Arvot sekaisin?

auto-ohjelmat tv

katselen juuri start ohjelmaa ja siinä olevaa bemarin koeajoa.

on mielestäni kummallista että koeajaja-toimittaja sanoo näin "tällä automaatilla varustetulla diesel bmw:llä pääsee 8,3 sek 0-100kmh joka on kohtuullista perheauto kiihtyvyyttä"...häh?

mielestäni tuo on suorastaan erinomaista jollei jo liioiteltua kiihtyvyyttä perheautolle...

vaikkei tuo kiihtyvyys ole kummoinen verrattuna esim. kesäleluuni 1000gsxr -08 niin onhan se perskule autolle ja varsinkin perheautolle jo todella hyvä kiihtyvyys...tuollaisen ei tarvitse kiihtyä kuin 12 sek 0-100...

ihmettelen koeajajan arvoja todellakin.

15

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi kaikkien perhekuljettimien pitää
      olla urheilullisia? Ennen tulkittiin
      kaikki urheilullinen käytös liikenteessä
      negatiiviseksi. Miten yleensä farmarista
      tai jostain pakuautosta voidaan yleensä-
      kään puhua urheilullisena?

      Urheilullien ominaisuus esim. alustassa
      on ikä ominaisuus leppoisaan perhekäyttöön.
      Samoin ohjauken sanotaan olevan urheilullinen,
      kun se on erittäin tunnokas, eli lyö kasille
      tien epätasaisuuksissa.

      Urheilu- ja urheilulliset autot on tarkoitettu
      aivan eri käyttöön.

      • minua

        >Miten yleensä farmarista tai
        >jostain pakuautosta voidaan
        >yleensäkään puhua urheilullisena?

        Miltä vuosikymmeneltä asenteesi ovat peräisin? Vaikuttaa kuin rinnastaisit farmariautot pakuihin, puhtaasti hyötykäyttöön tehtyihin tavarankuljettimiin?

        Nykyfarmari on henkilöauto niin selkeästi kuin olla voi. Ainoa ero sedan-koriseen ”perinteiseen” henkilöautoon on takaosan muotoilu, joka antaa suuremman tavarankuljetuskapasiteetin *tarpeen vaatiessa*.

        Tällaiset tavanomaista järkevämmät henkilöautot ovat lisänneet suosiotaan niin, että lienevät pian jo enemmistönä.

        Eivätkö farmarit muka saisi olla yhtä suorituskykyisiä ja nautittavia ajettavia kuin sedanit ja hatchbackit?

        Ostin 3 kk sitten uuden henkilöauton. Päädyin kompaktiin (4,56-metriseen) farkkuun, jonka moottorin luvataan kehittävän 118 kW eli 160 hv. Sen huippunopeus on niin suuri, etten ole kiinnostunut kokeilemaan (ainakaan Suomessa). Myöskään lähtökiihdytyslukemalla (0–100 km/h 8,5 s) ei ole minulle juuri merkitystä. Ratkaisevaa on ohitusten vaivattomuus ja turvallisuus.

        Mielestäni tämänkaltainen suorituskyky kuljetuskykyisessä perheautossa ei ole mitenkään yliammuttua saati vastustettavaa. En käyttäisi edes sanaa ”urheilullisuus”.


      • minua kirjoitti:

        >Miten yleensä farmarista tai
        >jostain pakuautosta voidaan
        >yleensäkään puhua urheilullisena?

        Miltä vuosikymmeneltä asenteesi ovat peräisin? Vaikuttaa kuin rinnastaisit farmariautot pakuihin, puhtaasti hyötykäyttöön tehtyihin tavarankuljettimiin?

        Nykyfarmari on henkilöauto niin selkeästi kuin olla voi. Ainoa ero sedan-koriseen ”perinteiseen” henkilöautoon on takaosan muotoilu, joka antaa suuremman tavarankuljetuskapasiteetin *tarpeen vaatiessa*.

        Tällaiset tavanomaista järkevämmät henkilöautot ovat lisänneet suosiotaan niin, että lienevät pian jo enemmistönä.

        Eivätkö farmarit muka saisi olla yhtä suorituskykyisiä ja nautittavia ajettavia kuin sedanit ja hatchbackit?

        Ostin 3 kk sitten uuden henkilöauton. Päädyin kompaktiin (4,56-metriseen) farkkuun, jonka moottorin luvataan kehittävän 118 kW eli 160 hv. Sen huippunopeus on niin suuri, etten ole kiinnostunut kokeilemaan (ainakaan Suomessa). Myöskään lähtökiihdytyslukemalla (0–100 km/h 8,5 s) ei ole minulle juuri merkitystä. Ratkaisevaa on ohitusten vaivattomuus ja turvallisuus.

