Kuulin että eräällä Jt-sukulaisellani on tosi paha olla. Sitä ei hänen työkaverinsa mukaan voi olla huomaamatta, vaikka sukulaiseni ei siitä puhukaan. Minä tiedän mikä häntä ahdistaa, mutta en tiedä mitä voisin tehdä.
Vuosia, vuosia sitten olimme sukulaiseni kanssa hyvin läheisiä. Hän itse asiassa avasi silmäni näkemään totuuden totuudesta™. Tässä pitkän aikaa kestäneessä kuohunnassa valitsimme kumpikin oman tiemme, minä lähdin, hän jäi. Hänen syynsä jäämiseen ymmärrän, mutta sitä minun on vaikea käsittää, miten hän on minua ja perhettäni sen jälkeen kohdellut. Jos hän pyytäisi anteeksi, olisin enemmän kuin avoimin sylin ottamassa hänet takaisin ystäväkseni.
Hänen pitäisi uskaltaa tehdä se, minkä hän aivan varmasti tietää oikeaksi, lähteä järjestöstä.Tiedän mikä häntä pidättelee, ja se on lyhyesti sanottuna suku ja ystävät. Hänen kohdallaan voisin jopa kuvitella, että hänen vanhempansa ovat kaiken varalta uhanneet perinnöttä jättämisellä, mikä hänen tapauksessaan ei ole aivan merkityksetön asia. Minä en voi uskoa, että hän kykenisi enää aidosti uskomaan totuuteen™. Ei, se on mahdotonta. Viime vuosina niinä harvoina kertoina kun olemme tavanneet, hänen olemuksestaan ei ole heijastunut vakaumus, vaan ennemminkin häpeä ja pelko.
Ongelmani onkin, miten kykenisin viestittämään hänelle, että tämän eroprosessin plussat ja miinukset tuottavat ehdottomasti positiivisen tuloksen. Hänellä on kokemusta vain jehovantodistajana olemisen plussista ja miinuksista, mutta myös varmasti selkäpiitä riipivä kauhukuva siitä, millaista elämä olisi järjestön jättämisen jälkeen. Kyllä, hän tietää hyvin millaista se on, koska hän on osaltaan ollut aikaansaamassa sitä toisille, kuten minulle ja perheelleni. Siitä hänellä ei kuitenkaan ole kokemusta, mitä ovat ne eroamisen hyvät puolet. Niitä on lopulta merkittävästi enemmän kuin huonoja puolia.
Toivoisin ennen kaikkea hänen voivan elää elämisen arvoista elämää erossa kuristavasta järjetöstä, joko minun ystävänäni tai ilman minua. Mutta jos hän jättäisi järjestön, hänellä olisi valmiina odottamassa ainakin yksi ystävä, joka varmasti ymmärtäisi häntä.
Miten voisin auttaa?
23
1025
Vastaukset
- HYVÄ1
PROVO VIESTI,VOI,VOI.
- Bunica
Sinun kannaltasi valitettavasti kyseessä ei ole trolli-juttu. Olen pahoillani ;)
- Hanna
Se, että hän kohtelee perhettäsi ja sinua huonosti, voi olla puolustusmekanismi. Hän torjuu sillä totuuden, että olet oikeassa. Jospa yrittäisit itse antaa hänelle anteeksi. Ainakin kristillisesti näin pitää olla. Ole hänelle ystävällinen ja luonnollinen omalta puoleltasi. Metsä vastaa niin kuin sille huudetaan. Sinä olet nyt vahvempi puoli ymmärtämään ja antamaan anteeksi. Sukulaisellasi on järjestössä vaikeaa, etsii tukea käytökselleen järjestönsä jäseniltä ja hänellä on nyt vähemmän kuin sinulla resusseja ajatella järkevästi. Kun hän näkee sinulla olevat asoiden hyvin ja että olet onnellinen, hän alkaa ehkä itsekin kaivata samaa. Mikäli hän on sidoksissa perintöön ja riippuvainen sukulaistensa suosiosta, mahdollisuutesi auttaa ovat vähäiset. On vaikea muuttaa aikuisen ihmisen päätöstä ja valintaa olla "vaikka jossakin pahassa", jos asianomainen ei itse sitä halua. Ei myöskään voi tarjota ystävyyttään, jos toinen ei sitä halua. Ole valmiina antamaan tukeasi, mutta vältä tuppautumista. Se saa hänet vain pakenemaan tai pitämään entistä lujemmin puolensa ja hyökkäämään. Jospa tämä ilkeys johtuukin juuri tästä. Henkilön itsensä on saatava oma halun hakea muutosta elämäänsä.
