Siis autoissa moni asia ei ole edennyt juuri mihinkään, miksi esim nykyjään:
Pitää vilkun päällä ollessa kuulua se naksutus?
Miksi käsijarru on edelleen sellainen raskas vipu, miksei se oli vaikkapa pieni painonappi, tai kohta vaihdekepissä?
Miksi vaihteet menee edelleen mekaanisesti tankoja pitkin vaihteistoon, miksei ole vaikkapa ja - ja r kohtaa ainoastaan?
Miksi ohjaustehostus ei ole pyöritysnopeuden mukaan säätyvä, eli kun rattia pyörittää nopesti, menee pyörät enemmän samalla liikkellä, kuin menisi hitaasti pyörittäessä, eli isolla tiellä vakaa ja tukeva, paikoillaan mukava pyöritellä...
Miksi kehitys pysähtynyt?
53
3502
Vastaukset
- luettelen
eli vilkun naksutus, äänellä herättää kuskin ettei jää vilkku päälle, käsijarrun täytyy olla varmatoiminen, automaattilaatikko vie enemmän polttoainetta, mm. Sitikoissa on ollut ajonopeuden mukaan säätyvää tehostusta eli kun parkeeraat saat käännettyä rattia yhdellä sormella ja kun päästät irti palautuu pyörät keskiasentoon. Kovempaa ajettaessa pienempi tehostus ja jämäkän tarkka ohjaus. Oli jo -54.
Polttomoottorin kehitys on pysähtynyt jo kymmeniä vuosia sitten eikä merkittävää uutta ole näkyvissä.- tfgyhju
Eikös vilkku voisi napsuttaa vaikka kun auto on kulkenut 20 metriä vilkku päällä, paikallaan ollessa aina hiljainen.
Ja kyllä se käsijarru varmatoiminen olisi, jos jokin jousu vetäisi päälle sen, ja moottori sitten vapauttaisi sen.
Toki ajonopeuden mukaan säätyviä tehostuksia on ollut aina, mutta meinasin että jos rattiä pyöritetään nopeesti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen yhdellä kierroksella, taas jos rattia pyöritettäisiin hitaasti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen vaikkapa neljässä kierroksessa, ymmärrätkö?
Ja miksi se /- systeemi enemmän löpöä veisi, jos olisi siis manuaaliloota, jota ohjattaisiin samalla tavalla kuin prätkissä?
Ja sitten vielä yksi todella kumma juttu, ne viisarit siellä mittaristossa, vaikka olisi kuinka hieno tai uusi auto, niin ne vaan on siellä, minusta viimevuosituhannen fiat tempra oli paljon edellä muita, kun siinä ei ollut ainuttakaan viisaria koko mittaristossa - ei viisareita
tfgyhju kirjoitti:
Eikös vilkku voisi napsuttaa vaikka kun auto on kulkenut 20 metriä vilkku päällä, paikallaan ollessa aina hiljainen.
Ja kyllä se käsijarru varmatoiminen olisi, jos jokin jousu vetäisi päälle sen, ja moottori sitten vapauttaisi sen.
Toki ajonopeuden mukaan säätyviä tehostuksia on ollut aina, mutta meinasin että jos rattiä pyöritetään nopeesti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen yhdellä kierroksella, taas jos rattia pyöritettäisiin hitaasti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen vaikkapa neljässä kierroksessa, ymmärrätkö?
Ja miksi se /- systeemi enemmän löpöä veisi, jos olisi siis manuaaliloota, jota ohjattaisiin samalla tavalla kuin prätkissä?
Ja sitten vielä yksi todella kumma juttu, ne viisarit siellä mittaristossa, vaikka olisi kuinka hieno tai uusi auto, niin ne vaan on siellä, minusta viimevuosituhannen fiat tempra oli paljon edellä muita, kun siinä ei ollut ainuttakaan viisaria koko mittaristossa/- systeemi on Citroen C4 BMP versiossa, eli manuaalivaihteisto jota robotti ohjaa. Sitä voi käyttää automaatilla tai manuaalisesti ratin takana olevilla läpysköillä, kytkin poljinta ei ole. Myöskään C4.n mittaristosta ei löydy yhtäkään viisaria
- onko sama asia
ei viisareita kirjoitti:
/- systeemi on Citroen C4 BMP versiossa, eli manuaalivaihteisto jota robotti ohjaa. Sitä voi käyttää automaatilla tai manuaalisesti ratin takana olevilla läpysköillä, kytkin poljinta ei ole. Myöskään C4.n mittaristosta ei löydy yhtäkään viisaria
mahtaakohan crafterin automaatti toimia samalla savalla, eli tismalleen samat osat kuin manuaalissa, ja kepissä vain asennot R N eteenpäin ja A -
Ei tuo kyllä kyllä voita oikeaa automaattia mitenkään, tosin kyllä se kivampi ajaa kuin manuaali, mutta tosiaan vaatii totuuttelua, ja iso miinus on se että auto ei kulje mihinkään ilman kaasua, joten todella hitaasti ajo on tosi vaikeaa - sama?
onko sama asia kirjoitti:
mahtaakohan crafterin automaatti toimia samalla savalla, eli tismalleen samat osat kuin manuaalissa, ja kepissä vain asennot R N eteenpäin ja A -
Ei tuo kyllä kyllä voita oikeaa automaattia mitenkään, tosin kyllä se kivampi ajaa kuin manuaali, mutta tosiaan vaatii totuuttelua, ja iso miinus on se että auto ei kulje mihinkään ilman kaasua, joten todella hitaasti ajo on tosi vaikeaaBMP.ssä juuri nuo asennot kepissä ja ne läpyskät ratin takana.
BMP vaatii totuttelua, mutta kun muutaman päivän on ajellu niin hyvä on. Miksi auton pitää liikkua tyhjäkäynnillä? Kyllä tuolla BMP.llä voi ajaa yhtä hitaasti kuin normaali automaatillakin,ei todellakaan vaikeaa... kaasupoljin kun ei ole niin herkkä pinnassa ja mäessä mäkijarru pitää auton paikallaan. Polttoaineen kulutus on jopa pienempi kuin perinteisellä manuaalilla käyttäessä automaattina. 700 euron lisähinta kannattaa tuosta maksaa. - ratin kierrosten
tfgyhju kirjoitti:
Eikös vilkku voisi napsuttaa vaikka kun auto on kulkenut 20 metriä vilkku päällä, paikallaan ollessa aina hiljainen.
Ja kyllä se käsijarru varmatoiminen olisi, jos jokin jousu vetäisi päälle sen, ja moottori sitten vapauttaisi sen.
Toki ajonopeuden mukaan säätyviä tehostuksia on ollut aina, mutta meinasin että jos rattiä pyöritetään nopeesti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen yhdellä kierroksella, taas jos rattia pyöritettäisiin hitaasti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen vaikkapa neljässä kierroksessa, ymmärrätkö?
Ja miksi se /- systeemi enemmän löpöä veisi, jos olisi siis manuaaliloota, jota ohjattaisiin samalla tavalla kuin prätkissä?
Ja sitten vielä yksi todella kumma juttu, ne viisarit siellä mittaristossa, vaikka olisi kuinka hieno tai uusi auto, niin ne vaan on siellä, minusta viimevuosituhannen fiat tempra oli paljon edellä muita, kun siinä ei ollut ainuttakaan viisaria koko mittaristossamuuttumisesta. Mulla oli joskus tuollainen Sitikka jossa oli jäykistyvä ohjaus ja se oli tosi näppärä.
Viisari/numeronäyttö on vähän kaksipiippuinen. Ihminen tajuaa nopeammin viisarihomman jos se on selkeästi tehty. Siksi kelloissakin on ollut viisarinäyttöjä lyhyen digibuumin jälkeen. Aivoja on paha muuttaa näin lyhyessä ajassa.
