Ystäväni osti tänään Helsingin yliopiston almanakan vuodeksi 2009. Sen kannessa lukee tarkasti näin:
Yliopiston almanakka
vuodeksi 2009
jälkeen Vapahtajamme Kristuksen syntymän.
Läntinen maailma ja sivistys laskee ajan Vapahtajamme Kristuksen syntymästä. Esimerkiksi minä olen syntynyt 1954 jälkeen Vapahtajani syntymän. Tämä on sitä faktaa, jota monet palstalla toitottavat ja lienee loppupeleissä itsekin myöntävät syntyneensä silloin ja silloin Vapahtajamme Herran Jeesuksen syntymän jälkeen (ainakin tunnustavat syntymävuotensa ja se on Vapahtajamme syntymästä laskettu).
Samaisen almanakan mukaan aurinko yhä nousee ja laskee. Se on merkillistä, kun maahan kiertää aurinkoa, mutta niin vain Helsingin yliopisto asian määrittelee. Aurinko nousee silloin ja silloin sekä laskee silloin ja silloin.
Tämä lienee ärsyttävää Raamatun ilmoituksen kieltäjille, mutta aurinko yhä vaan nousee ja laskee, kuten ennenkin, Helsingin yliopiston ilmoituksen mukaan.
Pidän tuosta Helsingin yliopiston julkaisemasta almanakasta. Entä Sinä?
2009 jälkeen Vapahtajamme Kristuksen syntymän
23
612
Vastaukset
- Näkee
Kenen nimipäivä on kulloinkin sekä viikonpäivät ja toiset voivat seurata erilaisia uudenkuun juhliaan sekä sapatteja.Toisaalta onhan se kiva nähdä myös kuun ja auringon nousu ja laskuajat, jos tulee kinaa ajoista ja paikoista.Kas kun sieltä näkee senkin, että ne laskevat ja nousevat eriaikoihin eri paikoissa,jopa täällä Suomessa.On hyvä peli, ei voi moittia.
on erillinen yliopiston liiketoiminta-pisnes joka tekee kalenterin vuosisatoja jatkuneella perinteisellä tavalla jotta se myisi paremmin vanhoissa ikäryhmissä.
Almanakkatoimisto koki takaiskun 1995 jolloin EU:n liittyminen poisti silti yksinoikeuden kalenterien julkaisuihin Suomessa ja nyt kalentereita voi julkaista muutkin kuin yksi firma ja niitä on sen jälkeen saanut ilmaiseksikin.
Auringon lasku ja nousuajat pitääkin merkitä niin kuin ne kalenterissa on koska se siktä näyttää vaikkei totta olekaan.
Se vaan on helpompi ja ymmärrettävämpi tapa josta ei pidä luopua.
Se että aikaa on laskettu kaksi vuosituhatta samalla kaavalla niin olisi täysin järjetöntä lähteä sitä muuksi muuttamaan nykyyhteiskunnassa koska se sekoittaisi kaikki tietojärjestelmät ja jokaisen ihmisen hahmotuskyvyn vuosista ja syntymäpäivistä.
Kristinuskon alkuaikoina ei aikaa laskettu samalla tavalla vaan Roomalainen katolisen kirkon munkki kehitti tuon jkr-laskutavan vasta 500-luvulla ja siihen tuli paha virhe kun hän aloitti laskun muusta kuin kuvitellusta Jeesuksen syntymästä.
Helsingin yliopisto tai erillinen pisnestä tekevä almanakkatoimisto ei määrittele että aurinko kiertää maata vaan sinä sen nyt määrittelet ja se määrityksesi ei pidä paikkaansa.
Tuskin monikaan uskoo sinun lisäksesi auringon kiertävän maata.- aivan>
selevää, että aurinko kiertää maata. Jos maapallo kiertäisi, olisi meilläki portti toisinaan toiseensuuntaan se on selvä se. Mutta aina vaan on portti samassa ilmansuunnassa vuodesta toiseen. Eli maa ei pyöri. Irästä se aurinko nousee ja länteen se laskee, maa on paikallaan. Jos maa pyörisi, niin kyllä sen huomaisi, ei tarvitsisi kuin hypätä ilmaan niin eripaikkaanhan sitä putoisi kun maa alla liikkuisi. Eli on aivan yksinkertaista tämä todistaa. :)
Mitenhän Pe.ku tämän nyt sitten päättelee? - frihet
aivan> kirjoitti:
selevää, että aurinko kiertää maata. Jos maapallo kiertäisi, olisi meilläki portti toisinaan toiseensuuntaan se on selvä se. Mutta aina vaan on portti samassa ilmansuunnassa vuodesta toiseen. Eli maa ei pyöri. Irästä se aurinko nousee ja länteen se laskee, maa on paikallaan. Jos maa pyörisi, niin kyllä sen huomaisi, ei tarvitsisi kuin hypätä ilmaan niin eripaikkaanhan sitä putoisi kun maa alla liikkuisi. Eli on aivan yksinkertaista tämä todistaa. :)
Mitenhän Pe.ku tämän nyt sitten päättelee?Minä kyllä iha meilelläni uskon tuohon rehtiin selitykseen, mutta minua alko kuiteski kummastuttaa, ku laivalla tulee Tukholmasta Hesaan nii matka kestää 2 tuntia vähemmä ku takasin meno, et kyllä se kai hiuka liikahtelee, mitähä se Peku siitä tuumii.