- neitoni
ku ei teitä kumpaakaan tunne etkä voi varmasti tietää hänen tuntemuksiaan,mut se on varma et jos hän ei sydämestään oo JT,se on turhaa hänen ittensä kannalta ja aatellen tulevaisuutta.Jehova näkee sydämen ja tietää hänen vaikuttimet ja jos ne on väärät,ei siitä oo iloa kellekään.Jos perinnöllä uhataan se on törkeä asia,mut hänen pitää valita,oma elämä on kysees,ei sukulaisten.Nyt riippuu mikä hälle on tärkeää ja se on raskasta laittaa asioita vaakakuppiin
- joopa joo
neitoni kirjoitti:
ku ei teitä kumpaakaan tunne etkä voi varmasti tietää hänen tuntemuksiaan,mut se on varma et jos hän ei sydämestään oo JT,se on turhaa hänen ittensä kannalta ja aatellen tulevaisuutta.Jehova näkee sydämen ja tietää hänen vaikuttimet ja jos ne on väärät,ei siitä oo iloa kellekään.Jos perinnöllä uhataan se on törkeä asia,mut hänen pitää valita,oma elämä on kysees,ei sukulaisten.Nyt riippuu mikä hälle on tärkeää ja se on raskasta laittaa asioita vaakakuppiin
Pitääkö näitä kaikki satuja ottaa vakavasti. Jos on jostain asioista eri mieltä kuin Jehovan Todistajat, niin pitäisi eritellä ne asiat ja analysoida selvästi mitkä argumentit Jehovan Todistajilla eivät pidä paikkaansa. Tällaiset yleiset "minusta tuntuu" että jne eivät vakuuta.
Jos ihmisellä ei ole omaa tahtoa erota järjestöstä, joka ei vastaa hänen ajatusmaailmaansa, on kai kyse yksilön omasta ratkaisusta. Mielisairaat ovat erikseen, heidät ohjattakoon hoitoon. Tuntuu että näille palstoille kehittelevät tarinoita ihmiset, joilla ei ole edes mitään yhteyttä Jehovan Todistajiin ja tietoa heidän oppinsa sisällöstä. Vai ovatko kyseessä ne, jotka ovat erimielisyytensä takia eronneet ja nyt piruuttaan kirjoittelevat kun eivät voi hyväksyä että joku on edelleen Jehovan Todistaja. - neitoni
joopa joo kirjoitti:
Pitääkö näitä kaikki satuja ottaa vakavasti. Jos on jostain asioista eri mieltä kuin Jehovan Todistajat, niin pitäisi eritellä ne asiat ja analysoida selvästi mitkä argumentit Jehovan Todistajilla eivät pidä paikkaansa. Tällaiset yleiset "minusta tuntuu" että jne eivät vakuuta.