Sähköisesti ohjattu mekaaninen vaihteisto voi olla ihan hyvä. Sehän ei lisää kulutusta.
Itse toivoisin vahvaa kehitystä kulutuksen suhteen mutta sitä ei tule tapahtumaan kun keinot on jo käytetty polttomoottorin osalta. Enkä tarkoita litraa sadalla vaan jotain millä on vaikutusta eli puolet nykyisistä kulutuksista. - jossa pitäisi
sama? kirjoitti:
BMP.ssä juuri nuo asennot kepissä ja ne läpyskät ratin takana.
BMP vaatii totuttelua, mutta kun muutaman päivän on ajellu niin hyvä on. Miksi auton pitää liikkua tyhjäkäynnillä? Kyllä tuolla BMP.llä voi ajaa yhtä hitaasti kuin normaali automaatillakin,ei todellakaan vaikeaa... kaasupoljin kun ei ole niin herkkä pinnassa ja mäessä mäkijarru pitää auton paikallaan. Polttoaineen kulutus on jopa pienempi kuin perinteisellä manuaalilla käyttäessä automaattina. 700 euron lisähinta kannattaa tuosta maksaa.ajaa niin hitaasti että jää kaipaamaan sitä kytkintä, on se että kun peruuttelee muovipuskirilla olevaa pakua lastauslaituriin, ja etenkin kun on pientä epätaisuutta tiessä, niin aika kikkailu vaatii ettei pahada sinne laituriin isolla voimalla.
Ja tottakai se kulutusta pienentää, koska esim monella on manuaalilla tapana ajaa liian pienellä vaihteella, ja rullata kytkin alhaalla... - kokeilemassa
jossa pitäisi kirjoitti:
ajaa niin hitaasti että jää kaipaamaan sitä kytkintä, on se että kun peruuttelee muovipuskirilla olevaa pakua lastauslaituriin, ja etenkin kun on pientä epätaisuutta tiessä, niin aika kikkailu vaatii ettei pahada sinne laituriin isolla voimalla.
Ja tottakai se kulutusta pienentää, koska esim monella on manuaalilla tapana ajaa liian pienellä vaihteella, ja rullata kytkin alhaalla...No, sä nyt puhut jostain pakusta...et varmaankaan ole c4.ta kokeillu, käy kokeilemassa niin huomaat että sillä voi mennä kuin millä hyvänsä manuaalilla tai automaatilla hiipimällä.
- läpi vielä
tfgyhju kirjoitti:
Eikös vilkku voisi napsuttaa vaikka kun auto on kulkenut 20 metriä vilkku päällä, paikallaan ollessa aina hiljainen.
Ja kyllä se käsijarru varmatoiminen olisi, jos jokin jousu vetäisi päälle sen, ja moottori sitten vapauttaisi sen.
Toki ajonopeuden mukaan säätyviä tehostuksia on ollut aina, mutta meinasin että jos rattiä pyöritetään nopeesti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen yhdellä kierroksella, taas jos rattia pyöritettäisiin hitaasti, menisi pyörät ääriasennosta toiseen vaikkapa neljässä kierroksessa, ymmärrätkö?
Ja miksi se /- systeemi enemmän löpöä veisi, jos olisi siis manuaaliloota, jota ohjattaisiin samalla tavalla kuin prätkissä?
Ja sitten vielä yksi todella kumma juttu, ne viisarit siellä mittaristossa, vaikka olisi kuinka hieno tai uusi auto, niin ne vaan on siellä, minusta viimevuosituhannen fiat tempra oli paljon edellä muita, kun siinä ei ollut ainuttakaan viisaria koko mittaristossaNykyisin auton ohjauksen täytyy olla vielä mekaaninen. Ihan liikenteeseen hyväksynnän ehtona.Kääntämisnopeuden mukaan säätyvä ei olisi tälläinen. On kyllä olemassa jo konsepteja "Drive-by-wire" systeemeistä, mutta ne eivät ole sarjatuotannossa.
- tuohon lakiin
läpi vielä kirjoitti:
Nykyisin auton ohjauksen täytyy olla vielä mekaaninen. Ihan liikenteeseen hyväksynnän ehtona.Kääntämisnopeuden mukaan säätyvä ei olisi tälläinen. On kyllä olemassa jo konsepteja "Drive-by-wire" systeemeistä, mutta ne eivät ole sarjatuotannossa.
että pitää olla menkaaninen ohjaus, eikä esim trukeista tuttu E-man ohjaus kävisi, jossa on ratin takana samanlainen tunnistin kuin radion volumesäädössä. ja servomoottori joka ohjaa renkaita...
- ex-Mosse
Vilkku ääntelee kun siihen on totuttu. Nykyisin moni auto tekee tuon äänen mittaristosta (vaimenee jos pitää pimputtaa jostain varoitusääntä samalla), ennen ääni tuli releestä.
Käsijarru on nykyisessä autossanikin sähköinen nappi. Mitä tuossa nyt on ihmeellistä?
Vaihteisto on myös automaattinen ja siinä on manuaalivalinta /- tilassa. Voi jopa ratista vaihteita vaihtaa, jos sitä manuaalisesti haluaa tehdä. Kyllä moisia on jo myynnissä, jos vain haluaa ostaa.
Ja vielä lopuksi ohjaustehostus tuossa muuttuu myös nopeuden mukaan. Mitä autoja olet oikein katsellut, jos et moisia varusteita ole löytänyt autoista?- ftghyjui
olen kyllä ajellut, ja edistyksellisin on ollut VW crafterin paku.
Mutta miksi vilkku pitää ääntä, autoissahan vilkku sammuu itsestään, ja sille on varoitusvalo?
Toki jossain autoissa on jo sähköinen käsijarru, mutta onko se jo normaalia? ei.
Mutta löytyykö miestään manuaalia jossa olisi /- kohta, eli ihan kolme poljinta ja silleen? ei
Entä osaako tehostus sen että jos rattia pyörittää nopeesti, saa pyörät ääriasennosta toiseen yhdellä kierroksella, jos histaasti, menee vaikkapa 5 kierrosta? ei - huippuko?
ftghyjui kirjoitti:
olen kyllä ajellut, ja edistyksellisin on ollut VW crafterin paku.
Mutta miksi vilkku pitää ääntä, autoissahan vilkku sammuu itsestään, ja sille on varoitusvalo?
Toki jossain autoissa on jo sähköinen käsijarru, mutta onko se jo normaalia? ei.
Mutta löytyykö miestään manuaalia jossa olisi /- kohta, eli ihan kolme poljinta ja silleen? ei
Entä osaako tehostus sen että jos rattia pyörittää nopeesti, saa pyörät ääriasennosta toiseen yhdellä kierroksella, jos histaasti, menee vaikkapa 5 kierrosta? ei"Mutta löytyykö miestään manuaalia jossa olisi /- kohta, eli ihan kolme poljinta ja silleen? ei."
Ja tuo kolmen polkimen vaatimus on sitten varmaankin mielestäsi kehityksen huippu, josta ei voida luopua?
Minusta juuri se on ihmettelyn aihe, miksi vielä nykyaikana pitää olla ne kolme poljinta. Autossani ei tosin kyllä ole. - tähän!
ftghyjui kirjoitti:
olen kyllä ajellut, ja edistyksellisin on ollut VW crafterin paku.
Mutta miksi vilkku pitää ääntä, autoissahan vilkku sammuu itsestään, ja sille on varoitusvalo?
Toki jossain autoissa on jo sähköinen käsijarru, mutta onko se jo normaalia? ei.