- laiva.....
frihet kirjoitti:
Minä kyllä iha meilelläni uskon tuohon rehtiin selitykseen, mutta minua alko kuiteski kummastuttaa, ku laivalla tulee Tukholmasta Hesaan nii matka kestää 2 tuntia vähemmä ku takasin meno, et kyllä se kai hiuka liikahtelee, mitähä se Peku siitä tuumii.
liikkuis vähän nopeemmin? Et oo tullu ajatelleeks?
- kuski...
frihet kirjoitti:
Minä kyllä iha meilelläni uskon tuohon rehtiin selitykseen, mutta minua alko kuiteski kummastuttaa, ku laivalla tulee Tukholmasta Hesaan nii matka kestää 2 tuntia vähemmä ku takasin meno, et kyllä se kai hiuka liikahtelee, mitähä se Peku siitä tuumii.
tai voi säästellä löpöäkin.
- frihet
laiva..... kirjoitti:
liikkuis vähän nopeemmin? Et oo tullu ajatelleeks?
Mä oon aatellu, et on käyny joka kertaa nii huono säkä, et Ruotsiin mennessä on ollu vastatuuli-
Mut hyvä ku oikasit, ei tarttenu Pekunkaan aivonystyröitään tylsyttää, näin tärkee tiedon hankkimisessa..
Täytyy kapun kanssa miettii mitä me voitas tehä tuon liukumisen... jaa ethä sä liukumisesta kirjoittanu, ku liikkumisesta, mut saakos ne hurjastella ylinopeutta?
Jaa vai liikkuu ne nopeemminkin, mä ekaks aattelin, et kotii päin on nii ku lyhympi matka, ainaski hevosella se enne toimi nii... aivan> kirjoitti:
Mitenhän Pe.ku tämän nyt sitten päättelee?kun muut sen tekee.
Kyseessähän on silmien optinen harha eli illuusio.
Joillain varsinkin uskovaisilla henkilöillä voi olla myös samalta tuntuvia harhoja jotka aiheuttaa keskushermosto ja ne on hallusinaatioita.
Tuossa esimerkki
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Grid_illusion.svg
valkoisten pallukoiden sisällä voi vilkkua mustia palloja joita siellä ei oikeasti ole.
Tuossa Jumala näyttää avanneen taivaan leilit.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Grifo_mágico.JPG
Yksi yleisinpiä optisia harhoja on valokuva.
Siinähän kaikki voi näyttää kolmiulotteiselta vaikka valokuvan pinta on tasainen.- siitä..
frihet kirjoitti:
että kun laiva lähtee Tukholmasta, niin sieltä on alamäkee hesaan. Vai mitä Pe.ku tähän sanoo?
- ei missään nimessä.
frihet kirjoitti:
Mä oon aatellu, et on käyny joka kertaa nii huono säkä, et Ruotsiin mennessä on ollu vastatuuli-
Mut hyvä ku oikasit, ei tarttenu Pekunkaan aivonystyröitään tylsyttää, näin tärkee tiedon hankkimisessa..
Täytyy kapun kanssa miettii mitä me voitas tehä tuon liukumisen... jaa ethä sä liukumisesta kirjoittanu, ku liikkumisesta, mut saakos ne hurjastella ylinopeutta?
Jaa vai liikkuu ne nopeemminkin, mä ekaks aattelin, et kotii päin on nii ku lyhympi matka, ainaski hevosella se enne toimi nii...Hyvä vastaus tuolta Pe.kulta.
- kyllä!
Pe.ku kirjoitti:
kun muut sen tekee.
Kyseessähän on silmien optinen harha eli illuusio.