Jos ihmisellä ei ole omaa tahtoa erota järjestöstä, joka ei vastaa hänen ajatusmaailmaansa, on kai kyse yksilön omasta ratkaisusta. Mielisairaat ovat erikseen, heidät ohjattakoon hoitoon. Tuntuu että näille palstoille kehittelevät tarinoita ihmiset, joilla ei ole edes mitään yhteyttä Jehovan Todistajiin ja tietoa heidän oppinsa sisällöstä. Vai ovatko kyseessä ne, jotka ovat erimielisyytensä takia eronneet ja nyt piruuttaan kirjoittelevat kun eivät voi hyväksyä että joku on edelleen Jehovan Todistaja.thank you :)
- Markku_Meilo
joopa joo kirjoitti:
Jos ihmisellä ei ole omaa tahtoa erota järjestöstä, joka ei vastaa hänen ajatusmaailmaansa, on kai kyse yksilön omasta ratkaisusta. Mielisairaat ovat erikseen, heidät ohjattakoon hoitoon. Tuntuu että näille palstoille kehittelevät tarinoita ihmiset, joilla ei ole edes mitään yhteyttä Jehovan Todistajiin ja tietoa heidän oppinsa sisällöstä. Vai ovatko kyseessä ne, jotka ovat erimielisyytensä takia eronneet ja nyt piruuttaan kirjoittelevat kun eivät voi hyväksyä että joku on edelleen Jehovan Todistaja.>>Pitääkö näitä kaikki satuja ottaa vakavasti.
Ei satuja varmaankaan. Tiedätkö tämän saduksi, vai onko kyseessä oma arvio?
>>Jos on jostain asioista eri mieltä kuin Jehovan Todistajat, niin pitäisi eritellä ne asiat ja analysoida selvästi mitkä argumentit Jehovan Todistajilla eivät pidä paikkaansa.
Ja kun olen toiminut juuri tuolla tavalla, niin laisesi asiantuntijat kaikkoavat kuin merkaptaanileija tuulen mukaan.
>>Tällaiset yleiset "minusta tuntuu" että jne eivät vakuuta.
Mikähän tässä on mutua? Tiedän avaajan henkilöllisyyden ja taustoja, eikä minulla ole pienintäkään syytä epäillä kirjoitettua asiaa.
>>Jos ihmisellä ei ole omaa tahtoa erota järjestöstä, joka ei vastaa hänen ajatusmaailmaansa, on kai kyse yksilön omasta ratkaisusta.
Ei niissä tapauksissa oma tahto ole määräävin, joissa Vt-seuran karttamissäännöllä kiristetään ihmissuhteilla.
>>Mielisairaat ovat erikseen, heidät ohjattakoon hoitoon.
Hehe, et ilmeisesti ole tietoinen niistä tutkimuksista, joissa on havaittu jehovantodistajilla olevan muuta väestöä enemmän mielenterveysongelmia.
>>Tuntuu että näille palstoille kehittelevät tarinoita ihmiset, joilla ei ole edes mitään yhteyttä Jehovan Todistajiin ja tietoa heidän oppinsa sisällöstä.
Tällä avaajalla on pitempi ura jehovantodistajana kuin minulla, jonka lisäksi hän on ollut Vt-nokkimisjärjestystä lähempänä kuin minä koskaan.
>>Vai ovatko kyseessä ne, jotka ovat erimielisyytensä takia eronneet ja nyt piruuttaan kirjoittelevat kun eivät voi hyväksyä että joku on edelleen Jehovan Todistaja.
Tuosta voi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi entinen narkkari tai alkoholisti piruilee jos hän tuo esille kokemuksensa juopottelusta tai huumeidenkäytöstä. Etkä olisi ensimmäinen, teitä mustavalkoisia on liikkeellä aivan riittämiin. - vauhdissa jälleen
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Pitääkö näitä kaikki satuja ottaa vakavasti.
Ei satuja varmaankaan. Tiedätkö tämän saduksi, vai onko kyseessä oma arvio?
>>Jos on jostain asioista eri mieltä kuin Jehovan Todistajat, niin pitäisi eritellä ne asiat ja analysoida selvästi mitkä argumentit Jehovan Todistajilla eivät pidä paikkaansa.
Ja kun olen toiminut juuri tuolla tavalla, niin laisesi asiantuntijat kaikkoavat kuin merkaptaanileija tuulen mukaan.
>>Tällaiset yleiset "minusta tuntuu" että jne eivät vakuuta.
Mikähän tässä on mutua? Tiedän avaajan henkilöllisyyden ja taustoja, eikä minulla ole pienintäkään syytä epäillä kirjoitettua asiaa.
>>Jos ihmisellä ei ole omaa tahtoa erota järjestöstä, joka ei vastaa hänen ajatusmaailmaansa, on kai kyse yksilön omasta ratkaisusta.
