Saisiko ehdotuksia, miten yhteisiä asioita tulisi hoitaa, kun Jehovan todistajat eivät hyväksy politiikkaa. Politiikkaa pidetään yhteisönne taholta saatanallisena, vaikka peruslähtökohta lienee
asioidenhoito. http://fi.wikipedia.org/wiki/Politiikka
Oletetaan, että kaikki kuuluisivat Jehovan todistajiin jossakin valtiossa. Millaisesta valtiosta olisi kysymys ja voisiko infrastruktuuri toimia sellaisessa tilanteessa?
Jehovan todistaja valtio?
13
822
Vastaukset
>>Oletetaan, että kaikki kuuluisivat Jehovan todistajiin jossakin valtiossa. Millaisesta valtiosta olisi kysymys ja voisiko infrastruktuuri toimia sellaisessa tilanteessa?
Sehän toimisi kuin jehovantodistajuus ylipäätään, eli näennäisesti. Tuollaisessa valtiossahan kriittinen ajattelu johtaisi eittämättä valtiosta karkotukseen, joka pitäisi huolen siitä että kansalaiset pysyisivät hyvinkin mallikkaasti ruodussa.
Yhteisistä asioista ei tarvitsisi pitää huolta, koska kaikki perustuisi vapaaehtoiseen pakkoon ja yhtenäisyyteen hinnalla millä hyvänsä. Näin ollen tuo valtio olisi oma maailmansa, jossa mahdolliset eriävät mielipiteet ja toimintatavat suoristettaisiin valtionjohdon mukaisiksi, tai sitten valtionjohdon mielestä epäkurantti ihminen hoidetaan valtiosta haittaamasta väkisin luotua harmoniaa ja täydellisyyttä.
Kaupunkien johtajina ja pormestareina toimisivat kierrosvalvojat, jotka toimisivat lääninjohtajan (piirivalvojan) alaisuudessa, joka taas saisi ohjeensa jostain ylempää, ehkä jopa eduskunnalta (hallintoelimeltä). Tai vyöhykevalvojalta, jolla olisi vastuunaan useamman läänin johtaminen. Presidenttihän jo vt-seurasta ja valtioista löytyy.
Toiminta tuskin olisi vt-seuran valtiomuodossa sen kummoisempaa kuin tälläkin hetkellä seurakunnissa, jotka toimivat juuri niin kuin niitä ylempää käsketään toimimaan. Vanhimmat pitävät asiat vt-seuran mukaisina yksilötasolla, joka vt-seuran valtiossa tarkoittaisi jonkun sortin poliisin virkaa.
Verot olisivat tietenkin vapaaehtoisia. Jos veroja ei kuitenkaan saataisi kerättyä tarpeeksi, voitaisiin kaupungeille ja kunnille lähettää valtionjohdon toimesta laskuja erilaisista rahaa tarvitsevista asioista, joita kaupungit ja kunnat käyttävät.- Somalimaata tai
Jemeniä tai Pohjois-Koreaa.
- EpäileväTuomas
Jos muuttaisi jehovantodistajuuden kommunismiksi ja virkojen nimet, niin kuvaisi harvinaisen hyvin Neuvostoliittoa.
- Korpraali Korhonen
Miten maan puolustus hoidettaisiin?
Olisiko kaikki asevelvollisuusikäiset vankiloissa? - löytyy jo
tuolta Aasiasta. Liekö sitten sekään yhtä totalisaarinen, mitä JT-valtio olisi?
- Kukabah
Jotenkin luulen, etteivät JT pidä politiikkaa sentän saatanallisena. Kyllä he tulkitsevat Ramatun niin että saatana on ilmavallan hallitsija ja maailma on hänen vallassaan, mutta kyllä kai he sentään näkevät myös yhteisten asioitten hoitamisen puolen?
Jos sitten jossakin maassa kaikki olisivat JT, niin kaipa he jotenkin asiansa sielläkin hoitasivat.