Joillain varsinkin uskovaisilla henkilöillä voi olla myös samalta tuntuvia harhoja jotka aiheuttaa keskushermosto ja ne on hallusinaatioita.
Tuossa esimerkki
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Grid_illusion.svg
valkoisten pallukoiden sisällä voi vilkkua mustia palloja joita siellä ei oikeasti ole.
Tuossa Jumala näyttää avanneen taivaan leilit.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Grifo_mágico.JPG
Yksi yleisinpiä optisia harhoja on valokuva.
Siinähän kaikki voi näyttää kolmiulotteiselta vaikka valokuvan pinta on tasainen.mustia pisteitä ilmestyi.
Tuo hana juttu oli kammottava. ei tullut jumala kyllä mieleen. Vastavoiman nimi käväsi mielessä...hyi!
Mutta hyvä vastaus Frihetille. - myös.
siitä.. kirjoitti:
että kun laiva lähtee Tukholmasta, niin sieltä on alamäkee hesaan. Vai mitä Pe.ku tähän sanoo?
Eli ett kyllä se Frihet on oikeassa: merihän on selvästi lyhentyy toisella puolella käydessä. Iliman muuta.
frihet kirjoitti:
kai liittyy yksinkertainen selitys.
Kun on menomatkalla naukkaillut niin paluuta ei muista.- frihet
kyllä! kirjoitti:
mustia pisteitä ilmestyi.
Tuo hana juttu oli kammottava. ei tullut jumala kyllä mieleen. Vastavoiman nimi käväsi mielessä...hyi!
Mutta hyvä vastaus Frihetille.Minä en ees mustia pilkkuja nähny, muussa ku tässä läppärin näppäimistössä, eikä mun läppärissä näkyny kolmiuloitteisena tuo hanakaan, saatikka et siellä mitää Jumalaa ois näkyny.
Nii se voi olla kyllä niiki, et pitäs korkeemmalle hypätä, et ehtis maa hiuka pyörähtää.
Mut muute ne allaka tekijät on oikeessa.
Kyl se hiukka maa kuiteski liikkuu, ku kiräärillä suoraa ilmaa ampuu, nii ei satu koskaa tulee samaan kohtaa takasi. - to....
frihet kirjoitti:
tuon matka-aikaeron? Laitapa esimerkiksi vaikka sen lautan lähtö ja tuloajat Tukholmasta ja Helsingistä joihin perustat tuon 2 tuntia.
- frihet
to.... kirjoitti:
tuon matka-aikaeron? Laitapa esimerkiksi vaikka sen lautan lähtö ja tuloajat Tukholmasta ja Helsingistä joihin perustat tuon 2 tuntia.
Tukholmasta klo. 17.00 Ruotsin aikaa eli 18.00 Suomen aikaa ja Hesassa klo. 10.00
Takasi klo 17.00 Suomen aikaa eli klo 16.00 Ruotsin aikaa perillä klo 10.00
- merim.raimo
niin jokaisessa sieltä tulevassa sanomalehdessä ihan etusivun alussa on aina tarkka päivämäärä siitä kuinka kauan on kulunut Jeesuksen syntymästä. ;)
- ML213
Tämä lienee ärsyttävää Raamatun ilmoituksen kieltäjille, mutta aurinko yhä vaan nousee ja laskee, kuten ennenkin, Helsingin yliopiston ilmoituksen mukaan.
---
Kuuntelin Radiota jokunen vuosi sitten ja siinä keskusteltiin jostain asiasta ja toimittajana oli Petri Kejonen.Hän luki jotain teemaan liittyvää ilmoitusta ja sen tekstin mukana oli vuosiluku ja lopussa tuo tuomasi asia. Jälkeen Kristuksen syntymän.Tämä oli lyhennettynä.
Petri kysyi:MItä tuo lyhenne tarkoittanee.Vastauksen antoi hänelle toinen mukana ollut henkilö.Petri ähki ja puhki ja sanoi vain kirjain lyhenteet eli hän ei voinut ääneen lausua tuota kuuluisaa asiaa.Ilmoitukseen liittyy sanan Jeesus.
Niin, huomaatteko, miten voimakkaasti vieläkin reagoi sanaan Jeesus ja miksi.
Jos vuosilukujen perässä olisi " Jälkeen Leeninin" tai "jälkeen Napoleonin" jne... niin kukaan ihminen ei erikoisesti reagoisi siihen lausuessaan sen nimeä.
On meillä ihmeellinen nimi sanavarastossa ja toivotavasti myös sydämessä.vaan kristus.
Kristuksia on paljon muitakin ollut kun se oli vain senaikainen arvonimi joita jaeltiin virkaanastujaisissa.