Mutta löytyykö miestään manuaalia jossa olisi /- kohta, eli ihan kolme poljinta ja silleen? ei
Entä osaako tehostus sen että jos rattia pyörittää nopeesti, saa pyörät ääriasennosta toiseen yhdellä kierroksella, jos histaasti, menee vaikkapa 5 kierrosta? eiJos olet kääntänyt ohjauksen nopeasti keskeltä toiseen laitaan (½ kierrosta) ja palautat sen
hitaammin takaisin (sanotaan vaikka 2 kierrosta), mihin asentoon jää ratti? - mun mielstä
tähän! kirjoitti:
Jos olet kääntänyt ohjauksen nopeasti keskeltä toiseen laitaan (½ kierrosta) ja palautat sen
hitaammin takaisin (sanotaan vaikka 2 kierrosta), mihin asentoon jää ratti?tossa olis just niin että ratti olisi milloin missäkin asennossa ajettaessa suoraan....
Sinä ilmeisesti muuten kirjoitit tun viestin tietokoneella, olet muuten huomannut että kun liikutat hiirtä tosi nopessti, menee se ruudun toisesta reunasta toiseen ihan ihan muutaman sentin liikkellä, muuta jos rittä osotinta tosi hitaasti, vaati saaa liike kymmeniä senttejä?
Tuskin
- on saatavissa
Ja vieläpä keskiluokan autoissa. Ja löytyy vielä paljon muutakin ylimääräistä. Eri asia sitten, tarvitaanko kaikkia löytyviä hienouksia. Ennemminkin tarvittaisiin perusautoa, missä ei olisi mitään ylimääräistä tilpehööriä. Sellaista ei suomen markkinoilla ole.
Itse moottorien kehitys on jämähtänyt paikalleen, mitä nyt kasvanut auton paino ja kilpavarustelu on pakottanut nostamaan tehoja. Pieniruokaisimmat autot tehtiin joskus 80-luvun alussa, mikä juuri on seurausta tehojen ja painon noususta.
Ennen autot katsastuksessa hylättiin jostain mekaanisesta viasta, jonka korjaus onnistui tee se itse-mieheltä. Nykyään on joku sähköinen ohjausyksikkö hylkäyksen syynä ja auto vietävä merkkikorjaamoon lavetin päällä. Kalliiksi on mennyt nykytekniikka.- helppoa
Nykyään on joku sähköinen ohjausyksikkö hylkäyksen syynä ja auto vietävä merkkikorjaamoon lavetin päällä.
Tämä ohjausyksikkö kertoo onko autossasi vikaa.
Osa vioista saattavat olla hetkellisiä, mutta vika jää auton muuitiin, joten muisti pitää nollata. Tämä nollaus vaatii ehkä laitteen, joka on lähes joka korjaamossa, laitteen hinta 49e--> (auto2001-->). Kaikki maksaa!
Tietysti vikamuistia ei voi tyhjätä, jos autossa on vikaa. - on suhteellista
helppoa kirjoitti:
Nykyään on joku sähköinen ohjausyksikkö hylkäyksen syynä ja auto vietävä merkkikorjaamoon lavetin päällä.
Tämä ohjausyksikkö kertoo onko autossasi vikaa.
Osa vioista saattavat olla hetkellisiä, mutta vika jää auton muuitiin, joten muisti pitää nollata. Tämä nollaus vaatii ehkä laitteen, joka on lähes joka korjaamossa, laitteen hinta 49e--> (auto2001-->). Kaikki maksaa!
Tietysti vikamuistia ei voi tyhjätä, jos autossa on vikaa.Niin, ennen auton kuntoa seurailtiin, onko käymishäiriöitä, öljyvuotoja, kuuluuko ylimääräistä ääntä jne. Nykyään kesken ajoreissun syttyy merkkivalo ja auto on pysäytettävä ja soitettava hinuri paikalle. Vika voi olla vakavakin, mutta tyypillisesti muutaman euron anturi-tai sähköhäiriö. Itse korjaus ehkä pari-kolmekymppiä, mutta lavetin käyttö pari satasta. Jos minä tarvitsen tietokoneen, ostan sellaisen, jos pitää liikkua paikasta toiseen, ostaisin auton, mikäli sellaisia enää olisi myynnissä.
- Auto-Antero©
Vilkun naksutus lienee jäänne ajoilta jolloin rele oli vielä ohjaamossa ja siten kuultavissa.
Lienee hermostollinen vika jos moisesta jaksaa nähdä niinkin paljon vaivaa että oikein tänne kirjoittaa.
Sähköisiä napista toimivia käsijarrjuja on vaikka kuinka paljon.
En näe moisissa mitään sellaista etua miksi esimerkiksi omaan autooni moisen haluaisin.
Lienee samantasoinen tekninen "edistysaskel" kuin esimerkiksi erillinen käynnistysnappi virtalukon lisäksi, eli vain teknistä kikakilua vaikka sen ihmeempää asiaa taustalla.
Vaihteet eivät varmaankaan enää missään autossa kytkeydy mekaanisesti tangoilla tai ilman.
Ja jos tuollaista n.s. sekventaalivaihteistoa kaipaat niin miksi jäädä siihen; mennään suoraan täysautomaattiin!
Koko kysymys voi tulla mieleen vain ihmisellä jolla tavallisen H-vaihteiston kanssa on ongelmia...(?)
Kuvaamasi ohjaus olisi helposti järjestettävissä, mutta ohjausliikkeen nopeuden mukaan välitystä säätävä tekniikka olisi varsin vaarallinen nopeissa väistöissä maantienopeuksilla.
Nykyisin käytössä oleva ajonepeudesta riippuva välitys on paljon turvallisempi ja ajaa juuri kuvaamasi asian.
Jos autossasi ei noita kaipaamiasi asioita ole niin olet hankkinut väärän auton, hanki sellainen joissa nuo on!
Itse en kaipaa noista mitään, tai no ehkäpä tuo vaihteisto.
Arkiautossani on vaihteistossa monenlaisia asetuksia, mutta en niistä jaksa käyttää kuin kohtia P, D ja R.
N.s. ajonautintoa varten tallista löytyy kaksi- ja nelipyöräisiä ajoneuvija joilla saa itseään toteuttaa valitsemalla käsipelillä välityssuhteen jonka itse arvioi tarkoituksenmukaisimmaksi.
Mutta arkiajoneuvon tarkoitus on minulle olla mahdollisimman mukava, ja se tarkoittaa mm. vapautusta vasemmalle jalalle ja oikealle kädelle tekemään muuta kuin välitysten valitseminen.- pitää väitellä
kuten sanotaan, tosiasioista ei. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mutta kerrohan arvoisa Antero, olen ilmeisesti Tuulilasini lukenut huonosti, missä autossa on muuttuvavälitteinen ohjaus? Muuttuvatehosteisen tiedän kyllä.
- Auto-Antero©
pitää väitellä kirjoitti:
kuten sanotaan, tosiasioista ei. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mutta kerrohan arvoisa Antero, olen ilmeisesti Tuulilasini lukenut huonosti, missä autossa on muuttuvavälitteinen ohjaus? Muuttuvatehosteisen tiedän kyllä.
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja ruotsalainen isästä.
Muuttavavälitteistä ohjausta et ole nähnyt missään?
No vaikkapa esimerkiksi E60 bemari.
Et taida kovin olla perillä autotekniikasta...
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/5series/sedan/2007/allfacts/engine/active_steering.html
"Aktiiviohjaus.
Tehdaslisävarusteena saatava aktiiviohjaus lisää ohjauksen tarkkuutta ja ajamisen mukavuutta. Ajonopeudesta riippuen aktiiviohjaus joko lisää tai vähentää ohjauspyörällä annettuja ohjausliikkeitä sähkömoottorin ja planeettavälityksen avulla. Moottoritieajossa ohjaus on rauhallinen ja tarkka. Keskisuurissa nopeuksissa ohjauksen välitys on erittäin suora ja auto nopean tarkka ohjata. Hitaasti ajettaessa kuten pysäköitäessä aktiiviohjaus kääntää etupyöriä enemmän, mikä parantaa auton käsiteltävyyttä." - nyt tiedän
Auto-Antero© kirjoitti:
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja ruotsalainen isästä.