Puolustuksen kanssa saattaisi olla ongelmia. Kaiken muun kanssa he ehkä osaisivat tehdä kompromisseja, mutta entä kun pitää hankkia kättä pitempää? - rafu
Maa olis tietenkin kommunismin ja diktatuurin yhdistelmä.Käskyt ja neuvot tulis edelleen Brooklynistä.Sieltä muodostettas nukkee hallitus ja hallitus ohjelma(uutta valoa) tulis Brooklynin juntalta .Luopioista perustettas palkka armeeja.Erityisesti lättä jaloista tulis miinan polkia osasto.On nimittäin hyväksyttävä se tosiasi ,että jossain vaiheessa uusi valo kirkastaisi jt niin paljon ,ettei täälläkään voida välttyä luopioista ,niin mielikuvitusta tämä ajatusleikki ei voi olla
- Jooseppi-1
samaan tapaan kuin jos suomen mustalaiset perustaisivat oman maan. Business logiikka ei toimisi, jehovan todistajat eivät voisi omassa maassaan kerätä perintöjä mummoilta, koska ne olisivat köyhiä jehovan todistajia. Mustalaisilla olisi ongelma (edelleen) työnteko, ei parkkipaikalla seisoskelulla infra toimisi ollenkaan.
Jehovantodistajien pitäisi omassa maassaan oikeasti mennä koulun penkille opiskelemaan KAIKKEA oikeita asioita. - Markku_Meilo
>>Millaisesta valtiosta olisi kysymys
Sehän olisi kauhistus pääkonttorille, väki ei saisi juurikaan raporttitunteja (mitä vähän lapsistaan ja konvettipaikan kuuraamisesta yms.) ja vetäisivät näin keskiarvoja alaspäin. Kuten OJT:ssä (s. 220) jo aikoinaan todettiin saarnaussuoritus ovat avainasemassa:
"Jokainen Jehovan todistaja on evankeliumin palvelija. Henkilö, joka ei saarnaa evankeliumia Kristuksen Jeesuksen tavoin, ei ole Jehovan todistaja."
Siinä menee sen valtion asukkailta toivo loppusijoituksesta paratiisiin.
>> ja voisiko infrastruktuuri toimia sellaisessa tilanteessa?
Miksi ei toimisi, toimiihan se Pohjois-Koreassakin. - politiikkaa
Saisiko ehdotuksia, miten yhteisiä asioita tulisi hoitaa, kun Jehovan todistajat eivät hyväksy politiikkaa. Politiikkaa pidetään yhteisönne taholta saatanallisena, vaikka peruslähtökohta lienee
asioidenhoito. http://fi.wikipedia.org/wiki/Politiikka
- Se ei ole pelkästään JT;n keksintö olla irti politiikasta, vaan Raamatun.
Joh.18:36 Jeesus vastasi: ”Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.”
1.Joh.5:19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.
Oletetaan, että kaikki kuuluisivat Jehovan todistajiin jossakin valtiossa. Millaisesta valtiosta olisi kysymys ja voisiko infrastruktuuri toimia sellaisessa tilanteessa?
- Ei missään jossain valtiossa, vaan Raamatun mukaan koko maapallo tulee olemaan Jumalan valtakunnan alaisuudessa.
Dan.2:44 Ja noiden kuninkaiden päivinä taivaan Jumala pystyttää valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu. Eikä sitä valtakuntaa anneta millekään toiselle kansalle. Se murskaa kaikki nämä valtakunnat ja tekee niistä lopun, ja se itse pysyy aikojen hämärään asti,
45 koska sinä näit, että vuoresta lohkesi kivi, käsien koskematta, ja että se murskasi raudan, kuparin, valusaven, hopean ja kullan. Suuri Jumala on itse ilmoittanut kuninkaalle, mitä on määrä tapahtua tämän jälkeen. Ja uni on varma, ja sen selitys on luotettava.”- Arskavain
>>- Se ei ole pelkästään JT;n keksintö olla irti politiikasta, vaan Raamatun.>Joh.18:36 Jeesus vastasi: ”Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.” >1.Joh.5:19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.> - Ei missään jossain valtiossa, vaan Raamatun mukaan koko maapallo tulee olemaan Jumalan valtakunnan alaisuudessa.