Nykyisinhän käytetään toisia kirjainlyhennelmiäkin tuon sijasta ellei välttämättä haluta rahastaa kristittyjä.- ML213
Pe.ku kirjoitti:
vaan kristus.
Kristuksia on paljon muitakin ollut kun se oli vain senaikainen arvonimi joita jaeltiin virkaanastujaisissa.
Nykyisinhän käytetään toisia kirjainlyhennelmiäkin tuon sijasta ellei välttämättä haluta rahastaa kristittyjä.Tuossa lyhenteesä ei ole Jeesus sanaa, vaan Kristus.Muta kyllä Kristus sana tuo Suo,malaisille tietoisuuteen Jeesus sanan.
Niin, siinä Radio ohjelmassa käytiin lyhyt keskutelu tuosta aiheesta eli miten tämä ajanlasku on lähtenyt Jeesuksen ristiin naulitsemisen ajankohdasta.Todella "tökkäsi" toimittajaa kiusallinen aihe. - menneistä ajoista,
ML213 kirjoitti:
Tuossa lyhenteesä ei ole Jeesus sanaa, vaan Kristus.Muta kyllä Kristus sana tuo Suo,malaisille tietoisuuteen Jeesus sanan.
Niin, siinä Radio ohjelmassa käytiin lyhyt keskutelu tuosta aiheesta eli miten tämä ajanlasku on lähtenyt Jeesuksen ristiin naulitsemisen ajankohdasta.Todella "tökkäsi" toimittajaa kiusallinen aihe.jolloin se oli suuressa arvossa. Sieltä tietenkin katsottiin päivät ja ajat, nimet, planeettakunnan liikkeet sekä monenlaista tapahtumaa ja yleistietoa vuodelta, mutta siihen oli hyvä muistikirjana yhdistää kaikki huushollin tapahtumat. Ylöskirjattiin kylvöt ja sadot, säätilat, lehmän poikimiset ym tärkeämmät asiat. Kuun vaiheita katsottiin tärkeänä ajoittaa oikein maaseudulla, ainakin viljelyn puolella.
Mukavaa huomiota sinulta oli painottaa vuosilaskentaa maailmassa, kuinka se lähtee Jeesuksen Kristuksen syntymästä. Tämä onkin monelle hankalaa ja siksi pitää kierrellä puhumalla vuosilukuja ”ajanlaskun alusta.”
Jo Kristuksen nimen lausuminen ärsyttää ja sitten erityisesti, kun pitäisi antaa Hänelle kaikki kunnia. Myöntää Hänen olevan yhtä Jumala kuin Isäkin, kuten Hän opetti aikoinaan, ja nöyrtyä Hänen jalkojensa juureen, sillä yksin Hänessä on pelastus. Mitään muuta nimeä ei ole meille annettu.
Tämä on tietenkin mahdotonta Jumalan kieltäjille sekä myös näille kahdelle tämän palstan pikku höpönassulle. He käyttävät kaiken aikansa alentaakseen Jeesusta ja jos mahdollista, tehdäkseen Hänestä pelkän luodun ihmisen, jolloin kaikki Raamatun ilmoitus latistuisi tyhjiin.
Maailma kuitenkin kulkee kulkuaan niinkuin almanakkakin viitoittaa. Joskus koittaa päivä, jolloin Jeesus saapuu noutamaan omiaan. Ehkä nämä lahkosepustelijat löytävät silloinkin vähäksi aikaa selityksen itselleen valhehengiltä, kunnes Hän saapuu kunnian Kuninkaana pyhiensä kanssa ja pyyhkäisee jumalattomat tieltään. Hän onkin sanonut: Minä tulen pian
Toistaiseksi saamme lukea almanakkaa ja Jumalan vankkurit pyörivät edelleen kaikessa rauhassa. Raamatun Sana lupauksineen kestää hyökkäykset, vaikka jotkut piskit pikkasen sivulta haukkua räksyttävät :)
Vaikka eivät ne siellä yliopistossa taida uskovaisia olla.
Jeesus-vauvaa varmaan mielellään miettivät jouluisin niin kuin pitääkin.
joku pohja sille varmaan on että ajanlasku aloitettiin silloin 2009vuotta sitten.- Tosi on
Olen ajatellut aivan samaa asiaa.
Syntymävuotemme ilmoittaessamme tunnustamme samalla uskomme Jeesukseen.
Antaa asian olla näin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1151877Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541342Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551297- 491022
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126972Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75926- 52844
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36837Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62812- 56791