Muuttavavälitteistä ohjausta et ole nähnyt missään?
No vaikkapa esimerkiksi E60 bemari.
Et taida kovin olla perillä autotekniikasta...
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/5series/sedan/2007/allfacts/engine/active_steering.html
"Aktiiviohjaus.
Tehdaslisävarusteena saatava aktiiviohjaus lisää ohjauksen tarkkuutta ja ajamisen mukavuutta. Ajonopeudesta riippuen aktiiviohjaus joko lisää tai vähentää ohjauspyörällä annettuja ohjausliikkeitä sähkömoottorin ja planeettavälityksen avulla. Moottoritieajossa ohjaus on rauhallinen ja tarkka. Keskisuurissa nopeuksissa ohjauksen välitys on erittäin suora ja auto nopean tarkka ohjata. Hitaasti ajettaessa kuten pysäköitäessä aktiiviohjaus kääntää etupyöriä enemmän, mikä parantaa auton käsiteltävyyttä."tämän. Tuumasin vain varmistaa kun nämä käsitteet tuntuvat menevän monilta sekaisin.
Autoista ja tekniikasta luulen jotain tietäväni, mutta henkilökohtainen mielenkiinto ei ulotu mainitsemaasi hintaluokkaan siinä määrin että olisi esim tuo tekstinpätkä tullut vastaan. - Auto-Antero©
nyt tiedän kirjoitti:
tämän. Tuumasin vain varmistaa kun nämä käsitteet tuntuvat menevän monilta sekaisin.
Autoista ja tekniikasta luulen jotain tietäväni, mutta henkilökohtainen mielenkiinto ei ulotu mainitsemaasi hintaluokkaan siinä määrin että olisi esim tuo tekstinpätkä tullut vastaan.Hmm, elät autoteknisesti pussi päässä jos et seuraa tekniikan muuttumista kaikissa hinta- ja laatuluokissa.
En tiedä tarkoititko tuolla hintaluokalla liian kallista vai liian halpaa, mutta asia ei muutu miksikään, miltään autoluokilta ei kannata ummistaa silmiään.
Itsekin kuvittelen autoista, ja tekniikasta yleensä, tietäväni paljon, ymmärtäväni vielä enemmän mutta silti uutta asiaa menee paljon ohi silmien. - Auto-Antero©
Mutta miksi sitä naksutusta pitää kaikkien kuunnella, eikö kenties itsestään sammuva vilkku ole vielä vakiona uusissa?
toki on niitä sähköisiä käsijarruja, tosin "ei vaikka kuinkapaljon"
ja tosin automaatti on kiva, mukava ja helppo, mutta miksi seilti manuaalissa voisi olla tuo /- systeemi? - näin ehkä
Auto-Antero© kirjoitti:
Hmm, elät autoteknisesti pussi päässä jos et seuraa tekniikan muuttumista kaikissa hinta- ja laatuluokissa.
En tiedä tarkoititko tuolla hintaluokalla liian kallista vai liian halpaa, mutta asia ei muutu miksikään, miltään autoluokilta ei kannata ummistaa silmiään.
Itsekin kuvittelen autoista, ja tekniikasta yleensä, tietäväni paljon, ymmärtäväni vielä enemmän mutta silti uutta asiaa menee paljon ohi silmien.Joskus nuorempana tuli seurattua hyvinkin aktiivisesti alan uusimpia tuulia, nyt on into jo laantunut vaikkei ikää vielä vallan paljoa olekaan. Aktiivisin mielenkiinto on siirtynyt enemmän kaksipyöräisten puolelle. Niinpä peruutin tuon mainitsemani Tuulilasinkin :)
Ja kyllä, Bemari on tarpeisiini nähden liian arvokas laittaakseni rahani siihen.
- näyttää pysähtyneen
ainakin sinun päässäsi. Nuo kaikki mainitsemasi asiat löytyvät tänä päivänä tuotannosa olevista autoista.
- Määräykset vaativat vilkulle, joko äänimerkin tai valomerkin. Autossani on vain valomerkki.
- Sähkönen napista painettava käsijarru on usessa automerkissä.
- Automaattivaihteisilla autoill olen ajanut jo kymmeniä vuosia. Myös ratin takaa löytyy viikset ja - vaihtoehtoineen.
- Säätyvä ohjaustehostin ei ole mikään uutuus vaan jo vanha keksintö nykyautoissa.
On maailmassa monta ihmeellistä asiaa...- Auto-Antero©
tosiaan, pitää olla valo tai äänimerkki, ja veikkaan että aika moenssa autossa on vakiona kumpikin...
toki on sähköisiä käsijarruja jo jonkin aikaa ollut, silti edelleen on pakko moneen autoon survoa se kahva sinne.
ja toki automaatteja on ollut jo viimevusoituhannella ja olli valintana ja -, mutta onko niitä ollut manuaaleina, ei ole...
ja onhan säätyvä tehostuskin vanha keksintö, mutta mitä siitä sitten, yhtälailla se vaatii ääriasennosta toiseen viemiseen sen 5 kierrosta pyöritti rattia nopeasti, tai hitaasti - manuaaleja
Auto-Antero© kirjoitti:
tosiaan, pitää olla valo tai äänimerkki, ja veikkaan että aika moenssa autossa on vakiona kumpikin...
toki on sähköisiä käsijarruja jo jonkin aikaa ollut, silti edelleen on pakko moneen autoon survoa se kahva sinne.
ja toki automaatteja on ollut jo viimevusoituhannella ja olli valintana ja -, mutta onko niitä ollut manuaaleina, ei ole...
ja onhan säätyvä tehostuskin vanha keksintö, mutta mitä siitä sitten, yhtälailla se vaatii ääriasennosta toiseen viemiseen sen 5 kierrosta pyöritti rattia nopeasti, tai hitaasti>ja toki automaatteja on ollut jo viimevusoituhannella ja olli valintana ja -, mutta onko niitä ollut manuaaleina, ei ole...
Kyllä Citroenilla ja Pesolla löytyy robottivaihteisto joka on sähköisesti/pneumaattisesti ohjattu manuaaliloota. - ei taida olla
manuaaleja kirjoitti:
>ja toki automaatteja on ollut jo viimevusoituhannella ja olli valintana ja -, mutta onko niitä ollut manuaaleina, ei ole...
Kyllä Citroenilla ja Pesolla löytyy robottivaihteisto joka on sähköisesti/pneumaattisesti ohjattu manuaaliloota.Jos on ns. shit tronic vaihteisto, eli manuaali jossa on tietokoneohjattu kytkin ja vaihteisto, jossa on myös /- niin onko se silloin manuaali? ei ole
Mutta löytyykö mistään manuaalia jossa olisi normaali H-kaavio korvattu /-/r kaaviolla - on kyllä
ei taida olla kirjoitti:
Jos on ns. shit tronic vaihteisto, eli manuaali jossa on tietokoneohjattu kytkin ja vaihteisto, jossa on myös /- niin onko se silloin manuaali? ei ole
Mutta löytyykö mistään manuaalia jossa olisi normaali H-kaavio korvattu /-/r kaaviollatodellakin SHIT -tronic!!
Minkä helevetin takia pitäisi löytyä manuaaliloota /- systemillä. Tässähän oli kysymys autotekniikan kehityksestä ja ymmärtääkseni vielä eteenpäin!
Miksi autoa pitäisi soutaa manuaalisesti eteenpäin kun todella hienosti tomivia automaateja on valittavissa. - olen samaa mieltä
on kyllä kirjoitti:
todellakin SHIT -tronic!!
