaan. Seurauksena on, että ohjaus muuttuu raskaaksi ja kankeaksi. Myös jarrujen toiminta saattaa vaikeutua tehostuksen kadotessa. Moottorin sammuttaminen si siis ole hyvä idea.
ei mene liian raskaaksi ja Kulutus nolla. Pelottaako sinua, että auto menee niin kuin kivi ojaan? Sitä paitsi jarrut pitävät pumpun sisältämän öljyn verran normaalisti ja moottorin saa päälle vaikkapa 20 ennen risteystä. En usko että kun lukijamme valitsevat bensamittarilla, että maksaako vaihde vapaalla rullaamisesta vai sammutettuna rullaamisesta, niin sinun väitteelläsi on mitään arvoa. Niin paljon pelottaa hallinnan menettäminen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sen takia sinulle kommentoin, että Mikkoa ei todellakaan 16 vuoden jälkeen sinun vastauksesi kiinnosta.
Näytti menevän herne nenään kun huomasit tyhmyytesi vastaamalla ikivanhaan keskusteluun. Hehe.Ainoa turha asia tässä keskustelussa olet sinä. Hehe
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei mene liian raskaaksi ja Kulutus nolla. Pelottaako sinua, että auto menee niin kuin kivi ojaan? Sitä paitsi jarrut pitävät pumpun sisältämän öljyn verran normaalisti ja moottorin saa päälle vaikkapa 20 ennen risteystä. En usko että kun lukijamme valitsevat bensamittarilla, että maksaako vaihde vapaalla rullaamisesta vai sammutettuna rullaamisesta, niin sinun väitteelläsi on mitään arvoa. Niin paljon pelottaa hallinnan menettäminen
Millaiset jarrut sinun autossasi on jos niissä on joku pumppu ja öljyä????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei mene liian raskaaksi ja Kulutus nolla. Pelottaako sinua, että auto menee niin kuin kivi ojaan? Sitä paitsi jarrut pitävät pumpun sisältämän öljyn verran normaalisti ja moottorin saa päälle vaikkapa 20 ennen risteystä. En usko että kun lukijamme valitsevat bensamittarilla, että maksaako vaihde vapaalla rullaamisesta vai sammutettuna rullaamisesta, niin sinun väitteelläsi on mitään arvoa. Niin paljon pelottaa hallinnan menettäminen
Oletko edes kokeillut? Aika jäykkä on ohjaus silloin, kun tehostin on poissa pelistä.
- Anonyymi
"Ruiskumoottorilla vapaa vaihde katkaisee nollaan polttoaineen syötön. Kaasutinautoissa kulutus on pieni vapaalla."
Nykyaikaisen ruiskutusmoottorin polttoaineenkulutus menee moottorijarrutuksessa nollaan, mutta jos vaihtaa auton liikkuessa vapaalle, moottori käy tyhjäkäytiä kuten kaasutinmoottorikin kuluttaen hieman polttoainetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ruiskumoottorilla vapaa vaihde katkaisee nollaan polttoaineen syötön. Kaasutinautoissa kulutus on pieni vapaalla."
Nykyaikaisen ruiskutusmoottorin polttoaineenkulutus menee moottorijarrutuksessa nollaan, mutta jos vaihtaa auton liikkuessa vapaalle, moottori käy tyhjäkäytiä kuten kaasutinmoottorikin kuluttaen hieman polttoainetta."Nykyaikaisen ruiskutusmoottorin polttoaineenkulutus menee moottorijarrutuksessa nollaan"
Eipäs muuten menekkään.
Moottorijarrutuksessakin ruiskutetaan pieniä määriä polttoainetta sylintereihin jotta katalysaattori pysyy lämpöisenä.
Niin ne ajat muuttuu....
- Anonyymi
Jos on rahat niin vähissä että.pitää kytätä joidenkin desilitrojen kulutusta, niin ehkä.olis paras jäädä vaan kotiin.
- Anonyymi
Jokainen voi tehdä kuten haluaa - Mutta jos noin paljon tuottaa ongelmia jonkun kirjoitus ja tapa säästää polttoainetta - Jää kotiisi makaamaan!
Itselläni oli jo muinaisella 80-luvulla kaasutinmoottorilla varustettu auto, jonka kaasutin katkaisi polttoaineensyötön moottorijarrutuksissa.
Kehitys kehittyy, poikaseni...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184161Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4902305Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1411845- 761474
- 1581446
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91204- 106727
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34724- 27711
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25681