Dan.2:44 Ja noiden kuninkaiden päivinä taivaan Jumala pystyttää valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu. Eikä sitä valtakuntaa anneta millekään toiselle kansalle. Se murskaa kaikki nämä valtakunnat ja tekee niistä lopun, ja se itse pysyy aikojen hämärään asti,
45 koska sinä näit, että vuoresta lohkesi kivi, käsien koskematta, ja että se murskasi raudan, kuparin, valusaven, hopean ja kullan. Suuri Jumala on itse ilmoittanut kuninkaalle, mitä on määrä tapahtua tämän jälkeen. Ja uni on varma, ja sen selitys on luotettava.” - vastauksissasi
Arskavain kirjoitti:
>>- Se ei ole pelkästään JT;n keksintö olla irti politiikasta, vaan Raamatun.>Joh.18:36 Jeesus vastasi: ”Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.” >1.Joh.5:19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.> - Ei missään jossain valtiossa, vaan Raamatun mukaan koko maapallo tulee olemaan Jumalan valtakunnan alaisuudessa.
45 koska sinä näit, että vuoresta lohkesi kivi, käsien koskematta, ja että se murskasi raudan, kuparin, valusaven, hopean ja kullan. Suuri Jumala on itse ilmoittanut kuninkaalle, mitä on määrä tapahtua tämän jälkeen. Ja uni on varma, ja sen selitys on luotettava.”Tuo on tyypillinen jt todistelu.
- Ja minun mielestäni, tyypillinen luopiomainen vastaus Raamatulliseen mielipiteeseen.
Raamatussa on esim. Josef, joka toimi aikansa suurvallan kakkosmiehenä. Myös Danielilla oli poliittinen virka ja koko juutalainen valtio harrasti politiikkaa, jos voidaan valtiosta puhua.
- Älä unohda Salomonia! Kaikki mainitsemasi enkilöt olivat asemissaan Jumalan tohdosta. Vaikka Daniel oli lähes ykkösmies Babyloniassa, hän hoiti virkaansa. Eikä missään mainita hänen politikoineen. Kaikilla oli merkityksensä sen ajan ihmisille, kuin meidän aikana eläville ihmisille ja tuleville.
Raamatussa on myös hyvänä esimerkkinä esitetty Rooman armeijaa palvellut sotilas, jonka ei kerrota jättäneen valtiollista virkaansa.
- Ei kerrota jatkaneenkaan virassaan. Tässä pari kommenttia asian tiimoilta.
”Kaiken saatavissa olevan tiedon huolellinen tutkiminen osoittaa, että Marcus Aureliuksen [Rooman keisarina v. 161–180] aikaan mennessä ei yhdestäkään kristitystä tullut sotilasta, eikä yksikään sotilas kristityksi tultuaan jäänyt sotapalvelukseen.” (E. W. Barnes, The Rise of Christianity, Lontoo 1947, s. 333.)
”Toisen vuosisadan lopulla – – tuli asepalveluskysymys päivänpolttavaksi kirkon piirissä. Kaikuna näistä vaikeuksista tulee vastaamme tältä ajalta P. Juventius Celsuksen hyökkäyskirjoituksen syytös kristittyjä vastaan siitä, että he olivat haluttomia palvelemaan sotaväessä, ja kehotus heille isänmaallisina kansalaisina auttamaan valtakuntaa sen ahdingoissa. Samalta ajalta kajahtaa vastaamme Tertullianuksen rigoristinen, kielteinen vastaus. Kristityn hänen ajatuksensa mukaan ei ollut lupa palvella sotilaana, koska hän siten joutui palvelemaan epäjumalia ja myöskin käyttämään asetta. – – [Justinus Marttyyrin mukaan] kristityt olivat hyljänneet murha-aseet ja sen sijaan että olisivat vihanneet lähimmäisiänsä, elivät vanhurskaudessa, jumalanpelossa ja ihmisystävällisyydessä. Sodat Justinus julisti demoonien työksi.” (Matti A. Mustonen, Varhaiskirkon apologeettien ja kirkon isien käsitys valtiosta ja esivallasta I, Helsinki 1948, s. 176, 177.)
”Kristityt asennoituivat usein kielteisesti valtioelämään, he pysyttelivät poissa viroista ja julkisista toimista, joihin näet aina liittyi pakanallisia uskonnollisia menoja; he välttivät sotapalvelusta – samasta syystä, mutta myös siksi, että he eivät halunneet osallistua sotaan; – – sanottiin, että he olivat ’hyödyttömiä julkisessa elämässä’; heidän kansallisuutensa ei ollut maan päällä vaan taivaassa.” (Hal Koch, Apostoleista atomiaikaan – kristillisen kirkon historia, Pieksämäki 1966, s. 58.) Lähde rs puoluettomuus s.278 kpl 2
>>Joh.18:36 Jeesus vastasi: ”Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.” >1.Joh.5:19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.