Ei niissä tapauksissa oma tahto ole määräävin, joissa Vt-seuran karttamissäännöllä kiristetään ihmissuhteilla.
>>Mielisairaat ovat erikseen, heidät ohjattakoon hoitoon.
Hehe, et ilmeisesti ole tietoinen niistä tutkimuksista, joissa on havaittu jehovantodistajilla olevan muuta väestöä enemmän mielenterveysongelmia.
>>Tuntuu että näille palstoille kehittelevät tarinoita ihmiset, joilla ei ole edes mitään yhteyttä Jehovan Todistajiin ja tietoa heidän oppinsa sisällöstä.
Tällä avaajalla on pitempi ura jehovantodistajana kuin minulla, jonka lisäksi hän on ollut Vt-nokkimisjärjestystä lähempänä kuin minä koskaan.
>>Vai ovatko kyseessä ne, jotka ovat erimielisyytensä takia eronneet ja nyt piruuttaan kirjoittelevat kun eivät voi hyväksyä että joku on edelleen Jehovan Todistaja.
Tuosta voi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi entinen narkkari tai alkoholisti piruilee jos hän tuo esille kokemuksensa juopottelusta tai huumeidenkäytöstä. Etkä olisi ensimmäinen, teitä mustavalkoisia on liikkeellä aivan riittämiin.Tuosta voi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi entinen narkkari tai alkoholisti piruilee jos hän tuo esille kokemuksensa juopottelusta tai huumeidenkäytöstä. Etkä olisi ensimmäinen, teitä mustavalkoisia on liikkeellä aivan riittämiin.
- Kyllä meiloa ottaa päähän, jos joku kirjoittaa asiaa, vaikkakin oman tuntemuksen perusteella.
On tietenkin sopivaa luopion, kuin sinä kohdalla aloittaa haukkuminen toista ihmistä kohtaan joka poikkeaa sinun näkemyksistä.
Niin, oletko jo tutkinut milloin Jeesus lupasi tulla takaisin opetuslastensa seuraksi? ja löydätkö sille perusteita? - Markku_Meilo
vauhdissa jälleen kirjoitti:
Tuosta voi vetää sen johtopäätöksen, että mielestäsi entinen narkkari tai alkoholisti piruilee jos hän tuo esille kokemuksensa juopottelusta tai huumeidenkäytöstä. Etkä olisi ensimmäinen, teitä mustavalkoisia on liikkeellä aivan riittämiin.
- Kyllä meiloa ottaa päähän, jos joku kirjoittaa asiaa, vaikkakin oman tuntemuksen perusteella.
On tietenkin sopivaa luopion, kuin sinä kohdalla aloittaa haukkuminen toista ihmistä kohtaan joka poikkeaa sinun näkemyksistä.
Niin, oletko jo tutkinut milloin Jeesus lupasi tulla takaisin opetuslastensa seuraksi? ja löydätkö sille perusteita?>>On tietenkin sopivaa luopion, kuin sinä kohdalla aloittaa haukkuminen toista ihmistä kohtaan joka poikkeaa sinun näkemyksistä.
Onhan se harmittavaista kun entisillä jehovantodistajilla on mielipiteen esittämisen vapaus.
>>Niin, oletko jo tutkinut milloin Jeesus lupasi tulla takaisin opetuslastensa seuraksi? ja löydätkö sille perusteita?
Todellisuudesta en tiedä, mutta Raamatun mukaan Jeesus lupasi palata seuraajiensa elinaikana.
- salaisuus?
Ainakaan minulle poistua Vt seurasta vaikka se orjuutta olikin..
>Sitten kun minulle selkiytyi, että tulen jättämään järjestön, niin loppu olikin valmistautumista eroamiseen..Menikö siinä vuosi,kaks vai kolme, mutta sitten koiti se päivä. että kirje vanhimmistolle ja helpotuksen huokaus.
>Vähän jäi harmittamaan, etten ehtinyt salille kuuntelemaan ilmoitusta erostani..
>uskovaista ei sitten minusta saa ikinä mihinkään järjestöön..en todellakaan kaipaa..