Minkä helevetin takia pitäisi löytyä manuaaliloota /- systemillä. Tässähän oli kysymys autotekniikan kehityksestä ja ymmärtääkseni vielä eteenpäin!
Miksi autoa pitäisi soutaa manuaalisesti eteenpäin kun todella hienosti tomivia automaateja on valittavissa.Ja nimen omaan OIKEA automaatti.
Mutta moni kuitenkin pitää manuaalista, niin miksi siinä EI voisi olla tuota /- syteemiä?
Tosin kyllä tuo shift tornic kuluttaa löpöä vähemmän kuin vastaava manuaali, mutta mitä siitä sitten, ei kulutusero päivää kohden montaa euroa ole... - nyt kuitenkaan
olen samaa mieltä kirjoitti:
Ja nimen omaan OIKEA automaatti.
Mutta moni kuitenkin pitää manuaalista, niin miksi siinä EI voisi olla tuota /- syteemiä?
Tosin kyllä tuo shift tornic kuluttaa löpöä vähemmän kuin vastaava manuaali, mutta mitä siitä sitten, ei kulutusero päivää kohden montaa euroa ole...löpöä tankkaa jos tieliikenteessä meinaat liikkua. Se tulee tosi kalliiksi.
- kalliiksi...
nyt kuitenkaan kirjoitti:
löpöä tankkaa jos tieliikenteessä meinaat liikkua. Se tulee tosi kalliiksi.
ihan yhtä halpaa se löpö edelleen on, ja vaikka hinta pompsahtsisi 2 euroon, niin nousisi kulut päivää kohden ehkä 1,7€
- Onneksi!
"Pitää vilkun päällä ollessa kuulua se naksutus?"
Se vilkun naksutushan on erittäin hyvä ominaisuus.
Ensinnäkin, siitä kuulee koska vilkku on päällä ja koska ei. Ei unohdu vahingossa päälle, ja huomaa jos sammuu ohjausliikkeen seurauksena liian aikaisin ilman että tarvitsee mittaristoa vilkuilla.
Toiseksi, naksutuksen taajuus ilmoittaa jos jokin vilkkupolttimo on palanut tai ei jostakin muusta syystä toimi. Ei siis tarvitse auton ulkopuolelta tarkastaa, vilkkuuko joka nurkassa.
Ja kolmanneksi, vielä 90-luvulla vilkkuja ohjattiin yleisesti mekaanisella releellä. Se oli pieni ja erittäin halpa komponentti joka valojen vilkutuksen lisäksi toteutti nuo molemmat edellä mainitut toiminnot.
Nykyautoissa vilkkuja ohjataan elektroniikalla ja merkkiääni joudutaan tuottamaan erikseen. Merkkiääni voisi toki olla millainen tahansa, ja jopa käyttäjän valittavissa. Naksutus lienee kuitenkin kaikille tuttu, joten vieraankaan kuljettajan ei tarvitse ihmetellä äänen alkuperää. Lisäksi se lienee yksi vähiten ärsyttävistä vaihtoehdoista.
"Miksi käsijarru on edelleen sellainen raskas vipu, miksei se oli vaikkapa pieni painonappi, tai kohta vaihdekepissä?"
Onhan noita painonappejakin, ja automaattivaihteisissa vastaava toiminto löytyy vaihteistosta.
"Miksi vaihteet menee edelleen mekaanisesti tankoja pitkin vaihteistoon, miksei ole vaikkapa ja - ja r kohtaa ainoastaan?"
Noitakin on pilvin pimein, ja nykyään jo ihan kansanautoissakin.
"Miksi ohjaustehostus ei ole pyöritysnopeuden mukaan säätyvä, eli kun rattia pyörittää nopesti, menee pyörät enemmän samalla liikkellä, kuin menisi hitaasti pyörittäessä..."
Miten onnistuu nopean väistö, tai luiston korjaus, jos kuljettaja ei etukäteen tiedä paljonko renkaat kääntyvät käännettäessä ohjauspyörää esim. neljänneskierros?
Tuollaisissa tilanteissa ohjausliikkeet kuitenkin yleensä ovat varsin nopeita ja lisäksi kuljettajan ohjausliikkeiden nopeus muuttuu tilanteen edetessä. Alkutempaisu on hyvinkin nopea, mutta kun luisto alkaa olla hallinnassa tai auton suunta suunnilleen haluttu ohjauspyörääkin käännetään hitaammin.
Ja miten palautus keskiasentoon hoituisi jos renkaiden kääntökulma riippuisi ohjausliikkeen nopeudesta? Nopeasti kääntäen renkaat kääntyisivät tappiin kääntämällä ohjauspyörää neljänneskierros ja hitaasti palauttaen rattia saisi pyörittää kaksi kierrosta?
Niistä väistöistä ja luiston korjauksista tulisi todella mielenkiintoisia, jos ohjauspyörän asennosta ei voi päätellä renkaiden kääntymiskulmaa ja tavallistakin ajoa se hankaloittaisi aika paljon...- tfgyhuj
No eihän se naksutus mitään kerro, on kuitenkin merkkivalo, ja itsestään sammuva, ja vilkun ääni voisi olla pois vaikkapa auton ollessa paikallaan, ja alkaa soimaan kun on ajettu vaikkapa 10 metriä.
Ja mulla on vuoden 95, siis 95 autossa mittaristossa semmonen auton kuva, joka kertoo erikseen jokaisen palaneen polttimon(tai joka ei muusta syystä voi syttyä, esim sulake), siis jopa vilkut, ja rekisterikilven toisen valon, joten ei sekään ole ongelma.
Ja kerro sitten yksikin "kansanauto" jossa on muuten täysin normaali manuaali, mutta on vain vaihteer - r
Ja toki sähköisiä ksäijarruja on, mutta ei sekään mikään vakiovaruste ole...
Ja tosiaan, jos sä joutut miettimään "jaahas, nyt tie kääntyy 30 astetta, pitkääkin kääntää rattia näinpaljon" niin ei kannata ajaa autoa, kyllä mulla tulee ihan refleksistä se kuinkapaljon milloinkin sitä rattia pyöritetää - Onneksi!
tfgyhuj kirjoitti:
No eihän se naksutus mitään kerro, on kuitenkin merkkivalo, ja itsestään sammuva, ja vilkun ääni voisi olla pois vaikkapa auton ollessa paikallaan, ja alkaa soimaan kun on ajettu vaikkapa 10 metriä.
Ja mulla on vuoden 95, siis 95 autossa mittaristossa semmonen auton kuva, joka kertoo erikseen jokaisen palaneen polttimon(tai joka ei muusta syystä voi syttyä, esim sulake), siis jopa vilkut, ja rekisterikilven toisen valon, joten ei sekään ole ongelma.
Ja kerro sitten yksikin "kansanauto" jossa on muuten täysin normaali manuaali, mutta on vain vaihteer - r
Ja toki sähköisiä ksäijarruja on, mutta ei sekään mikään vakiovaruste ole...
Ja tosiaan, jos sä joutut miettimään "jaahas, nyt tie kääntyy 30 astetta, pitkääkin kääntää rattia näinpaljon" niin ei kannata ajaa autoa, kyllä mulla tulee ihan refleksistä se kuinkapaljon milloinkin sitä rattia pyöritetää"No eihän se naksutus mitään kerro, on kuitenkin merkkivalo..."
Joka näkyy vain jos katsoo mittaristoa. Aikanaan kun autoissa vielä oli manuaaliryypyt, tuli aina silloin tällöin ajeltua kymmeniä kilometrejä ryyppy päällä vaikka mittaristossa loisti suuri punainen merkkivalo...
"...ja itsestään sammuva,..."
Jep, usein kun tiessä on sopivat kaarteet, sammuu jo ennen sitä risteystä josta on kääntymässä.