        Mielestäni tämänkaltainen suorituskyky kuljetuskykyisessä perheautossa ei ole mitenkään yliammuttua saati vastustettavaa. En käyttäisi edes sanaa ”urheilullisuus”.

        Aluksi korjaan painovirheen edellisestä
        viestistäni. Ei ollut tarkoitus puhua iästä
        mitään, vaan piti olla ikävä ominaisuus,
        tuo ns. urheilullisuus jokapäiväisessä
        käytössä.

        Suorituskyky, kiihtyvyys mukaanlukien, ei ole
        perheautossa mikään urheilullunen ominai-
        suus, kuten ei ole auton perän peltien pok-
        kauskaan jotenkin erikoisesti.

        Edellinen Foresterini kiihtyi 5,9 sekunnissa
        nollasta sataan, mutta ei olisi tullut edes mie-
        leen kutsua sitä urheilulliseksi autoksi.

        Urheilullisessa autossa istutaan lähellä tien-
        pintaa, siinä on kahdelle loistavat tilat,
        katto aukeaa tarvittaessa ja "takapenkillä"
        voi hätätilassa matkustaa.

        Auto voi olla esteettisesti vaikka kuinka
        hyvännäköinen, niin se ei tee siitä urhei-
        lullista. Suorastaan etoo tuo autotoimita-
        jien tapa tunkea urheilullisuus joka paikkaan.


      • ole sulle
        Täpinä kirjoitti:

        Aluksi korjaan painovirheen edellisestä
        viestistäni. Ei ollut tarkoitus puhua iästä
        mitään, vaan piti olla ikävä ominaisuus,
        tuo ns. urheilullisuus jokapäiväisessä
        käytössä.

        Suorituskyky, kiihtyvyys mukaanlukien, ei ole
        perheautossa mikään urheilullunen ominai-
        suus, kuten ei ole auton perän peltien pok-
        kauskaan jotenkin erikoisesti.

        Edellinen Foresterini kiihtyi 5,9 sekunnissa
        nollasta sataan, mutta ei olisi tullut edes mie-
        leen kutsua sitä urheilulliseksi autoksi.

        Urheilullisessa autossa istutaan lähellä tien-
        pintaa, siinä on kahdelle loistavat tilat,
        katto aukeaa tarvittaessa ja "takapenkillä"
        voi hätätilassa matkustaa.

        Auto voi olla esteettisesti vaikka kuinka
        hyvännäköinen, niin se ei tee siitä urhei-
        lullista. Suorastaan etoo tuo autotoimita-
        jien tapa tunkea urheilullisuus joka paikkaan.

        urhelullisuus autojen yhteydessä vielä avautunut.

        "Urheilullisessa autossa istutaan lähellä tien-
        pintaa, siinä on kahdelle loistavat tilat,
        katto aukeaa tarvittaessa ja "takapenkillä"
        voi hätätilassa matkustaa."

        Tuossa on määritelty juuri ne ominaisuudet, jotka ovat näennäisesti urheilullisia, mutta ei mitään tekemistä urheilullisuuden kanssa.


    • Hidasliikkeinen

      Kiihtyvyyttä TODELLA tarvitsee? Ajelin aikoinani W 123 mersulla, kiihtyvyys 0-100 oli 28 sekuntia. Myönnän, että kesäkelillä vilkasliikenteisellä tiellä se oli ehdottomasti liian hidas, nopeisiin ohituksiin sillä ei pystynyt. Muissa olosuhteissa, hiljaisella tiellä ja kaupungissa pärjäsi aivan hyvin. Talviliukkaalla taas kaikki yksipäävetoiset autot tahtovat jäädä kiihdytyksessä 15 sekunnin toiselle puolen. Mielestäni riittävä kiihtyvyys kulkee jossain 18-20 sekunnin tuntumassa.

    • sokaisee

      Automittaukset
      12.11.2007
      TMnet


      Jostain kummallisesta syystä kiihtyvyys 0-100 km/h on automainonnan näkyvimpiä teemoja. Sinänsä kyseinen arvo on käytännössä jokseenkin turha. Paljon tärkeämpi tieto on auton kiihtyvyys normaaleissa ajotilanteissa kuten ohituksissa. Puhutaan siis mieluummin moottorin vääntömomenttiominaisuuksista läpi käyntinopeusalueen, arkikielellä sitkeydestä.

      Toistaiseksi kuitenkin mittaamme kiihtyvyyden myös paikaltaan lähtien, mutta aikanaan siitä varmaankin luovumme. Toivottavasti sen tekee myös automainonta.

      Kiihtyvyysmittauksissa, kuten muissakin tien päällä tapahtuvissa mittauksissa ensimmäinen edellytys on kelvollinen säätila. Mittauksiin vaaditaan tyyniä ja kuivia olosuhteita. Käytännössä se usein tarkoittaa mittamiesten työajan venymistä virka-ajan ulkopuolelle.