>Jt järjestössä on paljon, joilla ei ole muu kuin sosiaaliset siteet pitämässä yhteisössä ja jos ei ole voimia tai omaa tahtoa, niin orjuus sitten vain jatkuu. Jokaisella on elämä, mutta kuka milloinkin ottaa siitä itse vastuun.. >>Miten voisin auttaa?
Mielestäni et valitettavasti monellakaan tapaa. Varsinkaan jos et pääse puolueettomaan puheyhteyteen henkilön kanssa - jos sittenkään.
>>Hänen kohdallaan voisin jopa kuvitella, että hänen vanhempansa ovat kaiken varalta uhanneet perinnöttä jättämisellä, mikä hänen tapauksessaan ei ole aivan merkityksetön asia.
Ei kai tuo muuten ole edes mahdollista? Eikö lakiosa kuulu lapsille joka tapauksessa?
>>Mutta jos hän jättäisi järjestön, hänellä olisi valmiina odottamassa ainakin yksi ystävä, joka varmasti ymmärtäisi häntä.
Olisiko mitään ajatusta lähettää kunnon vanhan liiton kirje sukulaisellesi? Kun sukulaisesi ahdistus vaivaa sinua, niin onko sinulla mitään mitä menettää kirjeen myötä? Vai olisiko tuollaisella yhteydenotolla mahdollista päätyä ainoastaan plus-merkkisen tuloksen puolelle? Voisit ehdottaa sukulaisellesi kenties tapaamista kirjeessä, tai jotain muuta, mitä nyt parhaaksi näet.- Bunica
Kiitos kaikille kommenteista, niillekin jotka epäilivät viestiä trolliksi ja muille räksyttäjille. Palautuipahan mieleen miksi Jt-järjesössä oli niin paha olla!
Samankaltaisia ongelmanratkaisuja muutkin olivat miettineet kuin minä eli tässä tilanteessa ei voi tehdä kovin kummoisia. Olen harkinnut tuota tiukun ehdottamaa kirjettä, sen paras ajankohta on vaan aina hakusessa. Ehkäpä aika alkais olla kypsä nyt, kun 8-9 vuotta on kulunut ystävyyden kariutumisesta.
Perinnöstä sen verran, että lakiosa eli puolet rintaperilliselle kuuluvasta on selviö, mutta se menetetty puolikas saattaa hänen tapauksessaan olla harmillisen suuri. Varsinkin jos sen menettää VT-seuralle. Enhän minä toki varmasti tiedä, olisiko tässä tapauksessa noin käymässä, mutta sen verran hyvin tunnen ko. henkilön vanhemmat ja koko suvun, että uskon kaikkien kiristämisen keinojen olevan käytössä.
Tapaamisen järjestäminen privaatisti onkin sitten toinen juttu, kun siihen väkisinkin liittyy muita sukulaisia, hekin JT:a. Välimatkaa on muutama tuhat kilometriä.
- ...............
.............
- lainaus!
"Kuulin että eräällä Jt-sukulaisellani on tosi paha olla." siis kuulo puhetta, ei tietoa.
"Hänen kohdallaan voisin jopa kuvitella,". Ettet vain oikeasti kuvittele.
"Enhän minä toki varmasti tiedä, olisiko tässä tapauksessa noin käymässä". Yritä päättää mikä on totuus.
Ps. ei ole olemassa karttamisoppia. lainaus! kirjoitti:
"Kuulin että eräällä Jt-sukulaisellani on tosi paha olla." siis kuulo puhetta, ei tietoa.
"Enhän minä toki varmasti tiedä, olisiko tässä tapauksessa noin käymässä". Yritä päättää mikä on totuus.
Ps. ei ole olemassa karttamisoppia.>>Ps. ei ole olemassa karttamisoppia.