"Ja kerro sitten yksikin "kansanauto" jossa on muuten täysin normaali manuaali, mutta on vain vaihteer - r"
Tuolla edellähän on jo ehdotettu mm. Citikan BMP:tä. Lienee myös Toyotan vastaavassa ja Volkkarin DSG:ssä. Myös Nissanin CVT-vaihteistossa oli ohjelmallisesti toteutettu kiinteät välitykset ja eiköhän samanlaiset ollut Hondankin variaattorissa. Mihin tarvitset sitä kytkinpoljinta? Eikö se polkeminen ja vaihteiston hämmentäminen ole jo auttamattoman vanhanaikaista?
"Ja toki sähköisiä ksäijarruja on, mutta ei sekään mikään vakiovaruste ole..."
Ei ole, ei. Miksi pitäisi olla? Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin sähköiset toimilaitteet eivät merkittävästi paranna laitteen käytettävyyttä, kannattaa pitäytyä yksinkertaisissa mekaanisissa ratkaisuissa. Ovat yleensä selvästi halvempia, kevyempiä ja luotettavampia. Jos et jaksa vaijerivälitteistä käsijarrua nykiä, niin kannattaisiko alkaa käymään vaikka kuntosalilla? Ei sitä yleensä tarvitse hampaat irvessä kiristää, riittää kun nykäisee kahvaa sen verran ylöspäin kuin se kevyesti nousee...
"Ja tosiaan, jos sä joutut miettimään "jaahas, nyt tie kääntyy 30 astetta, pitkääkin kääntää rattia näinpaljon" niin ei kannata ajaa autoa..."
Siinähän se onkin, kun tuollaisella kiinteällä ohjausvälityksellä se ohjaaminen hoituu hyvin pitkälti reflekseillä. Mutta entä jos ohjausvälitys muuttuisi jatkuvasti? Kun se nopeaa väistöä vaativa tilanne tulee eteen, ei siinä oikein ole aikaa miettiä, kuinka paljon rattia pitää kääntää ja millä nopeudella jotta auto menisi haluttuun suuntaan. Ja kyllä minusta ainakin on talviliukkailla mukava tietää että renkaat ovat suorassa kun ohjauspyöräkin on suorassa. Mistä sitä muuten tietää esim. tuollaisella puskevalla etuvetoisella missä asennossa ne eturenkaat ovat?
Puuhamaassa oli aikanaan polkupyöriä, joissa ohjaus oli rakennettu niin, että ohjaustankoa oikealle kääntämällä etupyörä kääntyi vasemmalle. uskomattoman vaikeita ajettavia eikä niiden ajamisessa todellakaan ollut reflekseistä apua, vaikka homma tuntuukin hyvin yksinkertaiselta. Voisin kuvitella että tuollaisella ohjauspyörän kääntönopeuden mukaan muuttuvalla ohjausvälityksellä saavutetaan vähän samankaltaisen fiilis. Alkuun varmaan menisi hyvin rauhallisesti ajellen, mutta ensimmäinen kerta kun suuntaa pitäisi muuttaa äkkinäisemmin saattaisi yllättää aika pahasti...
PS. Jos haluat vilkun äänen pois, eikä autossasi ole vanhanaikaista mekaanista relettä, niin ei muuta kuin ääntä kohti. Eli paikannat sen summerin ja nyppäät johdot irti. - miten voisit ajaa niillä
Onneksi! kirjoitti:
"No eihän se naksutus mitään kerro, on kuitenkin merkkivalo..."
Joka näkyy vain jos katsoo mittaristoa. Aikanaan kun autoissa vielä oli manuaaliryypyt, tuli aina silloin tällöin ajeltua kymmeniä kilometrejä ryyppy päällä vaikka mittaristossa loisti suuri punainen merkkivalo...
"...ja itsestään sammuva,..."
Jep, usein kun tiessä on sopivat kaarteet, sammuu jo ennen sitä risteystä josta on kääntymässä.
"Ja kerro sitten yksikin "kansanauto" jossa on muuten täysin normaali manuaali, mutta on vain vaihteer - r"
Tuolla edellähän on jo ehdotettu mm. Citikan BMP:tä. Lienee myös Toyotan vastaavassa ja Volkkarin DSG:ssä. Myös Nissanin CVT-vaihteistossa oli ohjelmallisesti toteutettu kiinteät välitykset ja eiköhän samanlaiset ollut Hondankin variaattorissa. Mihin tarvitset sitä kytkinpoljinta? Eikö se polkeminen ja vaihteiston hämmentäminen ole jo auttamattoman vanhanaikaista?
"Ja toki sähköisiä ksäijarruja on, mutta ei sekään mikään vakiovaruste ole..."
Ei ole, ei. Miksi pitäisi olla? Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin sähköiset toimilaitteet eivät merkittävästi paranna laitteen käytettävyyttä, kannattaa pitäytyä yksinkertaisissa mekaanisissa ratkaisuissa. Ovat yleensä selvästi halvempia, kevyempiä ja luotettavampia. Jos et jaksa vaijerivälitteistä käsijarrua nykiä, niin kannattaisiko alkaa käymään vaikka kuntosalilla? Ei sitä yleensä tarvitse hampaat irvessä kiristää, riittää kun nykäisee kahvaa sen verran ylöspäin kuin se kevyesti nousee...
"Ja tosiaan, jos sä joutut miettimään "jaahas, nyt tie kääntyy 30 astetta, pitkääkin kääntää rattia näinpaljon" niin ei kannata ajaa autoa..."
Siinähän se onkin, kun tuollaisella kiinteällä ohjausvälityksellä se ohjaaminen hoituu hyvin pitkälti reflekseillä. Mutta entä jos ohjausvälitys muuttuisi jatkuvasti? Kun se nopeaa väistöä vaativa tilanne tulee eteen, ei siinä oikein ole aikaa miettiä, kuinka paljon rattia pitää kääntää ja millä nopeudella jotta auto menisi haluttuun suuntaan. Ja kyllä minusta ainakin on talviliukkailla mukava tietää että renkaat ovat suorassa kun ohjauspyöräkin on suorassa. Mistä sitä muuten tietää esim. tuollaisella puskevalla etuvetoisella missä asennossa ne eturenkaat ovat?
Puuhamaassa oli aikanaan polkupyöriä, joissa ohjaus oli rakennettu niin, että ohjaustankoa oikealle kääntämällä etupyörä kääntyi vasemmalle. uskomattoman vaikeita ajettavia eikä niiden ajamisessa todellakaan ollut reflekseistä apua, vaikka homma tuntuukin hyvin yksinkertaiselta. Voisin kuvitella että tuollaisella ohjauspyörän kääntönopeuden mukaan muuttuvalla ohjausvälityksellä saavutetaan vähän samankaltaisen fiilis. Alkuun varmaan menisi hyvin rauhallisesti ajellen, mutta ensimmäinen kerta kun suuntaa pitäisi muuttaa äkkinäisemmin saattaisi yllättää aika pahasti...
PS. Jos haluat vilkun äänen pois, eikä autossasi ole vanhanaikaista mekaanista relettä, niin ei muuta kuin ääntä kohti. Eli paikannat sen summerin ja nyppäät johdot irti.Kun ei vilkku useinkaan naksuta, eikä todellakaan sammu itsestään?
Ja kytkintä minä en tarvitse mihinkään, mutta moni on niin juttunut manuaaliin, että tarvitsee sitä, ja et edelleenkäänm kertonut yhtään autoa jossa olisi noin...
Ja sähköinen käsijarru olisi hyvä vaikka siksi että ei tosiaan tarvitsisi voimaa, ja se voisi toimia vaikkapa automaattisesti...