Tuo on samalainen kohta, joka irrotetaan asiayhteydestään, tukemaan jt politiikkaa.
- Hohoijaa,,, koeta jotain parempaa, kuin tekemällä Jeesusta valehtelijaksi.
Jumalan valtakunta ei ehkä tule sillä tavoin, mitä jt järjestö opettaa - eihän sen muutkaan ennustukset ole toteutuneet.
- Ei tämä mikään ennustus ole, vaan suoraan Raamatusta.
Kaikkea se on silti opettanut totuuksina, jotka eivät sitten ole olleetkaan totuuksia. Siksi raamatussa on kriteerit tällaisille profeetoille ja meidän tulee olla tarkkanäköisiä ja nöyriä tunnistaaksemme ja toimiaksemme oikealla tavoin - jättämällä ne.
- Kuin sinulle. Väärentele edellä esitettyjä Raamatun jakeita oman vapaan mielesi mukaan, se on sitä itsenäisyyden henkeä, eikä Jumalan polkuja.
Sananl.3:5 Luota Jehovaan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6 Ota hänet huomioon kaikilla teilläsi, niin hän itse tekee polkusi suoriksi.
7 Älä tule viisaaksi omissa silmissäsi. Pelkää Jehovaa ja käänny pois pahasta. - Arskavain
vastauksissasi kirjoitti:
Tuo on tyypillinen jt todistelu.
- Ja minun mielestäni, tyypillinen luopiomainen vastaus Raamatulliseen mielipiteeseen.
Raamatussa on esim. Josef, joka toimi aikansa suurvallan kakkosmiehenä. Myös Danielilla oli poliittinen virka ja koko juutalainen valtio harrasti politiikkaa, jos voidaan valtiosta puhua.
- Älä unohda Salomonia! Kaikki mainitsemasi enkilöt olivat asemissaan Jumalan tohdosta. Vaikka Daniel oli lähes ykkösmies Babyloniassa, hän hoiti virkaansa. Eikä missään mainita hänen politikoineen. Kaikilla oli merkityksensä sen ajan ihmisille, kuin meidän aikana eläville ihmisille ja tuleville.
Raamatussa on myös hyvänä esimerkkinä esitetty Rooman armeijaa palvellut sotilas, jonka ei kerrota jättäneen valtiollista virkaansa.
- Ei kerrota jatkaneenkaan virassaan. Tässä pari kommenttia asian tiimoilta.
”Kaiken saatavissa olevan tiedon huolellinen tutkiminen osoittaa, että Marcus Aureliuksen [Rooman keisarina v. 161–180] aikaan mennessä ei yhdestäkään kristitystä tullut sotilasta, eikä yksikään sotilas kristityksi tultuaan jäänyt sotapalvelukseen.” (E. W. Barnes, The Rise of Christianity, Lontoo 1947, s. 333.)
”Toisen vuosisadan lopulla – – tuli asepalveluskysymys päivänpolttavaksi kirkon piirissä. Kaikuna näistä vaikeuksista tulee vastaamme tältä ajalta P. Juventius Celsuksen hyökkäyskirjoituksen syytös kristittyjä vastaan siitä, että he olivat haluttomia palvelemaan sotaväessä, ja kehotus heille isänmaallisina kansalaisina auttamaan valtakuntaa sen ahdingoissa. Samalta ajalta kajahtaa vastaamme Tertullianuksen rigoristinen, kielteinen vastaus. Kristityn hänen ajatuksensa mukaan ei ollut lupa palvella sotilaana, koska hän siten joutui palvelemaan epäjumalia ja myöskin käyttämään asetta. – – [Justinus Marttyyrin mukaan] kristityt olivat hyljänneet murha-aseet ja sen sijaan että olisivat vihanneet lähimmäisiänsä, elivät vanhurskaudessa, jumalanpelossa ja ihmisystävällisyydessä. Sodat Justinus julisti demoonien työksi.” (Matti A. Mustonen, Varhaiskirkon apologeettien ja kirkon isien käsitys valtiosta ja esivallasta I, Helsinki 1948, s. 176, 177.)