Tämä oli mitä luultavammin huumoria, mutta siltä varalta ettei ole, lainatkaamme kesän konventissa julkaistua kirjaa:
"Uskolliset kristityt eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona."- Bunica
lainaus! kirjoitti:
Ps. ei ole olemassa karttamisoppia.Menikö sinulla yöunet sen takia, etten juurta jaksain kertonut keneltä olin asiasta kuullut? Pelkästään sinun mielenrauhasi vuoksi kerrottakoon, että kuulin asiasta ko. sukulaiseni työkaverilta. Ovat olleet samassa työpaikassa ja jopa istuneet samassa työtilassa toistakymmentä vuotta. En epäile, etteikö työkaverilla olisi kompetenssia arvioida sukulaiseni olotilaa.
Kuvittelu -sanan kohdalla olisin toki voinut käyttää toista ilmausta, esimerkiksi olisin voinut päätellä ao. henkilöiden aiemmasta käyttäytymisestä ja toimintatavoista, että he ovat taipuvaisia kiristämään toisia ihmisiä eduilla ja niiden menetyksellä. Siinä olet oikeassa, että tässä tapauksessa en todellakaan tiedä asian olevan niin, mutta niinhän minä sanoinkin.
Mutta nämä lisätiedot ja myönnytykset vain sinun mielenrauhasi vuoksi. Suosittelisin noin herkkähermoiselle pysyttelyä pelkästään VT-seuran suosittelemilla sivuilla. - neitoni
Bunica kirjoitti:
Menikö sinulla yöunet sen takia, etten juurta jaksain kertonut keneltä olin asiasta kuullut? Pelkästään sinun mielenrauhasi vuoksi kerrottakoon, että kuulin asiasta ko. sukulaiseni työkaverilta. Ovat olleet samassa työpaikassa ja jopa istuneet samassa työtilassa toistakymmentä vuotta. En epäile, etteikö työkaverilla olisi kompetenssia arvioida sukulaiseni olotilaa.
Kuvittelu -sanan kohdalla olisin toki voinut käyttää toista ilmausta, esimerkiksi olisin voinut päätellä ao. henkilöiden aiemmasta käyttäytymisestä ja toimintatavoista, että he ovat taipuvaisia kiristämään toisia ihmisiä eduilla ja niiden menetyksellä. Siinä olet oikeassa, että tässä tapauksessa en todellakaan tiedä asian olevan niin, mutta niinhän minä sanoinkin.
Mutta nämä lisätiedot ja myönnytykset vain sinun mielenrauhasi vuoksi. Suosittelisin noin herkkähermoiselle pysyttelyä pelkästään VT-seuran suosittelemilla sivuilla.ku niin monta täälä yrittää hirveesti olla jottain,käytetään jatkuvasti hienoja sanoja,virkkeitä pitkiä ja yleensä kaikki on luopioita.Tuleekohan heille turvallinen olo,niinku muuri ympärille et yrittäkääpä te laskeutua mun tasolle tiedos.
Sehän loitontaa jos luopiolla on joku tarkotus miks seikkailee palstalla.Me ollaan ihmisiä ja tietty naiset kokee asiat eri ku miehet mut jotain pehmeyttä,kanssa elämistä,paitsi ku näitä hiton provoja tullee - Markku_Meilo
neitoni kirjoitti:
ku niin monta täälä yrittää hirveesti olla jottain,käytetään jatkuvasti hienoja sanoja,virkkeitä pitkiä ja yleensä kaikki on luopioita.Tuleekohan heille turvallinen olo,niinku muuri ympärille et yrittäkääpä te laskeutua mun tasolle tiedos.
Sehän loitontaa jos luopiolla on joku tarkotus miks seikkailee palstalla.Me ollaan ihmisiä ja tietty naiset kokee asiat eri ku miehet mut jotain pehmeyttä,kanssa elämistä,paitsi ku näitä hiton provoja tullee>>ku niin monta täälä yrittää hirveesti olla yrittäkääpä te laskeutua mun tasolle tiedos.
Aika ajoin taas annat kovin tietäväisen kuvan itsestäsi ja ikäänkuin et viitsi kaivaa esille kaikkea tietoasi. Sen sijaan kyllä väität valheelliseksi jopa Vt-seuran omia näkemyksiä, niitä ilmeisesti edes tuntematta.