Ja itse olena ajanut satoja polkupyöriä, kymmeniä mopoja ja moottoripyöriä, varmaan lähemmäs sataa erilaista autoa tms jossa on ollut ratti, jokaisen välityssuhde ollut erilainen, en silti ole joutunut miettimään kuinka paljon koskakin pitää veivata, oli alla sitten iso kuormuri, tai Hakon lattianpesukone - kokenut on
Onneksi! kirjoitti:
"No eihän se naksutus mitään kerro, on kuitenkin merkkivalo..."
Joka näkyy vain jos katsoo mittaristoa. Aikanaan kun autoissa vielä oli manuaaliryypyt, tuli aina silloin tällöin ajeltua kymmeniä kilometrejä ryyppy päällä vaikka mittaristossa loisti suuri punainen merkkivalo...
"...ja itsestään sammuva,..."
Jep, usein kun tiessä on sopivat kaarteet, sammuu jo ennen sitä risteystä josta on kääntymässä.
"Ja kerro sitten yksikin "kansanauto" jossa on muuten täysin normaali manuaali, mutta on vain vaihteer - r"
Tuolla edellähän on jo ehdotettu mm. Citikan BMP:tä. Lienee myös Toyotan vastaavassa ja Volkkarin DSG:ssä. Myös Nissanin CVT-vaihteistossa oli ohjelmallisesti toteutettu kiinteät välitykset ja eiköhän samanlaiset ollut Hondankin variaattorissa. Mihin tarvitset sitä kytkinpoljinta? Eikö se polkeminen ja vaihteiston hämmentäminen ole jo auttamattoman vanhanaikaista?
"Ja toki sähköisiä ksäijarruja on, mutta ei sekään mikään vakiovaruste ole..."
Ei ole, ei. Miksi pitäisi olla? Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin sähköiset toimilaitteet eivät merkittävästi paranna laitteen käytettävyyttä, kannattaa pitäytyä yksinkertaisissa mekaanisissa ratkaisuissa. Ovat yleensä selvästi halvempia, kevyempiä ja luotettavampia. Jos et jaksa vaijerivälitteistä käsijarrua nykiä, niin kannattaisiko alkaa käymään vaikka kuntosalilla? Ei sitä yleensä tarvitse hampaat irvessä kiristää, riittää kun nykäisee kahvaa sen verran ylöspäin kuin se kevyesti nousee...
"Ja tosiaan, jos sä joutut miettimään "jaahas, nyt tie kääntyy 30 astetta, pitkääkin kääntää rattia näinpaljon" niin ei kannata ajaa autoa..."
Siinähän se onkin, kun tuollaisella kiinteällä ohjausvälityksellä se ohjaaminen hoituu hyvin pitkälti reflekseillä. Mutta entä jos ohjausvälitys muuttuisi jatkuvasti? Kun se nopeaa väistöä vaativa tilanne tulee eteen, ei siinä oikein ole aikaa miettiä, kuinka paljon rattia pitää kääntää ja millä nopeudella jotta auto menisi haluttuun suuntaan. Ja kyllä minusta ainakin on talviliukkailla mukava tietää että renkaat ovat suorassa kun ohjauspyöräkin on suorassa. Mistä sitä muuten tietää esim. tuollaisella puskevalla etuvetoisella missä asennossa ne eturenkaat ovat?
Puuhamaassa oli aikanaan polkupyöriä, joissa ohjaus oli rakennettu niin, että ohjaustankoa oikealle kääntämällä etupyörä kääntyi vasemmalle. uskomattoman vaikeita ajettavia eikä niiden ajamisessa todellakaan ollut reflekseistä apua, vaikka homma tuntuukin hyvin yksinkertaiselta. Voisin kuvitella että tuollaisella ohjauspyörän kääntönopeuden mukaan muuttuvalla ohjausvälityksellä saavutetaan vähän samankaltaisen fiilis. Alkuun varmaan menisi hyvin rauhallisesti ajellen, mutta ensimmäinen kerta kun suuntaa pitäisi muuttaa äkkinäisemmin saattaisi yllättää aika pahasti...
PS. Jos haluat vilkun äänen pois, eikä autossasi ole vanhanaikaista mekaanista relettä, niin ei muuta kuin ääntä kohti. Eli paikannat sen summerin ja nyppäät johdot irti.Kuinkakohan moni mopoilija tai moottoripyöräiliä tietää sitä että jos 30km/h tai enemmän vauhdissa vääntää tankoa vasemmalle, menee pyörä oikealle, ja päinvastoin, tuskin kauhean monikaan, koska tämän asian hoitaa tasapaino, ja se että asia tehdään refleksistä, ja ennenkaikkea pyörää kallistelemalla...
Itsekin tosiaan joskus jossain festareilla tollaseen pyörään törmäsin, oiskos siitä saanut 100 markkaa jos ajoi sillä 10 metriä tms, no minä ajoin, mutta en pitänyt käsiä ohjaustangossa, yhtä helppoa kuin muillakin pyörillä
Jo parikymmentä vuotta sitten....nykyäänhän osataan esim. tehdä ajovalopolttimon vaihto mahdottomaksi...on siinä insinööreiltä varmaan siinäkin tupakkia kulunut.
- purnaaminen?
En ymmärrä purnaamista ajovaloista. Kun viimeksi vaihdatin Avensikeseen polttimot siihen meni pikahuollossa vajaa vartti ja molemmat tuli vaihdettua. Vaihto ei itsekään tehtynä tienpäälläkään varttia pidempään kestä. Isoin asia on ottaa moottorin suojamuovi pois paikaltaan.
Toisaalta miksi noita pitäisi vaihtaa tiellä. Minä vaihdan polttimot tietyin välein oli ne rikki tai ei. Aivan samalla tavalla teollisuudessa tehdään. Osille on oletettu kestoikä jota ennen osa vaihdetaan. Jos ajaa sen normaalin 20tkm vuodessa niin ajovalot voisi vaihtaa/vaihdattaa jokatoinen syksy ja lopettaa kitinän lamppujen vaihdon vaikeudesta. Vaihdetaanhan öljytkin ennen kuin kone leikkaa kiinni. - nykyaikaan
purnaaminen? kirjoitti:
En ymmärrä purnaamista ajovaloista. Kun viimeksi vaihdatin Avensikeseen polttimot siihen meni pikahuollossa vajaa vartti ja molemmat tuli vaihdettua. Vaihto ei itsekään tehtynä tienpäälläkään varttia pidempään kestä. Isoin asia on ottaa moottorin suojamuovi pois paikaltaan.
Toisaalta miksi noita pitäisi vaihtaa tiellä. Minä vaihdan polttimot tietyin välein oli ne rikki tai ei. Aivan samalla tavalla teollisuudessa tehdään. Osille on oletettu kestoikä jota ennen osa vaihdetaan. Jos ajaa sen normaalin 20tkm vuodessa niin ajovalot voisi vaihtaa/vaihdattaa jokatoinen syksy ja lopettaa kitinän lamppujen vaihdon vaikeudesta. Vaihdetaanhan öljytkin ennen kuin kone leikkaa kiinni.Vaihda nyt sitten niitä BiXenoneita joka toinen syksy! Et ole varmaan kuullutkaan!
- ei laillista
Kuten edellä jo manittiin, kaikki muut keksinnöt on jo tehty ja niitä saa ihan tavallisiin perhautoihinkin. Sähköinen käsijarru taisi olla peräti vakiona jossain Scenicin malleissa.
Ohjaustehostus jonka kuvasit oli itse asiassa ohjausvälitys. Tehostushan on ollut muuttuva jo 1960-luvun autoissa mutta silloin tehostusta muutettiin vain ajonopeuden mukaan.
Jossain citroenissa taisi olla muuttuva ohjausvälitys mutta se ei muuttunut pyöritysnopeuden mukaan vaan sen mukaan miten paljon rattia oli kääntänyt. Mitä enemmän rattia käännettiin, sitä nopeammaksi välitys muuttui.
