Meille on opetettu, että kolmea välimerkkiä ei saisi olla peräkkäin. Miten on siis seuraavan oppikirjasta poimitun lauseen laita?
Voimme siis muodostaa totuuksia liittämällä jokaisen väitteemme perään lisäyksen "ellemme ole unessa": "Pöydällä on kirja (ellen ole unessa)".
kolme välimerkkiä
7
1973
Vastaukset
- kylläkään
haluaisi kokea sulkumerkkejä varsinaisiksi välimerkeiksi, vaikka ne jossakin välimerkkiluettelossa saattavat mukana ollakin käytännön syistä. Samaten lainausmerkkikään ei mielestäni ole välimerkki samassa mielessä kuin piste, pilkku, kaksoispiste, puolipiste, kysymysmerkki ja huutomerkki.
- Texasilainen
Itse asiassa neljäkin välimerkkiä on minulla tässä nyt peräkkäin...!
- saa ton
'...' yhdellä lyönnillä eli kyseessä voi siis olla vain yks välimerkki. ehkä jucca tietää onko piste piste piste yks välimerkki?
- sinunpa
saa ton kirjoitti:
'...' yhdellä lyönnillä eli kyseessä voi siis olla vain yks välimerkki. ehkä jucca tietää onko piste piste piste yks välimerkki?
koneestasi juurikaan mitään, mikä ihme se sitten lieneekin, mutta tämän asian kanssa koneellasi ei ole mitään tekemistä.
... on tietenkin kolme välimerkkiä eikä yksi - laske vaikka. Täällä on siis puhe merkeistä eikä "lyönneistä".
Minulla on myös laskin, jolla saa kaksi nollaa (00) näyttöön yhdellä näppäyksellä. Ei sekään tarkoita, että siinä olisi vain yksi "numero", vaan kyllä siinä on kaksi. - mutta mikäs
sinunpa kirjoitti:
koneestasi juurikaan mitään, mikä ihme se sitten lieneekin, mutta tämän asian kanssa koneellasi ei ole mitään tekemistä.
... on tietenkin kolme välimerkkiä eikä yksi - laske vaikka. Täällä on siis puhe merkeistä eikä "lyönneistä".
Minulla on myös laskin, jolla saa kaksi nollaa (00) näyttöön yhdellä näppäyksellä. Ei sekään tarkoita, että siinä olisi vain yksi "numero", vaan kyllä siinä on kaksi.nimi tolla kolmella pisteellä onkaan. en tähän hätään muista siis nimeä tässä tarkoituksessa...
ajatuspisteet tms...?
p.s. eikös ::nkin ole kaksi välimerkkiä sitten niin, sun logiikallas, mut siinä pisteet vain on päällekkäin... heh...
Valitapa sille henkilölle, joka on sinulle tuollaisen itse keksimänsä säännön opettanut. Kysäisepä samalla, onko hänellä sille jotain perusteita. Ja kerro toki vastaus meillekin!
- Anonyymi
Kielitoimiston ohjepankin sivuilta:
"Kolmella pisteellä voidaan osoittaa, että lause jää kesken. Merkkiä käytetään varsinkin kaunokirjallisessa ja tuttavallisessa tyylissä, ..."
Siis "kolmesta pisteestä" puhutaan välimerkkiohjeiden yhteydessä yksittäisenä "merkkinä".
Lähde:
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/47
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 58751
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel109742- 43626
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla201532- 40516
- 70496
- 50494
- 22484
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82453Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai36450