>>Sehän loitontaa jos luopiolla on joku tarkotus miks seikkailee palstalla.
Luopiot ei ole mikään yhtenäinen joukko, vaan jokainen on omine mielipiteineen. Oma perustarkoitukseni on osoittaa, Vartiotorniseuran materiaalilla, että se on mätä ja epärehellinen. - neitoni
Markku_Meilo kirjoitti:
>>ku niin monta täälä yrittää hirveesti olla yrittäkääpä te laskeutua mun tasolle tiedos.
Aika ajoin taas annat kovin tietäväisen kuvan itsestäsi ja ikäänkuin et viitsi kaivaa esille kaikkea tietoasi. Sen sijaan kyllä väität valheelliseksi jopa Vt-seuran omia näkemyksiä, niitä ilmeisesti edes tuntematta.
>>Sehän loitontaa jos luopiolla on joku tarkotus miks seikkailee palstalla.
Luopiot ei ole mikään yhtenäinen joukko, vaan jokainen on omine mielipiteineen. Oma perustarkoitukseni on osoittaa, Vartiotorniseuran materiaalilla, että se on mätä ja epärehellinen.halunnu tavata ystäväsi Hesas ja sut samalla,ihan oli totta koska siitä se keskustelu syntyy paremmin kasvotusten ja nimimerkistä tullee ihminen
- Paino
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ps. ei ole olemassa karttamisoppia.
Tämä oli mitä luultavammin huumoria, mutta siltä varalta ettei ole, lainatkaamme kesän konventissa julkaistua kirjaa:
"Uskolliset kristityt eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona."Sanalla tekosyitä.
ps.siinäkään lainauksessa ei mainita karttamisoppi.
ps. 2520-607=1914 - Bunica
neitoni kirjoitti:
ku niin monta täälä yrittää hirveesti olla jottain,käytetään jatkuvasti hienoja sanoja,virkkeitä pitkiä ja yleensä kaikki on luopioita.Tuleekohan heille turvallinen olo,niinku muuri ympärille et yrittäkääpä te laskeutua mun tasolle tiedos.
Sehän loitontaa jos luopiolla on joku tarkotus miks seikkailee palstalla.Me ollaan ihmisiä ja tietty naiset kokee asiat eri ku miehet mut jotain pehmeyttä,kanssa elämistä,paitsi ku näitä hiton provoja tulleeOliko sinulla ongelmia ymmärtää jotakin sanaa? Mitä? Kompetenssi? Se on tuikitavallinen sana ja tarkoittaa lähinnä kykyä, osaamista ja taitoa. Minulla on toisinaan ongelmia ymmärtää sinun virkkeitäsi, joissa ei juuri näy välimerkkejä. Tahtoo jäädä epäselväksi, mistä joku ajatus alkaa ja mihin se päättyy. Jokainen kirjoittaa tietysti tyylillään ja se meille kaikille suotakoon.
Tämä aloitus ei vähimmässäkään määrin ollut provo, usko pois. Tiedän sen, että epämieluisia asioita ei yleensä mielellään uskota, vaan työnnetään ne pois mieltä vaivaamasta tuomitsemalla ne kuvitelluiksi jutuiksi tai valheiksi. Jopa sillä perusteella, että asian sanoo henkilö josta ei pidetä, tuomitaan asia valheeksi.
Vielä yksi juttu: minäkin olen nainen, kohtalaisen pitkään elänyt ja sen takia myös yhtä sun toista kokenut.
- hahahhah
naurettavia paskoja ootte. keksittekö kaiken paskan omasta päästä? sillä perusteella olette tyhmiä. jehovan todistajat voivat painua suohon.
- Hanna
Tuollainen vuodatus ja kielenkäyttö ei ole henkilön sielusta, joka hallitsee hermonsa ja asiallisuuden. Sinulatahan on kontrolli pois kun latelet tuolaista halventavaa herjaa. Voit olla eri mieltä ja oikeassakin, mutta asiallisuus ja maltti pitää olla tällaisessa julkisessa keskustelussa, jota koko kansa voi lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801542Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141014Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot140680- 53664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641- 76639