Kuvaamasi ratin pyöritysnopeuden mukaan muuttuva välitys olisi mahdollista toteuttaa jos mekaaninen yhteys ratin ja pyörien väliltä katkaistaisiin ja siirryttäisiin täysin sähköiseen ohjaukseen. Mekaanisesti tuota on hyvin vaikea toteuttaa.
Käsittääkseni joku lainsäädäntö vaatii aina mekaanisen yhteyden ratin ja kääntyvien etupyörien väliin ainakin yleisesti myynnissä oleviin autoihin. Ohjaavat takapyörät saa kuitenkin toteuttaa jo sähköisesti ja sellaiset löytyvät pitkästä aikaa uudesta Rellu Lagunasta. Koeajojen perusteella ne jopa toimivat.- mutta ei
ole kuitenkaan perus tai vakiovarusteita.
Mutta esim säätyvää ohjausta, tai tuota /- vaihteistoa ei ole saatavilla mihinkään autoon...
Mutta voisitko antaa linkin siihen lakiin joka vaatii mekaanisen ohjauksetn, eikä mikään täysin sähköinen kelpaisi... - Auto-Antero©
mutta ei kirjoitti:
ole kuitenkaan perus tai vakiovarusteita.
Mutta esim säätyvää ohjausta, tai tuota /- vaihteistoa ei ole saatavilla mihinkään autoon...
Mutta voisitko antaa linkin siihen lakiin joka vaatii mekaanisen ohjauksetn, eikä mikään täysin sähköinen kelpaisi...Kuten jo aikaisemmin linkitin, säätyvä ohjaus on saatavilla.
- pisteet´´
Auto-Antero© kirjoitti:
Kuten jo aikaisemmin linkitin, säätyvä ohjaus on saatavilla.
anterolle, kiitos vielä kerran. Monista asioista olen kanssasi eri mieltä, mutta sanonta menee jotta mielipiteistä PITÄÄ kiistellä, tosiasioista ei.
Ja tuohon ylle vastaan jotta kyllä mekaaninen yhteys pitää olla, ja tuolla ylempänä Antsan liitteessä tästä on puhe. Eli kyllä onnistuu. Työkoneissa tuota mekaanista yhteyttä ohjauspyörän ja ohjaavan akselin välillä ei tarvita. Esim traktorit/trukit/pyöräalustaiset kaivinkoneet/vetomestarit ovat hydrauliohjattuja.
- edelläkävijöitä?
Tätä viestiketjua kun lukee, voi päätellä että Ranskalaismerkeistä on lähtöisin aika paljon nykyaikaisia ennakkoluulottomia ratkaisuja...on robottivaihteistoja ym. Ja paljon on käytössä muissa merkeissä ranskalaisilta tulleita ideoita esim. Lukkiutumattomat jarrut olleet ensin sitikka id.ssä, väyläohjatut sähköt oli C5.ssa ensimmäisenä (maine meni) ym. Avaimeton auto oli ekana Meganessa joka esim. TM-ssä haukuttiin lyttyyn mutta seuraavana vuonna toyotassa se oli saman lehden mukaan hyvä ja toimiva idea...
- Piere Monsieur
Tietenkin ranskalaiset ovat edelläkävijöitä. Saksalaiset ovat jo kauan harrastaneet yritysvakoilua PSA:n ja Renaultin tehtailla. Ranskalaiset merkit toimivat keihäänkärkenä kun taas saksalaiset tuovat vastaavan mutta hieman paremman tuotteen, jonka perusidean he ovat varastaneet ranskalaisilta.
Kukaan ei voi kiistää Citroenin vaikutusta autojen kehitykseen. - vaikutus..
Piere Monsieur kirjoitti:
Tietenkin ranskalaiset ovat edelläkävijöitä. Saksalaiset ovat jo kauan harrastaneet yritysvakoilua PSA:n ja Renaultin tehtailla. Ranskalaiset merkit toimivat keihäänkärkenä kun taas saksalaiset tuovat vastaavan mutta hieman paremman tuotteen, jonka perusidean he ovat varastaneet ranskalaisilta.
Kukaan ei voi kiistää Citroenin vaikutusta autojen kehitykseen.Citikan kohdalla sen ostajat joutuvat valitettavasti myös maksumiehiksi.
- vaikutus..
Piere Monsieur kirjoitti:
Tietenkin ranskalaiset ovat edelläkävijöitä. Saksalaiset ovat jo kauan harrastaneet yritysvakoilua PSA:n ja Renaultin tehtailla. Ranskalaiset merkit toimivat keihäänkärkenä kun taas saksalaiset tuovat vastaavan mutta hieman paremman tuotteen, jonka perusidean he ovat varastaneet ranskalaisilta.
Kukaan ei voi kiistää Citroenin vaikutusta autojen kehitykseen.Citikan kohdalla sen ostajat joutuvat valitettavasti myös maksumiehiksi.
- näinkään
Tässä muutama esimerkki:
Lukkiutumattomat jarrut 1966 Jensen FF
Lukkiutumattomat jarrut (elektronisesti ohjatut) 1969 Lincoln Mark III
Lukkiutumattomat jarrut (ABS) **) 1978 Mercedes-Benz
Väylätekniikkaan perustuva sähköjärjestelmä 1987 Cadillac Allante
lisää löydät sivulta
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm - heitit
näinkään kirjoitti:
Tässä muutama esimerkki:
Lukkiutumattomat jarrut 1966 Jensen FF
Lukkiutumattomat jarrut (elektronisesti ohjatut) 1969 Lincoln Mark III
Lukkiutumattomat jarrut (ABS) **) 1978 Mercedes-Benz
Väylätekniikkaan perustuva sähköjärjestelmä 1987 Cadillac Allante
lisää löydät sivulta
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htmNo joo, mutta kovin ovat exoottisia nuo paitsi mersu, ihmettelen ettei tuolla listalla ole ID.tä koska tiedän että siinä oli lukkiintumaton jarrujärjestelmä...Edesmennellä faijallani sellainen oli vuonna -74 ja hiekkatiellä sitä ihmetteli koko kylä kun ei pyörät lukkiintunu....no niin, joku humoristi tietysti heittää ettei siinä ollu jarruja lainkaan, mutta kyllä se pysähty suhteellisen äkkiä kun jarrupoljinta paino.
- -74
heitit kirjoitti:
No joo, mutta kovin ovat exoottisia nuo paitsi mersu, ihmettelen ettei tuolla listalla ole ID.tä koska tiedän että siinä oli lukkiintumaton jarrujärjestelmä...Edesmennellä faijallani sellainen oli vuonna -74 ja hiekkatiellä sitä ihmetteli koko kylä kun ei pyörät lukkiintunu....no niin, joku humoristi tietysti heittää ettei siinä ollu jarruja lainkaan, mutta kyllä se pysähty suhteellisen äkkiä kun jarrupoljinta paino.
en väitä, etteikö listalla voisi olla virheitä, mutta vain yksi voi olla ensimmäinen!
- Korjaaja toisessa polvessa
heitit kirjoitti:
No joo, mutta kovin ovat exoottisia nuo paitsi mersu, ihmettelen ettei tuolla listalla ole ID.tä koska tiedän että siinä oli lukkiintumaton jarrujärjestelmä...Edesmennellä faijallani sellainen oli vuonna -74 ja hiekkatiellä sitä ihmetteli koko kylä kun ei pyörät lukkiintunu....no niin, joku humoristi tietysti heittää ettei siinä ollu jarruja lainkaan, mutta kyllä se pysähty suhteellisen äkkiä kun jarrupoljinta paino.
Lincoln ei todellakaan ole eksoottinen merkki. Mene Ameriikan maalle ja kysy siellä kumpi on tutumpi, Citroen vai Lincoln?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997770- 1075587
- 2754851
- 494773
- 743527
- 502818
- 582497
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264