      Kiihtyvyysmittaukset tehdään aina kahden hengen kuormalla, tasaisella asfalttipinnalla molempiin ajosuuntiin. Onnistuneita toistoja tehdään niin monta, että tulos katsotaan luotettavaksi.

      Mahdollisimman ripeä paikaltaan lähtö kuivalla asfaltilla tuntuu rääkkäämiseltä, johon tuskin kukaan omalla autollaan ryhtyy. Ennen lähtöä voimansiirrosta otetaan ”löysät pois” käyttämällä kytkintä kevyesti ylhäällä. Sitten moottorin kierrokset nostetaan rauhallisesti suurimman vääntömomentin ja suurimman tehon välimaastoon ja kytkin päästetään kerralla ylös. Pienikin luistattaminen yleensä tuhoaa kytkimen nopeasti. Oikeat lähtökierrokset löytyvät vain kokeilemalla. Vetävien pyörien täytyy luistaa sopivasti niin, että veto ei ”nyykähdä”, kun pyörät tapaavat pidon.


      Mahdollinen luistonestojärjestelmä on yleensä kiihdytyskokeissa poiskytkettynä, sillä vain aniharvoin lähtö pitävällä pinnalla sujuu nopeammin sen avulla.

      Vaihdot tapahtuvat ripeästi yleensä juuri ennen käyntinopeuden rajoitinta. Sen toimintapiste on selvitetty jo ennen koetta. Pienikin rajoitinta vasten vedätys tuhoaa yleensä useamman kymmenyksen loppuajasta. Joskus vaihdot etenkin dieselautoilla kannattaa suorittaa jo selvästi ennen rajoittimen puuttumista peliin.

      Automaattivaihteisella autolla lähtö tapahtuu painamalla kaasu ja jarru yhtaikaa pohjaan ja päästämällä jarru ripeästi ylös. Nykyisin erilaisilla vaihtamisohjelmilla varustetut automaatit vaativat toisinaan perehtymistä.

      Kiihdytystä jatketaan kunnes sekä 400 metriä että 120 km/h tulee täyteen. Mittalaitteisto tulostaa arvot 10 km/h ja 100 metrin välein.

      Sitkeysmittauksen teemme kolmella suurimmalla vaihteella kiihdyttäen kaasu pohjassa nopeusvälin 60-120 km/h. Tämän kokeen suorittaminen on periaatteessa yksinkertaista ja vastaa tavanomaista ohituskiihdytystä. Kiihdytyskokeissa pitää kuitenkin muistaa esimerkiksi poistaa kumimatto kaasupolkimen alta ja kytkeä mahdollinen ilmastointilaite pois päältä. Näillä saattaa olla sekuntien vaikutus lopputulokseen.

      • ///////

        "Sitkeysmittauksen teemme kolmella suurimmalla vaihteella kiihdyttäen kaasu pohjassa nopeusvälin 60-120 km/h."

        Kuka pöljä lähtee kuudesta kympistä isoimmalla, tai edes toiseksi isoimmalla vaihteella? Tuolla tiedolla ei tee mitään.


      • Sitkeys
        /////// kirjoitti:

        "Sitkeysmittauksen teemme kolmella suurimmalla vaihteella kiihdyttäen kaasu pohjassa nopeusvälin 60-120 km/h."

        Kuka pöljä lähtee kuudesta kympistä isoimmalla, tai edes toiseksi isoimmalla vaihteella? Tuolla tiedolla ei tee mitään.

        Ilmeisesti et ole ajanyt nykypäivän autoilla ollenkaan. Meneppä ja aja jotain uudehkoa autoa varustettuna diesel-moottorilla ja 5-vaihteisella askilla.

        Kyllä 60km/h nopeudessa kelpaa ajella ja kiihdytellä nelosvaihteella.

        Vai laitatko joka ohituksessa kakkosta silmään vaikka nopeutta olisi 80km/h??


      • The Rat
        /////// kirjoitti:

        "Sitkeysmittauksen teemme kolmella suurimmalla vaihteella kiihdyttäen kaasu pohjassa nopeusvälin 60-120 km/h."

        Kuka pöljä lähtee kuudesta kympistä isoimmalla, tai edes toiseksi isoimmalla vaihteella? Tuolla tiedolla ei tee mitään.

        5 1 laatikkoinen diesel, ja vielä tehoton sellainen (satakunta kaakkia farkussa).

        60 km/h on ihan ajettavissa vitosvaihteella, muttei siinä nyt kiihdyttämään viitsi lähteä. Kierroksia kuitenkin vain luokaaa 1200. Nelosella sen sijaan ollaan ihan asiallisilla kierrosluvuilla.

        Vitosella tulee sitten ohiteltua esimerkiksi 80 km/h nopeudella ajelevia rekkoja useastikin. Survaisu polkimella vaan ja vauhtia on hetkessä 120 km/h.

        Näppärää.

        Ja nuo luvut kertovat auton luonteesta paljon enemmän kuin 0-100 -luku (omassani jotain 13 sekunnin luokkaa, ja silti valoista lähdetään melkein aina nopeammin kuin kanssa-autoilijat).


      • ///////////
        Sitkeys kirjoitti:

        Ilmeisesti et ole ajanyt nykypäivän autoilla ollenkaan. Meneppä ja aja jotain uudehkoa autoa varustettuna diesel-moottorilla ja 5-vaihteisella askilla.

        Kyllä 60km/h nopeudessa kelpaa ajella ja kiihdytellä nelosvaihteella.

        Vai laitatko joka ohituksessa kakkosta silmään vaikka nopeutta olisi 80km/h??

        Siinä penkkien välissä on vaihdekeppi, josta valitaan kulloiseenkin tilanteeseen sopiva pykälä. Ei ole vaikeaa.

        Oman auton vinkkelikuutosen LAAJA vääntö mahdollistaa kuutosvaihteen käytön jo 60km/h:n nopeudessa, mutta en minä sillä ohittamaan lähde. Haluan viettää naapurikaistalla mahdollisimman vähän aikaa ja lähden ohitukseen kolmosella/nelosella ja tallaan nilkan suoraksi. Siinä vauhdissa ei TDi:llä enää tullakaan mukana. Ei, vaikka jokainen kirjain olisi punaisella fontilla...


    • riitä?

      Ja tulosta näyttää syntyvän, jos katselee uutisia viikonvaihteen liikenneonnettomuuksista.

      Autokauppiaat ovat ilmeisesti tyytyväisiä itseensä erinomaisesta asennemuokkauksesta.

    • ohjelmia

      Nuo auto-ohjelmat tympii. Niinsanotut koeajajat arvostavat vain hurjia tehoja ja hienouksia. Tavalliselle autonomistajalle ne eivät kerro mitään.

      • Kake.

        Ajatus asiallisesta auto-ohjelmasta on ihan jees, mutta juuri tuollaiset kakaramaiset ns. koeajajat pilaa koko homman.
        Kun tuota ohjelmaa hetken katselee niin pakko tunnustaa: EVVK. Autot ja autoilu kyllä kiinnostaa aivan hirveästi, mutta ei leikkiminen.


      • mieltä
        Kake. kirjoitti:

        Ajatus asiallisesta auto-ohjelmasta on ihan jees, mutta juuri tuollaiset kakaramaiset ns. koeajajat pilaa koko homman.
        Kun tuota ohjelmaa hetken katselee niin pakko tunnustaa: EVVK. Autot ja autoilu kyllä kiinnostaa aivan hirveästi, mutta ei leikkiminen.

        Tuntuu aivan toivottomalta löytää auto-ohjelmaa, jota ei vaivaa lapsellisuus ja typerä leikkiminen.
        Koen ko. ohjelmia katsoessani myötähäpeää kun aikuiset miehet leikkivät autoilla ja useasti vielä ihan yleisillä teillä.
        Hullun kiilto silmissä tuijotetaan kiihtyvyys- ja huippunopeuslukuja, joilla ei ole mitään käytännön merkitystä.
        Oikeasti suorituskykyä jumaloiva kehitys vie koko autoalan syöksykierteeseen ( Vrt. USA:n autoteollisuus)
        Sääli, että myös Tuulilasi-lehti on menossa täysin väärään suuntaan.
        Lopetin sen tilauksen, kun siitä ei löytynyt enää mitään järkevää luettavaa.


      • lopetin
        mieltä kirjoitti:

        Tuntuu aivan toivottomalta löytää auto-ohjelmaa, jota ei vaivaa lapsellisuus ja typerä leikkiminen.
        Koen ko. ohjelmia katsoessani myötähäpeää kun aikuiset miehet leikkivät autoilla ja useasti vielä ihan yleisillä teillä.
        Hullun kiilto silmissä tuijotetaan kiihtyvyys- ja huippunopeuslukuja, joilla ei ole mitään käytännön merkitystä.
        Oikeasti suorituskykyä jumaloiva kehitys vie koko autoalan syöksykierteeseen ( Vrt. USA:n autoteollisuus)
        Sääli, että myös Tuulilasi-lehti on menossa täysin väärään suuntaan.
        Lopetin sen tilauksen, kun siitä ei löytynyt enää mitään järkevää luettavaa.

        tilauksen kun oma merkki ei pärjännytkään lehden vertailussa. Kaiken maailman testaajia...;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2567
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      124
      2229
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1906
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      105
      1887
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      10
      1604
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      143
      1186
    7. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      22
      1052
    9. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1051
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      999
    Aihe