Kysely Alzheimerin tautiin sairastuneen omaisille

lhopisk.mira-hansu

Hei
olemme kaksi lähihoitajaopiskelijaa sairaanhoidon- ja huolenpidonkoulutusohjelmasta.
Teemme opinnäytetyötä Alzheimerin taudista ja päätavoitteena on tehdä SELKOKIELINEN info-lehti Alzheimerin tautiin sairastuneelle ja hänen omaisilleen.

Toivoisimme kokemuksia:
1. Millaisina olette kokeneet informaation Alzheimerin taudista?
2. Mikä on ollut hyvää? mikä huonoa?
3.Mistä olette saaneet informaatiota?
4. Millainen Info-lehtinen olisi hyvä Alzheimerin taudista?

5. Omia kokemuksia: miltä tuntuu kuin omainen sairastuu Alzheimerin tautiin?


Vastauksia toivoisimme tänne keskustelupalstalle tai Sähköpostiin
osoite: [email protected]

Kiitoksia etukäteen!

Hanna-Noora & Mira

7

3844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omainen

      Hei Mira ja Hanna! Vastailen kysymyksiinne.1.Informaatio on ollut hyvää.2.Alzheimer-tauti on kaikenkaikkiaan erittäin ikävä sairaus,joka tavallaan sairastuttaa koko lähipiirin.Huomaan että sairastunut on melkeimpä tietämätön tai ei näytä sairastuneensa.Olen keskustellut äitini kanssa ja viimeksi hän kertoili:Saatan parantua ja saada ajokortin takaisin.Hän kyllä tietää millainen tauti A on,mutta ei tunnista sairastuneensa itse.Muistihäiriötutkimukset tehty kesällä ja A paljastui aivojen viipalekuvauksessa joulukuun alussa.Huonointa:Potilas ei ota apua vastaan,koska sairaudentunto puuttuu.Omaisena turhaudun nähdessäni ettei jotkut asiat enää onnistu normaaliin tapaan.Rahanarvon ymmärtäminen on vaikeutunut.Edunvalvontavaltakirja on ensimmäinen tehtävä mikä pitää hoitaa vielä kun sairastunut ymmärtää jotain ja osaa kirjoittaa nimensä.Muistisairas on helppo uhri taloudelliselle väärinkäytökselle.Hän suhtautuu järkeviin ehdotuksiin hyvin epäluuloisesti,mutta taitava manipuloija saa hänet tekemään melkeimpä mitä vain.Hyvää:Uusin lääke-doneratio on auttanut ja sen huomaa äidin käytöksestä.Sivuvaikutuksia ei ole tullut.Koska äidillä on ollut tapana omavaltainen lääkkeenottopolitiikka(mm.jättänyt verenpainelääkkeet pois,josta syystä paineet nousseet)joudumme seuraamaan lääkkeiden ottoa.Se on vaikeaa,koska hän asuu yksin.Dosettia ei huoli.Hän käyttää paljon rahaa luontaistuotteisiin.Uskoo niiden voimaan.3.Tietoa olemme saaneet keskussairaalakäynnillä.Geriatrian lääkärin vast.otolla.Parasta tietoa:Käytännön ppaasta potilaille ja omaisille:kirj.Sulkava Sekä A tauti,kirj.T.Pirttilä.4.Hyvän inf.oppaan pitäisi painottaa sanaa että A koskettaa sekä sairastunutta että lähipiiriä.Ensimmäisillä potilaskäyntikerroilla sairastuneen mukana olisi hyvä olla vähintään 2 hänet hyvin tuntevaa henkilöä.Syytöksiä nimittäin tulee myöhemmin,potilaalta ja muilta omaisilta.Usein dignoosiin puuttuu laajempi tuttavapiiri,naapureita myöten.Se on yksin vaikea kantaa.Minulle kävi näin,koska en saanut mukaani ketään taustatueksi äitini kanssa.Menin "tuomiota"kuulemaan äidin kanssa.Hetihän jouduin yhteisön nokittavaksi mm.ajokortin menettämisasiassa.Tottakai lääkäri kyseli potilastietoja arviotani äitini nyk.kunnosta,mutta kyllä lääkäri tekee itse lopullisen diagnoosin potilasta tutkittuaan.Muistitestin MMSE tulos on ratkaisevassa asemassa.Jos ei osaa piirttää ja hahmottaa edes kellotaulua,miten henkilö selviytyy ongelmatilanteista liikenteessä.Turvapuhelimen äitini otti vastaa.Sen minä vaadin.Olkoot äitini hetken aikaa omillaan,kaiken hässäkän jälkeen varmaan ottaa pannuun muiden huolehtiminen.On aina ollut erit.itsenäinen.Senkin takia on näin katkeraa kun tällaine kauhea sairaus iski.2 vuotta kai menee ja sitten romahtaa.Enkä minä ainakaan voi häntä ottaa hoitooni.Olen voinut huonosti alkumetreistä lähtien,mutta hoidellut äidin kanssa pakolliset kuviot.Muut omaiset eivät ehdi.Soitin keskussairaalaan että ilmoittavat minulle,koska on seur.lääkekontrollikäynti.Kysyivät heti,epäilenkö että sairastunut kieltää sairautensa,eikä halua ketään mukaansa.Saisi siten pimitettyä omaisilta tietoa.Sanoin että näin äitini suunnittelee.Haluaisin mennä mukaan,koska sama henkilö olisi hyvä olla äidin mukana mitä ensimm.käynnillä.Kerron lisää,kun asiat niin vaatii...pysyn jotenkin kuusalla laittaessani näitä ylös.Moi naiset!