”Kristityt asennoituivat usein kielteisesti valtioelämään, he pysyttelivät poissa viroista ja julkisista toimista, joihin näet aina liittyi pakanallisia uskonnollisia menoja; he välttivät sotapalvelusta – samasta syystä, mutta myös siksi, että he eivät halunneet osallistua sotaan; – – sanottiin, että he olivat ’hyödyttömiä julkisessa elämässä’; heidän kansallisuutensa ei ollut maan päällä vaan taivaassa.” (Hal Koch, Apostoleista atomiaikaan – kristillisen kirkon historia, Pieksämäki 1966, s. 58.) Lähde rs puoluettomuus s.278 kpl 2
>>Joh.18:36 Jeesus vastasi: ”Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.” >1.Joh.5:19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa.
Tuo on samalainen kohta, joka irrotetaan asiayhteydestään, tukemaan jt politiikkaa.
- Hohoijaa,,, koeta jotain parempaa, kuin tekemällä Jeesusta valehtelijaksi.
Jumalan valtakunta ei ehkä tule sillä tavoin, mitä jt järjestö opettaa - eihän sen muutkaan ennustukset ole toteutuneet.
- Ei tämä mikään ennustus ole, vaan suoraan Raamatusta.
Kaikkea se on silti opettanut totuuksina, jotka eivät sitten ole olleetkaan totuuksia. Siksi raamatussa on kriteerit tällaisille profeetoille ja meidän tulee olla tarkkanäköisiä ja nöyriä tunnistaaksemme ja toimiaksemme oikealla tavoin - jättämällä ne.
- Kuin sinulle. Väärentele edellä esitettyjä Raamatun jakeita oman vapaan mielesi mukaan, se on sitä itsenäisyyden henkeä, eikä Jumalan polkuja.
Sananl.3:5 Luota Jehovaan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
7 Älä tule viisaaksi omissa silmissäsi. Pelkää Jehovaa ja käänny pois pahasta.Että kykenee ajattelemaan itse omine järjenkykyineen on varmasti pelkästään hyvä asia - eikö sinusta?
Vai tarkoititko käyttää oikeasti sanaa itsekkyys, mutta kun sinulla on vaikeaa esittää viisaampaa kuin todella olet, koska se paistaa juuri tuollaisesta läpi?
>>- Ja minun mielestäni, tyypillinen luopiomainen vastaus Raamatulliseen mielipiteeseen.>- Höpö höpö!! Koko Kreikan kirjoitukset tukevat Jeesuksen sanoja, ettei pitäisi osallistua sellaiseen politiikkaan kuin, esim. meillä se ymmärretään.
Jaak. 4:4: ”Avionrikkojat, ettekö tiedä, että ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalan kanssa? Joka siis haluaa olla maailman ystävä, se asettuu Jumalan viholliseksi.” (Miksi tämä asia on niin vakava? Koska, kuten 1. Johanneksen kirjeen 5:19 sanoo, ”koko maailma on paholaisen vallassa”. Jeesus sanoi Johanneksen 14:30:ssä Saatanaa ”maailman hallitsijaksi”. Tukeepa henkilö siis mitä tahansa maailman ryhmäkuntaa, kenen valvontaan hän todellisuudessa joutuu?)
Tyypillistä jt perustelua taas. Raamatussa käsketään rakastamaan vihollisiakin. Käsitätte kaiken niin kirjaimellisesti, joka osaltaan pönkittää taas jt autoritärismiä.
Oletko pohtinut koskaan miksi Jaakob aloitti kysymyksellä vedoten avionrikkojiin? Ehkä kysymyksessä on juuri kuvaannollinen asia, jota ei juuri pidä ymmärtää todistajien tapaan...
>>- Kuin sinulle. Väärentele edellä esitettyjä Raamatun jakeita oman vapaan mielesi mukaan, se on sitä itsenäisyyden henkeä, eikä Jumalan polkuja.
7 Älä tule viisaaksi omissa silmissäsi. Pelkää Jehovaa ja käänny pois pahasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801542Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141014Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot140680- 53664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641- 76639