    • Omaiselta

      Toivoisimme kokemuksia:
      1. Millaisina olette kokeneet informaation Alzheimerin taudista?
      - Muistihoitajalta olen saanut hyvää informaatiota, on tärkeää että on erityisesti muistisairauksiin perehtyneitä hoitajia. Perusasiat on kaikkien alalla syytä tietää. Itse lukemalla ja netistä saa tietoa hyvin myös.
      2. Mikä on ollut hyvää? mikä huonoa?
      - Hyvää muistihoitajan ja geriatrin kanssa puhuminen. Diagnoosi oli hyvä saada vaikka tuntui pahalta. Huonoa se että jotkut hoitajat niputtavat kaikki muistisairaat samaan kategoriaan, pitävät "tyhminä" vaikka taidot ja niiden säilyminen ja menetys on yksilöllistä. Eli voi olla vielä monta asiaa joita sairas osaa ja pystyy tekemään ja hänen on myös saatava niitä tehdä niin kauan kuin pystyy. Tietysti tilannetta pitää tarkkailla. Eli ei esim. ruuanlaittoa itse jos levy jää päälle.

      3.Mistä olette saaneet informaatiota?
      - Tosiaan muistihoitajalta ja lukemalla itse.
      4. Millainen Info-lehtinen olisi hyvä Alzheimerin taudista?
      - Alzheimer-yhdistyksellä on hyviä infolehtisiä. Sellainen on hyvä, jossa on esitetty perusasiat taudista ja sen etenemisestä ja käytännön ohjeita arjesta selviämiseen. Kirjallisuusvinkkejä, yhteystietoja.

      5. Omia kokemuksia: miltä tuntuu kuin omainen sairastuu Alzheimerin tautiin?
      - Pahalta se tuntui, kun osittain ihminen muuttuu, juuri se itsenäisen ihmisen muuttuminen avuttomaksi masentaa ja ärsyttää. Minun omaiseni ei onneksi ole muuttunut riitaisaksi tai hankalaksi, se on hyvä. Muutokset tapahtuvat usein hitaasti ja salakavalasti, toisaalta ajatukseen ehtii tottua kun muutos ei tapahdu päivässä. Tunnen myös suojelunhalua, muistisairasta pitää auttaa ja puolustaa, mutta kuitenkin niin ettei mitätöi häntä "et sinä mitään osaa." Kuten jo kirjoitin, olisi tärkeää hoitoalan ihmistenkin muistaa että myös muistisairas vanhus on yksilö, jolla on paljon elämänkokemusta ja oikeus omiin mielipiteisiinsä. Usein esim. lääkäri tai hoitaja puhuu omaiselle ja katsoo sairaan ohi! Se on väärin, pitää puhua myös muistisairaalle itselleen vaikkei tämä kaikkea ymmärtäisikään. Ei saa kohdella muistisairasta kuin idioottia. Toki tauti etenee ja viimeisessä vaiheessa potilas ei enää itse pysty moneenkaan asiaan. Mutta ennen sitä pitää tukea häntä siinä mihin hän pystyy. Tärkeintä on arjessa selviäminen.

    • mauaut

      1.Informatio on ollut aivan hyvää. Olemme saaneet opastusta sosiaalihitajalta ja hakeneet tietoa internetistä.
      2.Tieto ja myös lääkitys kehittyy koko ajan ja kukaan ei toistaiseksi ole kertonut milloin on sopiva aika
      tarkastaa tilanteen kehittyminen.
      3 Huonoa on se, että lääkäri tai hoitaja puhuu neuvot lähinnä omaiselle ei potilaale.
      4.Lehtiset, joihin olen tutustunut ovat mielestäni asiallisia.
      5. Mieheni on jo niin iäkäs(84), että ajattelen sairauden kehittyvän niin hitaasti,että pärjäilemme aika
      hyvin. Koitamme huolehtia päivittäisestä liikunnasta ja syömme säännöllisesti terveellistä kotiruokaa.
      Seurustelemme sukumme kanssa ja käymme konserteissa ja teatterissa ja silloin tällöin elokuvissa.

    • puskan kusetus
      • maailman höpöjä

        meilläpäs ei ole ollut d-vitamiinin puutos,eikä rasvojen kans ronklattu,entäs jos geeneissä...höpö oot..hah


      • olet valehtelija
        maailman höpöjä kirjoitti:

        meilläpäs ei ole ollut d-vitamiinin puutos,eikä rasvojen kans ronklattu,entäs jos geeneissä...höpö oot..hah

        Asutko Afrikassa ja syöy runsaasti kalaa ja hyviä rasvoja?

        Tuskin


    • kuuntelija..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe